ZÁPIS

z 12. schůze zahraničního výboru České národní rady,

která se konala ve dnech 1., 2. a 3. prosince 1992

Přítomni: 1. prosince

posl. J. Payne, V. Grulich, I. Janů, J. Kalus, J. Kryčer, K. Lojdová, J. Novák, M. Stiborová

Hosté:

členové delegace Evropského parlamentu pro vztahy s ČSFR

Přítomni: 2. prosince

posl. J. Payne, V. Čundrle, V. Grulich, I. Janů, J. Ježek, J. Kalus, J. Kryčer, M. Lobkowicz, K. Lojdová, P. Nečas, J. Novák, M. Stiborová, V. Votava, O. Vychodil

Hosté:

JUDr R. Polášek - MMV ČR

Prof. D. Hendrych

Přítomni: 3. prosince:

posl. J. Payne, V. Čundrle, V. Grulich, I. Janů, J. Ježek, J. Kalus, J. Kryčer, M. Lobkowicz, K. Lojdová, P. Nečas, M. Stiborová, V. Votava, O. Vychodil

Hosté:

JUDr. R. Polášek - MMV ČR

JUDr. L. Nový - MMV ČR

Prof. D. Hendrych

- zástupci sdělovacích prostředků

NAVRH POŘADU:

1. Setkání s Delegací Evropského parlamentu pro vztahy s ČSFR

2. Vládní návrh Ústavy České republiky /tisk ČNR 152/

3. Informace o opatřeních potřebných k zajištění mezinárodně právního postavení České republiky po zániku ČSFR

4. Zahraniční cesty

5. Sdělení předsedy

6. Připomínky a podněty poslanců

úterý 3. prosince 1992

V 15.15 zahájil předseda výboru posl. J. Payne schůzi zahraničního výboru.

 

1.

Setkání s Delegací Evropského parlamentu pro vztahy s ČSFR

/viz stenografický záznam/.

Setkání skončilo v 17. 00 hod.

středa 2. prosince 1992

Pokračování schůze zahájil v 9.00 hodin předseda výboru posl. J. Payne.

 

2.

Vládní návrh Ústavy České republiky /tisk ČNR 152/

Vládní návrh Ústavy České republiky uvedl prof. D. Hendrych. Informoval členy výboru, že ještě do konce roku by měla projednat Česká národní rada tzv. recepční zákon, který vytváří ústavní rámec pro zajištění právní, institucionální a mezinárodní kontinuity České republiky po zániku ČSFR. Schválením tohoto návrhu zákona bude řešena právní kontinuita ČR. S ohledem na to, že ve výboru je celkem 5 členů Komise předsednictva ČNR pro přípravu ústavy, nepovažuje za účelné souhrně hovořit o návrhu, ale bude se dle požadavku výboru vyjadřovat k jednotlivým problémům z odborného hlediska, které vyplynou z rozpravy.

Předseda výboru posl. J. Payne v úvodu projednávání tohoto bodu navrhl, aby se nejdříve dohodl způsob projednávání. Navrhl, aby o obecné rozpravě následovala rozprava podrobná. Dále navrhl, aby bylo schvalování jednotlivých připomínek s ohledem na časovou náročnost prováděno tzv. prostým hlasováním. Většina členů výboru s tímto zpostupem souhlasila.

V obecné rozpravě vystoupila posl. M. Stiborová s těmito připomínkami:

- součástí Ústavy ČR by měla být i Listina práv a svobod tak jak je obsažena v zákoně 23/1991 Sb. Dále navrhla

- návrh by měl obsahovat institut referenda, jako projev přímé demokracie

- volební systém není přesně definován, s institutem prezidenta lze souhlasit, ale není zde řešeno, jak je volen parlament

- je zde navržena existence 2. komory, ale návrh již neřeší, jak má být zvolena, jako funkční se jeví jednokomorový parlament

- je zde určitá nelogičnost ve státní správě a samosprávě - návrh by měl obsahovat tři stupně :obec, okres, kraj

- je potřeba i z mezinárodního hlediska, aby ústavní soud byl v ústavě zakotven se všemi náležitostmi

- ústavní zákony by měly být přijímány kvalifikovanou většinou

- chybí státní jazyk

- návrh neřeší otázky ochrany vlastnictví

- návrh neřeší otázky ochrany životního prostředí

Posl. P. Nečas přednesl tyto připomínky:

- podpořil existenci dvoukomorového systému v parlamentu, neboť by měl být zde různý způsob volby

- navrhl, aby ústava dávala možnost vytvoření i třetího stupně v systému územní samosprávy

- přijímání ústavních zákonů nemusí být prováděno kvalifikovanou většinou

- návrh ČSSD na řešení územní samosprávy je zajímavý

- předností ústavy je, že je ideologicky neutrální

Posl. O. Vychodil podpořil myšlenku úředního jazyka. Posl. J. Kryčer doporučil, aby návrh důsledně vycházel z textu Ústavy ČSR z r. 1920, tento návrh akcentuje výkonnou složku nad složkou parlamentní. Posl. V. Grulich konstatoval, že Komise předsednictva pro přípravu ústavy podala řadu připomínek, které v tomto návrhu nejsou. Posl. J. Payne upozornil, že projednávání návrhu ústavy je nutno věnovat velkou pozornost. Slovensko již nyní má problémy. Dále přednesl tyto připomínky:

- návrh sice není ideologický, ale je zde silná moc výkonná, což v zásadě není špatné, ale musí být vyvážená ve vztahu k dalším mocem

- je nutno věnovat se i textu slibu, má návrh na všechny typy slibu, které obsahuje ústava

- úřední jazyk není nutný

- je postačující ke schválení zákonů přítomnost 1/3 poslanců

- kontrolní úřad je v návrhu uváděn jako čtvrtá moc, což je špatné

- návrh neobsahuje ustanovení, týkající se stavu ohrožení

Posl. J. Ježek uvedl:

- že riskantní je schvalovat ústavu, když není představa, jak budou vypadat např. jednací řády

- územní samosprávu není možno formulovat obecně. Vede to k tomu, že se nedodržují předpisy. Mělo by se dát v ústavě určitým způsobem najevo, jakým způsobem bude problematika územní samosprávy řešena

- termín "vyšší územní samosprávný celek" není dobrý

V závěru obecné rozpravy byly přijaty tyto připomínky:

- aby bylo vhodným způsobem v Ústavě ČR uvedeno, že Listina základních práv a svobod je začleněna do ústavního systému České republiky,

- aby Ústava ČR obsahovala ustanovení týkající se stavu ohrožení.

- uvést do souladu pořadí článků v hlavách II, III a IV, které pojednávají o trojí moci.

- v celém textu místo slov "vyšší územní samosprávný celek" používat slova "vyšší územní samosprávné společenství".

Podrobnou rozpravu zahájil předseda výboru posl. J. Payne projednáváním Preambule. Všichni členové výboru se shodli na tom, že za předlohu budou považovat návrh vzešlý z Komise předsednictva pro přípravu ústavy. V rozpravě k tomuto bodu vystoupili posl. J. Kalus, J. Payne. Byly přijaty následující připomínky:

- pátý odstavec preambule zní:

"odhodlání společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní, kulturní a duchovní bohatství,",

na konci preambule nahradit "." znakem ":".

Dále probíhala podrobná rozprava podle jednotlivých hlav návrhu ústavy. K problematice uzavírání mezinárodních smluv vystoupil v rozpravě dr. R. Polášek, ředitel mezinárodně právního odboru MMV ČR. V rozpravě vystoupili všichni přítomní členové výboru, postupně byly projednávány jednotlivé články ústavy, o pozměňovacích návrzích bylo hlasováno tzv. "prostým hlasováním. Ve 21.30 hod. bylo projednávání návrhu Ústavy České republiky přerušeno s tím, že v něm bude pokračováno následující den.

 

Schůze skončila ve 20.00 hod.

čtvrtek 3. prosince 1992

 

2.

Vládní návrh Ústavy České republiky /tisk ČNR 152/

/pokračování/

Členové výboru pokračovali v podrobné rozpravě k tisku ČNR 152 za účasti prof. D. Hendrycha. V 10.00 hodin byla podrobná rozprava přerušena.

 

3.

Informace o opatřeních potřebných k zajištění mezinárodně právního

postavení České republiky po zániku ČSFR

V 10.00 hodin se na schůzi dostavili zástupci ministerstva mezinárodních vztahů ČR dr. R. Polášek a dr. L. Nový, kteří podali informaci o opatřeních, která připravuje MMV ČR v souvislosti s mezinárodním uznáním České republiky.

V úvodu dr. L. Nový stručně informoval poslance o činnosti komise pro dělení majetku v zahraničí. Sdělil, že byly učiněny základní dohody mezi českou a slovenskou stranou, týkající se dělení čsl. zastupitelských úřadů, obchodních zastoupení a bytů v zahraničí. Zůstává ovšem řada dalších problémů, které se obě strany budou snažit v převážné míře vyřešit do konce roku. V případech, kdy byly nemovitosti přiděleny v dané zemí pouze jedné straně, bude druhé straně umožněna činnost formou nájmu.

Dr. R. Polášek informoval, že vláda schválila text návrhu Prohlášení České národní rady k parlamentům a národům světa. Tento text bude dán nyní k dispozici a projednání zahraničnímu výboru. Po jeho schválení by měl být tento dokument předán slavnostním způsobem všem členům pražského diplomatického sboru. Diplomaté by při této příležitosti měli být informování o tom, že ještě před koncem roku obdrží nótu s datem 1. 1. 1992, která by se měla týkat uznání českého státu. Po projednání ve vládách a parlamentech svých zemích by diplomaté měli odpověď, a tedy i uznání nového českého státu, předat jeho zástupcům na oficiálním shromáždění na Pražském hradě. Nový český stát by tak mohl být uznán již první den svého vzniku.

Dr. R. Polášek téůž informoval členy výboru, že by měly být nyní zahájeny práce na přípravě deklarace k OSN. Na návrh posl. J. Paynea, bylo přijato usnesení č. 82 /12:0/, dle kterého se 2 zástupci budou spolupracovat s MMV ČR na přípravě deklarace.

 

3.

Informace o opatřeních potřebných k zajištění mezinárodně právního

postavení České republiky po zániku ČSFR

/pokračování/

Členové výboru za účasti Prof. D. Hendrycha pokračovali v podrobné rozpravě k tisku ČNR 152. V podrobné rozpravě k jednotlivým hlavám byly přijaty tyto pozměňovací návrhy:

B/ K Hlavě první

1. čl. 2 zní:

/1/ Lid je jediný zdroj veškeré státní moci.

/2/ Ústava určuje prostřednictvím, kterých orgánů si lid dává zákony, uvádí je ve skutek a nalézá právo."

2. Čl. 8 zní:

"Zaručuje se samospráva obcí a jiných územních samosprávných společenství."

3. Čl. 10 zní:

/1/ Ratifikované a vyhlášené mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních svobodách, jimiž je ČR vázána, jsou obecně závazné a mají přednost před zákonem."

a na všech místech textu nahradit slova "které mají sílu ústavního zákona" odkazem na čl. 10 odst. /1/.

/2/ pokud jde o předávání části státní suverenity (kompetencí) vyšším mzn. společenstvím, zahraniční výbor doporučuje ještě konzultovat s Institutem ES v Maastrichtu.

4. V čl. 11 odst. /1/ a /2/ zní:

"/1/ Území České republiky tvoří jednotný a nedílný celek, jehož hranice mohou být měněny jen ústavním zákonem."

/2/ Nedílnými částmi tohoto území jsou historická území Čech, Moravy a Slezska."

a v odstavci /3/ zvážit možnost uvedení odkazu na vymezení území České republiky odkazem na mezinárodní smlouvy,

odstavec /4/ zní:

"/4/ Jakékoli pokusy o rozbití nebo oddělení části území státu se setkají s odporem celé státní moci."

5. Za čl. 8 zařadit nový článek 9, který zní:

"Čl. 9

Stát vytváří podmínky pro šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství, jeho rovnováhy a druhové rozmanitosti. Spoluvytváří podmínky pro tvorbu a ochranu kulturního dědictví."

a další čl. přečíslovat.

C/ k Hlavě druhé

1. V čl. 15 odst. 1/ zní:

"/1/ Zákonodárná moc v České republice náleží Národnímu shromáždění."

a v dalších ustanoveních odpovídajícím způsobem zaměnit slovo "Parlament" slovy "Národní shromáždění".

2. V čl. 16 v odst 2/ změnit počet senátorů na 99.

3. V čl. 18 v odst 1/ na konci věty doplnit text:

"při použití odlišných zásad volebních systémů do jednotlivých komor."

4. V čl. 19 odst. 2/ nahradit slova "věku 40 let." slovy "věku 35 let.".

5. V čl. 23 odst 3/ zní:

"/3/ Slib poslance a senátora zní: "Slibuji na svou čest věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony. Slibuji, že svůj mandát budu vykonávat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí."

6. V čl. 26 doplnit nové písmeno g/, které zní:

"g/ úmrtím nebo prohlášením za mrtvého",

7. V čl. 27 sloučit odstavce 2/ a 3/ a následující odstavce přečíslovat

a v nově označeném odst. 4/ nahradit slova "po dobu trvání mandátu" slovem "navždy".

8. V čl. 29 v odst. 1/ na konci věty doplnit slova

"podrobnosti stanoví zákon"

a též v odst. 2/ na konci věty doplnit slova

"podrobnosti stanoví zákon".

9. V čl. 30 v odst. 1/ na konci věty doplnit slova

"nebo Senát".

10. V čl. 34 v odst. 3/ nahradit slovo "pětina" slovem "třetina".

11. V čl. 35 v odst. 1/ doplnit nové písmeno e/, které zní:

"e/ Poslanecká sněmovna nezvolí předsedu Poslanecké sněmovny do 2 měsíců od první schůze Poslanecké sněmovny nebo do 2 měsíců od schůze Poslanecké sněmovny, která následovala poté, co došlo k uprázdnění funkce předsedy Poslanecké sněmovny."

12. V čl. 38 v odst. 2/ doplnit ve větě první za slova "Poslanecké sněmovny" slova "a Senátu".

13. V čl. 39 v odst. 1/ nahradit slovo "poloviny" slovem "třetiny"

a v odst. /3/ slova "o vypovězení války" nahradit slovy "o vyhlášení válečného stavu"

a v celém textu, pokud jde o počet všech členů komory, slova "všech poslanců" nahradit slovy "Ústavou stanoveného počtu poslanců" a slova "všech senátorů" nahradit slovy "Ústavou stanoveného počtu senátorů".

14. V čl. 40 v odst. 1 slova "zákona o jednacím řádu Parlamentu" nahradit slovy "zákona o zásadách jednání a styku obou komor mezi sebou jakož i navenek"

a v odst. 2/ na konci věty první vypustit slova "bez rozpravy" a vložit další větu, která zní: "Pozměňovací návrhy jsou nepřípustné."

15. V čl. 43 doplnit odst. 3/, který zní:

"/3/ Národní shromáždění dává souhlas k přítomnosti cizích vojsk na území České republiky."

16. V čl. 43:

slova "o vypovězení války" nahradit slovy "o vyhlášení válečného stavu",

17. V čl. 44 v odst. 1/ vypustit větu 2

a v odst. 2/ doplnit na konci věty slovo "souhlasně", dále nahradit slovo "třiceti" slovem "patnácti".

18. Čl. 45 zní:

"Poslanecká sněmovna postoupí Senátu přijatý návrh zákona do sedmi dnů od jeho přijetí."

19. V čl. 46 odst. 1/ zní:

"/1/ Senát projedná návrh zákona přijatý Poslaneckou sněmovnou a usnese se k němu do 30 dnů od jeho postoupení." a odst. 2/ zní:

"/2/ Senát svým usnesením buď schválí návrh zákona nebo zamítne zákon nebo vrátí návrh zákona Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy anebo vyjádří svou vůli nezabývat se návrhem zákona."

20. V čl. 47

na konci věty 1/ vypustit slova "bez rozpravy" a vložit další větu "Pozměňovací návrhy jsou nepřípustné."

21. V čl. 48 věta 1 zní:

"Jestliže se Senát usnese, že se návrhem zákona nebude zabývat, je tímto zákon přijat."

22. Čl. 49 zní:

"/1/ Mezinárodní smlouvy, vyžadující souhlas Národního shromáždění, schvaluje Národní shromáždění jako návrhy zákonů.

/2/ Souhlas Národního shromáždění vyžadují smlouvy o lidských právech a základních svobodách, politické smlouvy a hospodářské smlouvy všeobecné povahy, jakož i smlouvy, k jejichž provedení je třeba zákona."

nahradit odkazem na tento článek na všech místech textu slova "které mají sílu zákona".

23. V čl. 51 odst /1/ zní:

"/1/ Zákon schválený Národním shromážděním postoupí předseda Poslanecké sněmovny nejpozději do 7 dnů po jeho schválení prezidentovi republiky."

a v odst. /2/ text jako původní znění ost. 1/ s tím, že se vypouští na konci slova "předesedou Poslanecké sněmovny", dále

odst. /3/ zůstává původní znění odst. /3/

a vkládá se nový odst. /4/, který zní:

"/4/ O vráceném zákonu hlasují obě komory znovu. Pozměňovací návrhy nejsou přípustné. Jestliže obě komory setrvají nadpoloviční většinou všech členů každé komory na vráceném zákonu nebo původním usnesení, které umožnilo, aby zákon byl Národním shromážděním přijat, zákon se vyhlásí. Jinak zákon nebyl přijat."

24. Čl. 52 zní:

"/1/ K platnosti zákona je třeba, aby byl vyhlášen.

/2/ Způsob vyhlašování zákona stanoví zákon.

/3/ Totéž platí o mezinárodních smlouvách vyžadujících souhlas Národního shromáždění."

25. V čl. 53 se v odst. /1/ vypouští druhá věta.

D/ k Hlavě třetí

1. V čl. 54 v odst. 2 vypustit slova "na společné schůzi obou komor"

a odst. /3/ se vypouští.

2. V čl. 55 odst. 2/ zní:

"/2/ Návrh je oprávněna podat alespoň třetina ústavou stanoveného počtu poslanců nebo senátorů."

3. V čl. 56 nahradit zněním:

"K platnosti volby je třeba přítomnosti nadpoloviční většiny Ústavou stanoveného poslanců a senátorů v době volby a třípětinové většiny přítomných. Nevedla-li dvojí volba k cíli, koná se užší volba mezi těmi kandidáty, kteří obdrželi nejvíce hlasů. Zvolen je ten, který obdržel nejvíce hlasů. Jinak rozhoduje los."

4. Čl. 57 se vypouští.

5. V čl. 59 v odst 2/ zní:

"/2/ Slib prezidenta republiky zní: "Slibuji na svou čest věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony. Slibuji, že budu dbát blaha občanů České republiky a že budu svědomitě zastávat svůj úřad"."

6. Zařadit za čl. 60 článek nový, který zní:

"Za projevy související s jeho úřadem odpovídá vláda, není-li to dále vyloučeno."

7. V čl. 62 vypustit písmeno g/.

8. V čl. 63 v odst. 1 písmeno a/ zní:

"a/ zastupuje stát navenek,"

a dále zařadit nové písmeno b) které zní:

a ostaní pímena přeznačit,

"b/ "sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy,",

v přeznačeném písmenu j/ nahradit slovo "udělovat" slovem "vyhlašovat"

a vložit nové písmeno k/ ve znění:

"k/ má právo vrátit Národnímu shromážděšní přijatý zákon."

doplnit nový odst. 5/ který zní:

"/5/ Sjednávání mezinárodních smluv může prezident republiky přenést na vládu nebo na jednotlivé členy vlády."

9. V čl. 64 v odst. /2/ za slova "od vlády" vložit slova "a jejích členů".

10. V čl. 66 na konec přidat další větu:

"Uvolní-li se úřad prezidenta v době, kdy je funkce předsedy Poslanecké sněmovny uprázdněna, přísluší výkon těchto funkcí předsedovi Senátu."

11. V čl. 67 odst. /1/ vypustit a vypustit označení odst. /2/.

12. V čl. 68 odst. 4/ věta 1

vložit za slova "postupuje se" slovo "opět".

13. V čl. 69 odst. 2/ zní:

"/2/ Slib člena vlády zní: "Slibuji na svou čest věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony a uvádět je v život. Slibuji, že budu svědomitě zastávat svůj úřad a nezneužiji svého postavení"."

14. Článek 71 předsunout před článek 70.

15. V čl. 72 odst 2/

nahradit slova "padesáti poslanci" slovy "třetinou poslanců".

E/ k Hlavě čtvrté

1. V čl. 81 v odst. 1/ vypustit druhou větu.

2. V čl. 83 odst. 2/ zní:

"/2/ Prezident jmenuje 4 soudce, další 4 jmenuje Senát a další 4 jmenuje Poslanecká sněmovna."

3. V čl. 85 vypustit písmeno j/ a

vypustit písmeno k/ a l/ a pravomoci svěřit je nově ustanovenému Správnímu soudu.

4. V čl. 95 odst. 1/

vložit mezi slova "svém" a "jazyku" slovo "mateřském".

F/ k Hlavě páté

1. Hlava pátá - přesunout na konec Hlavy druhé

2. V čl. 98 vložit nový odst./2/, který zní:

"/2/ Nejvyšším orgánem, České národní banky je bankovní rada, kterou jmenuje prezident republiky na návrh vlády." a násl. odstavec přečíslovat.

G/ k Hlavě sedmé

1. V čl. 99 nahradit slovo "názvem" slovem "označením".

2. V čl. 101 v odst. 3/

nahradit slovo "činnosti" slovy "samostatné působnosti".

3. V čl. 102 doplnit odst. 3/, který zní:

"/3/ Způsob volby a rozpuštění zastupitelstva řeší zákon."

4. Čl. 103 zní:

"O označení územního samosprávného celku rozhoduje zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku."

V závěru bylo přijato usnesení č. 81, kterým výbor doporučuje České národní radě schválit návrh Ústavy České republiky s připomínkami přijatými v průběhu rozpravy /7:0; 1 poslanec se zdržel hlasování/.

 

Schůze skončila ve 20.00 hod.

 

Zapsala: Stanislava Mikšová

tajemnice zahr. výboru

 

Jiří Payne

Josef Ježek

předseda výboru

ověřovatel výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP