Poslanec Martin Přibáň: Pane předsedající,
dámy a pánové, v rozpravě vystoupili
čtyři poslanci a jedna poslankyně. První
vystoupil pan kolega Výborný, který přednesl
celkem tři pozměňovací návrhy.
Pokud bych se měl vyjádřit k prvnímu
pozměňovacímu návrhu, vyjádřil
bych se k němu zcela indiferentně. S pozměňovacím
návrhem číslo 2, který hovoří
o tom, že by mělo být prezidentu republiky
umožněno právo nejenom udělovat a propůjčovat,
ale také navrhovat udělení, mohu říci,
že s tímto návrhem souhlasím. Říkám
to proto tak stručně, protože text pozměňovacích
návrhů pana kolegy Výborného máte
všichni před sebou.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, procedura může být
samozřejmě taková, že pan zpravodaj
se vyjádří k pozměňovacím
návrhům, a pak přistoupíme k hlasování
o jednotlivých návrzích.
Anebo můžeme po jeho vyjádření
vždy přistoupit k hlasování o konkrétním
pozměňovacím návrhu. Oba dva způsoby
jsou možné. Dovolil jsem si vás, dámy
a pánové, před chvilkou odhlásit.
Již 46 kolegů to zaznamenalo. Prosím, abyste
se zaprezentovali, abychom mohli hlasovat o jednotlivých
pozměňovacích návrzích hned.
Prosím, pan kolega Přibáň.
Poslanec Martin Přibáň: Já
mám ještě několik poznámek. Chtěl
jsem využít toho času, než se sněmovna
naplní, abych tu řekl svoje názory.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Máte
šanci.
Poslanec Martin Přibáň: Pozměňovací
návrh pana kolegy Koronthályho je velice obsažný
a dlouhý.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Výborného.
Poslanec Martin Přibáň: Ne, Koronthályho.
Předpokládám, že není nutné,
aby to všichni poslanci měli před sebou, protože
se jedná o navrácení původních
dvou vyznamenání. Pokud bude sněmovna souhlasit
a bude to akceptovat, myslím si, že bychom mohli o
tomto návrhu hlasovat přímo jako o dvou návrzích.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Domnívám
se, že bude stačit v tom okamžiku uvést,
o doplnění jakého vyznamenání
jde a všichni si pamatujeme, co zaznělo a co bylo
v původním návrhu.
Poslanec Martin Přibáň: Potom bych prosil
pana kolegu Bílého o upřesnění
jeho návrhu v tom smyslu - on zde hovoří
o tom, že by rád přejmenoval Řád
T. G. Masaryka na Řád orlice. Neříká
nic o změnách ve stanovách, v podobě
apod. Zajímalo by mě, jestli akceptuje podobu, která
je ve společné zprávě a jde mu pouze
o název, nebo zda tímto mým upozorněním
jsme zjistili, že ten návrh je bezpředmětný.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Prosím
pana kolegu Bílého, aby to upřesnil.
Poslanec Jiří Bílý: Tady jde
o politickou vůli, zda budeme chtít, aby ten druhý
řád opravdu vyjadřoval určité,
řekl bych sekundární tradice našeho
státu. Jestliže zde bude Řád orlice,
může být výtvarně tento návrh
upraven jak v podobě reverzu, kde by mohl být umístěn
znak orlice, tak i mezi rameny toho kříže Řádu
T. G. Masaryka. Byla by to jednoduchá změna. Navrhuji,
aby změna, která byla, byla dána do všech
dalších paragrafů i do stanov tohoto řádu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Nejsem
si jist, zda o takto formulovaném návrhu je možno
později hlasovat, ale rozprava byla uzavřena; nejsem
si jist, zda mohu dát kolegovi Kalusovi slovo. Prosím
pana zpravodaje, aby. pokračoval.
Poslanec Martin Přibáň: Pozměňovací
návrh pana kolegy Řezníčka, týkající
se změny § 13 a ustavující pouze jeden
řádový den já osobně podporovat
nebudu. Myslím, že to je všechno, co jsem chtěl
říci k pozměňujícím
návrhům a že můžeme přistoupit
k hlasování.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, přistoupíme k hlasování
o jednotlivých pozměňovacích návrzích.
Nepletu-li se, jako první jsou na řadě tři
pozměňovací návrhy pana kolegy Výborného,
které máme všichni písemně před
sebou.
Poslanec Martin Přibáň: Budeme hlasovat o
prvním návrhu pana poslance Výborného,
který vrací do zákona institut propůjčování
řádů - aby bylo každému jasné,
o co jde.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: To
je první pozměňovací návrh.
Pro nově příchozí uvádím,
že jsem vás před časem odhlásil.
Dávám hlasovat o prvním pozměňovacím
návrhu pana kolegy Výborného. (Hlasování
č. 193.)
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
72 pro, 3 proti, 48 hlasů se zdrželo hlasování.
Nyní budeme hlasovat o druhém písemně
předloženém pozměňovacím
návrhu, který je na druhé straně písemného
podkladu. Prosím, pane kolego.
Poslanec Martin Přibáň: Zde bych ještě
rád upozornil, že první část
pozměňovacího návrhu je pouze češtinářskou
úpravou slova - z tvaru slovesa "předkládá"
na "předkládají". Nevím,
jestli je nutno hlasovat společně o tomto návrhu
jako o právu prezidenta navrhovat vyznamenání.
Myslím, že můžeme hlasovat o obojím
současně. (Hlasy: O obojím.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Jako
o celku. Navrhovatel souhlasí. Dávám hlasovat:
Kdo je pro přijetí tohoto druhého návrhu,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko k hlasování
č. 194. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 86
pro, 7 proti, 34 se zdrželo.
Prosím, další návrh.
Poslanec Martin Přibáň: Třetí
návrh pana kolegy Výborného je nahradit v
§ 15 slova "dnem 1. ledna 1995" slovem "vyhlášení",
to znamená posunout platnost zákona směrem
k současnosti.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu, ať se
příslušným způsobem vyjádří
v hlasování č. 195.
Kdo je pro? Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel
hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
67 pro, proti 17, 41 se zdrželo.
Prosím, další návrh.
Poslanec Martin Přibáň: Dalším
návrhem jsou návrhy pana poslance Koronthályho.
Jeho první komplexní návrh vrací do
zákona Pamětní kříž odboje.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 196. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
41 pro, 41 proti, 43 se zdrželo.
Prosím, další návrh.
Poslanec Martin Přibáň: Druhým
komplexním pozměňovacím návrhem
pana poslance Koronthályho je návrat medaile Za
nasazení v zahraničí do textu zákona.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto komplexního pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 197. Kdo je proti? Kdo se
zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
32 pro, 47 proti, 51 se zdrželo.
Prosím, další návrh.
Poslanec Martin Přibáň: První
návrh paní kolegyně Pavlíkové
mění lva bílého na lva stříbrného
se vším, co k tomu v tomto zákoně souvisí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 198. Kdo je proti? Kdo se
zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
65 pro, 15 proti, 54 se zdrželo.
Prosím, další návrh.
Poslanec Martin Přibáň: Druhým
návrhem kolegyně Pavlíkové je vznik
nového § 14 ve znění: Vláda České
republiky může nařízením zřídit
resortní vyznamenání. - Ostatní paragrafy
pak paní poslankyně prosí přečíslovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 199. Kdo je proti? Kdo se
zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
21 pro, 53 proti, 57 se zdrželo hlasování.
Prosím, další návrh.
Poslanec Martin Přibáň: Pan kolega
Bílý navrhuje Řád T. G. Masaryka přejmenovat
na Řád orlice.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
k jubilejnímu 200. hlasování na této
schůzi. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 14
pro, 64 proti, 50 se zdrželo hlasování.
Prosím, další návrh.
Poslanec Martin Přibáň: Poslední
pozměňovací návrh přednesl
pan kolega Řezníček a řekl toto: v
§ 13 chce nový text "Řádovým
dnem pro udělování vyznamenání
podle tohoto zákona občanům České
republiky je 28. říjen."
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 201. Kdo je proti? Kdo se
zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
34 pro, 40 proti, zdrželo se 52, 10 nehlasovalo. Tím
jsme vyčerpali, nepletu-li se, všechny pozměňovací
návrhy.
Poslanec Martin Přibáň: Pane předsedající,
můžeme přistoupit k celkovému hlasování
o zákoně, pokud si někdo nepřeje přestávku
na kluby.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Nyní budeme hlasovat o celém návrhu poslance
Pavla Tollnera a dalších na vydání zákona
o státních vyznamenáních České
republiky podle sněmovního tisku 307 A, ve znění
společné zprávy výborů Poslanecké
sněmovny podle sněmovního tisku 1039 a schválených
pozměňovacích návrhů.
Kdo je pro přijetí tohoto zákona, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 202. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Konstatuji, že jsme návrh zákona schválili
poměrem hlasů 89 pro, 6 proti, 43 se zdrželo.
Děkuji panu společnému zpravodaji a zástupci
navrhovatelů uděluji slovo, o které žádal.
Poslanec Vladimír Koronthály: Dámy
a pánové. Já vám jménem předkladatele
děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Dámy a pánové, tím jsme projednali
bod 22 a měli bychom přistoupit k projednávání
dalšího bodu, což je
Při projednáváni pořadu schůze
pan poslanec Špaček oznámil, že požádá
o vzetí zpět tohoto návrhu. Prosím,
aby se pan poslanec Špaček ujal slova a návrh
nám stručně odůvodnil.
Poslanec Radim Špaček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
předmětem navrhované novely bylo odložení
data platnosti novely, kterou tato sněmovna přijala
18. února t. r., a to datum bylo původně
stanoveno na 1. července 1994. Vzhledem k tomu, že
novela zákona o poplatcích už nabyla účinnosti,
ztrácí smysl původní náš
cíl, tj. odsunout platnost této novely až na
rok 1995.
Proto navrhuji sněmovně, aby tento návrh
byl vyřazen z legislativního procesu zcela bez náhrady.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Špačkovi za odůvodnění
návrhu a doporučuji, abychom přijali toto
usnesení:
"Poslanecká sněmovna souhlasí, aby byl
vzat zpět návrh poslance Radima Špačka
a dalších na vydání zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
48/1994 Sb., ze dne 18. února 1994, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 565/1990 Sb.,
o místních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů, uvedený
ve sněmovním tisku 958."
Otevírám rozpravu k tomuto návrhu. Rozpravu
uzavírám vzhledem k tomu, že se do ní
nikdo nepřihlásil. Dám hlasovat o předloženém
návrhu usnesení.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 203.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
119 pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel.
Vzhledem k tomu, že velký počet kolegyň
a kolegů nehlasoval nebo není přítomen,
dovolím si vás odhlásit a prosím,
abyste se znovu prezentovali.
Tím jsme projednali bod 23 a přistoupíme
k bodu
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 967 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 1075. Prosím,
aby se slova ujal zástupce navrhovatelů pan poslanec
Kašpárek a předložený návrh
zákona odůvodnil.
Poslanec Miroslav Kašpárek: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové poslanci, poslanecký
klub SPR-RSČ předkládá návrh
zákona o neslučitelnosti výkonu mandátu
poslance s některými funkcemi ve státní
správě a samosprávě a s podnikatelskou
činností s vědomím náročnosti
předložené problematiky. Vychází
z poznání, že odvěké dilema postoje
altruistického a postoje egoistického, tzn. způsob
a stupeň, jakým dané politické zřízení
zajišťuje ochranu a prosazení veřejného
zájmu nad zájmem osobním, je přímo
úměrný stupni demokratizace společnosti.
Jelikož dosavadní praxe, jak vyplývá
i z nedostatku platného zákona ČNR č.
238/1992 Sb., je i modifikovanou analogií poměrů
předlistopadových, jsme přesvědčeni,
že důsledné oddělení základních
pilířů moci ve státě, tj. moci
zákonodárné, výkonné a soudní,
jakož i sféry podnikatelské, je z hlediska
politického naprosto nezbytné. Taková zákonná
norma musí být restriktivní, neboť právě
oddělení moci, její proporcionální
vyvážení, jakož i vzájemná
kontrola jsou základními zárukami demokratického
vývoje. Vyzkoušené demokracie prosperují
právě proto, že jejich politický systém
je založen na takové premise.
Praktický účel návrhu pak sleduje
ochranu společnosti před zneužíváním
postavení veřejného činitele, zejména
neoprávněným užitím informací
nabytých v souvislosti s výkonem funkce či
mandátu. K restriktivní podobě navrhovaného
zákona se přikláníme z důvodu
kontroly, protože kontrola dodržování
takového zákona je záležitostí
neobvykle složitou. Jakákoli mírnější
podoba zákona o neslučitelnosti mandátu,
kolizi zájmu - jedno, jak jej nazveme - z něj učiní
opět pouhou deklaraci.
Na základě poznatků získaných
při projednávání návrhu ve
výborech sněmovny, ke kterým mi prosím
dovolte několik slov, navrhujeme jedno doplnění
a jedno vypuštění. Tak v § 2 doplňujeme
text "členové bankovní rady České
národní banky". V § 3 škrtáme
text, cituji: "... jakékoliv formy. Toto platí
po dobu tří let po zániku mandátu
poslance sněmovny Parlamentu ČR". Konec citátu.
Uvedu v rozpravě jako pozměňovací
návrh.
Diametrálně odlišný způsob projednávání
návrhů ve výborech, od přístupu
klidného a věcného, ba přímo
džentlmenského nepřijetí ve výborech
branném, petičním a rozpočtovém,
přes lehce emotivní, ale přijatelný
způsob ve výboru zemědělském,
až po výpady silně emotivní negující
všechno, s čím přicházejí
republikáni, ve výboru ústavně právním,
napovídá, že náš Parlament není
v otázce neslučitelnosti vůbec jednobarevný.
Bezesporu musí být výbor posledně
jmenovaný garantem odborné úrovně
projednávané legislativy. Jenže v záplavě
zákonných norem minulosti a současnosti,
stavu přeprávnění náramně
vyhovujícímu podvodníkům všech
kalibrů, stavu, ve kterém nakonec tápou i
právničtí profesionálové, jakož
i v honbě za formální úrovní
zaniká účel a cil. Tím by měla
být beze sporu prosperita celé společnosti,
nikoli pouze několika desítek rodin.
Naléhavé problémy společnosti, v jejichž
konečném důsledku se vždycky rozhoduje
o penězích občanů, se nerozhodnou,
ale odloží. Zatím žádný
z našich návrhů zákona nenarazil na
takovou vlnu odporu. Je to pochopitelné. Hromadění
funkcí, moci a peněz patří k obyčejným
lidským slabostem, které právě minulost
přivedla k dokonalosti. Jenže stupeň demokratizace
společnosti poměřujeme právě
schopností politického systému vyrovnat se
s pokušením moci. Co zbývá společnosti
po půl století demoralizace než vnutit morálku
zákonem. Vyššího principu mravního
se sice dovolávalo mnoho myslitelů v dějinách
včetně současných, stejně jako
různých tažení proti korupci. Víme,
jak dopadli. Zlobí se na nás páni poslanci,
páni starostové. Budiž řečeno
otevřeně, že kombinace poslaneckého
mandátu se starostováním v obci nám
vadí ze všeho nejméně. Smysl předloženého
návrhu míří úplně jinam.
Nejspíš ve snaze o likvidaci návrhu celého,
koncentrují své námitky páni poslanci
výhradně na pasáž o podnikání.
Tu ostatně navrhujeme blíže specifikovat jinou
zákonnou normou.
Hlavním záměrem je - znovu opakuji - oddělení
legislativy od exekutivy. Požadavek oddělení
moci vnímáme zvlášť naléhavě
v časech rodící se demokracie. V opačném
případě lze totiž právem očekávat
jen mrtvý plod. Ústava hovoří v čl.
32 o poslanci, který je členem vlády neboli
předpokládá slučitelnost jaksi automaticky.
Taková samozřejmost ovšem stojí v příkrém
rozporu s požadavkem oddělení moci. Tvůrci
zákonů prostě nemohou být současně
i jejich vykonavateli.
Přesně tak fungoval mechanizmus moci v časech,
ke kterým se dnes odmítají hlásit
i jejich pokrevní dědicové. Právě
tento mechanizmus se stal jednou ze základních příčin
rozpadu morálních hodnot, vyjádřený
lapidárním, leč stále platícím,
že kdo nekrade, okrádá rodinu. Protože
návrh zákona o neslučitelnosti mandátu
předložený poslaneckým klubem SPR-RSČ
nevyčerpává problematiku bezezbytku, doufáme,
že alespoň otevírá šanci. Pochopitelně
jej očekává stejný osud jako návrh
zákona o vypuštění instituce Senátu
z Ústavy a jiné návrhy. To znamená,
že ztroskotá na obecné nevůli revidovat
přijatou Ústavu i za cenu periodických krizí,
které stávající Ústava představuje.
Jako si ovšem panovník v případě
konfliktu s národem nemůže zvolit národ
jiný, nelze ani očekávat, že by nevyhovující
Ústavu přijali občané za svou. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kašpárkovi a prosím společného
zpravodaje výboru pana poslance Miloslava Výborného,
aby podal zprávu o projednání návrhu
ve výborech.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, budu stručnější
než předkladatel, neboť on zčásti
splnil už to, co bych měl splnit já, totiž
podal již zprávu o tom, že tento návrh
zákona byl projednán a já doplňuji,
že všemi výbory Poslanecké sněmovny,
přičemž všechny výbory shodně
nedoporučují Poslanecké sněmovně,
aby vyslovila s návrhem souhlas.
Nevím, zda se tak stalo ve výborech po obsáhlejší,
korektnější nebo méně korektní
debatě. Potvrzuji slova pana navrhovatele, že v ústavně
právním výboru někteří
členové vyjadřovali podiv nad kvalitou předloženého
tisku a zdůrazňovali, že podle jejich názoru
je tisk v rozporu s Ústavou. Nebylo přitom však
překročeno nic, co bychom mohli nazvat pravidly
slušnosti. Byl ovšem razantně vyjádřen
takový názor některých členů
výboru a nakonec i výboru celého.
Rád bych ještě upozornil na to, že pokud
v úvodní řeči předkladatele
byly činěny poznámky k předloženému
tisku, nemůže to být relevantní, neboť
nebyla ještě zahájena rozprava a pokud by pan
poslanec Kašpárek chtěl nějaké
pozměňovací návrhy přednést,
bude tak moci učinit poté, co tuto řeč
ukončím, což se právě teď
stává.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Výbornému a zahajuji rozpravu k tomuto
bodu pořadu. Pan poslanec Kašpárek se hlásí
jako první.
Poslanec Miroslav Kašpárek: Plním svou
povinnost, to je podávám pozměňovací
návrh, takže v § 2 doplňujeme text: "Členové
bankovní rady České národní
banky" a v § 3 škrtneme text - cituji - jakékoliv
formy. Toto platí po dobu tří let po zániku
mandátu poslance sněmovny Parlamentu České
republiky. Konec citátu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Rozpravu končím vzhledem k tomu, že už
se do ní nikdo nehlásí a prosím pana
poslance Výborného, aby se ujal díla. Prosím,
abyste se nově zaprezentovali.
Poslanec Miloslav Výborný: V rozpravě
přednesl pan poslanec Kašpárek dva pozměňovací
návrhy. První se týká § 2. Nebylo
upřesněno, v jakém místě má
být vložen text "členové bankovní
rady České národní banky". Předpokládám,
že za funkce, které tam jsou před tím
uvedeny. Pane kolego, je tomu tak? (Ano.) Ano. To je první
pozměňovací návrh, pane předsedající.
Můžeme hlasovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 204. Kdo je proti? Kdo se
zdržel hlasování? Tento návrh nebyl
přijat poměrem hlasů 24 pro, 25 proti, 36
se zdrželo. Prosím druhý návrh.
Poslanec Miloslav Výborný: Druhý návrh
vypouští z § 3 v první větě
slova "jakékoliv formy" a celou druhou větu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 205. Kdo je proti? Kdo se
zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
30 pro, 22 proti, 41 se zdrželo.
Poslanec Miloslav Výborný: Jiné pozměňovací
návrhy nebyly přijaty, takže je možno
hlasovat o celém tisku 967.