Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1546

Odpověď

místopředsedy vlády ČSFR RNDr. J. Mikloška, DrSc. na interpelaci podanou poslanci FS

(interpelace tisk 1190, I. odpověď tisk 1286)

 

RNDr. JOZEF MIKLOŠKO, DrSc.

PODPREDSEDA VLÁDY ČSFR

V Praze dne 4. 5. 1992

Č. j. 113/92-06/127-20 - I

Vážená paní poslankyně,

na Vaší interpelaci č. 1190, týkající se majetku SSM a jeho nástupnickým organizacím, jsem Vám odpověděl dopisem č. j. 113/92-06/127-20 ze dne 7. února 1992. Současně jsem si vyžádal i stanoviska příslušných republikových orgánů.

Poslední odpověď mi došla až v těchto dnech.

V příloze postupuji jejich znění pro informaci Vám a pánům poslancům J. Burešovi, B. Jančovi, J. Lacinovi, F. Magyarovi, J. Musílkovi, P. Šebkovi, J. Šolcovi, L. Žáčkovi, V. Valtrovi a M. Richterovi.

S pozdravem

Přílohy

Vážená paní

Mahulena Čejková

poslankyně Sněmovny lidu FS

Praha

 

Ministerstvo pro hospodářskou

politiku a rozvoj ČR

V Praze dne 13. dubna 1992

K č. j. 233120/92 - 77

STANOVISKO

ministra pro hospodářskou politiku

a rozvoj České republiky

Ing. Karla Dyby, CSc.

 

k interpelaci č. 1190

místopředsedy vlády ČSFR RNDr. J. Mikloška, DrSc. podaná

poslanci FS

 

Otázka č. 1:

Pionýr a SSM - dnes Svaz mladých - se po celou dobu totality těšily maximální podpoře všech vládních institucí vybudovaly si zařízení, která v průběhu uplynulých čtyřiceti let obohatily o majetek zakázaných organizací a dodnes jej využívají.

Jak se při rozdělování prostředků zohledňují tyto skutečnosti, zejména ve vztahu k nově vzniklým nebo nástupnickým organizacím, především k Junáku, Lize lesní moudrosti, České tábornické unii a k seskupením YMCA a YWCA?

Stanovisko ministra MHPR ČR:

Po "sametové revoluci", prakticky od počátku r. 1990 vyvinuly jmenované organizace úsilí o navrácení majetků a náhrady za již neexistující majetek o který přišly v několika časových obdobích vždy s nástupem totalitních režimů. Podařilo se dosáhnout několika málo úspěchů tím, že byla převedena malá část majetků z pionýrské organizace, dále byly získány některé ale to vše v naprosto nedostačující míře. O něco lepší situace nastala tím, že představitelé bývalého SSM pod tlakem jmenovaných organizací uzavřely v roce 1990, zejména s Junákem a Českou tábornickou unií, několik dohod o užívání turistických základen. Tyto dohody byly zrušeny zákonem č. 540/91 Sb. ze dne 10. 12. 1991. Pokud nebyly nahrazeny novými dohodami (aktualizovány), došlo k poškození uvedených organizací, které bude kompenzováno až definitivním řešením.

Za objektivní považuji převzetí majetku bývalého SSM dle usnesení vlády ze dne 23. 10. 1991 č. 423 do působnosti MHPR ČR a na návrh ministerstva po doporučení Komise vlády pro dohled nad převzetím a pro rozdělení majetku bývalého SSM v ČR předložení návrhu transformace do vlády ČR ke schválení. Tím lze docílit v konkrétních případech navrácení a náhradu majetků zmíněným organizacím. Komisi vlády pro dohled nad převzetím a pro rozdělení majetku bývalého SSM v ČR byly do současné doby předloženy čtyři návrhy kritérií, podle kterých by měla transformace proběhnout:

- První návrh kritérií předložilo MHPR ČR do Komise vlády k projednání dne 6. 2. 1992. Tento návrh nebyl v Komisi vlády dosud projednán, přestože ho doporučil Poradní sbor komise vlády.

- Druhý návrh byl předložen jako anonymní zpracování (materiál bez podpisu, bez data), tento materiál byl projednán na Ministerstvu státní kontroly ČR příslušnou komisí vytvořenou ze členů Komise vlády dne 16. 3. 1992. Materiál obhajoval Dr. Tomolja z MŠMT ČR, lze předpokládat, že zpracovatelem byly pracovníci MŠMT ČR. Bohužel tento materiál ne dostatečně zvýhodňuje zmíněné organizace, naopak podporuje organizace těšící se podpoře za totality. Materiál byl připomínkován, ale cílově schválen nebyl.

- Třetí návrh, který na druhy částečně ideově navazuje předložilo MSK ČR dne 3. 4. 1992. Tento návrh byl Komisí vlády projednán, ale po připomínkách nebyl rovněž cílově schválen.

- Čtvrtý návrh připravila iniciativní skupina organizací Konzultační rady bývalých organizací SSM. Některé klady materiálu byly konstatovány v Komisi vlády, materiál nebyl rovněž přijat.

Ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR se bude nadále řídit podle kritérií ze dne 6. 2. 1992, ze kterých jednoznačně vyplývá při objektivním zhodnocení postup pro zpracování návrhů na transformaci majetku bývalého SSM. Současně z těchto kritérií vyplývá upřednostnění těch organizací, které se v minulosti profilovaly na demokratických principech a v totalitních dobách o majetek přišly. Naopak se neuvažuje s přidělováním majetku organizaci Pionýr a nástupnickým organizacím bývalého SSM.

Otázka č. 2: Jednotlivé organizace se dotují převážně podle počtu členů. Tento počet by však měl být ověřován, aby nemohl být zkreslen nebo zveličen. Jak se tato kontrola provádí?

Stanovisko-ministra-MHPR-ČR: Mám určité zprávy, že skutečně dochází ke zkreslování členské základny u některých organizací. Tuto otázku však řeší MŠMT ČR.

Otázka č. 3: Některé organizace vzniklé z bývalého SSM platí pracovníky svých aparátů ze státních prostředků nebo z výtěžku hospodářských zařízení, která jsou od 1. 1. 1991 majetkem státu. Je zajištěno, aby pracovníci bývalého aparátu SSM, kteří dnes již nikoho nereprezentují, dál zneužívali prostředky určené dětem a mládeži?

Stanovisko ministra MHPR ČR:

Tato skutečnost je neudržitelná. Jsou informace, že státní dotace jdou i na tyto nástupnické organizace SSM prostřednictvím MŠMT ČR a proto bych doporučoval, aby MŠMT ČR společně s MSK ČR celou tuto záležitost posoudilo a prověřilo. Pokud se jedná o hospodářské výsledky organizací bývalého SSM, nejsou tyto prostředky za rok 1991 k podobným účelům použity a výsledný zisk organizace podléhal řádným odvodům (daním).

Otázka č. 4:

Jako zcela pochybený a nespravedlivý vidíme systém, vypracovaný pro rozdělování dotací v roce 1992. Možnost přihlášení "Programů" do konkurzního řízení vyhlášeného MŠMT ČR je zcela administrativní, nekontrolovatelný a s podporou celoroční práce dětí a mládeže má pramálo společného. Statisícové částky rozdávané spolkům, klubům a nejrůznějším institucím by byly daleko lépe využity, kdyby je dostaly organizace, které činnost naší nejmladší a mladé generace systematicky a pravidelně zajišťují. Uvažuje se o takových kritériích rozdělování peněžních částek, které by odpovídaly potřebám aktivně pracujících dětských a mládežnických subjektů?

Stanovisko ministra MHPR ČR:

S vaší otázkou souhlasím, je velice smutné, že dotace pro výše jmenované organizace jsou zdržovány a že tyto organizace zatím neobdržely do současnosti žádnou (ani zálohovou) dotaci. Můj názor je ten, že dotace na činnost dětí a mládeže by měly být přímo vázány na jejich reálný celoroční program. Pro příští rok bych dosavadní systém programů a projektů doporučoval zrušit a nahradit jej novým systémem. Pro práci na nových kritériích pro přidělování dotací na rok 1993 bych mohl doporučit několik specialistů.

 

MINISTER ŠKOLSTVA

MLÁDEŽE A ŠPORTU

SLOVENSKEJ REPUBLIKY

813 30 BRATISLAVA

Bratislava 2. 3. 1992

Číslo: 483/92-sekr.

Vážený pán podpredseda vlády,

poslanci Federálneho zhromaždenia ČSFR sa na Vás obrátili v interpelácii so žiadosťou o podanie informácie k niektorým závažným problémom týkajúcim sa navrátenia majetku SZM ľudu ČSFR a financovaniu detských a mládežníckych organizácií zo štátneho rozpočtu.

Zo znenia interpelácie vyplýva, že sa týka predovšetkým situácie v Českej republike. Pre Vašu komplexnú informovanosť si Vás dovoľujeme zároveň oboznámiť so situáciou v Slovenskej republike. Uznesením vlády SR č. 210 zo dna 7. mája 1991 mi bolo uložené zriadiť Nadáciu detí a mládeže SR za účelom využívania majetku SZM pre všetky deti a mládež. Táto bola dna 4. 6. 1991 oficiálne vytvorená a začala preberať majetok SZM na Slovensku v súlade s uznesením vlády ČSFR č. 430/1991 zo dna 4. 7. 1991. Najprv bol prevzatý majetok účelových a hospodárskych zariadení bývalého ÚV SZM, majetok na bývalých OV SZM a k 31. 12. 1991 aj majetok ÚV SZM na Slovensku, t. j. CKM, M-art, ZENIT-centrum.

Vo vzťahu k organizácii YMCA bolo uskutočnené vo februári tohto roku rokovanie za účasti MŠMŠ SR, Nadácie detí a mládeže SR a YMCA. MŠMŠ SR podporuje oprávnené požiadavky organizácie YMCA, čo odznelo aj na tomto rokovaní. Účastníci sa dohodli na riešení majetkových požiadaviek organizácie YMCA na Slovensku v rámci súčasne platných právnych noriem.

Detské a mládežnícke organizácie na Slovensku boli v roku 1991 financované na základe predložených rozpočtov formou príspevku. MŠMŠ SR pri prideľovaní finančných prostriedkov jednotlivým organizáciám v plnej miere zohľadnilo návrh Rady mládeže Slovenska. Z príspevku boli viazané finančné prostriedky na investície a na mzdové prostriedky.

Pre rok 1992 vláda SR schválila dňa 7. 1. 1992 Zásady štátnej politiky vo vzťahu k mládeži v SR. Prílohou tohto dokumentu boli aj Programy ochrany a podpory mládeže v SR na rok 1992. Detské a mládežnícke organizácie na Slovensku v zmysle tohto materiálu musia spracovať a predložiť projekty na svoje aktivity. Zároveň boli vyčlenené finančné prostriedky na prevádzkové a hospodársko-správne výdaje detských a mládežníckych organizácií. Tieto sa budú rozdeľovať na základe kritérií stanovených Radou mládeže Slovenska.

K časti interpelácie, ktorá hovorí o neoprávnenom využívaní finančných prostriedkov z bývalých hospodárskych zariadení SZM pracovníkmi aparátov bývalého SZM, nemáme na Slovensku konkrétne informácie. Celý majetok bývalého SZM na Slovensku je dnes v spravovaní Nadácie detí a mládeže SR, ktorá ho má využívať v súlade s § 4 ústavného zákona č. 497/1990 Zb. v prospech detí a mládeže.

S pozdravom

Vážený pán

RNDr. Jozef Mikloško, DrSc.

podpredseda vlády ČSFR

PRAHA

 

Náměstek ministra školství

mládeže a tělovýchovy

České republiky

PhDr. Jan Bělohlávek

V Praze dne 11. 3. 1992

Č. j. SM 457/92-51

Vážený pane místopředsedo vlády,

v zastoupení pana ministra odpovídám na Váš dopis ze dne 7. února 1992 č. j. 113/92-06/127-20. K jeho obsahu sděluji následující:

Užívání prostředků ze státního rozpočtu České republiky je zaměřeno především na podporu činností, pokud možno, všech dětí a mládeže ve volném čase. Tato podpora je přidělována všem subjektům - právnickým osobám, které v této oblasti působí s tím, že jsou jednoznačně upřednostňovány zájmy dětských sdružení s celostátním rozsahem.

Je samozřejmé, ze při úvahách o výši příspěvku se vychází z možností jednotlivých sdružení i smyslu jejich programu. V současné době v České republice je registrováno přes 300 sdružení dětí a mládeže s celostátní působností a žádné z nich nebylo zákonem vyloučeno z možnosti o příspěvky požádat. Bez ohledu na to je při posuzování potřeb jednotlivých organizací přihlíženo i k nutnosti některých, obnovit svoji činnost. Toto postupné vyrovnávání stavu se děje již od roku 1990 a dokumentujeme ho m. j. těmito údaji:

1990

 

1991

 

Pionýr

1 960 tis. Kčs

Pionýr

17 165 tis. Kčs

Junák

2 919 tis. Kčs

Junák

32 044 tis. Kčs

Tábornická unie

160 tis. Kčs

Tábornická unie

6 919 tis. Kčs

Přičemž v případě Junáka a Pionýra jde o téměř stejně velké organizace. Tábornická unie je pětkrát menší a organizace YMCA má kolem 800 mladých lidí a YWCA kolem 200. V tomto smyslu je interpelace poslanců také nepřesná, neboť příspěvky na jednoho člena posledně jmenovaných organizací jednoznačně ukazují na to, ze dotace nejsou přímo vázány na počty členů.

Systém dotací založeny na principu "Programů" je sice administrativně náročný, ale naprosto jednoznačně prokazuje na jaké účely jednotlivá sdružení prostředky státu požadují. Právě kontrola jejich použití a srovnání tohoto s předloženou žádostí ukazuje na skutečnou činnost pro děti a mládež, která mnohdy bohužel je, až druhotným cílem. Pro přidělování prostředků byla zpracována kritéria, která jednoznačně vymezují pravidla jejich poskytování, jde jak o problematiku táborů, zahraničního styku, klubové činnosti i hospodářskosprávních výdajů.

Vzhledem k obsahu interpelace, který je v některých ohledech nepřesný i skutečnosti, ze nelze všechny okolnosti uvádět písemně, doporučujeme poslancům seznámit se s údaj i přímo na MŠMT ČR. Zde jim budou předloženy rozbory a srovnání, která jim umožní vytvořit si objektivní a kvalifikovaný názor na uvedenou problematiku.

S úctou

Vážený pan

RNDr. Jozef Mikloško, DrSc.

místopředseda vlády ČSFR

Praha

 

NADÁCIA DETÍ A MLÁDEŽE SLOVENSKEJ REPUBLIKY

Pražská ul. č. 11, 815 00 Bratislava

riaditeľ

Ing. Peter Kompiš

Bratislava, 12. 2. 1992

Číslo: /1100/1992-sekr.

Vážený pán podpredseda vlády,

svojím listom č. j. 113/92 - 96/127-20 zo dňa 7. 2. 1992 ste sa obrátili na "Nadáciu detí a mládeže SR" ohľadne interpelácii poslancov Federálneho zhromaždenia ohľadne využívania majetku bývalého SZM.

Majetok, ktorý nebude Nadácia detí a mládeže priamo využívať, sa v spolupráci s Radou mládeže Slovenska poskytuje priamo mládežníckym organizáciam pôsobiacich v regiónoch (bývalých okresoch), resp. sa dáva do správy mládežníckym organizáciam na využitie podľa § 4 úst. zák. č. 497/1990 Zb.

Majetok, ktorý patril nástupnickej organizácii YMCA bude riešený výkonom správy budovy YMCA v Bratislave. Obdobne sa uvažuje o majetku hotela CKM v Banskej Bystrici po ukončení preberania CKM od zmocnenca FMF.

Bývale rekreačné zariadenia na Červenom kameni a Lučatín boli medzitým zrekonštruované a upravené a bol daný návrh na prednostné právo pri ich obsadzovaní.

S pozdravom

Nadácia detí a mládeže SR

Pražská 11

81500 Bratislava

riaditeľ

 

Vážený pán

RNDr. Jozef Mikloško, DrSc.

podpredseda vlády ČSFR

Nábrežie kpt. Jaroša 4

125 09 Praha 1 - Malá Strana


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP