USNESENÍ FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ

č. 87

k programu opatření vlády ČSFR proti živelnému a neústavnímu zániku federace a proti případnému riziku vyvolávání konfliktů mezi občany v souvislosti s řešením státoprávních otázek (tisk 124)

Federální shromáždění na 5. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů dne 5. listopadu 1992

1. bere na vědomí program opatření vlády ČSFR proti živelnému a neústavnímu zániku federace a proti případnému riziku vyvolávání konfliktů mezi občany v souvislosti s řešením státoprávních otázek (uvedený v příloze)

2. žádá vládu ČSFR, aby urychleně předložila Federálnímu shromáždění ČSFR informace o vypracování mezirepublikových smluvních úprav:

- o pravidlech společného využívání informačních fondů federace,

- o vzájemných zárukách ochrany skutečností tvořících státní tajemství federace,

- o společné kontrole a další spolupráci na hranici mezi Českou republikou a Slovenskou republikou.


A. Gajdošová v.r.
A. Rajnič v.r. v z.
F. Šedivý v.r.
ověřovatelé
předseda Federálního shromáždění


Příloha

Program

opatření vlády ČSFR proti živelnému a neústavnímu zániku federace a proti případnému riziku vyvolávání konfliktů mezi občany v souvislosti s řešením státoprávních otázek. V návaznosti na rozšířené programové prohlášení vlády ČSFR a zprávu vlády ČSFR o současné situaci ve státoprávním uspořádání ČSFR, vzhledem ke stavu přípravy ústavních zákonů o novém rozdělení působnosti mezi ČSFR a republiky a dalších ústavních zákonů pro přípravu na rozdělení státu ze dne 22. září 1992, předkládá vláda ČSFR na základě usnesení Federálního shromáždění č. 45 ze dne 22. září 1992 tento program opatření. Program obsahuje opatření v oblasti bezpečnosti, obrany, zachování plné funkčnosti ústředních orgánů státní správy federace až do doby jejího zániku, v oblasti zahraniční politiky, hospodářské politiky, dopravy a spojů, jaderné bezpečnosti a legislativy;

I. Oblast bezpečnosti

1. Zaměřit hlavní pozornost zpravodajských orgánů ČSFR v oblasti vnitřních i zahraničních informací na zachycení možných poznatků o záměrech zneužití určitého oslabení státních struktur v procesu státoprávních změn v neprospěch ČSFR, České republiky a Slovenské republiky.

2. Předat orgánům České republiky a Slovenské republiky návrhy na vypracování průběžné smluvní úpravy mezi republikami ve věcech, které dosud spravovala federace a jejich přerušení zánikem ČSFR by mohlo vést ke konfliktům, např.

- o vzájemných zárukách ochrany skutečností tvořících státní tajemství federace,

- o pravidlech společného užívání informačních fondů federace,

- o společné kontrole a další spolupráci na hranici mezi Českou republikou a Slovenskou republikou, k zamezení územně kompetenčních sporů.

3. Poskytnout potřebnou součinnost ústředním orgánům České republiky a Slovenské republiky v otázkách vymezení státních hranic mezi oběma republikami, se zřetelem k současnému územně správnímu rozdělení.

4. Zajistit, aby ústřední orgány státní správy ČSFR činily opatření související se státoprávními změnami způsobem, který by nezavdával příčiny k nacionalismu, především při posuzování postavení občanů jedné republiky v republice druhé.

II. Oblast obrany

1. Řídit se v oblasti obrany do konce roku 1992 platnými ústavními a dalšími obecně závaznými právními předpisy ČSFR, normativními právními akty prezidenta ČSFR a federálního ministerstva obrany a vnitroresortními předpisy federálního ministerstva obrany.

Zachovat kontinuitu služebního poměru vojáka z povolání včetně zápočtu vojenské služby v Čs. armádě do doby služby v republikové armádě, včas přijmout a zveřejnit zásadní rozhodnutí o způsobu nabývání státního občanství a umožnit služební (pracovní) uplatnění občana jedné republiky ve druhé republice. Doporučit republikám, aby zákony o státním občanství republik byly připraveny nejpozději do 15. 12. 1992.

2. Řídit proces rozdělení Čs. armády v rozsahu dosavadních působností FMO a GŠ do doby vzniku republikových vojenských vrcholných řídících orgánů. Za tím účelem:

- organizačně vytvořit stávajícími vládními zmocněnci do 30. 11. 1992 vrcholné vojenské řídící orgány, které dnem rozdělení federace převezmou velení nad republikovými armádami;

- posílit do 31. 10. 1992 organizační struktury Vojenského velitelství VÝCHOD o ty, u kterých se zásadním způsobem mění rozsah stávající působnosti;

- do 30. 10. 1992 připravit a v měsíci listopadu projednat smlouvu mezi Českou republikou a Slovenskou republikou a smlouvu mezi ministerstvem obrany České republiky a ministerstvem obrany Slovenské republiky a na ně navazující dohody o vzájemné spolupráci mezi oběma republikovými armádami

3. Do 16. 12. 1992 přemístit oboustranně vojáky v základní službě mezi republikami, mimo těch, kteří písemně požádají o dokončení vojenské služby ve stávajících posádkách. Za tím účelem:

- ve smlouvách mezi armádami zabezpečit vytvoření podmínek k přemístění vojáků z povolání do tří měsíců od vzniku republik. Náklady nést příslušnými republikami;

- v měsíci listopadu a prosinci 1992 nepovolávat a neprovádět cvičení se zálohami mimo krátkodobých cvičení vojáků - řidičů těžké techniky.

4. Zpracovat do 30. 10. 1992 harmonogram vyrovnání a přesunů techniky a materiálu mezi Českou republikou a Slovenskou republikou a od 1. 11. 1992 zahájit jeho realizaci. V jednotlivých případech, kdy to bude možné a výhodné, zahájit přesuny neprodleně. Za tím účelem:

- do 31. 12. 1992 ukončit rozdělení hlavních druhů materiálu mezi obě republiky a v případě, že nemůže být přemístěn na dané teritorium, stanovit smluvně podmínky jeho uložení, způsob dispozice a ošetřování;

- vytvořit smluvní podmínky pro oboustrannou spolupráci v příhraničních oblastech, včetně sledování vzdušné situace;

- nepřesunovat výzbroj a techniku na deklarovaných místech, pokračovat v likvidaci podle zpracovaných harmonogramů.

5. Přihlížet při dělení majetku Čs. armády k funkčnosti republikových armád a jejich útvarů, zbrojních systémů a komplexů. Za tím účelem:

- připravit federálním ministerstvem obrany a předat jednotlivým republikám návrhy rozpočtů za oblast obrany do 30. 10. 1992;

- rozdělit smluvně práva a povinnosti vyplývající z dosavadních platných smluv, pohledávek a dluhů Čs. armády.

6. Považovat za důležitý předpoklad bezkonfliktního rozdělení Čs. armády udržení organizovaného režimu života vojsk se zvláštním důrazem na strážní, dozorčí a parkovou službu. Zvýšit střežení a ochranu bojové techniky v deklarovaných místech. Předpokládat a preventivně připravit i opatření ke zpřísnění režimu vojsk v závislosti na vývoji situace.

Zvláštní význam má hluboké pochopení úkolu dělení Čs. armády všemi jejími příslušníky. Za základní předpoklad splnění tohoto úkolu považovat plnou průběžnou a aktuální informovanost zejména vojáků z povolání a občanských zaměstnanců vojenské správy o podmínkách jejich další vojenské služby (pracovního poměru), způsobu řešení sociálních otázek, životních perspektiv a udržení současných dobrých vztahů mezi vojáky s vyloučením národnostního napětí.

7. Informovat místní orgány o změnách, k nimž bude docházet redislokací útvarů, jednotek a zařízení v souvislosti s vytvářením armády České republiky a Slovenské Republiky.

III. Oblast zachování plné funkčnosti ústředních orgánů státní správy federace až do doby jejího zániku

1. Přijmout, případně iniciovat opatření zajišťující funkčnost nezbytných struktur ústředních orgánů federace do doby zániku ČSFR, zejména se zřetelem k plnění závazků vyplývajících z pracovněprávního a služebního poměru.

2. Zamezit živelným odchodům pracovníků z ústředních orgánů státní správy ČSFR, posílit jejich sociální jistoty a poskytnout okamžité záruky možnosti jejich dalšího uplatnění ve státní správě republik.

3. Zajistit potřebná opatření na úseku administrativně technického zajištění chodu nezbytných struktur ústředních orgánů federace, zejména se zřetelem k nezbytnosti některých činností spojených s ukončením činnosti ústředních orgánů ČSFR (např. následná kontrola dělení majetku, inventarizace a archivace, finanční uzávěrky).

4. Přijmout další opatření k převodu kompetencí na Českou republiku a Slovenskou republiku tak, aby orgány republik bezprostředně po zániku ČSFR pokryly veškeré činnosti, které jsou v současnosti zabezpečovány na úrovni federace.

IV. Oblast zahraniční politiky

1. Vytvářet předpoklady pro urychlené uznání nástupnických států a navázání diplomatických styků.

2. Pokračovat v úzké součinnosti s orgány České republiky a Slovenské republiky v jednáních s představiteli zejména OSN, Evropských společenství, ESVO, GATT, NATO, Západoevropské unie, Rady Evropy a dalších mezinárodních organizací, s partnerskými státy Visegrádské trojky apod.

3. Formálně deklarovat zánik členství ČSFR v mezinárodních vládních a nevládních organizacích s tím, že k určitému datu zaniká ČSFR a obě republiky jsou nástupnickými státy připravenými převzít práva a povinnosti federace.

4. Vypracovat společné prohlášení vlády ČSFR a vlád obou republik o způsobu zániku federace a o společné vůli k další spolupráci obou republik a její formě.

V. Oblast hospodářské politiky

1. Na úseku státního rozpočtu a hospodaření s jeho prostředky

Zrušit rozpočtová pravidla federace a iniciovat odpovídající přizpůsobení rozpočtových pravidel republik, a to též se zřetelem k nezbytnosti k zajištění úhrad, doposud financovaných z rozpočtu federace rozpočty republik (např. úhrada členských příspěvků v mezinárodních organizacích).

2. Na úseku vládních úvěrů a pohledávek

- zajistit v součinnosti s vládou České republiky a vládou Slovenské republiky, aby bylo jednoznačně rozhodnuto kdo a v jaké míře převezme závazky ČSFR tak, by bylo odvráceno riziko požadavků věřitelů okamžitě splatit úvěry; obdobně rozhodnout ve věci pohledávek ČSFR;

- poskytnout součinnost České republice a Slovenské republice při sjednávání dohod po převzetí závazků a pohledávek, případně při přípravě příslušných návrhů zákonů.

3. Na cenovém úseku

Poskytnout vládě České republiky a vládě Slovenské republiky součinnost při řešení otázek koordinace regulace cen zemědělských produktů a garantovaných cen, intervenčních nákupů, postupu v maximálních dopravních tarifech a transformaci tarifních slev se zvláštním zřetelem k příhraniční dopravě, vzniku národních společností v oblasti základního ropovodu a plynovodu a vzájemném odúčtování spojových a dopravních výkonů.

4. Na úseku majetkoprávním

- zajistit kontrolu správnosti a úplnosti dělení majetku federace, a to z hlediska kontroly průběžné a následné;

- zajistit případnou urychlenou blokaci nakládání s majetkem federace v zájmu prevence následných rozporů mezi republikami.

5. Na úseku zajištění provozu velkých infrastrukturálních objektů

- zajistit bezporuchový chod a ochranu spojových, energetických sítí a produktovodů; za tím účelem vytvořit společný pracovní tým specialistů složený ze zástupců České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky, vč. složek ministerstva vnitra a obrany;

- vycházet při rozdělení ČSFR ze skutečnosti, že soustava tranzitních plynovodů, vč. kompresních stanic, byla budována jako jednotný technicky a technologicky uzavřený celek pro území České a Slovenské Federativní Republiky; za tím účelem ustavit skupinu expertů, za účasti orgánů České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky.

VI. Oblast dopravy a spojů

Na úseku dopravy:

1. Zajistit

- převod státní správy v železniční dopravě z federálního ministerstva dopravy na republikové orgány,

- vyčlenění orgánů státní správy, a to Drážního správního úřadu a Státní drážní technické inspekce z s.o. ČSD a jejich převod do podřízenosti republik,

- vyčlenění železničního zdravotnictví z s.o.ČSD a jeho převod do podřízenosti republik,

- převod rozpočtové organizace Federální železniční policie a její rozdělení na organizace v podřízenosti republik,

- převod středních odborných učilišť do podřízenosti republik.

Způsob a postup financování těchto převodů do konce roku 1992 rozhodnout v dohodě s ministerstvem financí České republiky a ministerstvem financí Slovenské republiky.

- v zájmu zajištění kontinuity řízení ve státní správě dopravy v České republice doporučit vládě České republiky realizovat usnesení č. 48/1992 České národní rady, týkající se zřízení ministerstva dopravy České republiky.

2. Účinněji zapojit ústřední orgány státní správy České republiky a Slovenské republiky do sjednávání a realizace mezinárodních dohod týkajících se jednotlivých oborů dopravy.

Na úseku spojů:

1. Iniciovat dohodu mezi republikami o společném postupu do doby přijetí obou republik do Světové poštovní unie, se zvláštním zaměřením na

- vzájemnou výměnu poštovních zásilek

- poštovní platební styk

- rozdělení emisního plánu známek, zajištění prodloužení platnosti známky s názvem Československo do doby, než si Česká republika a Slovenská republika zajistí vlastní emisní činnost.

2. Zajistit sjednání dohody národních vlád o jednotném telekomunikačním prostoru na území ČSFR až do přijetí obou nástupnických států do Mezinárodní telekomunikační unie (ITU) a v technickém vyřešení oddělení telekomunikačních sítí České republiky resp. Slovenské republiky.

3. Zajistit dohodu národních vlád o členství České republiky a Slovenské republiky v ostatních mezinárodních telekomunikačních a poštovních organizacích (INTELSAT, EUTELSAT, INMARSAT, INTERSPUTNIK, CEPT a další), včetně členského příspěvku na financování těchto organizací.

4. Zajistit dělení salda z mezinárodního spojového provozu (z telekomunikací aktivní cca 300 mil. Kčs, z pošty pasivní cca 100 mil. Kčs), které zatím účetně zajišťuje Správa pošt a telekomunikací Praha pro obě republiky a devizově Mezinárodní odúčtovna spojů Praha.

5. Provést dělení nehmotného majetku (aktiv a pasiv), který vznikl fungováním jednotné telekomunikační sítě, včetně poštovního peněžního styku, kde zatím neexistuje systém odúčtování plateb mezi republikami.

6. Dohodnout způsob dělení debetního zůstatku na centralizovaném účtě převodových operací pošty (stav k 1. 1. 1992 cca 2, 5 mld. Kčs), který nyní SBČS požaduje uhradit.

7. Zachovat do termínu zániku federace jednotný výkon a organizaci státní správy telekomunikací tak, jak bylo dohodnuto mezi federálním ministerstvem spojů a republikovými orgány a připravit delimitací příjmů, výdajů, pracovníků a všech činností ke stanovenému termínu do republik.

8. Po dobu trvání federace zachovat jednotné řízení hospodářské mobilizace ve spojích.

9. Průběžně zabezpečovat meziresortní činnosti s federálním ministerstvem obrany, Radou obrany, příslušnými orgány republik; stanovit zásady bezkonfliktního přenosu činností obrany a bezpečnosti na jednotlivé republiky, tzn. řízení hospodářské mobilizace ve spojích.

10. Zajistit rozdělení hmotného majetku federace u Výzkumného ústavu spojů a Poštovní banky a.s., které mají celostátní působnost.

VII. Oblast jaderné bezpečnosti

V oblasti státního dozoru nad jadernou bezpečností:

1. Požádat o přijetí České republiky a Slovenské republiky za řádné členy v Mezinárodní atomové agentuře (MAAE) se sídlem v Vídni (přijetí musí odsouhlasit Generální konference, která se koná každý rok v září.)

2. Obdobně jako ve Slovenské republice, kde vláda uložila ministrovi pro životní prostředí SR vytvořit Slovenskou komisi pro atomovou energii do 31. 1. 1993, iniciovat u vlády České republiky ustavení České komise pro atomovou energii nejpozději ke stejnému datu a od 1.1.1993 zajistit jejich financování z rozpočtů republik.

3. Iniciovat u vlády České republiky a u vlády Slovenské republiky, pro eliminaci vakua v přechodovém období (8 měsíců), uzavření dohody mezi republikovými komisemi o spolupráci a jednotném vystupování vůči zahraničí, zejména MAAE.

VIII. Oblast legislativy

V zájmu zabezpečení ústavnosti zániku České a Slovenské Federativní Republiky vláda České a Slovenské Federativní Republiky předloží Federálnímu shromáždění

- ústavní zákon o dělení majetku a o přechodu práv a závazků z České a Slovenské Federativní Republiky na Českou republiku a Slovenskou republiku,

- ústavní zákon o zániku federace řešící i otázky zrušení federálních ústředních orgánů státní správy, převod jejich působností na republiky a otázky převodu práv a závazků z pracovněprávních, služebních a jim naroveň postavených vztahů pracovníků těchto orgánů,

- zákony uvedené v programu legislativní činnosti vlády ČSFR na II. pololetí 1992.



Přihlásit/registrovat se do ISP