Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Stiborové. Mám dát
o tomto návrhu hlasovat okamžitě nebo po ukončení
rozpravy? (Poslankyně Stiborová: Po ukončení
rozpravy.) Pan poslanec Mandelík má slovo. Připraví
se pan poslanec Wagner.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, vážený pane prezidente Nejvyššího
kontrolního úřadu, kolegyně a kolegové,
správně bych býval měl vystoupit okamžitě
po vystoupení prezidenta Nejvyššího kontrolního
úřadu, protože jsme považoval za svou
povinnost vám sdělit, že ověřovatelé
rozpočtového výboru podle usnesení
rozpočtového výboru ověřili,
že všichni kandidáti, navržení prezidentem
Nejvyššího kontrolního úřadu
na členy NKÚ, splňují podmínky
stanovené zákonem.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Mandelíkovi, slovo má pan poslanec
Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, mám jen stručnou
poznámku, kterou bych chtěl podpořit návrh
nespěchat s touto volbou, protože jsem se doslechl,
že například jeden z kandidátů
byl již kandidován do podobné kontrolní
instituce, jenže v době, kterou Parlament včera
odsoudil. Není asi rozumné, aby muž, který
byl kandidován do komunistické kontrolní
instituce, mohl mít naši důvěru. Já
nemám stoprocentní jistotu, kdy a jak byl kandidován,
bylo by třeba tyto věci vyšetřit, prověřit,
a vědět to bezpečně. Vzhledem k tomu,
že není příliš času, mi
nezbývá než říci to, co vím,
co jsem se dozvěděl. Dr. Jiří Drábek
byl navrhován do Výboru lidové kontroly v
roce 1989 a jen 17. listopad zabránil tomu, že výbor
už nebyl zvolen. Domnívám se, že by bylo
na místě tuto věc prověřit,
zda je pravdivá a pokud je, mohli bychom se před
hlasováním podle toho zařídit.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Nikdo. S faktickou poznámkou se hlásí
pan kolega Motyčka.
Poslanec Ludvík Motyčka: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
dámy a pánové, už jedenkrát jsem
před sněmovnou hovořil o problému
kandidáta, tehdy na viceprezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu, pana Drábka. Byl
zde rozšiřován nějaký písemný
materiál, který nebyl nikým podepsán,
anonym, který hovořil v tom smyslu, jak zde hovořil
pan poslanec Wagner.
Je politováníhodné, že do sněmovny
se dostávají anonymní, pomlouvačné
věci. Mohu konstatovat, že na základě
tohoto anonymního sdělení jsem si zavolal
do klubu pana Drábka. Na tyto věci, které
jsou uvedeny v materiálu, jsem se ho zeptal. Před
klubem prohlásil, že se nezakládají
na pravdě. To je vše, co mohu k celému případu
říci.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Motyčkovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu uzavírám.
Navrhoval bych takovýto postup. Prosím o pozornost
paní kolegyni Stiborovou.
Tato rozprava byla k návrhu volebního řádu
i k předložené kandidátce. K návrhu
volebního řádu nepadly žádné
pozměňovací návrhy. Domnívám
se, že bychom se mohli nyní zabývat schválením
volebního řádu, případně
odmítnutím, a poté chci využít
svého práva předsedajícího
a bez hlasování vyhovět vašemu návrhu.
Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že nepadl
v rozpravě žádný pozměňovací
návrh, domnívám se, že můžeme
hlasovat ihned o návrhu volebního řádu,
který máme všichni před sebou.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 102.
Kdo je proti? 2.
Děkuji. Konstatuji, že jsme schválili návrh
volebního řádu, který je přílohou
usnesení rozpočtového výboru č.
104. Využívám svého práva předsedajícího
a vyhlašuji v tomto okamžiku přestávku
pro jednání politických klubů.
Sejdeme se ve sněmovní síni ve 20.30 hodin.
(Schůze přerušena ve 20.15 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 20.49 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, přerušili jsme naše jednání,
abychom umožnili jednání politických
klubů. Prosím, abyste se dostavili do sněmovny.
Uzavřeli jsme rozpravu a rozhodli jsme o schválení
návrhu volebního řádu. V tomto okamžiku
bychom měli přistoupit k volbě členů
Nejvyššího kontrolního úřadu
veřejným hlasováním. Dovolím
si požádat ověřovatele Poslanecké
sněmovny, aby se aktivně zapojili do volby. Bylo
by rozumné, aby se jeden zástupce koaličních
klubů a jeden zástupce opozičních
klubů z řad ověřovatelů ujali
své role, obdobně jako jsme postupovali při
projednávání minulých bodů
dnešní schůze, a zaujali svá místa
na místech, která jsou běžně
vyhražena vládě. Ostatní ověřovatelé
by měli asistovat skrutátorkám, jak je běžné.
Pan kolega Sýkora už zaujal své místo,
prosím pana poslance Effenbergera, aby ho následoval,
abychom mohli ve smyslu schváleného volebního
řádu zahájit proceduru.
Dámy a pánové, byl vám rozdán
abecedně uspořádaný seznam návrhu
kandidátů pro volbu členů Nejvyššího
kontrolního úřadu. Jako první je na
seznamu, který odůvodnil pan doktor Voleník,
prezident Nejvyššího kontrolního úřadu,
pan ing. Karel Bidlo. Budeme hlasovat o každém kandidátu
zvlášť.
Kdo je pro to, aby pan ing. Karel Bidlo byl zvolen členem
Nejvyššího kontrolního úřadu,
ať zvedne ruku! 118.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že pan ing. Karel Bidlo byl zvolen členem
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Kdo je pro, aby se členem Nejvyššího kontrolního
úřadu stal pan doktor Jiří Drábek,
ať zvedne ruku! 109.
Kdo je proti? 4.
Konstatuji, že pan doktor Jiří Drábek
byl zvolen členem Nejvyššího kontrolního
úřadu.
Dalším kandidátem je pan ing. Vladimír
Dušek.
Kdo je pro, aby se členem Nejvyššího kontrolního
úřadu stal tento kandidát, ať zvedne
ruku. 115. Děkuji.
Souhlasí ověřovatelé s tímto
součtem? Ano. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Dámy a pánové, konstatuji, že členem
NKÚ byl dále zvolen pan ing. Vladimír Dušek.
Dalším kandidátem je pan JUDr. Jan Holeček.
Kdo je pro, aby se pan JUDr. Jan Holeček stal členem
Nejvyššího kontrolního úřadu,
ať zvedne ruku. 110. Děkuji. Souhlasí ověřovatelé
s tímto součtem? Ano. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že pan JUDr. Jan Holeček se stal členem
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Kdo je pro, aby se paní ing. Jana Krejčová
stala členkou Nejvyššího kontrolního
úřadu, ať zvedne ruku. 107. Děkuji.
Souhlasí ověřovatelé s tímto
součtem? Ano. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že paní ing. Jana Krejčová
byla zvolena členkou Nejvyššího kontrolního
úřadu.
Kdo je pro, aby se pan ing. Josef Pohl stal členem Nejvyššího
kontrolního úřadu, ať zvedne ruku. 108.
Souhlasí ověřovatelé s tímto
součtem? Ano. Děkuji. Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že pan ing. Josef Pohl byl zvolen členem
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Dále se ptám, kdo je pro, aby pan ing. Zdeněk
Rodr byl zvolen členem Nejvyššího kontrolního
úřadu, ať zvedne ruku. 107. Děkuji.
Souhlasí ověřovatelé s tímto
součtem? Ano. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že pan ing. Zdeněk Rodr byl zvolen členem
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Kdo je pro, aby pan ing. Alexandr Růžek byl zvolen
členem Nejvyššího kontrolního úřadu,
ať zvedne ruku. 115. Děkuji.
Souhlasí ověřovatelé s tímto
součtem? Ano.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že pan ing. Alexandr Růžek byl zvolen
členem Nejvyššího kontrolního úřadu.
Kdo je pro, aby se pan ing. Zdeněk Smělík
stal členem Nejvyššího kontrolního
úřadu, ať zvedne ruku. 102. Děkuji.
Souhlasí ověřovatelé s tímto
součtem? Ano.
Kdo je proti? 2.
Konstatuji, že pan ing. Zdeněk Smělík
byl zvolen členem Nejvyššího kontrolního
úřadu.
Ptám se dále, kdo je pro, aby členem NKÚ
byl zvolen pan ing. Ladislav Zeman? 105. Děkuji. Není
námitek ze strany ověřovatelů.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že pan ing. Ladislav Zeman byl zvolen členem
NKÚ.
Tím jsme dokončili hlasování a ukončili
projednávání tohoto bodu. (Potlesk.)
Dovolte, abych všem zvoleným členům
Nejvyššího kontrolního úřadu
blahopřál a popřál mnoho zdaru do
jejich práce, stejně tak abych poblahopřál
prezidentovi NKÚ ke stoprocentnímu úspěchu.
Pan dr. Lubomír Voleník se hlásí o
slovo, v souladu s jednacím řádem mu ho samozřejmě
uděluji.
Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu
ČR Lubomír Voleník: Děkuji. Pane
předsedající, dámy a pánové,
vážení poslanci českého Parlamentu,
děkuji vám za důvěru, kterou jste
dali mým návrhům, a věřím,
že před vás budu vždycky moci předstupovat
se zprávami o činnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu tak, abych s těmito
svými přednesy vždy vyšel se ctí,
i se ctí tento Parlament a tato země, a každý
občan aby v této zemi pohlížel k NKÚ
jako k úřadu, který dbá o to, aby
nic v této zemi nebylo vynaloženo ze státních
prostředků nadarmo. Děkuji ještě
jednou. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu dr. Lubomíru Voleníkovi. Konstatuji, že
jsme projednali 45. bod této schůze. O slovo se
hlásí pan poslanec Vladimír Budinský,
prosím, aby přistoupil k řečništi.
Poslanec Vladimír Budinský: Vážený
pane místopředsedo, vážená Poslanecká
sněmovno, chtěl bych navrhnout do našeho jednání
nový bod, který by se jmenoval "Volba členů
dozorčí rady Fondu národního majetku
". Chtěl bych jen velmi stručně tento
bod odůvodnit.
Včera se nám nepodařilo zvolit dozorčí
radu Fondu národní majetku tak, aby mohla fungovat,
tzn., aby mohla mít nejméně tři členy
a byla usnášeníschopná. Hospodářský
výbor se touto situací včera zabýval
a konstatoval, že situace, kdy při přípravě
druhé vlny kupónové privatizace bude Fond
národního majetku, který realizuje privatizaci,
po téměř tři měsíce
bez svého důležitého orgánu,
kterým je dozorčí rada, je nepřijatelná.
Hospodářský výbor Poslanecké
sněmovny doporučuje Poslanecké sněmovně
zvolit dozorčí radu Fondu národního
majetku České republiky v celkovém počtu
alespoň tří členů tak, aby
mohla plnit své úkoly. Prosím vás
tedy o zařazení tohoto bodu na program dnešní
schůze. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Budinskému. O jeho návrhu je třeba
hlasovat neprodleně. Kdo je prosím pro přijetí
tohoto návrhu, ať zvedne ruku! 73. Děkuji.
Kdo je proti? 15 poslanců je proti.
Konstatuji, že návrh pana poslance Budinského
byl přijat.
Dámy a pánové, dalším bodem,
který jsme se rozhodli projednat, je
Prosím navrhovatele, aby se ujal slova.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
návrh usnesení Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR k přerušení zasedání...
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
kolego, promiňte prosím, chtěl bych požádat
přes pokročilou hodinu o klid. Děkuji a prosím,
abyste pokračoval.
Poslanec Oldřich Kužílek: Tento návrh
jsem předal předsedům poslaneckých
klubů zhruba před půl dnem. Doufám,
že byl nějakým způsobem projednán,
a proto se omezím na poměrně stručné
zdůvodnění.
Ústava ČR v čl. 34, odst. 2 zná institut
přerušení zasedání Parlamentu.
Je zřetelné, že tento institut v ústavě
neexistuje z žádného jiného důvodu,
než z toho, čemu se jinak říká
prázdniny. Protože prázdniny musíme
mít, navrhuji, abychom tento institut k tomu též
využili a aby věci byly pojmenovány správnými
jmény.
Návrh usnesení zní: "Poslanecká
sněmovna Parlamentu ČR se usnesla takto.
l. podle čl. 34, odst. 2 Ústavy ČR se zasedání
Poslanecké sněmovny Parlamentu přerušuje
na období od 19. 7. do 20. 8. 1993,
II. podle § 3, odst. 2 jednacího řádu
se stanoví, že
a) se v době tohoto přerušení zasedání
poslancům nerozesílají návrhy zákonů
podle § 75 jednacího řádu,
b) orgány Poslanecké sněmovny mohou v době
tohoto přerušení jednat,
c) lhůty již rozeslaných návrhů
zákonů běží."
Tolik návrh usnesení. Abych přiblížil
suchou řeč tohoto návrhu běžnému
životu, vysvětluji, že tímto návrhem
se chce dosáhnout pouze toho, aby - jsou-li i pro Parlament
jakési prázdniny - v tomto období neprobíhalo
to, že vláda předkládá návrhy
a tyto návrhy jsou okamžitě rozesílány
poslancům, což znamená, že začíná
běžet lhůta a poslanci se musejí těmito
návrhy zabývat. Domnívám se - zejména
pro ty, kteří jsou v Parlamentech již několik
let, kdy žádné prázdniny neexistovaly
a přitom sami cítíte, co dělá
červenec s Parlamentem - že bude dobré, když
Parlament konečně přistoupí k tomu,
co je běžné, co potřebuje a co je v
každé zemi zvykem, že se na léto zasedání
přeruší, že tak poslanci sami učiní
a Parlament se nebude tvářit, že se děje
něco jiného. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
poslanci Kužílkovi. Pokud je mi známo, tento
problém byl probírán na politickém
grémiu a předseda Poslanecké sněmovny
požádal o vyjádření ústavně
právní výbor.
V tomto okamžiku se o slovo hlásí předseda
tohoto výboru pan poslanec Výborný. Prosím
ho, aby zaujal místo u řečniště.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
dámy a pánové, je správná informace
o tom, že předseda Poslanecké sněmovny
požádal ústavně právní
výbor, aby předběžně vyjádřil
své stanovisko k možnosti přerušit zasedání
Poslanecké sněmovny ve smyslu ústavy a současně
aby zodpověděl tento výbor otázky,
zda v průběhu přerušeného zasedání
běží lhůty ve vztahu k rozeslaným
návrhům zákonů a zda se mohou či
nemohou scházet orgány sněmovny:
Ústavně právní výbor po poměrně
rozsáhlé rozpravě, které se zčásti
účastnil i předkladatel tohoto návrhu
pan poslanec Oldřich Kužílek, zaujal svými
usneseními číslo, tuším, 106,
107, 108 - to ale nemusí být úplně
přesné tato stanoviska:
Především, i kdyby došlo k přerušení
zasedání Poslanecké sněmovny podle
ústavy, nadále je možné, aby jednotlivé
orgány sněmovny - výbory, komise, vyšetřovací
komise, event. poslanecké kluby, neboť i tyto jsou
počítány mezi orgány sněmovny
- byly svolávány a jednaly.
Dalším usnesením ústavně právní
výbor zaujal stanovisko, že lhůty k projednávání
zákonů i v době, kdy je zasedání
sněmovny přerušeno, běží.
A konečně, když jsme hlasovali v našem
výboru o tom, zda je doporučeníhodné
přerušit zasedání Poslanecké
sněmovny ve smyslu článku 34, odst. 2 Ústavy
ČR, hlasovali pro takové doporučení,
pro takové stanovisko, jen 2 členové ústavně
právního výboru, takže jsme toto doporučení
neučinili. Chápali jsme, samozřejmě,
a je potřeba to poctivě říci, že
jde v zásadě jen okrajově o otázku
právní. Spíše jde o otázku rozhodnutí
politického. Nicméně není možné
přehlédnout, že i když jen okrajově,
tak přece jen se jedná také o otázku
právní. Ústava totiž připouští
přerušení zasedání Poslanecké
sněmovny, ale starý jednací řád,
který není odvozen z této ústavy,
vlastně nic neříká o tom, co se má
díti nebo co se naopak nemá díti a co se
neděje v průběhu přerušeného
zasedání. A právě i z tohoto důvodu
pouze 2 členové ústavně právního
výboru podpořili ten názor, že by zasedání
sněmovny mělo být přerušeno.
Podávám tuto informaci o jednání ústavně
právního výboru ne proto, abych ovlivňoval
vaše hlasování, ale proto, že považuji
za korektní informovat sněmovnu o tom, že jeden
z výborů jistým způsobem předběžně
se vyjádřil k tomu, co právě dnes
navrhuje kolega Kužílek.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Výbornému. Kdo se dál hlásí
do rozpravy k tomuto bodu? Pan kolega Vyvadil s faktickou poznámkou.
Poslanec Jiří Vyvadil: Navrhuji, aby se hlasovalo
odděleně.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Odděleně
o kterých bodech, prosím? Pan kolega Kužílek
se hlásí do rozpravy?
Poslanec Oldřich Kužílek: Zcela stručně
chci říci tolik. V ústavně právním
výboru se projednával návrh na přerušení.
Konstatovalo se, že jednací řád toto
málo upravuje. Proto jsem doplnil usnesení o určitý
výklad na základě § 3, odst. 2 jednacího
řádu, který umožňuje upravovat
to, co přímo jednacím řádem
není dostatečně detailně upraveno.
Jediné, co by tedy v tuto dobu nastalo, by bylo nerozesílání
návrhů zákonů poslancům. To
znamená, že by u nich nezačala běžet
60 denní lhůta po dobu přerušení.
U těch, které jsou už rozeslány, by
lhůta běžela. To je vše, co jsem v usnesení
doplnil. Proto se domnívám, že není
vhodné navrhovat rozdělení usnesení.
Druhá část je k té první navržena
proto, že by sama o sobě byla jaksi nedostatečná.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pak
kolega Páv se hlásí o slovo. Prosím.
Poslanec Tomáš Páv: Pane předsedo,
pane předsedající, vážená
sněmovno, chtěl bych se jen ještě zeptat
na něco, co vyplývá z mé právní
nevědomosti. Pochopím, že se tu můžeme
sejít - výbory atd. Chci se však zeptat, zda
usnesení, která v té době přijmeme,
budou zcela právně platná, jako ve chvíli,
kdy běží normální zasedání.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, já bych si dovolil podotknout,
že jde o vážný problém. My se budeme
muset rozhodnout o tomto problému. Chtěl bych jenom
říci, že já, jako zvolený předseda
komise k územně správnímu uspořádání,
se obávám, že budu muset několikrát
v průběhu uvažované lhůty svolat
komisi vzhledem k naléhavosti problému. V debatách,
které jsem měl k této záležitosti,
jsem nepochopil rozdíl mezi tím, když bude
přerušeno zasedání a nebude přerušeno
zasedání.
Do rozpravy se hlásí dále pan kolega Kužílek.
Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, není složité
ty dotazy zodpovědět. Když jsem uváděl
bod programu, sdělil jsem, že do určité
míry jde o návrh, který by měl podle
mého názoru pouze zvyšovat parlamentní
kulturu. To znamená, že věci jsou pojmenovány
tak, jak mají být pojmenovány a případně
i některé mechanismy, z nichž některé
se mohou zdát někomu málo podstatné,
někomu více podstatné, budou fungovat. To
je obecně. Rozdíl mezi stavem, kdy není přerušeno
zasedání a kdy je přerušeno zasedání,
je v tom, že když je přerušeno jednání,
může předseda Parlamentu svolat schůzi,
může ji svolat také na žádost určitého
počtu poslanců nebo na žádost vlády,
ale má se samozřejmě tím pádem
za to, že v takovém případě ji
může svolat jedině z důvodu, který
skutečně objektivně bude velmi závažný,
že bude obecně nutno posoudit, že takový
důvod je závažný.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, prosím o klid, abychom mohli rozumět
poslancům, kteří hovoří.
Poslanec Oldřich Kužílek: Když
bude přerušeno, mohou se zejména poslanci z
opozice cítit poškozeni v případě
takové možnosti, že nečekaně bude
svoláno bez zvláštního důvodu
zasedání, na kterém bez jejich přítomnosti
bude něco projednáváno. To je asi smysl parlamentní
kultury v tomto bodě.
Na otázku pana poslance Páva bych chtěl říci,
že fakt přerušení nic nemění
na charakteru usnesení orgánů sněmovny,
jako jsou výbory, komise a dalších, které
v tu dobu budou přijaty.
Pokud by mělo být přijato usnesení
schůze, musela by být nejdříve svolána,
čímž by došlo k ukončení
tohoto přerušení, takže to není
problém. (Veselost.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, prosím o klid. Přihlásil
jsem se do rozpravy, dovolte, abych přednesl procedurální
návrh na přerušení tohoto bodu do příští
schůze. (Dlouhotrvající potlesk.)
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 80.
Kdo je proti? 11.
Budeme se zabývat dalším bodem programu. Tento
bod je přerušen a problém je odložen na
zasedání příští schůze.
Prosím pana kolegu Kužílka, aby se ujal slova.
Poslanec Oldřich Kužílek: Děkuji,
pane předsedající, chtěl bych jen
poděkovat za hladký průběh projednávání
tohoto bodu. (Potlesk a veselost.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, dovolte, abych vyslovil zcela upřímné
přání, touhu a přesvědčení,
že nás podobná atmosféra bude provázet
i při projednávání dalších
bodů poté, co přerušíme nebo
ukončíme naše jednání a sejdeme
se zde opět v září.
Dámy a pánové, dalším bodem programu
je bod
Dávám slovo vám, kolegyně a kolegové,
a ptám se kdo se hlásí do rozpravy? - Pan
kolega Exner, prosím.
Poslanec Václav Exner: Dámy a pánové,
je velmi pokročilá doba a není rozumné
schůzi dále prodlužovat. Přesto však
problém, který chci přednést, je relativně
vážný a důležitý, a proto
bych tento dotaz přednesl. Kromě toho jsem dotazován
řadou voličů a žádán,
abych se na tyto otázky dotázal.
Svůj dotaz směřuji na pana ministra vnitra.
1. května 1993 asi ve třičtvrtě na
čtyři jsem scházel v Praze 7 z Letné
ke Švermovu mostu shodou okolností právě
v době, kdy síly Policie ČR zaujímaly
místa, jak jsem později pochopil, k usměrnění
pochodu anarchistů. Policisté v různých
uniformách, tradičních i nových, byli
soustředěni kolem dopravních prostředků
na nábřeží asi 30 metrů od mostu.
4 z nich však vystupovali po parkových cestách
nahoru na Letenskou pláň, přímo jsem
je míjel. Měli podle pohledu nové černé
uniformy s velkým obdélníkovým nápisem
"Policie", avšak ani jeden z nich neměl
identifikační číslo policisty.
V této souvislosti prosím odpovědět
na tyto dotazy:
1. Kdo byl v daném případě odpovědný
za označení policistů identifikačním
číslem, případně proč
policisté tímto číslem nebyli označeni.
2. Jaký je účinek opatření
přijatých po poslední Velké Pardubické
k nošení identifikačních čísel
policistů.
3. Jak pan ministr posuzuje důvěru občanů
k ujištění jeho i dalších odpovědných
pracovníků ministerstva vnitra a Policie ČR
o tom, že Policie bude při podobných příležitostech
identifikační čísla v souladu s příslušnými
předpisy vždy užívat.
4. A poslední otázka, zda budou případně
přijata nová opatření v této
oblasti. Děkuji.