Poslanec Petr Kavan: Pane předsedající,
vládo, dámy a pánové, děkuji
panu premiérovi a vládě za odpověď
z 1. července č.j. 2737094-ova, kterou jsem obdržel
včera ve věci restrukturalizace hutí a časového
harmonogramu dalšího postupu.
V této odpovědi, která by měla dostatečným
způsobem objasnit situaci ve věci zejména
výběru v Nové huti Kunčice v Ostravě
a v Třineckých železárnách je
sděleno, že kvalifikovaný výběr
nejvhodnějšího projektu bude uskutečněn
pravděpodobně během měsíce
června. Odpověď je z 1. července, takže
je zde zjevný rozpor v tom, jak je harmonogram plněn,
zdali byl splněn či nikoliv.
Dále je v této odpovědi řečeno,
že postup privatizace a strukturální změny
v českém hutnictví stále uvažují
vedle strukturálních změn i s celkovým
poklesem hutní výroby. V tom případě
je rovněž záhadné, proč byl předběžně
podpořen projekt Nové huti, který počítal
s podstatným zvýšením na 2,2 milionů
tun ročně plochých výrobků.
Je zde řečeno, že na vládní úrovni
se posuzuje především strategický záměr,
jeho finanční zabezpečení a celková
efektivnost. Ptám se proto, kterému projektu dá
vláda přednost, zdali projektu, který potřebuje
státní garanci, resp. garance Fondu národního
majetku nebo projektu, který tyto garance nepotřebuje,
zdali dá přednost projektu, který má
daleko širší sortiment výrobků
a umožňuje válcování plechů
pod 2 mm nebo zdali dá přednost projektu, který
umožňuje pouze válcování plechů
na podstatně hrubší materiály, vhodné
zejména na svařování ocelových
zásobníků, sil, výrobu říčních
lodí nebo svařování trub, což
je podstatné sortimentní omezení.
Dá vláda přednost projektu, který
je umístěn do velmi ostře ohraničeného
regionu, jak zeměpisně, tak spojově a kde
každý výkyv v prosperitě železářského
podniku bude mít velmi přímé dopady
na celý tento mikroregion anebo dá přednost
projektu umístěnému do velkého města,
kde tyto výkyvy mají možnost podstatně
většího tlumení jak ve struktuře,
službách a existenci dalších výrobních
podniků.
V závěru k otázce životního prostředí.
Závěr této interpelace říká,
že je zřejmé, že doporučovaná
náhrada zastaralého zařízení
na výrobu plochých výrobků v Nové
huti moderním zařízením minihutě
povede i ke zlepšení ekologie. Myslím si, že
zřejmé to není, je to možné,
ale pokud uvažují oba dva projekty s tím, a
zejména projekt v Nové huti, kde se jedná
už o starší elektropece, pak hlavní zdroj
znečištění zůstane stále
stejný.
Chci k tomu říci jenom tolik, že tato vláda
podporuje především tržní hospodářství.
Z toho, co jsem zde řekl, je zřejmé, že
v oblasti tržního hospodářství
by bylo vhodné pokud to myslíme doopravdy - nechat
tyto záležitosti do značné míry
i na trhu. To znamená vyhnout se státním
garancím a umožnit oběma soupeřícím
stranám, aby prokázaly, která z nich je lepší.
Pro to, co jsem zde řekl, nepovažuji tuto odpověď
za vyhovující a navrhuji, aby Sněmovna tuto
odpověď jako takovou neodsouhlasila. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kavanovi a otevírám rozpravu. Rozpravu
končím, vzhledem k tomu, že se do ní
již nikdo nehlásil a dám hlasovat o návrhu
usnesení tak, jak požadoval interpelující.
Kdo je pro přijetí nesouhlasného usnesení,
ať to dá najevo zvednutím ruky a stisknutím
tlačítka v hlasování č. 67.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
33 pro, 41 proti, 14 se zdrželo.
Dám hlasovat o návrhu usnesení opačném,
tedy souhlasném.
Kdo souhlasí s přijetím odpovědi premiéra
Václava Klause na tuto interpelaci, ať zvedne ruku
a stiskne tlačítko v hlasování č. 68.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
54 pro, 30 proti, 10 se zdrželo.
Hlásí se pan poslanec Hofhanzl.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: (Hovořil
z místa, nebylo rozumět.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
děkuji, obvyklá procedura. Je pravda, že bylo
hodně těch, ktěří se nezúčastnili
hlasování, nebo nejsou přítomni ve
sněmovně. Požádal bych vás tedy
o to, abyste se znovu zaprezentovali. Budeme opakovat poslední
hlasování, tedy o návrhu souhlasného
usnesení.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování číslo
69. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
57 pro, 30 proti, 12 se zdrželo.
Pan poslanec Kavan má faktickou poznámku.
Poslanec Petr Kavan: Pane předsedající,
já jsem nepostřehl, že by pan poslanec Hofhanzl
zpochybnil hlasování. Nepostřehl jsem to.
To nebylo v jeho vystoupení.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vyplynulo
to z jeho vystoupení. Může to upřesnit.
Každopádně jsme zopakovali proceduru, která
je v takovýchto situacích obvyklá. Nebylo
proti tomu námitek.
Dámy a pánové, budeme se věnovat dalšímu
bodu. Předseda vlády Václav Klaus odpověděl
na interpelaci poslance Jana Vika. Je pan poslanec přítomen?
Není, odkládám tuto interpelaci.
Tím jsme vyčerpali odpovědi na interpelace,
které byly směrovány na předsedu vlády.
V tomto okamžiku bych si dovolil vyhlásit přestávku
15 minut do 12.00 hodin. Budeme pokračovat odpověďmi
na interpelace pana ministra Jana Rumla.
(Jednání přerušeno v 11.43 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 12.08 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Budeme
pokračovat v projednávání bodu Odpovědi
členů vlády na interpelace, otázky
a podněty poslanců Poslanecké sněmovny.
Budeme se věnovat odpovědím pana ministra
vnitra Jana Rumla.
Pan poslanec Jaroslav Soural není přítomen.
Pan poslanec Řezníček je přítomen.
Ministr vnitra Jan Ruml odpověděl na interpelaci
poslance Miroslava Řezníčka ve věci
pochybného vydávání homologačních
certifikátů - tisk 979. Odpověď se předkládá
jako tisk 979 B. Chci se zeptat pana poslance, zda považuje
odpověď za uspokojivou?
Poslanec Miroslav Řezníček: (hovořil
z místa) Ano, co se týká části
A.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Co
se týká části A, tedy odpovědi
pana ministra Stráského? To budeme projednávat
v příslušném bloku pana ministra Stráského.
Nyni se ptám na váš názor na odpověď
pana ministra Rumla. (Ano.)
Ano, souhlasí. Dámy a pánové, prosím,
abyste se zaregistrovali. Je nás zde evidentně více,
než je dosud zaregistrovaných poslanců. Děkuji
vám. Budeme hlasovat o návrhu usnesení.
Pan poslanec souhlasí s odpovědí, dávám
tedy hlasovat o souhlasném návrhu usnesení.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 70.
Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
ministra vnitra Jana Rumla. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Usnesení bylo schváleno poměrem hlasů
73 pro, nikdo proti, 2 se zdrželi.
Ministr vnitra Jan Ruml odpověděl na interpelaci
pana poslance Jana Vika, který není přítomen.
Přikročíme tedy k další.
Jaroslav Novák též není přítomen.
Ministr vnitra odpověděl též na interpelaci
poslance Jozefa Wagnera ve věci některých
důsledků zániku České a Slovenské
Federativní Republiky pro život občanů
okresu Hodonín - tisk 1019. Odpověď se předkládá
jako tisk 1019 A. Chci se zeptat, zda pan poslanec považuje
odpověď za uspokojivou? (Ano.)
Děkuji a otevírám rozpravu. Rozpravu končím
vzhledem k tomu, že se do ní nikdo nepřihlásil
a dávám hlasovat o souhlasném návrhu
usnesení.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 71?
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 76
pro, nikdo proti, 1 se zdržel.
Poslanec Hirš není přítomen. Tím
jsme vyčerpali odpovědi pana ministra Jana Rumla.
Budeme se věnovat odpovědím pana místopředsedy
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka.
Pan poslanec Jiří Drápela je přítomen.
Pan místopředseda vlády odpověděl
na interpelaci ve věci s.p. Zemědělské
zásobování a nákup v Třebíči,
tisk 980. Odpověď se předkládá
jako tisk 980 B. Chci se zeptat, zda pan poslanec považuje
odpověď za uspokojivou.
Poslanec Jiří Drápela: Ano. Souhlasím.
Taktéž souhlasím s odpovědí pana
ministra Luxe a pana ministra Skalického.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
za souhlasné vyjádření. K dalšímu
přejdeme za chvilku. Otevírám rozpravu k
tomuto bodu. Rozpravu končím, vzhledem k tomu, že
se do ní nikdo nehlásí.
Dávám hlasovat o souhlasném návrhu
usnesení. Poslanecká sněmovna souhlasí
s odpovědí.
Kdo je pro schválení takového usnesení,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování?
Usnesení bylo schváleno poměrem hlasů
76 pro, nikdo proti, 1 se zdržel.
Pan poslanec Jaroslav Novák není přítomen.
Pan poslanec Miroslav Raška. Místopředseda
vlády a ministr financí Ivan Kočárník
odpověděl na interpelaci ve věci právní
úpravy správy daní a poplatků, tisk
1020. Odpověď se předkládá jako
tisk 1020 A. Považuje pan poslanec odpověď za
uspokojivou? Prosím pana poslance, aby se dostavil k řečništi.
Poslanec Miroslav Raška: Pane místopředsedo
vlády, dovolte mi přičinit několik
poznámek k vaší odpovědi na interpelaci
ve věci právní úpravy správy
daní a poplatků, kterou jste odpověděl
pod č. j. 153.
K prvnímu odstavci nemám výhrady. Faktickou
připomínku. Zmíněná zcela nová
právní úprava byla ihned po svém uvedení
do života během několika málo měsíců
celkem třikrát podstatně právě
v oblasti záloh na daň pro běžný
rok změněna.
Druhý odstavec bez výhrad; v podstatě dokumentuje
předchozí.
Třetí odstavec. Zmíněná právní
úprava nově vstoupila v platnost od 1. 1. 1993.
Konečné, a zdá se, optimální
řešení, bylo Parlamentem nalezeno k 1. 1. 1994.
Bylo by proto vhodné, aby generální pardon,
původní dvakrát podstatně změněnou
a doslova zmatečnou úpravu placení záloh
velkoryse upravil na stav platný po 1. 1. 1994. Takový
stav však nenastal.
Jak vyznačeno v dalším odstavci odpovědi,
úprava vyhlášená ve Finančním
zpravodaji prominula pouze částečně
časové období prvního kvartálu
1993 upravit totožné s právním stavem
po 1. 1. 1994. Té však pro období od 1. 1.
1993 do 1. 1. 1994 dosaženo nebylo. Poplatník, který
žil ve vizi - mám zaplatit zálohu kvartálně,
nemám platit zálohu vůbec, potom skutečnou
40procentní zálohovou povinnost k 30. 6. doslova
a do písmene zaspal, k čemuž mu pomohla skutečnost,
že několikrát změněná
nová právní úprava v kritickém
sledovaném období nevyšla v úplném
platném znění.
V interpelaci jsem měl na mysli, aby vydaný generální
pardon pouze částečně postihující
krkolomné skoky v této oblasti ve věci správy
daní a poplatků byl ztotožněn do stavu
úpravy platné k 1. 1. 1994.
Druhá problematika z větší části
související s předchozí, částečně
se však dotýká i jiných hříchů
poplatníků, je institut žádostí
o zmírnění tvrdosti zákona. Provinivší
se poplatník doufá, že vyšší
instance pečlivě přezkoumá důvody
a metody původního hříchu, a podle
toho rozhodne. Mohu souhlasit s názorem osmého odstavce,
že příslušný správce daně
zná nejlépe situaci poplatníka. Tento správce
však již jednou rozhodl v souladu se zákonem,
v řadě případů však změněném,
viz odst. 1, o kterém jsem již hovořil.
Poplatník si přivodil maléry z neznalosti
a doufá, že vyšší instance poslední
naděje rozhodne. Zákonnou úpravou je však
hříšník znovu odkázán
k původnímu soudci. Nahrazování takového
stavu institutem o podjatosti pracovníka správce
daně ze strany poplatníka je sice možné,
avšak když nic jiného, tak byrokratické.
Za daných podmínek můžeme institut žádosti
o zmírnění tvrdosti zákona ze zákona
zcela vypustit, neboť hříšník o
částce do Kč 300 000, řečeno
slovy počítačového technika, je doslova
zacyklen v jednom začarovaném kruhu, a původní
vize omilostnění se rozplývá.
Tyto poznámky jsem přičinil pouze pro to,
aby pan ministr můj podnět chápal ne jako
snahu najít nějaký problém v oblasti
správy daní a poplatků, ale jako připomínku
stavu, který fakticky existuje od 1. 1. 1994 jako uspokojivý
a v mezidobí mezi 1. 1. 1993 a 1994 jako neuspokojivý.
I tak s odpovědí na interpelaci souhlasím
a děkuji za odpověď.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Raškovi. Otevírám rozpravu k
této interpelaci. Rozpravu končím vzhledem
k tomu, že se nikdo nehlásí.
Dávám hlasovat o návrhu souhlasného
usnesení. Jde o hlasování č. 73.
Kdo je pro přijetí usnesení ať stlačí
tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování?
Návrh byl přijat počtem hlasů 76 pro,
nikdo proti, 4 se zdrželi hlasování.
Vzhledem k velkému počtu nehlasujících
vás chci odhlásit a požádat o novou
registraci.
Přejdeme k odpovědím pana místopředsedy
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe. Místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux odpověděl na interpelaci poslance Jaroslava
Sýkory ve věci Masoprogresu Praha-Závod 08,
masokombinát Mladá Boleslav-Kosmonosy. Tisk 962.
Odpověď se předkládá jako tisk
962 A.
Považuje pan poslanec odpověď za uspokojivou?
Poslanec Jaroslav Sýkora: Ano.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji,
otevírám rozpravu. Rozpravu uzavírám
vzhledem k tomu, že se do ní nikdo nehlásí.
Dám hlasovat o souhlasném návrhu usnesení:
Poslanecké sněmovna souhlasí s odpovědí
místopředsedy vlády a ministra zemědělství
Josefa Luxe na interpelaci poslance Jaroslava Sýkory ve
věci Masoprogresu Praha-Závod 08, masokombinát
Mladá Boleslav-Kosmonosy tisk 962A.
Jde o 74. hlasování. Kdo souhlasí s navrženým
usnesením, ať stiskne tlačítko a zvedne
ruku. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 83
pro, nikdo proti, 2 se hlasováni zdrželi.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux odpověděl dále na interpelaci poslance
Václava Grulicha ve věci zásad poskytování
dotací a náhrad výpomocí ze státního
rozpočtu resortu zemědělství v letech
1994 a 1995 - tisk 970. Odpověď byla předložena
jako tisk 970 F. Její projednání bylo na
19. schůzi Poslanecké sněmovny přerušeno
na žádost poslance.
Chci se zeptat pana poslance Grulicha, zda souhlasí s odpovědí.
Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Václav Grulich: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené kolegyně, vážení
kolegové.
Pan místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux odpověděl již před měsícem,
ale vzhledem k tomu, že jsem v té době nedostal
ještě odpověď od místopředsedy
vlády a ministra financí na interpelaci ve stejné
záležitosti, protože předmětnou
vyhlášku vydala obě ministerstva současně,
požádal jsem o odložení na dnešní
schůzi.
Odpověď ministra financí jsem obdržel
dnes, hovořil jsem s panem ministrem také osobně.
Je třeba říci, že ministr financí
pochopil podstatu mé interpelace, odpověděl
věcně a souhlasí se základem, který
je obsažen v mé interpelaci, tj. vypuštění
sankčního opatření ze zásad
poskytování dotací atd.
Ministr zemědělství pan Josef Lux odpověděl
podrobně a je třeba ocenit, že se omluvil za
nedostatečné informace, které jsem dostal
od jeho úředníků z ministerstva zemědělství,
nicméně už nemohu pozitivně ocenit obsahovou
část odpovědi, kterou na moji interpelaci
zaslal. Pan ministr uvádí, že důvodem
neposkytnutí státní podpory je nevypořádání
závazků vůči státu a vůči
jiným subjektům, jejichž nárok na plnění
vyplývá ze zákonných ustanovení.
Tento přístup se snažím podepřít
úvahou, že nejen osoby povinné k vypořádání
takových závazků, ale i subjektivně
vzniklé, jsou zřejmě ekonomicky a právně
nestabilní vzhledem k tomu, že neprokázaly
schopnost vypořádat se s výše uvedenými
závazky.
Argumentace pana ministra je poněkud pochybná. Směšuje
totiž osoby povinné k vypořádání
různých závazků s osobami, které
vznikly a přitom nejsou jejich právními nástupci.
Toto směšování subjektů v různém
právním postavení je obsaženo - bohužel
- již v pokynech a zásadách pro poskytování
státní podpory a bylo jedním z důvodů
mé interpelace. Uvedené pokyny a zásady obsahují
princip, shrnutý větou: "rovněž
se podpora nemusí poskytnout subjektům vzniklým
ze zemědělských družstev, která
neprovedla uvedené vypořádání".
Tím se upírá právo na státní
podporu podnikům, které nejsou povinnými
osobami, tj. jakýchkoli zákonných ustanovení,
byť z povinných osob vzniklých.
Tvrzení pana ministra o jejich právní nestabilitě
by mohlo obstát jedině ve státě právním,
tedy nerespektujícím skutečnost, že
jakékoli závazky přebírá po
zaniklé organizaci pouze její právní
nástupce, nikoli jakýkoli podnik z ní vzniklý.
Uvedená zásada nás posunuje od právního
státu právě k takovémuto bezpráví.
Další věcí je odmítnutí
práva na státní podporu pro osoby skutečně
povinné. Zde je tvrzení pana ministra o jejich ekonomické
a právní nestabilitě skutečně
na místě. Otázkou však zůstává
nakolik je ekonomická nestabilita, zejména zemědělských
družstev, dána samotným jejich hospodařením
a nakolik ji při trvalé ztrátovosti zemědělské
prvovýroby vyvolává právě odmítnutí
státní podpory, přiznávané
již jiným podnikům, jejichž výsledky
jsou z hospodářského či právního
hlediska problematické.
Čistě jako ilustraci takového stavu jsem
uvedl příklady dvou společností, hospodařících
s pronajatým majetkem státních statků
a plně využívajících státní
podpory. Jedna z nich přitom neplatila nájemné
a druhá měla dokonce majetek pronajatý v
rozporu se zákonem, což spolu s dalšími
aktivitami na tento pronájem navazujícími
přivedlo až k obvinění ředitele
statku z trestných činů příslušným
okresním vyšetřovatelem. Domnívá
se snad pan ministr, že podpora podniků s nevypořádanými
restitučními a transformačními závazky
a dokonce podniků z nich vzniklým a tyto závazky
nemajícím je neprozíravým a neobezřetným
vynaložením státních rozpočtových
prostředků, zatímco podpora takovýmto
nájemcům nikoli?
Reakce na mou interpelací mě přesvědčují
o opaku. Po jejím zveřejnění napsal
ekonom prvního z uvedených podniků, že
stejně jako oni neplatí nájemné dalších
600 nájemců. Pan ministr ve své odpovědi
vyčíslil prostředky poskytnuté tomuto
podniku jen z dotačních titulů částkou
4 098 870 Kč s tím, že v roce 1993 nebyla uvedené
společnosti poskytnuta žádná forma dotace
ze státního rozpočtu. Přitom tohoto
roku dostala společnost další 1 100 000 Kč
na nákup plemenného dobytka, jak jsem v interpelaci
uvedl, a jak by mohl pan ministr zjistit dotazem přímo
u tohoto podniku, když mu úředníci nejsou
schopni sdělit přesná čísla.
Je zřejmé, že úředníci
ministerstva zemědělství nejsou schopni sdělit
přesná čísla nejen dotazujícímu
se poslanci, ale ani svému vlastnímu ministrovi.
Poskytování miliónových dotací
podnikům neschopným dostát svým závazkům
a nedostatek evidence na ministerstvu zemědělství
nesvědčí o obezřetném hospodaření
se státními prostředky. Na druhé straně
zásady diskriminující zemědělská
družstva platí i pro nákupy státního
Fondu tržní regulace. Vzhledem k tomu tento fond nevykoupil
od zemědělských družstev letos na jaře
173 tis. tun potravinářské pšenice a
není vyloučeno, že se bude opakovat loňská
situace, kdy měla být pšenice dovezena z Německa,
ačkoliv jí bylo doma dostatek. Místo prozíravého
a obezřetného vynakládání státních
prostředků se tu zcela zjevně opakuje preferování
politických zřetelů před hospodářskými.
Kuriózní a smutné přitom je, že
na to doplácejí nejen všichni daňoví
poplatníci, ale v konečném efektu především
oprávněné osoby, kterým se toto opatření
snaží pomoci. Budou-li zemědělská
družstva přivedena k úpadku, ztratí
oprávněné osoby jakoukoli naději na
úhradu svých nároků.
Nezbývá mi tedy než shrnout, že místopředseda
vlády a ministr zemědělství ing. Josef
Lux se ve své odpovědi snaží obhajovat
zásadu, která je v nejlepším případě
nejasná, spíš však protiprávní
a s jejímž vypuštěním ze zásad
souhlasí navrhuje i ministr financí. Dále
obhajuje hospodářskou politiku poškozující
občany preferencí politických zřetelů
před hospodářskými a právními.
Žádám proto, aby sněmovna s odpovědí
ministra zemědělství na mou interpelaci vyslovila
nesouhlas.
Dále navrhuji přijmout následující
usnesení sněmovny: Poslanecká sněmovna
žádá ministerstvo financí a ministerstvo
zemědělství, aby provedli úpravy v
zásadách poskytování dotací
a návratných finančních výpomocí
ze státního rozpočtu resortu zemědělství
v letech 1994 a 1995 a v pokynech pro poskytování
garance a dotace prostřednictvím podpůrného
a garančního rolnického a lesnického
fondu vypustili věty, cituji: "Rovněž
se podpora nemusí poskytovat subjektům vzniklým
ze zemědělských družstev, která
neprovedla uvedené vypořádání.
Stav a okolnosti majetkového vypořádání
závazně posoudí ředitel územního
odboru ministerstva zemědělství."
b) V zásadách regulace trhu pšenice potravinářské
ze sklizně roku 1994 vypustit věty "Do programu
zálohového nákupu rovněž nemusí
být zařazeny ty subjekty, které vznikly ze
zemědělských družstev, která
neprovedla uvedené vypořádání.
Stav a okolnosti majetkového vypořádání
závazně posoudí ředitel územního
odboru ministerstva zemědělství."
c) Přepracovat uvedené dokumenty tak, aby zajišťovaly
skutečně prozíravé a obezřetné
vynakládání státních rozpočtových
prostředků.
Pokud by nebyl tento druhý návrh usnesení
přijat, navrhuji alternativu: "Poslanecká sněmovna
Parlamentu ČR žádá ministerstvo zemědělství
a ministerstvo financí o přepracování
zásad poskytování dotací a návratných
finančních výpomocí ze státního
rozpočtu resortu zemědělství v letech
1994 - 1995 a pokynů pro poskytování garancí
a dotací prostřednictvím podpůrného
a garančního rolnického a lesnického
fondu tak, aby byl respektován právní stav
a nedocházelo k uplatňování neopodstatněných
přístupů k jednotlivým zemědělským
subjektům a tím bylo zabezpečeno obezřetné
vynakládání státních prostředků.
Žádá ministra zemědělství
o uplatnění stejného postupu i u zásad
regulace trhu pšenice potravinářské
ze sklizně roku 1994", s tím, pane místopředsedo,
že o této druhé verzi by se hlasovalo pouze
v případě, že by první návrh
usnesení nebyl přijat.
Vzhledem k tomu, že tento návrh usnesení je
i v souladu s názorem místopředsedy vlády
a ministra financí, předpokládám,
že je dostatečně konstruktivní, dostatečně
tolerantní, aby pro něj v zájmu věci
mohli hlasovat i poslanci koalice. Děkuji vám za
pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Grulichovi a otevírám rozpravu, do
které s přihlásil pan místopředseda
vlády a ministr zemědělství Josef
Lux, kterému předávám slovo.
Místopředseda vlády ČR Josef Lux:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, předně bych
chtěl ocenit zájem pana poslance Grulicha o zemědělskou
problematiku a chtěl bych tady dát do pořádku
několik věcných konstatování.
Předně opakované tvrzení, že
Fond tržní regulace loňského roku ze
svého rozmaru nakoupil 100 tisíc tun potravinářské
pšenice v zahraničí, je nutné objasnit
v tom smyslu, že jediný důvod, proč
Fond tržní regulace nakoupil, byla snaha mít
dostatečnou zásobu pro určité usměrnění
ceny v jarních měsících. Fond tržní
regulace nakoupil v zahraničí proto, že zemědělci
nebyli ochotni na podzim minulého roku prodat tomuto fondu
za cenu 3240 korun. To byl jediný důvod, žádný
jiný nebyl.
Musím odmítnout snahu vrazit klín mezi členy
vlády ve smyslu obsahu této interpelace. Mám
před sebou dopis pana místopředsedy Kočárníka,
který vám psal, kde se zmiňuje o tom, že
mi navrhl vypuštění tohoto sankčního
opatření, nicméně odmítl jeho
ideologický podtext, konstatoval sdělení
mé odpovědi ve smyslu vyhodnocení či
kladného působení tohoto opatření
na vyrovnávání majetku v rámci restitučního
řízení a na možnost po vyhodnocení
tohoto opatření zrušení těchto
podmínek v roce 1995. Čili v žádném
případě to není tak doslovně,
jak jste zde řekl.
Věcně bych chtěl upozornit poslance na skutečnost,
že tento nástroj, tzn. vazba státní
podpory, ať již skrze prostředky Fondu tržní
regulace či prostředky garančního
fondu či přímých dotačních
prostředků, vazba na vypořádání
v rámci restitučního procesu je myslím
velmi klíčová. Je to podle mého názoru
hlavní nástroj, jak dokončit tento proces,
vedle existujících legislativních norem,
jako je sankční zákon a tak dále.
Zkušenosti našeho ministerstva jsou velmi pozitivní,
protože mnoho podnikatelů, mnoho představitelů
zemědělských družstev je před
podnikatelským rozhodnutím, jestli bude respektovat
povinnost, kterou má ze zákona, vypořádat
se s oprávněnými osobami a dosáhnout
na státní podporu anebo jestli ještě
povede nějaké dalekosáhlé diskuse
a nebude se účastnit na státní podpoře.
To, že většina zemědělských
podniků, zemědělských družstev
reagovala pozitivně, lze dokladovat na číslech
podpory z garančního fondu, kde ze zemědělských
družstev je zhruba více než polovina podaných
žádostí.
Chtěl bych vás také informovat o tom, že
jsme připraveni vyhodnotit tento způsob napravení
majetkových vztahů a v případě,
že bude dostatečně efektivní do konce
roku, tak pro rok 1995 toto nařízení zrušit.
Dále si dovolím vás, pane poslanče,
informovat o tom, že máme připraven program
- pracovně ho nazýváme restituent - který
by umožnil zemědělským družstvům
využít garance úvěrů bankám
a dotace úroků z pohledu principu garančního
fondu ve smyslu narovnání těchto majetkových
vztahů. To znamená zemědělské
družstvo by mělo šanci vzít si úvěr
a na základě tohoto úvěru vypořádat
konkrétní oprávněnou osobu. To jsou
tedy kroky, které jsme podnikli v této věci.
Chtěl bych zopakovat, že na státní podporu
neexistuje žádný právní, či
jiný nárok.
Tento způsob vazby státních prostředků
na toto majetkové vypořádání
vidím jako efektivní. Nicméně respektuji
váš názor. Děkuji.