Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

 

návrh České národní rady

1543

ZÁKON

ze dne ................ 1992

kterým se mění a doplňuje zákon č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky, se mění a doplňuje takto:

1. Dosavadní znění § 19 se označuje jako odstavec 1.

2. V § 19 se připojuje odstavec 2, který zní:

"(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije u občanů, kteří v období od 25. 2. 1948 do 31. 12. 1989 byli příslušníky Státní bezpečnosti ve funkci řídících orgánů osob uvedených v § 2 odst. 1 písm. b) a c), u občanů, kteří působili ve složce Státní bezpečnosti na úseku boje s vnitřním nepřítelem a u občanů uvedených v § 2 odst. 1 písm. d) a e)."

3. Vkládá se nový § 19a, který zní:

§ 19a

(1) Federální ministerstvo vnitra (dále jen "ministerstvo") je povinno zpracovat v termínu do ................... seznam občanů, kteří byli příslušníky Státní bezpečnosti, uvedených v § 19 odst. 2 (dále jen "seznam"). V seznamu se v abecedním pořadí uvedou jména, příjmení, datum a místo narození a doba trvání služebního poměru.

(2) Jednotlivé listy seznamu musí být průběžně číslovány, ověřeny otiskem kulatého razítka ministerstva se státním znakem a pevně svázány tak, aby v něm nemohly být prováděny změny a doplňky. Seznam může být uspořádán do více svazků. Po rozeslání seznamu nelze vyhotovovat jeho doplňky nebo změny.

(3) Při vypracování seznamu je ministerstvo povinno dbát na to, aby údaje v něm obsažené byly pravdivé a prokazatelné.

(4) Ministerstvo zašle seznam Federálnímu shromáždění a příslušným orgánům republik, které určí zákony národních rad.

(5) Úřední výpisy ze seznamu může pořizovat jen ministerstvo pro potřeby soudů.

(6) Tvrdí-li občan, že údaje v seznamu jsou nepravdivé, použije se přiměřeně ustanovení § 18 odst. 1."

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem

 

Důvodová zpráva

Základním smyslem předloženého návrhu je umožnit pojmenovat lidi, kteří by svými postoji, myšlenkovým světem a systémem hodnot mohli být brzdou demokratického vývoje. Jestliže cílem platného lustračního zákona není msta, ale ochrana naší vyvíjející se společnosti, je třeba ji především chránit před těmi, kteří měli před listopadem 1989 rozhodující slovo a vliv a jejichž odpovědnost za neutěšený stav naší společnosti je výrazně větší než odpovědnost kohokoliv jiného. Pokud se tito lidé nedopustili trestních činů, nejde o jejich postih, ale o to, abychom tyto osoby znali.

K § 19 odst. 2

Navrhovaná úprava vytváří právní podmínky k ústavnímu postupu umožňujícímu plošně zveřejnit jména občanů, kteří v období zákonem vymezeném se podíleli na potlačování lidských a občanských práv.

Jedná se o

a) příslušníky Sboru národní bezpečnosti zařazené ve složce Státní bezpečnosti ve funkci řídících orgánů osob evidovaných v materiálech Státní bezpečnosti jako rezident, agent, držitel propůjčeného bytu, držitel konspiračního bytu, informátor, ideový spolupracovník a vědomý spolupracovník Státní bezpečnosti,

b) občany, kteří působili ve složce Státní bezpečnosti na úseku boje s vnitřním nepřítelem,

c) tajemníky orgánu Komunistické strany Československa nebo Komunistické strany Slovenska od stupně okresního nebo jemu na roveň postaveného výboru výše, členy předsednictva těchto výborů, členy ústředního výboru Komunistické strany Československa nebo ústředního výboru Komunistické strany Slovenska, členy Byra pro řízení stranické práce v českých zemích nebo členy Výboru pro řízení stranické práce v českých zemích, s výjimkou těch, kteří tyto funkce zastávali pouze v období od 1. 1. 1968 do 1. 5. 1969,

d) pracovníky aparátu orgánů uvedených pod písm. c) této důvodové zprávy na úseku politického řízení Sboru národní bezpečnosti.

K § 19a:

Ústředním orgánem státní správy příslušným pro vypracování seznamu je federální ministerstvo vnitra. Stanoví se údaje o osobách, jejichž jména budou zveřejněna a technika zpracování seznamu. Výslovně se stanoví povinnost federálního ministerstva vnitra dbát na to, aby údaje v seznamu obsažené byly pravdivé a prokazatelné. Okruh adresátů, kromě Federálního shromáždění, určí Česká národní rada a Slovenská národní rada svými zákony. I v případě zveřejnění seznamu se dává možnost přiměřeně použít ustanovení § 18 odst. 1, tj. možnost občana požádat soud o přezkoumání, zda údaje v seznamu uveřejněné jsou pravdivé.

 

předsedkyně České národní rady

V Praze dne 12. května 1992


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP