FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

VI. volební období

1542

Vládní návrh

zákonného opatření, kterým se mění a doplňuje zákon č. 135/1991 Sb., o Kanceláři prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky

 

Vládní návrh

Zákonné opatření

předsednictva Federálního shromáždění

ze dne ..........

kterým se mění a doplňuje zákon č. 135/1991 Sb., o Kanceláři prezidenta České a Slovenské Federativní republiky

Předsednictvo Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo podle čl. 58 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, na tomto zákonném opatření:

Čl. I

Zákon č. 135/1991 Sb., o Kanceláři prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky, ve znění zákona č. /1991 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. Ustanovení § 1 se doplňuje novým odstavcem 4, který zní:

"/4/ Kancelář si může zřizovat k plnění úkolů uvedených v odstavci 3 rozpočtové a příspěvkové organizace [§ 24 a 25 zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace.]. Takto zřízené organizace jsou právnickými osobami, které se zapisují do obchodního rejstříku [§ 27 a násl. obchodního zákoníku.].".

2. V § 3 odst. 1 se vypouštějí slova "a jejích účelových zařízení".

Čl. II

Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

Důvodová zpráva

Předsednictvu Federálního shromáždění se předkládá návrh zákonného opatření, kterým se mění a doplňuje zákon č. 135/1991 Sb., o Kanceláři prezidenta ČSFR. Návrhem se umožňuje Kanceláři prezidenta ČSFR (dále jen "Kancelář") zřídit příspěvkovou nebo rozpočtovou organizaci jako samostatný právní subjekt, oprávněný svými úkony nabývat práv a povinností při plnění úkolů spojených se správou Pražského hradu a připojených objektů, při péči o ně jako o sídlo prezidenta a jako o národní kulturní památku.

Podle dosavadní zákonné úpravy je těmito úkoly výslovně pověřena Kancelář. Kancelář vedle zajišťování a obstarávání věcí spojených s výkonem funkce prezidenta vyplývající z ústavy, s jeho politickou a veřejnou činností, zabývá se ještě každodenním provozem, údržbou, úklidem, zahradnictvím a dalšími činnostmi potřebnými pro chod Pražského hradu, zámku v Lánech a v dalších objektech, kde pobývá prezident. Z důvodu přetíženosti Kanceláře, jeví se jako potřebné vytvořit pro zajišťování uvedených úkolů samostatnou organizaci s vymezeným předmětem činnosti, která by se podílela zejména na údržbě a rozvoji pražského hradu a investování do některých málo udržovaných připojených objektů.

Ke zřízení takovéto organizace není podle současného právního stavu oprávněna samotná Kancelář. V tomto směru jsou pochybnosti, zda lze Kancelář považovat za federální ústřední orgán ve smyslu § 24 zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace, podle něhož pouze takovýto orgán může zřizovat příspěvkové a rozpočtové organizace. Nutnost novely zákona odůvodňují též změny v občanskoprávních a obchodních vztazích, přijaté občanským a obchodním zákoníkem.

Naléhavost navrhované formy zákonného opatření se odůvodňuje nastávajícím ukončením funkčního období prezidenta. Prezident je přesvědčen, že jeho zkušenosti načerpané za uplynulé období je potřebné promítnout do nového organizačního řádu Kanceláře, který s navrhovanou zákonnou úpravou přímo souvisí. Prezident má zájem na tom, aby nově zvolenému prezidentovi v jeho funkčním období vytvořil předpoklady pro řádný chod Kanceláře a lepší provozní a ekonomické podmínky rozvoje Pražského hradu.

Finanční dopad

Navrhovaná zákonná úprava neklade nároky na státní rozpočet federace.

 

V Praze dne 14. května 1992

Předseda vlády ČSFR:

Čalfa v. r.

Místopředseda vlády ČSFR:

Rychetský v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP