ZÁPIS

z 13. schůze zahraničního výboru České národní rady,

která se konala ve dnech 9., 10., l5. a 18. prosince 1992

Přítomni: 9. prosince

posl. V. Čundrle, V. Grulich, J. Ježek, J. Kalus, J. Kryčer, M. Lobkowicz, K. Lojdová, P. Nečas, J. Novák, M. Stiborová, T. Štěrba, V. Votava, O. Vychodil

Omluveni:

posl. J. Payne, I. Janů

Hosté:

JUDr. Ing. Byrtus - MMV ČR

Ing. E. Janota - MF ČR

V. Grammetbauer - MF ČR

Ing. Flekal - MF ČR

Ing. Staňková - MF ČR

Ing. Krupa - MF ČR

Ing. Hrusínská - MF ČR

Ing. Dunovský - MF ČR

pplk. Lát - FMO

pplk. P. Liška - FMO

pplk. Matula - FMO

pplk. Hnát - FMO

pplk. Pazák - FMO

plk. M. Komín - FMO

Přítomni: 10. prosince

posl. V. Čundrle, I. Janů, J. Ježek, J. Kalus, M. Lobkowicz, K. Lojdová, P. Nečas, J. Novák, M. Stiborová, T. Štěrba, V. Votava, O. Vychodil

Omluveni:

posl. J. Payne, V. Grulich,

Hosté:

JUDr. R. Polášek - MMV ČR

Přítomni: 15. prosince - 9. 00 hod.

pos. J. Payne, V. Grulich, I. Janů, J. Kalus, M. Lobkowicz, P. Nečas, J. Novák, O. Vychodil

Omluveni:

J. Ježek, K. Lojdová, T. Štěrba

Přítomni: 15. prosince - v průběhu schůze

J. Payne, V. Čundrle, V. Grulich, J. Kalus, J. Kryčer, P. Nečas, M. Stiborová. V. Votava, O. Vychodil

Přítomni: 16. prosince

posl. J. Payne, I. Janů, J. Ježek, J. Kalus, M. Lobkowicz, K. Lojdová, P. Nečas, J. Novák, O. Vychodil

Hosté:

JUDr. R. Polášek - MMV ČR

Přítomni: 18. prosince

J. Payne, V. Čundrle, V. Grulich, I. Janů, J. Ježek, J. Kalus, J. Kryčer, M. Lobkowicz, K. Lojdová. P. Nečas, V. Votava, O. Vychodil

Hosté:

P. Bratinka - MMV ČR

NÁVRH POŘADU:

1. Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku

2. Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o zamezení dvojího zdanění v oboru daně dědické a darovací

3. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně a doplnění některých zákonů České národní rady a zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku (tisk ČNR 171)

4. Návrh rozpočtu na rok 1993 (kapitola Ministerstvo mezinárodních vztahů ČR)

5. Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o způsobu vypořádání vztahů vyplývajících z rozdělení Československé armády a o přechodu majetku, práv, závazků a další spolupráci republikových armád

6. Informace o Meziparlamentní unii a dalších mezinárodních institucích, k nimž bude mít Česká národní rada vztah po 1. 1. 1993

7. Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o dobrém sousedství, přátelských vztazích a spolupráci

8. Opatření související s uznáním České republiky

9. Návrh skupiny poslanců České národní rady J. Pavlíkové, A. Röschové, O. Zeminy, P. Tollnera, K. Ledvinky, J. Kaluse, M. Výborného a M. Lobkowicze na vydání zákona ČNR o státních symbolech ČR (tisk ČNR 189)

10. Sdělení předsedy

11. Připomínky a podněty poslanců

Návrh pořadu byl doplněn v průběhu schůze o následující body:

12. Připomínky právního odboru Sekretariátu Rady Evropy k návrhu Ústavy České republiky

13. Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o řešení právních účinků vzniku dvou samostatných států ve věcech osobních dokladů, cestovních dokladů, řidičských průkazů, evidence vozidel, zbraní a střeliva

14. Vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se provádějí další opatření v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky /tisk ČNR 239/

 

středa 9. prosince 1992

 

Schůzi zahájil v 10.00 posl. J. Ježek. Seznámil členy výboru s návrhem pořadu jednání zahraničního výboru s tím, že z organizačních důvodů nebude dodrženo pořadí jednotlivých bodů. Návrh pořadu poslanci schválili.

 

3.

Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně a doplnění některých zákonů České národní rady a zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku (tisk ČNR 171)

Návrh zákona uvedl zástupce předkladatele, ředitel státního rozpočtu MF ČR Ing. E. Janota. Velmi podrobně zkomentoval Zprávu k návrhu státního rozpočtu České republiky na r. 1993.

Zpravodajskou zprávu podal posl. J. Ježek.

V obecné rozpravě postupně vystoupila většina členů zahraničního výboru. Posl. J. Ježek upozornil na určité rozdíly ve struktuře navrhovaného rozpočtu ve vztahu k návrhu Ústavy České republiky, který je v současné době projednáván v ČNR. Ing. E. Janota konstatoval, že při sestavování rozpočtu se MF ČR drželo platných předpisů a dle potřeby může být státní rozpočet z hlediska struktury upraven. Dále se poslanci zajímali o vývoj zadluženosti ČR v r. 1993. Ing. E. Janota sdělil, že k 1. 1. 1993 bude celkový dluh 125 mld. Kčs. Ve srovnání s ostatními státy střední a východní Evropy je to stav dobrý, ale vzhledem k tomu, že ekonomika našeho státu není ještě stabilní, není dobré tuto zadluženost zvyšovat. Dále konstatoval, že příznivý vývoj v r. 1992 nastal ve struktuře zahraničních investic v ČR. Na prvním místě je Francie, dále následuje USA a teprve na třetím místě je SRN. Z hlediska kurzu koruny se neočekává devalvace ani revalvace, kurz by měl být stabilní. Státní rozpočet předpokládá snížení kooperativních vztahů, zejména se SR, dále upozornil na skutečnost, že rozpočet SR na r. 1993 je podstatně restriktivnější, než tento návrh rozpočtu. Posl. O. Vychodil se zajímal do jaké výše může dát stát garance na půjčky. Ing. E. Janota informoval poslance, že stát dává garance na půjčky ze zahraničí, které jsou použity např. na ekologické projekty. Zde je výhodná sazba /asi 6%/. ČR může dát garanci do výše 34 mld. Kčs, ale je nutno vidět i skutečnost, že stát současně ručí i za dokončení projektu. Posl. V. Čundrle upozornil na skutečnost, že ne všechny výdaje spojené s koplexní bytovou výstavbou /např. plynovody, vodovody/ nemůže nést občan. Ing. E. Janota vysvětlil, že v těchto případech se počítá s též s účastí podniků, okresních úřadů, k řešení těchto problémů se bude přistupovat z hlediska regionů. Posl. V. Čundrle upozornil na vysoké výdaje v kapitole Ministerstvo obrany. Ing. E. Janota upozornil, že součástí těchto výdajů jsou i náklady na dokončení redislokace ČSA a náklady vyplývající z rozdělení ČSA. Posl. V. Čundrle upozornil na to, že dle návrhu zákona může přednosta okresního úřadu disponovat se značnou částkou peněz, spravedlivější by se jevilo rozdělovat finance po projednání v okresním shromáždění.

Dále se členové výboru zabývali částí druhou návrhu zákona, týkající se odměňování státních funkcionářů. Posl. M. Stiborová upozornila na určitý výrazný trend posilování moci výkonné oproti moci zákonodárné. K témuž názoru se připojili posl. J. Ježek, V. Čundrle, O. Vychodil. Posl. J. Ježek navrhl, aby obecná rozprava byla ukončena, všichni členové výboru si připravili pozměňovací návrhy a ve čtvrtek by k tomuto návrhu zákona přijal zahraniční výbor usnesení. Všichni členové výboru tento postup schválili.

 

4.

Návrh rozpočtu na rok 1993 (kapitola Ministerstvo mezinárodních vztahů ČR)

 

Návrh rozpočtu ministerstva mezinárodních vztahů ČR uvedl zástupce MMV ČR Ing. Byrtus. Informoval členy výboru, že při sestavování rozpočtu MMV ČR akceptovalo všechny ukazatele, které mu byly dány MF ČR. Jediná odlišnost je ve výši investičních výdajů, které dle MF ČR by v roce 1993 měly dosáhnout výše 6 mld. Kčs, ale MMV navrhuje výši 266 mld. Kčs. Současně informoval, že v tomto smyslu již jednali oba ministři rezortů a že ze strany MF ČR byla přislíbena úprava rozpočtu. Ing. E. Janota konstatoval, že o této dohodě zatím nemá informace, ale lze tento problém v rámci úpravy návrhu rozpočtu řešit. Problém je v tom, že plán investičních výdajů musí být určitým způsobem zdůvodněn, musí být známo, jak s těmito prostředky bude naloženo. V tomto případě, s ohledem na objektivní skutečnosti, kdy MMV ČR ještě nemá konkrétní představu, v jakém rozsahu a na kterém místě finanční prostředky použije, nebylo možno částku v požadovaném rozsahu do rozpočtu dát. Posl. P. Nečas podpořil požadavek MMV ČR. Bylo přijato usnesení č. 87 /11:0/.

 

6.

Informace o Meziparlamentární unii a dalších mezinárodních institucích, k nimž

bude mít Česká národní rada vztah po 1. 1. 1993

K této problematice vystoupila pracovnice Kanceláře Federálního shromáždění ČSFR dr. H. Hubáčková. Informovala členy výboru o mezinárodních organizacích, ve kterých působili poslanci FS ČSFR. Jde o tyto organizace: Meziparlamentní unie, Parlamentní shromáždění KBSE, Severoatlantické shromáždění, Evropský parlament a Parlamentní shromáždění Rady Evropy. Poslanci se zajímali, jakým způsobem byla zabezpečen působení poslanců v těchto organizacích. Dr. H. Hubáčková podrobněji informovala o činnosti tzv. tajemníků delegací FS ČSFR v těchto organizacích, upozornila na skutečnost, že tato činnost by měla po 1. 1. 1993 přejít na Kancelář ČNR. Členové výboru vyjádřeli potřebu určité kontinuity v působení české delegace v těchto organizacích. Poslanci požádali dr. H. Hubáčkovou o návrh řešení v převodu členství v těchto organizacích na český zastupitelský orgán, což dr. H. Hubáčková přislíbila. Posl. J. Ježek navrhl, aby se výbor touto problematikou zabýval ještě do konce roku.

 

1. a 2.

Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku

Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o zamezení dvojího zdanění v oboru daně dědické a darovací

 

Na návrh posl. J. Ježka, který schůzi vedl, se obě smlouvy projednávaly společně, neboť jednotlivé smlouvy spolu souvisí. Návrh smlouvy uvedl zástupce ministerstva financí ČR dr. V. Grammetbauer. Podrobně seznámil členy výboru s obsahem obou smluv.

Zpravodajskou zprávu k oběma smlouvám přednesl posl. O. Vychodil. Po krátké podrobné rozpravě bylo přijato usnesení č. 83/9:0/ a usnesení č. 84/9:0/.

 

5.

Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o způsobu vypořádání vztahů vyplývajících z rozdělení Československé armády a o přechodu majetku, práv, závazků a další spolupráci republikových armád

V úvodu projednávání této smlouvy vystoupili zástupci federálního ministerstva obrany pplk. Lát, pplk. P. Liška, pplk. Matula, pplk. Hnát, pplk. Pazák a plk. M. Komín.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. J. Ježek.

V obecné rozpravě vystoupil posl. J. Novák, který se zajímal, jak bude po 1. 1. 1993 rozlišována armáda ČR a armáda SR. Zástupci FMO sdělili, že záleží na tom, jaké státní symboly České republiky budou schváleny. Dále musí být schválen i zákon o používání státních symbolů. Dle jejich inforamcí návrh zákona zatím neřeší používání tohoto označení v armádě ČR. Výroba znaků trvá přibližně 3 měsíce, výroba nálepek asi půl roku. Za předpokladu, že bude schváleno dosavadní označení, ušetří se 5 mil. Kčs. Posl. P. Nečas se zajímal o to, jaká situace bude po 1. 1. 1993 v bývalé ČSA. Zástupci konstatovali, že dělení armády bude prakticky dokončeno, na území České republiky se nebude nacházet armáda Slovenské republiky. Došlo i k dohodě o dělení týkající se jednotky v zahraničí, poměr též 2:1, i když slovenská strana má problémy i se zajištěním 1/3 počtu vojáků v zahraničí. Též došlo k dohodě mezi ministry, že využívání vešker školící zařízení jsou smluvním základě a za úplatu. V závěru rozpravy bylo přijato usnesení č. 85 /9:0/

 

Schůze skončila v 16.30 hod.

 

čtvrtek 10. prosince 1992

 

Schůzi zahájil v 9.00 posl. M. Lobkowicz, místopředseda výboru, který schůzi řídil.

 

7.

Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o dobrém sousedství, přátelských vztazích a spolupráci

Projednávání tohoto bodu uvedl zástupce ministerstva mezinárodních vztahů JUDr R. Polášek. Konstatoval, že jde o smlouvu zastřešující všechny dosud uzavřené smlouvy a možná i další, které budou ještě mezi Českou republikou a Slovenskou republikou uzavřeny. Původní návrh této smlouvy vypracovala slovenská strana a tento návrh vlastně vycházel s obdobné smlouvy uzavřené mezi ČSFR a Polskou republikou. S touto verzí česká strana nesouhlasila, neboť se domnívá, že charakter smlouvy tohoto typu mezi Českou republikou a Slovenskou republikou by měl být specifický. Dále se podrobněji zmínil o jednotlivých článcích této smlouvy.

V obecné rozpravě vystoupili posl. P. Nečas, J. Ježek, M. Stiborová. Zejména žádali zástupce ministerstva mezinárodních o objasnění některých termínů, které jsou ve smlouvě použity. V závěru rozpravy bylo přijato usnesení č. 86 /11:0/.

 

8.

Opatření související s uznáním České republiky

V úvodu projednávání tohoto bodu vystoupil zástupce ministerstva mezinárodních vztahů JUDr. R. Polášek. Informoval členy výboru, že MMV ČR doporučilo, aby zejména z důvodu mezinárodního uznání České republiky Česká národní rada vydala politické prohlášení, které by vytvořilo politický základ pro to, aby česká strana mohla dát politickou nótu všem státům. Doporučuje, aby po přijetí takévého prohlášení Českou národní stranou, bylo slavnostním způsobem předáno všem členům diplomatického sboru. Text tohoto prohlášení projednala vláda České republiky na svém zasedání a s tímto textem, který mají členové výboru před sebou, souhlasila. Konstatoval, že je samozřejmé, že jde o návrh a konečné znění takového prohlášení je věcí České národní rady.

V rozpravě vystoupili posl. P. Nečas, O. Vychodil, M. Stiborová, M. Lobkowicz, I. Janů, J. Ježek, V. Čundrle a JUDr. R. Polášek. Vyjadřovali se jak k tomuto textu jak z hlediska obsahu, tak i z hlediska formy. V závěru rozpravy byla ustanovena redakční skupina, jejímiž členy se stali posl. O. Vychodil, J. Kalus a M. Lobkowicz. Úkolem této skupiny je návrh přepracovat v duchu připomínek poslanců ve spolupráci se zástupcem MMV ČR a seznámit s konečným návrhem předsedu ČNR, který by měl po stránce stylistické text vylepšit. Projednávání tohoto bodu bylo přerušeno s tím, že se výbor sejde 15. 12. 1992, kdy bude přijato k tomuto textu usnesení.

 

3. /pokračování/

Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně a doplnění některých zákonů České národní rady a zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku (tisk ČNR 171)

Posl. J. Ježek zrekapitoval rozpravu, která byla vedena k tomuto bodu ve středu 9. 12. 1992 a navrhl text usnesení. Po krátké rozpravě k návrhu usnesení bylo přijato usnesení č. 88 /7:0; 3 poslanci se zdrželi hlasování/.

 

9.

Návrh skupiny poslanců České národní rady J. Pavlíkové, A. Röschové, O. Zeminy, P. Tollnera, K. Ledvinky, J. Kaluse, M. Výborného a M. Lobkowicze na vydání zákona ČNR o státních symbolech ČR (tisk ČNR 189)

 

Návrh uvedl zástupce předkladatelů posl. J. Kalus. Zejména se zmínil o návrhu státní vlajky České republiky. Barvy České republiky jsou červená, modrá a bílá. Vlajka ČSFR bude volná, slovenská strana ji opustila a naopak česká populace se s ní žila a proto návrh státní vlajky České republiky republiky je stejný jako státní vlajka ČSFR.

V obecné rozpravě vystoupili posl. K. Lojdová, J. Ježek, O. Vychodil, P. Nečas, V. Čundrle, M. Stiborová. Rozprava se týkala zejména návrhu státní vlajky České republiky. V závěru rozpravy bylo přijato unsesení č. 89 /9:0; 1 poslanec se zdržel hlasování/.

 

Schůze skončila ve 12.00 hod.

 

úterý 15. prosince 1992

8.

Opatření související s uznáním České republiky

 

V 9.00 hod. se sešli členové zahraničního výboru, aby se zabývali textem "Prohlášení České národní rady k parlamentům a národům světa". Text byl po krátké rozpravě schválen a bylo přijato usnesení č. 90 /8:0/.

 

Schůze skončila v 11.00 hod.

 

Dne 15. prosince se v průběhu schůze České národní rady zahraniční výbor sešel ještě jednou. Předseda výboru posl. J. Payne informoval členy výboru, že dr. J. Čapek, který působí na Stálé misi ČSFR při Radě Evropy zaslal zahraničnímu výboru připomínky právního odboru sekretariátu Rady Evropy k návrhu Ústavy České republiky a na podnět posl. I. Janů a M. Lobkowicze navrhuje tyto připímínky projednat. Navrh byl přijat.

Na návrh posl. M. Lobkovicze bylo přijato revidující usnesení č. 90A /7:0; 3 poslanci se zdrželi hlasování/, kterým se z textu prohlášení vypouští věta "Česká republika bude usilovat o členství v NATO."

 

Schůze skončila ve 23.00 hod.

 

12.

Připomínky právního odboru Sekretariátu Rady Evropy k návrhu Ústavy České republiky

Posl. M. Lobkowicz a posl. I. Janů informovali členy výboru o obsahu sdělení, které obdržel zahraniční výbor prostřednictvím stálé mise ČSFR při Radě Evropy ve Štrasburku. Navrhli text usnesení, ke kterému byla vedena krátká rozprava, v které vystoupili všichni přítomní členové. Bylo přijato usnesení č. 91 /10.0/.

 

Schůze skončila v 22.00 hod.

 

středa 16. prosince 1992

 

Pokračování schůze zahájil předseda výboru posl. J. Payne. Informoval členy výboru, že na nejbližší schůzi ČNR se bude projednávat Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o řešení právních účinků vzniku dvou samostatných států ve věcech osobních dokladů, cestovních dokladů, řidičských průkazů, evidence vozidel, zbraní a střeliva, kterou se již výbor zabýval na své 10. schůzi. Nyní došlo k výměně dopisů předsedů vlád obou republik, které obsahovaly připomínky vzešlé z projednávání této smlouvy ve výboru pro právní ochranu a bezpečnost. Kopie dopisů obou předsedů vlád mají členové výboru k dispozici.

 

13.

Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o řešení právních účinků vzniku dvou samostatných států ve věcech osobních dokladů, cestovních dokladů,

řidičských průkazů, evidence vozidel, zbraní a střeliva

V úvodu promluvil k problematice této smlouvy dr. R. Polášek, zástupce MMV ČR. Vyjádřil se zejména k textu dopisů obou předsedů vlád. Konstatoval, že určitý problém vidí v tom, že texty dopisů nejsou identické. Doporučil, aby připomínky k textu smlouvy, které jsou uvedeny v dopise předsedy vlády České republiky byly též uvedeny v usnesení zahraničního výboru.

Po krátké obecné rozpravě zahraniční výbor přijal usnesení č. 93 /9:0/.

 

pátek 18. prosince 1992

 

V 10.00 hodin zahájil pokračování 13. schůze předseda výboru posl. J. Payne. Informoval členy výboru, že bude na nejbližší schůzi ČNR do konce roku projednáván návrh zákona /tisk 239/ a zahraniční výbor by jej měl projednat a navrhl o tento bod rozšířit pořad jednání. Dále by se výbor měl zabývat projednávání podněty poslanců. Výbor s programem souhlasil.

 

14.

Vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se provádějí další opatření v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky /tisk ČNR 239/

Návrh zákona uvedl zástupce náměstek ministra mezinárodních vztahů Pavel Bratinka. Konstatoval, že původně v návrhu této novely, kterou předložilo MMV ČR bylo v § 6 odst. 1/ uvedeno, že ministerstvo zahraničních věcí vytváří a koordinuje i vnější ekonomické vztahy. Při projednávání tohoto návrhu ve vládě, bylo rozhodnuto, že tato oblast v kompetenci ministerstva zahraničních věcí nebude, i když v odst. 3/ po písmenem a/ zůstává v kompetenci ministerstva zahraničních věcí koordinační činnost v této oblasti. Do působnosti dle návrhu bude spadat tzv. zahraniční pomoc, což je kompetence, kterou např. FMZV nemělo.

Zpravodajsou zprávu přednesl posl. M. Lobkowicz. Zdůraznil, že v zásadě nepovažuje za správné měnit rozdělení kompetencí jednotlivým rezortům, je to věc vlády, ta má plnit své úkoly a kdo co bude dělat a za co bude odpovídat si má určit vláda sama.

V obecné rozpravě uvedl posl. J. Kalus, že ne zcela jasný se mu jeví pojem "veřejné sbírky", uvedený v § 12, písmeno d/, ale vzhledem k tomu, že zde není zástupce ministerstva vnitra, nelze se ke správnosti tohoto pojmu vyjádřit. Dále vystoupil posl. J. Ježek, který konstatoval, že není spokojen se zněním § 12, který se týká kompetencí ministerstva vnitra. Nebude se k tomu vyjadřovat, neboť by zde měl být zástupce ministerstva vnitra, ale doporučit tento paragraf ke schválení v rámci návrhu zákona nemůže. Zajímal se též, jak ovlivní převod kompetenci vnitřní strukturu nového ministerstva zahraničních věcí ČR. Nám. ministra P. Bratinka konstatoval, že organizační struktura ministerstva není zatím hotova. Je připraven návrh na organizační strukturu úseku, který spadá do jeho působnosti. Na otázku posl. J. Ježka, jakým způsobem bude na ministerstvu zajištěna zahraniční rozvojová pomoc odpověděl, že zde nastaly určité problémy. Existuje Rada pro rozvojovou pomoc při federálním ministerstvu hospodářství, jejíž činnost měla přejít na nové ministerstvo zahraničních věcí. Neboť záležitost nebyla delší dobu řešena, řada pracovníků toto pracoviště opustila a ti kteří zůstali, vetšinou odmítli působit dále v této oblasti na ministerstvu zahraničních věcí, kde jim byla nabídnuta pětiměsíční pracovní smlouva. Počítačová technika byla rozdělena, část dostala Slovenská republika. Po dohodě ministrů bude toto pracoviště působit nadále při ministerstvu hospodářství, a koordinaci bude provádět ministerstvo zahraničních věcí. Posl. J. Payne zdůranil, že je potřeba ale tyto dohody písemně zachytit, aby byly zcela jasně formulovány vztahy mezi ministerstvy jejich pravomoci a odpovědnost. Náměstek ministra P. Bratinka informoval, že již byl podepsán jeden tzv. rozhraničovací protokol a v nejbližší době bude podepsán další, kterým bude jasně vymezena hranice mezi ministerstvem zahraničních věcí a dalšími ministerstvy. Dále se posl. J. Payne informoval o tom, jakým způsobem bude zajišťována postupná sladěnost našich právních norem s normami Evropských společenství. Maďarsko a Polsko věnuje této problematice značnou pozornost a značné finanční prostředky. Nám. ministra P. Bratinka sdělil, že jakmile bude podepsána asociační dohoda s ES, budou poskytnuty určité finanční prostředky, které budou určeny právě pro tuto činnost. Měla by spadat do působnosti úřadu řízeného místopředsedou vlády p. J. Kalvodou. Ministerstvo zahraničních věcí se touto problematikou zabývat nemůže, neboť ani nemá na to lidi. Ministersvo může mít v průměru za rok maximálně 600 pracovníků, což je velmi málo. Posl. O. Vychodil a J. Payne konstatovali, že by možná bylo vhodné v rámci projednávání státního rozpočtu podat návrh na zvýšení limitu pracovníků a mzdových prostředků pro ministerstvo zahraničních věcí v r. 1993.

V podrobné rozpravě nebyly vzneseny žádné připomínky, pouze posl. J. Payne upozornil na formální nedostatek návrhu, a to u označení čl. III a IV chybí zkratka "Čl.".

Posl. M. Lobkowicz navrhl do usnesení zahrnout tuto připonínku:

" zahraniční výbor upozorňuje na nejasnou formulaci termínu "veřejné sbírky" ", která byla přijata /11:0/. Posl. J. Ježek navrhl, zároveň s doporučením ČNR ke schválení tohoto návrhu požádat o podrobnější zdůvodnění znění § 12, ve kterém je vymezena působnost ministerva /nebylo schváleno/. Návrh usnesení se schválenou připomínkou posl. M. Lobkowicz nebylo přijato. Na návrh posl. I. Janů bylo přijato unsesení č. 93 /11:0/.

 

11.

Připomínky a podněty poslanců

Předseda výboru posl. J. Payne informoval členy výboru o nutnosti se zamyslet nad vztahu České národní rady k mezinárodním organizacím. Dr. H. Hubáčková zaslala ČNR návrhy dopisů, které by měly být těmto organizacím zaslány. Posl. J. Ježek a J. Payne přislíbili, že tomuto problému budou věnovat. Současně většina výboru vyjádřila názor, že by vedoucí Kanceláře ČNR měl informovat zahraniční výbor o tom, jakým způsobem bude tato agenda zajištěna.

 

Schůze skončila ve 12.00 hod.

 

Zapsala: Stanislava Mikšová

 

Michal Lobkowicz

Josef Ježek

místopředseda výboru

ověřovatel výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP