Poslanec Libor Novák (1958): Pane předsedo,
dovolím si, protože usnesení je velmi krátké,
pro to, abychom ho měli všichni v paměti, je
přečíst. Rozpočtový výbor
ve svém usnesení č. 277 z 23. června
t. r. se usnesl takto: Doporučuje Poslanecké sněmovně,
aby přijala následující usnesení:
"Poslanecká sněmovna mění své
usnesení číslo 401 z 1. června 1994
takto: Z bodu III se vypouští písmeno f) bez
náhrady. Část II tohoto usnesení zní
takto: Doporučuje Ministerstvu kultury a Ministerstvu financi,
aby společně nalezla řešení finančních
problémů kulturních institucí v rámci
pravomocí svých a pravomocí vlády."
Dovolte mi, pane předsedo, krátké vysvětlení.
To je velice dobře vystiženo v dopise, který
pan náměstek ministra kultury Michal Prokop zaslal
předsedovi rozpočtového výboru panu
Ježkovi, z něhož bych si dovolil citovat.
V tomto dopise se mimo jiné praví, že při
přijímání usnesení došlo
k technické chybě a dále pak někteří
poslanci vyjádřili pochybnosti o samotném
účelu přijatého usnesení. Ministerstvo
kultury považuje navržený a původně
schválený postup za značně nesystémový,
a proto bych rád předložil výboru návrh,
aby v případě, že bude ochota uvolnit
celou částku 54 miliónů Kč
na podporu kulturních aktivit, pokryl efektivněji
řadu dalších deficitů v této
oblasti.
Tím bych skončil citát a vrátil bych
se zpět k usnesení rozpočtového výboru,
které v podstatě to, co je napsáno v dopise
pana náměstka Prokopa, doporučuje v části
II svého usnesení. Tolik snad k usnesení
rozpočtového výboru a ke krátkému
zdůvodnění.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Liboru Novákovi staršímu a ptám se sněmovny,
kdo se hlásí do pokračující
rozpravy. Nevidím žádnou přihlášku,
a proto rozpravu uzavírám. Budeme hlasovat o předloženém
návrhu usnesení. Pan poslanec Libor Novák
starší návrh usnesení přečetl.
Předpokládám, že nikdo nežádá,
aby byl znovu čten. Pan poslanec Josef Hájek má
k tomu poznámku.
Poslanec Josef Hájek: Pane předsedo, vážená
sněmovno, myslím si, že jsem v rámci
rozpravy na minulé schůzi podal zcela legitimní
návrh na řešení jako první a
o něm jako o prvním musí být hlasováno.
Ne tedy o návrhu na usnesení rozpočtového
výboru, přestože ho doporučuje rozpočtový
výbor, jehož jsem členem.
Předseda PSP Milan Uhde: Já vám děkuji
a prosím, aby byl tento návrh připomenut,
protože ani já sám jsem si ho v této
chvíli nevybavil.
Poslanec Libor Novák (1958): Pane předsedo,
kromě návrhu usnesení, které jsem
na minulé schůzi přednesl já, vystoupila
v rozpravě paní poslankyně Pavlíková,
která přednesla první pozměňovací
návrh. Podle jednacího řádu, ať
už jsem nyní přednesl jakékoli stanovisko
výboru, je zcela nezbytné poprvé hlasovat
o pozměňovacím návrhu poslankyně
Pavlíkové, který je z části
totožný s usnesením rozpočtového
výboru a v němž se navrhuje, aby v části
III bylo písmeno f) vypuštěno celé a
bez náhrady. Podle mého názoru je třeba
hlasovat o tomto návrhu, a poté po jeho případném
odhlasování či neodhlasování
hlasovat o části II návrhu, jak jsem jej
přednesl jako zástupce rozpočtového
výboru.
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme tedy hlasovat o
pozměňovacím návrhu paní poslankyně
Pavlíkové. Jde o 52. hlasování na
této schůzi. Nejdříve vás ale
odhlašuji a žádám, abyste se znovu přihlásili
k přítomnosti. 52. hlasování vyjádří
stanovisko sněmovny k pozměňovacímu
návrhu paní poslankyně Pavlíkové.
Kdo podporujete tento pozměňovací návrh,
dejte to najevo tím, že stisknete tlačítko
a zvednete ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel
hlasování? Hlasování skončilo.
Pro ze 140 přítomných hlasovalo 72, proti
44, zdrželo se 20, nehlasovali 4. Návrh byl přijat
většinou dvou hlasů.
Prosím, pane poslanče, pokračujte.
Poslanec Libor Novák (1958): Navrhuji, aby se nyní
hlasovalo o části II doporučujícího
usnesení rozpočtového výboru, kterým
se doporučuje Ministerstvu kultury a Ministerstvu financí,
aby společně nalezla řešení finančních
problémů kulturních institucí v rámci
pravomocí svých a pravomocí vlády.
Předseda PSP Milan Uhde: 53. hlasování
na této schůzi.
Kdo podporujete předložený návrh usnesení,
jak jej právě pan poslanec Libor Novák starší
zopakoval, dejte to najevo tím, že stisknete tlačítko
a zvednete ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel
hlasování?
53. hlasování skončilo. Ze 145 přítomných
bylo 124 pro, 3 proti, 16 se zdrželo a 2 nehlasovali. Návrh
byl přijat.
Poslanec Libor Novák (1958): Pane předsedo,
protože obě dvě části usnesení
byly přijaty, mám zato, že není třeba
hlasovat o usnesení jako celku.
Předseda PSP Milan Uhde: Jsem rovněž
toho názoru. Vyrovnali jsme se s dalším bodem.
Nyní vykonáme druhý pokus o projednání
podle sněmovního tisku č. 915, přičemž
společnou zprávu výborů k němu
jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1062. U řečniště
stojí zástupce navrhovatelů pan poslanec
Tomáš Ježek a odůvodní předložený
návrh zákona.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane předsedo, vážení kolegové,
byl jsem dnes ráno poněkud zaskočen tím,
že jsme měli tento návrh zákona původně
v plánu až jako pozdější bod, pravděpodobně
zítra. Proto prosím, abychom tento bod odložili
na zítřek. Odůvodňuji to takto: Teprve
dnes vám byla rozdána pravidla uvolňování
prostředků, o které jde, jako součást
národního programu na ozdravění ovzduší.
Myslím si, že bylo třeba, aby si poslanci tento
program prostudovali. Sám návrh zákona je
velice jednoduchý, je to jedna stručná věta
a celá věc je vlastně obsažena v národním
programu na ozdravění ovzduší.
Pokud by to bylo jen trochu možné, byl bych proto
rád, aby poslanci měli na prostudování
programu čas a tímto bodem jsme se zabývali
až zítra. Pokud to nebude možné, jsem
samozřejmě připraven už dnes.
Předseda PSP Milan Uhde: Pane poslanče, jsem
opravdu v rozpacích, protože jsme tento bod na návrh
politického grémia pracně přesouvali,
aby byl projednáván co nejdříve, abychom
totiž zabezpečili všechny procedury, které
jsou s tímto zákonem spjaty, včetně
podpisu prezidentova tak, abychom jej projednali dnes. A vy přicházíte
s představou, která se od toho poněkud liší.
Je samozřejmě možné přesunout
bod na příští den, ale prosím,
rozmysleme si to.
Poslanec Tomáš Ježek: Znovu říkám,
že jediný důvod je, že tento národní
program na ozdravění ovzduší dostali
poslanci asi před hodinou. Budu tedy spoléhat na
to, že budou důvěřovat mně a
kolegům z ministerstva životního prostředí,
že je to v pořádku a proto přistoupíme
k projednávání.
Předseda PSP Milan Uhde: Táži se věcně
- pomohlo by, kdybychom tento bod přesunuli na zítřek
hned po interpelacích a odpovědích na interpelace?
Jestli ano, táži se sněmovny, zda s touto změnou
souhlasí. Jsem opravdu v rozpacích, protože
program stále všelijak přesouváme. Vidím
ale, že důvody opravdu jsou.
Jestli není žádná námitka, budeme
se tímto bodem zabývat zítra okamžitě
po skončení bodu Interpelace a odpovědi na
interpelace a otázky. Nevidím žádnou
námitku.
Přistoupíme k dalšímu bodu, a tím
je
Společnou zprávu výborů k němu
jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1059. Z pověření
vlády odůvodní předložený
návrh zákona místopředseda vlády
a ministr financí pan Ivan Kočárník.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, úvodem svého vystoupení bych chtěl
jménem vlády České republiky požádat
Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky
o to, aby umožnila účast na svém jednání
při projednávání novely zákona
o bankách guvernéru České národní
banky panu Josefu Tošovskému a souhlasila s jeho případným
vystoupením k projednávanému návrhu.
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat v 54. hlasování
o návrhu, který předložil pan ministr
a místopředseda vlády Kočárník,
protože jiné osoby mohou být přítomny
jen se souhlasem Poslanecké sněmovny. Podle §
14 odst. 3 jednacího řádu se o přítomnosti
takových osob rozhoduje bez rozpravy. Tento návrh
pana ministra Kočárníka přebírám
jako svůj, předkládám ho sněmovně
a prosím, aby sněmovna souhlasila s účastí
na schůzi a s případným vystoupením
guvernéra České národní banky
pana Josefa Tošovského a dala to najevo v 54. hlasování.
Kdo souhlasíte s tímto předloženým
návrhem, stiskněte prosím tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo
se zdržel hlasování? 54. hlasování
skončilo.
Ze 144 přítomných hlasovalo 122 pro, 1 proti,
1 se zdržel, 20 nehlasovalo. Prosím, aby byl pan guvernér
České národní banky Josef Tošovský
pozván do našeho zasedání, a pana místopředsedu
vlády a ministra financí pana Kočárníka
prosím, aby pokračoval.
Místopředseda vlády ČR Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, nedávné zkušenosti a poznatky z chování
některých bank ukázaly potřebu posílení
pravomocí bankovního dohledu ve vztahu k jednotlivým
bankám a zavedení spoluodpovědnosti akcionářů
- majitelů bank za jejich hospodaření. Posílení
pravomocí centrální banky by mělo
vést také k tomu, aby bankovní dohled lépe
než dosud působil již preventivně proti
vzniku krizových situací v bankách.
Dosavadní právní úprava neumožňuje
bankovnímu dohledu postupovat ve vztahu k problémové
bance s potřebnou efektivností. Procesní
způsob ukládání sankcí je dán
správním řádem a prakticky znemožňuje
ukládat jednotlivá opatření bez časového
prodlení okamžitě po zjištění
nedostatků. A vy velmi dobře víte, že
převést peníze z banky kamkoliv jinam je
dnes velmi snadné, je to dílo několika vteřin.
Tato skutečnost se dotýká zejména
nucené správy, která, má-li splnit
svůj účel ochrany zájmů vkladatelů
a ochrany stability bankovního systému, musí
být uložena okamžitě po zjištění
důvodů pro její uložení. Předkládaný
návrh novely zákona o bankách počítá
s tím, že v případě zjištění
nedostatků v činnosti banky může bankovní
dohled podle závažnosti těchto nedostatků
nejprve požadovat jejich odstranění a poté,
nebude-li požadavku vyhověno, uložit sankci,
anebo v případech závažných nedostatků
nebo hrozí-li nebezpečí z prodlení,
ihned uložit některou z dalších uvedených
sankcí.
Šířeji než v dosavadní právní
úpravě jsou vymezeny pravomoce nuceného správce.
Kromě pravomocí statutárního orgánu
banky přecházejí na nuceného správce
i pravomoce valné hromady banky, čímž
je znemožněno dosavadní valné hromadě,
tj. majitelům banky případné negování
účelu nucené správy. Součástí
navrhované právní úpravy je tak i
možnost a nutnost zapojení akcionářů
do řešení problémů banky. Podíl
akcionářů na řešení nepříznivé
situace banky je dán možností bankovního
dohledu, nařídit snížit základní
jmění banky snížením jmenovité
hodnoty akcií. Tímto opatřením by
měli být motivováni akcionáři
banky jednak k tomu, aby věnovali větší
pozornost zdravému vývoji banky, a zároveň
aby nesli i část dopadu negativního hospodaření
banky.
Sám vás mohu ujistit o tom, že když jsme
řešili problémy s krizovými bankami
v nedávné době, měl jsem mnoho telefonických
hovorů s panem guvernérem Tošovským,
že jsme si připadali tak trochu bezmocní, protože
to, co je běžné u všech ostatních
obchodních společností, že dojde-li
k situaci, kdy společnost je plaite, kdy je zralá
na krach, že to odnesou v prvé řadě
akcionáři, tak tady toto možné nebylo
a doslova a do písmene se akcionáři v těch
problémových bankách tak trochu vysmívali
řešením, která byla navrhována.
Návrh novely zákona zakotvuje státní
záruku na závazky konsolidační banky.
Vzhledem k tomu, že konsolidační banka byla
založena jako státní peněžní
ústav, je logické aby v zákoně byla
tato záruka jasně vyjádřena. Z hlediska
případné konkurenceschopnosti konsolidační
banky zde nedochází k porušení podmínek
soutěže, protože konsolidační banka
se nezabývá individuálním sběrem
vkladů.
Předložený vládní návrh
novely zákona o bankách počítá
s tím, že tato novela představuje přechodnou
právní úpravu, neboť se připravuje
nový zákon o bankách a bankovnictví.
Návrh nového zákona o bankách a bankovnictví
bude projednán ve vládě koncem letošního
roku a poté bezprostředně předložen
sněmovně.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, doporučuji vám, abyste předloženou
vládní novelu zákona o bankách schválili.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády a ministru financí Ivanu Kočárníkovi
a žádám pana poslance Tomáše Ježka,
aby se jako společný zpravodaj výborů
Poslanecké sněmovny ujal slova a podal zprávu
o projednání návrhu zákona ve výborech.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane předsedo, vážení kolegové,
všichni si dobře pamatujeme na nedávné
události v našem bankovním sektoru, které
shodou okolností podaly tři učebnicové
příklady bankovních nehod. V prvním
případě šlo o činy vlastně
kriminálního typu, vystavení nekrytých
papírů. Ve druhém případě
šlo také o učebnicový případ,
kdy banka financovala své vlastní dceřiné
společnosti, a ve třetím případě
šlo rovněž o učebnicový případ,
kdy banka přehnala svou odvahu, svá rizika a začala
mít velice špatnou strukturu aktiv.
Tyto události vedly k tomu, že byla urychleně
předložena novela zákona, o němž
je zde řeč. Pan ministr financí zdůvodnil
tu část novely, která je obsahem vládního
návrhu a která se týká posílení
bankovního dohledu a jeho zpružnění,
a možnosti rychle a včasně reagovat na neblahé
události v bankovním sektoru tak, aby - řeknu
to obrazně - vlak neujel a bylo možno zasáhnout
včas.
Je tu však také druhý návrh, další
opatření, které není součástí
vládního návrhu, je však součástí
společné zprávy, jak je obsažena v tisku
1059, a to je část o pojištění
vkladů fyzických osob. Tato část je
vlastně z dílny České národní
banky a na zařazení této části
se shodly výbory ústavně právní,
rozpočtový a hospodářský, a
zároveň před tím to odborné
grémium, které parlament má, to je komise
pro bankovnictví.
Pojištění vkladů fyzických osob
je založeno na vytvoření státního
fondu, do kterého by přispívaly banky částkou
půl procenta z objemu vkladů fyzických osob
a další základní charakteristikou je,
že by vkladatelé dostali náhradu v případě,
že by byly splněny ty okolnosti, o kterých
zákon hovoří, 80% částky, nejvíce
však 100 000 Kč v případě té
zmíněné nehody.
Navrhovatelé si byli vědomi toho, že jakákoli
jistota, kterou zákon dává někomu
v určité části hospodářského
peněžního systému, zvyšuje nejistotu
někomu jinému. A proto velmi pečlivě
zvažovali tu hranici, která se tomuto riziku vyhýbá
a máme za to, že zvolené řešení
je přesně to, o něž stojíme,
tj. dává jistotu těm drobným střadatelům
a vyhýbá se příliš vysokým
nákladům, které bychom my všichni museli
platit za přehnaný způsob pojištění
vkladů. Náklady se odhadují na jednu desetinu
procenta úrokové sazby.
Dalším argumentem ve prospěch pojištění
vkladů je starost o rovnovážný rozvoj
bankovního sektoru jako celku, abychom nedopustili stav,
kdy máme vlastně dva typy bank, kdy vklady u jednoho
typu bank nebo u jedné skupiny bank jsou se státní
zárukou a u druhých nikoliv, což by samozřejmě
vedlo k tomu, že se vrátí zpět dobře
začatý a slibně se vyvíjející
proces rozvoje bankovní soustavy, kdy u velkých
bank je omezován jejich monopol, který doposud měly.
Proto byl tento prvek pojištění vkladů
fyzických osob zařazen do společné
zprávy a je tedy dodatkem k vládnímu návrhu.
To je zatím všechno. Děkuji, pane předsedo.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu společnému
zpravodaji poslanci Tomáši Ježkovi. Otevírám
rozpravu. Písemně se do ní zatím přihlásili
pánové Vladimír Budinský, Josef Hájek,
Jozef Wagner, Jan Kryčer. V tomto pořadí
přistupujte prosím k řečništi.
Jako první pan poslanec Budinský, který má
pozměňovací návrh.
Poslanec Vladimír Budinský: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, vážený pane guvernére,
vážená Poslanecká sněmovno, chtěl
bych v úvodu opravit to, co řekl pan poslanec Ježek.
Chtěl bych opravit, že hospodářský
výbor přijal předkládaný návrh
ve znění vládní verze, tzn., že
hospodářský výbor nedoporučil
zařazení pojištění vkladů.
Právě k tomu bych chtěl mluvit. Chtěl
bych mluvit tedy nejenom jménem svým, ale jménem
hospodářského výboru; s jeho usnesením
bych vás chtěl seznámit, a také bych
chtěl hovořit jménem poslaneckého
klubu ODS, který se dnes předloženým
návrhem ve znění společné zprávy
zabýval.
Vznáším tedy pozměňovací
návrh, který zní: vypustit ze společné
zprávy část devátou, pojištění
vkladů fyzických osob. Dovolte mi stručné
zdůvodnění.
Hospodářský výbor schválil
vládní návrh v předložené
verzi bez pojištění vkladů. Obávali
jsme se jako poslanci hospodářského výboru,
že ve chvíli, kdy ekonomika viditelně ožívá,
není dobře dávat signál a pokyn k
vytváření nějakých nových
rezerv v bankách, protože by si to vyžádalo
nutnost, tvorbou rezervy zdražit úvěry, navíc
ve chvíli, kdy centrální banka žádá
tvorbu rezerv z jiných důvodů. V tu chvíli
může být právě pojištění
vkladů a rozhodnutí Poslanecké sněmovny,
tedy naše, využito argumentačně při
zvyšování sazeb úroků z úvěrů.
Zkusme to uvážit právě v tuto chvíli,
v těchto dnech.
Další důvod k důkladnému zvážení
zavedení právě tohoto navrhovaného
řešení pojištění vkladů
je pohled na občana, střadatele. Myslím,
že my všichni tady, v Poslanecké sněmovně,
bychom měli poděkovat českému občanovi
za to, že v lednu roku 1991 nevybral své vklady, že
to neudělal ani v lednu 1993, a že v březnu
1993 nevybral své vklady, ale naopak, do banky ukládal.
Měli bychom poděkovat českému občanovi
za to, že se choval rozumě při startu ekonomické
reformy, že se choval i velice racionálně při
dělení státu a že nám občané
pomohli zvládnout velice složitý úsek,
a to bylo dělení měny.
Nyní právě v těchto letních
měsících přichystali autoři
pozměňovacího návrhu na našeho
českého občana, na českého
střadatele, velice těžký atak. Nutí
občana, aby zrušil své smlouvy, které
má u svých vkladů ve svých peněžních
ústavech. Musím připomenout, že velká
většina, miliony občanů, mají
vklady anonymní, v nejrůznějších
peněžních ústavech. Tyto smlouvy budou
rušeny, budou uzavírány smlouvy nové,
protože podle návrhu předkladatelů musí
být uzavřeny nové smlouvy na jméno.
Protože měsíční inflace v dubnu
byla 0,4%, měsíční inflace v květnu
byla 0,5%, lze si představit, že tyto nové
smlouvy budou dělány za nových podmínek
a úroky z těchto vkladů budou nižší.
Jedním zvednutím ruky, jedním zákonným
aktem připravíme miliony lidí o miliony korun.
Pro velký počet občanů se nové
podmínky skutečně v porovnání
s těmi starými zhorší. Dnes mají
drobní střadatelé v pěti největších
ústavech, kde je soustředěno nejvíce
vkladů, zejména je to Česká spořitelna,
stoprocentní jištění, neomezenou částku
na anonymní vklad. Navrhovatelé do společné
zprávy navrhují pojistit 80% vkladů, maximum
100 tisíc, a jenom vklad na jméno. To je skutečně
výrazné zhoršení pro drtivou většinu
občanů. Může to přivodit tzv.
run na banky, protože všichni se budou snažit uzavřít
nové smlouvy ještě za dnešních
podmínek, protože my všichni v této sněmovně
jsme optimisté a víme, že se hospodářská
situace tohoto státu bude zlepšovat, inflace bude
klesat a úroky z úvěrů budou nižší
a nižší. Čili ti, kteří
přijdou později, budou samozřejmě
uzavírat v jiných podmínkách.
Opakuji, že je to výrazné zhoršení
podmínek. Dokonce to bude nutit některé občany,
aby své vklady, které mají anonymní,
pro svou větší jistotu rozváděli
na jiné občany, na své rodinné příslušníky.
Bude to přinášet skutečně riziko
osobních ztrát, rozporů s blízkými.
Jako Poslanecká sněmovna jsme tady již několikrát
zasáhli do smluv a vždy to bylo neštěstí.
Pokud schválíme toto pojištění
vkladů, pak to bude, troufám si říci,
naše chyba největší.
Není třeba diskutovat o potřebě pojištění
vkladů. To není diskuse o věci. My totiž
pojištění vkladů už máme,
a můžeme si myslet, že není dokonalé.
Chceme-li je upravit, požádejme vládu o předložení
vládního návrhu zákona, který
by toto řešení upravil, ale kvalitně,
a tak, aby drobní střadatelé a většina
drobných střadatelů nebyla poškozena.
Proto dávám návrh, že v případě,
že bude přijat můj návrh, tzn. zrušení
té části devět, pojištění
vkladů, aby současně s tímto byl zařazen
nový bod "Usnesení Poslanecké sněmovny",
kde Poslanecká sněmovna Parlamentu žádá
vládu, aby do konce roku 1994 předložila návrh
novely zákona o bankách, případně
nový zákon o bankovnictví, ve kterém
bude upraven institut pojištění vkladů.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji poslanci
Budinskému. Slovo má pan poslanec Josef Hájek.
Připraví se pan poslanec Jozef Wagner pod podmínkou,
že má pozměňovací návrhy.
Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo
vlády, dámy a pánové, pozorně
jsem si přečetl důvodovou zprávu vládního
návrhu zákona. Pozorně jsem vyslechl i expozé
místopředsedy vlády. Věřím,
že si pozorně také vyslechnu vystoupení,
o které zřejmě požádá
guvernér ČNB pan Tošovský.
Ani ve slově psaném, ani ve slově mluveném
při projednávání návrhu tohoto
zákona, této novely, podle mého názoru
nebylo řečeno to podstatné proč a
příčiny.
Prostě představa, že tato novela, která
přesahuje rámec běžných opatření,
zákonem umožněných opatření
do výkonu vlastnických práv, že je vyvolána
tím, že jeden bankéř ukradne pytel peněz
a běhá s ním po polích atp., domnívám
se, že takto zlehčovat tuto novelu vůbec nemůžeme.
Dikce první části vládního
návrhu má skutečně charakter, a to
slovo bylo použito, stanného práva, a to se
nevyhlašuje každý den, nevyhlašuje se tehdy,
když nějaký zloděj někde něco
ukradne, nebo když se někdo chová kriminálně.
Ostatně si i myslím, že pokud tuto novelu přijmeme,
že ti "bankéři" utečou o tři
dny dříve, a jak jsme toho např. svědky
v Německu, v zaběhlém státě,
kdy s daleko většími penězi a renomovanější
bankéř, utekl také.
Myslím si, že je tady třeba ve sněmovně
říci, že není obecně dobrý
stav celého našeho bankovnictví. S možnými
a snadno dovoditelnými důsledky tento stav může
ovlivnit všechny oblasti - hospodářskou, měnovou,
fiskální, nakonec i politickou, jak o tom tady mluvil
kolega Budinský.
Ostatně sami bankéři říkají,
že peníze jsou plaché jak laň a mají
dlouhou paměť. Myslím, že takových
různých prognóz a scénářů
o tom, jak se co bude chovat, když cosi přijmeme,
nebo co budeme výrazněji signalizovat, bylo celá
řada a že se potvrdí to, co tady pan poslanec
Budinský řekl, že nakonec nejmoudřejší
je ten občan, pokud teď mluvíme o střadatelích,
který se vždy chová nejracionálněji.
Myslím, že občan to ukazuje, že to ukazuje
i teď.
Takže se domnívám, že je tady potřeba
říci při přijetí této
novely, že nejde o řadovou typovou novelu, kterých
děláme 5 za rok u jiných zákonů,
protože život přinesl něco jiného.
Kde je příčina toho, že víceméně
musíme tuto novelu podpořit? Říkám
musíme tuto novelu podpořit, protože nepodpořit
znamená v podstatě vzít na vědomí,
že mnoho lidí může přijít
o své peníze, a to buď přímo
jako střadatelé - a to je zhruba 300 miliard Kč
teď, když to nerozkládám, kolik je v České
spořitelně a kolik je v zákonem nejištěných
ústavech - anebo nepřímo, protože o
ty peníze přijdou jako daňoví poplatníci.
Mohl bych se zeptat, kolik bude stát státní
rozpočet nebo fond operace, která se provedla s
bankou Bohemia, která se provedla s AB bankou, která
se provede možná s dalšími bankami. Velmi
si vážím toho, Česká národní
banka i vláda i v těchto případech,
přestože mohly mít všechny ty kriminální
kontexty atd., to všechno je otázka trestního
šetření, se chovaly tak, že toto zohlednily
samozřejmě i s vědomím, že to
bude něco stát. To není zadarmo, tyto operace
nejsou zadarmo. Buď je platí ten, kdo tam má
uloženo anebo je platí ten, kdo v dobré víře
platí daně a platí je nepřímo,
aniž by o těchto transakcích věděl.
Myslím, že i státní banky, ty banky
jištěné, jsou věřiteli možná
těch bank ohrožených a v těch případech,
o kterých se tady hovořilo, je možné
to snadno prokázat. Jestliže likvidní zůstatek
neuspokojí všechny věřitele, potom samozřejmě
ta ztráta bude přenesena na toho, kdo ručí,
tzn. na rozpočet anebo na Fond národního
majetku.
Myslím, že je potřeba i říci,
že tato situace má určitou logickou příčinu
a ta příčina je zřejmá, jen
se vyslovuje asi pokoutně a tiše. Prostě pro
zvolenou cestu ekonomické transformace bylo potřeba
velké množství úvěrových
peněz. To je prostě fakt. V krátké
časové úsečce velké množství
peněz, dokonce pro tzv. - já tomu tak budu říkat
- nestandardní úvěry, tzn. právnickým
nebo fyzickým osobám bez minulosti, bez standardních
možností a metod ověření solventnosti,
splatnosti, kvality projektů, dalších ručení
atp., tzn. tady tuto cestu dobře rozjely ty kamenné
nebo státní banky, banky s ručením,
ale prakticky bez odpovědnosti. Ručí stát.
To znamená peněžních ústavů,
o kterých tady hovoříme, se dnes tato rizika
netýkají. Banky, které v dobré víře
vznikly a které s naším tichým přihlížením
si tuto cestu nevymýšlely, ale pokračovaly
v ní, protože jinak by neměly šanci na
život, se samozřejmě teď dostávají
do problémů včetně rizik, která
z toho vyplývají. Výsledkem je - a teď
to budu počítat přes palec - několik
set miliard nestandardních úvěrů -
možná 200 miliard úvěrů rizikových.
Jaká je situace dnes? Zcela logická a myslím,
že i přirozená. Český kapitál
nebo český bankovní systém pustil
žilou právě v tom období poskytování
nestandardních úvěrů a teď nastala
situace, kdy sem vstupuje zahraniční kapitál,
kapitál, který vlastně může,
protože není zatížen našimi privatizačními
nestandardními úvěry, dokonce s bezkonkurenčními
úrokovými sazbami, nabízet levné úvěry.
Taková situace je a myslím, že to i měnový
vývoj potvrzuje.
Právě proto, že tady podle našeho názoru
je hlavní příčina dnešního
stavu, v dobré víře očekáváme
- a nemůžeme víc dělat, než v dobré
víře očekávat - že zcela mimořádné
pravomoci, které tou první částí
novely, tím vládním návrhem vkládáme
na bedra České národní banky, že
Česká národní banka si bude vědoma
toho, že je česká, že to má v názvu
a že skutečně bude velmi v tomto procesu, který
nastane, se chovat loajálně k českému
kapitálu. Nebál bych se to pojmenovat i tím,
že místo metod likvidace bych to nazval cestou možná
vynucené a odborné řízené fúze.
Myslím, že ty nástroje jsou takové,
že by mohly k tomu rozumu, k této fúzi vést
i tam, kde bankovní sektor se vzájemně mezi
sebou dohodnout nemůže.
Chci říci, že podporujeme myšlenku pojištění
vkladů fyzických osob jako součást
této novely. V tomto smyslu jsme v minulosti interpelovali.
Myslím, že kolega Budinský se snažil to
dobře zdůvodnit, proč to rozfázovat
do dvou kroků, neřekl ale to podstatné. Já
jsem se odvolával na racionální chování
našich obyvatel. Pokud nepřijmeme pojištění
vkladů, ten přesun na domovní domy státem
jištěné bude racionálně pokračovat
a to nejen u drobných střadatelů, ti budou
v prvním kroku, pak to budou účty podnikatelů.
To znamená, my vlastně napomůžeme navození
situace, že bude možno v krátké době
velmi racionálně a efektivně využít
tu část první zákona, tzn. využít
kompetencí a s těmi bankami něco dělat.
Nepřijetím pojištění vkladů
dáváme víceméně návod
na chování obyvatelstvu a dále sektoru, který
má deposita v bankách. Divím se, že
tady k tomu nevystoupí ministr, který má
ve vládě odpovědnost za boj proti nekalé
soutěži, protože toto je typický příklad
zákonného zvýhodňování
někoho na relevantním trhu. Dokonce bych se chtěl
zeptat zákonodárců, nás, jak míníme
realizovat jeden paragraf - nevím teď číslo
- ze stávajícího zákona o bankovnictví,
který byl přijat v únoru r. 1992 a kde je
napsáno, že do tří let po účinnosti
tohoto zákona, čili máme před sebou
už ne mnoho, nesmí žádná právnická
osoba zaujímat na relevantním trhu větší
podíl než 30%, což je u České spořitelny
jasně v rozporu.
Nepřijetím to ještě podporujeme.
Chtěl bych se ještě zmínit o jedné
věci. K pojištění stejně jednou
dojdeme a je to otázka možnosti praní špinavých
peněz. Budeme muset přijít na velkou část
vkladů, které budou skutečně neanonymní,
přesné, jen ty vklady budeme pojišťovat
a tam máme jistotu, že touto cestou, tímto
kanálem se nebudou prát špinavé peníze.
Protože jsem prohlásil, že podám některé
pozměňovací návrhy, chtěl bych
podat dva, myslím, že nemění návrh
zákona v podobě společné zprávy.
Budu se tedy držet společné zprávy,
protože jeden pozměňovací návrh
je k § 41 e), který ve vládním návrhu
vůbec není. Doporučuji, abychom v bodě
2, § 41 e), strana 3 společné zprávy,
odst. 2 - "náhrada vkladateli se poskytuje ve výši
80% částky vypočtené podle odst. 1,
nejvýše však 100 000 Kč pro jednoho vkladatele",
nahradili číslovku 80 za číslovkou
90. Myslím, že pojištění vkladů
u nás je na velmi malý či drobný vklad
ve srovnání se zahraničím a že
by to jištění mohlo být na 90%. Jsou
v zahraničí standardy, které pojišťují
celý vklad do daleko větších peněz.
Druhý pozměňující návrh
- budu se držet společné zprávy, i když
je to část, kterou ošetřuje i vládní
návrh zákona - doporučuji vypustit ze společné
zprávy na str. 5 § 44 a), který zní
"Za závazky Konsolidační banky, státního
peněžního ústavu ručí
stát.", hovořil o tom pan místopředseda
vlády, samozřejmě vypuštění
by potom znamenalo návazné technické přečíslování
dalšího bodu.
Domníváme se, že Konsolidační
banka je nepovedeně narozené dítě,
že to není banka, která má nebo někdy
vůbec bude mít charakter banky tak, aby se mohla
vejít do zákona o bankovnictví. Kdyby tomu
tak bylo, myslím, že by se musel přiměřeně
k této výjimečnosti Konsolidační
banky točit i stávající uplatňovaný
bankovní dohled. Náš názor je ten, že
státní peněžní ústav nebo
Konsolidační banka je kamuflovaný státní
dluh, který má své místo jinde a nepatří
do této instituce.