Zápis

z 13. schůze ústavně právního výboru České národní rady,

která se konala 7., 8. a 9. října 1992

 

Přítomni:

posl. Marek BENDA, JUDr. Jiří BÍLÝ, ing. Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK, MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, JUDr. Hana MARVANOVÁ, ing. Ivan MAŠEK, Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Jan NAVRÁTIL, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL, JUDr. Ondřej ZEMINA

Omluveni:

9. 10. posl. JUDr. Hana MARVANOVÁ, JUDr. Libor NOVÁK, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ

 

po všechny dny: JUDr. Dalibor MATULKA

Neomluveni:

7. 10. posl. ing. Ivan MAŠEK

 

9. 10. posl. ing. Ladislav NEDOROST

Hosté:

ing. JANOTA - ministerstvo financí ČR

 

JUDr. Cyril SVOBODA - náměstek ministra spravedlnosti ČR

 

ing. TÉRA - náměstek ministra financí ČR

 

ing. KYSELÝ - Úřad vlády ČR

 

dr. ŠTENCL - ministerstvo spravedlnosti ČR

 

ing. LANGR - ministerstvo financí ČR

 

a další hosté dle prezenčních listin.

Schůzi výboru v 9.00 hodin zahájil a řídil předseda ústavně právního výboru posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ. V průběhu jednání schůzi výboru řídili místopředsedkyně JUDr. Anna RÖSCHOVÁ a JUDr. Hana MARVANOVÁ a posl. JUDr. Ondřej ZEMINA.

 

Schválený pořad schůze:

1.

Vládní návrh zákona ČNR o emisi státních dluhopisů České republiky na krytí schodku státního rozpočtu České republiky za rok 1991 (tisk 48)

2.

Vládní návrh, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění ČSFR k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Korejskou republikou o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu, podepsaná v Soulu dne 27. dubna 1992 (tisk FS 107)

3.

Návrh výborů hospodářských SL a SN na vydání zákona o dočasném omezení postupu podle zákona o konkursu a vyrovnání (tisk FS 101)

4.

Návrh na jmenování soudců k soudům České republiky předsednictvem ČNR na základě usnesení vlády České republiky ze dne 26. srpna 1992 č. 523 (18. etapa)

5.

Vládní návrh zákona ČNR o daňovém poradenství a České komoře daňových poradců (tisk 18)

6.

Vládní návrh zákona o Vězeňské službě České republiky (tisk 21)

7.

Vládní návrh zákona ČNR o daňovém poradenství a České komoře daňových poradců (tisk 18)

8.

Návrh poslanců klubů ODS-KDS a HZDS na vydání zákona o zrušení Federální bezpečnostní informační služby a vyrovnání majetkových a jiných poměrů (tisk FS 106)

9.

Dopis předsedy výkonného výboru Fondu národního majetku poslance ing. Tomáše Ježka, CSc., zda Fond národního majetku České republiky je státním orgánem

10.

Státní závěrečný účet Úřadu vlády České republiky za rok 1991

11.

Státní závěrečný účet Státní arbitráže České republiky za rok 1991

12.

Vládní návrh zákona ČNR o auditorech a České komoře auditorů (tisk 11)

13.

Sdělení předsedy výboru

 

Úvodem poslanci vyslovili souhlas, aby státní závěrečný účet Státní arbitráže České republiky za rok 1991 odůvodnil v ústavně právním výboru dr. Štencl (ministr spravedlnosti dr. Novák a jeho náměstek dr. Havliš se z naléhavých pracovních důvodů nemohou jednání zúčastnit).

Dále poslanci vyslovili souhlas s návrhem poslance dr. Zeminy, aby jednání ústavně právního výboru dne 7. října 1992 bylo ukončeno v 16.00 hod., protože se koná klub ODS. Schůze výboru by pak pokračovala buď v pátek, či v sobotu (z 15 přítomných poslanců 9 hlasovalo pro).

 

K bodu 1:

Vládní návrh zákona ČNR o emisi státních dluhopisů České republiky na krytí schodku státního rozpočtu České republiky za rok 1991 (tisk 48) odůvodnil zástupce ministerstva financí České republiky ing. JANOTA.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. JUDr. Libor NOVÁK.

Po rozpravě výbor doporučil České národní radě, aby vyslovila souhlas s předloženým vládním návrhem (z 15 přítomných poslanců 15 hlasovalo pro).

 

Usnesení č. 88

ústavně právního výboru České národní rady

z 7. října 1992

 

k vládnímu návrhu zákona ČNR o emisi státních dluhopisů České republiky na krytí schodku státního rozpočtu České republiky za rok 1991 (tisk 48)

 

Po odůvodnění zástupce ministerstva financí České republik ing. Janoty, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Libora Nováka a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.

doporučuje České národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem,

II.

zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi České národní rady.

 

JUDr. Jiří BÍLÝ v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 2:

Po úvodním slově předsedy výboru JUDr. Miloslava VÝBORNÉHO a po rozpravě se výbor usnesl, že z časových důvodů nebude projednávat vládní návrh, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění ČSFR k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Korejskou republikou o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu, podepsaná v Soulu dne 27. dubna 1992 (tisk FS 107) (z 15 přítomných poslanců 14 hlasovalo pro).

 

Usnesení č. 89

ústavně právního výboru České národní rady

z 7. října 1992

 

k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění ČSFR k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Korejskou republikou o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu, podepsaná v Soulu dne 27. dubna 1992 (tisk FS 107)

 

Po úvodním slově předsedy výboru JUDr. Miloslava Výborného a po rozpravě

ústavně právní výbor

se usnesl, že z časových důvodů nebude tento návrh projednávat.

 

JUDr. Jiří BÍLÝ v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 3:

Výbor vyslovil souhlas, aby se ještě ve 13. schůzi výboru projednávaly tisky FS 101 a 106 - není třeba zvát předkladatele.

Úvodní slovo k návrhu výborů hospodářských SL a SN na vydání zákona o dočasném omezení postupu podle zákona o konkursu a vyrovnání (tisk FS 101) přednesl předseda výboru JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.

Po rozpravě výbor doporučil Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem (z 15 přítomných poslanců 14 hlasovalo pro).

 

Usnesení č. 90

ústavně právního výboru České národní rady

z 7. října 1992

 

k návrhu výborů hospodářských Sněmovny lidu a Sněmovny národů na vydání zákona o dočasném omezení postupu podle zákona o konkursu a vyrovnání (tisk FS 101)

 

Po úvodním slově předsedy výboru JUDr. Miloslava Výborného a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.

doporučuje Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem,

II.

zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou předseda České národní rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.

 

JUDr. Jiří BÍLÝ v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 4:

Zpravodajka posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ informovala poslance o negativním došlém lustračním osvědčení u JUDr. Emericha Slavíka, který je navrhován jako soudce obvodního soudu pro Prahu 4.

 

Usnesení č. 91

ústavně právního výboru České národní rady

z 7. října 1992

 

k návrhu na jmenování soudců k soudům České republiky předsednictvem ČNR na základě usnesení vlády České republiky ze dne 26. srpna 1992 č. 523 (18. etapa)

 

Po úvodním slově zpravodajky výboru posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě

ústavně právní výbor

doporučuje předsednictvu České národní rady, aby přijalo toto usnesení:

 

"Návrh

Usnesení

předsednictva České národní rady

z .............. října 1992

 

k návrhu na jmenování soudců k soudům České republiky na základě návrhu předloženém předsedou vlády České republiky

(usnesení vlády České republiky č. 523 z 26. srpna 1992)

 

Předsednictvo České národní rady

jmenuje podle § 38 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, tohoto soudce k soudu České republiky:

B.

prokurátoři a další právníci z praxe

 

JUDr. Emerich Slavík, nar. 15.6.1945 (obvodní soud pro Prahu 4).".

 

JUDr. Jiří BÍLÝ v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 5:

Vládní návrh zákona ČNR o daňovém poradenství a České komoře daňových poradců (tisk 18) odůvodnil náměstek ministra financí České republiky ing. TÉRA.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. JUDr. Jan NAVRÁTIL.

V průběhu jednání vznesl posl. ing. Ladislav NEDOROST návrh, aby vládní návrh byl vrácen zpět vládě České republiky k dopracování. Pro tento návrh z 13 přítomných poslanců hlasovalo 5 a 3 byli proti.

/Jednání výboru bylo přerušeno v 16.10 hod./

 

/8. 10.1992 bylo jednání výboru zahájeno v 9.00 hod. - řídila místopředsedkyně výboru posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ/

 

K bodu 6:

Vládní návrh zákona o Vězeňské službě České republiky (tisk 21) odůvodnil náměstek ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyril SVOBODA.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. Petr KOHÁČEK.

Po rozpravě výbor doporučil České národní radě, aby vyslovila souhlas s předloženým návrhem s připomínkami k § 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 27 a 28 (z 14 přítomných poslanců 14 hlasovalo pro).

Dále poslanci doporučili přijetí novely zákona ČNR č. 2/1969 Sb., ve znění platných předpisů.

 

Usnesení č. 92

ústavně právního výboru České národní rady

z 8. října 1992

 

k vládnímu návrhu zákona o Vězeňské službě České republiky (tisk 21)

 

Po odůvodnění náměstka ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyrila Svobody, zpravodajské zprávě posl. Petra Koháčka a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje České národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

k § 1 odst. 1

slova "ozbrojeným sborem" nahradit slovy "právnickou osobou",

k § 1 odst. 3

vypustit,

 

k § 2 odst. 2

odkaz 1) pod čarou zní: "1) Např. § 168 trestního řádu.",

 

§ 3 odst. 1 zní:

"(1) Vězeňská služba se člení na správní službu, vězeňskou stráž a justiční stráž. Vězeňská stráž a justiční stráž jsou ozbrojené sbory.",

§ 3 odst. 4 zní:

"(4) Justiční stráž zajišťuje pořádek a bezpečnost v soudních budovách a v jiných místech činnosti soudu a ministerstva."

 

§ 4 odst. 1 zní:

"(1) Ministr spravedlnosti České republiky (dále jen "ministr") řídí Vězeňskou službu prostřednictvím generálního ředitele, kterého jmenuje a odvolává. Za činnost Vězeňské služby odpovídá generální ředitel ministrovi.",

§ 4 odst. 2 zní:

"(2) Generální ředitel a ostatní příslušníci Vězeňské sluby (dále jen "příslušníci") jsou ve služebním a občanští pracovníci Vězeňské služby v pracovním poměru k Vězeňské službě.",

k § 4

vložit nový odstavec 4 tohoto znění: "(4) Organizační řád Vězeňské služby vydává ministr.",

 

k § 5

vypustit slova "zabraňovat krutému nebo důstojnost ponižujícímu zacházení s osobami ve výkonu trestu odnětí svobody a ve výkonu vazby a působit k naplňování účelu výkonu trestu odnětí svobody a výkonu vazby",

 

k § 6 odst. 1

na konec doplnit slova "zabraňovat krutému nebo důstojnost ponižujícímu zacházení s osobami ve výkonu trestu odnětí svobody a ve výkonu vazby a působit k naplňování účelu výkonu trestu odnětí svobody a výkonu vazby.",

 

k § 7 odst. 1 písm. c)

závěr upravit takto: "... soudu, ministerstva nebo při eskortě.",

k § 7 odst. 3

vypustit slova "který plní úkoly vězeňské stráže",

 

k § 8 odst. 1

na konec doplnit slova "s číslem",

§ 8 odst. 3 zní:

"(3) Příslušník prokazuje svou příslušnost k Vězeňské službě služebním průkazem nebo identifikačním štítkem nebo služebním stejnokrojem s identifikačním číslem.",

 

k § 10 odst. 1

vypustit slova "nebo jiného",

 

k § 12 odst. 1

- na začátku vypustit slova "V zájmu pořádku a bezpečnosti a k evidenčním účelům je",

- na konec doplnit slova "jen, je-li to v zájmu pořádku, bezpečnosti a k evidenčním účelům.",

 

vložit nový § 15 tohoto znění:

"§ 15

Příslušník Vězeňské služby je při plnění služebních úkolů oprávněn v případě bezprostředního nebezpečí ohrožení života a zdraví nebo majetku požádat každého o pomoc. Kdo byl o tuto pomoc požádán, je povinen ji poskytnout, pokud tím nevystaví vážnému ohrožení sebe nebo osobu blízkou anebo pokud tomu nebrání jiné závažné okolnosti.",

dosavadní § 15 zní:

"Při pronásledování osoby prchající z výkonu trestu odnětí svobody nebo z výkonu vazby má příslušník oprávnění policisty podle zvláštních předpisůx)."

- odkaz x) pod čarou zní: "x) § 12 a násl. zákona ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky.",

 

k dosavadnímu § 16

- vypustit,

- ostatní paragrafy přečíslovat,

 

k dosavadnímu § 17 odst. 2

na konec doplnit větu: "Jen na pokyn předsedy senátu nebo předsedy soudu je oprávněn zabránit vstupu do určených místností nebo jiných prostor anebo provést jejich vyklizení, aniž by to znamenalo porušení zásady veřejnosti soudního řízení."

 

k dosavadnímu § 18

vložit nový odstavec 4 tohoto znění: "(4) Pro potřeby eskorty se za donucovací prostředky nepovažují předváděcí řetízky, pouta nebo pouta s poutacím opaskem. Použijí se jen tehdy, je-li to pro splnění účelu eskorty nezbytné.",

 

k dosavadnímu § 19 odst. 1 písm. c)

vypustit slova "ze střeženého objektu",

 

k dosavadnímu § 19 odst. 1 písm. d)

- vypustit,

- písm. e) a f) označit jako písm. d) a e),

 

k dosavadnímu § 20 písm. a)

vypustit slova "osobě vysokého věku a osobě se zjevnou tělesnou vadou nebo chorobou",

k dosavadnímu § 20 písm. b)

slova "18 let" nahradit slovy "15 let".

 

za dosavadní § 22 vložit

"HLAVA TŘETÍ

Náhrada škody

§ 23

(1) Stát odpovídá za škodu osobě, která poskytla pomoc Vězeňské službě nebo příslušníkovi na jeho žádost nebo s jeho vědomím (dále jen "poškozený"). Stát se této odpovědnosti může zprostit jen tehdy, způsobil-li si tuto škodu poškozený úmyslně.

(2) Došlo-li u poškozeného k újmě na zdraví nebo smrti, určí se rozsah a výše náhrady škody podle předpisů o odškodňování pracovních úrazů pracovníků. Vláda České republiky stanoví nařízením, ve kterých případech a v jakém rozsahu

a) náleží poškozenému, vedle nároků podle pracovněprávních předpisů, jednorázové mimořádně odškodnění;

b) se zvyšuje jednorázové odškodnění náležející podle pracovněprávních předpisů pozůstalým po poškozeném a kdy lze takové odškodnění přiznat osobám, které byly na poškozeného odkázány výživou.

(3) Stát odpovídá i za škodu na věcech, která poškozenému vznikla v souvislosti s poskytnutím této pomoci. Přitom se hradí skutečná škoda, a to uvedením v předešlý stav; není-li to možné nebo účelné, hradí se v penězích. Poškozenému může být přiznána i úhrada nákladů spojených s pořízením nové věci náhradou za věc poškozenou.

(4) Stát odpovídá i za škodu, kterou osoba způsobila v souvislosti s pomocí poskytnutou Vězeňské službě nebo příslušníkovi.

(5) Stát odpovídá i za škody způsobené Vězeňskou službou nebo příslušníkem v souvislosti s plněním jejich úkolů stanovených tímto zákonem; to neplatí, pokud se jedná o škodu způsobenou osobě, která svým protiprávním jednáním oprávněný a přiměřený služební zákrok vyvolala.

(6) Náhradu škody poskytuje v zastoupení státu ministerstvo.",

 

dosavadní hlavu třetí označit jako hlavu čtvrtou

k dosavadnímu § 23

vypustit včetně odkazu,

 

k dosavadnímu § 27 odst. 1

vypustit druhou větu,

vložit nový § 27 tohoto znění:

"§ 27

(1) Správní služba je ozbrojeným sborem.

(2) Ministerstvo vydá do dvou let ode dne účinnosti tohoto zákona obecně závazný právní předpis, na jehož základě přestane být správní služba ozbrojeným sborem.",

 

vložit nový § 28 tohoto znění:

"§ 28

Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů, se mění takto:

"§ 11 odst. 2 zní: (2) Ministerstvo spravedlnosti je rovněž ústředním orgánem pro vězeňství; řídí Vězeňskou službu.",

 

dosavadní § 28 zní:

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.",

 

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi České národní rady.

 

JUDr. Jiří BÍLÝ v.r.

JUDr. Anna RÖSCHOVÁ v.r.

ověřovatel výboru

místopředsedkyně výboru

 

K bodu 7:

Výbor pokračoval v projednávání vládního návrhu zákona ČNR o daňovém poradenství a České komoře daňových poradců (tisk 18) za účasti zástupkyně ministerstva financí České republiky dr. Potměšilové.

Po rozpravě poslanci doporučili České národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem s připomínkami k § 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 a 22 (z 12 přítomných poslanců 9 hlasovalo pro a 3 se zdrželi).

 

Usnesení č. 93

ústavně právního výboru České národní rady

z 7. a 8. října 1992

 

k vládnímu návrhu zákona ČNR o daňovém poradenství a České komoře daňových poradců (tisk 18)

 

Po odůvodnění náměstka ministra financí České republiky ing. Téry, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Jana Navrátila a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.

doporučuje České národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

k 1 písm. b) zní:

"b) vznik, postavení a působnost daňových poradců (dále jen "komora").",

 

k § 2

- v první větě doplnit za slova "komerčních právníků" slova "a auditorů",

- na konec doplnit slova "nejde-li o osoby uvedené ve větě první",

 

k § 3 odst. 1 písm. b)

- vypustit a tuto úpravu promítnout do celého návrhu,

- vypustit označení písm. "a)",

k § 3 odst. 3

- vypustit,

- ostatní odstavce přečíslovat,

k § 3 odst. 4

-

v první větě vypustit slova "nebo oprávněnou právnickou osobou",

-

ve druhé větě vypustit slova "nebo oprávněné právnické osobě",

-

třetí větu vypustit a nahradit touto větou: "Dohoda, kterou je odměna za poskytnutí daňového poradenství sjednána jako podíl na docíleném snížení daně, daňové úspoře nebo daňové úlevě, popřípadě jako podíl na ukazatelích výsledků činnosti a nebo je sjednána formou věcného plnění, je neplatná."

k § 3 odst. 5

-

vypustit slova "nebo oprávněná právnická osoba",

-

v poznámce 4) pod čarou vypustit slova "§ 24 až 28 občanského soudního řádu",

 

k § 4 odst. 1

vypustit slova "nebo právnická" a slova "a oprávněné právnické osobě licence k výkonu daňového poradenství (dále jen "licence")",

k § 4 odst. 2

vypustit slova "a právnickou osobu po rozhodnutí o udělení licence" a slova "nebo v němž bylo rozhodnuto o udělení licence",

§ 4 odst. 3 zní:

"(3) Právo vykonávat daňové poradenství daňový poradce pozbývá

"a)

dnem, ke kterému je daňový poradce ze seznamu vyškrtnut, nebo

b)

dnem, ke kterému je daňovému poradci výkon daňového poradenství pozastaven,

nejdříve však dnem, kdy bylo daňovému poradci doručeno rozhodnutí podle písm. a) nebo b).",

k § 4 odst. 4

vypustit,

 

k § 5 odst. 1 písm. c)

na konci vypustit označení odkazu 3),

k § 5 odst. 1

vložit nové písmeno f) tohoto znění: "f) nebyla v posledních pěti letech před podáním žádosti o vykonání kvalifikační zkoušky vyškrtnuta ze seznamu daňových poradců disciplinárním opatřením podle § 10 odst. 1 písm. d).",

k § 5 odst. 3

konec třetí věty upraví takto: "... v odst. 1 písm. e) a čestné prohlášení prokazující splnění podmínek uvedených v odst. 1 písm. c) a d).",

§ 5 odst. 4 písm. a) a b) znějí:

"a)

žádost zamítne, pokud žadatel nesplňuje podmínky uvedené v odstavci 1; písemné vyhotovení rozhodnutí o zamítnutí žádosti musí být odůvodněno, musí obsahovat poučení o právu podat opravný prostředek a musí být žadateli doručeno do vlastních rukou, nebo

b)

uvědomí žadatele písemně nejméně 30 dnů předem o místu a čase konání zkoušky.",

k § 5 odst. 5

-

ve druhé větě slova "navržených ministerstvem" nahradit slovy "jmenovaných ministerstvem financí České republiky (dále jen "ministerstvo")",

-

na konec druhé věty doplnit slova "jmenovaných komorou),

-

poslední větu vypustit a nahradit tímto textem: "Předseda zkušební komise je vždy zástupce státních finančních orgánů jmenovaný ministerstvem. Komise je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů.",

k § 5 odst. 6

vypustit slova "popřípadě úroveň jazykových znalostí",

k § 5 odst. 7

-

v první větě slovo "usnesením" nahradit slovem "hlasováním",

-

druhou větu nahradit tímto textem: "Žadatel složí kvalifikační zkoušku, hlasuje-li pro tento výrok nadpoloviční většina přítomných členů zkušební komise. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy. Složení kvalifikační zkoušky je podkladem pro zápis do seznamu.",

k § 5 odst. 9

první větu upravit takto: "Podrobnosti o obsahu a průběhu kvalifikační zkoušky, vyhlášení výsledku a jeho doručení upraví komora ve zkušebním řádu.",

k § 5 odst. 10

začátek druhé věty upravit takto: "Kvalifikační zkoušku ukončí zkušební komise nejpozději do osmi měsíců ...",

k § 5 odst. 11

začátek upravit takto: "(11) Pokud žadatel kvalifikační zkoušku nesloží, může ji konat znovu, ...",

 

k § 6 odst. 1

druhá věta upravit takto: "Je povinen jednat čestně a svědomitě, důsledně využívat všechny zákonné prostředky a uplatňovat vše ...",

k § 6 odst. 2

na konec doplnit větu: "Daňový poradce, který v posledních třech letech před zahájením řízení ve věci kvalifikační zkoušky byl pracovníkem státního orgánu nebo orgánu územní samosprávy, do jehož působnosti patří kontrola a rozhodování ve věcech daní, nesmí po dobu tří let od vydání osvědčení uzavřít smlouvu o poskytnutí daňového poradenství s klientem, o jehož záležitostech jako pracovník uvedeného státního orgánu nebo orgánu územní samosprávy rozhodoval nebo jehož záležitosti projednával.",

k § 6 odst. 6

- vypustit,

- ostatní odstavce přečíslovat,

k § 6 odst. 10 písm. b)

- vypustit,

- ostatní písmena přeoznačit,

k § 6 odst. 10 dosavadnímu písm. g)

- vypustit slova "je-li jejím členem",

- na konec doplnit slova "dodržovat stanovy komory a jiné řády vydané komorou",

k § 6 odst. 10 dosavadnímu písm. h)

vypustit,

k § 6 odst. 12

vypustit poslední větu,

 

k § 7

- vypustit,

- ostatní paragrafy přečíslovat,

 

k dosavadnímu § 8 odst. 1

vypustit slova "obchodní jméno a sídlo oprávněné právnické osoby",

k dosavadnímu § 8 odst. 3

- vypustit,

- ostatní odstavce přečíslovat,

k dosavadnímu § 8 odst. 5

vypustit slova "nebo oprávněné právnické osobě",

 

k dosavadnímu § 9 odst. 1 písm. b)

- slovo "žaloba" nahradit slovem "obžaloba",

- na konec doplnit slova "uvedený v § 5 odst. 2 písm. a)",

k dosavadnímu § 9 odst. 1 písm. c)

na konci vypustit slova "a b)",

část třetí označit jako část čtvrtou

část čtvrtou označit jako část třetí

 

k dosavadnímu § 10 odst. 1 písm. b)

slova "10 000 Kčs" nahradit slovy "100 000 Kčs",

k dosavadnímu § 10 odst. 3

- vypustit,

- ostatní odstavce přečíslovat,

 

k dosavadnímu § 11

vypustit,

 

k dosavadnímu § 12 odst. 1

- vypustit slova "nebo pokuty podle § 11",

- vypustit slova "nebo porušení povinnosti oprávněné právnické osoby" - 2x,

k dosavadnímu § 12 odst. 2

vypustit slova "nebo oprávněná právnická osoba",

k dosavadnímu § 12 odst. 3

- vypustit slova "nebo pokuty podle § 11",

- vypustit druhou větu včetně odkazu pod čarou,

 

k § 13 odst. 1

vypustit slova "nebo pokutu podle § 11" a slova "nebo oprávněná právnická osoba",

k dosavadnímu § 13

vložit nový odst. 3 tohoto znění: "(3) Rozhodnutí disciplinární komise podle § 10 odst. 1 písm. c) a d) přezkoumává soud podle zvláštních předpisůx).",

- odkaz x) pod čarou zní: "§ 250l a násl. občanského soudního řádu.",

 

dosavadní § 14 odst. 2 písm. a) zní:

"a) sdružuje všechny daňové poradce,",

dosavadní § 14 odst. 2 písm. b) zní:

"b) rozhoduje podle tohoto zákona ve věcech oprávnění k výkonu daňového poradenství a o disciplinárních opatřeních.",

dosavadní § 14 odst. 5 zní:

"(5) Členství v komoře vzniká zápisem daňového poradce do seznamu.",

 

k dosavadnímu § 15 odst. 3

vypustit slova "a náhrada za ztrátu času",

 

k dosavadnímu § 16 písm. d)

vypustit slova "a zvláštní řád pro řízení o žádosti o vydání licence",

k dosavadnímu § 16 písm. i)

- vypustit,

- dosavadní písm. j) označit jako písm. i),

 

k dosavadnímu § 17 odst. 2

vypustit slova "právnická nebo".

 

dosavadní § 18 zní:

"Na rozhodování komory podle tohoto zákona se vztahuje správní řád, pokud tento zákon nestanoví jinak.",

 

k dosavadnímu § 19

vypustit,

 

k dosavadnímu § 20

slova "do šesti měsíců" nahradit slovy "do jednoho roku",

 

dosavadní § 22 zní:

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. prosince 1992.",

 

II.

zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi České národní rady.

 

JUDr. Jiří BÍLÝ v.r.

JUDr. Anna RÖSCHOVÁ v.r.

ověřovatel výboru

místopředsedkyně výboru

 

K bodu 8.

Zpravodajskou zprávu k návrhu poslanců klubů ODS-KDS a HZDS na vydání zákona o zrušení Federální bezpečnostní informační služby a vyrovnání majetkových a jiných poměrů (tisk FS 106) přednesla posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ.

Po rozpravě poslanci doporučili Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem s připomínkou k § 13 odst. 1. Zároveň doporučili, aby přechodné ustanovení bylo doplněno o tento text: "Pokud se v obecně závazných právních předpisech mluví o Federální bezpečnostní informační slubě, rozumí se tím pro území České republiky nebo Slovenské republiky nástupnické orgány, pokud tak stanoví zákony národních rad." (z 14 přítomných poslanců 10 hlasovalo pro a 1 proti).

Na návrh poslance Petra KOHÁČKA výbor doporučil České národní radě, aby návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR o Bezpečnostní informační službě České republiky (tisk 29), byl zařazen na program 5. schůze České národní rady (v říjnu 1992) (z 14 přítomných poslanců 10 hlasovalo pro a 1 proti).

 

Usnesení č. 94

ústavně právního výboru České národní rady

z 8. října 1992

 

k návrhu poslanců klubů ODS-KDS a HZDS na vydání zákona o zrušení Federální bezpečnostní informační služby a vyrovnání majetkových a jiných poměrů (tisk FS 106)

 

Po zpravodajské zprávě posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě

ústavně právní výbor

 

I.

doporučuje Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem s těmito připomínkami:

 

§ 13 odst. 1 zní:

 

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem 31. října 1992.",

 

tento zákon je třeba doplnit o přechodné ustanovení tohoto znění:

 

"Pokud se v obecně závazných právních předpisech mluví o Federální bezpečnostní informační službě, rozumí se tím pro území České republiky nebo Slovenské republiky nástupnické orgány, pokud tak stanoví zákony národních rad.",

II.

zmocňuje zpravodajku výboru, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou předseda České národní rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.

 

JUDr. Jiří BÍLÝ v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

Usnesení č. 95

ústavně právního výboru České národní rady

z 8. října 1992

 

k návrhu skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR o Bezpečnostní informační službě České republiky (tisk 29)

 

Po úvodním slově poslance Petra Koháčka a po rozpravě

ústavně právní výbor

doporučuje České národní radě, aby návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR o Bezpečnostní informační službě České republiky (tisk 29), byl zařazen na program 5. schůze České národní rady (v říjnu 1992).

 

JUDr. Jiří BÍLÝ v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 9:

Zpravodajskou zprávu k dopisu předsedy výkonného výboru Fondu národního majetku, poslance ing. Tomáše Ježka, CSc., zda Fond národního majetku České republiky je státním orgánem přednesl posl. JUDr. Jiří VYVADIL (10. schůze výboru 18. září 1992).

Na návrh předsedy výboru JUDr. Miloslava VÝBORNÉHO výbor zmocnil poslance JUDr. Jiřího Vyvadila, aby ve smyslu své zpravodajské zprávy a stanoviska legislativního odboru Kanceláře České národní rady informoval předsedu výkonného výboru Fondu národního majetku poslance ing. Tomáše Ježka, CSc. (z 12 přítomných poslanců 10 hlasovalo pro).

 

Usnesení č. 96

ústavně právního výboru České národní rady

z 8. října 1992

 

k dopisu předsedy výkonného výboru Fondu národního majetku, poslance ing. Tomáše Ježka, CSc., zda Fond národního majetku České republiky je státním orgánem

 

Na návrh předsedy výboru JUDr. Miloslava Výborného, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Jiřího Vyvadila a po rozpravě

ústavně právní výbor

zmocňuje poslance JUDr. Jiřího Vyvadila, aby ve smyslu své zpravodajské zprávy a stanoviska legislativního odboru Kanceláře České národní rady informoval předsedu výkonného výboru Fondu národního majetku poslance ing. Tomáše Ježka, CSc.

 

JUDr. Jiří BÍLÝ v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 10:

Státní závěrečný účet Úřadu vlády České republiky za rok 1991 odůvodnil zástupce vedoucího Úřadu vlády České republiky ing. KYSELÝ.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. JUDr. František KAČENKA.

Po rozpravě výbor doporučil České národní radě, aby schválila státní závěrečný účet Úřadu vlády České republiky za rok 1991. Zároveň výbor pověřil zpravodaje posl. JUDr. Františka Kačenku, aby tento závěr výboru tlumočil na schůzi rozpočtového výboru (z 11 přítomných poslanců 10 hlasovalo pro).

 

Usnesení č. 97

ústavně právního výboru České národní rady

z 8. října 1992

 

k státnímu závěrečnému účtu Úřadu vlády České republiky za rok 1991

 

Po úvodním slově zástupce vedoucího Úřadu vlády České republiky ing. Kyselého, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Františka Kačenky a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.

doporučuje České národní radě, aby schválila státní závěrečný účet Úřadu vlády České republiky za rok 1991,

II.

pověřuje zpravodaje posl. JUDr. Františka Kačenku, aby tento závěr výboru tlumočil na schůzi rozpočtového výboru.

 

JUDr. Jiří BÍLÝ v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 11:

Státní závěrečný účet Státní arbitráže České republiky za rok 1991 odůvodnil zástupce ministerstva spravedlnosti České republiky dr. ŠTENCL.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. JUDr. František KAČENKA.

Po rozpravě výbor doporučil České národní radě, aby schválila státní závěrečný účet Státní arbitráže České republiky za rok 1991. Zároveň výbor pověřil zpravodaje posl. JUDr. Františka Kačenku, aby tento závěr výboru tlumočil na schůzi rozpočtového výboru (z 11 přítomných poslanců 11 hlasovalo pro).

/Schůze výboru byla přerušena ve 20.00 hod./

 

Usnesení č. 98

ústavně právního výboru České národní rady

z 8. října 1992

 

k státnímu závěrečnému účtu Státní arbitráže České republiky za rok 1991

 

Po úvodním slově zástupce ministerstva spravedlnosti České republiky dr. Štencla, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Františka Kačenky a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.

doporučuje České národní radě, aby schválila státní závěrečný účet Státní arbitráže České republiky za rok 1991,

II.

pověřuje zpravodaje posl. JUDr. Františka Kačenku, aby tento závěr výboru tlumočil na schůzi rozpočtového výboru.

 

JUDr. Jiří BÍLÝ v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

/9.10.1992 bylo jednání výboru zahájeno v 9.00 hod. - řídil posl. JUDr. Ondřej ZEMINA/

Na začátku jednání si poslanci vzhledem k omluveným nepřítomnostem předsedy a místopředsedů výboru zvolili dr. Ondřeje Zeminu řídícím schůze.

 

K bodu 12:

Vládní návrh zákona ČNR o auditorech a České komoře auditorů (tisk 11) odůvodnil zástupce ministerstva financí České republiky ing. LANGR.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. JUDr. Jan NAVRÁTIL.

Poslanci se usnesli, že vládní návrh budou projednávat ve znění doporučených úprav návrhu zákona, které byly poslancům rozdány.

V 15.00 hod. se poslanci usnesli, že vzhledem k zásadním připomínkám své jednání přeruší do středy 14. října a připraví si pozměňovací návrhy (z 11 přítomných poslanců 10 hlasovalo pro).

 

K bodu 13: Sdělení předsedy výboru

1.

Další schůze výboru by se měla konat příští týden ve dnech 14.-15. října s tímto programem:

 

- zpráva dočasné komise ústavně právního výboru ČNR pro přípravu novely zákona ČNR č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu - zpravodaj posl. Vyvadil

 

- vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění zákon ČNR č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky (tisk 50) - zpravodajka posl. Matoušková

 

- vládní návrh zákona o státní službě pro drahé kovy (puncovní zákon) (tisk FS 114) - zpravodaj posl. Zemina

 

- vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění zákon ČNR č. 579/1991 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1992 a o změně a doplnění zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky) (tisk 51) - zpravodaj posl. Novotný

 

- pokračování projednání vládního návrhu zákona ČNR o auditorech a České komoře auditorů (tisk 11) - zpravodaj posl. Novotný

 

- návrh výborů hospodářských Sněmovny lidu a Sněmovny národů na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb. (tisk FS 116) - zpravodaj posl. Novotný

 

- informace předsedy ústavně právního výboru ČNR o jeho jednání s místopředsedou Ústavního soudu ČSFR dr. Ševčíkem a soudci Ústavního soudu ČSFR

 

- zásady zákona ČNR o Státní pokladně České republiky (tisk 49) - zpravodajka posl. Kolářová

 

- návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR o Tiskové kanceláři České republiky (tisk 63) - zpravodajka posl. Kolářová

2.

Poslanci byli seznámeni s dopisem náměstka primátora hl. m. Prahy RNDr. Jiřího Exnera (novela zákona č. 418/1990 Sb.).

3.

Poslanci byli seznámeni s otevřeným dopisem soudců obvodního soudu pro Prahu 1 určeným ministru spravedlnosti České republiky.

4.

Poslanci byli seznámeni s příkazem generálního prokurátora České republiky č. 8.

5.

Poslanci byli seznámeni s dopisem občanů Prahy 8 týkající se umístění stavby "Skládka TKO Ďáblice".

6.

Poslanci byli seznámeni s dopisem ministra průmyslu a obchodu České republiky ing. Vladimíra Dlouhého, CSc.

7.

Předseda výboru informoval o pozváních na různé akce, kterých se spolu s ním mohou zúčastnit i ostatní členové výboru.

/Schůze výboru byla ukončena v 15.00 hod./

 

JUDr. Jiří BÍLÝ

JUDr. ANNA RÖSCHOVÁ

ověřovatel výboru

místopředsedkyně výboru

 

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ

předseda výboru



Přihlásit/registrovat se do ISP