Poslanec Josef Janeček: Dámy a pánové,
minulý režim, který se přes své
obrovské sociální proklamace choval v podstatě
velmi asociálně, vybudoval podivná odkladiště
lidí, která nazval domovy důchodců
a ústavy sociální péče. Tato
odkladiště zařídil tak, že lidé
tam odložení už tyto domovy a ústavy nemohli
opustit, protože zde byly architektonické bariéry.
Je pravda, že mnoho z těchto domovů a ústavů
se již podařilo zpřístupnit, ale ještě
stále existují domovy a ústavy, které
zůstávají posledními zbytky komunistického
režimu, oblastmi, kam ještě neproniklo nové
zřízení.
Proto navrhuji, aby ve vládním usneseni v bodě
3. písm. c) se částka 340 milionů
změnila na částku 330 milionů a zavedlo
se nové písmeno e), které by znělo:
"částka 10 milionů Kč bude použita
na odstranění architektonických bariér
v ústavech sociální péče a
domovech důchodců".
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Janečkovi. Prosím pana
poslance Kačenku, aby se ujal slova, připraví
se pan poslanec Novák.
Poslanec František Kačenka: Vážení
kolegové, vážené kolegyně, je
mi trochou smutno z toho, že když jednáme o rozdělení
peněz, je sál plný, ale když se jedná
o to, zkontrolovat jak se hospodařilo, je sál poloprázdný.
Svědčí to o přístupu poslanců
k jejich činnosti.
Ve svém vystoupení se chci věnoval několika
oblastem. V prvé řadě bych chtěl poukázat
na to, že sněmovna nedávno uspořádala
pro poslance školení, kterého se zúčastnili
zahraniční experti. Byl to seminář
o významu, úloze a postavení státního
rozpočtu a státního závěrečného
účtu v demokratických státech. Kolegové
ze zahraničí nás seznámili s tím,
že u nich tyto dokumenty mají tisíce stránek,
projednávají se řadu týdnů
a není to samoúčelné.
Smyslem státního rozpočtu je, aby moc výkonná
přesvědčila poslance, že akce, dotace
a potřeby v něm uvedené je nutné financovat
z peněz daňových poplatníků
a když ano, tak že budou vynaloženy účelně
a hospodárně. Proto doklady v něm obsažené
mají charakter rozboru a zdůvodnění,
proč je nutné dát prostředky do té
či oné lokality nebo na ten či onen účel
a ne jiný.
Státní závěrečný účet
má naopak funkci kontrolní. Proto má být
zejména zaměřen na to, jak jednotlivé
položky státního rozpočtu byly naplněny
a čerpány a došlo-li k drobným rozdílům
a změnám, je třeba je řádně
zdůvodnit. Rovněž je nutné řádně
vyúčtovat čerpání rezerv.
Předložený návrh státního
závěrečného účtu má
k ideálnímu stavu daleko. Je škoda, že
se tohoto semináře nezúčastnili i
pracovníci z oblasti výkonné moci, pak by
úroveň předloženého materiálu
byla zřejmě vyšší. Zatím
nezbývá než konstatovat, že některé
potřebné údaje a komentáře
v návrhu státního závěrečného
účtu chybí nebo jsou neúplné.
Tím se otvírá prostor k různým
dohadům, výkladům a tvrzením.
Dalším důležitým zjištěním
vyplývajícím z údajů v něm
uvedených je to, že vláda bez zmocnění
nebo souhlasu Parlamentu provedla změnu některých
položek schváleného státního
rozpočtu, a také si přisvojila pravomoce
příslušející z ústavy
pouze Parlamentu. Později uvedu jeden příklad.
Ministerstvo práce a sociálních věcí
počítalo s příjmy z pojistného
v celkové výši 97 miliard Kč a výdaji
121 miliard Kč. Schválený rozpočet
počítal s tím, že rozdíl 24 miliard
bude uhražen z daňových příjmů
včetně cel. Tyto příjmy však
byly nižší než se plánovalo. Například
propad u daně z příjmů právnických
osob činil 15 miliard Kč. Vláda použila
prostředky původně rozpočtem určené
na aktivní a pasivní politiku zaměstnanosti
ve výši téměř 10 miliard Kč
na úhradu výpadku jiných příjmů,
i když v tomto konkrétním případě
to zřejmě bylo na sociální účely.
Chápeme, že vláda v období transformace
ekonomiky chce mít co největší manévrovací
prostor v rámci rozpočtu, ale to ji jistě
neopravňuje k tomu, aby porušovala zákon. V
demokratickém státě by takovéto jednání
vlády vyvolalo v Parlamentě patřičnou
odezvu, u nás - jak se zdá - to přejdeme
jen tímto konstatováním.
A nyní již onen případ porušení
zákona, který současně vypovídá
o tom, jak byl státní rozpočet naplněn,
Mám k dispozici stanovisko Nejvyššího
kontrolního úřadu. Z něho vyplývá,
že rozpočet nebyl vyrovnaný, že vyrovnaný
byl pouze proto, že vláda do něho převedla
z minulého roku částku 22,84 miliardy Kč.
Cituji ze stanoviska Nejvyššího kontrolního
úřadu: "Dosažené příjmy
v částce 358 miliard Kč byly o 3,96 miliard
Kč vyšší než předpokládal
rozpočet." Na tomto místě přísluší
podotknout, že do příjmů byly zahrnuty
i příjmy vztahující se k roku 1992,
s nimiž státní rozpočet, schválený
pro rok 1993, nepočítal. Šlo o daně,
odvody a poplatky, vztahující se k daňovému
a odvodovému systému, platnému před
1. lednem 1993. Podle podkladů Úřadu z pokladního
plnění státního rozpočtu se
jedná o částku 22,84 miliardy Kč,
zahrnující daň z obratu, odvod ze zisku,
odvod z objemu mezd, daň ze mzdy, důchodovou daň,
event. ostatní daně, odvody a poplatky. V návrhu
státního závěrečného
účtu za rok 1993 je část těchto
příjmů transponována do kategorie
nové daňové soustavy (DPH, spotřební
daně), avšak lze říci, že tyto
neplánované příjmy výraznou
měrou přispěly k vyrovnání
propadů u ekonomicky nejdůležitějších
daňových příjmů. Podíl
příjmů z roku 1992 (vztaženo k částce
22,84 mld. Kč) představoval 6,4% z celkově
dosažených příjmů státního
rozpočtu a téměř 10,2% z daňových
příjmů celkem. Bez těchto příjmů
by nebyla splněna příjmová část
schváleného státního rozpočtu
za loňský rok.
Nyní bych se vrátil k realitě. Podle našeho
názoru ve státním závěrečném
účtu chybí řada údajů,
bez kterých nelze ověřit nebo posoudit správnost
či hospodárnost vynaložených prostředků
státního rozpočtu. Postrádáme
statistické údaje, které nejsou zveřejňovány
ve Statistické ročence, a jsou nutné pro
správné rozhodování poslanců.
Jde např. o počty pracovníků ministerstev
a jiných správních úřadů,
údaje o tom, kolik státních podniků
bylo při privatizaci přímo prodáváno
zahraničnímu či domácímu zájemci
a jak byly použity získané prostředky.
Není zde přehled o oficiálních návštěvách
vlády či jejích jednotlivých členů
v zahraničí a nákladech na ně, bez
kterého nelze posoudit, zda některé zahraniční
cesty nemohly být spojeny, a tím ušetřeny
peníze poplatníků.
Chybí přehled o vývoji a stavu devizových
zásob. Tyto informace jsou nutné proto, aby Parlament
mohl posoudit jaké výhody či nevýhody
našemu hospodářství přináší
stabilní kurz směnitelnosti koruny.
Materiál neobsahuje údaje o tom, jak naše republika
plní závazky z mezinárodních smluv.
Chybějí například údaje o tom,
jak se snížil počet tanků, letadel,
jak jsou hrazeny závazky spojené s členstvím
v mezinárodních organizacích, např.
v OSN; chybějí přehledy o půjčkách
a pohledávkách České republiky a o
jejich splácení. Chybí zde i vyčíslení
dopadů, které plynou pro Českou republiku
z dodržování embarga, které OSN uvalilo
na různé státy a za které Česká
republika podle mezinárodního práva může
požadovat náhradu. Bylo by vhodné, aby zde
bylo poukázáno na to, jaké důsledky
bude mít pro ekonomiku České republiky nesplácení
dluhů ve výši 20 mld. Kč, které
Slovensko má vůči České republice
a které doposud slovenská strana neuznala.
Po listopadu 1989 probíhají v naší republice
výrazné změny. Přecházíme
od plánovitého hospodářství
k tržnímu mechanismu a tomuto vývoji se musí
přizpůsobit i obsah státního závěrečného
účtu. Nedostatky, které jsme mohli minulý
rok předkladatelům prominout, protože měli
jiné starosti týkající se dělení
státu, není vhodné promíjet dnes,
zejména proto, že sdělovací prostředky
na řadu nedostatků již poukázaly a občané
očekávají vysvětlení.
Proto jménem našeho poslaneckého klubu předkládám
procedurální návrh, aby po jednání
o státním závěrečném
účtu a po rozpravě bylo jednání
přerušeno do té doby, než vláda
předloží chybějící údaje,
nejdéle však do konání příští
schůze. Bude-li tomuto našemu návrhu vyhověno,
poslanci budou moci posuzovat vývoj také podle oficiálních
údajů Českého statistického
úřadu uveřejněných ve Statistické
ročence, nikoliv pouze podle údajů České
národní banky. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kačenkovi. S faktickou poznámkou
se hlásí pan poslanec Hrdý. Pokud se nepletu,
pane kolego Kačenko, předložil jste procedurální
návrh na to, aby se po ukončení rozpravy
přerušilo projednávání tohoto
bodu do příští schůze. Děkuji.
Poslanec Karel Hrdý: Pane předsedající,
dámy a pánové, jeden z čínských
císařů řekl, že chybou není
chybu udělat, ale chybou je chybu nenapravit. Pokusím
se tedy napravit chybu, kterou jsem učinil ve svém
vystoupení, protože jsem použil v návrhu
našeho usnesení nepřípustné formulace
v bodu jedna, kde jsem navrhoval "sněmovna bere na
vědomí", což tedy nelze.
Chtěl bych náš návrh upřesnit
a z tohoto usnesení vypustit bod jedna. Poprosil bych pana
zpravodaje, aby další body příslušně
přečísloval. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Hrdému. Prosím pana
poslance Nováka, aby se ujal slova.
Poslanec Libor Novák (1958): Pane předsedající,
není mým úmyslem ve svém vystoupení
oponovat vystoupením jednotlivých poslanců
opozice. Nechci se zde ani zabývat čísly.
To už za mne udělal pan ministr Kočárník
a právě zástupci opozice.
Dovolte mi však, abych promluvil spíše obecně
a zároveň zasadil rozpočtovou politiku České
republiky do mezinárodního kontextu.
Státní finance, stručně řečeno,
rovná se, zákon o státním rozpočtu
a státní závěrečný účet.
Mám v živé paměti, a mnozí z
vás jistě také, podzim roku 1992, když
se projednával zákon o státním rozpočtu
na rok 1993, jehož účet zde nyní vláda
předkládá. Mám také v živé
paměti výroky ctěné opozice, o jeho
nereálném odhadu a o tom, že státní
finanční politika a vůbec hospodářství
v roce 1993 musí dopadnout velmi špatné. Za
této situace, kdy všichni víme, že v roce
1993 začala fungovat nová daňová soustava,
považuji výsledek, který je nám ve státním
závěrečném účtu předkládán,
za více než dobrý. Myslím tím,
že odchylka od čísel, která se nám
dostala do ruky, v návrhu zákona o státním
rozpočtu na rok 1993, se od čísel, která
máme v ruce nyní, liší jenom velmi málo.
Nyní velmi rád pohovořím o zmíněném
mezinárodním kontextu, o kterém již
hovořil pan kolega Wagner.
Ze svého působeni v Radě Evropy, konkrétně
ve výboru pro ekonomiku a rozvoj, dobře znám
zájem poslanců ostatních zemí, zejména
těch, které stejně jako my trpěli
velmi dlouhou dobu pod jhem komunistických režimů,
o naši ekonomiku, a přímo o rozpočtovou
politiku, zvláště o zákon o státním
rozpočtu. Tito poslanci často žádají
celý text zákona o státním rozpočtu,
který jsem některým poskytl.
Výroční zpráva organizace pro hospodářskou
spolupráci a rozvoj za rok 1993 hodnotí hospodářství
České republiky velmi dobře. Pravda, samozřejmě
s kritickými poznámkami. Tato zpráva je u
mne k nahlédnutí.
Připomínám zde i seminář o
úloze rozpočtu a státního závěrečného
účtu pořádaný nedávno
rozpočtovým výborem, kterého se účastnily
osobnosti jako Jacques Rupnik a další experti na rozpočet
z Kongresu Spojených států, francouzského
Národního shromáždění,
britského Parlamentu, německého Bundestagu
a dalších zemí včetně zemí
z bývalého komunistického bloku. Podstatné
je pro mne toto zjištění. S těmito experty
jsme my již nyní se schopni bavit, a považuji
to za nutné se bavit, o problémech na stejné
úrovni, a to včetně problémů
spojených s privatizací a odstátněním.
Je jen škoda, že účast poslanců,
a to zejména některých, byla velmi mizivá.
Pane předsedající, na adresu pana kolegy
Kačenky bych chtěl poznamenat, že kritika,
kterou adresoval metodice rozpočtu, státního
závěrečného účtu, je
samozřejmě známá nejen vládě,
panu ministru Kočárníkovi, ale zejména
rozpočtovému výboru, který velmi usilovně
pracuje na tom, aby příslušná pasáž,
která by zdokonalila projednávání
jak státního rozpočtu, tak státního
závěrečného účtu, který
v mnoha vyspělých zemích se neprojednává,
protože ten, kdo by učinil cokoliv, co by bylo proti
zákonu, schválenému zákonu o státním
rozpočtu, by se zřejmě se zlou potázal,
byla součástí nového Jednacího
řádu Poslanecké sněmovny.
Ctěná opozice má jistě v paměti
mé upozornění při projednávání
zákona o státním rozpočtu na letošní
rok, které bylo vyloženo jako námět
k tomu, aby mlčela.
Ve smyslu toho, že ani tehdy jsem neměl toto v úmyslu,
nesouhlasím s kolegou Wagnerem ani dnes, že to, co
zde probíhá, je přibližně řečeno
hra nebo divadlo. Osobně si velmi rád poslechnu,
co moji ctění kolegové a kolegyně
řeknou a hlavně jakých argumentů přitom
použijí. Seriózní vítám,
jiné mě ovšem nutí k úsměvu.
Kdybychom totiž nediskutovali, a to zejména používajíce
seriózních argumentů, popírali bychom
roli Poslanecké sněmovny vůči vládě.
Kdo byl na schůzích výborů při
projednávání jednotlivých kapitol
a celého státního závěrečného
účtu, jistě uzná, že rozprava
byla často velmi tvrdá, a to i ze strany koaličních
poslanců a poslankyň. Stejně jako stojím
za tvrdým postojem Poslanecké sněmovny vůči
vládě, stojím i za tvrdou vládní
rozpočtovou politikou. Rád říkám
teď, a právě teď, občanům
této země, že nemusí vždy dostávat
prostřednictvím sdělovacích prostředků
jen špatné a kritické zprávy. Zpráva
o státním závěrečném
účtu za rok 1993 je z těch dobrých.
Neřítíme se do žádných
bídných hlubin, státní závěrečný
účet to dokazuje a rozbory Organizace pro hospodářskou
spolupráci a rozvoj Evropské banky pro obnovu a
rozvoj, Mezinárodního měnového fondu,
Světové banky a dalších organizací,
jejichž zmíněné rozbory si jistě
každý z mých ctěných kolegů
a kolegyň umí opatřit, to říkají
také.
Na závěr doporučuji, vážené
ctěné kolegyně a ctění kolegové,
abyste přijali návrh usnesení tak, jak jej
přednesl pan kolega zpravodaj Ježek. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Liborovi Novákovi. Rozpravu
končím vzhledem k tomu, že se do ní
už nikdo nehlásí. V tomto okamžiku se
chystám dát hlasovat o procedurálním
návrhu pana poslance Kačenky. Prosím vás,
dámy a pánové, abyste se nově prezentovali.
Procedurální návrh pana kolegy Kačenky
zněl tak, že přerušíme projednávání
tohoto bodu po ukončení rozpravy do příští
schůze. Prosím, aby byl procedurální
návrh upřesněn.
Poslanec František Kačenka: Aby jednání
o státním závěrečném
účtu bylo po rozpravě přerušeno
do doby, než vláda předloží požadované
údaje, nejdéle však do nejbližší
schůze Poslanecké sněmovny.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji, slyšeli jsme toto upřesnění.
Dávám nyní hlasovat o procedurálním
návrhu, který byl právě přednesen
a upřesněn.
Kdo je pro jeho přijetí, ať to zvednutím
ruky a stisknutím tlačítka dá najevo
v 60. hlasování této schůze. Kdo je
proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování
bylo skončeno.
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 53
pro, 87 proti, 10 se zdrželo. Návrh nebyl přijat.
Rozprava byla ukončena. Nyní se chci zeptat pana
ministra Kočárníka, zda se chce vyjádřit
k rozpravě a přednést závěrečné
slovo? Ano, je tomu tak, prosím ho, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Děkuji
pane předsedající. Chtěl bych poděkovat
ještě jednou všem paním poslankyním
a pánům poslancům za pozornost, kterou věnovali
projednávání státního závěrečného
účtu i - čemuž chci věřit
- za dobrou snahu vylepšit celý proces transformace
naší ekonomiky a samotné vykazování
výsledků státního rozpočtu.
Nejprve bych odpověděl na dva tři dotazy,
které byly vzneseny, a pak bych se pokusil reagovat na
diskusi.
Pan poslanec Hájek se ptal, kde je pojednáno, případně
že není pojednáno o státním fondu
tržní regulace. Je to v knize D - v tabulce na straně
1 pod zvláštními účelovými
prostředky a za tím je komentář. Je
to tam, není žádný důvod nic
skrývat. Jsou to tyto prostředky, které také
byly v průběhu letošního roku uvolněny
pro fond tržní regulace.
Dále se ptal pan poslanec Grulich, zda na bázi vládního
usnesení, které bylo přijato v loňském
roce, které se týkalo toho, že zhruba - jak
říkám - 5% pracovníků na každém
úřadě patří ke špičkovým
pracovníkům, a proto tedy byli ohodnoceni. Ano,
toto kontrolováno bylo, nicméně ne v tom
smyslu, zda je to ten člověk, který je špičkovým
na ministerstvu financí. Samozřejmě nemá
možnost toto kontrolovat, to je v pravomoci každého
ministra. Pro letošní rok se nic takového neudělalo,
protože tím se vlastně zvedla celková
mzdová hladina, objem mzdových prostředků,
který zůstal pro jednotlivé resorty upraven.
Nyní bych přešel k celkovému hodnocení
rozpravy. Zazněla zde celá řada tvrzení,
quazi argumentů apod. Rozdělil bych je asi do pěti
skupin, protože mnohé z nich se opakovaly.
Především celkové hodnocení ekonomického
vývoje v roce 1993, kdy bylo zcela zjevné, že
zejména opoziční poslanci hodnotí
zcela jinak vývoj ekonomiky, než hodnotí vláda.
Aniž bych zacházel do podrobností, trvám
na tom, že seriózní ekonom hodnotí čísla
tak, jak jsou tady uvedena. A pokud vám k tomu nestačí
čeští ekonomové, ať pak toto hodnotí
mezinárodni ekonomové, ke kterým myslím
si - máme důvěru. Jsou jak z mezinárodních
instituci, tak z privátních bank, které takto
jednoznačně vývoj naší ekonomiky
hodnotí.
Druhou poznámku. Nese se pravidelná standardní
kritika odvozená od temp ekonomického rozvoje, od
outputů, přičemž se v této kritice
objevuje za prvé, že vláda slíbila,
a dále že to, že nedochází k vzestupu
těchto ukazatelů, je důsledkem chybné
vládní politiky. Tak především
k těm slibům bych chtěl říci
následující. Vždycky bude odhad tempa
ekonomického růstu pouze odhadem. Pouze centrálně
plánovaná ekonomika si hrála na to, že
zajistí toto tempo rozpisem ze Státní plánovací
komise a ani to se jí nedařilo. V tržní
ekonomice bude vždy toto pouze prognózou, pouze odhadem
a závisí to na celé řadě faktorů,
nakolik tento odhad, nakolik tato prognóza bude naplněna.
Mimo jiné to závisí na poptávce, na
poptávce domácí a na poptávce zahraniční.
Málo platné, nebude-li poptávka např.
v zahraničí, není možné, aby
se outputové ukazatele zvyšovaly. Stejně to
platí o poptávce vnitřní. Není
žádný kumšt vyrobit, ale je kumšt
prodat. V tom je zásadní změna celého
pojetí a jestliže jsme vyváželi do zemí
bývalého Sovětského svazu v minulosti
více než 50% našeho exportu, a to bylo nějakým
quasi motorem sestupné dynamiky ekonomického růstu
v závěru 80. let, tak skutečnost, že
tam ta poptávka není, že nemají prostě
peníze, že neplatí atd., se nemůže
neodrazit na outputových číslech. To je prostě
jedna a jedna jsou dvě.
To, že tato ekonomika byla schopna tento pokles poptávky
na tato teritoria překonat tím, že exportuje
převážnou část v dynamických
tempech do tržních ekonomik, které nám
platí, já považuji jednoznačně
za úspěch této ekonomiky a této transformace.
Řada zemí se s tím nevyrovnala a srovnávat
Maďarsko a Polsko, že mají lepší
výsledky, mi připadá už úplně
absurdní. To snad už nedělá vůbec
nikdo. U Polska je pozitivní ekonomický růst,
nicméně ohromný problém zadluženosti,
ohromný problém v rozpočtovém deficitu
atd., mohl bych pokračovat. Veškerá mezinárodní
srovnání, veškeré komentáře,
veškerá hodnocení, která jsou, říkají
- a teď to neříkám jako vládní
ekonom, říkám to na bázi těchto
komentářů - že Česká republika
má nejlepší ukazatele. Je mi líto, ale
je to tak. To jsou fakta. (Pobavení v sále.) Ne,
že mi je líto, že je to tak. To jsem rád.
Jinak problém hrubého domácího produktu
by si zasloužil trochu odbornější diskusi,
ne diskusi politicky motivovanou. Myslím, že je celá
řada racionálních vysvětlení,
která vysvětlují tato tempa, která
jsou. Je evidentní, že pokud bereme hrubý domácí
produkt a počítáme z poptávkové
strany, kdy je dán poptávkou domácností,
poptávkou vlády, tvorbou hrubého kapitálu,
saldem exportu a importu a změnou stavu zásob, tak
v podmínkách, kdy poptávka domácností
roste tempem větším než je 5%, poptávka
vlády roste tempem větším než 3%,
tvorba hrubého kapitálu roste tempem větším
než 3%, saldo exportu a importu se nezhoršuje dramatickým
způsobem, tak že se toto odehrává v
zásobách. Ale vážení, my i v
rámci privatizace máme celou řadu zásob,
které odepisujeme jako zásoby nepotřebné.
Čili dochází k poklesu zásob v této
ekonomice, které byly zděděny z minula. Bohužel
to negativně ovlivňuje tempo ekonomického
růstu, ale je to z tohoto hlediska, z hlediska poptávkového,
když to takto beru, ozdravný proces. Tady statistika
dluží udělat komparaci zásob, komparaci,
která byla před rokem 1989, a komparaci, která
je dnes.
Považuji za nepříliš korektní zde
srovnávat čísla rozpočtu českého
v podmínkách federace a českého v
podmínkách samostatného státu. Argumentovat
tím, že u výdajů na policii nebo na
ministerstvo vnitra došlo k takovému vzestupu, když
je evidentní, že u českého rozpočtu
část výdajů v roce 1992 nebyla zahrnuta,
byla zahrnuta ve federálním rozpočtu, tak
k tomu se nebudu vyjadřovat, nepokládám to
vůbec za důstojné.
Srovnatelnost čísel nás trápí
samozřejmě také a celá řada
těch problémů, na které poukazujete,
mě a vládu trápí také, protože
bychom potřebovali znát trochu delší
minulost čísel, abychom na základě
toho mohli vyvozovat soudy o sezónnosti a vyvozovat analýzy,
počítat závislosti, které tady jsou
atd. V žádném případě
však toto nemůže být interpretováno
tak, že je to záměr vlády, aby zkreslila
údaje. Proti tomu bych se tvrdě ohradil, protože
to nepokládám za seriozní argumentaci.
Jinak pro celou řadu číselných argumentací,
které tady byly vzneseny, kdy se různě s
čísly kouzlilo tím způsobem, že
kdyby se nepočítalo tamto, tak by to bylo takto
a když odečteme toto, je to vlastně takto -
prostě čísla jsou taková, jaká
jsou, jsou v těchto knihách a jsou to čísla,
která jsou pravdivá. Pokud se nám nelíbí,
a připouštím, že se někomu nemusí
líbit, jsou to ale čísla, na základě
kterých se odehrávají reálné
toky peněz, jsou to čísla, která hovoří
o tom, že rozpočet se nezadlužil atd. atd. Úvahy
o tom, jak by co by kdyby, nepokládám v této
situaci vůbec za rozumné.
Třetím klíčovým bodem, kolem
kterého se točila diskuse, je tzv. Fond sociálního
zabezpečení nebo pojištění. Žádný
takový fond nebyl ustaven žádným zákonem.
Tento fond neexistuje, takže nepoužívejme v argumentaci,
že někdo zneužil prostředky tohoto fondu.
Tento fond není, to prohlašuji s plnou odpovědností.
Pouze při rekonstrukci daňové soustavy se
počítaly příspěvky podle jistého
schématu na sociální zabezpečeni atd.,
nicméně tento fond ve smyslu fondu ustaven nebyl.
Byl ustaven pouze Fond zdravotního pojištění,
který se také oddělil od rozpočtu.
Takže argumentace, že jsme sebrali nějaké
peníze nějakému fondu, který neexistuje,
a použili je nějakým nevhodným způsobem,
je nekorektní a zásadně ji odmítám.
Jinak musím připomenout těm z vás,
kteří říkají, že to je
netransparentní, že to je nejtransparentnější
jaké to být může a v žádném
fondu to nebudete mít nikdy transparentnější.
Pokud je to v rozpočtu, všichni do toho vidíte,
máte přímou pravomoc si kohokoli zavolat,
posledního úředníka, prvního
úředníka, ministra do sněmovny a zodpovídá
se vám z každého čísla. Co dneska
všechno víte o všeobecném zdravotním
pojištění, o Všeobecné zdravotní
pojišťovně? Daleko méně, než
víte o struktuře příjmů a struktuře
výdajů na sociální oblast, kde máte
všechno uvedeno, nikdo nic netají, a to v těch
knihách, které jsou vám předloženy.
A je vám to také vždy vysvětleno - alespoň
jsem nezaslechl od nikoho, že by něco v průběhu
diskuse v rozpočtovém a v jiných výborech
při probírání příslušných
kapitol nebylo vysvětleno ze strany mých úředníků.
Pokud jste si to neprostudovali v těchto knihách,
pak připomínám, pokud jde o tzv. fond, který,
jak už jsem říkal, žádný
neexistuje, bylo v roce 1993 vybráno celkem 106 mld. korun
a do sociální oblasti, do celé sociální
oblasti byly výdaje ve výši 118 mld. korun.
Již z tohoto srovnání vidíte, že
ty peníze nebyly použity na nic jiného než
na sociální věci.
Další připomínky nebo argumentace, které
zde byly uvedeny, se týkaly toho, že to je vyrovnanost
účetní, nikoliv faktická tohoto rozpočtu.
Rovněž prohlašuji, že to není pravda,
že platí čísla, která jsou uvedena
v těchto knihách a že žádná
jiná čísla nejsou platná, jakkoli
jsou konstruována.
I když mě trápí odchylky od rozpočtu
v oblasti daňových příjmů,
stejně tak, jako trápí vás, znovu
zdůrazňuji, že v podmínkách startu
nových daní, pokud si spočtete míru
odchylek v procentech, zeptejte se kteréhokoliv konstruktéra
z oblasti techniky, jestli toto je při zavádění
něčeho nového přípustná
tolerance nebo ne. Každý vám řekne,
že to je přípustná tolerance. Byly to
ohromně neznámé veličiny, do kterých
jsme se v podmínkách rozdělení republiky
pustili a tvrdím, že odchylky nejsou zdaleka tak velké,
jak se zveličují.
Konečně bych chtěl říci, že
řada vystoupení vyplývá z nepochopení
nebo z nedorozumění. Byla tady použita slova,
že jsme něco udělali protizákonně,
prohlašuji, že to odmítám. V rámci
zákona o rozpočtu, pokud si ho dobře prostudujete,
je ministr financí respektive vláda je zmocněna
provést úpravy, pokud se nedotknou salda rozpočtu.
Toto vláda udělala, čili neudělala
nic protizákonného.
Rovněž tak odmítám, že jsme si
pomohli v průběhu roku příjmy z Fondu
národního majetku. Tato sněmovna rozhodla
o tom, že bude ke krytí části veřejných
výdajů, nikoliv tedy do rozpočtu, použito
prostředků Fondu národního majetku.
Takže nerozumím tomu co je podsouváno vládě,
že něco udělala nezákonně. Naopak.
Bylo to přesně v souladu se zákonem odsouhlaseným
touto sněmovnou.
Ještě k panu poslanci Kačenkovi. Samozřejmě,
pane poslanče, k ideálnímu stavu v mnoha
oblastech máme ještě daleko, nejen z hlediska
tloušťky zpráv o státním závěrečném
účtu. Nicméně při projednávání
jednotlivých kapitol máte neomezené právo
jako poslanec se jednotlivého správce kapitoly zeptat
na všechno, co vás trápí - kolikrát
cestoval ministr, kolik to stálo atd., musí vám
to říci. Odmítám, že nejsou čísla
o počtu lidí. Jsou tam, je třeba jen ty knihy
prostudovat.