Ministr dopravy ČR Jan Stráský: Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, při
projednávání způsobu dalšího
financování výstavby dálnic na území
České republiky byla vládou zvažována
řada variant, včetně významné
účasti zahraničního kapitálu
u koncesního způsobu financování.
Jak ukázaly výsledky provedených studií
a předběžné propočty efektivity
jednotlivých variant, jako nejschůdnější
a tedy nejmenší měrou zatěžující
účastníka silničního provozu
se ukázala klasická cesta financování
dalšího rozvoje výstavby z prostředků
státního rozpočtu.
Při rozhodování o nejvhodnějším
způsobu a formě zpoplatnění dálnic
a silnic dálničního typu byl brán
v úvahu zejména současný daňový
systém v České republice, možnosti ukládání
správních poplatků a rovněž stav
navrhované úpravy k právům a povinnostem
vyplývajícím pro Českou republiku
z mezinárodních dohod, jimiž je vázána,
tak, aby předpokládaný příjem
z uživatelského zpoplatnění představoval
pro státní rozpočet skutečný
zdroj částečného financování
rozvoje výstavby dálniční sítě.
Poplatek je konstruován jako uživatelské zpoplatnění
zvláštního druhu, jehož smyslem a účelem
je finanční participace uživatele vybrané
kategorie pozemní komunikace, která mu na rozdíl
od ostatní sítě poskytuje především
vyšší komfort, jehož důsledkem je
vyšší bezpečnost jízdy, vyšší
rychlost a plynulost dopravy. Jde tedy o určité
nadstandardní vybavení dopravní cesty, která
pro uživatele znamená větší pohodlí,
ale zároveň s ohledem na stávající
rozložení silniční sítě
prakticky umožňuje ve všech případech
variantní řešení spočívající
v možnosti volby nepoužití tohoto způsobu
cesty.
Podle předběžných propočtů
bude užívání této sítě
i po zaplacení navržených poplatků pro
tuzemské i zahraniční uživatele výhodné.
Jen úspory času a pohonných hmot se u připravovaných
i provozovaných dálničních staveb,
u tuzemských osobních vozidel v podmínkách
České republiky pohybují v rozmezí
30 haléřů do 2,12 na jeden vozový
kilometr, u nákladních vozidel od 68 haléřů
do 3,12 Kč na jeden vozový kilometr. Za těchto
podmínek se vrátí ve formě uvedených
úspor vynaložené náklady za poplatek
uživatelům osobních vozidel při ujetí
cca 600 km za rok po této dálniční
síti, u nákladních vozidel při ujetí
800, resp. 1.400 km za rok.
Mimořádný význam má i ta skutečnost,
že v důsledku urychlení výstavby sítě
dálnic se bude stále významnější
část silniční dopravy přenášet
na sítě, kde je dopravní provoz o 60 % bezpečnější.
Systém zpoplatnění užívání
dálnic a silnic pro motorová vozidla vychází
ze stejného přístupu k vozidlům tuzemským
i zahraničním.
Vzhledem k nutnosti zabezpečit účinný,
optimální a funkční systém
kontroly plnění poplatkové povinnosti včetně
sankčního postihu při neplnění
je zapotřebí umožnit prodej dokladů
uživatelům vozidel přijíždějícím
do České republiky na vstupu, tedy zavést
hraniční režim a kvalifikovat nesplnění
poplatkové povinnosti jako přestupek na úseku
dopravy a silničního hospodářství.
Z toho důvodu návrh v této souvislosti konstruuje
novou skutkovou podstatu přestupku a zároveň
ji zařazuje do okruhu přestupků, které
je možno projednávat v blokovém řízení
ze strany orgánů policie jako orgánů
příslušných projednávat přestupky
spáchané pro rušení bezpečnosti
a plynulosti silničního provozu.
Poplatek za užívání vybraných
pozemních komunikací je vázán na vozidlo.
Z režimu navrženého zpoplatnění
návrh zákona osvobozuje pouze vozidla s právem
v přednosti v jízdě. Vychází
kromě jiného i z té skutečnosti, že
tato vozidla jsou v provozu snáze identifikovatelná
a oddělitelná od vozidel ostatních uživatelů
pozemních komunikací. Návrh novely zákona
nevypouští dosavadní ustanovení §
6 odst. 2 a 3, které byly do zákona včleněny
jeho poslední novelou v červenci 1993.
Navrhovaná úprava konstrukce poplatku zvláštního
charakteru za nadstandardní vybavení určité
části pozemních komunikací není
v rozporu s úpravou a přístupem zemí
Evropských společenství v této oblasti.
Podle navrhované úpravy bude pravděpodobný
propočtený příjem z poplatků
v roce 1995 zhruba ve výši 1,4 mld. Kč. Pane
předsedo, skončil jsem úvodní slovo
a ptám se vás, mohu-li navázat přímým
návrhem, který se týká tohoto zákona,
a využít tím svého poslaneckého
práva.
Předseda PSP Milan Uhde: Doporučoval bych
z důvodu přehlednosti, abychom umožnili promluvit
společnému zpravodaji výborů. Otevřeme
rozpravu a dám vám příležitost,
abyste jako první, pane ministře, využil poslaneckého
práva a přednesl svůj návrh.
V každém případě děkuji
panu ministru dopravy Janu Stráskému a udílím
slovo společnému zpravodaji výborů
panu poslanci Ladislavu Blažkovi. Odůvodní
společnou zprávu výborů, obdrželi
jsme ji jako sněmovní tisk 977. Prosím, pane
poslanče.
Poslanec Ladislav Blažek: Pane předsedo, pane
ministře, kolegyně a kolegové, tento zákon
projednal výbor hospodářský a výbor
rozpočtový s tím, že navrhly určité
změny, které obsahuje společná zpráva.
Navrhuji, aby návrh tohoto zákona byl projednán
a schválen ve znění společné
zprávy a eventuálně dalších pozměňovacích
návrhů.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu společnému
zpravodajovi. S pozměňovacím návrhem
se přihlásil pan poslanec Jan Stráský.
Připraví se pan poslanec Václav Frank.
Ministr dopravy ČR Jan Stráský: Pane
předsedo, vážení kolegové, navazuji
na všeobecně známé informace z posledního
období, týkající se situace na některých
hraničních přechodech v souvislosti s využíváním
příhraničních parkovišť,
která zde byla v různých režimech vybudována
v letech 1990 a 1991. Protože je velmi obtížné
v daných režimech významně ovlivnit
situaci, která na příhraničních
parkovištích vznikla, obracím se na své
kolegy poslance s návrhem, který by umožnil
ve svých důsledcích, aby se organizace, zpoplatnění
i využívání těchto parkovišť
ujaly obce.
Navrhuji, aby tento zákon - poněvadž se jich
dotýká, je to zákon o pozemních komunikacích,
obsahoval následující text: "Orgány
obce mohou vymezit obecně závaznou vyhláškou
úseky pozemních komunikací určených
pro nákladní automobily, čekající
před celním prostorem na celní odbavení,
které lze využít za cenu sjednanou podle cenových
předpisů."
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Janu Stráskému, slovo má pan poslanec Václav
Frank se svými pozměňovacími návrhy.
Se svými pozměňovacími návrhy
se připraví pan poslanec Jaroslav Matějka.
Poslanec Václav Frank: Pane předsedo, členové
vlády, kolegyně a kolegové, nepochybuji o
tom, že užívání dálniční
sítě poskytuje fyzickým i právnickým
osobám určitý komfort dopravní cesty.
Lze připomenout ale i skutečnosti, že je možný
výběr, zda budu dálnici či silnici
pro motorová vozidla užívat či nikoliv.
Nicméně se domnívám, že původní
vládní filozofie vybírání poplatků
byla trochu jiná. Poplatky měly být vybírány
pouze na nových úsecích dálnic postavených
v roce 1995 a konečně tyto poplatky jsou dnes už
zahrnuty v zákonném pojištění,
které každý z nás motoristů platí.
Avšak vládní propočty ukázaly,
že dani úseky by nepoužívalo až 45
% motoristů, kteří dnes po dálnici
jezdí. Mám vážné pochybnosti
o tom, zda stejná situace se nebude opakovat i při
takovémto způsobu stanovení poplatků,
byť - opakuji - jejich placení je ponecháno
dobrovolnosti.
Rovněž otázka zisků, stanovených
byť orientačně, pro rok 1995 a rok 2005 je
- mírně řečeno - zpochybněna.
Nejsou nám poslancům totiž předloženy
konkrétnější údaje o celkových
nákladech, ale pouze úvaha 8-9 %, což může
v roce 1995 oproti zisku činit cca 12 mil., a v roce 2005
cca 60,5 mil. Kč, pokud to takto lze počítat,
které si tato úprava vyžádá na
zisku z poplatků, popřípadě státního
rozpočtu. Navíc v nákladech na zavedení
způsobu vybírání těchto poplatků
nejsou zahrnuty náklady Policie České republiky
na kontrolní činnost.
Konečně předpokládané propočty
a analýzy počítají s růstem
parku motorových vozidel, zejména pak s růstem
podílu zahraniční dopravy - a to podtrhuji.
To není dobrý signál pro naše životní
prostředí a už vůbec ne ve vztahu k
silniční síti, což vlastně má
poplatek řešit. Domnívám se totiž,
že již dnes stanovené poplatky za zákonné
užívání silniční sítě
jsou pro naše motoristy stanoveny natolik vysoké,
že by se za ni určitě nechalo těch pár
kilometrů dálnic postavit. Je pouze otázkou,
zda tyto finanční prostředky jdou tam, kde
je potřebujeme mít.
Dovolte mi ještě, kolegyně a kolegové,
jednu poznámku. Chápu, že České
republice chybějí prostředky mimo jiné
i na budování dálniční sítě,
což jistě každý z nás ví,
že není záležitost levná. Ukazuje
se ale v poslední době, že chybějí
prostředky i na vlastní údržbu již
stávající silniční sítě,
zejména tam, kde je bezohledně ničena těžkou
kamiónovou dopravou. Je všeobecně známo,
že sousední státy již dávno znají,
jak postihovat toto činění.
Ano, mám na mysli takovou skutečnost, jako je např.
vážení vozidel, jejich nápravových
tlaků, ke kterému - zdá se mi - je naše
republika stále hluchá. Zde vidím také
možný finanční zisk, i když určité
poplatky placeny dnes jsou, pro řešení dané
problematiky, a to nejen pro stavbu dálnic a jejich obslužných
zařízení.
Z uvedených důvodů předkládám
dva pozměňující návrhy tohoto
znění: V § 6 a), odst. 4 vypustit bod a) celý.
V bodě b) upravit výši poplatku na 500 Kč.
V bodě c) upravit výši poplatku na 1 000 Kč.
Přičemž bod b) zaznamenat jako bod a) a bod
c) zaznamenat jako bod b). Druhý pozměňující
návrh spočívá v tom, že doporučuji,
aby ze společné zprávy tisku 977 byl vypuštěn
bod 4. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Frankovi. Slovo má pan poslanec Jaroslav Matějka.
Připraví se pan poslanec Broulík.
Poslanec Jaroslav Matějka: Pane předsedo,
dámy a pánové, já budu velmi stručný.
Omezím se na jednu poznámku a dva či tři
pozměňovací návrhy. Ta poznámka
spočívá v tom, že chápu potřebu
získávání zdrojů pro výstavbu
dálniční sítě, tolik potřebnou
u nás. Přesto si myslím, že ten předložený
návrh zákona je dalším daňovým
zatížením, byť třeba menší,
přesto ale početné skupiny našich občanů.
V ostatním se lze ztotožnit s tím, o čem
tady hovořil můj kolega Frank. A nyní k samotným
pozměňovacím návrhům, za které
se omlouvám, protože z vážných
důvodů jsem se nemohl zúčastnit projednávání
tohoto návrhu zákona ve výboru, kde bych
byl býval měl tyto návrhy uplatnit. Omlouvám
se tedy za to, že využívám svého
práva a uplatním je až tady.
Ty pozměňovací návrhy jsou dva konkrétní
a jeden je vlastně prosba o zvážení
možnosti přijetí usnesení. Pozměňovací
návrh první - v odstavci 1 § 6 a), vložit
za slova "příslušnou dopravní značkou"
slova "a uvedené do provozu po 1. 1. 1993". V
tomtéž § odst. 2 za slova "dálničního
typu" vložit slova "podle odst. 1 § 6 a)".
Jde o ten princip, aby poplatky za užívání
dálnic byly vybírány pouze na těch
úsecích dálnic, které jsou uváděny
do provozu po onom zmíněném datu. Je to princip,
který jsme zvážili a akceptovali v loňském
roce, když jsme přijímali zákon o silniční
dani.
Druhý pozměňovací návrh - v
§ 6 b) odstavec 3 slova "příjmem státního
rozpočtu" nahradit slovy "příjmem
silničního fondu". Ten silniční
fond existuje a můj návrh spočívá
v tom, že se domnívám, že peníze
takto získané vybíráním poplatků
za užívání dálnic by měly
být převedeny do silničního fondu
tak, aby mohly být v podstatě jmenovitě určeny
opět pro řešení problematiky rozvoje
silniční a dálniční sítě
u nás.
Ve společné zprávě tisk 977 je pod
písmenem i) zahrnuto osvobození od těchto
poplatků osobních automobilů a motorových
tříkolek těžce zdravotně postižených
občanů, kteří pobírají
příspěvek na provoz motorového vozidla.
Tento návrh podporuji. Mám trochu obavy, jestli
technicky to lze v samotném provozu, v praxi označit
a zvládnout takovýmto způsobem a dávám
na zvážení, jestli neexistuje druhá
cesta. Totiž požádat vládu usnesením
sněmovny, aby předložila takovou legislativní
úpravu stávajících předpisů
o poskytování příspěvku na
provoz motorových vozidel těmto našim spoluobčanům,
která by vyřešila vlastně možnost
Ministerstva práce a sociálních věcí
formou příplatku držitelům průkazky
ZTP/P - vlastníku takového motorového vozidla
poskytnout každoroční příspěvek
na používání dálnic v oné
výši 400 Kč. Je to alternativní řešení
pro případ, že by ze společné
zprávy onen bod i) byl vyloučen. Děkuji vám
za pochopení i pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Matějka
ukončil přednes svých pozměňovacích
návrhů. Zvu k řečništi ještě
pana poslance Broulíka. Je poslední písemně
přihlášený do rozpravy.
Poslanec Jaroslav Broulík: Pane předsedo,
pane ministře, vážené kolegyně
a kolegové, dovoluji si vám předložit
k posouzení jeden pozměňovací návrh.
Mnoho argumentů zde už předložili kolegové
předřečníci. Já bych chtěl
zdůraznit, že pozměňovací návrh
by měl po určitou dobu umožnit zjistit dopady,
které se tu dají očekávat, zda se
část motoristů (zejména svátečních
jezdců nebo lidí, kteří jsou mimo
oblasti, kde komunikace dálničního typu jsou
rozšířeny) nebude z těchto dálnic
stahovat. Proto předkládám následující
pozměňovací návrh k § 6 a) vsadit
nový odstavec číslo 3, který zní:
"Poplatek činí za čtvrtletí pro
motorová vozidla do celkové hmotnosti 3,5 tuny 150
Kč." Zbylý odstavec přečíslovat.
Krátké odůvodnění:
Je pochopitelné, že pro německé návštěvníky,
třeba i pro jednorázovou návštěvu
je stanovená výše 400 Kč přijatelná.
Ale velice pochybuji, že např. při tranzitu
polských turistů budou tito ochotni 400 Kč
dát. Totéž u návštěvníků
slovenské strany. Je to tedy situace, že zejména
na moravskoslezském území při tranzitu
sever jih, případně pro Slováky tranzit
na západ, hlavně o dovolených, nám
tito lidé budou zatěžovat nekvalitní
komunikace, budou ztěžovat bezpečnostní
situaci ve městech. Je pochopitelné - a my jsme
tuto situaci diskutovali s panem ministrem na našem setkání
- že uvažujeme, že jednou z možností
urychlení výstavby dálniční
sítě je stanovení tohoto poplatku, v každém
případě by to chtělo zvážit,
zda ten nájezd, zejména pro oblast, kterou jsem
tady citoval, by tímto řešením nešel
zmírnit. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Broulík
ukončil svůj projev, hlásí se pan
společný zpravodaj, poslanec Ladislav Blažek.
Dále se hlásí paní poslankyně
Fischerová. Předpokládám, že
pan společný zpravodaj nechce přednášet
žádné závěrečné
slovo, nýbrž chce přednést návrhy.
Má příležitost, a paní poslankyně
Fischerová dostává slovo hned poté.
Poslanec Ladislav Blažek: Pane předsedo, pane
ministře, mám úkol změnit ve společné
zprávě odstavec na příspěvky
pro zdravotně postižené občany. Je to
sice úprava legislativní, nicméně
aby nedošlo ke sporům, nejdříve to přečtu.
Nový odstavec i) by zněl: "používaná
k dopravě těžce zdravotně postižených
občanů, kteří pobírají
příspěvek na provoz motorového vozidla".
Odrážka 2 a) je: "§ 36 vyhlášky
Ministerstva práce a sociálních věcí
182/91 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním
zabezpečení a zákon o působnosti orgánů
České republiky v sociálním zabezpečení".
Takže já bych navrhl dva návrhy - vypustit
odstavec i) ze společné zprávy a zařadit
nový odstavec i) dle mého návrhu, aby nedošlo
k diskusím, jestli to byla oprávněná
nebo neoprávněná změna.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Ladislavu Blažkovi a zvu k řečništi paní
poslankyni Fischerovou.
Poslankyně Eva Fischerová: Pane předsedo,
dámy a pánové, pokusila bych se dotknout
při projednávání tohoto zákona
otázky sociální.
Podávám následující pozměňovací
návrh - v § 6 odst. 3 za písm. h) navrhuji
vložit písm. i), které zní: "osobních
automobilů občanů, kteří pobírají
důchod, jehož výše pro jednu osobu nepřesahuje
částku 2 260 Kč a pro dvojici 3 960 Kč
měsíčně". Jde o důchodce,
kteří užívají důchod jako
jediný zdroj příjmu.
Svaz důchodců České republiky se velmi
brání proti celoročnímu poplatku 400
Kč a označuje ho za nespravedlivý a za neopodstatněný,
neboť sociálně slabé vrstvy podle výše
uvedeného dopisu Svazu důchodců ČR
využívají silnice, pro které bude nutno
platit poplatek jen velmi sporadicky.
Chtěla bych ještě zdůraznit, že
občanů, pobírajících důchod,
zahrnutý pod institut důchodů jako jediného
zdroje příjmu, je velmi omezený počet
a automobil z nich vlastní a užívá mizivé
procento.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji pani poslankyni
Fischerové. Hlásí se pan poslanec Skočovský,
zvu ho k řečništi.
Poslanec Miloš Skočovský: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové, mám jen krátký dovětek
k § 6 b), odst. 3, a to z důvodu, aby vybrané
poplatky, když se už budou vybírat, přišly
na místo, na které přijít mají.
Proto doporučuji, aby odstavec 3 byl doplněn tímto
textem. Přečtu celý odstavec.
"Poplatky jsou příjmem státního
rozpočtu a tvoří jeden ze zdrojů financování
rozvoje výstavby dálnic."
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Miloši Skočovskému. Má ještě
někdo zájem vystoupit v rozpravě? (Nikdo
se nehlásil.) Rozpravu tedy uzavírám a táži
se pana ministra Jana Stráského, zda si přeje
pronést závěrečné slovo.
Ministr dopravy ČR Jan Stráský: Pane
předsedo, dovolil bych si požádat o dvacet
minut ke zhodnocení jednotlivých návrhů
a pak bych reagoval na jednotlivé návrhy jak byly
předneseny.
Předseda PSP Milan Uhde: Rozumím a samozřejmě
vyhovím. Přerušíme nyní projednávání
tohoto bodu a pan společný zpravodaj s panem ministrem
připraví pozměňovací návrhy,
aby mohly být předloženy k hlasování
sněmovně, a protože se dostavil pan ministr
vnitra Jan Ruml, nic nám nebrání v tom, abychom
pokračovali dalším bodem. Hlásí
se ještě pan poslanec Exner.
Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, dámy
a pánové, vzhledem k tomu, že pozměňovacích
návrhů byla předložena celá řada
a jestliže je již přestávka, doporučuji,
aby byly pozměňovací návrhy namnoženy,
abychom věděli, o čem budeme hlasovat. Bylo
jich asi devět nebo deset.
Předseda PSP Milan Uhde: To znamená, přejete
si písemné vyhotovení pozměňovacích
návrhů. Domnívám se, že o tom
nemusíme hlasovat - Kancelář splní
tento požadavek, a to ve lhůtě, v jaké
to bude možné, jakmile pan společný
zpravodaj s panem ministrem pozměňovací návrhy
zpracují. Tento bod je tedy přerušen a my se
budeme věnovat bodu původně č. 12.
Ještě dostává příležitost
poznámka pana poslance Broulíka.
Poslanec Jaroslav Broulík: Já bych měl
pouze prosbu, zda-li bychom také mohli znát stanovisko
předkladatele.
Předseda PSP Milan Uhde: Ano, to bývá
častým přáním - pan společný
zpravodaj i pan ministr slyšeli tento požadavek, a vyhovějí.
Dalším projednávaným bodem je
K předloženému materiálu chci připomenout,
že tato zpráva, kterou jste dostali jako sněmovní
tisk 959, je předložena na základě usnesení
Poslanecké sněmovny č. 227 ze 13. schůze,
konané 13. října 1993. Vláda byla
tímto usnesením žádána, aby předložila
zprávu o bezpečnostní situaci České
republiky, shrnující poznatky všech resortů
včetně ministerstva obrany České republiky
a zpravodajských služeb.
Žádám nyní pana ministra vnitra Jana
Rumla, aby předloženou zprávu odůvodnil.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, dovolte mi, abych krátce
uvedl "Zprávu vlády ČR o bezpečnostní
situaci v České republice v roce 1993".
Gescí nad přípravou tohoto materiálu
byl pověřen ministr vnitra. Zpráva čerpá
z podkladů ministerstva vnitra a Policie ČR, ministerstva
obrany, ministerstva spravedlnosti, dalších resortních
ministerstev a zpravodajských služeb.
Dne 30. 3. 1994 byla tato zpráva předložena
na jednání vlády. Po jejím projednání
byla dopracována ze vznesených připomínek,
znovu projednána a dne 27. dubna 1994 ji vláda svým
usnesením č. 221 vzala na vědomí a
schválila harmonogram legislativních aktivit, který
je její součástí.
V úvodní části zprávy je hodnocena
bezpečnostní situace v České republice
v roce 1993 s výhledem do roku 1994. Hlavním záměrem
vlády České republiky bylo omezení
růstu kriminality. Analýza bezpečnostní
situace dokládá, že v roce 1993 došlo
k utlumení a zmírnění dynamiky růstového
trendu kriminality. Prvních pět měsíců
roku 1994 tuto tendenci ještě výrazněji
potvrzuje. Z analýzy bezpečnostní situace
dále vyplývá, že v současné
době nelze z žádného vnějšího
či vnitřního bezpečnostního
faktoru vyvodit bezprostřední ohrožení
České republiky a jejího obyvatelstva.
V další části zprávy jsou na
základě vyhodnocení situace a předpokládaného
vývoje aktualizována bezpečnostní
rizika. Tato rizika jsou rozdělena na dvě skupiny
- na skupinu rizik s mezinárodním prvkem, které
bezprostředně souvisejí se stabilitou politického
systému, a na skupinu rizik, která mají bezprostřední
vliv na úroveň a vědomí občanů
o ochraně jejich osobních svobod, zdraví
a majetku. Jsem přesvědčen, že zpráva
postihuje otázky, které podle průzkumů
veřejného mínění a sociologických
studií odpovídají pocitům a vnímání
našich občanů - definice rizik se rovněž
shoduje s bezpečnostními riziky tak, jak jsou monitorovány
v jiných evropských státech. Zmiňovaná
kapitola zprávy také obsahuje nejdůležitější
legislativní, organizační a preventivní
opatření exekutivy, tedy opatření,
která v roce 1993 směřovala ke stabilizaci
bezpečnostní situace a k eliminaci výše
zmíněných rizik.
Samostatná kapitola je věnována rozpočtovým
opatřením vlády zaměřeným
k posílení vnitřní bezpečnosti
a veřejného pořádku.
Závěr zprávy obsahuje legislativní
koncepci vlády v trestně bezpečnostní
oblasti s časovým horizontem do prvního pololetí
r. 1996. Navrhované legislativní změny jsou
adekvátní odpovědí na další
předpokládaný vývoj v této
oblasti. Obdobná opatření jsou přijímána
ve vyspělých západoevropských zemích.
V nejbližším časovém horizontu
předloží vláda Parlamentu:
- zákon o některých opatřeních
k regulaci prostituce,
- zásady zákona o provozu na pozemních komunikacích,
- zákon o střelných zbraních a střelivu,
- zákon o zamezení legalizace příjmů
pocházejících z trestné činnosti,
tzv. praní špinavých peněz".
Ještě do konce t. r. předloží vláda
Parlamentu České republiky:
- zákon o provozování soukromých bezpečnostních
služeb a některých obdobných činností,
- zákon o některých opatřeních
k zamezení organizovaných forem trestné činnosti,
- novelu přestupkového zákona,
- zásady zákona o výkonu trestu odnětí
svobody a
- zásady rekodifikace trestního řádu
a novelu trestního zákona.
Ke zprávě je připojena příloha
s podrobnějším statistickým pohledem
na vývoj kriminality v roce 1993 ve srovnání
s rokem 1992. Bezpečnostní situace v regionech a
okresech je dokumentována zejména tabulkovou a grafickou
částí přílohy. Tolik mé
úvodní slovo ke zprávě vlády
České republiky k bezpečnostní situaci.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
vnitra Janu Rumlovi. Žádám zástupce
branného a bezpečnostního výboru pana
poslance Oldřicha Kužílka, aby odůvodnil
předloženou společnou zprávu výborů.
Obdrželi jste ji jako sněmovní tisk 1004. Prosím,
pane poslanče.