Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P. Tollner a
185 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády J. Kalvoda, místopředseda vlády
a ministr zemědělství J. Lux, místopředseda
vlády a ministr financí I. Kočárník,
ministr obrany A. Baudyš, ministr spravedlnosti J. Novák,
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
P. Piťha, ministr vnitra J. Ruml, ministr dopravy J. Stráský,
ministr práce a sociálních věcí
J. Vodička.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, pane místopředsedo vlády, milí
hosté, z pověření Poslanecké
sněmovny zahajuji třetí jednací den
12. schůze Poslanecké sněmovny a všechny
Vás srdečně vítám. Podle prezenční
listiny je v současné době přítomno
75 poslanců - ještě jednou poprosím
všechny o vaši prezentaci pomocí identifikační
karty. Podle této skutečnosti je přítomno
83 poslanců, takže jsme schopni zahájit schůzi.
Dovolte mi, abych v úvodu zrekapituloval, že jsme
na této schůzi již projednali .19 bodů
schváleného pořadu a k projednání
nám zůstává 11 bodů. Jako 20.
bod je "Zpráva vlády o plnění
státního rozpočtu České republiky
za první pololetí 1993 podle sněmovního
tisku 497". Jako bod 21 je "Zpráva České
národní banky o měnovém vývoji
za první pololetí 1993", jako 22. bod je "Vládní
návrh, kterým se předkládá
Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
dohoda mezi Českou republikou a Maďarskou republikou
o podpoře a vzájemné ochraně investic".
Jako bod 23 je "Vládní návrh, kterým
se předkládá Parlamentu České
republiky k vyslovení souhlasu smlouva mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou o ulehčení pohraničního
odbavování na státních hranicích",
jako bod 24 je "Návrh Statutu Poslanecké sněmovny
pro kontrolu činnosti BIS", bod 25 - "Zpráva
o dosavadní činnosti kontrolního orgánu
Poslanecké sněmovny o kontrole činnosti BIS",
jako bod 26 je "Zpráva o bezpečnostní
situaci v České republice".
Jako bod 27 je "Vládní návrh zákona
o zvýšení důchodů v letech .1993
- 94", jako bod 28 je "Návrh poslance Jiřího
Payna a dalších na vydání zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 40/1993 Sb.", bodem 29 jsou "Interpelace,
otázky a podněty poslanců Poslanecké
sněmovny na členy vlády" a jako bod
30 "Odpovědi členů vlády na tyto
interpelace, otázky a podněty poslanců Poslanecké
sněmovny".
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, na začátku schůze jsme
vyslovili souhlas s účastí guvernéra
České národní banky pana Josefa Tošovského
k projednávání bodu, který se týká
měnového vývoje. Dovolte mi, abych vám
doporučil, aby se pan Tošovský mohl účastnit
již projednávání zprávy o plnění
státního rozpočtu a případně
vystoupit v rozpravě. Protože o takovém návrhu
se rozhoduje bez rozpravy, přistoupíme ihned k hlasování.
Půjde o hlasování číslo 149.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku. Je někdo proti? Zdržel se někdo hlasován?
S návrhem souhlasilo 108 poslanců.
Nikdo nebyl proti, 2 se zdrželi hlasování.
Konstatuji, že 108 hlasy pro a dvěma hlasy, které
se zdrželi hlasování, jsme rozhodli o tom,
že guvernér České národní
banky se zúčastní projednávání
prvních dvou bodů .
Nyní se přihlásil k projednávání
programu pan poslanec Vačkář. (Poslanec Vačkář:
Oznamuji, že používám k hlasování
náhradní kartu číslo 1.)
Ke slovu se hlásí pan poslanec Ortman. Prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
místopředsedo, navrhuji změnu programu, a
to k bodu 24. Když jsme obdrželi Statut kontrolního
orgánu pro kontrolu činnosti BIS na lavice, myslím,
že by bylo v zájmu serióznosti projednávání
tohoto materiálu vhodné, aby text projednaly dva
výbory, a to bezpečnostní a branný
a ústavně právní s tím, že
by tento text mohl být pak zařazen na jednání
příštího pléna. Doporučuji
proto tento bod stáhnout z programu našeho dnešního
jednání.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
S faktickou poznámkou se hlásí pan kolega
Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: Domnívám
se, že tohoto cíle může pan poslanec Ortman
dosáhnout také jinak, a to tak, že v dnešní
polední přestávce se tyto dva výbory
sejdou, projednají tento text a vysloví názor
sněmovně tak, aby tento bod mohl být projednán.
Uvědomme si, že tento orgán má jednat
v současné době a bylo by asi užitečné
- jsem o tom přesvědčen - aby měl
schválený statut na tomto plénu.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Upozorňuji,
že se o procedurálních návrzích
hlasuje bez rozpravy, takže mi dovolte se vás zeptat
- 150. hlasováním - zda souhlasíte s návrhem
kolegy Ortmana o tom, aby bod o projednávání
statutu byl přeložen na příští,
13. schůzi.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
(150. hlasování)
Pro hlasovalo 64 poslanců.
Proti 40 poslanců.
19 se zdrželo hlasování.
Konstatuji, že tento návrh byl přijat poměrem
hlasů 64 pro, 40 proti a 19 se zdrželo hlasování.
Budeme se tedy řídit upraveným programem.
Dalším bodem je
K tomuto bodu jsme obdrželi usnesení rozpočtového
výboru, jehož součástí je i návrh
usnesení Poslanecké sněmovny. Zprávu
vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk
497.
Z pověření vlády zprávu uvede
místopředseda vlády a ministr financí
pan Ivan Kočárník. Prosím, pane místopředsedo,
ujměte se slova. Vás, kolegyně a kolegové,
prosím o klid.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci. Dovolte mi, abych z pověření
vlády České republiky odůvodnil stručně
zprávu o hospodaření rozpočtu za první
pololetí.
Je samozřejmé, že hodnotit rozpočet
je možné pouze v širších souvislostech
ekonomického vývoje, který se odehrál
v prvním pololetí. Tady je třeba vzít
v úvahu faktory, které zásadním způsobem
determinovali ekonomický vývoj v tomto první
pololetí. Z vnitřních faktorů jde
zejména o rozpad federace, měnovou odluku, masivní
nástup privatizace a z vnějších faktorů
potom nemohu nezmínit pokračují recesi ve
vyspělých tržních ekonomikách,
která zásadním způsobem ovlivňuje
poptávku po našem exportu a tudíž i všechny
ukazatele outputu.
Stručně k jednotlivým faktorům. Vliv
rozdělení federace na ekonomické výsledky
je vyšší, než vláda předpokládala.
Nicméně, jak ukazují data v polovině
roku a prognóza ke konci roku, není zase až
tak dramatický.
Pokud jde o měnovou odluku, zmiňuji to proto, že
na jedné straně víme, že to byla dobře
odvedená práce, na druhé straně vývoj
měnových agregátů v 1. čtvrtletí
a devizových rezerv, které máte uvedeny ve
zprávě o rozpočtu i ve zprávě
České národní banky, byl tímto
ovlivněn. Jednak tím, že v 1. čtvrtletí
došlo k poklesu peněžní zásoby.
Za druhé tím, že tam byl před měnovou
odlukou prudký pokles devizových rezerv. Po měnové
odluce potom strmý pozitivní vzestup devizových
rezerv.
Pokud jde o privatizaci, privatizační proces obecně
a o předání akcií z první vlny
kupónové privatizace, chtěl bych se zmínit
o tom, že tento proces vede jednoznačně k tomu,
že transformační proces české
ekonomiky má velmi vysokou dynamiku, kde podle našich
odhadů podíl soukromého sektoru velmi rychle
vzrostl proti loňskému roku a dále tu skutečnost,
že soukromý sektor je jednoznačně nositelem
pozitivních růstových tendencí.
Ve zprávě máte odhady u podniků soukromého
sektoru. Zatímco ve státních podnicích,
které ještě nebyly restrukturalizovány,
dochází k jistému poklesu ekonomického
výkonu, naproti tomu v soukromých společnostech,
v soukromých podnicích zaznamenáváme
výrazný vzestup i "outputových"
ukazatelů. Konečně, z těch vnějších
faktorů - recese ve vyspělých zemích
- jak už jsem říkal, nemůže neovlivnit
vývoj všech našich základních ukazatelů.
Ve světle těchto faktorů výsledky,
kterých bylo dosaženo v polovině roku, ať
už jde o ukazatele výkonů - půlprocentní
pokles hrubého domácího produktu, míru
nezaměstnanosti 2,6%, dvanáctiprocentní
růst cen, vezmeme-li v úvahu, že z toho podstatná
část jde na vrub zavedení daňové
reformy, dále, vezmeme-li v úvahu výsledky
platební bilance za 1. pololetí, kdy běžný
účet skončil plusem 300 milionů dolarů,
kapitálový účet plusem 1,3 miliony
dolarů, přidáme-li k tomu stabilitu devizového
kurzu, prudký vzrůst devizových rezerv a
přebytek rozpočtu. Shrnuto: vláda hodnotí
tyto výsledky jako velmi, velmi pozitivní.
Říkám-li toto, chci na druhé straně
zdůraznit, že vláda je znepokojena dvěma,
řekl bych tendencemi, které se v naší
ekonomice projevily v 1. pololetí, a projevují i
nadále.
Tou první je znepokojivý vývoj mezd, které
rostou rychleji, než jednak bylo předpokládáno
v záměrech hospodářské politiky
na tento rok, jednak než vykazují výsledky
v oblasti produktivity práce.
Několikrát vláda zdůraznila, že
nejde jen o to, že tento vývoj mezd sebou může
s jistým zpožděním nést zvýšení
míry inflace, ale jde o to, že tento vývoj
mezd může ve svých důsledcích
vést ke ztrátě konkurenční
schopnosti řady našich podniků, a z tohoto
důvodu je velmi nebezpečný pro zdravý
vývoj transformace v české ekonomice.
Proto vláda přistoupila k uplatnění
mzdové regulace od II. pololetí. Tou druhou znepokojivou
tendencí, kterou vnímáme, je fakt, že
řada podniků se snaží vyhnout, řekl
bych, transformačnímu tlaku, který sebou
nese reforma a který sebou nese otevření
české ekonomiky a recese ve vyspělých
zemích, a sice tlaku na snižování nákladů
a přizpůsobení se, adaptování
se na nové, tvrdší podmínky.
Čas od času jsou slyšet volání
po devalvaci jako nesnadnější cestě
k získání, řekl bych, důchodových
výhod pro exportéry. Toto vládu velmi znepokojuje.
Pan guvernér jistě o tom bude hovořit. Nicméně,
za vládu prohlašuji, že vláda o ničem
takovém neuvažuje.
Vývoj v oblasti devizových rezerv je pozitivní
a není žádný důvod pro to, aby
devalvace koruny byla provedena.
Podniky a podnikatelé, pokud si neuvědomí,
že se musí přizpůsobit tlaku trhu, tlaku
transformačních procesů, musí vzít
na vědomí, že budou mít velké
potíže a budou bankrotovat.
Dnes je běžné, že řada západních
firem ve snaze přežít recesi prodává
pouze za náklady, bez zisku, jenom proto, aby nepříznivý
stav hospodářského cyklu přežily.
Mnohé naše podniky si tuto skutečnost neuvědomují
a hledají stále tu nesnadnější
cestu pro svou existenci, pro svou důchodovou situaci,
a tou je zvyšování cen, protože devalvace
v daném případě pro exportéry
není nic jiného, než levné, pro ně
zvýšení cen.
S dosaženými výsledky v 1. pololetí
v ekonomické oblasti se samozřejmě na jejich
pozadí odehrávalo i hospodaření státního
rozpočtu a místních rozpočtů.
Při startu do letošního roku jsme měli,
řekl bych, takové tři možná ambiciózní
cíle. Ten první cíl byl zvládnout
zavedení daňové reformy bez větších
otřesů a bez dopadů do zadlužení
státu.
Prožívali jsme tento start daňové reformy
všichni společně a víme, že i když
v počátečních měsících,
zejména v lednu, zavedení daňové soustavy
z nejrůznějších důvodů
trochu drhlo, myslím si, že je oprávněné
tvrdit, že zavedení nové daňové
soustavy se podařilo, že zvládla novou daňovou
soustavu finanční soustava, to znamená naše
finanční a berní úřady, ale
že ji zvládli i podnikatelé i občané
jakožto plátci daní. Chci říci,
že Česká republika je tak jednou z mála
zemí, kterým se podařilo zavést daňovou
reformu, aniž by to mělo negativní dopady na
výsledky rozpočtu.
Druhý cíl, který jsme si kladli, bylo uskutečnit
první etapu reformy místních rozpočtů,
posílit jejich finanční soběstačnost
a tím i odpovědnost za vlastní hospodaření.
Obce dostaly celý výnos daně z příjmu
ze závislé činnosti a kromě toho daně
z nemovitostí a některé další
daně a zvýšila se míra jejich samofinancování
z asi 26% před rokem 1993 na více než 65%.
Myslím, že je zde rovněž možné
konstatovat, že první etapa reformy místních
rozpočtů se v zásadě zdařila.
Problémy, se kterými se potýkáme v
této oblasti, jsou spojeny zejména s tím,
že relativně pozdě byla nasazena komputerizace
daňového systému, což souviselo se smlouvami,
které byly uzavírány ještě před
nástupem této vlády, která vede k
tomu, že se opožďuje rozúčtovávání
daně z příjmu ze závislé činnosti
na jednotlivé obce. Abychom čelili problémům,
do kterých by se obce mohly dostat z tohoto hlediska, dávali
jsme z rozpočtu dokonce rychleji, než by odpovídalo
jedné dvanáctině měsíčně.
Tím jsme vlastně překlenuli problémy,
které byly spojeny s rozúčtováváním
této daně. Je předpoklad, a je to jedna z
věcí, které denně sleduji, abychom
se dostali do reálného účtování
v reálném čase a reálného rozúčtování
v listopadu a prosinci letošního roku.
Konečně třetím cílem, který
si vláda kladla v oblasti finanční a rozpočtové
politiky v letošním roce, bylo udržet stabilní
makroekonomické prostředí, mimo jiné
cestou vyrovnaného rozpočtu. Ve zprávě
máte údaje, které svědčí
o tom, že od února se rozpočet pohybuje v trvalém
mírném přebytku. Ke konci června byl
přebytek státního rozpočtu 5,6 mld.
Kč, ke konci července v zásadě týž,
nicméně je tam ovlivnění clearingovým
saldem se Slovenskem, takže bez tohoto clearingu přebytek
rozpočtu byl zhruba 3,2 mld. Kč a srpnový
rozpočet, který ve zprávě nemáte,
nicméně je rovněž znám a publikovali
jsme ho, zase bez ovlivnění clearingem 3,4 mld.
Kč přebytek.
Chci říci, že je dobrý předpoklad
k tomu, aby státní rozpočet v letošním
roce skončil jako vyrovnaný, a dobrý předpoklad
k tomu, aby místní rozpočty vykázaly
ke konci roku mírný přebytek. Znamenalo by
to, že veřejné finance jako celek by skončily
v letošním roce jako mírně přebytkové,
což nesporně je další velmi pozitivní
rys současné etapy transformace české
ekonomiky.
Vláda při projednávání zprávy
o vývoji rozpočtu v červnu letošního
roku se zabývala i prognózou vývoje do konce
letošního roku. V této souvislosti na základě
prognózy, ze které vyplývalo, že příjmy
letošního roku budou zhruba o 2 až 4% vyšší,
než uvažoval státní rozpočet, schválila
jisté úpravy rozpočtu bez dopadů na
saldo rozpočtu a popis s konkrétními částkami,
které vláda schválila, máte rovněž
uveden ve zprávě.
K vývoji jednotlivých příjmů
bych jen stručně řekl to, že v zásadě
výnosy nových daní, se kterými nebyla
v podstatě vůbec žádná zkušenost,
to znamená daně z přidané hodnoty
a spotřebních daní, jsou zhruba na úrovni
předpokladů rozpočtu. Starosti nám
dělá daň z příjmu právnických
osob, jejíž výnosy budou pravděpodobně
nižší, než rozpočet předpokládal.
Z faktorů, které na toto mají vliv, bych
uvedl nižší nebo nízkou platební
kázeň poplatníků této daně,
platební neschopnost některých podniků
a dále i. to, že finanční úřady
mohou na základě posouzení žádosti
od jednotlivých podnikatelských subjektů
upravit zálohy na tuto daň, protože ten vývoj
je na bázi záloh. Vývoj této daně
je předmětem trvalé pozornosti orgánů
ministerstva financí.
Na druhé straně rozpočet získá
více, než předpokládal, na příjmech
z cel a více na příjmech, které se
váží k loňskému roku. My jsme
s jistou úrovní příjmů z minulého
roku počítali. Vývoj a data ukazují,
že příjmů bude z tohoto ve vztahu k
roku 1992 více.
Pokud jde o výdaje, řekl bych jen dvě krátké
poznámky. V prvním pololetí jsme regulovali
vývoj výdajové stránky rozpočtu,
protože právě v souvislosti se změnami,
ke kterým došlo v daňové soustavě,
jsme měli obavy o vývoj rozpočtu. Od této
regulace jsme ve druhém pololetí ustoupili.
Čili není žádná regulace rozpočtových
výdajů, všichni jedou podle plánovaného
rozpočtu s tím, že chceme, aby do konce září
tzn. do konce III. čtvrtletí bylo čerpáno
zhruba 75% rozpočtu a do konce roku potom zbytek.
Zprávu o hospodaření jsme doplnili na žádost
sněmovny i přehledem o vývoji státních
aktiv a pasiv, který je jednak poměrně podrobný,
nebudu tady uvádět jednotlivá čísla,
a z vývoje v 1. pololetí vyplývá,
že vývoj v této oblasti je v zásadě
stabilizován.
Ještě jednou bych vám chtěl poděkovat
za pozornost, kterou jste věnovali zprávě
o vývoji rozpočtu. Chtěl bych uzavřít
své vystoupení konstatováním, že
dosavadní vývoj veřejných financí
ukazuje na to, že jsou zdravé a že jsou trvalým
předmětem pozornosti vlády. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu místopředsedovi vlády a nyní
prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového
výboru pan poslanec Libor Novák.
Poslanec Libor Novák (1958): Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte,
abych vás v krátkosti seznámil s výsledkem
projednávání zprávy vlády o
plnění státního rozpočtu České
republiky za 1. pololetí roku 1993, podle tisku 497.
Rozpočtový výbor jako jediný výbor
Poslanecké sněmovny tuto zprávu projednal
a rozhodl se svým hlasováním vzít
ji na vědomí. Rozpočtový výbor
také ale zároveň doporučil vám,
tedy Poslanecké sněmovně, přijetí
tohoto usnesení:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu bere na vědomí
zprávu vlády o plnění státního
rozpočtu České republiky za 1. pololetí
roku 1993 podle sněmovního tisku 497."
Pane předsedající" to je vše, co
jsem chtěl v této chvíli sdělit.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
a otevírám rozpravu, do které nemám
zatím žádnou přihlášku.
Pan poslanec Josef Hájek. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane místopředsedo, pane předsedo, pane místopředsedo
vlády, pane guvernére, dámy a pánové,
chci říci k předložené zprávě
i k přednesenému expozé několik poznámek.
Zpráva vlády o plnění státního
rozpočtu republiky za 1. pololetí je předložena
i prezentována jako doklad úspěšnosti
vládní ekonomické politiky. Má to
svoji politickou logiku. Od vlády dosti dobře nemůžeme
očekávat hlubší kritickou analýzu
vlastní práce a podle nás tedy i realističtější
hodnocení dosaženého stavu i vyslovování
predikcí.
Zpráva vlády občanovi sděluje, že
transformace ekonomiky probíhá úspěšně.
Levý blok k tomu občanovi dodává,
že se dále snižuje jeho životní úroveň
a že nic, skutečně nic nenasvědčuje
tomu, že by se tato situace v dohledné době
mohla zlepšit. Myslím, že průzkumy veřejného
mínění lépe reflektují skutečný
stav věci.
Kontrolní zpráva - a je předkládána
vlastně ve čtvrtletní periodě - nás
již několikrát po sobě ujišťuje
o skutečném odrazu od dna. Pokud se nemýlím,
první statistické signály o oživování
ekonomiky byly již průkazně indikovány
před loňskými volbami. Vzpomínám
si, jak nás při projednávání
státního závěrečného
účtu někteří ekonomičtí
ministři školili o "prvních vlaštovkách"
, které jsou signalizovány dynamikou růstu
stavebních prací. Zdá se tedy, když
za první pololetí poklesla stavební výroba
ve srovnatelných cenách o 6,1% proti prvnímu
pololetí 1992, že tyto "vlaštovky"
opět odletěly.
Argumentace oživení je tradičně sporná
i v interpretaci úrovně a pohybu ukazatele hrubého
domácího produktu. Jde totiž v krátkých
časových intervalech pouze více či
méně o kvalifikované odhady. Zpráva
uvádí pokles tohoto ukazatele za 1. pololetí
letošního roku pouze o 0,5%. Podle našich -
musím říci také - odhadů, nemáme
k dispozici žádné jiné výkazy,
je zřejmě pravdivější pokles
ve výši zhruba o 2% vyšší. Tato
hodnota lépe koreluje nejen prokazatelný propad
ze ztráty slovenských trhů a řádově
dvojnásobný pokles průmyslové i stavební
výroby. Proto nezbývá než položit
otázku, zda je pravdou, že Český statistický
úřad pro příznivější
výsledek úvahově odhadl růst zásob
o 40 mld. K tomu bohužel výkazy nejsou. Je však
třeba říci, že celkový prodej
zboží v průmyslu je vyšší
než výroba samotná. To je přesně
opačná indikace proti tomuto odhadovanému
trendu.
Obdobně kriticky je možno se vyjádřit
i k některým dalším charakteristikám
o stavu národního hospodářství,
a to jak ve srovnání s předcházejícím
obdobím, tak i k charakteristice stavu podnikatelského
prostředí i agregátní nabídky
a poptávky na trzích peněz, kapitálu,
zboží, služeb i práce. Myslíme
si, že v agregátních ukazatelích jsou
skryty zásadní ekonomické rozpory, které
by měly být varovným signálem pro
start - já jsem to tady říkal před
čtvrt rokem - strategicky řízené hospodářské
proexportní politiky. Vždyť musí varovat
150 mld. platební neschopnosti, jejíž rozprostření
prakticky do všech výrobních sektorů
je zřejmé.
Varuje ztráta výrobní efektivnosti celých
odvětví, varuje pasivní saldo zahraničního
obchodu i struktura našich vývozů. Varuje rostoucí
zadluženost v konvertibilních měnách;
její úroveň je dnes zhruba na úrovni
federace v roce 1990, dnešní republiková úroveň!
Stabilita vnitřního kurzu, o které se zde
hovořilo, je kryta devizovými rezervami, jejichž
přírůstek se rovná ze dvou třetin
novým půjčkám. Mohl bych tady provést
výčet, ale to jsou fakta známá. Spoléhání
na motivační samospasitelnost růstu produktivity
a efektivnosti privatizovaného sektoru je podle našeho
názoru sebeklam. Je to zřejmé nejen z aktuálně
probíhající diskuse o agrární
politice, ale paradoxně i z konstatace v předložené
zprávě, kde se hovoří o rostoucích
disproporcích mezi produktivitou práce a růstem
nominální mzdy. Vůbec nejhorší
relace i trendy jsou uváděny ve stavebnictví,
kde nominální mzdy za 1. pololetí vzrostly
o 31,5% a produktivita práce se snížila o
9,8%.
Není to trošku absurdní právě
tím, že již 60% tohoto sektoru a výkonu
tohoto odvětví přináleží
soukromému sektoru?
Hodnocení rozpočtového vývoje -
a o tom by vlastně měla být řeč
- nelze přejít pouze konstatací rozpočtového
přebytku k 30. 6. Vláda má pravdu, když
říká, že náběhem nového
systému daní rozdělením federální
ekonomiky prakticky neexistuje srovnatelná základna.
Je však na místě připomenout, že
čistě rozpočtově se ve prospěch
příjmu rozpočtu republiky musí projevovat
cca 209 mld. Kč, které byly minulým systémem
nebo existencí federace de facto ročně přerozdělovány
z tvorby zdrojů v České republice do zdrojů
ve Slovenské republice v rámci dohodnutých
přerozdělovacích podílů, a
do konce i ta skutečnost, že především
z českých zdrojů byly de facto saturovány
společné výdaje federace.
Zde se odkazuji na zprávu NKÚ ke státnímu
závěrečnému účtu z roku
1992. I z toho lze vyvodit dalších 19,1 mld. korun,
které jsou doběhem tzv. starých daní
z roku 1992 a které se již nemohou ve druhém
pololetí opakovat. Nabízí se tedy trochu
spekulativní otázka, zda úroveň celkových
příjmů a výdajů rozpočtu
republiky nebyla již v konstrukci rozpočtem podhodnocena.
Tím potom ve skutečnosti vzniká významná
neúčelová rozpočtová rezerva,
se kterou v souladu s rozpočtovými pravidly - oprávněně
v souladu - disponuje bez možnosti zásahu Parlamentu
samotná exekutiva.
U daňových rozpočtových příjmů
vidíme největší ohrožení
stejně jako vláda u daně z příjmu
u právnických a fyzických osob. Navíc
novela daňového zákona o dani z příjmu
z května t.r. negativně ovlivní daňové
inkaso o další zhruba 3 miliardy korun. Při
širší ekonomické interpretaci to znamená
i snížení schopnosti podnikatelské sféry
splácet staré úvěry či investovat
z nově vytvořených zdrojů. I to svědčí
o tom, že schopnost oživení ekonomiky z tzv.
vlastních zdrojů je velmi diskutabilní. Na
straně rozpočtových příjmů
však existuje známý a zřejmě
i podle dokumentace z posledních afér i značný
mobilizovatelný zdroj, o kterém se ve zprávě
nepíše a nebyl ani nijak zvýrazněn v
expozé pana místopředsedy vlády. To
jsou daňové úniky.
Navrhujeme proto, aby podobná čtvrtletní
zpráva byla vždy rozšířena o oddíl,
který by charakterizoval kvalitu činnosti v oblasti
správy daňové kontroly i se zveřejňováním
postihů, přestupků, daňových
úniků a trestů za podvody a spekulace v této
oblasti.
Na straně výdajů je cítit tvrdá
ruka a nekompromisní politika časové regulace
výdajů. Bylo tady o tom hovořeno. To se v
jednotlivých rozpočtových kapitolách
řeší utlumením investic, zanedbáváním
údržby, ale bohužel stále častěji
dalším zpoplatňováním služeb
obyvatelstvu. Příklad místních poplatků
u předškolních zařízení
a družin i další připravované zpoplatňovací
programy ve školství a zdravotnictví se nepromítají
v inflační cenové spirále, ale v rodinných
účtech. Dochází tak nepřímo
k dalšímu chudnutí chudých. Ponecháváme
bez komentáře, zda regulace mezd - bylo zde také
o ní hovořeno - zavedená ve třetím
čtvrtletí byla v souladu se zákony, zmocněním
vlády či nikoliv. Přinejmenším
se jeví diskutabilní její ekonomická
stránka. Podniky jednak v časovém předstihu
reagovaly na regulační hrozbu a dále zcela
logicky se plošně tlačí pod hranici
regulačního stropu.
Skutečně byl nárůst reálných
mezd ve výši 2,5% tak nebezpečný, když
od roku 1990 vzrostly spotřebitelské ceny 2,3krát
a průměrné nominální mzdy pouze
1,5krát.
V souvislosti s růstem životních nákladů
obyvatelstva kladu otázku, zda dotace do tepla 1 ,2 mld.
korun na druhé pololetí řeší
situaci tak, že nedojde k další úpravě
cen v této oblasti v tomto kalendářním
roce.
Z hlediska důchodové situace obyvatelstva by bylo
zajímavé provést analýzu vkladů
obyvatelstva a jejich úspor. Podle našich informací
již 30% obyvatelstva nespoří vůbec
a stejně velká skupina lidí již jen
ze svých úspor čerpá. V této
souvislosti upozorňuji i na nesoulad ve struktuře
peněžního agregátu M2 mezi zprávou
vlády a zprávou České národní
banky, a to jak u depozic na požádání,
tak u depozic termínových. Ve vládní
zprávě je navíc - tuším - i chybný
číselný údaj tohoto peněžního
agregátu.
Ještě jednu poznámku. Očekával
jsem, že bez jakýchkoliv výzev bude automaticky
k dispozici k takovéto zprávě stanovisko
nebo připomínky NKÚ, i když to ze zákona
nevyplývá.
Dámy a pánové, na závěr chci
říci, že vyrovnaný rozpočet republiky
znamená rostoucí nevyrovnané rozpočty
ve stále větší části domácností.
Z tohoto důvodu navrhuji, aby do usnesení bylo uloženo
vládě spolu s návrhem rozpočtu na
rok 1994 předložit kromě charakteristik hospodářského
vývoje i charakteristiku sociálního vývoje
hlavních sociálních skupin obyvatelstva.
Pokusím se tedy shrnout své návrhy do návrhu
na usnesení. Kromě bodu, který zde byl deklarován,
vzít zprávu na vědomí, požádat
vládu, aby do zprávy o plnění státního
rozpočtu za tři čtvrtletí roku 1993
zakomponovala část, která bude charakterizovat
účinnost kontrolních činností
v oblasti daňových úniků.
Dále požádat vládu, aby do návrhu
zákona o státním rozpočtu republiky
na rok 1994 kromě základních charakteristik
hospodářského rozvoje zakomponovala i charakteristiky
rozvoje sociálního včlenění
do hlavních sociálních skupin. Děkuji
za pozornost.