Federální shromáždění České a Slovenské Federativní republiky

1992

VI. volební období

1509

Návrh

poslance Sněmovny lidu FS ČSFR Jaroslava Jurečky

na

1. upuštění od projednávání zásad navrhovaného zákona, a

2. vydání zákona o federálních státních hmotných rezervách

 

Návrh

Zákon

o federálních státních hmotných rezervách

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Část I.

Federální státní hmotné rezervy

Hlava I - Společná ustanovení

§ 1

1) Federální státní hmotné rezervy jsou ve vlastnictví České a Slovenské Federativní Republiky [Čl. 4 odst. 4 ústavního zák. č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, ve znění pozdějších předpisů]. Jsou skladovány ve skladovacích prostorech

a/ ve vlastnictví České a Slovenské Federativní Republiky, k nimž má Správa federálních hmotných rezerv právo hospodaření nebo

b/ u jiných právnických a fyzických osob (dále jen "ochraňovatelé") tak, aby byly v případě potřeby pohotově použitelné.

2) Federální státní hmotné rezervy se z hlediska účelu člení na federální hmotné rezervy a státní mobilizační rezervy.

§ 2

1) Nakládáním s federálními státními hmotnými rezervami jako majetkovými hodnotami se pro účely tohoto zákona rozumí jejich koupě, prodej, obměna, záměna, půjčka, uvolnění, nájem, skladování a ochraňování.

2) Obměnou se rozumí nahrazení stávající majetkové hodnoty majetkovou hodnotou stejného druhu, jakosti a množství.

3) Záměnou se rozumí nahrazení stávající majetkové hodnoty majetkovou hodnotou jiného druhu nebo jakosti, popřípadě množství.

4) Ochraňováním se rozumí souhrn činností Správy federálních hmotných rezerv a ochraňovatelů při péči o federální státní hmotné rezervy.

§ 3

1) Federální státní hmotné rezervy nesloužící svému účelu se uvolní.

2) Uvolněním se rozumí prodej nebo fyzická likvidace, nelze-li prodej uskutečnit, popřípadě nelze-li ho uskutečnit bez vynaložení nepřiměřených nákladů.

§ 4

1) Výdaje spojené s nakládáním s federálními státními hmotnými rezervami se hradí ze státního rozpočtu federace.

2) Výdaje spojené s koupí, obměnou a záměnou federálních státních hmotných rezerv se hradí též z výnosu jejich prodeje.

Hlava II - Federální hmotné rezervy

§ 5

1) Federální hmotné rezervy tvoří vybrané základní suroviny, materiály, polotovary a výrobky. Jsou určeny pro zajištění obranyschopnosti a obrany státu, pro odstraňování následků provozních a ekologických havárií, živelních pohrom a pro ochranu životně důležitých hospodářských zájmů státu.

2) Pokud vláda České a Slovenské Federativní Republiky nestanoví jinak, mohou být federální hmotné rezervy v části vytvořené nad nesnižitelný stav kromě účelů uvedených v odstavci 1) smluvně zapůjčeny, a to zásadně za úplatu.

3) Půjčku federálních hmotných rezerv z nesnižitelného stavu lze poskytnout pouze se souhlasem vlády České a Slovenské Federativní Republiky.

Hlava III - Státní mobilizační rezervy

§ 6

1) Státní mobilizační rezervy tvoří vybrané základní suroviny, materiály, polotovary, výrobky a jiné majetkové hodnoty určené pro zajištění potřeb ozbrojených sil, výroby a obyvatelstva v době branné pohotovosti státu a krizových situací.

2) Kromě účelů uvedených v odst. 1) mohou být státní mobilizační rezervy smluvně pronajaty nebo výjimečně půjčeny, a to zásadně za úplatu.

§ 7

Státní mobilizační rezervy se označují symbolem "Program 222" a skladují se zásadně v místě jejich předpokládané spotřeby nebo použití.

Část II

Správa federálních hmotných rezerv

§ 8

1) Správa federálních hmotných rezerv je ústředním orgánem státní správy České a Slovenské Federativní Republiky [§ 113 a 114 zák. č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy ve znění zák. č. 270/1990 Sb.], který vykonává právo hospodaření k federálním státním hmotným rezervám [Čl. 4 odst. 4 a čl. 7 odst. 1, písm. d) ústavního zák. č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, ve znění pozdějších předpisů].

2) V majetkoprávních vztazích při nakládání s federálními státními hmotnými rezervami v rozsahu stanoveném tímto zákonem má Správa federálních hmotných rezerv postavení podnikatele [§ 2 odst. 2 písm. c) zák. č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník].

3) V čele Správy federálních hmotných rezerv je předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda České a Slovenské Federativní Republiky.

§ 9

1) Správu federálních hmotných rezerv tvoří

a) ústředí se sídlem v Praze

b) účelové organizační jednotky.

2) Organizační uspořádání upraví vnitřní předpisy Správy federálních hmotných rezerv.

Část III

Ustanovení společná, přechodná a závěrečná

§ 10

1) Vlastník skladovacích prostor, v nichž jsou ke dni účinnosti tohoto zákona skladovány federální státní hmotné rezervy, je povinen strpět [§ 151 n) a násl. zák. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník ve znění pozdějších předpisů] nadále uskladnění [§ 527 a násl. zák. č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník] těchto majetkových hodnot. Uzavřenou smlouvu o ochraňování nemůže ochraňovatel, popř. jeho právní nástupce vypovědět před uplynutím 10 let od nabytí účinnosti tohoto zákona, ledaže výkon činnosti, jež je předmětem smlouvy o ochraňování, na něm nelze spravedlivě požadovat; výpovědní lhůta neuplyne dříve, než koncem kalendářního roku následujícího po doručení výpovědi.

2) Každý vlastník objektu, v němž se nachází skladovací prostor, k němuž má právo hospodaření Správa federálních hmotných rezerv, je povinen umožnit [§ 151 n) a násl. zák. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník ve znění pozdějších předpisů] Správě federálních hmotných rezerv a jí pověřeným osobám přístup, ostrahu a manipulaci s tam uloženými majetkovými hodnotami.

§ 11

1) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky na návrh Správy federálních hmotných rezerv předložený v dohodě s federálním ministerstvem hospodářství, federálním ministerstvem obrany a federálním ministerstvem financí schvaluje

a) seznam položek federálních hmotných rezerv, jejich nesnižitelný stav a cílový stav,

b) uvolnění federálních hmotných rezerv a podmínky jeho provedení,

c) záměnu položek federálních hmotných rezerv pod nesnižitelný stav včetně stanovení podmínek jejího provedení

2) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky může zmocnit Správu federálních hmotných rezerv k uvolnění položek federálních hmotných rezerv nad nesnižitelný stav.

3) Pokud vláda České a Slovenské federativní Republiky nestanoví jinak, může Správa federálních hmotných rezerv provést záměnu položek federálních hmotných rezerv nad nesnižitelný stav.

§ 12

Správa federálních hmotných rezerv upraví prováděcími právními předpisy pravidla nakládání a kontroly federálních státních hmotných rezerv.

§ 13

Federální ministerstvo financí upraví prováděcím právním předpisem způsob financování při nakládání s federálními státními hmotnými rezervami.

§ 14

Zrušuje se

a) zákonné opatření č. 69/1964 Sb., o Správě státních hmotných rezerv

b) § 4 zák. č. 170/1968 Sb., o některých opatřeních souvisejících s federativním uspořádáním státu.

§ 15

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

Důvodová zpráva

k návrhu zákona o federálních státních hmotných rezervách

I.

Většina vyspělých zemí udržuje v určité formě strategické rezervy vybraných surovin, materiálů, polotovarů a výrobků. Tyto rezervy jsou obecně určeny zejména k zabezpečení obranyschopnosti státu, k přechodu na válečné hospodářství, k zabezpečení potřeb armády a obyvatelstva v prvních fázích případného ozbrojeného konfliktu. Dále jsou určeny k použití v krizových situacích, které jsou svými důsledky obdobné válečnému konfliktu, jako jsou přírodní katastrofy, ekologické a provozní havárie např. jaderných elektráren.

Ve všech těchto případech je nutno zajistit, aby potřebné prostředky byly k dispozici v nezbytné míře v krátkém čase, na určených místech a v potřebném sortimentu a kvalitě. Zejména z hlediska faktoru času toho nelze dosáhnout jiným způsobem, než včasným vytvořením a udržováním příslušných rezerv.

Poznatky z vyspělých zemí (USA, Kanada, Švédsko, Švýcarsko, SRN) naznačují, že udržování státních rezerv se značnými státními příspěvky má své opodstatnění a plní důležitou roli při ochraně těchto zemí před následky nepředvídaných situací ohrožení.

Česká a Slovenská Federativní Republika nemá vlastní potřebnou základnu strategických surovin a je odkázána v rozhodujících oblastech na značné dovozy. Kromě toho je dovozcem i některých závažných potravin a potravinářských surovin. Jako vnitrozemský stát, stojící v současnosti mimo hospodářské a vojenské bloky, je současně posledním článkem spojujícím dodavatelské země se zeměmi odběratelskými. Není nutné zdůrazňovat, že v některých případech jde o teritoria, kde současný politický a ekonomický vývoj nedává záruky plynulých dodávek a nelze vyloučit ohrožení, omezení popřípadě úplné přerušení dopravních cest (např. ropovod Adria a Družba). Nelze vyloučit ani jiné mimořádné situace, které by mohly vést k zásadnímu nedostatku surovin, materiálů a paliv s následným negativním vlivem na celou ekonomiku. Za těchto zvláštních podmínek je při snadné zranitelnosti čs. ekonomiky nutnost vytvářet v ČSFR strategické rezervy o to naléhavější.

Úlohu strategických rezerv plní v České a Slovenské Federativní Republice federální státní hmotné rezervy (dále jen "rezerva"), které se podle svého určení člení na federální hmotné rezervy (dále jen "federální rezerva") a státní mobilizační rezervy (dále jen "mobilizační rezerva").

Federální rezervy tvoří vybrané základní suroviny, materiály, polotovary a výrobky (v současné době 65 položek v evidenční ceně cca 29 mld. Kčs). Jsou určeny pro zajištění obranyschopnosti a obrany státu, pro odstraňování následků provozních a ekologických havárií, živelných pohrom a pro ochranu životně důležitých hospodářských zájmů státu. Toto pojetí není výrazněji odlišné od pojetí existujícího např. v USA nebo ve Švédsku, pokud jde o skladbu položek nebo způsob financování.

Mobilizační rezervy tvoří vybrané základní suroviny, materiály, polotovary, výrobky a jiné majetkové hodnoty (např. technologické projekty, počítačové programy ap.), určené pro zajištění potřeb ozbrojených sil, výroby a obyvatelstva v době branné pohotovosti státu a v krizových situacích. V současnosti je tvoří cca 40 000 položek v evidenční ceně cca 9 mld. Kčs.

Odlišnost federálních rezerv a mobilizačních rezerv je především v charakteru jejich určení, z něhož vyplývá rozdílná sortimentní skladba, způsob rozmístění (u mobilizačních rezerv převážně decentralizovaný) a pravidla nakládání s nimi.

V období centrálně direktivního řízení čs. ekonomiky bylo vytváření a udržování federálních státních hmotných rezerv poplatné zapojení do vojensko ekonomického bloku bývalých socialistických zemí. Tomu odpovídalo i jejich složení a zejména jejich legislativní úprava, která v direktivním systému nebyla natolik naléhavá, ale v současnosti již naprosto nevyhovuje potřebám transformace čs. ekonomiky a neodpovídá poslání strategických rezerv v moderní tržní ekonomice.

Oblast federálních hmotných rezerv je dosud upravena pouze již nevyhovujícím zákonným opatřením předsednictva Národního shromáždění č. 69/1964 Sb., o Správě státních hmotných rezerv a statutem Správy federálních hmotných rezerv, schváleným usnesením vlády ČSSR č. 64 z 1. března 1973 a dalšími usneseními vlády, které v některých případech nemají ani oporu v zákoně.

Oblast státních mobilizačních rezerv je zcela nedostatečně upravena Statutem státních mobilizačních rezerv, vydaným na základě zmocnění vlády ČSSR bývalou Státní plánovací komisí v roce 1983, přičemž státní mobilizační rezervy jsou nedílnou součástí hospodářské mobilizace a podílejí se tak na zabezpečení komplexní obrany státu a jeho funkce ve válce.

Nedostatečná právní úprava v současném období negarantuje možnost plnění základního poslání rezerv. Je reálné nebezpečí, že v procesu transformace československé ekonomiky budou narušeny nebo zcela znemožněny dosavadní vztahy při pořizování a ochraňování rezerv.

Současný právní stav vyvolal potřebu připravit a předložit tento návrh zákona.

Cílem navrhovaného zákona je:

1. Definovat pojmy, které nejsou zákonnými normami upraveny.

2. Vymezit způsob nakládání s rezervami ústředním orgánem státní správy federace, který vykonává právo hospodaření s těmito rezervami

3. Stanovit způsob financování federálních státních hmotných rezerv, který vzhledem ke specifice nakládání s federálními hmotnými rezervami nemůže být zcela založen na obecně platných principech rozpočtového hospodaření.

4. Zajistit ochraňování již vytvořených rezerv.

Přijetí zákona nevyvolá dodatečné požadavky na státní rozpočet a na počet pracovníků státní správy.

II.

K § 1

Návrh zákona v souladu se stávající právní úpravou (čl. 4, odst. 4 a čl. 7, odst. 1 písm. d) úst. zák. čís. 143/1968 Sb. o čs. federaci ve znění pozdějších předpisů) zdůrazňuje vlastnictví České a Slovenské Federativní Republiky k federálním státním rezervám (dále jen "rezerva,"); zároveň stanoví, že majetkové hodnoty tvořící tyto rezervy jsou uskladněny jak ve vlastních skladových prostorách Správy federálních hmotných rezerv (dále jen,"Správa,"), tak v objektech jiných podnikatelských i nepodnikatelských subjektů. Důležitou zásadou je, aby tyto rezervy byly vždy pohotově připraveny k použití a proto je potřeba tuto zásadu legislativně vyjádřit.

Zákonná definice federálních hmotných rezerv a státních mobilizačních rezerv se nachází v § 5 a v § 6 odstavec 1 návrhu.

K § 2

Vymezuje rozsah dispozice Správy s rezervami, neboť vyčerpávajícím způsobem stanoví co tvoří obsah pojmu nakládání. Toto ustanovení rovněž omezuje rozsah jednání Správy jako podnikatele podle § 8 odst. 2 návrhu.

Návrh používá při nakládání s rezervami zásadní smluvní typy právním řádem upravené. Pouze v nezbytně nutné míře vymezuje další pojmy - obměna a záměna.

Cílem obměny je udržení kvality skladovaných rezerv tak, aby v důsledku zejména uplynutí doby jejich použitelnosti nedošlo ke snížení jejich užitné hodnoty a tím k jejich prodeji se ztrátou popř. k fyzické likvidaci a nebyly, tak vyvolání zbytečné nároky na státní rozpočet federace.

Účelem záměny na rozdíl od obměny je změna sortimentu vyvolaná např. změnami technologie výroby nebo potřebou posílení některých položek, jejichž význam zejména pro účely obranyschopnosti státu vzroste na úkor položek jiných.

K § 3

Navrhované znění upravuje případ, kdy určité položky rezerv ztratily opodstatnění, pro které byly do rezerv zařazeny, tj. staly se nadbytečnými, nepotřebnými a neupotřebitelnými.

K § 4

Vymezuje zdroje financování rezerv s tím, že prováděcími právními předpisy vydanými federálním ministerstvem financí bude upraven podrobný způsob a pravidla financování při nakládání s těmito rezervami.

K § 5

Definuje pojem federálních hmotných rezerv.

Minimální množství jednotlivých položek, tzv. nesnižitelný stav, stanoví vláda České a Slovenské Federativní Republiky, která současně rozhoduje o jejich použití. Jsou-li federální rezervy vytvořeny nad minimální množství, lze tuto část výjimečně zapůjčit na základě smlouvy o půjčce případnému zájemci.

K § 6

Definuje pojem státních mobilizačních rezerv, které jsou určeny především pro účely branné pohotovosti státu, kdy zajišťují přechod mírové výroby na válečnou. Slouží i k zabezpečení obnovy nejdůležitějších úseků hospodářství, zejména průmyslu, dopravy, spojů a k udržení nezbytně nutného chodu zdravotnictví. Zajišťují současně potřeby ozbrojených složek a nejnutnější životní potřeby obyvatel (nouzové zásobování vodou, elektrickou energií apod.). Využití mobilizačních rezerv v době míru se umožňuje formou nájmu strojů a zařízení a výjimečně, vzhledem k charakteru položek, i formou půjčky.

K § 7

Mobilizační rezervy jsou vytvářeny v místě předpokládané spotřeby nebo použití, neboť jsou přímo účelově určeny pro zajištění činnosti ochraňovatelského subjektu v době branné pohotovosti státu nebo krizové situace.

K § 8 a 9

Protože se navrhuje zrušení zastaralého a zcela nevyhovujícího zákonného opatření č. 69/1964 Sb., o Správě státních hmotných rezerv a § 4 z větší části již zrušeného zákona č. 170/1968 Sb., o některých opatřeních souvisejících s federativním uspořádáním státu, upravuje návrh v nezbytném rozsahu postavení Správy v oblasti rezerv, aniž by se opakovalo vymezení působnost Správy zakotvené v zákoně č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy ve znění pozdějších předpisů.

Vzhledem k současné právní úpravě účinné od 1. 1. 1992 (občanský zákoník, obchodní zákoník a živnostenský řád) a nezbytnosti Správy činit podnikatelská jednání, zakotvuje návrh zákonné oprávnění pro Správu k podnikatelské činnosti v oblastech přísně tímto zákonem vymezených. Tím nebude třeba živnostenského oprávnění.

K § 10

Návrh zákona reaguje na nejistou situaci v zajištění skladování rezerv a péči o ně vyvolanou postupující privatizací ochraňujících subjektů. V minimální a nezbytné míře vytváří doposud chybějící právní úpravu. Návrh zákona používá právní prostředky upravené v občanském zákoníku, které umožňují zřídit věcné břemeno na základě zákona. Toto řešení není v čs. právním řádu neobvyklé (např. plynárenský nebo telekomunikační zákon).

Další omezení, které se současnému ochraňovateli, resp. jeho právnímu nástupci ukládá, je zákaz vypovědět již uzavřenou smlouvu o ochraňování před uplynutím 10 let, neboť je třeba poskytnout Správě dostatečnou lhůtu k řešení situace týkající se skladovacích ploch jiným způsobem, např. výstavbou vlastních kapacit nebo nalezením náhradního ochraňovatele. V této souvislosti je vhodné upozornit na skutečnost, že značná část skladovacích prostor rezerv byla pořízena z prostředků státního rozpočtu federace formou investic rozpočtového plánu a příspěvku na sdruženou investiční výstavbu.

Ochraňovatel není zatěžován nadměrně; ochraňování je prováděno na základě smlouvy, za tržních podmínek, nehledě ke skutečnosti, že při změně okolností na straně ochraňovatele, kdy objektivně nebude moci ochraňovatelskou činnost vykonávat, nebude k ní donucován (např. základní změna dosavadního předmětu činnosti).

Navrhovaná lhůta 10 let odpovídá i délce povinného nájmu, která byla přijatá při poslední novelizaci restitučních zákonů.

K § 11

Návrh stanoví oprávnění vlády České a Slovenské Federativní Republiky k rozhodování o těch způsobech nakládání s federálními rezervami, které by mohly negativně ovlivnit nesnižitelný stav těchto rezerv.

Pouze v části federálních rezerv vytvořených nad nesnižitelný stav je umožněno přímo ze zákona popř. na základě zmocnění vládou České a Slovenské Federativní Republiky nakládat stanoveným způsobem Správě.

K § 12 a 13

Obsahují zmocnění k vydání nezbytných prováděcích právních předpisů, které jsou dosud upraveny pouze usneseními vlády České a Slovenské Federativní Republiky nebo interními směrnicemi Správy, které nemohou právně zavázat ochraňovatelské subjekty.

K § 14 a 15

Závěrečná ustanovení o zrušení současných předpisů o nabytí účinnosti navrhovaného zákona.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP