Dalším bodem je
K tomuto bodu jsme obdrželi sněmovní tisky
933 až 934 a 956. Protože podle § 75 jednacího
řádu se o takovém návrhu hlasuje bez
rozpravy, přejdeme hned k hlasování. Budeme
hlasovat o návrhu na výjimečné zkrácení
zákonné lhůty uvedené ve sněmovním
tisku 933.
Ptám se, kdo ve 131. hlasování podporuje
tento návrh. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat. Pro hlasovalo 113 poslankyň
a poslanců, proti 1, 25 se zdrželo hlasování.
Nyní budeme hlasovat o návrhu uvedeném ve
sněmovním tisku 934, kterým se výjimečně
povoluje v Poslanecké sněmovně vládní
návrh, kterým se předkládá
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR
k vyslovení souhlasu Dohoda mezi Českou republikou
a Republikou Slovinsko o volném obchodu podepsaná
v Lublani 4. prosince 1993 podle sněmovního tisku
837 ve lhůtě kratší než 60 dnů
ode dne, kdy byla rozeslána poslancům Poslanecké
sněmovny.
Ptám se, kdo ve 132. hlasování podporuje
tento návrh. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat. Pro hlasovalo 117, proti
1, zdrželo se 19 poslankyň a poslanců.
Tím jsme ukončili projednání bodu
programu č. 24 a zbývá nám tedy před
polední přestávkou bod 22a), kterým
je
K tomuto bodu jsme obdrželi sněmovní tisk 952.
Prosím ministra obrany pana Antonína Baudyše,
aby předložený návrh odůvodnil.
Ministr obrany ČR Antonín Baudyš: Pane
předsedající, dámy a pánové
poslanci, dovolte krátce k předloženému
návrhu vlády. Víte, že současná
situace v Evropě a ve světě je významně
jiná než před pěti a deseti lety, že
nehrozí globální střet, hrozí
zde celá řada menších střetů,
které je třeba řešit především
preventivními operacemi a řešení preventivní
má celou řadu různých nástrojů
od preventivní diplomacie KBSE přes pozorovatelské
mise OSN, Evropské unie, až po mírové
operace OSN a nebo operace, které jsou podle hlavy VII.
Charty OSN.
Tedy se již nepočítá s definovaným
protivníkem, ale předpokládá se řada
menších hrozeb. Česká republika v tomto
směru sleduje v podstatě, aby Armáda České
republiky byla v prvé řadě schopna nezávisle
hájit sama o sobě integritu a nezávislost
tohoto státu, ale také, aby se byla schopna podílet
na řadě operací od humanitárních
přes záchranné a pátrací, po
operace k udržení míru a v krajních
případech i k jeho vynucení, a to samozřejmě
vyžaduje značnou mezinárodní spolupráci.
A právě pro zvýšení bezpečnosti
České republiky a možnosti jejího zapojení
do mezinárodních bezpečnostních struktur
je nezbytný intenzivní výcvik našich
vojáků a našich složek ozbrojených
sil ve spolupráci s některými zahraničními
subjekty.
Tento výcvik předpokládáme, že
bude probíhat většinou v zahraničí,
je však i v zájmu České republiky, aby
byla připravena plánovat a provádět
výcvik tohoto typu i na vlastním území.
Samostatnou kategorií této výcvikové
činnosti je také výcvik bojových činností
letectva a protivzdušné obrany včetně
ostrých střeleb, které nelze vůbec
na území České republiky provádět,
které lze provádět např. na střelnici
v Polsku.
Z tohoto pohledu je velice aktuálním vnitřním
i zahraničně politickým zájmem České
republiky vyjasnit legislativní otázky, spojené
s účastí jednotek Armády České
republiky ve výcvikových činnostech v zahraničí
a s přítomností jednotek cizích ozbrojených
sil při výcvikových činnostech na
území České republiky.
Vzhledem k tomu, že ústava je nejvyšší
právní normou a nestanovuje zcela jednoznačně
způsob rozhodování o účasti
jednotek AČR ve dvoustranných i mnohostranných
výcvikových aktivitách v zahraničí
i na území České republiky, které
lze či nelze chápat jako vyslání ozbrojených
sil, resp. pobyt cizích vojsk a vzhledem k tomu, že
ani tzv. kompetenční zákon, který
se týká Ministerstva obrany, zde není naprosto
jednoznačný, byl jsem pověřen ve spolupráci
s kolegou Zielencem, abychom připravili pro vládu
návrh legislativního řešení.
Tento návrh je vám předkládán
a sestává vlastně ze tří hlavních
myšlenek. První je žádost vlády
o souhlas Parlamentu s tím, že jednotky Armády
České republiky se budou zúčastňovat
činností mimo území České
republiky podle níže uvedených kritérií
a že na území České republiky
budou probíhat výcvikové činnosti
jednotek ozbrojených sil cizích zemí společně
s Armádou České republiky podle níže
uvedených kritérií.
Druhá základní myšlenka je ta, že
vláda bude předem informovat Poslaneckou sněmovnu
o těchto aktivitách. Důvod je ten, aby tady
mohla existovat určitá legislativní brzda
v případě, že by Poslanecká sněmovna
měla výhrady k některému z takovýchto
cvičení.
Třetí problém je ten, že jsou zde uvedeny
počty dní, na které lze maximálně
vyslat část jednotek, nebo jednotky AČR do
zahraničí, a dny, po které lze mít
na našem území jednotky cizích států.
Tyto počty dnů, tzn. 21 dnů pobytu cizích
vojsk u nás a 30 dnů pobytu našich vojsk v
zahraničí, ty nejsou dány žádnými
mezinárodními dohodami ani konvencemi, ty vycházejí
pouze z praxe po vzájemné konzultaci a vycházejí
jako maximální. Jsou zde také omezení,
která se týkají počtu osob vysílaných
a přijímaných vojáků. A tady
bych chtěl říci, že tyto počty
osob jsou voleny tak, aby podle Vídeňského
dokumentu z roku 1992 zde nebyla povinnost tyto aktivity mezinárodně
oznamovat a přizvávat sem pozorovatele.
To je, dámy a pánové, zhruba stručně
ke zdůvodnění tohoto návrhu usnesení.
Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Návrh byl přikázán k projednání
brannému a bezpečnostnímu výboru a
zahraničnímu výboru. Usnesení obou
výborů k tomuto bodu nám byla rozdána,
táži se, zda k předloženému návrhu
se chce vyjádřit zástupce těchto výborů.
Hlásí se pan předseda branného a bezpečnostního
výboru kolega Šuman. Předávám
mu slovo.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážené
kolegyně a kolegové, já bych chtěl
informovat o skutečnosti, že náš výbor
se tímto usnesením po stránce věcné
zabýval na dvou jednáních.
Při prvním jednání jsme doporučili
vládě podmínky, za kterých by měla
naše armáda mít právo bez dalšího
souhlasu sněmovny podílet se a vláda rozhodnout
o tomto podílení na cvičení. Chci
říci, že kromě jediného bodu
vláda akceptovala návrh našeho výboru
a ten jediný bod byl vyřešen bodem II, kdy
žádáme vládu, aby o níže
uvedených činnostech předem informovala Poslaneckou
sněmovnu.
Na základě tohoto doporučuji jednak jménem
výboru, jednak jménem svým, aby byl schválen
tento návrh tak, jak byl vládou předložen.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Dále se hlásí předseda zahraničního
výboru kolega Payne. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Payne: Zahraniční
výbor projednal tento vládní návrh
a přijal k němu usnesení, které vám
bylo rozdáno. Dovolte, abych přednesl také
návrh na usnesení sněmovny. Navrhuji proto,
aby Poslanecká sněmovna přijala toto usnesení:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s vládním
návrhem, kterým se předkládá
Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
s uskutečněním výcvikových
činností jednotek AČR mimo území
České republiky a s krátkodobou přítomností
jednotek cizích ozbrojených sil na území
ČR za účelem výcviku (tisk 952)."
Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Než otevřu rozpravu, chci upozornit, že předložený
návrh obsahuje též návrh usnesení
Poslanecké sněmovny tak, jak ho teď přednesl
kolega Payne. Vzhledem k tomu, že jeho bod I písm.
b) se týká pobytu cizích vojsk na našem
území, vztahuje se na něj ustanovení
čl. 39 Ústavy ČR.
To stanoví, že k přijetí usnesení
Poslanecké sněmovny o souhlasu s pobytem cizích
vojsk na území ČR je třeba souhlasu
nadpoloviční většiny všech poslanců.
K přijetí ostatních bodů návrhu
usnesení pak stačí souhlas nadpoloviční
většiny přítomných poslanců,
samozřejmě za předpokladu, že sněmovna
je schopna se usnášet.
Konstatuji tedy, že o návrhu usnesení budeme
muset ze zákona hlasovat ve dvou částech,
které není možno spojit, a to samostatně
o bodu I písm. b) a o zbývajících
bodech je pak případně možno hlasovat
vcelku. Čili potom budu prosit Kancelář o
úpravu kvora.
Ptám se, pokud někdo má jiný návrh,
tak prosím, aby ho vyjádřil v rozpravě,
kterou tímto otevírám. Jako první
se k ní přihlásil pan kolega Čapek.
Jinou přihlášku nemám.
Poslanec Miroslav Čapek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové.
Vláda České republiky předložila
Parlamentu vládní návrh, kterým se
předpokládá vyslovení souhlasu k uskutečnění
výcvikových činností jednotek AČR
mimo území České republiky a souhlasu
s krátkodobou přítomností jednotek
cizích ozbrojených sil na území ČR
za účelem výcviku.
Poslanecký klub Levého bloku není proti zvyšování
obranyschopnosti a bojeschopnosti Armády České
republiky formou její účasti na výcvikových
činnostech mimo území státu a stejně
tak není ani proti zvyšování obranyschopnosti
a bojeschopnosti AČR při společných
cvičeních jednotek cizích ozbrojených
sil na území ČR. Máme však za
to, že tento návrh není legislativně
čistý a je obcházením ústavního
zákona č. 1/1993 Sb., Ústavy České
republiky.
Na právní nevyjasněnost ostatně poukazuje
i na straně 4 důvodové zprávy, respektive
předkládací zprávy i sama vláda,
když hovoří o tom, že ústava je
sice nejvyšší právní normou, nestanovuje
však jednoznačně způsob rozhodování
o účasti jednotek AČR ve dvoustranných
i mnohostranných výcvikových aktivitách
v zahraničí i na území ČR,
které podle vlády nelze chápat jako "vyslání
ozbrojených sil", resp. "pobyt cizích
vojsk". Poukazuje rovněž na tvz. kompetenční
zákon a na zákon č. 2/1969 Sb., ve znění
pozdějších změn a doplnění.
(Šum v sále.)
Pane předsedo, kdybyste mohl ... já nemohu mluvit.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ano. Vážené
kolegyně, vážení kolegové, prosím
o klid, aby pan kolega mohl v klidu přednést své
návrhy. Nemohu bohužel, pane kolego, oslovit jednotlivé
poslance, ač bych je rád oslovil. Prosím,
pane kolego, můžete pokračovat.
Poslanec Miroslav Čapek: Mám za to, že
ústava je zákonem nejvyšší právní
síly a ostatní zákony jí musí
být jednoznačně podřízeny a
nemohou být používány k tomu, aby sloužily
k obcházení Ústavy.
Ústava nerozlišuje ve své dikci vyslání
ozbrojených sil mimo území ČR za účelem
výcviku, ani v rámci aktivit na mezinárodních
akcích přes tzv. mírové operace OSN,
či jiné formy účasti armády
na mezinárodních akcích, při kterých
je používáno ozbrojených sil.
V čl. 43, odst. 2 Ústavy je jednoznačně
řečeno, že vyslat ozbrojené síly
mimo území ČR lze jen se souhlasem Parlamentu.
Vycházíme proto z toho, že byť i omezený
kontingent vojáků ČR vyslaný např.
na vojenském cvičení mimo území
ČR či na některou z akcí OSN v zájmu
zachování míru ve světě je
nutno jednoznačně považovat za vyslání
ozbrojených sil mimo území ČR. Proto
se domníváme, že k takovému vyslání,
ale i pobytu, je třeba souhlasu Parlamentu.
Jak uvedl ministr obrany, výcvikové akce se plánují
dlouhodobě dopředu a zařazují se do
tzv. plánu výcvikových akcí AČR.
Jsme proti vystavování paušálního
souhlasu Parlamentu k uskutečňování
výcvikových činností jednotek AČR
mimo území ČR a s krátkodobou přítomností
jednotek cizích ozbrojených sil na území
ČR, byť i s omezením, která jsou v předloženém
návrhu předložena.
Navrhujeme proto, aby Parlament schvaloval jednotlivé výcvikové
akce, jak AČR mimo republiku, tak přítomnost
cizích ozbrojených sil na území ČR,
konkrétně to znamená, aby vláda předložila
plán takovýchto výcvikových akcí
na příslušný výcvikový
rok, ke kterým může Parlament udělit
či neudělit souhlas.
Stejně tak i pokud jde o pobyt cizích vojsk na území
státu, respektive přítomnost jednotek cizích
ozbrojených sil na území ČR, Ústava
rovněž nerozlišuje účel, za jakým
cizí ozbrojené síly na území
ČR pobývají. Ústava pouze hovoří
o nutnosti souhlasu Parlamentu ČR s pobytem cizích
vojsk na území státu.
Článek 39, odst. 3 navíc jednoznačně
říká, že k přijetí usnesení
o vyhlášení válečného
stavu a k přijetí usnesení o souhlasu s pobytem
cizích vojsk na území ČR je třeba
souhlasu nadpoloviční většiny poslanců
a nadpoloviční většiny všech senátorů.
Poslanecký klub Levého bloku proto navrhuje tento
protinávrh usnesení Poslanecké sněmovny
k tisku 952 vládního návrhu, kterým
se předkládá Parlamentu České
republiky k vyslovení souhlasu k uskutečnění
výcvikových činností jednotek AČR
mimo území České republiky a s krátkodobou
přítomností jednotek cizích ozbrojených
sil na území ČR za účelem výcviku
v tomto návrhu usnesení. Poslanecká sněmovna
Parlamentu ČR žádá vládu, aby
souhlas s uskutečněním výcvikových
činností jednotek AČR mimo území
ČR a s krátkodobou přítomností
jednotek cizích ozbrojených sil na území
České republiky za účelem výcviku
byl předkládán Parlamentu ke schválení
na každý výcvikový rok podle plánu
výcvikových akcí AČR s uvedením
jednotlivých konkrétních akcí.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Přihlášen je dále kolega Opatřil
a poprosím někoho z výboru, aby se ujal zpravodajské
činnosti.
Poslanec Rudolf Opatřil: Pane předsedající,
pane ministře, stahuji z pořadu svou přihlášku,
ale prosím aby bylo zřejmé, že to není
z důvodu toho, že bych souhlasil s tím, co
přednesl kolega z Levého bloku, ani to není
z důvodů jiných; pan ministr asi ví.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Kolega
Fejfar.
Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, páni ministři, kolegyně
a kolegové, myslím, že nikoho v této
sněmovně neudiví, že právě
poslanci Levého bloku mají takovou péči
o čistotu ústavy, že hovoří o
pobytech cizích vojsk na našem území.
Chtěl bych jenom říci, že pokud by se
v této sněmovně kolem tohoto usnesení
odehrála přestřelka různých
zájmů, tak by to bylo zločinným signálem
do zahraničí o tom, jak si tento stát bude
do budoucna počínat, jak bude bránit svoji
suverenitu, jakou bude mít armádu a jak s ním
bude možné počítat v Evropě i
ve světě. Proto vás prosím, abychom
se oprostili od svých úzkých zájmů
a v této velmi důležité věci
souhlasili s navrženým usnesením, myslím
s tím prvním. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím kolegu Recmana. Další přihlášky
nemám.
Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedající,
vážená vládo, vážená
sněmovno, chtěl bych z tohoto místa podpořit
poslance Čapka v tom, že vládou předložený
návrh není legislativně čistý,
je rovněž v rozporu s Ústavou ČR, s
návrhem způsobu řešení, to znamená
i jeho usnesením.
Mám dotaz na pana ministra. Pokud by toto usnesení
poslanců Levého bloku nebylo přijato, mám
pozměňovací návrh. V předloženém
materiálu se hovoří, že počet
příslušníků České
armády, který může působit mimo
naše území, je stanoven na počet 700
a rovněž i počet příslušníků
cizích armád, který může působit
na našem území, je v jednom případě
3000, pokud nepřesáhne jednu výcvikovou činnost,
a v žádném okamžiku více jak 5000
osob. Domnívám se, že je to příliš
- je to více než sedminásobek počtu,
který můžeme my vyslat mimo území
ČR.
Jsem si vědom určité kontraverznosti mého
návrhu, ale přesto dávám pozměňovací
návrh: počet osob 3000 nahradit počtem 2000
a počet osob 5000 nahradit počtem osob 3000. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím kolegu Výborného.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, samozřejmě,
že se domnívám, že návrh, který
vzešel od klubu Levého bloku, nemůže být
pro nikoho až tak velkým překvapením.
Současně se ovšem domnívám, že
bude považován za názor pouze kraje politického
spektra.
Nevím, co je protiústavního na návrhu
tisku 952. Neshledávám podle mého názoru
na tomto návrhu protiústavního vůbec
nic, spíše bych mohl říci, že je
zde až úzkostlivá snaha vlády nezavdat
žádnou pochybnost o tom, zda snad ústava nebyla
vykládána jinak, než jak by také mohla
být, totiž, že pobyt cizích vojsk a cvičení
armádní jednotky není to samé a že
zde souhlas Parlamentu v podstatě zapotřebí
není.
Tady jde o úzkostlivou snahu ústavu dodržovat,
možná až příliš úzkostlivou,
a já se velmi přimlouvám za to, aby usnesení
podle tisku 952 bez jakýchkoliv doplňků bylo
přijato. Byl bych samozřejmě velmi rád,
aby nebylo přijato pouze 101 poslancem, ale aby se tak
stalo mnohem drtivější většinou.
Je to signál i do zahraničí.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Dále se do rozpravy přihlásil místopředseda
vlády dr. Kalvoda.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Vážený pane předsedo, vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
je nevýhodné pro mne vystoupit právě
teď, protože jsem vás chtěl zejména
informovat o východiscích, z nichž vláda
při formulaci tohoto návrhu usnesení přistupovala.
Chci vám říci, že debata se vedla v
prvé řadě o tom, jestli k ústavně
kodifikovanému souhlasu sněmovny či Parlamentu
s vysláním omezených jednotek k výcviku
na omezenou dobu je to, co má ústava na mysli, že
musí sněmovna schvalovat. Jinými slovy -
stavěl se proti sobě zamýšlený
úmysl ústavodárce, zda souhlasu sněmovny
podléhá jen vyslání části
armády České republiky za účelem
jakýchsi bojových akcí nebo kooperace na
nich, nebo prostý výcvik. To je to, o čem
mluvil pan kolega Výborný, jako o úzkostlivosti,
která zvítězila, když vláda vzala
na vědomí, že jednotka armády charakterizovaná
tím, že má ze zákona jakési povinnosti
a oprávnění tím, že má
jakousi výzbroj, strukturu a hierarchii, je touto jednotkou
ať jede cvičit, nebo bojovat. A že je plným
právem výsostného Parlamentu, aby se k tomu
vyjádřil, zamezil nebo povolil.
Souhlasím s tím, že je to možná
úzkostlivost, ale souhlasím s tím, že
v době, kdy se ústavní zvyklosti podle nové
ústavy teprve zakládají, to je na místě.
Chci vám říci, že by mě nic nepřimělo
- kromě mého přesvědčení
- ústavu nerespektovat, a to jakýkoliv vnitropolitický
nebo zahraničněpolitický zájem. Jsem
tedy hluboce přesvědčen, že protiústavní
tento návrh není. A nebudu opakovat apely na tuto
sněmovnu, protože si myslím, že jsou zbytečné.
Každý z poslanců, kteří zde sedí,
přesně ví, co znamená tón debaty,
počet hlasů a případně rozhodnutí
o této věci. Zda znamená zodpovědnost
za přihlášení se k idei, která
znamená záruku a garanci k integraci a bezpečnosti
této země, nebo zda znamená obstrukci s poukazem
na protiústavnost. Ano, říkám obstrukci.
Proto vás žádám, prosím vás,
abyste toto usnesení podpořili. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Nikdo dále do rozpravy přihlášen není.
Hlásí se kolega Vyvadil. Překvapuje mne,
že nenapíše přihlášku.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane místopředsedo, drahé kolegyně,
vážení kolegové, jsem téhož
názoru jako dr. Výborný i dr. Kalvoda - že
v žádném případě není
porušena ústava, o tom sporu není. Pouze dávám
v úvahu z hlediska formulace a nebazíruji na tom,
ale zde jde o pravomoc Poslanecké sněmovny. Když
se obracíme na vládu a je to v její kompetenci,
je celkem správné, že používáme
formulaci "žádá". Je to vždy
tehdy, když je něco v kompetenci vlády. Je
to normální. Ale v daném případě
se domnívám, že by lépe vystihovalo
situaci, kdyby byl přijat můj pozměňovací
návrh, který je pouze formulační a
nemění věcnou podstatu, t.j. aby za písmeno
a) a b) bylo připojeno písm. c). V podstatě
to, co je uvedeno v bodě II, bylo přeformulováno
tak, že "vláda bude o níže uvedených
činnostech předem informovat Poslaneckou sněmovnu".
Bod II by byl vypuštěn. Podstatu to nemění.
Jde jenom o to, že v daném případě
svrchovanost je u nás zde, protože Parlament má
schvalovací povinnost a není to ta situace, kdy
se obracíme na vládu ve věci jejích
kompetencí. Alespoň takto to cítím.
Není mezi tím žádný věcný
rozdíl, je to pouze věc formulační
a odlišuji míru kompetencí, která se
zde děje.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkují.
Do rozpravy se nikdo nehlásí, takže ji končím.
Táži se ministra obrany, jestli chce pronést
závěrečné slovo. Protože chce,
prosím, aby se ujal slova.
Ministr obrany ČR Antonín Baudyš: Pane
předsedající, dámy a pánové,
nejsem právník, nicméně před
tím, než jsme s kolegou Zielencem připravovali
tento návrh, konzultovali jsme tyto věci s největšími
právními kapacitami. Chtěl bych upozornit
ty, kteří poukazují na to, že se jedná
o porušení ústavy - a zde musím říci,
že pan předseda Výborný to řekl
naprosto jasně - že jedno z možných vysvětlení
nebo výkladu je v tom, že vláda by vůbec
nemusela Poslaneckou sněmovnu žádat o souhlas,
neboť jak v článcích 39, tak 43 v bodě
3 a 1 se hovoří o válečném
stavu a v souvislosti s tím o vyslání vojsk.
Také musím říci, že s ohledem
na ústavy jiných států takto doslovně
pojatý výklad nikde není.
Takže i já se domnívám, že vláda
tady skutečně šla až na samou mez toho,
aby nemohla být v žádném případě
obviněna z jakéhokoliv pokusu, byť i ústavu
obejít nebo částečně obejít.
Pokud jde o pozměňovací návrh pana
poslance Recmana, který se týká snížení
ze 3 000 na 2 000 a z 5 000, tuším, na 3 000, chtěl
bych vysvětlit, oč tady jde.
V bodu 3.2 usnesení se jednoznačně říká,
že se jedná o takový počet účastníků
jednoho cizího státu, který nepřevyšuje
jeden prapor ozbrojených sil. Protože se počítá,
že tato cvičení nebudou pouze bilaterální,
ale také multilaterální, že na území
mohou být vojska třeba čtyř, pěti
států o hodnotě jednoho praporu každého
z nich, proto je voleno číslo 3 000. Současně,
jak jsem zde uvedl, není voleno číslo vyšší,
aby zde nebyla komplikovaná oznamovací povinnost
vzhledem k vídeňským dokumentům.
Pokud se týká druhého čísla
- 5 000 - to spočívá v tom, že může
docházet k součinnostním cvičením
takového charakteru, že některé jednotky
zahraniční na území tohoto státu,
které již ukončily společnou výcvikovou
činnost, odjíždějí, a jiné
jednotky mohou přijíždět. Takže
z technických důvodů může dojít
k tomu, že nikoli cvičící, ale obecně
co do celkového počtu tady může být
i větší počet, než 3 000.
Pokud by to tak nebylo, tak by se prodlužovala doba cvičení,
náklady atd. Tím chci ozřejmit čísla
3000 a 5000.
Pokud jde o návrh pana poslance Vyvadila, přiznám
se, že nevidím věcný rozdíl,
takže musím říci, že tady je třeba
se stavět asi za návrh usnesení Poslanecké
sněmovny, jak je vám předložen, ale
podotýkám, není to žádný
principiální rozdíl.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Poprosím kolegu Šumana, aby se ujal svých povinností.
Poslanec Vladimír Šuman: Dámy a pánové,
já se po věcné stránce vzdávám
svého slova, protože mám dojem, že veškeré
argumenty byly v této věci již řečeny.
Pouze dodám k návrhu, který zazněl
jako poslední, že se přikláním
ke stanovisku ministra Baudyše v tom smyslu, že z hlediska
vztahu parlamentu a vlády se mi zdá být formulace,
která je navržena, jako čistší.
Po věcné stránce v tom nevidím žádného
zásadního významu, a proto se přikláním
k tomu, aby byl návrh schválen tak, jak byl vládou
navržen a oběma výbory, které ho projednaly,
doporučen.
Po stránce procedurální pravděpodobně
bude nutné, abychom hlasovali o jednotlivých návrzích
v pořadí, v jakém byly předloženy,
přičemž zůstává otázka,
zda je možné chápat návrh poslaneckého
klubu Levého bloku jako pozměňovací
návrh, protože je to zcela jiné usnesení.
Proto, abychom se však vyhnuli procedurálním
otázkám a event. rozhodování hlasováním,
doporučuji, aby bylo o tomto návrhu hlasováno
jako o prvním. Pak se vrátíme k pozměňovacím
návrhům, které byly předloženy
k původně navrženému usnesení.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Je možný
takový postup?
Poslanec Vladimír Šuman: Pan místopředseda
se mě ptá, zda je možné takto postupovat.
Domnívám se, že obvykle přistupujeme
k hlasování o předloženém usnesení
tak, že napřed hlasujeme o jednotlivých pozměňovacích
návrzích.
Domnívám se, že pokud zvolíme jiný
způsob, tzn. napřed hlasovat o pozměňovacích
návrzích, pak budeme hlasovat o původním
návrhu a nakonec o návrhu usnesení Levého
bloku, dojde k velké debatě, zda je to správné
po procedurální stránce.
Domnívám se, že stanovisko sněmovny
bude natolik jednoznačné, že se mi zdá
být jednodušší hlasovat o původním
návrhu Levého bloku jako o návrhu prvním.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jsou námitky
proti tomuto navrženému postupu? Nejsou. Poprosím
o návrhy.
Poslanec Vladimír Šuman: Myslím, že
pan poslanec Výborný se nehlásí do
diskuse, ale upozorňuje na to, že by bylo dobré,
abychom byli odhlášeni a znovu se všichni přihlásili,
což můžete udělat pouze vy, pane místopředsedo.
(Smích v sále.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Učiním
to rád, až napřed přednesete pozměňovací
návrh. (Ruch v sále.)