Zápis

z 14. schůze ústavně právního výboru České národní rady,

která se konala 14. a 15. října 1992

 

Přítomni:

posl. Marek BENDA, JUDr. Jiří BÍLÝ, ing. Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK, MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, JUDr. Hana MARVANOVÁ, ing. Ivan MAŠEK, Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Dalibor MATULKA, JUDr. Jan NAVRÁTIL, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL, JUDr. Ondřej ZEMINA

Omluveni:

14. 10. posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ

 

15. 10. posl. JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK

Hosté:

ing. MANDYS - ministerstvo financí ČR

 

ing. LANGR - ministerstvo financí ČR

 

ing. FRANTA - ministerstvo financí ČR

 

a další hosté dle prezenčních listin.

Schůzi výboru v 9.00 hodin zahájil a řídil předseda ústavně právního výboru posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.

 

Schválený pořad schůze:

1.

Informace dočasné komise ústavně právního výboru ČNR pro přípravu novely zákona ČNR č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu

2.

Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění zákon ČNR č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky (tisk 50)

3.

Vládní návrh zákona o státní službě pro drahé kovy (puncovní zákon) (tisk FS 114)

4.

Informace předsedy ústavně právního výboru ČNR o jeho jednání s místopředsedou Ústavního soudu ČSFR dr. Ševčíkem a soudci Ústavního soudu ČSFR

5.

Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění zákon ČNR č. 579/1991 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1992 a o změně a doplnění zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky) (tisk 51)

6.

Vládní návrh zákona ČNR o auditorech a České komoře auditorů (tisk 11)

7.

Návrh výborů hospodářských Sněmovny lidu a Sněmovny národů na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb. (tisk FS 116)

8.

Vládní návrh, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění ČSFR k vyslovení souhlasu Protokol ke Smlouvě mezi vládou ČSFR a vládou Dánského království o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku podepsaný v Praze dne 11. září 1992 (tisk FS 118)

9.

Zásady zákona ČNR o Státní pokladně České republiky (tisk 49)

10.

Návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR o Tiskové kanceláři České republiky (tisk 63)

11.

Sdělení předsedy výboru

 

K bodu 1:

Informaci dočasné komise ústavně právního výboru ČNR pro přípravu novely zákona ČNR č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu podal předseda této komise JUDr. Jiří VYVADIL. V této souvislosti předal členům výboru písemný pracovní návrh novely k diskusi (výbor o této otázce již jednal několikrát; dočasná komise byla vytvořena usnesením výboru č. 20 ze dne 13.7.1992).

Výbor se usnesl, že tento bod zařadí na program schůze výboru začátkem listopadu (z 13 přítomných poslanců 13 hlasovalo pro).

 

Usnesení č. 99

ústavně právního výboru České národní rady

z 14. října 1992

 

k informaci dočasné komise ústavně právního výboru ČNR pro přípravu novely zákona ČNR č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu

 

Po informaci předsedy dočasné komise ústavně právního výboru ČNR pro přípravu novely zákona ČNR č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu JUDr. Jiřího Vyvadila a po rozpravě

ústavně právní výbor

se usnesl, že se touto problematikou bude zabývat na schůzi ústavně právního výboru začátkem listopadu 1992.

 

Petr KOHÁČEK v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 2:

Zpravodajka posl. Eva MATOUŠKOVÁ k vládnímu návrhu zákona ČNR, kterým se mění zákon ČNR č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky (tisk 50) ve své zprávě doporučila, aby z návrhu byla vypuštěna věta, že "předsedou prezidia Pozemkového fondu České republiky je ministr zemědělství České republiky".

Zpravodajka navrhla, aby bylo doporučeno České národní radě zákon nepřijímat (ze 13 přítomných poslanců 4 byli pro nepřijetí a 6 hlasovalo pro přijetí).

Po rozpravě poslanci doporučili České národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem s připomínkami k § 4 a čl. II (z 13 přítomných poslanců 7 hlasovalo pro a 3 proti).

 

Usnesení č. 100

ústavně právního výboru České národní rady

z 14. října 1992

 

k vládnímu návrhu zákona ČNR, kterým se mění zákon ČNR č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky (tisk 50)

 

Po zpravodajské zprávě posl. Evy Matouškové a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.

doporučuje České národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

 

k čl. I - § 4

 

vypustit větu "Volba a odvolání se provádí tajným hlasováním.",

 

čl. II zní:

 

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem 15. listopadu 1992.",

II.

zmocňuje zpravodajku výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi České národní rady.

 

Petr KOHÁČEK v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 3:

Ve zpravodajské zprávě posl. JUDr. Ondřej ZEMINA k vládnímu návrhu zákona o státní službě pro drahé kovy (puncovní zákon) (tisk FS 114) mj. informoval výbor o jednáních s předsedy ústavně právních výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění týkající se návrhu puncovního zákona závěrem navrhl, aby výbor tento návrh z časových důvodů neprojednával (z 13 přítomných poslanců 11 hlasovalo pro).

 

Usnesení č. 101

ústavně právního výboru České národní rady

z 14. října 1992

 

k vládnímu návrhu zákona o státní službě pro drahé kovy (puncovní zákon) (tisk FS 114)

 

Po zpravodajské zprávě posl. JUDr. Ondřeje Zeminy a po rozpravě

ústavně právní výbor

se usnesl, že z časových důvodů nebude tento návrh projednávat.

 

Petr KOHÁČEK v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 4:

Předseda výboru posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ informoval výbor o jeho jednání s místopředsedou Ústavního soudu ČSFR dr. Ševčíkem a soudci Ústavního soudu ČSFR.

Byla nastolena otázka, jak bude ochraňována ústavnost v České republiky od 1. ledna 1993 (v případě zániku federace), když v České republice neexistuje zatím zákon České národní rady o Ústavním soudu České republiky.

Předseda výboru po úvodním slově doporučil, aby výbor projednal a předložil České národní radě návrh zákona ČNR, kterým se zřizuje Soud ochrany ústavnosti České republiky, s tím, že by bylo požádáno o upuštění od zásad a projednání návrhu zákona v listopadové schůzi ČNR.

Jednání byl přítomen i místopředseda Ústavního soudu ČSFR dr. Ševčík, který poslancům problematiku blíže osvětlil. Předložil i předsedovi výboru pracovní návrh legislativní úpravy.

V rozpravě vystoupili posl. Marek BENDA, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL, JUDr. Jiří BÍLÝ a JUDr. Dalibor MATULKA. Poslanci doporučili pracovní materiály (návrh zásad i návrh paragrafovaného znění) rozmnožit pro členy výboru a pak o nich jednat, event. předložit jako iniciativní návrh ústavně právního výboru České národní radě.

x x x

 

Výbor se zabýval otázkou zkvalitnění svého jednání. Mj. výbor pověřil předsedu výboru, aby vyslovil nespokojenost, že se nedostavil zástupce předkladatele - zejména u tisku 50 - vládního návrhu zákona ČNR, kterým se mění zákon ČNR č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky.

 

K bodu 5:

Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění zákon ČNR č. 579/1991 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1992 a o změně a doplnění zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky) (tisk 51) odůvodnil zástupce ministerstva financí České republiky ing. MANDYS.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. Miroslav NOVOTNÝ.

Po rozpravě výbor doporučil České národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem s připomínkami k názvu, k čl. I, bodu 2 § 1 odst. 2 (z 11 přítomných poslanců 7 hlasovalo pro a 4 proti).

 

Usnesení č. 102

ústavně právního výboru České národní rady

z 14. října 1992

 

k vládnímu návrhu zákona ČNR, kterým se mění zákon ČNR č. 579/1991 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1992 a o změně a doplnění zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky) (tisk 51)

 

Po odůvodnění zástupce ministerstva financí České republiky ing. Mandyse, zpravodajské zprávě posl. Miroslava Novotného a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.

doporučuje České národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

 

k názvu

 

za slova "kterým se mění" vložit slova "a doplňuje",

 

k čl. I

 

v návětí za slova "kterým se mění" vložit slova "a doplňuje",

 

k čl. I - bod 2 - § 1 odst. 2

 

za slova "nahrazuje částkou "52 388 200 000 Kčs"" doplnit slova "s tím, že úspory docílené ve všech účelových dotacích s výjimkou dotace na jmenovité stavby uvedené v příloze č. 2, se započítávají do uplatněného snížení celkové dotace.",

II.

zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi České národní rady.

 

Petr KOHÁČEK v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 6:

Výbor navázal na své jednání z 9. října 1992 a projednával vládní návrh zákona ČNR o auditorech a České komoře auditorů (tisk 11).

Dne 9. 10. výbor projednal v podrobné rozpravě § 1 až 4. Výbor však 14. 10. revokoval připomínky, které přijal v minulé schůzi k § 3 a 4. Výbor se usnesl, že bude jednal od § 2 návrhu.

Po rozpravě výbor doporučil České národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem ve znění, jak je uvedeno v usnesení výboru č. 103.

/Schůze výboru byla přerušena ve 23.45 hod./

 

Usnesení č. 103

ústavně právního výboru České národní rady

z 9. a 14. října 1992

 

k vládnímu návrhu zákona ČNR o auditorech a České komoře auditorů (tisk 11)

 

Po odůvodnění zástupce ministerstva financí České republiky ing. Langra, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Jana Navrátila a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje České národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem v tomto znění:

 

"Zákon

 

České národní rady

ze dne ........................

o auditorech a komoře auditorů České republiky

 

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

 

Část první

Úvodní ustanovení

§ 1

Tento zákon upravuje:

a) postavení a činnost auditorů a asistentů auditorů,

b) vznik, postavení a působnost komory auditorů (dále jen "komora").

 

§ 2

Tímto zákonem není dotčena působnost orgánů, které jsou oprávněny a povinny provádět kontrolu podle jiných právních předpisů.

 

Část druhá

Postavení auditora

§ 3

Auditorem podle tohoto zákona je fyzická osoba (dále jen "auditor"), která je zapsána v seznamu auditorů vedeném komorou (dále jen "seznam auditorů"). Auditorskou činnost mohou vykonávat i právnické osoby, které jsou zapsány v seznamu auditorů. Jménem právnických osob mohou auditorskou činnost vykonávat jen auditoři.

 

§ 4

(1) Komora zapíše do seznamu auditorů do dvou měsíců od doručení písemné žádosti

a)

fyzickou osobu, která složila odbornou zkoušku,

b)

fyzickou osobu, která splňuje podmínky pro výkon této činnosti v jiném státě a prokázala znalost obecně závazných právních předpisů platných v České republice před zkušební komisí jmenovanou komorou,

c)

právnickou osobou, a to obchodní společnost, ve které náleží nejméně 60 % podílů) nebo hlasovacích práv auditorům zaspaným do seznamu auditorů, kteří jsou občany České republiky.

(2) Komora nezapíše do seznamu auditorů

a)

fyzickou nebo právnickou osobu, která je zapsána v obchodním rejstříku, podniká na základě živnostenského oprávnění, provozuje zemědělskou výrobu anebo se podílí na podnikání těchto osob, nejde-li o fyzickou nebo právnickou osobu, jejíž výlučnou podnikatelskou činností je vedení účetnictví nebo ekonomické a účetní poradenství,

b)

fyzickou osobu, která po složení odborné zkoušky pozbyla způsobilost k právním úkonům nebo jejíž způsobilost k právním úkonům byla omezena nebo která byla pravomocně odsouzena pro úmyslný trestný čin,

c)

fyzickou nebo právnickou osobu, která neuhradila poplatek za provedení zápisu ve výši stanovené komorou,

d)

fyzickou osobu, která byla v posledních deseti letech vyškrtnuta ze seznamu auditorů disciplinárním opatřením podle § 32 odst. 2.

(3) Současně se zápisem osoby do seznamu auditorů vystaví komora fyzické osobě dekret a právnické osobě licenci, jimiž tyto osoby prokazují oprávnění k auditorské činnosti. Fyzické a právnické osoby jsou povinny na dobu pozastavení činnosti nebo při vyškrtnutí ze seznamu komoře odevzdat dekret a licenci.

 

§ 5

Zápis do seznamu auditorů opravňuje auditora k výkonu daňového poradenství.

 

§ 6

Rozhodnutí, kterým komora zamítla žádost uchazeče o zápis do seznamu auditorů, přezkoumá soud na základě opravného prostředku podaného žadatelem proti tomuto rozhodnutí.

 

§ 7

Odbornou zkoušku je oprávněna vykonat fyzická osoba, která

a)

má plnou způsobilost k právním úkonům,

b)

nebyla pravomocně odsouzena pro úmyslný trestný čin,

c)

má ukončené vysokoškolské vzdělání ekonomického, právnického nebo technického směru se zaměřením na ekonomiku,

d)

dosáhla kvalifikace účetní znalec a po dosažení této kvalifikace vykonávala po dobu alespoň dvou let praxi asistenta auditora,

e)

uhradila poplatek za zkoušku ve výši stanovené komorou.

 

§ 8

Ve vybraných odvětvích stanovených komorou může vykonávat auditorskou činnost pouze auditor, který k tomu má zvláštní osvědčení. Osvědčení vydá komora auditorovi, který složí speciální zkoušku. Před vykonáním této zkoušky je povinen zaplatit poplatek ve výši stanovené komorou.

 

§ 9

(1) Odborná zkouška a speciální zkouška se konají před zkušební komisí.

(2) Komora zveřejní obory, ze kterých se bude odborná zkouška a speciální zkouška skládat, její formu a termín.

(3) Zkušební komise je složena z poloviny ze zástupců státních finančních orgánů jmenovaných ministerstvem financí České republiky (dále jen "ministerstvo") a z poloviny ze zástupců odborníků z ekonomické a právní teorie a praxe jmenovaných komorou. Předseda zkušební komise je vždy zástupce státních finančních orgánů jmenovaný ministerstvem. Komise je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů.

4) Odborná zkouška je zaměřena na ověření teoretických znalostí v oborech obchodního, daňového a finančního práva, účetnictví, metod ověřování účetní závěrky a v dalších oborech stanovených komorou a na ověření schopností uplatnit tyto znalosti při výkonu činnosti auditora. Speciální zkouška je zaměřena na obory, jejichž znalost je ve vybraných odvětvích nezbytná. Zkoušky probíhají v českém nebo slovenském jazyce. Část zkoušky musí mít písemnou formu.

(5) O výsledku odborné zkoušky a speciální zkoušky rozhoduje zkušební komise hlasováním. Žadatel složí odbornou zkoušku a speciální zkoušku, hlasuje-li pro tento výrok nadpoloviční většina přítomných členů zkušební komise. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy. Usnesení zkušební komise je konečné.

(6) Fyzická osoba, která nevykoná odbornou zkoušku, může ji opakovat znovu nejdříve po šesti měsících po neúspěšném vykonání odborné zkoušky.

 

§ 10

Osoby žádající o vykonání zkoušky nebo o zápis do seznamu auditorů jsou povinny poskytnout komoře všechny údaje a doklady potřebné k posouzení jejích žádosti komorou. Osoby zapsané do seznamu auditorů jsou povinny komoře sdělovat všechny změny v údajích vedených o nich komorou podle tohoto zákona, popřípadě podle zvláštních předpisů.

 

§ 11

(1) Komora může pozastavit auditorovi výkon auditorské činnosti, jestliže

a) bylo zahájeno řízení o omezení nebo zbavení jeho způsobilosti k právním úkonům,

b) bylo proti němu zahájeno trestní stíhání pro úmyslný trestný čin,

c) nesplnil povinnost uzavřít smlouvu o pojištění odpovědnosti za škodu,

d) neposkytuje komoře údaje, které si komora vyžádá.

(2) Auditorovi je pozastaven výkon činnosti

a) v případech podle odstavce 1 písm. a) a b) do doby pravomocného ukončení řízní,

b) v případech podle odstavce 1 písm. c) do doby uzavření pojistné smlouvy,

c) při uložení disciplinárního opatření do doby uvedené v rozhodnutí komory.

 

§ 12

(1) Ze seznamu auditorů Komora vyškrtne fyzickou osobu, která

a)

zemřela nebo byla prohlášena za mrtvou,

b)

byla zbavena způsobilosti k právním úkonům nebo jejíž způsobilost k právním úkonům byla omezena,

c)

byla pravomocně odsouzena za úmyslný trestný čin nebo byla odsouzena k trestu zákazu výkonu povolání souvisejícímu s činností auditora,

d)

byla postižena disciplinárním opatřením vyškrtnutí ze seznamu auditorů,

e)

písemně požádala komoru o vyškrtnutí ze seznamu auditorů,

f)

neuhradila stanovené příspěvky do jednoho roku po termínu splatnosti.

(2) Ze seznamu auditorů komora vyškrtne právnickou osobu, která

a)

ukončila svou činnost,

b)

je v likvidaci,

c)

nesplňuje podmínky uvedené v § 4 odst. 1 písm. c) a v § 4 odst. 2,

d)

požádala písemně o vyškrtnutí,

e)

je v úpadku.

(3) Ze seznamu může Komora vyškrtnout toho, kdo

a)

byl pravomocně odsouzen za jiný trestný čin, než který je uveden v odstavci 1 písm. c) jde-li o trestný čin související s činností auditora,,

b)

neprovádí nepřetržitě více než tři roky auditorskou činnost u účetních jednotek, pro které je tato povinnost stanovena zvláštními předpisy.

 

Část třetí

Činnost auditora a právnické osoby vykonávající auditorskou činnost

§ 13

Činnost auditora je odbornou činností, kterou auditor vykonává zcela samostatně a nezávisle. Je při ní vázán zákony a ostatními obecně závaznými právními předpisy, statutem komory a řády stanovenými komorou. Je povinen ji vykonávat svědomitě.

 

§ 14

(1) Auditor u účetní jednotky ověřuje:

a)

zda údaje v účetní závěrce, konsolidované účetní závěrce (dále je "účetní závěrka") a ve výroční zprávě věrně zobrazují stav majetku a závazků, rozdíl majetku a závazků, finanční situaci a výsledek hospodaření,

b)

zda účetnictví je vedeno úplně, průkazným způsobem a správně.

(2) Při ověřování podle odstavce 1 auditor ověřuje i údaje v zahajovací rozvaze a závažné hospodářské operace uskutečněné účetní jednotkou v průběhu roku, zejména změny výše základního (kmenového) jmění.

(3) Údaje vykazované v účetní závěrce může auditor ověřovat dílčím způsobem v průběhu kalendářního roku.

(4) Účetní jednotka je povinna poskytnout auditorovi veškeré jím požadované doklady a jiné písemnosti, informace a vysvětlení potřebné k řádnému ověření účetní závěrky a výroční zprávy. Povinnost poskytnout auditorovi informace potřebné k řádnému ověření účetní závěrky a výroční zprávy účetní jednotky mají i obchodní partneři této účetní jednotky, a to na základě žádosti auditora doložené souhlasem účetní jednotky. Auditor je oprávněn být přítomen při inventarizaci majetku a závazků účetní jednotky, popřípadě si ji vyžádat v oblasti, ve které zjistil nedostatky. Je oprávněn si vyžádat písemné pověření o přístupu k informacím vedeným o ní u bank nebo peněžních ústavů.

(5) Auditor zpracuje na základě ověření údajů účetní závěrky a výroční zprávy písemnou zprávu o ověření účetní závěrky. Zpráva musí obsahovat obchodní jméno účetní jednotky, období, za které bylo ověření údajů účetní závěrky a výroční zprávy provedeno, předmět ověření, jméno a číslo dekretu auditora, obchodní jméno a číslo licence, výrok auditora, datum vyhotovení zprávy, podpis auditora odpovědného za předložení zprávy.

(6) Auditor ve výroku vyjádří názor, zda údaje účetní závěrky a výroční zprávy za ověřované období odpovídají požadavkům uvedeným v odstavci 1 a 2. Při zjištění nedostatků uvede tyto nedostatky ve zprávě. Auditor předá písemnou zprávu o ověření účetní závěrky statutárním orgánům účetní jednotky. Účetní jednotka uvede výrok auditora ve výroční zprávě.

(7) K ověření konsolidované účetní závěrky může auditor využít zprávu zpracovanou auditorem pro účetní jednotku, jejíž účetní závěrka je zahrnována do konsolidované účetní závěrky.

(8) Postup při ověřování údajů účetní závěrky a výroční zprávy, způsob a formu zpracování a projednání zprávy o ověření účetní závěrky stanoví podrobněji komora.

 

§ 15

O průběhu auditorské činnosti u účetní jednotky vede auditor spis, ve kterém zaznamenává všechny významné skutečnosti zjištěné při této činnosti. Součástí spisu je kopie zprávy o ověření účetní závěrky, účetní závěrka, výroční zpráva účetní jednotky a další náležitosti stanovené komorou. Spis se archivuje deset let. Právo nahlížet do spisu má komora a soud.

 

§ 16

Auditor je povinen zachovat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděl v souvislosti s výkonem své činnosti a nesmí jich zneužít ke svému prospěchu nebo k prospěchu někoho jiného. Tuto povinnost má i asistent auditora a pracovníci, které auditor nebo právnická osoba vykonávající auditorskou činnost zaměstnává. Zprostit auditora povinnosti zachovat mlčenlivost může komora nebo statutární orgán účetní jednotky, jejíž účetní závěrku ověřoval.

 

§ 17

Auditor nebo právnická osoba vykonávající auditorskou činnost jsou povinny před zahájením své činnosti uzavřít smlouvu o pojištění odpovědnosti za škodu, která by mohla vzniknout v souvislosti s výkonem auditorské činnosti. Toto pojištění musí trvat po celou dobu výkonu auditorské činnosti.

 

§ 18

(1) Auditor nebo právnická osoba vykonávající auditorskou činnost provádí ověření účetní závěrky a výroční zprávy na základě smlouvy uzavřené s účetní jednotkou.

(2) Auditor nebo právnická osoba vykonávající auditorskou činnost vykonává auditorskou činnost za úplatu, jejíž výši dohodne ve smlouvě uzavřené s účetní jednotkou. Úplata se nesmí spojovat s věcným plněním a nesmí se stanovit jako přímý podíl na ukazatelích výsledků činnosti účetní jednotky.

(3) Kromě úplaty náleží auditorovi nebo právnické osobě vykonávající auditorskou činnost náhrada nezbytné výše prokázaných věcných výdajů vynaložených při výkonu auditorské činnosti nebo v souvislosti s ní.

 

§ 19

Auditorskou činnost u účetní jednotky, jakož i u účetních jednotek, jejichž účetní závěrka se zahrnuje do konsolidované účetní závěrky, nesmí vykonávat osoba, která

a)

je k nim ve vlastnickém, spoluvlastnickém, členském, pracovním nebo obdobném vztahu, ze kterého jí plyne majetkový nebo jiný prospěch,

b)

je členem jejich volených nebo jmenovaných orgánů,

c)

je osobou blízkou k osobám, kteří mají v účetních jednotkách postavení, jež by mohlo ovlivnit činnost auditora,

d)

vede účetnictví u těchto účetních jednotek, sestavuje jejich účetní závěrku a jejich daňová přiznání nebo je ustanovena jejich likvidátorem.

 

Část čtvrtá

Asistenti auditora

§ 20

Asistentem auditora je fyzická osoba zapsaná do seznamu asistentů auditorů vedeném komorou (dále jen "seznam asistentů").

 

§ 21

Komora zapíše do seznamu asistentů každého, kdo

a)

má plnou způsobilost k právním úkonům,

b)

nebyl pravomocně odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za úmyslný trestný čin,

c)

má ukončené vysokoškolské vzdělání ekonomického směru, právnického směru nebo technického směru se zaměřením na ekonomiku nebo má úplné střední vzdělání ekonomického směru a pět let praxe v účetnictví,

d)

zahájil studium v rámci teoretické a praktické přípravy k dosažení kvalifikace účetní znalec,

e)

je v pracovním poměru u auditora nebo právnické osoby vykonávající auditorskou činnost,

f)

nebyl v průběhu posledních pěti let vyškrtnut ze seznamu asistentů disciplinárním opatřením podle § 32 odst. 2.

 

§ 22

Asistent auditora je oprávněn provádět jednotlivé úkony auditorské činnosti, jimiž ho auditor pověří s výjimkou podepisování zprávy auditora a stanoviska podle § 14 odst. 5.

 

§ 23

(1) Ze seznamu asistentů komora vyškrtne fyzickou osobu, která

a)

zemřela nebo byla prohlášena za mrtvou,

b)

byla zbavena způsobilosti k právním úkonům nebo jejíž způsobilost k právním úkonům byla omezena,

c)

byla pravomocně odsouzena k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za úmyslný trestný čin nebo byla odsouzena k trestu zákazu výkonu povolání souvisejícímu s činností asistenta auditora,

d)

byla postižena disciplinárním opatřením vyškrtnutím ze seznamu asistentů,

e)

písemně požádala komoru o vyškrtnutí ze seznamu asistentů,

f)

neuhradila stanovené příspěvky do jednoho roku po termínu splatnosti,

g)

byla zapsána do seznamu auditorů.

(2) Ze seznamu asistentů může komora vyškrtnout toho, kdo byl pravomocně odsouzen za jiný trestný čin než který je uveden v odstavci 1 písm. c), jde-li o trestný čin související s činností asistenta auditora.

 

Část pátá

Komora auditorů České republiky

§ 24

(1) Pro rozhodování ve věcech oprávnění k výkonu auditorské činnosti podle tohoto zákona, k prosazování, ochraně zájmů a k zajišťování potřeb svých členů se zřizuje Komora auditorů České republiky se sídlem v Praze.

(2) Komora je právnickou osobou.

(3) Komora je samosprávnou profesní organizací sdružující všechny auditory a asistenty auditorů zapsané v seznamu vedeném komorou.

(4) Komora může vytvořit územní sekce.

 

§ 25

Působnost komory

Komora zejména

a)

zabezpečuje zvyšování vzdělanosti a profesionální úrovně asistentů auditorů a auditorů a zajišťuje teoretickou a praktickou vzdělávací přípravu k dosažení kvalifikace účetní znalec,

b)

vydává zkušební řád pro odborné a speciální zkoušky, jmenuje členy zkušební komise, zejména z řad odborníků ekonomické teorie a praxe,

c)

provádí odborné zkoušky a vydává usnesení o výsledku zkoušky,

d)

provádí speciální zkoušky a vydává zvláštní osvědčení o způsobilosti k výkonu auditorské činnosti ve vybraných odvětvích,

e)

vydává dekrety fyzickým a licence právnickým osobám k výkonu auditorské činnosti,

f)

vede seznamy auditorů, právnických osob vykonávajících auditorskou činnost a seznamy asistentů, provádí do nich zápisy a zveřejňuje tyto seznamy,

g)

dohlíží na řádný výkon auditorské činnosti,

h)

vydává statut komory, disciplinární řád a další řády usměrňující činnost auditorů v souladu s obecně závaznými právními předpisy a mezinárodními standardy v této oblasti,

i)

stanoví podmínky členství jiných osob než auditorů a asistentů auditorů v komoře,

j)

stanoví výši příspěvků a v dohodě s ministerstvem financí České republiky výši poplatku za účast na zkouškách a výši poplatku za provedení zápisu podle § 4 odst. 2 písm. c).

 

Orgány komory

§ 26

(1) Orgány komory jsou

a) sněm komory (dále jen "sněm"),

b) rada komory (dále jen "rada"),

c) dozorčí komise,

d) disciplinární komise,

e) revizoři účtů,

f) zkušební komise.

(2) Činnost orgánů komory a počty členů v jejích orgánech upraví statut, zkušební řád a disciplinární řád. Podrobnosti o volbách do orgánů komory stanoví volební řád.

(3) Komora může zřizovat další pomocné orgány pověřené zabezpečováním dílčích úseků činnosti.

(4) Funkce v orgánech komory jsou čestné. Při jejich výkonu přísluší auditorovi náhrada věcných výdajů a náhrada za ztrátu času.

 

§ 27

Sněm

(1) Sněm je nejvyšším orgánem komory. Tvoří jej auditoři a asistenti auditorů zapsaní v seznamu auditorů a asistentů auditorů. Asistent auditora nemá právo být volen do orgánů komory.

(2) Sněm

a)

schvaluje statut, jednací, volební a disciplinární řád,

b)

volí přímou a tajnou volbou členy rady, dozorčí komise, disciplinární komise a revizory účtů z řad auditorů, a to na dobu pěti let; členy těchto orgánů před uplynutím volebního období odvolává tajným hlasováním,

c)

stanoví výši příspěvků členů komory,

d)

schvaluje roční rozpočet komory, účetní závěrku komory, projednává a schvaluje zprávu o činnosti rady, zprávu revizorů účtů a ostatních orgánů komory,

e)

stanoví podmínky pro členství jiných osob než auditorů a asistentů auditorů v komoře,

f)

stanoví náhradu za ztrátu času spojenou s výkonem funkcí v orgánech komory,

g)

usnáší se o všech dalších věcech náležejících do působnosti komory, které si vyhradí.

(3) Sněm je schopen platně se usnášet je-li přítomna nadpoloviční většina všech auditorů a asistentů auditorů. K platnosti usnesení je potřebný souhlas nadpoloviční většiny přítomných.

(4) Auditor nebo asistent auditora může písemně pověřit jiného auditora nebo asistenta auditora, aby ho zastupoval na sněmu; zastoupený auditor nebo zastoupený asistent auditora se považuje za přítomného na sněmu.

(5) Sněm svolává rada způsobem stanoveným statutem nejméně jednou ročně. Rada svolá sněm vždy požádá-li o to dozorčí komise, a to nejpozději do tří měsíců.

 

§ 28

Rada

(1) Rada je výkonným orgánem komory; za svou činnost odpovídá sněmu.

(2) Členy rady jsou prezident, viceprezident a další členové volení sněmem; postavení prezidenta, viceprezidenta a jejich pravomoce upraví statut.

(3) Rada rozhoduje o všech záležitostech komory, které tento zákon statut, jednací řád nebo usnesení sněmu nesvěří jinému orgánu komory.

(4) Rada zejména

a)

připravuje podklady pro jednání sněmu a zajišťuje výkon jeho usnesení,

b)

odpovídá za hospodaření s majetkem komory,

c)

rozhoduje o opravných prostředcích podle § 34 tohoto zákona,

d)

po dohodě s ministerstvem stanoví výši poplatku za účast na zkouškách a poplatku za provedení zápisu podle § 4 odst. 2 písm. c).

(5) Radu svolává prezident nejméně čtyřikrát ročně. Rada musí být svolána, pokud o to požádá alespoň třetina jejích členů.

 

§ 29

Dozorčí komise

(1) Dozorčí komise je kontrolním orgánem komory; za svou činnost odpovídá sněmu.

(2) Dozorčí komise dohlíží na usnesení sněmu a dozírá na činnost rady; za tím účelem musí být dozorčí komisi umožněn přístup ke všem dokladům komory.

(3) Dozorčí komise dohlíží na řádný výkon činnosti auditorů podle tohoto zákona.

(4) Členem dozorčí komise nemůže být člen orgánů uvedených v § 26 odst. 1 písm. b), d), e) a f).

(5) Dozorčí komise volí ze svých členů předsedu, který řídí činnost dozorčí komise.

 

§ 30

Disciplinární komise

(1) Disciplinární komise je orgánem komory, který rozhoduje o porušení povinností stanovených tímto zákonem a ukládá disciplinární opatření.

(2) Disciplinární komise volí ze svých členů předsedu, který řídí činnost komise.

(3) Činnost komise a podrobnosti disciplinárního řízení upraví disciplinární řád schválený sněmem.

 

§ 31

Revizoři účtů

(1) Revizoři účtů ověřují roční účetní závěrku komory podle předpisů platných pro povinné přezkušování a podávají zprávu o výsledku své činnosti sněmu.

(2) Revizoři účtů nemohou být voleni do orgánu uvedených v § 26 odst. 1 písm. b) a c).

 

Část šestá

Sankce

Disciplinární řízení

§ 32

(1) Za porušení povinností podle tohoto zákona (dále jen "disciplinární provinění") uloží komora auditorovi nebo asistentu auditora, nejde-li o trestný čin, některé z těchto disciplinárních opatření:

a)

písemné napomenutí,

b)

pokutu až do výše 500 000,- Kčs auditorovi a až do výše 50 000,- Kčs asistentu auditora,

c)

pozastavení výkonu činnosti na dobu až tří let.

(2) Za závažné nebo opětovné porušení povinností podle tohoto zákona se auditorovi nebo asistentu auditora uloží disciplinární opatření vyškrtnutí ze seznamu.

 

§ 33

(1) O uložení disciplinárního opatření rozhoduje disciplinární komise v disciplinárním řízení na návrh dozorčí komise.

(2) Návrh na zahájení disciplinárního řízení může být podán do tří měsíců ode dne, kdy se dozorčí komise o disciplinárním provinění dozvěděla, nejpozději však do tří let ode dne, kdy k disciplinárnímu provinění došlo.

(3) Rozhodnutí o uložení disciplinárního opatření musí být písemné a musí obsahovat výrok, odůvodnění a poučení o opravném prostředku.

 

§ 34

(1) Proti rozhodnutí disciplinární komise, jímž bylo auditorovi nebo asistentu auditora uloženo disciplinární opatření, může auditor nebo asistent auditora nebo dozorčí komise podat do patnácti dnů od jeho doručení odvolání radě; odvolání má odkladný účinek.

(2) O odvolání rozhoduje rada, která po projednání věci buď rozhodnutí potvrdí a odvolání zamítne nebo rozhodnutí zruší. Zruší-li rada napadené rozhodnutí a věc vrátí disciplinární komisi k novému projednání a rozhodnutí, je disciplinární komise vázána právním názorem rady.

 

§ 35

Rozhodnutí disciplinární komise, jímž byla uložena pokuta, pozastaven výkon činnosti nebo rozhodnuto o vyškrtnutí ze seznamu auditorů nebo seznamu asistentů, přezkoumá na základě žaloby podané auditorem nebo asistentem auditora soud).

 

§ 36

Sankce právnickým osobám vykonávajícím auditorskou činnost

(1) Za porušení povinností podle tohoto zákona právnickou osobou vykonávající auditorskou činnost může disciplinární komise této právnické osobě uložit pokutu až do výše 1 000 000 Kčs nebo ji vyškrtnout ze seznamu.

(2) Na řízení o uložení sankce podle odst. 1 se použijí obdobně ustanovení § 32 až 34 tohoto zákona.

 

§ 37

Výnos pokut připadá komoře.

 

Část sedmá

Hospodaření komory

§ 38

(1) Komora hospodaří se svým majetkem. Zdroji jejích příjmů jsou zejména příspěvky od auditorů a asistentů auditorů, poplatky za účast na zkouškách a za zápis do seznamu, úhrady za služby, které komora poskytuje a pokuty uložené jako sankce.

(2) Účetní závěrku komory ověřují revizoři účtů a schvaluje sněm komory.

 

Část osmá

Přechodná, zmocňovací a závěrečná ustanovení

§ 39

(1) Fyzické osoby zapsané do seznamu auditorů podle vyhlášky federálního ministerstva financí č. 63/1989 Sb., o ověřovatelích (auditorech) a jejich činnosti, s výjimkou osob uvedených v § 4 odst. 2 písm. a) tohoto zákona, se považují do dne založení seznamu auditorů za osoby zapsané do seznamu auditorů podle tohoto zákona; uvedené osoby komora zapíše do seznamu auditorů ke dni jeho založení. Tito auditoři jsou povinni požádat komoru o přezkoušení tak, aby je komora mohla přezkoušet nejpozději do tří let ode dne zápisu do seznamu auditorů podle tohoto zákona. Přezkoušení se provede v rozsahu stanoveném v § 9 odst. 4 tohoto zákona. Pokud žadatel při přezkoušení neuspěje anebo není v uvedené lhůtě přezkoušen, komora jej ze seznamu auditorů vyškrtne.

(2) Právnické osoby zapsané do seznamu určených auditorů federálního ministerstva financí podle vyhlášky federálního ministerstva financí č. 63/1989 Sb. komora zapíše do seznamu podle tohoto zákona jen v případě, že nejde o právnické osoby uvedené v § 4 odst. 2 písm. a) tohoto zákona. Komora vyškrtne ze seznamu auditorů k 1.1.1994 právnické osoby, které nesplní podmínky § 4 odst. 1 písm. c).

(3) Ustanovení § 7 písm. d) a ustanovení § 21 písm. d) se do doby nabytí účinnosti zákona o účetních znalcích neuplatní. Do této doby se místo toho v případě podle § 7 písm. d) vyžaduje pět let praxe v účetnictví.

(4) Při ověřování účetní závěrky účetních jednotek se až do vydání podrobnější úpravy komorou dle § 14 odst. 8 tohoto zákona postupuje podle ustanovení § 4 až § 8 a § 12 vyhlášky federálního ministerstva financí č. 63/1989 Sb., ověřovatelích (auditorech) a jejich činnosti.

(5) Ministr financí České republiky jmenuje přípravný výbor, který ve spolupráci s Unií auditorů České republiky svolá ustavující sněm komory do šesti měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona.

 

§ 40

Dnem účinnosti tohoto zákona se pro Českou republiku s výjimkou podle § 39 odst. 4 nepoužije vyhláška federálního ministerstva financí č. 63/1989 Sb., o ověřovatelích (auditorech) a jejich činnosti.

 

§ 41

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 15. listopadu 1992.",

 

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi České národní rady.

 

Petr KOHÁČEK v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

 

/15. 10.1992 schůze výboru zahájena v 9.00 hod. - řídili předseda výboru

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ a místopředsedkyně výboru JUDr. Anna RÖSCHOVÁ/

 

Výbor na návrh předsedy výboru souhlasil s tím, že materiály týkající se Soudu ochrany ústavnosti České republiky nebude v dnešní schůzi projednávat; po prostudování, event. projednání v klubech se jimi výbor bude zabývat příští týden.

 

K bodu 7:

Dodatečně výbor zařadil na program jednání výboru návrh výborů hospodářských Sněmovny lidu a Sněmovny národů na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb. (tisk FS 116) (z 16 přítomných poslanců 9 hlasovalo pro a 2 proti).

Výbor souhlasil i s tím, že není nutná přítomnost navrhovatele (z 16 přítomých poslanců 9 hlasovalo pro a 2 proti).

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. Miroslav NOVOTNÝ.

Pro návrh usnesení, že výbor doporučuje Federálnímu shromáždění přijetí tohoto návrhu ze 16 přítomných poslanců 8 hlasovalo pro, 6 proti a 6 se zdrželo hlasování.

Pro návrh usnesení, že výbor bere tento návrh bez námitek na vědomí hlasovalo ze 16 přítomných 9 pro.

 

Usnesení č. 104

ústavně právního výboru České národní rady

z 15. října 1992

 

k návrhu výborů hospodářských Sněmovny lidu a Sněmovny národů na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb. (tisk FS 116)

 

Po zpravodajské zprávě posl. Miroslava Novotného a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.

bere bez námitek na vědomí předložený návrh,

II.

zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou předseda České národní rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.

 

Petr KOHÁČEK v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 8:

Ze 16 přítomných poslanců 10 hlasovalo pro zařazení na program této schůze výboru vládního návrhu, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění ČSFR k vyslovení souhlasu Protokol ke Smlouvě mezi vládou ČSFR a vládou Dánského království o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku podepsaný v Praze dne 11. září 1992 (tisk FS 118).

Zpravodaj posl. JUDr. Jiří BÍLÝ ve své zprávě doporučil, aby se výbor návrhem nezabýval (ze 17 přítomných poslanců 5 hlasovalo pro a 2 proti).

Po rozpravě a na návrh posl. Petra KOHÁČKA výbor doporučil Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s návrhem (ze 17 přítomných poslanců 9 hlasovalo pro).

 

Usnesení č. 105

ústavně právního výboru České národní rady

z 15. října 1992

 

k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění ČSFR k vyslovení souhlasu Protokol ke Smlouvě mezi vládou ČSFR a vládou Dánského království o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku podepsaný v Praze dne 11. září 1992 (tisk FS 118)

 

Po zpravodajské zprávě posl. JUDr. Jiřího Bílého a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.

doporučuje Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem,

II.

zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou předseda České národní rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.

 

Petr KOHÁČEK v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 9:

Zásady zákona ČNR o Státní pokladně České republiky (tisk 49) odůvodnil zástupce ministerstva financí České republiky ing. FRANTA.

Zpravodajskou zprávu přednesla posl. MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ.

Po rozpravě poslanci vyslovili souhlas s předloženými zásadami (ze 18 přítomných poslanců 10 hlasovalo pro).

 

Usnesení č. 106

ústavně právního výboru České národní rady

z 15. října 1992

 

k zásadám zákona ČNR o Státní pokladně České republiky (tisk 49)

 

Po odůvodnění zástupce ministerstva financí České republiky ing. Franty, zpravodajské zprávě posl. MUDr. Mileny Kolářové a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.

souhlasí s předloženými zásadami,

II.

zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena předsednictvu České národní rady.

 

Petr KOHÁČEK v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 10:

Návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR o Tiskové kanceláři České republiky (tisk 63) odůvodnil člen návrhové skupiny poslanců Petr KOHÁČEK, kterého doplnil další člen návrhové skupiny posl. JUDr. Ondřej ZEMINA.

Další členka návrhové skupiny poslanců JUDr. Hana MARVANOVÁ informovala výbor, že návrh nestačí projednat ani Legislativní rada vlády České republiky ani vláda České republiky. Event. ještě v průběhu dneška výbor obdrží stanovisko legislativního odboru ministerstva kultury.

Zpravodajka posl. MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ ve své zprávě doporučila, aby výbor doporučil České národní radě, aby vyslovila souhlas s tímto návrhem.

Jednání výboru byl přítomen i generální ředitel Československé tiskové kanceláře dr. KOPŘIVA.

Po rozpravě výbor doporučil České národní radě, aby vyslovila souhlas s předloženým návrhem s připomínkami k návrhu a k § 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13 a 14 (z 15 přítomných poslanců 10 hlasovalo pro a 5 se zdrželo hlasování).

 

Usnesení č. 107

ústavně právního výboru České národní rady

z 15. října 1992

 

k návrhu skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR o Tiskové kanceláři České republiky (tisk 63)

 

Po odůvodnění členů návrhové skupiny poslanců Petra Koháčka, JUDr. Ondřeje Zeminy a JUDr. Hany Marvanové, zpravodajské zprávě posl. MUDr. Mileny Kolářové a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.

doporučuje České národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

obecně

všechny odkazy pod čarou legislativně upravit,

k názvu

upravit takto: "o České tiskové kanceláři",

 

k § 1 odst. 1

-

slova "Tisková kancelář České republiky" nahradit slovy "Česká tisková kancelář",

-

připojit druhou větu tohoto znění: "Tisková kancelář zanikne převodem majetkových a jiných práv podle odstavce 2.",

k § 1 odst. 2

-

v první větě vypustit slovo "veřejnou",

-

na konci první věty udělat čárku a připojit slova "a to do doby převodu všech majetkových a jiných práv tiskové kanceláře na jiný právní subjekt zvláštním zákonem nebo postupem podle zvláštního zákona.",

-

na konec připojit větu "Tisková kancelář používá zkratku ČTK.",

 

§ 2 odst. 1 označit jako § 2 odst. 2

§ 2 odst. 2 označit jako § 2 odst. 1

k § 2 dosavadnímu odst. 2

začátek upravit takto: "Posláním tiskové kanceláře je poskytovat objektivní, ...",

 

k § 3 odst. 3

druhou větu vypustit,

k § 3

připojit nový odstavec 4 tohoto znění: "(4) Tisková kancelář nesmí provozovat rozhlasové a televizní vysílání ani nesmí mít majetkovou účast na obchodním jmění fyzické nebo právnické osoby, která je provozuje.",

 

k § 4

nadpis vypustit,

k § 4 odst. 2

třetí větu vypustit,

 

k § 8 odst. 1 písm. c)

na konec doplnit slova "který zejména upraví organizační členění,"

 

k § 9

nadpis vypustit,

k § 9 odst. 1

druhá věta zní: "Jeho funkce je neslučitelná s funkcemi uvedenými v § 5 tohoto zákona.",

k § 9 odst. 3

v první větě vypustit slova "vysloví-li se pro jeho odvolání alespoň čtyři členové Rady.",

 

k § 10 odst. 2

- vypustit,

- vypustit označení odst. (1),

 

k § 11

- vypustit,

- ostatní paragrafy přečíslovat,

 

k § 12

-

slova "č. 310/1991 Sb.," nahradit slovy "č. 123/1965 Sb.,"

-

za slova "o Československé tiskové kanceláři," vložit slova "ve znění pozdějších předpisů",

 

§ 13 zní:

"§ 13

(1) Ode dne účinnosti tohoto zákona do zvolení prozatímního ředitele je statutárním orgánem tiskové kanceláře ministr kultury České republiky.

(2) Do doby jmenování ředitele je statutárním orgánem tiskové kanceláře prozatímní ředitel, kterého zvolí Česká národní rada nejpozději do třiceti dnů od nabytí účinnosti tohoto zákona.

(3) Členy Rady zvolí Česká národní rada nejpozději do devadesáti dnů od účinnosti tohoto zákona.",

 

§ 14 odst. 2 zní:

"Ustanovení § 3 odst. 4 nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.",

 

II.

zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi České národní rady.

 

Petr KOHÁČEK v.r.

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

K bodu 11: Sdělení předsedy výboru

1.

Předseda výboru upozornil poslance, že schůze výboru se event. bude konat i v pátek 16. října 1992, na programu by bylo doprojednání bodů ze středečního a čtvrtečního programu a event. po projednání s navrhovateli i návrh zákona o psychologických komorách.

 

V pátek 16. 10. se ale má sejít komise pro přípravu ústavy.

2.

Poslanci byli seznámeni s dopisem p. Bacíka z Brušperka, adresovaný předsedovi České národní rady p. Uhdemu, týkající se poslanecké iniciativy na vydání zákona, který by při vyměřování starobních důchodů zohlednil také dlouholetou politickou perzekuci - odpovědí byl pověřen posl. Zemina.

3.

Poslanci byli seznámeni s dopisem předsedy vlády České republiky p. Klause se stanovisky vlády ČR k iniciativním návrhům poslanců na vydání zákona o psychologické komoře a na vydání zákona o vinohradnictví

4.

Předseda výboru připomněl poslancům zpravodajům, aby se zúčastňovali podle sdělení legislativního odboru porad poslanců - zpravodajů k návrhům zákonů ČNR, které mají být projednány ve schůzi ČNR příští týden.

5.

11. listopadu přijme předseda ČNR Sdružení bývalých členů Kongresu USA (zahraniční oddělení ČNR doporučuje přítomnost poslanců, kteří se zúčastnili stáže v USA - z ÚPV posl. Röschová.

 

Dále zahraniční oddělení žádá výbory, zda by neměly zájem o účast této delegace při jednání výboru z titulu pozorovatele. Delegace svůj zájem blíže nespecifikovala.

6.

Byly rozdány tisky

 

- FS 118 - smlouva s Dánským královstvím - do 21. 10. - zpravodaj posl. Bílý

 

- FS 120 - novela ústavního zákona čs. federaci - do 21. 10. - zpravodajka posl. Matoušková.

7.

Předseda výboru informoval poslance, že návrh zákona o psychologické komoře nebude zařazen na 5. schůzi ČNR.

8.

Poslanci byli seznámeni s dopisem předsedkyně Valné hromady Českého svazu vědeckotechnických poslanců ing. Květoslavy Kořínkové, CSc.

9.

Poslanci byli seznámeni s dopisem MUDr. O. Grünnera, CSc. - člena rady města Jeseníku.

10.

Poslanci byli seznámeni s dopisem Jana Štěpána z Lausanne (Swisse), týkající se organizace soudnictví v budoucí Ústavě ČR.

11.

Poslanci byli seznámeni s dopisem starosty městské části Praha 8 Vladimíra Nováka ohledně dílčí novely zákona o rodině.

12.

Poslanci byli seznámeni s dopisem PhDr. Zdeňka Kuřery, ředitele Národního centra podpory zdraví, týkající se rozmáhající se reklamy tákových výrobků.

13.

Poslanci byli seznámeni s nálezem Ústavního soudu ČSFR Sp. zn. Pl. ÚS 72/92 na vyslovení nesouhlasu d § 32 odst. 4 zákona ČNR č. 367(1990 Sb., o obcích, s čl. 22 písm. a) ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci.

14.

Poslanci byli seznámeni s dopisem p. Milana Jelínka z Ostravy, týkající se vnitrostátního vypořádání za majetek zanechaný čs. občany v Jugoslávii - odpovědí byla pověřena dr. Marvanová.

 

/Schůze výboru byla ukončena ve 14.30 hod./

 

Petr KOHÁČEK

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ

ověřovatel výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP