ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992
VII. volební období
výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Usnesení č. 45/1992
ze dne 2. 12. 1992
k projednání vládního návrhu Ústavy České republiky (tisk 152)
Výbor ČNR pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po úvodním výkladu ministra spravedlnosti ČR Jiřího Nováka a zpravodajské zprávě posl. Stanislava Voláka a rozpravě
I. doporučuje České národní radě, aby vládní návrh Ústavy ČR (tisk 152) schválila s těmito připomínkami:
V preambuli
1. preambule ve znění, které je přílohou tohoto usnesení;
V hlavě I.
2. čl. 2 odst. 1 zní: "Státní moc vychází od občanů, kteří ji vykonávají prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní nebo přímo."
3. v čl. 3 se doplňuje odst. 4, který zní: "Základní práva a svobody podrobně stanoví Listina základních práv a svobod, která je ústavním zákonem České republiky."
4. čl. 4 zní:
"Čl. 4
(1) Politická soustava České republiky je založená na svobodné soutěži politických stran a hnutí respektujících základní principy demokratického zřízení a odmítající násilí jako prostředek k prosazovaání zájmů ve společnosti.
(2) Politická rozhodnutí vycházejí z principu většiny.
(3) Práva menšin a jejich ochrana je zaručena.
(4) Volené státní funkce jsou obsazovány dočasně a na stanovenou dobu."
Dosavadní čl. 7 se vypouští a ostatní čl. se přečíslují.
5. Za dosavadní čl. 12 se vkládá nový čl., který zní: "Úředním jazykem na území České republiky je jazyk český a užívá se ho při jednání všech státních orgánů i orgánů veřejné správy na celém území státu. Používání jazyků národnostních menšin v úředním styku stanoví zákon."
II. doporučuje ústavně právnímu výboru ČNR, aby vládní návrh Ústavy ČR byl k projednání ve schůzi České národní rady upraven tak, aby
V hlavě II.
1. k přijetí ústavního zákona bylo zapotřebí 3/5 přítomných poslanců a 3/5 přítomných senátorů v prvém kole hlasování a ve druhém kole hlasování 3/5 všech poslanců;
2. právo interpelovat vládu a jejího člena měl každý poslanec;
3. byla upravena neslučitelnost funkce poslance a senátora s funkcí člena vlády;
4. Ústava upravila volbu do poslanecké sněmovny na základě systému poměrného zastoupení a volbu do senátu na základě odlišného volebního systému;
5. prezident měl právo vracet parlamentu pouze prosté (běžné) zákony;
6. Ústava upravila Stálý výbor poslanecké sněmovny volený podle zásady poměrného zastoupení;
V hlavě III.
1. návrh kandidáta na funkci prezidenta mohla podat skupina nejméně deseti poslanců nebo senátorů;
2. v prvém kole byl prezident volen 3/5 většinou všech senátorů a poslanců a ve druhém kole nadpoloviční většinou všech poslanců a senátorů;
3. prezidentu nebylo založeno právo jmenovat profesory vysokých škol;
4. bylo upřesněno znění čl. 57 odst. 5 tak, aby ke zvolení prezidenta byl potřebný kvalifikovaný počet hlasů;
5. poslanecká sněmovna měla právo vyslovit nedůvěru jednotlivému členu vlády;
V hlavě V.
1. postavení Nejvyššího kontrolního úřadu bylo upraveno shodně jako v ústavním zákonu ČNR č. 481/1991 Sb., kterým se zřizuje Nejvyšší kontrolní úřad ČR;
V hlavě VII.
1. v čl. 99 bylo vypuštěno slovo "region";
2. vyšší samosprávné celky spravovaly sněmy a nikoliv zastupitelstva;
V hlavě VIII.
1. byl vypuštěn čl. 106 a materie tam upravená byla upravena v uvozovacím zákonu k Ústavě;
2. byl vypuštěn v čl. 107 odst. 1;
Dále se doporučuje, aby Ústava České republiky upravila stav ohrožení státu jako ústavní institut.
III. zmocňuje zpravodaje výboru posl. Stanislava Voláka, aby s přihlédnutím k navrhovaným připomínkám a k připomínkám navrhovaným ostatními výbory ČNR vypracoval spolu se zpravodaji ostatních výborů ČNR společnou zprávu s tím, že bude předložena schůzi České národní rady.
Eduard Zeman, v.r. |
František Kozel, v.r. |
ověřovatel-tajemník |
předseda |
výboru pro vědu, vzdělání, |
výboru pro vědu, vzdělání, |
kulturu, mládež a tělovýchovu |
kulturu, mládež a tělovýchovu |
Příloha: Preambule
My, občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, v čase obnovy samostatného českého státu prohlašujeme věrnost všem dobrým tradicím dávné státnosti zemí Koruny české i státnosti československé, odhodlání budovat, chránit a rozvíjet Českou republiku v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a svobody jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů, kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku, jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k lidským právům a na zásadách občanské společnosti, jako součást rodiny evropských a světových demokracií, odhodlání společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní bohatství, odhodlání řídit se všemi osvědčenými principi právního státu, a proto prostřednictvím svých svobodně zvolených zástupců schvalujeme tutu Ústavu České republiky.