FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

1992

VI. volební období

1511

Návrh

poslance Sněmovny lidu Federálního shromáždění Richarda Sachera

na novelizaci trestního zákona

 

Návrh na novelizaci trestního zákona

Předmět novelizace:

Nedovolená výroba a držení omamných a psychotropních látek a jedů

Předkladatel:

JUDr. Richard Sacher, poslanec SL

 

Stávající znění § 187, odst. (1)

(1) Kdo bez povolení vyrobí, doveze, vyveze, proveze, jinému opatří nebo pro jiného přechovává omamnou nebo psychotropní látku nebo jed, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo peněžitým trestem.

Navrhované znění § 187, odst. (1)

(1) Kdo bez povolení vyrobí, doveze, vyveze, proveze pro sebe, nebo jinému opatří, nebo pro jiného přechovává omamnou nebo psychotropní látku nebo jed nebo jakýmkoli způsobem nakládá s látkami uvedenými v přílohách 1, 3, 4 vládního nařízení č. 192/88 Sb., bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo peněžitým trestem.

Odstavec (2) beze změny

 

Odůvodnění návrhu

Současná skutková podstata tr. činu podle § 187 tr. zákona je pro účinnou ochranu společnosti před zneužíváním a rozšiřováním výše uvedených látek nedostačující a to z následujících důvodů:

1) Především umožňuje nekontrolovatelné rozšiřování drog mezi mládeží. V praxi nelze jednoznačně odlišit kdo a pro koho drogu opatřil a kdo ji má v držení pouze pro sebe. Současná právní úprava umožňuje postihnout toho, kdo si takové látky opatří nebo přechovává pro sebe, bez ohledu na jejich množství, pouze pro přestupek podle § 29 odst. 1 písm. g) zákona ČNR č. 200/90 Sb. I tento postih však vyžaduje složitou právní konstrukci s odkazem na nařízení vlády ČSR č. 192/88 Sb.

2) Pokud je držení neomezeně velkého množství toxických látek "pro sebe" pouze přestupkem (§ 187 tr. zák. se vztahuje i na zvlášť nebezpečné jedy), není hrozící postih dostatečnou zárukou před jejich shromažďováním a rozšiřováním.

U osob, které takovéto látky užívají, dochází k výrazným somatickým a psychickým změnám. Neskýtají dostatečnou záruku, že s nimi budou zacházet tak, aby nedošlo k ohrožení jiných osob.

Při použití určitých látek, např. halucinogenních, jsou v praxi zjišťovány případy sebepoškozování nebo i útoků proti jiným osobám. Tyto látky jsou velmi účinné již v nepatrném množství.

Je třeba vzít v úvahu i velmi nákladné a jen v malém procentu úspěšné léčení toxikomanů, blokování nemocničních lůžek na ARO po intoxikacích apod.

V souvislostí s nealkoholovou toxikomanií je zjišťován nárůst trestné činnost i majetkového, násilného a mravnostního charakteru.

3) Lze důvodně předpokládat, že při rozvoji mezinárodního obchodu s drogami, vzhledem k výhodné geografické poloze ČSFR, zde budou budovány tzv. mezisklady drog, před jejich distribucí do ostatních států. V praxi bude obtížné prokazovat úmyslné jednání, směřující při přebírání drogy k naplnění znaku "jinému opatří".

Pouhé uložení pokuty pro přestupek a propadnutí věci může být, vzhledem k trestům, které za stejné jednání hrozí v okolních státech, dostatečným důvodem ke skladování drog na našem území.

4) Výhodou tohoto způsobu právní úpravy bude rychlá a účinná kontrola, jednoduchost a jednoznačnost posouzení jednání. Lze přesně stanovit hranici (např. podle množství a účinnosti látky) mezi trestným činem a přestupkem.

 

Současná situace

Je jen málo negativních jevů, které by v tak širokém měřítku a tak naléhavě vyvolaly zájem všech zemí světa, jako je narkomanie, která v posledních letech vystupuje do popředí jako významný kriminogenní faktor, ovlivňující trestnou činnost v jednotlivých státech.

Problémy způsobené zneužíváním drog a nezákonným obchodem s nimi patří k nejzávažnějším, kterým dnes svět čelí. Žádný národ není vůči nim imunní. Nejsou již žádné pochybnosti o společenských následcích tohoto negativního jevu.

Na celém světě jsou miliony narkomanů ze všech společenských vrstev a jejich počty narůstají. Navíc jsou obětmi i další miliony nevinných lidí, rodiny narkomanů, zaměstnavatelé i společnost. Zneužívání drog již není považováno za trestný čin "bez obětí". Je to trestný čin, který uvaluje neúnosné břemeno na lidi i na národy celého světa.

To je břemeno, které si žádná společnost nemůže dovolit nést. Je to proto v zájmu každého národa, aby zaujal pevný postoj při potírání všech aspektů drogového problému.

 

Současná situace, další směry vývoje, možnosti řešení

Do roku 1980 se nealkohol. toxi nevěnovala patřičná pozornost. Zhruba od tohoto období se začínají čs. toxi zaměřovala na opiáty a různé léky. Tato situace má neustále rostoucí trend a zvláště pak po roce 1989 dochází k velmi nebezpečnému "zasahování" drog stále širších vrstev, zejména mladé generace. Tato situace nesouvisí jenom s otevřením hranic republiky, ale také v ne malé míře díky jisté zvrácené modernosti této otázky a značně nebezpečné aktivity čs. loby tzv. legalizátorů a dekriminalizovatelů drog reprezentovaných především osobou PhDr. Doudy a Presla, kteří aktivně prostřednictvím HZP vedou silnou kampaň za tuto tzv. dekriminalizaci drog, úmyslně bagatelizují nebezpečí s drogami související a vytvářejí tak v stále širších vrstvách, zejména mladé generace dojem naprosté bezpečnosti drog, možnost jejich kontroly (ze strany "odborníků" typu PhDr. Doudy a spol.) a nesmyslnosti jakékoliv represe a zasahování státních institucí do tohoto problému. Jejich kampaň má i silně protipolicejní charakter. (Na rozdíl od vyspělých států západní Evropy, USA a Kanady, kde drogy jsou problém č. 1 a kdy od r. 1993 země ES rozhodly o zřízení speciálního drog. dohlížecího orgánu, který jim bude připravovat podklady pro boj proti dovozu drog do Evropy - k tomu viz dále).

Tedy i z tohoto hlediska a dále z hlediska absence uceleného vládního protidrogového programu je současná situace dosti alarmující. (na tento problém zatím začalo reagovat pouze MV zřízením PDB s ÚPN, kdy zvláště PDB sídlící v Praze dosahuje již v relativně krátkém časovém období prvních úspěchů v boji proti zločinu souvisejícím s problematikou drog).

1) V současné době je ve zdravotnických statistikách evidováno přibližně 10 000 osob závislých na drogách. Podle odborníků působících v této oblasti a to včetně zahraničních, je nutné toto číslo považovat za značně podsazené, kdy jako faktický stav je nutno brát číslo daleko vyšší.

2) Kontakt s drogou se výrazně posouvá do nízkých věkových kategorií (12 - 14 let není výjimkou).

3) Přibývá narkomanek ve spojení s důsledkem prostituce. Tím roste u této skupiny zákonitě kriminalita.

4) Stoupá počet sebevražd a předčasných úmrtí v souvislosti s drogami.

5) Roste organizovanost narkomanů a hlavně lidí, kteří na této nemoci vydělávají.

6) Skončilo období malých narkomanských, relativně uzavřených komun, kdy se drogy vyráběly a aplikovaly pouze v tomto uzavřeném prostoru. Čs. výrobci již dnes drogy vyrábějí a distribují s finančním efektem mezi stále širší vrstvy spotřebitelů.

7) V souvislosti s relativně snadným přístupem k farmakám jako je Codein, Alnagon, Diolan, Kodynal, Neocodin, Synecod a Solutan, které umožňují v domácích laboratořích výrobu tvrdých čs. drog jako je Braun (srovnatelný s heroinem) a Pervitin (podobný amphetaminům - speedu) stoupá počet lidí schopných tyto drogy ilegálně vyrábět a distriduovat.

8) Tyto tzv. "národní" tvrdé drogy již pronikly a dále pronikají na západní trh (Berlín, Mnichov, Hamburg), kde jsou známy pod názvem "ČEKO" a dávají celé záležitosti internac. charakter. Vzbuzují značné obavy u našich sousedů a stávají se vyhledávaným obchodním artiklemmezin. organiz. zločinu.

Jsou první náznaky, že drog. mafie se zajímá také o české výrobce - chemiky.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP