ZÁPIS

z 5. schůze zahraničního výboru České národní rady,

která se konala dne 10. září 1992

Přítomni: posl. J. Payne, V. Čundrle, V. Grulich, J. Ježek, J. Kalus, J. Kryčer, M. Lobkowicz, K. Lojdová, P. Nečas, J. Novák, T. Štěrba, V. Votava, O. Vychodil

Omluveni: posl. I. Janů, M. Stiborová

Hosté: ing. Pavel Tollner - místopředseda ČNR

JUDr. Harold Mayer - legislativní odbor ČNR

JUDr. Lad. Žák - legislativní odbor ČNR

dr. Jan Vůjtěch - poradce místopředsedy P. Tollnera

dr. Hynek Krátký - vedoucí zahr. oddělení ČNR

dr. Milan Dufek - ředitel mezinárodně právního odboru FMZV

ing. Karel Ježek - poradce FMZV

dr. Luboš Nový - ředitel sekretariátu MMV ČR

zástupci sdělovacích prostředků (viz prezenční listina hostů)

NÁVRH POŘADU:

1. Návrh poslanců ČNR na vydání zákona České národní rady o sídle České národní rady (tisk 20)

2. Plán zahraničních aktivit ČNR pro nejbližší období

3. Evropská dohoda zakládající přidružení mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé (informace o sukcesi)

4. Sdělení předsedy

5. Připomínky a podněty poslanců

6. Různé

Schůzi zahájil předseda zahraničního výboru posl. J. Payne. Seznámil poslance s návrhem pořadu jednání schůze a současně informoval poslance, že původně se předpokládalo, a členové zahraničního výboru o tomto byli informováni, že na této schůzi bude projednáván návrh skupiny poslanců FS na změnu a doplnění ústavního zákona č. 327/1991 Sb. o referendu /tisk FS 67/, které bylo usnesením předsednictva ČNR přikázáno k projednání do 11. 9., ale vzhledem k tomu, že dle sdělení Kanceláře FS ČSFR nebylo upuštěno od projednávání zásad tohoto návrhu, není již tento bod aktuální, a v návrhu pořadu jednání není. Poslanci návrh pořadu schválili s tím, že může být z časových důvodů změněno pořadí projednávaných bodů /10:0./

 

1.

Návrh poslanců ČNR na vydání zákona České národní rady o sídle České národní rady (tisk 20)

Návrh zákona uvedl zástupce předkladatelů místopředseda ČNR posl. P. Tollner. Konstatoval, že problém, který tento zákon řeší, není nový. Již 27. 8. 1990 uložilo předsednictvo ČNR bývalé předsedkyni ČNR zabývat se touto otázkou. Filosofie zákona je vyjádřena především v § 3. Důvodem byla především skutečnost, že toto místo bylo po dlouhou dobu svázáno s českou státností. Ustanovení v § 3 by též dávalo sídlu ČNR přísnější statut ochrany, který by přispěl ke zlepšení vnitřní činnosti sněmu. V r. 1989, kdy byla dokončena rekonstrukce Thunovského paláce, prostory činnosti ČNR postačovaly. Nyní je situace již po 2 roky velmi nevyhovující. Je velmi nutné zajistit prostory pro práci poslanců, představa je taková, že by byla k dispozici vždy l pracovna pro 2 poslance.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. J. Kalus. Informoval členy výboru, že si k tomuto návrhu vyžádal expertízu odborného pracovníka ministerstva kultury. Problém tkví především v tom, co je národní kulturní památka a zda je možno tímto způsobem národní kulturní památku vyhlásit. Současně informoval o tom, že vláda návrh zákona projednala a nedoporučila ČNR tento návrh zákona schválit.

V obecné rozpravě reagoval posl. P. Tollner na vyjádření ministerstva kultury a informoval, že zástupci ČNR při přípravě tohoto návrhu s ministerstvem kultury jednali. Posl. J. Ježek konstatoval, že existují určité problémy u domů, které jsou majetkem obce. Při projednávání zákona o majetku obcí teprve vláda rozhodla o tom, že do majetku obcí spadají i domy státní, přičemž dost značná většina poslanců byla proti tomu, aby se toto učinilo. Tímto zákonem činíme dodatečně výjimku. Dále v rozpravě vystoupili posl. J. Payne, M. Lobkowicz, kteří se zamýšleli především nad pojmem národní kulturní památka. Posl. P. Nečas, V. Grulich a J. Payne se zajímali, kolik bude přestavba stát a zda je již připraven projekt. Posl. P. Tollner sdělil, že by bylo zcela nezbytné zpracovat nový generel tohoto území a podle toho budou známy potřebné finanční prostředky. Pro příklad uvedl, že přestavba domů v Tomášské č. 14, 15, a 16 bude stát cca 90 mil Kčs. Posl. J. Ježek doporučil, aby rozpočet na přestavbu byl porovnán s rozpočtem postavení budovy nové. Srovnání by bylo pravděpodobně zajímavé.

V podrobné rozpravě byly projednány tyto návrhy:

- § 2 - vypustit slovo "jednotlivé" - schváleno /8:0, 3 poslanci se zdrželi hlasování/

- § 3 - celý vypustit - neschváleno /2:3, 6 poslanců se zdrželo hlasování/

- § 4 - upravit tak, že

v odstavci (1) věta 1 zní: "Sídlo České národní rady je ve vlastnictví České republiky."

v odstavci (2) věta 1 zní: "Právo hospodaření k sídlu České národní rady přísluší Kanceláři České národní rady."- schváleno /12:0/

Pracovníci legislativního odboru ČNR byli upozorněni, že § 6 je omylem označen jako § 5.

Bylo schváleno usnesení č. 16 /9:2, 2 poslanci se zdrželi hlasování/.

Vzhledem k tomu, že projednávání bodu 1 bylo oproti předpokládanému pořadu jednání delší, poslanci se dohodli, že před bodem 2 budou projednávat bod 3, neboť pozvaní hosté z FMZV již byli přítomni.

 

3.

Evropská dohoda zakládající přidružení mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé (informace o sukcesi)

 

K projednávání tohoto bodu byl přizván poradce FMZV ing. K. Ježek. Uvedl, že název "evropská" znamená, že jde o dohodu smíšenou tzn. týká se více oblastí a že jde o dohodu vyššího typu ve srovnání s pouhou smlouvou asociační. Z toho vypoývá, že musí být tato dohoda ratifikována nejen Evropským parlamentem, ale i parlamenty všech 12 členů. Dohoda byla podepsána, ale do doby než bude ratifikována, avšak nejpozději do 31. 12. 1992, bude platit tzv. prozatimní dohoda. Evropskou dohodu zakládající přidružení mezi ČSFR a ES měl Evropský parlament ratifikovat v září t.r. Je již jisté, že k tomu nedojde, a proto je teď nejdůležitější dohodnout prodloužení prozatímní dohody, pravděpodobně o 1 rok. Pokud se toto prodloužení podaří, pak bude po ekonomické stránce pokračovat otevírání trhu ES, které nám výrazně pomohlo k reorientaci našeho průmyslu po výpadku bývalého trhu RVHP. Navrhujeme ES, aby k prodloužení došlo formou výměny dopisů mezi vládou ČSFR a komisí ES do konce roku. V případě rozdělení ČSFR by k 1. 1. 1993 došlo k nástupnictví do prozatimní dohody tím, že poměr jednotlivých dělitelných práv a závazků by byl stanoven vzájemnou dohodou budoucích sukcesorů. S touto dohodou by musely vyjádřit souhlas SHS a ES uhlí a oceli. Podmínkou hladkého prodloužení bude vytvoření celní unie v souladu s pravidly GATT a vznik kontrolního a koordinačního mechanismu, který by zajistil rozdělení celních kvót a stropů. Tento mechanismus by řešil i operativní otázky s ES. Nové dohody by se v optimálním případě lišily formálními náležitostmi a zbožovými přílohami. Nepsanou podmínkou rychlého přijetí je i to, že nástupnické státy nebudou požadovat novou, vyšší kvalitu dohod. Dalším problémem může být odlišná rychlost jednání ČR a SR v rámci celní unie. Pokud bude jedna ze zemí požadovat novou, vyšší ochranu a celý postup se zadrhne, druhá země by musela čekat. V tomto směru jsou obě republiky spolu velmi svázány, ES těžko bude aplikovat dohodu pouze na 1 z obou republik. Oba státy budou muset vstoupit do Rady Evropy. Ta může, pokud nebudou splněny podmínky demokratického vývoje, jako např. v otázce maďarské menšiny na Slovensku, způsobit vyčkávání ES. Představa, že by ES přijalo středoevropské státy v zájmu stabilizace demokracie tak, jak tomu bylo v případě Řecka a Portugalska, je nereálná. V současné době se oficiálně razí teze, že se do ES brzo nedostaneme. ES nám však chce čekání maximálně usnadnit větším otevřením trhu, zefektivněním finanční pomoci a tím, že zahraniční politiky visegrádské trojky přídruží ke koordinované politice ES.

Rozprava k tomuto bodu byla dle vyjádření členů výboru /12:0/ neveřejná.

 

2.

Plán zahraničních aktivit ČNR pro nejbližší období

Předseda výboru posl. J. Payne a místopředseda výboru posl. M. Lobkowicz předložili výboru návrh zahraničních kativit ČNR pro nejbližší období. Návrh vychází z diskusí, které byly na půdě zahraničního výboru vedeny a z dosavadních aktivit ČNR, které byly převážně realizovány v minulém volebním odbobí.

Hned v úvodu informoval předseda výboru posl. J. Payne o tom, že předseda ČNR obdržel pozvání od maršálka Sejmu k návštěvě Polska, a to v termínu od 29. 9. 1992. Uvedl, že by návštěva Polska se takto stala první zahraniční cestou předsedy ČNR, což se liší od původní představy. Právě první cesta předsedy ČNR by měla charakterizovat zaměření české zahraniční politiky a Polsko by asi na prvním místě být nemělo, již proto, že Polsko navštívil nedávno ministr mezinárodních vztahů ČR J. Zieleniec. V rozpravě k tomuto bodu vystoupili posl. J. Ježek a J. Payne. V závěru rozpravy k cestě delegace ČNR do Polska bylo přijato usnesení č. 17 /8:0, 3 poslanci se zdrželi hlasování/.

Dále se poslanci v rozsáhlé rozpravě zabývali návrhem plánu zahraničních aktivit ČNR pro nejbližší období. V rozpravě vystoupili posl. V. Grulich, J. Ježek, J. Kalus, M. Lobkowicz, K. Lojdová. P. Nečas, T. Štěrba O. Vychodil a J. Payne. V závěru rozpravy bylo přijato usnesení č. 18 /12:0/.

 

4.

Sdělení předsedy

Předseda výboru posl. J. Payne informoval členy výboru o tom, že

- dle sdělení výboru pro vědu, vzdělání, mládež a tělovýchovu posl. M. Kraus svoji žádost o poskytnutí finančních prostředků na zahr. cestu do Francie stáhl

- zahraničnímu výboru byly přikázány k projednání návrhy těchto zákonů:

vládní návrh ústavního zákona o způsobu zániku České a Slovenské Federativní republiky /FS 72/ - do 15. září /úterý/

vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 384/1990 Sb., o vymezení působnosti České a Slovenské Federativní Republiky ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti, ve znění zákona č. 127/1992 Sb. a zákon č. 136/1991 Sb., o rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou, Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných informačních prostředků /FS 71/ - do 15. září /úterý/

vládní návrh zákona ČNR o opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky / tisk ČNR 23/- asi do 17. 9. za předpokladu, že předsednictvem bude schválena žádost vlády o zkrácení lhůty

návrh státního závěrečného účtu České republiky za r. 1991 - do 9. 10., ale zahraniční výbor v tomto dokumentu nemá svoji samostatnou kapitolu, a proto projednávat nebude

Členové výboru souhlasili s tím, že zpravodajem k tisku FS 72 bude posl. K. Lojdová, zpravodajem k tisku FS 71 bude posl. T. Štěrba a zpravodajem k tisku ČNR 23 bude posl. J. Ježek.

- zahraniční výbor informoval pracovník MHPR ČR dr. Uzel, že při projednávání materiálu "Koordinační studie česko-polského pohraničí" se setkal v Polsku s polským poslancem, který ho informoval, že v polském sejmu byla vytvořena skupina poslanců, která se zabývá problematikou česko-polského pohraničí. Zajímalo ho, zda podobná skupina pracuje i při ČNR a každopádně se chtějí zástupci této skupiny setkat s poslanci z ČNR, kteří se o tuto problematikou zabývají. Touto problematikou se bude zabývat posl. J. Ježek.

- Institut pro demokracii a jednotnou Evropu nabídl pro poslance zahraničního výboru i ostatní poslance uspořádat přednášku dr. Francise M. S. Peela, profesora americké politiky z Webster University Program v Ženevě, v termínu 27.-30. 9. na téma:

Ústava z hlediska mezinárodního práva

Současné trendy a problémy americké politiky

Nadcházející volby v USA

Sdělovací prostředky v americké politice

- ministr mzn. vztahů J. Zieleniec informoval zahraniční výbor, že dr. Luboš Nový, ředitel sekretariátu ministra, bude též pracovat jako tajemník ministerstva mzn. vztahů ČR pro styk se zahraničním výborem ČR

- v informačním systému jsou pravidelně nyní tiskovým odborem ČNR uveřejňovány zajímavé aktuální informace a materiály. Byla to např. Ústava Slovenské republiky, kterou dostali poslanci vytištěnou k dispozici, nyní se zde objevil materiál Informace o stavu prací na přípravě věcných podkladů k návrhu zákona o způsobu dělení majetku federace a nástupnických právech, předložený vládě ČSFR F. Filkusem dne 31. 8. 1992. Je zde věnována pozornost majetku v zahraničí a pod. K nahlédnutí je též v sekretariátě zahraničního výboru.

- sekretariát zahraničního výboru má dále k dispozici

Podkladový materiál k jazykové problematice a Podkladový materiál k problematice národnostních menšin, vypracovaný odborným pracovištěm FMZV

kopie článků z izraelského deníku Jerusalem post publikované v srpnu 1992 (s českým překladem) týkající se restituce majetku občanů židovského původu - obdobné zájmy lze očekávat možná v ČR a SR

- schůze zahr. výboru bude příští týden 16. a 17. září, popř. již začne 15. září. Pozvánka bude k dispozici na sekretariátě zahr. výboru v pondělí.

 

5.

Připomínky a podněty poslanců

- místopředseda výboru posl. M. Lobkowicz navrhl zařadit na program příští schůze setkání poslanců - členů zahraničního výboru s novým čsl. velvyslancem v USA p. M. Žantovským.

 

Schůze skončila v 13.50 hod.

 

Zapsala: Stanislava Mikšová

tajemnice výboru

 

Jiří Payne

Josef Ježek

předseda výboru

ověřovatel výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP