Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1497

Odpověď

ministra dopravy ČSFR Ing. J. Nezvala na interpelaci podanou poslancem SN Š. Glezgem (tisk 1159)

 

MINISTR DOPRAVY

České a Slovenské Federativní Republiky

V Praze dne 22. ledna 1992

Č. j. 13. 622/91-220

Vážený pane poslanče,

federální ministerstvo dopravy má k disposici od organizace Řízení letového provozu ČSFR z ročních rozborů výkony letového provozu, jejich skladba z hlediska použití vzdušného prostoru byla v letech 1989 a 1990 následující.

Ve vzdušném prostoru ČSFR bylo v roce 1989 uskutečněno celkem 136 427 pohybů letadel z toho 130 383 pohybů letadel při nichž byla poskytnuta služba řízení letového provozu. Z těchto 130 383 pohybů připadá na vnitrostátní provoz 19 366 pohybů letadel, na lety mezinárodní s přistáním nebo vzletem v ČSFR 35 518 pohybů a na přelety území ČSFR (bez přistání anebo vzletu na území ČSFR) 75 499 pohybů. Zbývající počet 6 044 pohybů připadá na tzv. lety za viditelnosti kdy za provedení letu odpovídá velitel letadla, služba řízení letového provozu není poskytována, ale o jejich uskutečnění je řízení letového provozu informováno.

V roce 1990 bylo uskutečněno 140 235 pohybů letadel, z toho 131 846 pohybů při poskytnutí služby řízení letového provozu. Vnitrostátní provoz dosáhl 19 548 pohybů, mezinárodní lety s přistáním nebo vzletem v ČSFR 35 399, přelety bez mezipřistání 76 899. Počet letů za viditelnosti dosáhl 8 389 pohybů Údaje za rok 1991 jsou v současnosti organizací Řízení letového provozu ČSFR zpracovány. Po obdržení výsledných sestav Vám zašle FMD údaje za rok 1991.

Z hlediska dopravního zahrnují uvedené údaje jak pravidelnou tak nepravidelnou dopravu (mezinárodní i vnitrostátní). Pojem povolování nebo evidence mimořádných letů není v mezinárodní praxi ani normách letecké dopravy znám ani používán. Lety civilních letadel na nebo přes naše území se uskutečňují po předložení tzv. letového plánu provozovatelem letadla službě řízení letového provozu. Letový plán obsahuje všechny údaje potřebné k tomu, aby let mohl být v určitém čase a v koordinaci s ostatním letovým provozem na nebo nad naším územím bezpečně řízen a proveden. Po provedení letu ztrácejí údaje obsažené v letovém plánu svůj faktický význam. Podle mezinárodních předpisů jsou uchovávány záznamy telefonních hovorů, radiokorespondence a radarové informace z provozních pracovišť ŘLP ČSFR. Pro potřeby případného šetření leteckých mimořádných událostí se uchovávají záznamy telefonních hovorů a radiové korespondence po dobu 20 dnů, filmové záznamy zobrazení primárních radarů po dobu 15 dnů a magnetické záznamy ze sekundárních radarů po dobu 10 dnů. Kromě letů povolovaných a řízených civilními službami řízení letového provozu jsou prováděny lety do a z ČSFR, jakož i přelety území ČSFR, plánované, povolované a řízené vojenskými orgány letového provozu spadajících do kompetence FMO. 0 těchto letech nevedou a neudržují civilní orgány řízení letového provozu statistiku. Při uvedeném počtu dochází také k případům nedodržení stanovených postupů a ojediněle i k letecké nekázni (v roce 1990 bylo zaznamenáno na př. 19 případů nesprávného postupu pilota), k chybám při řízení letového provozu na straně ČSFR i u zahraničních služeb řízení a pod. Všechny tyto případy jsou šetřeny a projednávány podle čs. a mezinárodních předpisů v závislosti na stupni ohrožení bezpečnosti letového provozu a jsou přijímána nápravná a preventivní opatření příp. postih osob adekvátní míře osobního zavinění.

Vážený pane poslanče, úvodem svého dopisu se zmiňujete o Vámi zjištěných nedostatcích v evidenci tzv. mimořádných letů. Bohužel česko-slovenské ani mezinárodní letecké předpisy takovouto kategorií letů neznají. Pokud by jste mohl své poznatky a požadavky, a to i v pracovním pořádku konkretizovat zabezpečím, aby Vám příslušné údaje z vedených statistik i jejich případná analýza byly neprodleně poskytnuty.

S pozdravem

Vážený pan

Štefan Glezgo

poslanec Sněmovny národů

Federálního shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP