Zápis

10. schůze výboru ČNR petičního, pro lidská práva a národnosti,

konané dne 11. listopadu 1992
Přítomni: posl. J. Pavela, L. Body, P. Buzková, J. Drápela, V. Krása, J. Machalík, H. Orgoníková, J. Ortman, Z. Stodůlka, Z. Trojan, Z. Vlček,
J. Zahradníček.
Omluveni: posl. V. Trojan.
Hosté: viz prezenční listina hostů.

Schválený pořad schůze:

1.Návrh ústavně právního výboru České národní rady na vydání ústavního zákona ČNR, kterým se zřizuje Soud ochrany ústavnosti České republiky

(tisk ČNR 88)

2.Problematika dotací ze státního rozpočtu České republiky romským občanským sdružením

3.Zpráva o peticích došlých České národní radě a jejím orgánům za období od 30. 9. 1992 do 30. 10. 1992

4.Vládní návrh zákona České národní rady o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění (tisk ČNR 115)

5.Vládní návrh ústavního zákona o dělení majetku České a Slovenské Federativní Republiky mezi Českou republikou a Slovenskou republikou a jeho přechodu na Českou republiku a Slovenskou republiku (tisk FS 152)

6.Sdělení předsedy výboru

Schůzi zahájil a řídil předseda výboru posl. Ing. J. Pavela. Navržený program jednání výbor jednomyslně schválil a zvolil návrhovou komisi ve složení: posl. J. Drápela, V. Krása, J. Zahradníček.

K bodu 1.

Zástupce předkladatelů posl. O. Zemina zdůraznil nutnost zajistit

v České republice ochranu ústavnosti i v přechodném období, než bude zřízen Ústavní soud České republiky, a to zejména z pohledu zahraničí. Upozornil specielně na čl. 4 - složení - 6 soudců (předpokládá se, že by mohli být ČNR zvoleni na prosincové schůzi), čl. 5/2 - neslučitelnost funkce, č. 9 - zánik mandátu.

Zpravodaj výboru posl. J. Drápela označil za nesporné, že je třeba zajistit ochranu ústavnosti v České republice; přivítal, že sídlo by mělo být v Brně. Navrhl, aby koncepce zákona byla změněna v tom směru, že by do Soudu ochrany ústavnosti byli kooptováni čeští soudci Ústavního soudu ČSFR.

V obsáhlé rozpravě vystoupili posl. J. Pavela, J. Drápela, J. Ortman,

P. Buzková, V. Krása, J. Zahradníček.

Posl. J. Zemina za předkladatele zodpověděl několik dotazů.

Posl. J. Ortman navrhl usnesení:

- vyslovit nesouhlas s předlohou, nedoporučit sněmovně přijetí;

- doporučit předkladatelům vypracovat ucelený návrh ústavního zákona

o zřízení Ústavního soudu ČR.

Posl. P. Buzková navrhla zůstat u obecné rozpravy a přijmout usnesení:

- vyslovit souhlas s těmito připomínkami:

a) doporučit ÚPV, aby v návrhu ještě před zpracováním společné zprávy přepracoval čl. 8 tak, aby nemusela být zakotvena přiměřená aplikace federálních zákonů (úst. zákona o Ústavním soudu ČSFR a zákona o organizaci Ústavního soudu ČSFR, organizační a jednací řád);

b) doporučit ÚPV, aby z návrhu bylo patrné, do kdy maximálně může být tento zákon v platnosti.

Hlasováním (8 pro - 4 proti - 0 zdržel) se výbor petiční, pro lidská práva a národnosti vyslovil pro návrh posl. J. Ortmana, nebylo tedy již hlasováno o návrhu posl. P. Buzkové.

K bodu 2.

Problematika dotací romským občanským sdružením.

Předseda výboru seznámil poslance s usnesením rozpočtového výboru ČNR č. 64 v této věci. Poslanci vyslechli též stanovisko pracovnice ministerstva

kultury ČR Dr. Stolbenkové.

V rozpravě vystoupili posl. Z. Stodůlka, L. Body, J. Machalík, J. Pavela,

J. Ortman.

Poslanci výboru petičního, pro lidská práva a národnosti v závěru tohoto bodu pořadu přijali 10 hlasy (všichni přítomní) usnesení, jímž nedoporučili ministerstvu financí ČR změnit stanovisko obsažené v Souhrnné zprávě o výsledku prověrky čerpání dotací poskytnutých v roce 1991 ze státního rozpočtu ČR romským občanským sdružením a iniciativám (MF ČR, odbor 17, čj.

172/53 565/1991); vyslovili nesouhlas s usnesením rozpočtového výboru ČNR č. 64 ze dne 4. 11. 1992 v této věci (usnesení v příloze).

K bodu 3.

Výbor petiční, pro lidská práva a národnosti vzal na vědomí (9 hlasy - všichni přítomní) zprávu o peticích došlých České národní radě a jejím orgánům za období od 30. 9. 1992 do 30. 10. 1992 a zmocnil předsedu výboru, aby se zprávou seznámil poslance ČNR.

K bodu 4.

Zástupci předkladatele Dr. Kříž a Dr. Pipková v úvodním slově zdůraznili, že jde o návazný krok na zákon ČNR č. 550/1991 Sb. Zvolené vyměřovací základy a sazby respektují daňovou únosnost. Zákon by měl zajistit fungování pojišťoven, privatizaci zdravotnictví a zajistit srovnatelnou péči

o pojištěnce. Je zde zapracován systém přerozdělování mezi pojišťovnami.

Zpravodaj výboru posl. V . Krása doporučil přijetí návrhu zákona, poukázal na nutnost koordinace sociálního zabezpečení a zdravotního pojištění. Doporučil, aby stát nesl pojistné u organizací, zaměstnávajících více než 60 % zdravotně poškozených občanů. Doporučil dále sladit lhůty, monitorovat působení zákona, vypustit ustanovení § 3 a), b), e).

J. Pavela- doporučil prodloužit dobu placení pojistného státem u matek pečujících o děti z věku 7 let na 15 let, dále pak zrušit hranici maximálního vyměření základu.

Z. Stodůlka - navrhl uvést v soulad souběhy příjmů tak, aby pojistné bylo placeno pouze z jednoho příjmu, vzhledem k tomu, že bude pouze jedno plnění. Nadhodil též otázku bonifikace.

V rozpravě dále vystoupili posl.: V. Krása, L. Body, Z. Trojan, Z. Stodůlka.

Předkladatelé všechny otázky zodpověděli.

Poté bylo hlasováno na návrh zpravodaje posl. V. Krásy o jednotlivých připomínkách takto:

-v § 3 odst. 1/ vypustit ustanovení písm. a), e) a f) s tím, že obdobnou úpravu doporučuje do návrhu zákona o pojistném na sociální zabezpečení a

o příspěvku na státní politiku zaměstnanosti;

(7 pro - 1 proti - 1 zdržel)

-v § 3 odst. 3/ a 4/ vypustit ustanovení o maximálním vyměřovacím základu;

(8 - 1 - 0)

-v § 3 odst. 5/ změnit ve větě "... nejde-li o osobu pečující alespoň o jedno dítě ve věku do 7 let," věk dítěte na 15 let;

(9 - 0 - 0)

-v § 14 a § 16 sjednotit lhůty o vrácení přeplatku a promlčení pojistného;

(9 - 0 - 0)

-omezit účinnost zákona datem 31. 12. 1993;

(9 - 0 - 0)

-doporučuje ministru zdravotnictví ČR pravidelně měsíčně monitorovat účinnost přerozdělování finančních prostředků jednotlivých zdravotních pojišťoven k zajištění dostupnosti standardní zdravotní péče všem občanům;

(9 - 0 - 0)

-doporučuje ministru financí ČR zohlednit úhradu pojistného zaměstnavatelům zaměstnávajícím více než 60 % osob se sníženou pracovní schopností.

(9 - 0 - 0)

Návrh posl. Z. Stodůlky ohledně souběhů příjmů nebyl přijat (1 - 3 - 5).

Poté výbor vyslovil souhlas s předloženým návrhem ve znění schválených připomínek (Hlasování: 9 pro - 0 proti - 1 zdržel).

K bodu 5.

Vládní návrh ústavního zákona o dělení majetku České a Slovenské Federativní Republiky mezi Českou republikou a Slovenskou republikou a jeho přechodu na Českou republiku a Slovenskou republiku se výbor rozhodl projednat bez účasti předkladatele (byl zajištěn na pozdější hodinu).

Zpravodaj výboru posl. J. Zahradníček zdůraznil, že předložená norma má zabránit chaosu a sporům. Základní princip dělení majetku federace je územní, doplněný pravidlem 2 : 1. Doporučil vyslovit souhlas s návrhem zákona.

V rozpravě vystoupili posl.: Z. Stodůlka, J. Pavela, J. Drápela, V. Krása,

Z. Trojan, J. Zahradníček, Z. Vlček, J. Machalík.

Návrh usnesení, jímž se vyslovuje souhlas s tiskem, nebyl přijat (4 - 0 - 7).

Na návrh posl. J. Machalíka bylo přijato usnesení, že výbor bere návrh ústavního zákona na vědomí (8 - 0 - 3).

K bodu 6.

Sdělení předsedy výboru

- informace o dopisu mpř. Tollnera z 6. 11. 1992 (mapování dosud federálních organizací, které by měly působit v České republice).

ing. Jiří Drápela
Ing. Josef Pavela
tajemník-ověřovatel výboru
předseda výboru


Přihlásit/registrovat se do ISP