Česká národní rada

1992

VII. volební období

výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu

 

Zápis

z 12. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu,

konané dne 25. 11. od 10.00 hod. v budově České národní rady, Sněmovní 4, Praha 1,

v místnosti č. 106/I. patro

 

Listopad

Schůzi výboru zahajuje předseda výboru v 10.20 hod. schválením pořadu schůze.

 

K bodu 1 - Vládní návrh nového systému odměňování státních funkcionářů (tisk 85)

Pracovníci MPSV ČR ing. Holanová a dr. Trylč podali výklad návrhu, o jehož vypracování požádala ČNR. Konstatují především okruh pracovníků, na které se bude zákonná úprava vztahovat.

Zpravodaj posl. UNGER konstatuje rozpor návrhu s volebním programem SPR-RSČ. Připomíná okruh státních funkcionářů, na které se návrh vztahuje s tím, že postrádá platovou úpravu soudců ústavního soudu. Nedoporučuje výboru, aby návrh podpořil, stávající výše platů je dostačující.

Posl. KARAS upozorňuje, že plat předsedy výboru ČNR a ministra vlády ČR jsou v nepoměru, plat předsedy výboru je nižší než plat ministra.

Dr. Trylč k soudcům ústavního soudu připomíná, že platové poměry soudců upravují jiné právní předpisy. Pro soudce ústavního soudu a ostatní soudce doporučuje ponechat samostatný předpis. Diskutována byla při přípravě materiálu řada variant relací mezi výší platů jednotlivých státních funkcionářů. Zahraniční zkušenosti zohledněny pro krátkost času na přípravu nebyly.

Posl. KOUCKÝ připomíná zadání úkolu tak, že šlo o činitele, jejichž platy stanovuje ČNR, někteří činitelé chybějí, u jiných platy ČNR nestanovuje. Vznáší otázku, zda mělo jít o návrh zákona či spíše o přehled o relacích mezi platovou úrovní mezi jednotlivými funkcionáři. Platy poslanců byly původně odvozovány od platů náměstků ministrů. Jejich platy se měnily, platy poslanců nikoliv. Nedošlo ani k valorizaci platů poslanců. Navíc postrádá náhradu nákladů poslanců, která by rovněž měla být valorizována. S předloženým materiálem nesouhlasí.

Posl. HIRŠ má za to, že platy poslanců musejí být srovnatelné s platy státních funkcionářů v exekutivě.

Dr. Trylč konstatuje, že není jednoznačná pravomoc ČNR stanovovat platy státním funkcionářům, zejména pokud jde o okruh těchto funkcionářů. Materiál se týká funkcí, u kterých nejde o pracovní poměr, zaměstnanců Nejvyššího kontrolního úřadu a Kanceláře ČNR, tedy zaměstnanců, kteří se vymykají obecné úpravě platových poměrů pracovníků orgánů státní správy. Relace mezi výší platů modifikovala vláda při projednání na schůzi vlády. Materiál se netýká poskytování náhrad nákladů spojených s výkonem funkce. Valorizace platů není dosud upravena u žádné kategorie zaměstnanců. Předpokládá se, že by se tak stalo samostatnými zákony, pravděpodobně by byla prováděna v zákonech o státním rozpočtu.

Posl. VOLÁK žádá o vysvětlení principů, na jejichž základě byly stanoveny jednotlivé relace. V návrhu spatřuje preferenci exekutivy. Návrh označuje za špatně zpracovaný.

Posl. KOUCKÝ doporučuje, aby bylo vládě uloženo zpracovat komplexní přehled o platech těch funkcionářů, kterým platy stanoví ČNR. Výše platů exekutivy a zákonodárců musí být v odpovídající relaci. Do výše platů a dalších požitků poslanců je třeba promítnout nárůst životních nákladů.

Přijato usnesení, kterým se vyslovuje nesouhlas s návrhem zásad nového systému odměňování státních funkcionářů a žádá se vláda ČR, aby návrh přepracovala s tím, že

a) platy státních funkcionářů v exekutivě budou odvozeny od platů členů zákonodárného sboru,

b) plat předsedy vlády ČR bude odpovídat platu předsedy ČNR a platy předsedů výborů ČNR budou odpovídat platům členů vlády ČR,

c) výše paušální náhrady nákladů spojených s výkonem funkce poslance bude upravena a nadále upravována v závislosti na růstu cen (valorizace).

 

Bod 2 - Novela zákona ČNR o školských zařízeních

Předseda výboru odůvodňuje novelu zákona ČNR o jako drobný zásah do stávajícího stavu a doporučuje návrh schválit.

Posl. KOUCKÝ s návrhem zásadně nesouhlasí. Školní hospodářství jsou velmi nepříjemným dědictvím předcházejícího režimu. Statky a hospodářství jsou dnes tak rozsáhlé, že neodpovídají potřebám škol. Jde o specifický sektor zemědělství, vymykající se daňové povinnosti, přičemž je zde realizován velký objem činností a výnosů. Návrh je nesystémový, správně by tato hospodářství měla podléhat transformaci. Jde o nekontrolovaný sektor zemědělské výroby. Praktická příprava by měla probíhat na smluvním základě mezi školou a pracovištěm. Ministerstvo problémy spojené se školním hospodářstvím neřeší, návrh vede nebo může vést k úniku z transformace.

Předseda výboru souhlasí, že jde o nesystémové opatření, avšak systém se teprve tvoří. Předmětná učiliště se dostávají do horší situace oproti ostatním středním školám.

Přerušeno do doby, kdy návrh projedná zemědělský výbor a bude zajištěna účast předkladatelů.

Dána informace o jednání Společnosti pro předškolní výchovu, určen zpravodaj pro Ústavu (posl. Volák), tisk 164 (posl. Hubová) a připomenuty termíny pro přípravu volby prozatímního ředitele ČTK.

Posl. KAŠPÁREK připomíná zprávy tisku o případech týrání dětí a informuje, že klub poslanců SPR-RSČ v ČNR připravuje návrh zákonné úpravy týkající se ochrany dětí a žádá ostatní poslance o spolupráci.

Posl. NOVÁKOVÁ konstatuje své členství ve Fondu ohrožených dětí a doporučuje spolupráci s prokurátorkou Městské prokuratury v Praze dr. Marií Vodičkovou. Připomíná, že uvedená problematika je v rámci platného práva řešena.

Posl. KOUCKÝ navrhuje zjistit kompetence jednotlivých ministrů a ministry požádat o informace o krocích, které ministři v oblasti ochrany dětí podnikají, nabízí rovněž možnost interpelace.

Posl. PŘIBÁŇ připomíná Úmluvu o právech dítěte a širší souvislosti této problematiky.

Uzavřeno s tím, že se předseda výboru obrátí na předsedu vlády ČR s žádostí o informace o krocích vlády v oblasti realizace Úmluvy o právech dítěte a posl. Přibáň a posl. Kašpárek z pověření výboru projednají tuto problematiku s příslušnými ministry. Na další schůzi výboru bude zařazena informace o stavu příprav návrhu zákona ČNR o ochraně dětí.

Posl. KOUCKÝ připomíná odvolání ústředního školního inspektora a doporučuje vyžádat informaci o konkursu na toto místo s tím, že by se zástupce výboru měl účastnit jednání konkursní komise. Ministerstvo hospodářství mělo předložit koncepci učňovského školství, stran vědy a činnosti Grantové agentury bude rovněž potřebné samostatné jednání výboru. Uzavřeno s tím, že tato otázka bude projednána v souvislosti s koncepcí ČŠI.

 

Skončeno ve 12.05 hod.



Přihlásit/registrovat se do ISP