Pátek 1. ledna 1993
Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředsedové
PSP J. Vlach, J. Kasal, K. Ledvinka, P. Tollner a 173 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda
vlády V. Klaus, místopředseda vlády
a ministr financí I. Kočárník, místopředseda
vlády a ministr zemědělství J. Lux,
místopředseda vlády J. Kalvoda, ministr hospodářství
K. Dyba, ministr pro správu národního majetku
a jeho privatizaci J. Skalický, ministr zahraničních
věcí J. Zieleniec, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy P. Piťha,
ministr kultury J. Kabát, ministr práce a sociálních
věcí J. Vodička, ministr zdravotnictví
P. Lom, ministr spravedlnosti J. Novák, ministr vnitra
J. Ruml, ministr průmyslu a obchodu V. Dlouhý, ministr
pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr obrany A. Baudyš, ministr státní kontroly
I. Němec, ministr životního prostředí
F. Benda, ministr dopravy J. Stráský, generální
prokurátor J. Šetina, předseda Nejvyššího
soudu A. Mokrý, předseda vrchního soudu O.
Motejl, prezident Nejvyššího kontrolního
úřadu P. Hussar.
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážené dámy a pánové,
zahajuji slavnostní schůzi Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky a všechny vás
vítám. Zvlášť srdečně
vítám členy vlády České
republiky, diplomatický sbor, představitele politického
života, mezi nimi poslance bývalého Federálního
shromáždění, a všechny čestné
hosty.
Scházíme se poprvé jako Poslanecká
sněmovna Parlamentu České republiky, a to
v prvý den její samostatnosti. Proto má dnešní
schůze slavnostní ráz, ale i přesto
je nutno dodržet zákonnou proceduru. Dovolte mi tedy,
abych vám přednesl návrh pořadu dnešní
schůze:
1. Projev předsedy Poslanecké sněmovny
2. Projev předsedy vlády České republiky
3. Slavnostní vyhlášení "Prohlášení
České národní rady k parlamentům
a národům světa".
Táži se, zda si někdo z vás, paní
poslankyně a páni poslanci, přeje navrhnout
změnu nebo doplnění pořadu této
schůze. (Nikdo se nehlásil.)
Není tomu tak.
Táži se, kdo souhlasí s předneseným
návrhem pořadu slavnostní schůze Poslanecké
sněmovny, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) 173 hlasů.
Kdo je proti? (Nikdo nebyl proti.)
Návrh pořadu dnešní slavnostní
schůze byl jednomyslně schválen. Děkuji
vám.
(Řízení schůze přebírá
místopředseda Poslanecké sněmovny
Jiří Vlach.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
dámy a pánové, přistoupíme
k prvému bodu pořadu naší schůze,
a prosím, aby se slova ujal předseda Poslanecké
sněmovny pan Milan Uhde.
Předseda PSP Milan Uhde: Vážený
pane předsedo vlády, vážení členové
vlády, vážení členové
diplomatického sboru, vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
vážení představitelé českého
politického života, vážení hosté,
jako žák někdejšího gymnázia
jsem se naučil latinskou větu, která česky
znamená: Kde je dobře, tam je vlast. Náš
latinář, pronásledovaný pro své
masarykovské názory a překládaný
za trest ze školy na školu, komentoval moudrost starých
Římanů zvlášť důmyslně:
Stát, který ubližuje občanům,
a přitom se dovolává označení
vlasti, dopouští se kromě křivdy navíc
ještě vydírání.
Měl jsem mnohokrát příležitost
přemýšlet o té větě, a
to v nejrůznějších situacích.
Připomínali mi ji přátelé,
kteří se v těžkých dobách
přicházeli rozloučit před vystěhováním
do ciziny, když už nechtěli nebo nemohli déle
snášet útlak. Její obsah však zároveň
kárali národní klasikové zařazovaní
do čítanek. Jejich ústy k nám vlast
mluvila varovně až výhružně: Opustiš-li
mě, nezahynu. Opustíš-li mě, zahyneš.
Myslím na ty verše i dnes, uprostřed otevřeného
světa, který jako by se stále zmenšoval,
protože i vzájemně nejvzdálenější
místa jsou stále rychleji a snáze dosažitelná,
lidé se stěhují do jiných zemí,
jejich děti se tam žení a vdávají,
a bydlit celý život ve stejné obci je osud
stále neobvyklejší. Jeho protikladem je osud
světoobčana, který je doma všude, kde
je mu dobře.
Nepatřím k vyznavačům světoobčanství.
Být doma pro mě znamená žít uprostřed
lidí, kterým rozumím na půl nebo na
čtvrt slova a často i beze slov. Rozumím
jim tak dobře, protože jejich jazykem mně maminka
vyprávěla pohádky a zpívala písničky,
a toto nejnádhernější dobrodružství
láskyplného objevu a srozumění mě
už nikdy jinak než česky nepotká.
Rozumím jim tak dobře i proto, že jsme společně
prožili dějinné chvíle strachu i odvahy,
ponížení i hrdosti, beznaděje i naděje,
a ty už s nikým jiným neprožiji.
Rozumím jim tak dobře i proto, že jsem mezi
nimi našel několik blízkých, velmi blízkých,
kteří zůstali při mně a já
zůstal při nich po všech proměnách
a zkouškách, jimž nás na české
půdě vystavila druhá polovina 20. století.
Taková sblížení jsou přes všechnu
otevřenost a zázračnost lidského údělu
neopakovatelná.
To všechno pro mě znamená být doma,
jen tak mi může být dobře, jen tak si
mohu zachovat onen rozměr života, který vede
do hloubky a dovoluje člověku kotvit. Kotevní
lano může být přitom velmi dlouhé,
jak vědí ti, kdo z domova sice odešli, ale
vnitřně jej nikdy neopustili.
Být doma a být Čech není tedy program
jako kdysi v obrozeneckém 19. století. Je to prostě
a obyčejně náš život, který
je nám dán až do smrti.
Jako muž politiky, jako muž bytostného zájmu
o věci obce se v tomto okamžiku musím ptát
sám sebe: Jak naplňuješ svou příležitost,
jak vzděláváš svůj domov a jaké
svědectví tvůj domov vydává
o tvé péči?
Domov jsme od bývalého režimu převzali
v neutěšeném stavu, který byl stokrát
popsán a který ostatně stále okoušíme
na vlastní kůži. Dějiny vypovídají
o tom, že cesta od diktatury k demokracii je těžko
schůdná, o to neschůdnější,
oč více je těch, kdo jsou přesvědčeni,
že znají tu správnou, a přitom mají
na mysli každý jinou.
Zvolili jsme způsob, který vede ke kořenům.
Způsob, který vytváří takové
poměry, aby se násilí už nikdy nemohlo
vrátit k moci. Zárukou takových poměrů
je svobodný občan. Je doma tam, kde se svoboda každodenně
obnovuje ze zdrojů, z nichž v moderní době
vznikla - z řádu spočívajícího
na svobodném podnikání, z řádu,
který se sice člověkem nezaklíná
na každém kroku, ale který plně odpovídá
lidskému sklonu ke svobodě i potřebě
odpovědnosti za sebe a za ostatní. Tento způsob
úspěšně uplatnit je nejen hospodářský,
ale i občanský půdorys našeho úsilí.
Převzali jsme domov poznamenaný mnoha hlubokými
ranami. Jedna z nejtěžších, takřka
vrozená - dá-li se to tak říci - se
rozrostla a prohloubila natolik, že rozdělila dosavadní
československý stát ve dva samostatné
celky. Jsem si vědom toho, že dnes stojíme
na tomto historickém místě tváří
v tvář zakladatelům Československa
a všem, kdo dávali krev a život za statečný
a plodný pokus našich národů žít
pohromadě, a že pouhá slova nedokáží
ospravedlnit, co jsme učinili.
Tomáš Garrigue Masaryk, který se zasloužil
o stát, uvedl do českého politického
života dávné heslo "Pravda vítězí".
Jako chlapec jsem si pod vítěznou pravdou představoval
autoritu, která se prosadila bojem, zbraněmi a obětmi.
Jako dospělý vím o pravdě, která
je proudícím a neuchopitelným pramenem, vítězným
ne proto, že poráží a drtí odpůrce,
ale že přetrvává, zůstává
- ano, i zbývá.
Tři roky po listopadu 1989 se ukázalo, že pokus
našich národů o společnou existenci,
několikrát v minulosti ohrožovaný převážně
zvnějšku, neobstál v podmínkách,
kdy byl ponechán jen sobě samému a své
svobodě. Nebylo v silách politiků zabránit
rozpadu. Probíhal znatelně po celé polistopadové
období. Byl jsem jeho přímým svědkem
a dotvrzuji, že se stalo, co se stát muselo.
Politické dohody loni v létě a na podzim
umožnily završit rozchod včasnými a uvážlivými
činy respektujícími cizí touhu po
nezávislosti a prokazujícími vlastní
zralost.
Samostatný český stát se obnovuje
ve znamení pravdy, která z stala. Prý je
to pramalý důvod k jásotu. Je to však
dobrý důvod k naději, že pravdivý
základ dá vyrůst domovu, který bude
k radosti těm, kdo jej sdílejí, a obstojí
před blízkými i vzdálenými
sousedy, před celým světem jako přirozená
složka jeho stability.
Členové Poslanecké sněmovny složili
svou zkoušku zralosti tím, že velkou většinou
hlasů přijali Ústavu České
republiky. Do prvních dnů svých obnovených
samostatných dějin vstupujeme tedy jako společenství
občanů hlásících se k principům
právního státu a vybavených spolehlivým
rámcem příštího českého
zákonodárství. Na závěr chci
přisvědčit všem, kdo v mé řeči
budou postrádat náčrt ideje nebo idejí,
které chceme vložit českému státu
do kolébky. Takové ideje jako závazné
vzorce obecného jednání neumí nikdo
z nás předem stanovit.
Říká se, že láska je všecko,
co se děje mezi dvěma lidmi, kteří
se milují. Česká republika je všecko,
co činí a učiní ti, kdo jsou doma
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, jak smýšlejí
a budou smýšlet a o jaké tradice se opřou.
Jen na nás záleží, jak budou s námi
ve svých živých myšlenkách všichni
naši velcí mrtví, které dal světu
český živel, a jak dostojíme všemu,
k čemu nás zavazuje evropská kultura a v
ní na předním místě její
prvek křesťanský.
A jako se z lásky rodí zázrak pokračujícího
života, tak i naše společné úsilí
o domov může nad námi sklenout něco,
co se dá nazvat duchovní krajinou. Ale rozpoznají
ji a popíší jiní. Dovolím si
už jen čtyři novoroční slova
a doufám, že je pronáším i vaším
jménem: Česká republiko, dobrý den.
(Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
předsedovi Poslanecké sněmovny panu Milanovi
Uhdemu a nyní prosím, aby se ujal slova předseda
vlády České republiky pan Václav Klaus.
Předseda vlády ČR Václav Klaus:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, dámy a pánové, jistě
nemusím zdůrazňovat, že jsem si vědom
toho, že před vás předstupuji ve chvíli,
která má pro český stát a pro
český národ klíčový
význam. Stojíme na rozhraní, které
není méně významné, než
byl listopad 1989. Dnešním dnem začíná
existovat samostatný český stát a
je jedině na nás, a to skutečně na
nás všech, jaký bude, co do něho vložíme,
jak konstruktivní přístup k jeho vytváření
v nás převládne. Uvědomujeme si, že
se budeme muset utkat s mnoha nástrahami, s nástrahami
vnějšími i vnitřními a hlavně
s nástrahami, které jsou ukryté v každém
z nás. Ty budou překážkou největší.
Mám dnes vzácnou příležitost
oslovit vás všechny, kteří žijete
v našem novém státě, v Čechách,
na Moravě i ve Slezsku, vás všechny, kteří
se chcete na našem opravdu historickém úkolu
podle svých sil a schopností podílet. Je
pochopitelné, že převratné politické
události, události, jež většina
z nás celá desetiletí toužebně
očekávala - a listopadový převrat
takovou událostí beze sporu byl spojujeme se spoustou
osobních nadějí. Stejně tak je pochopitelné,
že všechny tyto naděje nemohou být okamžitě
a pro všechny naplněny. Pro nový český
stát by bylo velmi špatným závdavkem,
kdyby se na současné vlně nedočkavosti
či kritiky, jejíž pohnutky do jisté
míry chápu a jejíž oprávněnost
zde nechci a nemohu zpochybňovat či rozptylovat,
nakonec ztratilo společně sdílené
národní, budoucnost určující
vědomí o tom, že zásadní změna,
jíž jsme na konci roku 1989 dosáhli, byla změnou
mimořádně pozitivní, a že její
výsledky a důsledky dnes a denně zažíváme
a zhodnocujeme, dotváříme a užíváme.
Chtěl bych se zmínit o třech momentech, které
budou předurčovat naši budoucnost.
Podařilo se nám, za prvé, obnovit politickou
pluralitu založenou na soupeření a spolupráci
politických stran. Počáteční
etapa s občanskými fóry a hnutími,
vyjadřujícími krátkodobou celonárodní
jednotu proti komunistickému režimu, byla již
překonána a prosadilo se tradiční
pojetí politiky, ověřené staletími
praxe ve vyspělých státech všude ve
světě. Loňské volby nejenom potvrdily,
ale na další čtyři roky zabezpečily
pokračování tohoto procesu.
Podařilo se nám, za druhé, připravit,
uvést do chodu a do značné míry i
realizovat ekonomickou reformu, která, pokud jde o šíři
a hloubku jejího dosahu, nemá v postkomunistických
státech obdoby a která svými důsledky
přesahuje úzce ekonomický rámec, neboť
důsledná obnova soukromého vlastnictví
znamená nejen nejspolehlivější zakotvení
demokracie, ale i nejbezpečnější základ
zdravého sociálního a kulturního vývoje
naší země.
Přes všechny obtíže, kterými je
část našich spoluobčanů zasahována,
a které jsou nutnou daní jak za komunistické
dědictví u nás i v celém východním
bloku, tak za nemožnost naplánovat a naprogramovat
reformní proces tak, aby byl bezbolestný a naprosto
stejnoměrně dopadající na všechny,
je nutné hodnotit ekonomickou reformu jako nesporný
úspěch. Podařilo se nám liberalizovat
ceny, otevřít se světu a zahájit rozsáhlou
privatizaci. Podařilo se nám zabránit vzniku
inflační spirály, takže míra
inflace je u nás na zdaleka nejnižší úrovni
mezi všemi postkomunistickými zeměmi. Nepotvrdily
se prognózy odpůrců reformy, předpovídající
miliónovou nezaměstnanost a hrozivé sociální
konflikty. Daří se nám překonávat
důsledky největšího hospodářského
kolapsu v dějinách zhroucení Sovětského
svazu a bývalé RVHP a daří se nám
přeorientovávat své hospodářské
vztahy na vyspělé země a na solventní
trhy. Naše města a vesnice mění díky
iniciativě soukromých podnikatelů svou
tvář, éra front a shánění
zboží, tak typická pro komunistický
režim již definitivně patří minulosti.
A za třetí: Obnova základních občanských
práv a svobod, ale i uvědomování si
základních občanských povinností
s sebou přináší něco, co přesahuje
rámec praktické, každodenní politiky
a co není vidět v žádných ekonomických
nebo sociálních statistikách. Jedná
se o zahájení duchovní obrody české
společnosti, o její návrat ke kořenům
naší národní a státní
existence, o její návrat k evropským tradicím.
Mám tu především na mysli křesťanskou
tradici v tom nejširším slova smyslu. Právě
odtud občan, ale i politik čerpá sílu
a inspiraci v nelehkých životních okamžicích.
Bezprostředním důsledkem polistopadového
vývoje bylo i to, že konflikty, které byly
v době komunistické diktatury přehlíženy
a zdánlivě umrtveny, ožívají
s novou a často s větší silou. Bohužel,
nejvýraznějším, z minulosti zděděným
a desetiletí neřešeným konfliktem byl
česko - slovenský vztah, který poznamenal
- ač jsme si to my v České republice vůbec
nepřáli - celá první tři léta
naší svobody.
Minulé české, slovenské a ani federální
reprezentaci se, bohužel, nepodařilo převést
soužití Čechů a Slováků
v jednom státě na nové, spolehlivé
základy. Můžeme se dnes ptát, zda to
vůbec bylo v lidských silách, ale je zřejmé,
že dlouhá a vleklá jednání měla
za následek pouze eskalaci problémů a že
stejně nakonec nikam nevedla. Tak se stalo, že volby
v červnu 1992 rozhodovaly nejen o rozložení
politických sil v zákonodárných sborech,
tedy o tom, kdo bude na příští léta
pověřen spravovat federaci a obě republiky,
ale také, a především o možnostech
a formách česko-slovenských vztahů.
Jejich výsledky především na Slovensku,
daly jednoznačnou odpověď.
Před českou stranou vyvstala těžká
a nesmírně zodpovědná volba: rozhodnout
se mezi pomalým, veřejně nepřiznávaným
rozkladem, doprovázeným těžkými
krizovými otřesy a nestabilitou a mezi přesným
pojmenováním stavu věcí a pokusem
najít takové řešení, které
by do budoucna nenapravitelně nezkalilo česko -
slovenské vztahy a které by nechalo otevřené
dveře pro dobrou budoucí spolupráci.
Nechtít vidět, že poslední československé
volby podstatným způsobem a zcela legitimně
rozhodly o nové úpravě česko - slovenských
vztahů, mohou jenom lidé, kteří si
novou realitu nechtějí nebo neumějí
přiznat nebo lidé, kteří chtějí
z politické a hospodářské nestability
a chaosu těžit.
Česká vládní koalice, tak jak vzešla
z červnových voleb, nechápala své
poslání jako úkol negativní, jenom
jako úkol něco bourat, ale převážně
jako úkol pozitivní. Museli jsme prokázat,
že se i tak bolestná věc, jakou je rozdělení
státního celku, který zvláště
nám Čechům přirostl k srdci, dá
řešit civilizovanou, kulturní formou, a že
zdaleka nemusí vést k budování čínské
zdi od Jablunkova až k Břeclavi. Že je možné
a oboustranně výhodné zachovat za změněných
podmínek maximum vazeb, které se během více
než sedmdesátileté existence československého
státu vytvořily. Takový pozitivní
postup má význam pro Českou republiku, pro
její vnitřní stabilitu i pro její
hospodářskou prosperitu, ale i pro celou středoevropskou
oblast a vůbec pro celou postkomunistickou východní
Evropu, která se nyní tak těžce a často
i za cenu krvavých konfliktů zbavuje tíživého
dědictví minulosti.
Proto jsme se hned po volbách dali do složitých
jednání s vítězem slovenských
voleb, s HZDS. Výsledkem byla dohoda, která umožnila
vytvořit federální orgány a zvolit
koordinovaný postup v rozdělení již
zcela nefunkční federace.
Na podzim jsme už mohli přenést jednání
na úroveň národních vlád a
připravit celou řadu smluv, které zajistily
jak pokojné rozdělení státu, tak oboustranně
výhodnou spolupráci České a Slovenské
republiky v příštích letech. Celý
proces byl v prosinci dovršen přijetím zákona
o zániku federace ve Federálním shromáždění.
Důsledkem toho všeho je, že ani největší
škarohlíd nemůže pochybovat o legálnosti
a legitimitě procesu ukončení federace.
Současně se vytvářely legislativní
základy samostatné České republiky,
zejména její ústava. Při jejím
projednávání a schvalování
jsme dosáhli všestranně únosného
kompromisu a díky tomu byla ústava přijata
Českou národní radou naprosto přesvědčivou
většinou. Dopracovali jsme se mezi politickými
stranami významné shody, která dává
do budoucna naději, že si právě zrozená
Česká republika z úvodního obtížného
období své existence odnese minimum šrámů
a jizev.
Vláda si byla od samého počátku své
existence vědoma toho, že se česká politika
nemůže orientovat jen na chvilkové potřeby
a že politická rozhodnutí ve věcech
malých i velkých musí být opřena
o zásady, které svým dosahem přesahují
čistě utilitární hlediska a které
jsou opřeny o obecnější lidské
principy a hodnoty. Věřím, že v tom,
jak jsme řešili oba základní úkoly,
které před námi v létě vyvstaly,
to je smírný rozchod se Slovenskem a položení
základů českého státu, se tato
širší hlediska uplatnila.
Období, jímž jsme v posledních třech
letech prošli, bylo obdobím revolučních
změn. Hluboká státoprávní krize,
kterou jsme nyní v základních obrysech vyřešili,
by měla být jejich závěrečnou
fází. Naší povinností je přispět
k tomu, aby se toto překotné a neklidné období
už definitivně uzavřelo. Musíme stabilizovat
a kultivovat politický systém, musíme se
vyrovnat s dědictvím totalitní minulosti,
ale i s nedořešenými problémy polistopadového
období. To je společný úkol pro všechny
české státotvorné síly a neuspějeme
v něm, pokud ho nevezme za svůj vládní
koalice i opozice. Musíme společně usilovat
o vytvoření takového státu, který
dá občanům nejen svobodu a příležitost,
ale i pocit jistoty a bezpečí pro jejich každodenní
život.
Předpokladem toho je - vedle otázek bezpečnosti
občana - zejména stabilizace v hospodářské
a sociální oblasti. Snažili jsme se, aby negativní
dopady z rozdělení federace byly co nejmenší
a aby zůstalo zachováno maximum toho, co naše
ekonomiky spojuje. V letošním roce dojde k dalšímu
nelehkému kroku, k zavedení nové daňové
soustavy i nového systému zdravotního pojištění.
Bude to znamenat výrazné systémové
zlepšení a současně i celkové
snížení daňového zatížení
občanů. Nedávné zpochybnění
obou těchto velkých změn na základě
několika dílčích problémů
by nemělo vyvolat nedůvěru občanů
v jejich celkový pozitivní přínos.
Nebudeme zapomínat ani na sociální politiku,
i když stát nechce slibovat nesplnitelné, protože
nemůže být garantem falešných a
neuskutečnitelných jistot. Stát bude garantem
životních jistot minimálních, jistot,
které si naše společnost může vzhledem
k prostředkům, které má k dispozici,
dovolit a které proto bude poskytovat jen těm občanům,
kteří je skutečně potřebují.
Promyšlenými činy budeme posilovat mezinárodní
postavení České republiky, udržovat
a prohlubovat nedávno obnovené vazby k evropským
a světovým institucím a zejména upevňovat
vazby, které nás pojí s našimi nejbližšími
sousedy. K nim nyní v první řadě náleží
Slovensko. Nechci tvrdit, že naše vztahy se Slovenskem
budou ve všem všudy hladké a zcela bezkonfliktní,
ale naším prvořadým politickým
zájmem je, aby Slovensko ekonomicky prosperovalo a aby
se tam udržela politická pluralita.
V návaznosti na dosavadní zahraničně
politické úsilí budeme dále posilovat
své vztahy k našim bezprostředním sousedům,
k nimž kromě Německa, Rakouska a Polska počítáme
i Maďarsko. A všechno toto bude opřeno o základní
trend naší zahraniční politiky, o politiku
evropské integrace a evropské spolupráce
a o spolupráci s dalšími klíčovými
zeměmi světa, především se Spojenými
státy severoamerickými.
To, čím jsme v posledních třech letech
prošli, všechny bolestné peripetie, všechno
hledání, jež nebylo prosto omylů, se
dá shrnout v jedno - šlo o hledání a
nalézání našeho státního
a národního zájmu. Podařilo se nám
vytvořit i dobré výchozí základy,
na nichž je možné dále stavět.
Prosím vás všechny, vás zde v tomto
sále, i všechny vás v této zemi, která
je nám tak drahá, v zemi, kterou jsme zdědili
po předchozích generacích s povinností
pracovat ze všech sil k jejímu rozkvětu, buďme
si přes všechny rozdíly v názorech a
koncepcích vědomi tohoto našeho společného
úkolu a usilujme společně o jeho naplnění.
Nedopusťme, aby byla naše jednota rozpojena rozdílnostmi
politickými, sociálními či regionálními.
Naopak využijme těchto rozdílností k
co největšímu společnému prospěchu.
Každá doba, každá generace si myslí,
že problémy, kterým musí čelit,
jsou bezprecedentní. Platí to jistě i pro
nás a do značné míry je to pravda.
Budeme potřebovat všechnu svou moudrost, rozvahu,
schopnosti i rozum, abychom obstáli, abychom tuto krásnou,
ale posledními desetiletími tolik poškozovanou
zemi uzdravili a udělali z ní zemi normální,
vyspělou, kulturní, fungující.
Přeji vám všem, nám všem do nového
roku, do prvního roku existence svobodné a demokratické
České republiky mnoho úspěchů
a naplnění všech nadějí, s nimiž
vzhlížíme do budoucna. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
předsedovi vlády panu Václavu Klausovi. Nyní
projednáme třetí bod našeho programu,
kterým je
Prosím předsedu Poslanecké sněmovny
pana Milana Uhdeho, aby se opět ujal slova.
Předseda PSP Milan Uhde: Prohlášení
České národní rady k parlamentům
a národům světa
Česká národní rada, jako svobodně
zvolený zákonodárný sbor České
republiky, pamětliva tisícileté tradice českého
státu, usnesla se takto:
Česká republika se stane dnem 1. ledna 1993 samostatným,
svrchovaným a nezávislým státem, vzešlým
jako nástupnický stát z rozdělení
ČSFR v souladu s jeho ústavním právem,
přičemž ústavní rámec
pro její vznik byl vytvořen přijetím
zákona o zániku ČSFR v parlamentu
Stejně jako demokratické státy celého
světa, Česká republika ve své vnitřní
i zahraniční politice bude vycházet z bezvýhradné
úcty k lidským právům a základním
svobodám, ze zásad pluralitní demokracie
a právního státu, jejichž důsledné
naplňování tvoří základ
svobody, spravedlnosti a míru.
Česká republika vyjadřuje svůj zájem
stát se co nejdříve členem Rady Evropy
a smluvní stranou Evropské úmluvy o lidských
právech a bude v souladu s mezinárodními
standardy respektovat práva a plnit závazky týkající
se národnostních menšin.
Česká republika se bude řídit v mezinárodních
vztazích pravidly mezinárodního práva,
jakož i cíli a zásadami zakotvenými
v Chartě OSN, v helsinském Závěrečném
aktu a v navazujících dokumentech. Jako jeden z
právních nástupců původního
a zakládajícího člena Organizace spojených
národů Česká republika potvrzuje své
rozhodnutí respektovat zásady této organizace
a hodlá v jejich rámci pokračovat v úsilí
o upevnění míru a bezpečnosti, o pokojné
řešení konfliktů a civilizačních
problémů mezinárodního dosahu.
Česká republika bude napomáhat rozvoji spolupráce
v Evropě, která má za cíl vytvořit
účinný bezpečnostní systém.
Bude důsledně plnit závazky týkající
se snížení ozbrojených sil a výzbroje
na úroveň dostatečnou pro obranu a bude se
zasazovat o posílení důvěry a stability
na mnohostranném a dvoustranném základě.
Česká republika bude vytvářet politické,
ekonomické, smluvní a legislativní podmínky
pro postupné zapojování a budoucí
členství v hlavních evropských politických,
hospodářských a dalších organizacích.
Potvrzuje závazky sjednané s ČSFR v Evropské
dohodě o přidružení a má zájem
na jejím rychlém převedení na Českou
republiku.
Česká republika bude usilovat o prohloubení
svého zapojení do světové ekonomiky
a o plynulou sukcesi do členství v Mezinárodním
měnovém fondu, ve Světové bance, v
GATT a v Evropské bance pro obnovu a rozvoj.
V souladu s platnými zásadami mezinárodního
práva a v rozsahu jím stanoveném se Česká
republika bude od 1. ledna 1993 považovat za vázánu
mnohostrannými i dvoustrannými smlouvami a dohodami,
jejichž stranou byla k témuž datu ČSFR.
Česká republika je připravena navázat
s druhými státy diplomatické styky a rozvíjet
s nimi vztahy na zásadách svrchované rovnosti,
nevměšování do vnitřních
záležitostí, respektování územní
a politické nezávislosti a neporušitelnosti
hranic.
Česká republika převezme svůj podíl
na finančních závazcích ČSFR
vůči třetím státům a
mezinárodním organizacím podle příslušného
ústavního zákona a Smlouvy uzavřené
mezi ČR a SR o dělení majetku federace.
Česká republika bude věnovat zvláštní
pozornost vztahům se Slovenskou republikou. Smlouvy a dohody
sjednané mezi oběma republikami umožní,
aby byla zachována taková míra spolupráce
a koordinace ve vzájemných vztazích, která
přispěje ke vzájemným vazbám
mezi oběma státy ku prospěchu jejich občanům.
Česká republika se hlasy poslanců svého
zákonodárného sboru zavázala v ústavě
rozvíjet se jako součást rodiny evropských
a světových demokracií a tento závazek
chápe jako obecný cíl svého vnitropolitického
i zahraničně politického usilování.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
předsedovi Poslanecké sněmovny panu Milanu
Uhdemu.
Vážené dámy a pánové,
dovolte mi, abych vám před závěrem
naší slavnostní schůze sdělil
ještě jednu informaci.
Pro nás, účastníky této schůze,
nyní časově navazuje prohlídka korunovačních
klenotů ve Svatováclavské kapli chrámu
sv. Víta. Zájemci o tuto prohlídku budou
proto vycházet východem v zadní části
Vladislavského sálu na 3. nádvoří
Pražského hradu. S ohledem na to, že prohlídka
končí v 15.00 hodin, prosím, abyste kolem
klenotů procházeli plynule, bez zastávek.
Těm, kteří se dnes prohlídky nezúčastní,
mohu sdělit, že ve druhé polovině ledna
budou klenoty opět vystaveny, tentokrát pro širokou
veřejnost.
Dámy a pánové, děkuji všem milým
hostům za to, že přijali naše pozvání
a zúčastnili se tohoto slavnostního aktu
a schůzi Poslanecké sněmovny parlamentu České
republiky končím.