Federální shromáždění
na 5. společné schůzi Sněmovny lidu
a Sněmovny národů dne 5. listopadu 1992
1. bere na vědomí program opatření
vlády ČSFR proti živelnému a neústavnímu
zániku federace a proti případnému
riziku vyvolávání konfliktů mezi občany
v souvislosti s řešením státoprávních
otázek (uvedený v příloze)
2. žádá vládu ČSFR, aby
urychleně předložila Federálnímu
shromáždění ČSFR informace o
vypracování mezirepublikových smluvních
úprav:
- o pravidlech společného využívání
informačních fondů federace,
- o vzájemných zárukách ochrany skutečností
tvořících státní tajemství
federace,
- o společné kontrole a další spolupráci
na hranici mezi Českou republikou a Slovenskou republikou.
opatření vlády ČSFR proti živelnému
a neústavnímu zániku federace a proti případnému
riziku vyvolávání konfliktů mezi občany
v souvislosti s řešením státoprávních
otázek. V návaznosti na rozšířené
programové prohlášení vlády ČSFR
a zprávu vlády ČSFR o současné
situaci ve státoprávním uspořádání
ČSFR, vzhledem ke stavu přípravy ústavních
zákonů o novém rozdělení působnosti
mezi ČSFR a republiky a dalších ústavních
zákonů pro přípravu na rozdělení
státu ze dne 22. září 1992, předkládá
vláda ČSFR na základě usnesení
Federálního shromáždění
č. 45 ze dne 22. září 1992 tento program
opatření. Program obsahuje opatření
v oblasti bezpečnosti, obrany, zachování
plné funkčnosti ústředních
orgánů státní správy federace
až do doby jejího zániku, v oblasti zahraniční
politiky, hospodářské politiky, dopravy a
spojů, jaderné bezpečnosti a legislativy;
1. Zaměřit hlavní pozornost zpravodajských
orgánů ČSFR v oblasti vnitřních
i zahraničních informací na zachycení
možných poznatků o záměrech zneužití
určitého oslabení státních
struktur v procesu státoprávních změn
v neprospěch ČSFR, České republiky
a Slovenské republiky.
2. Předat orgánům České republiky
a Slovenské republiky návrhy na vypracování
průběžné smluvní úpravy
mezi republikami ve věcech, které dosud spravovala
federace a jejich přerušení zánikem
ČSFR by mohlo vést ke konfliktům, např.
- o vzájemných zárukách ochrany skutečností
tvořících státní tajemství
federace,
- o pravidlech společného užívání
informačních fondů federace,
- o společné kontrole a další spolupráci
na hranici mezi Českou republikou a Slovenskou republikou,
k zamezení územně kompetenčních
sporů.
3. Poskytnout potřebnou součinnost ústředním
orgánům České republiky a Slovenské
republiky v otázkách vymezení státních
hranic mezi oběma republikami, se zřetelem k současnému
územně správnímu rozdělení.
4. Zajistit, aby ústřední orgány státní
správy ČSFR činily opatření
související se státoprávními
změnami způsobem, který by nezavdával
příčiny k nacionalismu, především
při posuzování postavení občanů
jedné republiky v republice druhé.
1. Řídit se v oblasti obrany do konce roku 1992
platnými ústavními a dalšími
obecně závaznými právními předpisy
ČSFR, normativními právními akty prezidenta
ČSFR a federálního ministerstva obrany a
vnitroresortními předpisy federálního
ministerstva obrany.
Zachovat kontinuitu služebního poměru vojáka
z povolání včetně zápočtu
vojenské služby v Čs. armádě
do doby služby v republikové armádě,
včas přijmout a zveřejnit zásadní
rozhodnutí o způsobu nabývání
státního občanství a umožnit
služební (pracovní) uplatnění
občana jedné republiky ve druhé republice.
Doporučit republikám, aby zákony o státním
občanství republik byly připraveny nejpozději
do 15. 12. 1992.
2. Řídit proces rozdělení Čs.
armády v rozsahu dosavadních působností
FMO a GŠ do doby vzniku republikových vojenských
vrcholných řídících orgánů.
Za tím účelem:
- organizačně vytvořit stávajícími
vládními zmocněnci do 30. 11. 1992 vrcholné
vojenské řídící orgány,
které dnem rozdělení federace převezmou
velení nad republikovými armádami;
- posílit do 31. 10. 1992 organizační struktury
Vojenského velitelství VÝCHOD o ty, u kterých
se zásadním způsobem mění rozsah
stávající působnosti;
- do 30. 10. 1992 připravit a v měsíci listopadu
projednat smlouvu mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
a smlouvu mezi ministerstvem obrany České republiky
a ministerstvem obrany Slovenské republiky a na ně
navazující dohody o vzájemné spolupráci
mezi oběma republikovými armádami
3. Do 16. 12. 1992 přemístit oboustranně
vojáky v základní službě mezi
republikami, mimo těch, kteří písemně
požádají o dokončení vojenské
služby ve stávajících posádkách.
Za tím účelem:
- ve smlouvách mezi armádami zabezpečit vytvoření
podmínek k přemístění vojáků
z povolání do tří měsíců
od vzniku republik. Náklady nést příslušnými
republikami;
- v měsíci listopadu a prosinci 1992 nepovolávat
a neprovádět cvičení se zálohami
mimo krátkodobých cvičení vojáků
- řidičů těžké techniky.
4. Zpracovat do 30. 10. 1992 harmonogram vyrovnání
a přesunů techniky a materiálu mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou a od 1. 11. 1992 zahájit
jeho realizaci. V jednotlivých případech,
kdy to bude možné a výhodné, zahájit
přesuny neprodleně. Za tím účelem:
- do 31. 12. 1992 ukončit rozdělení hlavních
druhů materiálu mezi obě republiky a v případě,
že nemůže být přemístěn
na dané teritorium, stanovit smluvně podmínky
jeho uložení, způsob dispozice a ošetřování;
- vytvořit smluvní podmínky pro oboustrannou
spolupráci v příhraničních
oblastech, včetně sledování vzdušné
situace;
- nepřesunovat výzbroj a techniku na deklarovaných
místech, pokračovat v likvidaci podle zpracovaných
harmonogramů.
5. Přihlížet při dělení
majetku Čs. armády k funkčnosti republikových
armád a jejich útvarů, zbrojních systémů
a komplexů. Za tím účelem:
- připravit federálním ministerstvem obrany
a předat jednotlivým republikám návrhy
rozpočtů za oblast obrany do 30. 10. 1992;
- rozdělit smluvně práva a povinnosti vyplývající
z dosavadních platných smluv, pohledávek
a dluhů Čs. armády.
6. Považovat za důležitý předpoklad
bezkonfliktního rozdělení Čs. armády
udržení organizovaného režimu života
vojsk se zvláštním důrazem na strážní,
dozorčí a parkovou službu. Zvýšit
střežení a ochranu bojové techniky v
deklarovaných místech. Předpokládat
a preventivně připravit i opatření
ke zpřísnění režimu vojsk v závislosti
na vývoji situace.
Zvláštní význam má hluboké
pochopení úkolu dělení Čs.
armády všemi jejími příslušníky.
Za základní předpoklad splnění
tohoto úkolu považovat plnou průběžnou
a aktuální informovanost zejména vojáků
z povolání a občanských zaměstnanců
vojenské správy o podmínkách jejich
další vojenské služby (pracovního
poměru), způsobu řešení sociálních
otázek, životních perspektiv a udržení
současných dobrých vztahů mezi vojáky
s vyloučením národnostního napětí.
7. Informovat místní orgány o změnách,
k nimž bude docházet redislokací útvarů,
jednotek a zařízení v souvislosti s vytvářením
armády České republiky a Slovenské
Republiky.
1. Přijmout, případně iniciovat opatření
zajišťující funkčnost nezbytných
struktur ústředních orgánů
federace do doby zániku ČSFR, zejména se
zřetelem k plnění závazků vyplývajících
z pracovněprávního a služebního
poměru.
2. Zamezit živelným odchodům pracovníků
z ústředních orgánů státní
správy ČSFR, posílit jejich sociální
jistoty a poskytnout okamžité záruky možnosti
jejich dalšího uplatnění ve státní
správě republik.
3. Zajistit potřebná opatření na úseku
administrativně technického zajištění
chodu nezbytných struktur ústředních
orgánů federace, zejména se zřetelem
k nezbytnosti některých činností spojených
s ukončením činnosti ústředních
orgánů ČSFR (např. následná
kontrola dělení majetku, inventarizace a archivace,
finanční uzávěrky).
4. Přijmout další opatření k
převodu kompetencí na Českou republiku a
Slovenskou republiku tak, aby orgány republik bezprostředně
po zániku ČSFR pokryly veškeré činnosti,
které jsou v současnosti zabezpečovány
na úrovni federace.
1. Vytvářet předpoklady pro urychlené
uznání nástupnických států
a navázání diplomatických styků.
2. Pokračovat v úzké součinnosti s
orgány České republiky a Slovenské
republiky v jednáních s představiteli zejména
OSN, Evropských společenství, ESVO, GATT,
NATO, Západoevropské unie, Rady Evropy a dalších
mezinárodních organizací, s partnerskými
státy Visegrádské trojky apod.
3. Formálně deklarovat zánik členství
ČSFR v mezinárodních vládních
a nevládních organizacích s tím, že
k určitému datu zaniká ČSFR a obě
republiky jsou nástupnickými státy připravenými
převzít práva a povinnosti federace.
4. Vypracovat společné prohlášení
vlády ČSFR a vlád obou republik o způsobu
zániku federace a o společné vůli
k další spolupráci obou republik a její
formě.
1. Na úseku státního rozpočtu a hospodaření
s jeho prostředky
Zrušit rozpočtová pravidla federace a iniciovat
odpovídající přizpůsobení
rozpočtových pravidel republik, a to též
se zřetelem k nezbytnosti k zajištění
úhrad, doposud financovaných z rozpočtu federace
rozpočty republik (např. úhrada členských
příspěvků v mezinárodních
organizacích).
2. Na úseku vládních úvěrů
a pohledávek
- zajistit v součinnosti s vládou České
republiky a vládou Slovenské republiky, aby bylo
jednoznačně rozhodnuto kdo a v jaké míře
převezme závazky ČSFR tak, by bylo odvráceno
riziko požadavků věřitelů okamžitě
splatit úvěry; obdobně rozhodnout ve věci
pohledávek ČSFR;
- poskytnout součinnost České republice a
Slovenské republice při sjednávání
dohod po převzetí závazků a pohledávek,
případně při přípravě
příslušných návrhů zákonů.
3. Na cenovém úseku
Poskytnout vládě České republiky a
vládě Slovenské republiky součinnost
při řešení otázek koordinace
regulace cen zemědělských produktů
a garantovaných cen, intervenčních nákupů,
postupu v maximálních dopravních tarifech
a transformaci tarifních slev se zvláštním
zřetelem k příhraniční dopravě,
vzniku národních společností v oblasti
základního ropovodu a plynovodu a vzájemném
odúčtování spojových a dopravních
výkonů.
4. Na úseku majetkoprávním
- zajistit kontrolu správnosti a úplnosti dělení
majetku federace, a to z hlediska kontroly průběžné
a následné;
- zajistit případnou urychlenou blokaci nakládání
s majetkem federace v zájmu prevence následných
rozporů mezi republikami.
5. Na úseku zajištění provozu velkých
infrastrukturálních objektů
- zajistit bezporuchový chod a ochranu spojových,
energetických sítí a produktovodů;
za tím účelem vytvořit společný
pracovní tým specialistů složený
ze zástupců České a Slovenské
Federativní Republiky, České republiky a
Slovenské republiky, vč. složek ministerstva
vnitra a obrany;
- vycházet při rozdělení ČSFR
ze skutečnosti, že soustava tranzitních plynovodů,
vč. kompresních stanic, byla budována jako
jednotný technicky a technologicky uzavřený
celek pro území České a Slovenské
Federativní Republiky; za tím účelem
ustavit skupinu expertů, za účasti orgánů
České a Slovenské Federativní Republiky,
České republiky a Slovenské republiky.
Na úseku dopravy:
1. Zajistit
- převod státní správy v železniční
dopravě z federálního ministerstva dopravy
na republikové orgány,
- vyčlenění orgánů státní
správy, a to Drážního správního
úřadu a Státní drážní
technické inspekce z s.o. ČSD a jejich převod
do podřízenosti republik,
- vyčlenění železničního
zdravotnictví z s.o.ČSD a jeho převod do
podřízenosti republik,
- převod rozpočtové organizace Federální
železniční policie a její rozdělení
na organizace v podřízenosti republik,
- převod středních odborných učilišť
do podřízenosti republik.
Způsob a postup financování těchto
převodů do konce roku 1992 rozhodnout v dohodě
s ministerstvem financí České republiky a
ministerstvem financí Slovenské republiky.
- v zájmu zajištění kontinuity řízení
ve státní správě dopravy v České
republice doporučit vládě České
republiky realizovat usnesení č. 48/1992 České
národní rady, týkající se zřízení
ministerstva dopravy České republiky.
2. Účinněji zapojit ústřední
orgány státní správy České
republiky a Slovenské republiky do sjednávání
a realizace mezinárodních dohod týkajících
se jednotlivých oborů dopravy.
Na úseku spojů:
1. Iniciovat dohodu mezi republikami o společném
postupu do doby přijetí obou republik do Světové
poštovní unie, se zvláštním zaměřením
na
- vzájemnou výměnu poštovních
zásilek
- poštovní platební styk
- rozdělení emisního plánu známek,
zajištění prodloužení platnosti
známky s názvem Československo do doby, než
si Česká republika a Slovenská republika
zajistí vlastní emisní činnost.
2. Zajistit sjednání dohody národních
vlád o jednotném telekomunikačním
prostoru na území ČSFR až do přijetí
obou nástupnických států do Mezinárodní
telekomunikační unie (ITU) a v technickém
vyřešení oddělení telekomunikačních
sítí České republiky resp. Slovenské
republiky.
3. Zajistit dohodu národních vlád o členství
České republiky a Slovenské republiky v ostatních
mezinárodních telekomunikačních a
poštovních organizacích (INTELSAT, EUTELSAT,
INMARSAT, INTERSPUTNIK, CEPT a další), včetně
členského příspěvku na financování
těchto organizací.
4. Zajistit dělení salda z mezinárodního
spojového provozu (z telekomunikací aktivní
cca 300 mil. Kčs, z pošty pasivní cca 100 mil.
Kčs), které zatím účetně
zajišťuje Správa pošt a telekomunikací
Praha pro obě republiky a devizově Mezinárodní
odúčtovna spojů Praha.
5. Provést dělení nehmotného majetku
(aktiv a pasiv), který vznikl fungováním
jednotné telekomunikační sítě,
včetně poštovního peněžního
styku, kde zatím neexistuje systém odúčtování
plateb mezi republikami.
6. Dohodnout způsob dělení debetního
zůstatku na centralizovaném účtě
převodových operací pošty (stav k 1.
1. 1992 cca 2, 5 mld. Kčs), který nyní SBČS
požaduje uhradit.
7. Zachovat do termínu zániku federace jednotný
výkon a organizaci státní správy telekomunikací
tak, jak bylo dohodnuto mezi federálním ministerstvem
spojů a republikovými orgány a připravit
delimitací příjmů, výdajů,
pracovníků a všech činností ke
stanovenému termínu do republik.
8. Po dobu trvání federace zachovat jednotné
řízení hospodářské mobilizace
ve spojích.
9. Průběžně zabezpečovat meziresortní
činnosti s federálním ministerstvem obrany,
Radou obrany, příslušnými orgány
republik; stanovit zásady bezkonfliktního přenosu
činností obrany a bezpečnosti na jednotlivé
republiky, tzn. řízení hospodářské
mobilizace ve spojích.
10. Zajistit rozdělení hmotného majetku federace
u Výzkumného ústavu spojů a Poštovní
banky a.s., které mají celostátní
působnost.
V oblasti státního dozoru nad jadernou bezpečností:
1. Požádat o přijetí České
republiky a Slovenské republiky za řádné
členy v Mezinárodní atomové agentuře
(MAAE) se sídlem v Vídni (přijetí
musí odsouhlasit Generální konference, která
se koná každý rok v září.)
2. Obdobně jako ve Slovenské republice, kde vláda
uložila ministrovi pro životní prostředí
SR vytvořit Slovenskou komisi pro atomovou energii do 31.
1. 1993, iniciovat u vlády České republiky
ustavení České komise pro atomovou energii
nejpozději ke stejnému datu a od 1.1.1993 zajistit
jejich financování z rozpočtů republik.
3. Iniciovat u vlády České republiky a u
vlády Slovenské republiky, pro eliminaci vakua v
přechodovém období (8 měsíců),
uzavření dohody mezi republikovými komisemi
o spolupráci a jednotném vystupování
vůči zahraničí, zejména MAAE.
V zájmu zabezpečení ústavnosti zániku
České a Slovenské Federativní Republiky
vláda České a Slovenské Federativní
Republiky předloží Federálnímu
shromáždění
- ústavní zákon o dělení majetku
a o přechodu práv a závazků z České
a Slovenské Federativní Republiky na Českou
republiku a Slovenskou republiku,
- ústavní zákon o zániku federace
řešící i otázky zrušení
federálních ústředních orgánů
státní správy, převod jejich působností
na republiky a otázky převodu práv a závazků
z pracovněprávních, služebních
a jim naroveň postavených vztahů pracovníků
těchto orgánů,
- zákony uvedené v programu legislativní
činnosti vlády ČSFR na II. pololetí
1992.