Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1550

Odpověď

ministra obrany ČSFR L. Dobrovského na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů P. Hrivíkem ve věci Slovenského národního archivu (tisk 1536)

 

MINISTR OBRANY

České a Slovenské Federativní Republiky

Čj.: 36315-84 17

V Praze dne 27. května 1992

 

Vážený pane předsedo,

v příloze Vám zasílám odpověď na interpelaci poslance Sněmovny národů P. Hrivíka č. 1536, kterou vznesl dne 30. dubna 1992.

Spor mezi FMO a Slovenským národním archivem o archivní fondy armády Slovenského státu, přednesený ve Federálním shromáždění, je staršího data. Poprvé se objevil již v šedesátých letech, pak těsně před listopadovou revolucí a po ní se v něm angažoval i bývalý ministr vnitra SR pan JUDr. V. Mečiar.

Podstata sporu spočívá v rozdílech národních zákonů o archivnictví č. 97/1974 Sb. a 149/1975 Sb. i jejich novel a dále v jejich rozdílném výkladu. Představitelé SNA vycházejí hlavně ze znění § 18 zák. č. 149/1975 Sb. a jeho novely o Slovenském národním archivu. FMO vychází z § 26 a 27 téhož zákona, jakož i z obdobných § 24 a 25 českého zákona č. 97/1974 Sb., které pojednávají o archivech zvláštního významu a archiváliích ozbrojených sil a jejich orgánů, které jsou v kompetenci FMO. Do sporu se promítá neexistence federální zákonné normy, která by jednotně upravovala kompetence k archivním fondům vzniklým z činnosti federálních orgánů a jejich předchůdců a která by zároveň zakotvila postavení archivů federace. Mezi tyto archivy patří i Vojenský historicky archiv a ostatní vojenské archivy, ale i archivy FMV, archiv KPR, archiv FS, archiv FMZV a další.

S pozdravem

Vážený pan

Milan ŠÚTOVEC

předseda Sněmovny národů FS ČSFR

Praha

 

MINISTR OBRANY

České a Slovenské Federativní Republiky

Čj.: 36315-84

V Praze dne 27. května 1992

 

Vážený pane poslanče,

dne 30. dubna 1992 jste mne interpeloval ve věci Slovenského národního archivu, konkrétně v otázce předání archivního fondu bývalého MNO Slovenského státu z let 1939 - 1945 uloženého ve Vojenském historickém archivu v Praze.

Své stanovisko jsem již vyjádřil v dopisu ministru vnitra Slovenské republiky z 2. února 1991, v němž jsem odmítnutí předat tento fond zdůvodnil. Nicméně je zřejmě nutné celou věc objasnit obšírněji.

Ve své argumentaci vycházíte z paragrafu 18 zákona SNR č. 149/75 Sb. v znění jeho novely č. 571/91 Sb., který ovšem interpretujete nepřesně. Zcela přitom přehlížíte paragraf 26 citovaného zákona o archivech zvláštního významu, v němž se uvádí: "Ústřední státní orgány, popřípadě státní nebo jiné organizace, pokud je to účelné vzhledem k jejich poslání, zvláštnímu postavení a mimořádnému významu nebo se zřetelem ke zvláštní povaze jejich archivních dokumentů, mohou se souhlasem ministerstva vnitra zřizovat, zrušovat a spravovat archivy organizací zvláštního významu." Obdobně je formulován i zákon ČNR č. 97/74 Sb. v § č. 24. Ve smyslu výše uvedeného patří archivy FMO mezi archivy zvláštního významu, mají charakter federálních institucí a přísluší jim proto pečovat o písemnosti vojenské provenience z celého území ČSFR. Vojenské archivy jsou také umístěny na celém území federace.

Paragraf 27 zákona SNR č. 149/75 Sb. upravuje kompetence k archiváliím ukládaným v těchto zvláštních archivech spravovaných FMO následovně: "Organizace a řízení archivů ozbrojených sil a ozbrojených bezpečnostních sborů, využívání v nich uložených dokumentů pocházejících z jejich činnosti patří do působnosti příslušných ministerstev a jimi pověřených orgánů." Zákon ČNR č. 97/74 Sb. upravuje kompetence k archiváliím vojenské provenience obdobně: "Archiválie ukládané v archivech ozbrojených sil a ozbrojených bezpečnostních sborů jsou součástí Jednotného archivního fondu. Řízení a organizace těchto archivů, jakož i využívání archiválií v nich uložených, náleží příslušným ministerstvům nebo orgánům, které tím pověří..."

Statut Historického ústavu Čs. armády, který je touto pověřenou institucí, uvádí, že Vojenský historický archív "... pečuje o orchiválie vzniklé z činnosti ústředních orgánů, institucí a jednotek Čs. armády, které mají sídlo na území ČSFR a jejich předchůdců. Dále o archiválie vojenských orgánů a jednotek před vznikem samostatného československého státu."

Je zřejmé, že fondy Slovenské armády patří mezi fondy předchůdce současné Československé armády a to i spisovensky. Spisová manipulace MNO Bratislava totiž bez přerušení navázala na spisovnu Hlavního velitelství ČSA Bratislava. V roce 1945 byla převzata československou vojenskou správou, která ji využívala až do roku 1954, kdy ji tehdejší KVS Bratislava předala k trvalému uložení a do péče v té době jedinému vojenskému archivu v republice - Vojenskému ústřednímu archívu - předchůdci dnešního Vojenského historického archivu. Totéž se vztahuje i na další archivní fondy, které jsou vyjmenovány v příloze Vaší interpelace. Tento seznam je ovšem velice nepřesný a obsahuje m. j. názvy fondů bezpečnostních a jiných služeb, které nejsou a nikdy nebyly v archivech spravovaných FMO uloženy.

Rád bych poukázal i na fakt, že téměř na celém světě je vojenské archivnictví organizováno autonomně. Ve spolkových či federálních státech - např. v SRN - jsou vojenské fondy všech členských států z minulosti i současnosti uloženy jednotně ve vojenském archivu a nikoli v zemských archivech podle provenience.

Z Vaší interpelace, pane poslanče, a zejména přílohy k ní ovšem vyplývá, že se Vám nejedná jen o předání jednoho archivního fondu do kompetence podle místa vzniku. V pozadí je zřejmá snaha o rozsáhlou delimitaci archivních fondů, která by se rovnala archivní rozluce. A k ní není oprávněn ministr obrany ČSFR ani Archivní správa ministerstva vnitra ČR.

Vážený pane poslanče,

spor, který vznikl mezi FMO a Slovenským národním archivem, je ve své podstatě sporem kompetenčním. Je využívána neexistence federální archivní zákonné normy, která by upravovala kompetence k archivům a písemnostem federální povahy. Spor je současně založen na rozdílech obou národních zákonů a na jejich rozdílném výkladu. Jeho řešení by proto mohlo být předmětem jednání ústavního soudu.

Chci Vás ještě, pane poslanče, upozornit na skutečnost, že zákon ČNR 97/74 i jeho nedávno schválená novela stanoví, že fondy ukládané v archivech spravovaných FMO na území České republiky jsou součástí Jednotného archivního fondu, o kterém je kompetentní rozhodovat výlučně Archivní správa ministerstva vnitra ČR. Domnívám se proto, že Vaše případná další žádost v této věci by měla být adresována této instituci.

S pozdravem

Vážený pan

Ing. Pavol Hrivík, CSc.

poslanec Sněmovny národů

Federálního shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP