Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

Sněmovna lidu VI.

VI. volební období

Sněmovna národů

1521

NÁVRH

výborů hospodářských Sněmovny lidu a Sněmovny národů

na usnesení

Sněmovny lidu a Sněmovny národů

k návrhu poslanců Federálního shromáždění Karola Honnera a Vlastimila Valtra na vydání zákona o československých dráhách (tisk 1371)

Výbory hospodářské Sněmovny lidu a Sněmovny národů ve smyslu § 38 odst. 4 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, po projednání uvedeného návrhu zákona ve výborech ústavně právních, pro životní prostředí, pro plán a rozpočet a sociálních a kulturních a po zvážení stanoviska České národní rady

navrhují

Sněmovně lidu a Sněmovně národů, aby předložený návrh zákona schválily v tomto znění:

 

"Zákon

ze dne ........... 1992

o Československých dráhách

Federální shromáždění. České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Část I

Základní ustanovení

§ 1

(1) Zřizují se Československé dráhy. Československé dráhy jsou právnickou osobou, která se zapisuje do obchodního rejstříku.

(2) Sídlem Československých drah je Praha.

(3) Československé dráhy hospodaří s vlastním majetkem.

§ 2

Povinný předmět činnosti

(1) Povinným předmětem činnosti Československých drah je přeprava osob a věcí na celostátních dráhách [§ 2 odst. 1 zákona č. 51/1964 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 104/1974 Sb.] a správa železniční dopravní cesty celostátních drah.

(2) Správou železniční dopravní cesty celostátních drah se pro účely tohoto zákona rozumí:

a) povinnost užívat a provozovat železniční dopravní cestu celostátních drah,

b) povinnost umožnit za podmínek stanovených zákonem užívání volné kapacity železniční dopravní cesty celostátních drah jiným osobám,

c) povinnost rozvoje a údržby železniční dopravní cesty celostátních drah,

d) povinnost umožnit za podmínek stanovených zákonem užívání železniční dopravní cesty celostátních drah pro obranu.

(3) Československé dráhy mohou podnikat a vykonávat činnosti nad rámec povinného předmětu činnosti.

(4) Předmět podnikání (činnosti) podle odstavce 3 se zapíše do obchodního rejstříku.

§ 2a

Železniční dopravní cesta

(1) Železniční dopravní cesta je cesta určená k dopravě železničními kolejovými vozidly a pevná zařízení železniční dopravy nutná pro zabezpečení pohybu železničních kolejových vozidel a k zajištění bezpečnosti železničního provozu.

(2) Součásti železniční dopravní cesty podle odstavce 1 jsou:

a) železniční spodek a jeho stavby,

b) železniční svršek,

c) umělé stavby (mostní objekty, tunely a součásti tunelových objektů),

d) úrovňové přejezdy se zařízením k zabezpečení silniční dopravy,

e) zabezpečovací, sdělovací a třídící zařízení a vedení, včetně zařízení pro jejich napájení, měničů a náhradních proudových zdrojů,

f) silnoproudá a osvětlovací elektrická zařízení, včetně rozvodů a náhradních zdrojů,

g) pevná elektrická trakční zařízení a vedení,

h) služební budovy pro provoz a pro odbavování cestujících,

i) služební budovy pro údržbu a opravy staveb a zařízení dopravní cesty,

j) železniční telekomunikační vedení do ústředen, zesilovacích stanic a služebních budov řídících pracovišť a telekomunikační zařízení v těchto objektech,

k) zařízení pro silniční dopravu v nákladových nádražích, včetně příjezdových komunikací,

l) pozemky pro stavby, zařízení a vedení uvedené pod písm. a) až k).

Část II

Orgány Československých drah

§ 3

Správní rada Československých drah

(1) Správní rada Československých drah je nejvyšší orgán Československých drah.

(2) Správní rada Československých drah rozhoduje o zásadních otázkách týkajících se činnosti Československých drah, zejména:

a) rozhoduje o návrzích smluv o veřejné službě a o zajištění rozvoje a údržby železniční dopravní cesty uzavíraných se státem nebo samosprávnými územními jednotkami,

b) schvaluje podnikatelský plán Československých drah a plán sanace a rozvoje Československých drah,

c) schvaluje roční účetní závěrky a použití ročního zisku,

d) schvaluje výroční zprávu o hospodaření Československých drah,

e) rozhoduje o zakládání právnických osob, majetkové účasti v jiných právnických osobách a o nabývání právnických osob,

f) rozhoduje o převodu majetku, který je součástí železniční dopravní cesty,

g) rozhoduje o přijímání úvěrů od částky, kterou sama stanoví,

h) schvaluje Statut Československých drah,

i) schvaluje jednací řád správní rady Československých drah.

(3) Správní rada Československých drah dohlíží na výkon působnosti generálního ředitele Československých drah a na činnost Československých drah. Za tím účelem jsou její členové oprávněni nahlížet do všech dokladů a záznamů týkajících se činnosti Československých drah a vyžadovat veškeré informace o této činnosti.

§ 4

(1) Správní radu Československých drah tvoří 11 členů jmenovaných a odvolávaných vládou České a Slovenské Federativní Republiky. Vláda České a Slovenské Federativní Republiky jmenuje a odvolává 5 členů na návrh ministra dopravy České a Slovenské Federativní Republiky, 3 členy na návrh vlády České republiky a 3 členy na návrh vlády Slovenské republiky.

(2) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky určuje z členů správní rady Československých drah jejího předsedu.

(3) Člen správní rady Československých drah je jmenován na funkční období pěti let, a to nejvýše na dvě po sobě následující funkční období.

§ 5

(1) Správní rada Československých drah rozhoduje většinou hlasů všech členů.

(2) Správní rada Československých drah je odpovědná vládě České a Slovenské Federativní Republiky.

§ 6

Člen správní rady Československých drah má nárok na náhradu výdajů spojených s výkonem své funkce. Za výkon funkce se poskytuje odměna, o jejíž výši rozhoduje vláda České a Slovenské Federativní Republiky.

§ 7

Generální ředitel Československých drah

(1) Generální ředitel Československých drah je statutárním orgánem Československých drah.

(2) Generální ředitel Československých drah rozhoduje o všech záležitostech Československých drah, pokud nejsou tímto zákonem nebo jiným předpisem vyhrazeny do působnosti správní rady Československých drah.

(3) Generálního ředitele Československých drah jmenuje a odvolává správní rada na návrh ministra dopravy České a Slovenské Federativní Republiky.

(4) Generální ředitel Československých drah se účastni jednání správní rady Československých drah.

§ 8

(1) Člen správní rady Československých drah a generální ředitel Československých drah nesmí:

a) vlastním jménem nebo na vlastní účet uzavírat obchody, jež souvisejí s podnikatelskou činností Československých drah,

b) zprostředkovávat pro jiné osoby obchody Československých drah,

c) účastnit se na podnikání obchodní společnosti jako společník s ručením neomezeným,

d) vykonávat činnost jako statutární orgán nebo člen statutárního nebo jiného orgánu jiné právnické osoby s podobným předmětem podnikání, ledaže jde o právnickou osobu, na jejímž podnikání se Československé dráhy účastní.

(2) Porušení těchto ustanovení se řídí příslušnými ustanoveními obchodního zákoníku [§ 65 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník] o zákazu konkurence.

Část III

Hospodaření Československých drah

§ 9

Československé dráhy hospodaří ve dvou účetně a finančně oddělených kruzích, a to v okruhu železniční dopravní cesty a v okruhu dopravních a ostatních výkonů.

§ 10

(Nově označen jako § 2a a přesunut za § 2)

§ 11

Fond železniční dopravní cesty

(1) Náklady na provozování, rozvoj a údržbu železniční dopravní cesty (§ 2a) a náklady s tím související jsou hrazeny z fondu železniční dopravní cesty.

(2) Zdrojem fondu železniční dopravní cesty jsou zejména:

a) úhrada Československých drah za užití železniční dopravní cesty,

b) úhrada za užití železniční dopravní cesty od jiných osob,

c) dotace ze státního rozpočtu České a Slovenské Federativní Republiky,

d) příspěvky České republiky, Slovenské republiky a samosprávných územních jednotek,

e) úvěr.

(3) Výši úhrady podle odstavce 2 písm. a) a b), stanoví federální ministerstvo dopravy na základě návrhu Československých drah podle stejných kritérií.

(4) Prostředky fondu železniční dopravní cesty jsou vedeny na zvláštním účtu.

(5) Z fondu železniční dopravní cesty nelze převádět prostředky do okruhu dopravních a ostatních výkonů.

§ 12

Závazky veřejné služby

(1) Závazky veřejné služby se pro účely tohoto zákona rozumí závazky provozní, přepravní a tarifní, při přepravě osob a věcí ve prospěch státu nebo samosprávné územní jednotky, které jsou Československé dráhy povinny přijmout a které by jinak ve svém obchodním zájmu nepřijaly nebo by je přijaly pouze zčásti.

(2) Provozní závazek je závazek Československých drah učinit všechna opatření k zajištění požadovaného rozsahu, plynulosti a pravidelnosti dopravních výkonů dopravními prostředky s ohledem na železniční dopravní cestu.

(3) Přepravní závazek je závazek Československých drah přijmout a přepravit cestující nebo věci za určených podmínek a za určené ceny.

(4) Tarifní závazek je závazek Československých drah k přepravě určitých kategorií osob nebo určitých věcí za stanovený tarif podle zvláštních předpisů [Např. § 5 zákona č. 491/1991 Sb., o organizaci Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky a o řízení před ním. § 4 zákona č. 304/1990 Sb., o platu a náhradách výdajů poslanců Federálního shromáždění. § 27 zákona č. 36/1989 Sb., o poslancích České národní rady § 27 zákona č. 45/1989 Sb., o poslancích Slovenské národní rady]. Tímto není dotčena regulace cen podle cenových předpisů.

(5) Stát nebo samosprávná územní jednotka, pro něž Československé dráhy plní závazek veřejné služby, jsou povinny nahradit Československým drahám ztrátu vzniklou v důsledku plnění tohoto závazku.

§ 13

(1) Závazek veřejné služby vzniká na základě smlouvy o veřejné službě uzavřené mezi Československými dráhami a státem nebo samosprávnou územní jednotkou,

(2) Smlouva o veřejné službě obsahuje zejména:

a) konkrétní vymezení přepravní služby,

b) cenu služby, placenou zákazníkem nebo cestujícím,

c) závazek Československých drah poskytnout požadované přepravní služby,

d) závazek státu nebo samosprávné územní jednotky nahradit ztrátu vzniklou při plnění závazku veřejné služby,

e) postup při změně nebo ukončení platnosti smlouvy,

f) dobu platnosti smlouvy.

(3) V případě naléhavé potřeby ve veřejném zájmu může závazek veřejné služby vzniknout na základě opatření ministra dopravy České a Slovenské Federativní Republiky, vydaného po dohodě s ministrem financí České a Slovenské Federativní Republiky, ještě před uzavřením smlouvy o závazku veřejné služby podle odstavce 1.

§ 14

Výkony, provozní náklady a tržby spojené se závazky veřejné služby se evidují odděleně od ostatních nákladů, výkonů a tržeb Československých drah.

§ 15

(Nově označen jako § 18a a přeřazen za § 18)

§ 16

Smlouva mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Československými dráhami

(1) Smlouvou se vymezí závazky k zajištění rozvoje a údržby železniční dopravní cesty a k veřejné službě. Součásti smlouvy je plán sanace a rozvoje podle § 18a tohoto zákona.

(2) Smlouva se uzavírá na období pěti let a ročně se upřesňuje jako součást přípravy státního rozpočtu.

(3) Jménem České a Slovenské Federativní Republiky uzavírá smlouvu ministr dopravy České a Slovenské Federativní Republiky po schválení vládou České a Slovenské Federativní Republiky.

Část IV

Působnost federálního ministerstva dopravy

§ 17

(1) Federální ministerstvo dopravy

a) přezkoumává roční účetní závěrky Československých drah ověřené auditorem podle zvláštního předpisu,

b) potvrzuje schválenou výroční zprávu o hospodaření Československých drah,

c) kontroluje užití dotací,

d) dohlíží na hospodaření s fondem železniční dopravní cesty,

e) dohlíží na plnění závazků veřejné služby,

f) dohlíží na naplňování zásad státní dopravní politiky,

g) projednává s Československými dráhami plán sanace a rozvoje Československých drah a dohlíží na jeho plnění,

h) dohlíží na plnění smlouvy mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Československými dráhami.

(2) Při výkonu kontrolní činnosti podle odstavce 1 se řídí vztahy mezi federálním ministerstvem dopravy a Československými drahami základními pravidly kontrolní činnosti, stanovenými zvláštním zákonem [Část druhá zákona č. 405/1991 Sb., o kontrole v České a Slovenské Federativní Republice] pro orgány státní správy České a Slovenské Federativní. Republiky.

§ 18

(1) Ministr dopravy České a Slovenské Federativní Republiky předkládá vládě České a Slovenské Federativní Republiky roční účetní závěrky Československých drah a výroční zprávu o hospodaření Československých drah.

(2) Ministr dopravy České a Slovenské Federativní Republiky má právo účastnit se jednání správní rady Československých drah.

(3) Ministr dopravy České a Slovenské Federativní Republiky stanoví tarif jízdného a přepravného pro zaměstnance a bývalé zaměstnance - poživatele důchodů Československých drah a federálního ministerstva dopravy, jakož i pro jejich rodinné příslušníky.

Část V

Přechodná a závěrečná ustanovení

§ 18a

Plán sanace a rozvoje Československých drah

Československé dráhy po projednání s federálním ministerstvem dopravy a federálním ministerstvem financí sestavují plán sanace a rozvoje Československých drah, který obsahuje způsob, rozsah a postup při oddlužení Československých drah a postup při konsolidaci a restrukturalizaci Československých drah. Plán dále stanoví rozsah financování budoucích investic z vlastních zdrojů Československých drah, z půjček a úvěrů a z dotací státu.

§ 19

K zajištění bezpečného a plynulého železničního provozu a k zajištění železniční dopravní cesty jsou Československé dráhy oprávněny zřizovat a využívat bez povolení [§ 6 zákona č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích, ve znění zákona č. /1992 Sb.] telekomunikační síť a telekomunikační zařízení.

§ 20

(1) Majetkové hodnoty (movité a nemovité věci, pohledávky a jiná práva a penězi ocenitelné jiné hodnoty), k nimž mají právo hospodaření ke dni účinnosti tohoto zákona Československé státní dráhy zřízené zákonem č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy, ve znění zákona č. 82/1990 Sb., o státním rozpočtu federace na rok 1990, se dnem účinnosti tohoto zákona převádějí ze státního vlastnictví do vlastnictví Československých drah, s výjimkou majetku, který je určen k zajištění státní správy a majetku určeného k privatizaci podle zvláštního zákona [Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb.].

(2) S majetkem určeným k zajišťování státní správy a s majetkem určeným k privatizaci hospodaří Československé dráhy způsobem obdobným právu hospodaření.

§ 21

(1) Dnem účinnosti tohoto zákona zaniká státní organizace Československé státní dráhy.

(2) Na Československé dráhy zřízené tímto zákonem přecházejí dnem účinnosti tohoto zákona práva a povinnosti státní organizace Československé státní dráhy, s výjimkou výkonu státní správy.

§ 22

Správní rada Československých drah a generální ředitel Československých drah budou jmenováni nejpozději do tří měsíců od účinnosti tohoto zákona. Do té doby vykonává působnost správní rady Československých drah a generálního ředitele Československých drah ústřední ředitel jmenovaný podle zákona č. 68/1989 Sb., ve znění zákona č. 82/1990 Sb.

§ 23

Zrušuje se zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy, ve znění zákona č. 82/1990 Sb., o státním rozpočtu federace na rok 1990.

§ 24

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.".

Ing. Pavel ZAHRÁDKA

Ing. Miroslav TAHY

předseda VH SL

předseda VH SN

Ing. Miroslav TYL

Ing. Ján HACAJ

tajemník VH SL

tajemník VH SN


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP