Poslanec Jozef Wagner: Dámy a pánové,
omluvte mne, ale jsem nucen panu premiérovi odpovědět.
V žádném případě jsem
nepřednesl tuto interpelaci ani s úmyslem vrážet
klín mezi vládu a prezidenta, ani s úmyslem
vyvolat konfrontační atmosféru. Nebyl jsem
to já, kdo zvedl v této kauze hlas. Byl to pan premiér.
Netvrdil jsem, že je potřeba, aby vláda byla
u jednání. Řekl jsem pouze, že bylo
potřeba, aby byly ctěny zvyklosti, nic více.
Bylo oficiálně oznámeno, že pan premiér
se účastní večeře či
čeho v Litomyšli; neúčastnil se, a tím
vznikly tyto problémy.
Domnívám se, že je právem poslance se
zeptat. Nic jiného jsem neučinil. Zřejmě
si budeme muset každý ponechat svůj názor.
Bylo by snad vhodné ukončit řečnickou
otázkou, jestli by se vládní a parlamentní
činitelé těch zemí, jejichž hlavy
států se účastnily, chovali podobně
jako naši představitelé, kdyby se podobná
akce uspořádala v jejich zemi.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi, Potřebuji se ubezpečit,
zda se jednalo o interpelaci nebo o otázku. (Poslanec Wagner:
O interpelaci.) Pan předseda vlády vystoupil s odpovědí.
Vzhledem k tónu vašeho vystoupení soudím,
pane poslanče, že nejste s odpovědí
pana premiéra spokojen. Ptám se pouze proto, abych
věděl, o jakém usnesení mám
dát hlasovat.
Dámy a pánové, přednáším
návrh na následující usnesení:
"Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
předsedy vlády Václava Klause na interpelaci
poslance Jozefa Wagnera ve věci účasti zástupců
vlády na setkání sedmi prezidentů
v Litomyšli."
Nezbývá mi než vás odhlásit a
požádat, abyste se s pomocí karty přihlásili.
Dámy a pánové, kdo souhlasí s usnesením
tak, jak jsem je před chvílí formuloval,
ať to dá v 55. hlasování, které
právě začíná, patřičným
způsobem najevo. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování číslo 55 skončilo.
Pro bylo 19 poslanců, proti 60, zdrželo se 33. Konstatuji,
že návrh usnesení nebyl přijat.
Vzhledem ke zvyklostem panujícím v této sněmovně
se pokusím zformulovat opačný návrh
usnesení:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky souhlasí s odpovědí předsedy
vlády Václava Klause na interpelaci poslance Jozefa
Wagnera."
Kdo je pro takovéto usnesení, ať to dá
v 56. hlasování patřičným způsobem
najevo. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo s výsledkem 64
pro, 11 proti, 37 se zdrželo. Návrh usnesení
byl přijat.
Dámy a pánové, vyčerpal jsem všechny
přihlášky do rozpravy k tomuto bodu. O slovo
se hlásí předseda poslaneckého klubu
ODS poslanec Jiří Honajzer.
Poslanec Jiří Honajzer: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych v tomto
okamžiku mezi dvěma projednávanými body
požádal o půlhodinovou přestávku
pro jednání klubu. Pokud mi bude vyhoveno, v což
doufám, zároveň okamžitě svolávám
klub ODS do místnosti státních aktů.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy
a pánové, bývá zvykem těmto
žádostem vyhovět. Při pohledu na hodinky
zjišťuji, že je 11.41 hod. a myslím, že
bychom měli žádosti klubu ODS vyhovět.
Zároveň se domnívám, že bychom
to mohli spojit s polední přestávkou. Sejdeme
se k odpolednímu jednání ve 13.30 hod., kdy
budeme pokračovat dalším bodem.
(Jednání přerušeno v 11.41 hodin.)
(Odpolední jednání zahájeno ve 13.44
hodin.)
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vážení
páni kolegové, vážené paní
kolegyně, budeme pokračovat v našem jednání
18. schůze. Hlásí se pan poslanec Bílý.
Poslanec Jiří Bílý: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
podle rady řídícího schůze
z dopoledne bych chtěl, aby se doplnil plán schůze
v tom směru, že za odpovědi členů
vlády na interpelace, otázky a podněty poslanců
Poslanecké sněmovny by byl zařazen další
bod, který by se týkal podnětů na
komisi pro sdělovací prostředky. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji,
dámy a pánové, slyšeli jste procedurální
návrh pana poslance Bílého. Než o něm
dám hlasovat, všechny vás odhlásím
a poprosím o novou prezentaci.
Budeme tedy hlasovat o procedurálním návrhu
tak, jak jste jej právě vyslechli od pana poslance
Bílého. Ptám se tedy sněmovny:
Kdo podpoří tento návrh, ať to dá
najevo hlasováním číslo 57.
Kdo je tedy pro? Děkuji.
Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji, hlasování je skončeno. Procedurální
návrh pana poslance Bílého nebyl přijat
poměrem hlasů 32 pro, 33 proti, 32 se hlasování
zdrželo a 3 nehlasovali.
Dámy a pánové, než přejdu k dalšímu,
chci vás informovat, že organizační
výbor předkládá návrh na rozšíření
pořadu této schůze o další bod
a tímto dalším bodem je vládní
návrh, kterým se předkládá
Parlamentu ČR k vyslovení souhlasu uskutečnění
výcvikových činností jednotek Armády
ČR mimo území České republiky
a s krátkodobou přítomností jednotek
cizích ozbrojených sil na území České
republiky za účelem výcviku. Jde o sněmovní
tisk 952. Děje se tak na základě žádosti
předsedy vlády, která byla včera odpoledne
doručena předsedovi Poslanecké sněmovny.
Tento nový bod doporučuji zařadit za stávající
bod 22. schváleného pořadu, abychom dali
časovou možnost projednat návrh v branném
a bezpečnostním výboru a zahraničním
výboru, jimž byl návrh organizačním
výborem přikázán. Podotýkám,
že uvedený vládní návrh byl rozdán
na lavice.
Přistoupíme tedy k hlasování o tomto
návrhu na rozšíření pořadu.
Kdo je tedy pro tento návrh na rozšíření
pořadu, ať to dá najevo v hlasování
číslo 58.
Kdo je pro? Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.
Hlasování je ukončeno. Procedurální
návrh na rozšíření pořadu
byl přijat poměrem hlasů 58 pro, 28 proti,
21 se zdrželo hlasování a 3 poslanci nehlasovali.
Přejdeme tedy k dalšímu bodu pořadu
a tím jsou
Pan ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý
odpověděl na interpelaci poslance Pavla Seifera
ve věci dostavby jaderné elektrárny Temelín
- tisk 857. Odpověď byla předložena jako
tisk 857 A. Její projednávání bylo
na 17. schůzi Poslanecké sněmovny přerušeno
na žádost poslance.
Považuje pan poslanec odpověď za uspokojivou?
(poslanec Seifer: Ano.) Ano, děkuji.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Protože se
do rozpravy nikdo nehlásí, navrhuji přijmout
následující usnesení:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého
na interpelaci poslance Pavla Seifera ve věci dostavby
jaderné elektrárny Temelín, uvedenou v tisku
857 A."
Budeme tedy hlasovat.
Ptám se, kdo souhlasí s tímto návrhem?
Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.
Hlasování je ukončeno. Šlo o 59. hlasování
této schůze. Návrh byl přijat poměrem
hlasů 107 pro, nikdo proti, 7 se zdrželo hlasování
a 17 nehlasovalo.
Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý
odpověděl na interpelaci poslance Michala Krause
ve věci vztahů mezi německou společností
Volkswagen a českou automobilkou Škoda - tisk 904.
Odpověď se předkládá jako tisk
904 C. Považuje pan poslanec odpověď za uspokojivou?
Poslanec Michal Kraus: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, musím bohužel
konstatovat, že odpověď za uspokojivou nepovažuji.
Chtěl bych říci, že odpověď
pana ministra Dlouhého z 22. 3. 1994 na moji interpelaci
z 9. 3. nejen nevyvrátila mé obavy o osud automobilky
Škoda, ale naopak je dále prohloubila. Nevyvrátila
obavy, že v rozhodujících otázkách
pan ministr životní zájmy této automobilky
nehájí a zřejmě je hájit nehodlá,
ačkoliv to na veřejnosti opakovaně slibuje.
Pan ministr letos opakovaně veřejně sliboval
již po návrhu Volkswagenu na snížení
finančního objemu investic na 3,7 mld. DM, to je
zhruba o polovinu nižší proti původním
záměrům, že bude hájit tzv. věcné
záměry těchto investic dle původní
smlouvy s Volkswagenem.
Přislíbil zejména hájit záměr
zdvojnásobení výrobních kapacit vybudováním
nových kapacit na výrobu nového modelu vozu
a zabezpečení dohodnuté úlohy domácích
subdodavatelů. Přestože Volkswagen již
zpochybnil výstavbu nové motorárny nejen
pro vozy Škoda, ale i pro potřeby koncernu Volkswagenu,
a tím tedy i úlohu domácích subdodavatelů.
Tento slib veřejně opakoval nejen pan ministr, ale
i jeho náměstek Sábela znova v dubnu t.r.
již po návrhu Volkswagenu na ještě další
zkrácení uvedeného investičního
záměru, které by prakticky zcela upustilo
od výstavby závodu na výrobu nového
modelu vozu. Místo nových kapacit na výrobu
asi 200 000 vozů nového modelu by se jich mělo
vyrábět pouze 70 000 na dosavadních kapacitách.
Tyto veřejné přísliby byly současně
zpochybňovány pochopením pro situaci Volkswagenu.
Navzdory veřejným příslibům
přitom pan ministr Dlouhý již ve své
odpovědi na moji interpelaci uvedl, že na výstavbě
motorárny nelze dogmaticky trvat.
Pan Pěch na tiskové konferenci ve Volksburgu podle
zpráv tisku dokonce tvrdil, že s ním nikdo
ani nejednal o dodatku ke smlouvě, který by zakotvil
povinnost zdvojnásobit výrobu v automobilce Škoda,
a tím spíš současné stupňování
restriktivních záměrů Volkswagenu
vůči Škodě nevyplývá prioritně
z celkové situace tohoto koncernu, která se podle
pana Pěcha letos naopak již lepší, ale
z vnitřních sporů o roztržení
Volkswagenu na jednotlivé jeho podniky.
Prohloubily se mé obavy, že nedůsledný
postup pana ministra Dlouhého umožňuje vedení
Volkswagenu řešit své obtíže cestou
nejmenšího odporu, zatímco zájmy ostatních
dceřinných firem jsou tvrdě hájeny
a prosazovány na nejvyšších i vládních
úrovních. Příkladem může
být např. postup španělské vlády
v případě Seatu.
Přitom právě původní investiční
záměry Volkswagenu ve Škodě byly rozhodující
podmínkou, proč vláda ČR dala přednost
Volkswagenu před jinými zahraničními
investory, a bez plného dodržení těchto
záměrů by udržení společného
podniku s Volkswagenem bylo v rozporu se životními
zájmy Škody, neboť by ohrozilo její budoucí
existenci a s ní i jejích subdodavatelů.
Je vůbec možné, pane ministře, se za
této situace spolehnout na opožděné,
nyní publikované přísliby, že
udržení věcného obsahu těchto
původních investičních záměrů
bude prosazováno i odkladem postoupení majoritního
vlastnického podílu Volkswagenu na automobilce Škoda
nebo i odstoupením od společného podniku
s Volkswagenem, pokud by tyto záměry nebyly dodrženy?
Vaše odpověď kromě toho obsahuje některá
fakta, která mne doslova ohromují a budí
nelíčené obavy z toho, že českou
stranu proti profesionálům z Volksburgu zastupují
podnikatelská kuřata. Jak jinak si vysvětlit,
že jak uvádíte ve své odpovědi
- mezi akcionáři jsou do pětičlenného
představenstva a.s. Škoda zvoleni tři zástupci
Volkswagenu a dva zástupci vládního akcionáře
se zdůvodněním, že většinové
zastoupení Volkswagenu v představenstvu ještě
před druhým kapitálovým vkladem bylo
českou stranou akceptováno z důvodu zachování
kontinuity rozhodování před i po navýšení
kapitálu ze strany Volkswagenu. Neznám podnikatele,
který by v představenstvu akciové společnosti,
pokud by v ní měl většinu, netrval na
tom, aby i v představenstvu měl většinu.
Stejně tak mne znepokojuje jistá - řekl bych
- matematická nedůslednost, kde hovoříte
o tom, že dodržení podnikatelského záměru,
který se týká zdvojnásobení
výrobních kapacit a náběhu výroby
nových modelů, nebyl smluvním partnerem zpochybněn,
a na druhé straně že v souvislosti s výrazným
poklesem odbytu automobilů nelze dogmaticky trvat na výstavbě
motorárny a tedy původní výši
investic, když není zajištěn předpokládaný
odbyt. Produkce vozu Škoda v r. 1993 byla zhruba 220 000
ks. Při jejím plánovaném zdvojnásobení
by dosáhla zhruba 450 000 ks. Jak uvedl pan náměstek
Sábela v rozhovoru pro Rudé právo, motorárna
by byla efektivní při výrobě minimálně
400 000 ks motorů. Proto nechápu, pokud by měly
být skutečně zachovány původní
investiční záměry v automobilce Škoda
Mladá Boleslav, proč by neměla být
motorárna budována.
Za určitou neupřímnost považuji vaši
odpověď na otázku označenou písmeny
3b), kde jistě dobře víte, že v otázce
místo slůvka "za" má být
slovo "v", tedy že vláda ČR jednostranně
snížila podíl české strany tím,
že se rozhodla o zřeknutí se nároku
na dividendy této společnosti nikoliv za rok 1993,
ale v roce 1993. Hovoříte o tom, že domněnka
o zřeknutí se výplaty dividendy z české
strany ve prospěch Volkswagenu postrádá jakékoliv
opodstatnění. Je tedy namístě se ptát,
jak to skutečně bylo v případě
dividend za rok 1992, nikoliv za rok 1993.
Závěrem bych se chtěl zeptat ještě
na několik věcí. Je pravda, že váš
pan náměstek Sábela v době, kdy vykonával
funkci místopředsedy dozorčí rady
Škoda-Volkswagen, si vyžádal od Volkswagenu přidělení
služebního vozu značky Audi, nejnovějšího
modelu, který byl speciálně vybavován
podle jeho požadavků? Je pravda, že jste odvrátil
hrozící skandál zaplacením tohoto
vozu z prostředků svého ministerstva ve výši
téměř 2 milionů korun? Byla dodávka
tohoto automobilu jako služebního vozidla vaším
ministerstvem předem plánována? Pokud na
tyto dotazy odpovíte kladně, chtěl bych se
zeptat, jaké důsledky vůči panu náměstkovi
jste vyvodil a kdo tento automobil využívá?
Závěrem bych chtěl doporučit přijmout
usnesení, ve kterém sněmovna vysloví
nesouhlas s odpovědí pana ministra Dlouhého
a současně ho požádá, aby do
příští schůze parlamentu předložil
podrobný přehled jednání zástupců
České republiky a firmy Volkswagen ve věci
Autoškody Mladá Boleslav, a to od 1. 7. 1992 do dnešních
dnů, seznámil poslance se záměry vlády
ČR ve věci dalšího rozvoje podniku a
s postupnými kroky, které k realizaci tohoto záměru
povedou, případně zhodnotil i únosnost
dalšího setrvání pana Sábely
ve funkci náměstka ministra průmyslu a obchodu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Krausovi. Pan poslanec Kraus tedy nesouhlasí
s odpovědí. Otevírám tedy rozpravu
k tomuto bodu. Hlásí se pan poslanec Vorlíček.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
dovolte mi také několik slov ke kauze Škoda
Mladá Boleslav - snížení původních
investičních záměrů a otázky
motorárny. Snížení Volkswagenem původně
slibovaných investic do a.s. Škoda Mladá Boleslav
ze 7,137 mld. marek na 3,749 mld. marek se stalo předmětem
živých diskuzí na stránkách tisku
i mezi motoristickou veřejností.
A to nejenom pro snížení investic a způsobu,
kterým došlo k odmítnutí sjednaného
bankovního úvěru, ale také k tomu,
jak se najednou probudili z poklidného spánku představitelé
Ministerstva průmyslu a Fondu národního majetku.
Těžko by někdo ve světě věřil,
že pozoruhodně neinformována a událostmi
zcela zaskočená česká strana je v
a.s. Škoda Mladá Boleslav doposud majoritním
akcionářem.
Teď se samozřejmě ministr obchodu a průmyslu
pan Dlouhý a předseda Fondu národního
majetku Tomáš Ježek snaží napravit
dojem a veřejně manifestují odhodlání
prosadit dodatky ke smlouvě s Volkswagenem a zajistit,
aby se mladoboleslavská automobilka nestala pouze montážním
závodem. Podle zpráv tisku např. pan Tomáš
Ježek klade dnes důraz na to, aby se hlavní
komponenty, tj. motor nebo převodovka vyráběly
v tuzemsku.
Nelze pochybovat o tom, že výroba vlastních
typů motoru charakterizuje přední technicky
vyspělé automobilky, i když s částečnou
kooperací v této oblasti se setkáváme
stále častěji.
Je však třeba si položit otázku, zda základní
problém v probíhajících rozhovorech
s Volkswagenem o dodatcích ke smlouvě má
opravdu být jen a především motorárna
v Mladé Boleslavi. Třeba to bude znít někomu
kacířsky, ale podle mého názoru o
tom, zda se v Mladé Boleslavi postaví motorárna
a budou vyrábět vlastní motory rozhodne,
kdy skončí recese a jaký bude další
vývoj automobilového trhu a zda budou vlastní
motory nejekonomičtějším řešením.
Rozhodující vliv určitě nebudou mít
zbožná přání českých
politiků.
Podle mého mínění se správně
základní problém nazývá - udržení
dostatečného českého vlivu v Mladé
Boleslavi.
Domnívám se, že zcela prioritní záležitostí
jednání s Volkswagenem je to, aby česká
strana na základě nižších investic
Volkswagenu, než se slibovalo v době podpisu smlouvy,
a na základě určitého časového
posunutí některých rozvojových záměrů
požadovala i pomalejší přesun majority
na Volkswagen a větší konečný
akciový podíl české strany, než
zamýšlených 30%.
Podle platného obchodního zákoníku
je třeba udržet české straně
více než třetinu akcií, jinak Volkswagen
získá na valné hromadě akciové
společnosti kvalifikovanou většinu a může
bez ohledu na názor české strany přijmout
zásadní rozhodnutí, která budou jednostranně
preferovat zájem koncernu před zájmy Škody
Mladá Boleslav. Dokonce může v horších
časech továrnu v Mladé Boleslavi zavřít
a výrobu přesunout někam na Východ.
Udržení dlouhodobého vlivu české
strany na zásadní rozhodnutí ve Škodě
Mladá Boleslav ať už v podobě více
než třetiny akcií v majetku státu či
v rukách českého managementu a českých
zaměstnanců bez práva je převést
na cizí státní příslušníky
je opět součástí obecnější
otázky budoucnosti českého strojírenství
a vládního pohledu na ni.
Páteř českého průmyslu vždy
tvořily tradiční významné strojírenské
podniky jako Škoda Plzeň, Škoda Mladá
Boleslav, Tatra, Liaz, Poldi Kladno, Vítkovice, První
brněnská a další se sítí
stovek subdodavatelů.
Prosperita těchto podniků značně ovlivňovala
stav ekonomiky celého státu, což si uvědomovaly
snad všechny vlády v historii Československé
republiky a do značné míry se k nim podle
toho chovaly. Pokud pod vlivem různých dobových
pseudoteorií nyní česká strana podcení
otázky minimálního nutného podílu
na těchto podnicích a neudrží si možnost
ovlivňovat podstatná rozhodnutí v nich, stane
se náš průmysl a naše ekonomika hříčkou
rozhodnutí přijímaných někde
mimo hranice této země. A protože košile
je vždy bližší než kabát, v
kritických situacích samozřejmě převáží
zájem koncernu Volkswagen, Siemens či Asea Brown
Boveri (tato jména jsou vybrána zcela náhodně)
nad zájmy českých odnoží, budou-li
v nich mít zahraniční koncerny kvalifikovanou
většinu akcií. To by mohlo také jednou
znamenat konec kvalifikovaného tradičního
strojírenského průmyslu v českých
zemích. Pak bychom pocítili pravdivost výroku,
že jsou jen dvě skupiny zemí - země
průmyslové a země chudé.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Vorlíčkovi. Ptám se, kdo se
další hlásí do rozpravy? Pan ministr
Dlouhý. Prosím, pane ministře.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír
Dlouhý: Pane předsedající, pane
předsedo, dámy a pánové, vítám
tuto možnost, abych v odpovědi na vystoupení
pánů Krause a Vorlíčka byl schopen
říci alespoň několik poznámek
k nejožehavějším okolnostem fungování
existence i vlastně nedávné minulosti společného
podniku Škoda - Volkswagen.
Nemohu zde z evidentních důvodů udělat
přehled geneze minulého vývoje. Musím
se držet základních připomínek,
které zde zazněly, především
ve vystoupení poslance Krause, ale koneckonců i
ve vystoupení poslance Vorlíčka, byť
některé jeho úvahy, že to bude vývoj
na trhu a ukončení recese v oblasti automobilového
průmyslu, které určí především
další vývoj, jsem uvítal, neboť
se s nimi ztotožňuji.
Především bych chtěl jednoznačně
uvést na pravou míru tvrzení pana poslance
Krause, který prohlásil, cituji: že bylo zcela
odstoupeno od záměru výstavby takových
kapacit, které by umožnily naplnění
těch základních investičních
záměrů, které předjímá
smlouva z roku 1991.
Chtěl bych říci, že toto není
pravda. Jsem rád, že mohu prohlásit, že
v době, která byla mezi napsáním mé
odpovědi panu poslanci a dnešním dnem, proběhlo
jednak jednání valné hromady a především
ještě mé jednání s panem předsedou
dr. Piechem, při kterém jsme podepsali záznam
ze vzájemného jednání, který
se stal již na valné hromadě, která
byla přerušena, součástí protokolu
této valné hromady, kde je konstatováno a
mnou, panem předsedou Ježkem a dr. Piechem podepsáno,
že Volkswagen se zaručuje za pokračování
a provedení investic tak, jak je plánuje plánovací
kolo č. 42, jak z hlediska času - tzn. náběh
v červenci 1996, tak z hlediska objemu - tzn. 180 tis.
ks automobilů ročně. Toto bylo potvrzeno
na jednáních mezi mnou a dr. Piechem a toto bylo
stvrzeno podpisem dr. Piecha.
Nemohu samozřejmě komentovat, a nemohu ji ani vyloučit,
reakci dr. Piecha na tiskové konferenci Volksburgu při
příležitosti shromáždění
vedení Volkswagenu, pokud se nemýlím, z první
poloviny března t.r., kdy na improvizované tiskové
konferenci odpověděl v rychlosti asi v tom smyslu,
že mu není nic známo o dodatku ke smlouvě.
Musel jsem na to potom zareagovat tak, že jsem sdělovacím
prostředkům ukázal originál dopisu
ze 17. ledna 1994 podepsaný dr. Piechem, kde souhlasí
s naším návrhem, tzn. návrhem mým
a pana Tomáše Ježka, abychom zahájili
jednání o dodatku ke smlouvě mezi Škodou
a Volkswagenem, který by tento dodatek právně
fixoval investičními záměry, jak o
nich tady hovoříme.
Domnívám se, že současná česká
vláda řeší problémy, které
nám zde nechala vláda minulá. Při
této příležitosti a omlouvám
se, pane poslanče, že nemám dostatečné
lekce z vašeho minulého politického života,
bych se vás dotázal, pokud jste byl členem
ČNR v minulém volebním období mezi
léty 1990 - 1992, proč jste především
neinterpeloval vy, nebo někteří z vašich
kolegů, kteří dnes tak brojí proti
činnosti této vlády v této kauze,
proč jste neinterpelovali tehdejší českou
vládu, která uzavírala smlouvu takovou, jaká
uzavřena byla.
Já nekritizuji tímto přímo tehdejší
českou vládu, protože se domnívám,
že uzavření této smlouvy odpovídalo
znalostem a asi schopnostem jak postupovat. Ale znovu chci zopakovat
to, co jsem již mnohokrát říkal, že
tato smlouva, zatímco jednoznačně přesně
a legislativně vyčerpávajícím
způsobem specifikuje povinnosti strany české,
pouze částečně takto přesně
a pevně specifikuje povinnosti Volkswagenu s tím,
že ponechává v poněkud tentativní
a víceméně ilustrativní podobě
investiční záměry Volkswagenu. V originále,
v anglické verzi v příloze b) k určité
části té smlouvy jsou tyto záměry
tentativně uvedeny, zatímco v českém
překladu je pouze napsáno, že tyto záměry
jsou uloženy u firmy White and Case - tam a tam.
Toto v současné době řešíme,
toto se stalo základním problémem. A nejsou
to ani "podnikatelská kuřata", ale je
to česká strana, která se snaží
toto vyřešit tím, že od okamžiku,
kdy bylo zpochybněno chování firmy Volkswagen,
tedy skrečováním půjčky ve
výši 1,4 mld. marek, která měla sloužit
k financování příslušných
investic, okamžitě reagujeme tím, že během
3 měsíců jsme se snažili dostat Volkswagen
do pozice, že bude souhlasit s jednáním o tomto
dodatku. Dopisem, který jsem již citoval, doktor Piech
s tím souhlasil, jednání se rozeběhlo,
v okamžiku, kdy se nám zdálo, že tato
jednání se zbržďují a dostávají
do určitých problémů, jsme okamžitě
vyvolali další jednání na vyšší
úrovni, jejímž rezultátem je protokol,
o kterém jsem hovořil. Tato jednání
nadále pokračují a je znám náš
záměr, že pokud nedojdeme k závěrům,
které by pevně fixovaly investiční
záměry, jsme připraveni udělat to,
o čem jste i vy hovořil, tzn. nepřipustit
další narůstání podílu
Volkswagenu, byť by to znamenalo do určité
míry porušení současné smlouvy.
Tady se vyskytuje celá řada variant, poslanec Vorlíček
o jedné z nich hovořil.
Domnívám se, že náš postup je dostatečně
razantní, a že jej lze plně srovnat s postupem,
který měla španělská nebo i katalánská
vláda v případě Seatu. A v případě
Seatu je situace mnohem a mnohem horší. Nechtějte,
abychom kritizovali Volkswagen proto, že s nástupem
nového vedení také se snaží novým
způsobem vyřešit problémy, které
Volkswagen má. Protože pak bychom se museli ptát,
proč byl vůbec Volkswagen vybrán. Já
vycházím z této situace, že tento partner
tady je, že z hlediska krátkodobého a současného
polepšení situace Favoritu má výsledky
poměrně dobré a z hlediska dlouhodobého
musíme jej dostat tam, kam všichni společně
- myslím si - bychom jej měli dostat.
Musím se samozřejmě zmínit i o tom
případu automobilu údajně pana náměstka
Sabely. Pan náměstek Sabela si nevyžádal
žádný automobil a tento automobil nebyl připravován
podle jeho speciálních přání.
Podle pravidel koncernu předseda a místopředseda
dozorčí rady každého z podniků
koncernu, tzn. Volkswagen, Audi, Seat a Škoda, má
nárok na koncernové auto, tzn. automobil Audi. Každý
člen dozorčí rady má nárok
na tzv. závodové auto. Tzn. ten, kdo je členem
dozorčí rady za škodovku, má nárok
na Favorita. Po mém zvolení členem dozorčí
rady a očekávaném zvolení místopředsedou
na prvním zasedání dozorčí
rady budu mít na toto vozidlo nárok i já.
Já už jsem oznámil, že se tohoto vozidla
jednoznačně zříkám. Doporučil
jsem panu náměstku Sabelovi, aby tímto automobilem
vůbec ani nejezdil, a aby ho ponechal garážovaný
tam, kam mu byl přidělen, v garáži,
kterou přiděluje a dává Volkswagen.
Pokud vím, pan náměstek Sabela tuto skutečnost
do značné míry respektoval. Bylo však
nabídnuto, aby tento automobil koupilo ministerstvo, pokud
bude mít o to zájem. Zatím jsme nic nekoupili.
Musím se vyjádřit rovněž k některým
širším souvislostem.
Ještě mě napadá, pane poslanče,
ptáte se také ostatních českých
členů dozorčí rady, jestli jezdí
tím Favoritem, který jim byl přidělen?
Ještě bych se chtěl vyjádřit
k těmto širším věcem, o kterých
mluvil pan poslanec Vorlíček. O tom, že český
automobilový průmysl by mohl být určitým
jádrem nebo musí zůstat určitým
jádrem našeho průmyslu jako celku. Já
s tím souhlasím. Mimochodem v protokolu, který
jsem s dr. Piechem a spolu s T. Ježkem podepsal, je rovněž
zakotveno - byť ve velmi stručné podobě
- a je to na stole i při jednání jednacích
týmů, že chceme jednoznačně,
aby třeba v přílohách k dodatku ke
smlouvě, který bychom rádi do léta
uzavřeli, bylo jasně specifikováno postavení
českých subdodavatelů. Chceme hodně.
Chceme po Volkswagenu, aby přijal naše představy
o subdodavatelích. Už vidím, jak někdo
mě dokonce obviní z málo tržního
a z málo liberálního chování.
Už jsem se přiznal k tomu, že souhlasím
s tím, že to především musí
být vývoj trhu, který bude určovat
jak bude úspěšná Škodovka. Jednoznačně
říkám, že nepodceňujeme nebezpečí,
že když koncern jako celek provádí nějakou
ozdravnou politiku, že by mohl tuto politiku provádět
tak, že sice dopadne na všechny čtyři
části koncernu, ale na některé více
a na některé méně a jasně dáváme
najevo a prosazujeme, že to nesmí být Škodovka,
na kterou dopadne více než na ostatní části
koncernu. Naopak, snažíme se jednoznačně
z čísel, která jsou k dispozici, dokázat,
že je to Škoda, která má komparativní
výhody, i když nedocházelo k plnému
vývoji a výrobě českého motoru.
Odpověděl jsem vám - myslím - jasně
a trvám na té odpovědi. Spojení s
převodovkou, s podvozky a s šancí do budoucna
převzít výrobu i na vyšší
počet motorů, než bude roční
výroba automobilů otevírá možnost,
že z hlediska dlouhodobých komparativních výhod
převzít i některé aktivity z jiných
součástí koncernu a nechtějte po mně,
abych šel dál a konkrétněji, protože
to není možné. Takže, tato šance
tady je a velmi tvrdě ji prosazujeme.
Pane předsedající, pane předsedo,
dámy a pánové, nezbývá mi nic
jiného, než abych na základě svých
poznámek vás požádal, zda byste nezvážili,
aby moje odpověď byla přijata jako vyhovující.
Děkuji vám.