Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
vážená sněmovno, získám
si zřejmě pověst právního puristy.
My jsme ve volebním řádu pro toto hlasování
schválili, že volba může pokračovat
až na příštím zasedání
Poslanecké sněmovny. To se ale bude konat až
po příštích volbách a měli
bychom proto uvážit revizi našeho usnesení
o volebním řádu tak, aby se mohlo hlasovat
na příští schůzi a nikoliv na
příštím zasedání.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Paynovi za jeho právní purismus. Vzhledem
k tomu, že obrazovka je stále černá,
vyhlašuji 15 minut přestávku. Sejdeme se opět
v 15.30 hodin.
(Jednání opět zahájeno v 15.35 hodin.)
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Dámy
a pánové, budeme pokračovat v našem
jednání. Zdá se, že se počítač
umoudřil. Já vás všechny odhlásím
a prosím, aby se všichni znovu přihlásili.
Připomínám, že pokračujeme v
projednávání vládního návrhu
zákona o některých podmínkách
výroby, šíření a archivování
audiovizuálních děl. Budeme hlasovat o procedurálním
návrhu poslance Pavla Seifera na přerušení
tohoto bodu. Dávám hlasovat. (č. 115).
Ptám se, kdo souhlasí s předloženým
návrhem? Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu?
Děkuji. Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.
Bylo to 115. hlasování, jehož výsledek
je 44 pro, 59 proti, 11 se zdrželo hlasování,
nehlasovalo 5 poslanců.
Procedurální návrh na přerušení
nebyl přijat. Budeme tedy pokračovat v přerušené
rozpravě.
Prosím pana poslance Sourala, aby se ujal slova, připraví
se pan poslanec Zeman a pan poslanec Vrzal.
Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
i když nebyl přijat návrh pana kolegy Seifera,
považuji za nutné opětovně upozornit
na skutečnost, že vůči předloženému
návrhu zákona je nezbytné přistupovat
velice obezřetně a zdrženlivě. Ne z
důvodu, že dekret prezidenta republiky č. 50
vyvolává určité politické úvahy.
Já je nepovažuji za určující.
Určující je, že zrušením
státního monopolu vzniká zcela nová
situace v oblasti audiovize. Zcela nová. A vznikají
tudíž dvě otázky. První je otázka,
zda si náš národní audiovizuální
trh a naše audiovizuální kultura zaslouží
a potřebuje ochranu, efektivní ochranu, a zda zákon,
který máme na stole, tuto ochranu poskytuje.
Na první otázku je odpověď, myslím,
zcela jasná. Každodenní zkušenosti i statistické
údaje ukazují, že česká, zejména
filmová kultura je zcela jednoznačně silně
převálcovávána - mám-li použít
tento výraz - zahraniční produkcí,
zejména produkcí americkou. Uvedu několik
čísel. Z 13 distributorů pouze 4 ve své
nabídce v roce 1992 nabízely české
filmy. V tomtéž roce 76% filmů bylo amerického
původu a pouze 4,1% české provenience. To
jsou vážné údaje, které nás
nutně musí vést v otázce druhé
k opatrnosti.
A pokud jde o otázku druhou, zákon, který
máme na stole bohužel - a pan kolega Seifer to řekl
celkem jasně efektivní, ekonomické, právní
a nebojím se říci administrativní
nástroje ochrany audiovizuální kultury, zejména
filmové kultury, netvoří. Když si vezmete
určitou srovnávací analýzu, např.
se zeměmi, jako je Rakousko, Francie nebo Německo,
k zákonům, které se této oblasti dotýkají
- např. rakouský zákon z roku 1980 a německý
stejného zaměření z roku 1986 a francouzský
z roku 1956 obsahují ve svých ustanoveních
mnohem tvrdší sankce ekonomického rázu
a i administrativní překážky k tomu,
aby se domácí tvorba a domácí trh
v oblasti audiovize, zejména filmové tvorby - opakuji
-. dostal pod nepřiměřený tlak kapitálově
vybavenější konkurence, zejména americké
konkurence. Tento zákon můžeme chápat
jako jakýsi pokus některé pojmy upřesnit,
některé problémy vyřešit. Ale
pokud si položíme otázku jasně, zda
tvoří účinnou přehradu tomuto
riziku, musím si říci, že ve stávající
podobě ne, a případné návrhy,
které zde zazněly a případně
ještě zazní, na samotné koncepční
problematice nic asi nevyřeší.
Jsem přesvědčen, že vláda v tomto
návrhu rizika, o kterých jsem hovořil, podcenila
a nebo - a to je druhá možnost - zcela rezignovala
na efektivní obranu národních zájmů
v této oblasti. Proto si myslím, že bychom
měli znovu celou záležitost zvážit,
zda se nevystavujeme rizikům, která by pro tuto
naši národní kulturu v této oblasti
byla smrtelná.
V zápalu věci jsem zapomněl na jeden problém,
který naznačil pan ministr. Je to problém
legislativní. Pokud ve společné zprávě
navrhujeme vypustit § 4, je samozřejmě nezbytné
i v § 10 odst. 1 písm. b) zrušit písm.
b), protože je to písmeno, které hovoří
o sankcích za porušení § 4. Proto navrhuji
zrušit písmeno b). Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji,
pane poslanče. Slovo má poslanec Zeman.
Poslanec Eduard Zeman: Pane předsedající,
dámy a pánové, můj pozměňovací
návrh se váže k části l, §
1 odst. 1 písm. b). Už se tady toho dotkl přede
mnou kolega Seifer. Chtěl bych říci, že
definice českého audiovizuálního díla,
jak ji máme před sebou, je nesmysl, protože
z jejího obsahu plyne, že českým dílem
může být film natočený například
marockým producentem, s dialogy v arabštině,
podle francouzského scénáře a s čínskými
herci, pokud v den jeho světové premiéry
v Německu bude mít výrobce trvalý
pobyt v České republice. Navrhuji proto znění
§ 1, odst. 1 písm. b) takto:
"Českým dílem se rozumí dílo
vyrobené výrobcem s trvalým pobytem nebo
sídlem na území České republiky,
jehož prvotní zvukový záznam je v jazyce
českém. To platí i o koprodukčním
díle, jestliže alespoň jeden z výrobců
má trvalý pobyt nebo sídlo na území
České republiky a pokud česká finanční
účast a vliv na výrobu díla představuje
podstatný podíl. V pochybnostech rozhodne Rada státního
fondu České republiky pro podporu a rozvoj české
kinematografie."
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Slovo má poslanec Vrzal, připraví se pan
poslanec Payne, poté pan poslanec Řezníček.
Poslanec Ivan Vrzal: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
nepatřím mezi znalce českého ani zahraničního
filmu, takže mi ani není známo, jaké
prostředky na jeden rok potřebuje Fond na podporu
české kinematografie, nicméně se chci
zmínit o způsobu, jakým by měl případně
tento fond být financován.
S nástupem tržního hospodářství
vznikla mnohdy potřeba přechodně provizorně
financovat některá odvětví, ať
již to byly obce (zavedli jsme místní poplatky),
ať už to byla kinematografie (zavedli jsme poplatek
1 Kčs, či příplatek ke vstupence).
Chtěl bych říci, že tyto věci,
které byly provizorní, musíme s nástupem
nové daňové soustavy odbourávat a
hledat standardní nové formy financování
takovýchto akcí. V opačném případě
bychom stejně tak mohli založit Fond na podporu českého
knižního průmyslu a ke každé knize
vybírat 1 Kč či 2 Kč při jejím
prodeji, stejně tak Fond na podporu malířství
a při prodeji nebo návštěvě galerie
ke každé vstupence připlácet 1 Kč,
a tak bych mohl pokračovat dále.
Domnívám se, že pokud tato sněmovna
usoudí, že Fond na podporu české kinematografie
má existovat a má dostat své prostředky,
pak bychom měli tyto prostředky hledat ve státním
rozpočtu, přizpůsobovat jejich množství
každoročně potřebám, jak je uznáme
za vhodné, a nikoliv zavádět další
poplatky.
Pan ministr se zde zmínil o tom, že ve společné
zprávě vypuštění § 4 není
dále legislativně dořešeno, proto bych
chtěl ve svém prvním pozměňovacím
návrhu tento nedostatek napravit, a to tak, že navrhuji
v § 10 v odst. 1 vypustit písmeno b), čímž
by se tento legislativní nedostatek odstranil.
Chci se zmínit ještě o jednom negativním
dopadu, který má vybírání různých
příplatků ke vstupenkám. Tyto příplatky
nelze žádným způsobem dostatečně
kontrolovat, nelze je žádným způsobem
vybírat, protože to nejsou ani správní
poplatky, ani daně, nemůže to dělat
Finanční úřad, takže pokud by
někdo na tom trval, je třeba tyto poplatky zavést
jako správní poplatky, nikoliv tedy tímto
zákonem. Považuji za absurdní snahu při
vybírání pověřit Fond na podporu
české kinematografie vybíráním
a kontrolou těchto poplatků. V návrhu zákona
se navrhuje, aby fond, případně pracovník
jím pověřený a zároveň
financovaný z Fondu na podporu české kinematografie,
byl pověřen kontrolou, to znamená vstupem
do provozoven, které půjčují videokazety,
vstupem do kin apod. a zároveň právem nahlížet
do všech obchodních dokladů. Já se domnívám,
že takovéto právo může mít
jen orgán státní správy, který
je stanoven zvláštním zákonem, což
je Finanční úřad, případně
Správa sociálního zabezpečení
apod.
Z toho důvodu navrhuji v části III, §
12, odst. 4 vypustit, protože v tomto odstavci - kdybychom
ho schválili tak, jak je ve vládním návrhu
zákona - bychom dali právo Fondu na podporu české
kinematografie zasahovat do práva soukromého nebo
jakéhokoliv jiného subjektu, a já si myslím,
že to v žádném případě
nemůžeme dopustit.
Další pozměňovací návrh
nedám, protože ten navazoval na návrh, který
jsem očekával, že bude podán v rozpravě,
avšak zatím podán nebyl.
To je pouze vysvětlení, z jakého důvodu
hospodářský výbor navrhl vypuštění
§ 4 z vládního návrhu novely zákona,
a dále je to zdůvodnění toho, proč
navrhuji další novelizaci zákona o kinematografii.
Navíc se domnívám, že pokud by se nám
povedlo v současné době nějakým
způsobem právně to zformulovat, bylo by vhodné
zrušit příplatek 1 Kč ke vstupence do
kin a řešit to nějakým jiným
způsobem, ať rozpočtem nebo jinak.
Chtěl bych připomenout ještě na námitku
pana ministra, že fond přijde o 30 milionů
Kč, že si nemyslím, že by fond skutečně
o něco přicházel. Naopak, pokud my to schválíme,
tak fond od nás něco dostane.
Za druhé bych chtěl ještě pozornost
svých kolegů upřít na poslední
bod tohoto zákona, kterým převádíme
autorská práva, která do této doby
mělo Filmové studio Barrandov a Filmové studio
Zlín, na Fond na podporu české kinematografie,
což samozřejmě bude značný zdroj
finančních prostředků.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Vrzalovi. Slovo má pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
pane ministře, vážená sněmovno,
do jisté míry naváži na příspěvek
pana kolegy Vrzala, protože vyvstává otázka
financování našeho filmového průmyslu.
Je zde varianta, že bude financován řekněme
s jistou státní podporou, která bude přiměřeně
vydávána ze státního rozpočtu
podle podmínek, jak se daří české
kinematografii.
Systém poplatků zavádí určitý
princip setrvačnosti, protože když v jednom roce
se naší kinematografii bude dařit dobře,
vybere se na poplatcích více a pravděpodobně
v příštím roce díky většímu
objemu prostředků se bude dařit kinematografii
ještě lépe. To si jistě přejeme.
Ono to ale funguje i obráceně. Když se jeden
rok naší kinematografii nebude dařit, pak v
příštím roce zcela zanikne, nebo se
zredukuje na naprosto minimální úroveň.
Chtěl bych tady upozornit na to, že systém
těchto poplatků zavádí velmi zvláštní
systém setrvačnosti. O to větší
by musely být případné dotace v době,
kdy se naše kinematografie dostane do krize.
Chtěl bych v § 1 upozornit na to, že tento zákon
říká v definici, ve vymezení určitých
pojmů, co se považuje za audiovizuální
dílo.
Zde se říká, že autor má v době
prvního veřejného předvedení
trvalý pobyt na území České
republiky. Já bych snad považoval za české
audiovizuální dílo i dílo, jehož
autor v době vzniku před 20 lety například
měl pobyt v České republice. Tím způsobem
totiž všechna díla české kinematografie
vzniklá před účinností tohoto
zákona jsou vyloučena z kategorie českých
audiovizuálních děl. Proto navrhuji, aby
za slovo" má" v druhé větě
písm. b) § 1 bylo doplněno "nebo měl".
Vzhledem k tomu, že v rozpravě zazněl příspěvek,
který výrazně přepracovával
celé písm. b), ovšem také tam zaznívalo
totéž slovo, že "má v době",
navrhuji pro případ, že by byl přijat
pozměňovací návrh tohoto druhu, aby
i tam se hlasovalo zvlášť o tomto doplnění
slov má nebo měl, tak abychom do naší
kultury zahrnuli i díla, která vznikla v minulosti.
Dále bych se chtěl pozastavit u § 3, kde se
v odst. 1, písm. b) hovoří o pseudonymu.
Já bych si skoro dovolil plédovat pro ochranu osobnosti
autora, který "má" zřejmě
své důvody, že používá pseudonym.
Řekněme, že by Salmon Rushdie natočil
nějaký film a nemohl by ho produkovat pod svým
jménem a raději by uváděl pseudonym.
Zřejmě tedy autoři, kteří uvádějí
pseudonym, mají nějaký důvod a nepřejí
si, aby jejich jméno bylo veřejně publikováno.
Myslím, že bychom měli v zákoně
vycházet autorům vstříc a systém
by měl být obrácený. Pokud autor používá
pseudonym, tak jeho jméno nebude zveřejněno,
ledaže by k tomu dal výslovný souhlas. Myslím,
že to by byl režim, který bude vstřícnější
k těm, kteří z nějakých důvodů
používají umělecký pseudonym.
Ty důvody k používání uměleckého
pseudonymu jsou i jiné. Například existuje
i jiný autor se stejným jménem a aby se od
sebe odlišili, tak použijí pseudonym. Víme
o případech, kdy vlastně veřejnosti
vůbec není známo původní jméno,
skutečné jméno příslušného
autora.
Z toho důvodu u písm. b) bych navrhoval, aby text
zněl takto: "jméno, příjmení
a pseudonym autora; v případě, že je
uveden pseudonym, jméno a příjmení
se uvede pouze pokud k tomu byl dán výslovný
souhlas autora (autorů)".
Dále bych přešel k § 4, odst. 6, který
sice ve společné zprávě je navržen
k vypuštění, ale kdo ví, jak dopadne
hlasování. Tam se umožňuje, aby správce
fondu vstupoval do právnických osob a kolega Vrzal
právě procházející kolem na
to upozornil. Takové případy známe
i z našeho právního řádu, že
například auditor nebo při určitých
činnostech i jiné osoby vstupují do instituce
právnických osob a mohou kontrolovat účetní
doklady.
Jenže tady se teď dostáváme k základním
principům toho, co je to právnická osoba.
S politováním musím říci, že
stále ten pojem u nás nezakořenil, jak bychom
si přáli. Zároveň s tím je
potřeba také chránit pojem právnická
osoba a v každém případě, kdy
někdo je ze zákona oprávněn vstupovat
do právnických osob za účelem kontroly,
musí být vázán mlčenlivostí.
To mi v tomto návrhu zákona chybí dokonce
na třech místech, protože ve třech případech
v tomto zákoně se říká, že
někdo je oprávněn vstupovat někam.
Myslím, že pověření pracovníci
správce fondu, pokud bude v zákoně jim umožněno,
aby kontrolovali právnické, případně
fyzické osoby, jedná-li se o živnostníky,
pak by měli být vázáni povinností
mlčenlivosti.
Proto navrhuji odstavec 6 v § 4, bude-li § 4 schválen,
doplnit o slova: "Pověření pracovníci
správce fondu jsou povinni zachovávat mlčenlivost
o skutečnostech, o nichž se dověděli
při výkonu své funkce. Tato povinnost trvá
i po skončení jejich funkce. Za porušení
mlčenlivosti může být ministerstvem
kultury pověřenému pracovníkovi uložena
pokuta až do výše 100 000 Kč."
Myslím, že sankce musí být náležitě
velká, aby si to každý rozmyslel, protože
on by si mohl založit také vlastní živnost
na tom, že se seznámil s tím, jak vlastně
podnikatelé provozují tuto činnost zapůjčování
kazet a podobně. Tím tedy odůvodňuji
tu chybějící sankci, protože jinak by
se jednalo o lex imperfecta. To, že v zákoně
řekneme, že pracovníci jsou povinni zachovávat
mlčenlivost, je krásné, ale když tu
mlčenlivost nedodrží, nikdo jim nemůže
uložit žádný trest, protože to není
nikde stanoveno a občan se řídí jen
zákony. Takže žádná pokuta, nic
se mu nemůže stát, nanejvýš by
snad ztratil své zaměstnání, což
je ve srovnání s tím, jak se může
obohatit, zanedbatelné.
Ve stejném smyslu navrhuji doplnit ve společné
zprávě k části III, bod 3 text odst.
6, který pojednává o podobné věci,
ale zase tam právě chybí ta sankce, to znamená
za text, uvedený ve společné zprávě
navrhuji doplnit: "Za porušení mlčenlivosti
může být ministerstvem kultury uložena
pokuta příslušnému pracovníkovi
až do výše 100 000 Kč."
Obdobně ještě musíme přejít
k § 9, kde máme tentokrát dohled ministerstva
nad příslušným fondem. Tam také
nemáme žádné sankce. Pracovníci
ministerstva kultury mohou vstupovat do právnických
osob a mohou vedle toho při vedlejší činnosti
nebo jinde skutečnosti oznamovat, zpeněžovat,
prodávat a podobně a měli bychom stejné
problémy.
Proto bych tam navrhoval, aby byl v § 9 dosavadní
odstavec označen jako odst. 1 a aby byl doplněn
odstavec 2: "Pověření pracovníci
ministerstva kultury jsou povinni zachovávat mlčenlivost
o skutečnostech, o nichž se dověděli
při výkonu své funkce podle odst. 1, popřípadě
v souvislosti s ní. Tato povinnost trvá i po skončení
jejich pověření. Za porušení
mlčenlivosti může být ministrem kultury
uložena příslušnému pracovníkovi
pokuta až do výše 100 000 Kč."
Toto bych řekl, že se stává snad zlozvykem,
že podobná ustanovení doplňujeme snad
do každého zákona. Vzpomínám
si, že u Všeobecné zdravotní pojišťovny,
u všech těch systémů pojištění,
u všech finančních věcí stále
znova a znova doplňujeme totéž. Přitom
to patří k základním principům
tržní ekonomiky, že každý podnikatel
je pod jistou právní ochranou. Já už
z toho začínám být smutný,
protože totéž jsme nalezli v zásadách
zákona o vývozu zbrojního materiálu
a to jsou velmi citlivé věci. Už začínám
mít pocit, že tady někdo chce podnikatelům
znemožnit jejich život, jejich činnost zkomplikovat
tak, aby podnikatelé nemohli své podnikatelské
tajemství, své záměry zpeněžit,
což je základ tržní ekonomiky. Velmi mě
to mrzí, pane ministře. Musím říci,
že mě to velice mrzí, protože to už
by snad vláda, která si říká
pravicová, měla důsledně dodržovat,
právě proto, že to není poprvé,
že se to stále opakuje. S potěšením
musím říci, že ministr financí
ve svých návrzích na to dbá a to mě
těší. Už jeden ministr v naší
vládě na to dbá.
Přejdu k § 5, kde se hovoří o věkové
hranici pro přístupnost audiovizuálních
děl. Kladu si otázku, zda dosud užívané,
byť jen pracovní, právně nezávazné
označení filmů, které se hodí
pro děti pod 12 a nad 12 let, zda by snad nestálo
za to, nad tím uvažovat, protože pro rodiče
je to alespoň orientace, zda s dítětem jít
či nejít na takový film. Musím říci,
že i já sám, když jdu s dětmi o
víkendu do kina, rád bych věděl, zda
ten film je vůbec pro děti přijatelný,
zda nebudu muset po 5 minutách opustit kino. Kde se to
mám dozvědět? Kdo mi to řekne? Nikdo.
Nikde se to nedozvím. Myslím, že bychom měli
uvažovat o rozšíření, ale nevím
teď, jak to legislativně zpracovat. Autoři
samozřejmě budou chtít, aby tam chodili i
mladiství, protože ti rádi chodí do
kina, utratí za to hodně peněz, takže
všichni autoři budou říkat, že
film je přístupný pro děti od 6 let
nebo nejlépe od 2 let, protože proč ne, když
si to zaplatí. Myslím si, že tam musí
být nějaký dohled, že tam chybí
zpětné kontrolní vazby, že stát
stojí na tom, že sice říkáme,
co máme dělat, ale také kontrolujeme dodržování
takovýchto zákonů. To tady postrádám.
Samozřejmě zůstává otázkou
- neumím to teď zformulovat - kdo by měl stanovovat
hranice, podle jakých kritérií, ale někdo
by to dělat měl. Ne autor.
Přejdu k § 7 - Národní filmový
archiv. Kladu si otázku, zda jsme schopni posoudit, co
je součástí národního kulturního
dědictví a archiválií dokumentujících
vznik a vývoj filmu. Jakžtakž se to dá
vytušit, ale podle čeho to budeme posuzovat? V mnoha
případech věci, které v době
svého vzniku vůbec nebyly posuzovány za kulturní
dědictví, ať už to byla Božena Němcová
nebo K. H. Borovský, skončily za smutných
okolností, a přesto se staly základní
součástí naší literatury.
Proto bych doporučoval v § 7 doplnit v předposledním
řádku před slova "tvořících
součást národního kulturního
dědictví" slova "zejména těch,
které tvoří součást národního
kulturního dědictví atd.". Snad ti,
kdo budou archiv řídit, pochopí, že
se mají věnovat nejen tomu, co sami uznají
za kulturní dědictví, ale že by měli
být obezřetnější a archivovat
vše, co tady vzniká. Dokonce i filmy, které
byly dovezeny z ciziny a dabovány, by měly být
archivovány. Myslím si, že ke kulturnímu
dědictví patří i úroveň
dabingu, která je rozličná, jak známe
z různých produkcí.
To jsou všechny mé připomínky k tomuto
návrhu zákona. Musím říci,
že jsem trochu smutný, protože v poslední
době jsme z vlády dostávali poměrně
kvalitně zpracované návrhy zákonů.
Tento k nim bohužel nepatří, pane ministře.
Omlouvám se, ale opravdu jsem toho názoru, že
tento návrh nepatří k těm kvalitnějším.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Paynovi. Prosím pana poslance Řezníčka,
připraví se paní poslankyně Lojdová
a pan poslanec Broulík.
Poslanec Miroslav Řezníček: Vážený
pane předsedající, pane ministře,
dámy a pánové, předložený
návrh je nanejvýš potřebný a
z technického hlediska bylo zde řečeno již
mnohé. Já se chci ale zabývat jeho nevčasností,
která zavinila stav, že veškeré aktivity,
které se dostaly do rozporu s dosud platným prezidentským
dekretem 50/45 Sb., jsou z tohoto hlediska nezákonné
a nemůžeme se tvářit, že se nestaly.
Jako příklad mohu uvést nezákonnou
výrobu, distribuci a produkování filmu Tankový
prapor, určité, z hlediska dekretu problematické
privatizační kroky Krátkého filmu
apod. Tyto a další aktivity je nutno buď prominout
nebo sankcionovat. Rozhodně neobstojí výrok
předního funkcionáře Ministerstva
kultury, že se vlastně nic neděje, že
tyto aktivity poněkud předběhly legislativu.
Nelze rovněž akceptovat výrok náměstka
ministra kultury pana Prokopa, že on to žalovat nebude.
Aktivity, které se dostaly do rozporu s Dekretem prezidenta
republiky, ať chceme nebo ne, jsou nezákonné.
Nelze totiž v tomto případě s příznačnou
lehkostí tvrdit, že prezidentský dekret je
dědictvím bolševismu a v rámci revolučního
etosu, abych parafrázoval některé výroky,
je naprosto v pořádku, že se porušuje.
Odpovědnost neleží jen na subjektech, které
se svými aktivitami dostaly do rozporu se zákonem,
ale také, a to především, na státních
orgánech, které mají v popisu práce
bdít nad zákonností v tomto státě.
Deklarujeme-li, že žijeme v právním státě,
pak jakékoliv bláboly o revolučním
etosu a tímto odůvodňovaná správnost
porušování ještě platných
zákonů jsou nadbytečné. K tomuto problému
je nutno - dle mého názoru - se postavit čelem
a nesnažit se hrát roli mrtvého brouka.
Dávám tedy tento pozměňovací
návrh. V § 14 část IV - přechodná
a závěrečná ustanovení -
doplnit větu:
"Aktivity, které se dostaly do rozporu se zněním
těchto paragrafů, se nabytím účinnosti
tohoto zákona promíjejí."
Na závěr chci ještě jednou zdůraznit,
nebudeme-li mít vůli problematiku schůdně
vyřešit již v tomto zákoně, je
pak na institucích, které jsou odpovědné
za dodržování zákonnosti v této
republice.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Prosím paní poslankyni Lojdovou.
Poslankyně Kateřina Lojdová: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
pane ministře, dámy a pánové, dovolila
bych si přednést tři pozměňovací
návrhy, které již zde zazněly z úst
pana ministra a já jako poslankyně bych si je dovolila
vzít za své.
Za prvé doporučuji ponechat § 2 odst. 1 v původním
znění tisku 510. Pouze opravit legislativně
technickou chybu v textu tisku 510, to je nahradit slova "v
§ 2 odst. 2" slovy "v § 1 odst. 2".
Dále doporučuji v odkazu č. 5 k nově
navrhovanému odstavci 2 § 2 doplnit odkaz na zákon
č. 2 z roku 1969 Sb. ve znění pozdějších
předpisů, který zakotvuje kompetenci Ministerstva
kultury k provádění autorského zákona.
Zdůvodnění zde již přednesl pan
ministr. Dovolím si jen znovu upozornit, že právě
v oblasti videa dochází k největšímu
autorskoprávnímu pirátství a výrazným
daňovým únikům. informace získané
pro tyto účely nemají obchodní charakter,
ale budou chránit před zneužitím.
Za druhé zde byla řeč o § 4 - vypustit,
nevypustit. Zdá se mi, že zde jasně nezazněl
návrh, který by navrhoval ponechat § 4 v původním
znění, jak zní v tisku 510, to znamená
co se týká vypuštění § 4
ve společné zprávě. Jedná se
o onen příplatek jedné koruny za půjčování
a prodej videokazet. Již zde byla řeč o tom,
že by Fond pro ochranu a rozvoj české kinematografie
přišel vypuštěním paragrafu 4 o
35 mil. korun. Zcela laicky, když to řeknu pro poslance,
kteří se nezabývají problematikou
kinematografie, jde o to, že jestliže někdo má
na video, má na to, aby si půjčoval videokazety,
jistě ho nezabije jedna koruna, která se jasně
použije na výrobu nových českých
filmů. Tato koruna je za vypůjčení
videokazety třeba i amerického filmu.
Co se týká financování kinematografie
z rozpočtu, tím bychom vlastně nechávali
na této sněmovně každý rok při
schvalování rozpočtu na vůli či
nevůli, zdali bude Fondu určena nějaká
část rozpočtu na financování
české kinematografie.
Pan kolega Vrzal zde již upozornil na nedůslednost
společné zprávy. To znamená, že
v případě, že by naopak byl vypuštěn
§ 4, je zapotřebí vypustit ještě
v § 10 odst. 1 písm. b). K tomuto návrhu se
připojuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
paní poslankyni Lojdové a prosím pana poslance
Broulíka. Připraví se poslanci Koronthály
a Vrzal.
Poslanec Jaroslav Broulík: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, pane ministře, vážené
kolegyně a kolegové, chtěl bych obrátit
vaši pozornost při projednávání
tohoto zákona k problémům, které -
přestože uznávám, že je třeba
řešit problematiku audiovize zákonem, pokud
možno v krátkém čase - které
při projednávání ve výborech
nebyly řádně odpovězeny.
V § 1, odst. a) se za audiovizuální dílo
považuje, jak je tady napsáno, audiovizuálním
dílem je dílo, které se sestává
z řady zaznamenaných spolusouvisejících
obrazů, ať už doprovázených zvukem
či nikoli, vnímatelných zrakem, a jsou-li
doprovázeny zvukem, vnímatelných i zvukem.
Pokud je určeno k veřejnému šíření
pomocí technického zařízení.
Audiovize ve světě se ohromně rozšiřuje.
Začíná se používat jako významná
didaktická pomůcka, jako reklama, jako součást
technické dokumentace. V rámci televize i jako hry
pro mládež.
Pokud tyto pojmy, na základě výkladu, který
je definován v tomto zákoně, tak pod tento
zákon veškeré půjčování
i poplatky musí platit, dejme tomu i agentury, které
se zabývají výchovou nebo technické
firmy, které použijí audiovizuální
dílo jako technickou dokumentaci.
Dále bych chtěl upozornit na to, že zde není
definovaná doba. To znamená, že může
být audiovizuální pořad dvě
minuty i dvě hodiny. Přesto je v § 8 uvedena
nabídková povinnost, tzn. i tyto programy musí
být nabídnuty k archivování.
Nejsem to nyní schopen definovat, abych strukturu tohoto
zákona nenaboural, doufám, že pan ministr mně
i mým kolegům ukáže, jakým způsobem
tento problém bude řešen.
Mám jednu konkrétní připomínku
či návrh. V § 6 vypustit odst. c) z jednoho
prostého důvodu, že je zde zakázána
propagace léčiv dostupných na lékařský
předpis, jež jsou v České republice
registrována. Myslím, že pokud je něco
registrováno, je to schváleno. Je věcí
technickou, nebo pokud výrobce zvolí, že chce
dokladovat účinnost nebo způsoby využití
pomocí videa, měl by tuto možnost mít.
To je všechno.