Poslanec Jozef Wagner: Pane předsedo, dámy
a pánové, omlouvám se, ale jsem jeden z mála,
kdo s tím má jistou zkušenost - myslím,
že by bylo pro nás příjemnější,
kdyby tato světla nesvítila. Tento problém
se nám již vyskytl ve Federálním shromáždění.
Být celý den v tomto sále, který je
takto osvětlen, je nesmírně obtížné.
Myslím, že by nad tím mělo vedení
sněmovny uvažovat a učinit nějakou dohodu,
aby se zde dalo žít.
Předseda PSP Milan Uhde: Mám zde zprávu
od zodpovědného pracovníka, vedoucího
organizačního odboru sněmovny, že se
již třikrát u pracovníků sdělovacích
prostředků domáhal, aby tato světla
byla vypnuta, ale zatím toto domáhání
nebylo úspěšné. Prosím, aby se
v této věci ještě angažoval někdo
další. Považuji tuto situaci za zcela bezprecedentní
a žádám, aby se někdo ujal vyjednávání
s pracovníky televize.
Dalším bodem našeho jednání je
Předložený vládní návrh
zákona, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk.1227, odůvodní ministr práce a sociálních
věcí pan Jindřich Vodička. Prosím,
aby se ujal slova.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
dámy a pánové, předložený
vládní návrh zákona představuje
souhrn dílčích změn některých
základních předpisů v sociální
oblasti. Vláda navrhuje provést úpravy především
v zákoně o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti a v zákoně
o organizaci a provádění sociálního
zabezpečení a dále v menším rozsahu
též v zákoně o sociálním
zabezpečení a v zákonech upravujících
nemocenské pojištění.
Návrh zákona lze obecně charakterizovat jako
technický, neboť nepřináší
zásadní nové úpravy nebo zásadnější
zásahy do stávajícího systému.
Hlavními důvody pro novelizaci uvedených
zákonů jsou požadavky praxe na zpřesnění
stávající právní úpravy
a nutnost reagovat na změny navrhované v jiných
právních předpisech, zejména daňových.
V oblasti pojistného na sociální zabezpečení
se navrhuje snížit sazbu penále z 0,3% na 0,1%.
Tento návrh vychází ze stejné úpravy
navrhované pro oblast daní. Dále se stanoví
některé případy, že se od penalizace
upouští a zavádí se obdobně,
jako je tomu v daňových předpisech, institut
odstraňování tvrdostí ve formě
plného nebo částečného prominutí
penále.
Nově se též zavádí placení
dlužného pojistného na sociální
zabezpečení a penále ve splátkách.
Všechny tyto úpravy sledují zejména
to, aby předpisy o pojistném neodůvodněně
neohrožovaly hospodářskou situaci plátce
pojistného, kteří mají určitý
dluh na pojistném s tím, že by stanovovaly
příliš tvrdé sankce prostřednictvím
penále. Navrhované zmírnění
sankcí sleduje v konečném důsledku
úhradu základní dlužné částky,
tj. dluhu na samotném pojistném, který v
žádném případě snížit
nebo prominout nelze.
Další významná úprava v oblasti
pojistného a sociálního zabezpečení
se týká vrácení části
pojistného, které zaplatili zaměstnavatelé
jako mimořádné pojistné v lednu loňského
roku. Smyslem této jednorázové platby pojistného
bylo zabezpečit příjmovou stránku
státního rozpočtu počátkem
roku.1993, neboť nová úprava pojistného
zavedená od r. 1993 znamenala placení pozadu oproti
do té doby průběžnému placení
těch odvodů, které pojistné u zaměstnavatelů
nahradilo. Pojistné se navrhuje vrátit jen v určité
části, tj. ve výši 55% zaplaceného
pojistného, neboť je třeba vzíti v úvahu
dopad platby pojistného na výši daně
z příjmu. O vrácení části
pojistného je třeba písemně požádat
do konce března příštího roku
příslušnou Správu sociálního
zabezpečení. Ostatní navrhované změny
v oblasti pojistného na sociální zabezpečení
se týkají zpřesnění okruhu
příjmů započitatelných do vyměřovacího
základu zaměstnanců a zpřísnění
některých ustanovení upravujících
způsob placení pojistného osobami samostatně
výdělečně činnými.
Pokud jde o zákon o organizaci a provádění
sociálního zabezpečení, navrhuje se
především zpřesnit a doplnit ustanovení
o místní příslušnosti orgánů
sociálního zabezpečení a ve vazbě
na změny navrhované vládou v zákoně
o správě daní a poplatků se upravuje
součinnost orgánů sociálního
zabezpečení s orgány spravujícími
daně a dalšími orgány; jde zejména
o vzájemnou výměnu údajů a
informací potřebných pro provádění
sociálního zabezpečení a správy
daní.
Další navrhované změny v ostatních
zákonech vyplývají ze změn v oblasti
pojistného na sociální zabezpečení
nebo mají legislativně technický charakter.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, ve společné zprávě
výborů Poslanecké sněmovny, které
projednaly vládní návrh zákona, se
navrhují některé další úpravy
předloženého textu a dále se navrhuje
doplnění předpisů o pojistném
na zdravotní pojištění. Změny
předpisů o zdravotním pojištění
se týkají především sjednocení
vyměřovacího základu pro placení
zdravotního a sociálního pojištění,
neboť rozdílné základy by způsobily
problémy u plátců pojistného. Se všemi
úpravami obsaženými ve společné
zprávě doporučuji souhlasit. Sám souhlasím.
Závěrem mi dovolte vás požádat
o projednání a schválení celého
návrhu zákona. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
Jindřichu Vodičkovi a udílím slovo
společné zpravodajce výborů paní
poslankyni Haně Lagové, aby odůvodnila předloženou
společnou zprávu výborů. Obdrželi
jste ji jako sněmovní tisk 1334.
Poslankyně Hana Lagová: Pane předsedo,
dámy a pánové, vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR 589/1992 Sb., o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti ve znění
pozdějších předpisů, zákon
číslo 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení
ve znění pozdějších předpisů
a některé další zákony projednal
rozpočtový výbor a výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví. Oba výbory se na připomínkách
a pozměňovacích návrzích naprosto
shodly. Oba výbory doporučují Poslanecké
sněmovně, aby s předloženým návrhem
zákona vyslovila souhlas s úpravami uvedenými
ve společné zprávě.
Pan ministr ve svém vystoupení poukázal zejména
na tu významnější úpravu, která
vznikla z podnětu poslanců v obou výborech,
týkající se ještě doplnění
zákona ČNR č. 550/1991 Sb. a 592/1992 Sb.
a dalších zákonů týkajících
se všeobecného zdravotního pojištění.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji společné
zpravodajce výborů paní poslankyni Haně
Lagové a otevírám rozpravu. Písemně
se do ní přihlásil jako první pan
poslanec Pavel Šafařík. Hodlá přednést
pozměňovací návrh. Připraví
se pan poslanec Jiří Vyvadil, rovněž
s pozměňovacím návrhem. Další
písemné přihlášky do rozpravy
nemám.
Poslanec Pavel Šafařík: Pane předsedo,
kolegyně a kolegové, dovoluji si přednést
pozměňovací n vrh k této novele. Přečtu
nejprve text pozměňovacího návrhu
a pak odůvodnění.
V článku l zařadit nový bod.1, který
zní "V § 2 se dosavadní text označuje
jako odstavec první a připojují se nové
odstavce druhý a třetí, které znějí:
(2) Z příjmů uvedených v odstavci 1 se hradí
a) výdaje na důchody (odvolávka na poznámku pod čarou 51)
b) výdaje na nemocenské, podporu při ošetřování člena rodiny, vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství a peněžitou pomoc v mateřství
c) výdaje na státní politiku zaměstnanosti
d) výdaje spojené se zabezpečováním
příjmů podle odstavce 1 a výdajů
podle písm. a) až c)
(3) Přebytky příjmů podle odstavce
1 nad výdaji podle odstavce 2, dosažené ke
konci rozpočtového roku, se převádějí
na zvláštní účet státního
rozpočtu. Jejich použití k jiným účelům
než uvedeným v odstavci 2 podléhá souhlasu
Poslanecké sněmovny Parlamentu. Poznámka
pod čarou 51: § 7 písm. a) zákona 100/1988
Sb. o sociálním zabezpečení ve znění
pozdějších předpisů."
Odůvodnění: navrhovaná úprava
taxativně vymezuje použití příjmů
na pojistné, nezvyšuje nároky na státní
rozpočet ani administrativně nezatěžuje
příslušné orgány, provádějící
sociální zabezpečení. Oddělená
evidence příjmů a výdajů je
vedena i v současné době. Nově navrhuji
použití případných přebytků
příjmů nad příslušnými
výdaji v daném rozpočtovém roce pouze
k vymezeným výdajům v dalších
letech. Případné použití přebytků
k jiným účelům by podléhalo
souhlasu Poslanecké sněmovny Parlamentu.
Můj návrh je v souladu s usnesením 109/1994
z 9. března 1994 výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví, který při projednávání
zásad zákona o základním důchodovém
připojištění podle tisku 785 říká,
že finanční prostředky důchodového
pojištění mohou být použity pouze
pro výplatu dávek podle tohoto zákona.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Šafaříkovi. Oznamuji, že pan poslanec
Bachna má náhradní kartu číslo
12. Nyní se ujme slova pan poslanec Jiří
Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Budu mít jediný
pozměňovací návrh. Pan ministr Vodička
asi ví, že určitá skupina poslanců
podala ústavní stížnost Ústavnímu
soudu ve vztahu k zákonu o pojistném na sociální
zabezpečení. Nikdo z nás neví, jak
rozhodne Ústavní soud, ale pro případ,
že by vyhověl ústavní stížnosti,
lze mít za to, že celá struktura zákona
bude silně změněna, ne-li disfunkční.
Ať pan ministr sám zváží, zda to
bude akceptovat nebo ne. Já se domnívám,
že lidé, kteří po celý život
prostřednictvím daňových odvodových
předpisů přispívali na důchod,
nemají nejmenší důvod, proč by
tak činili nyní. Proto dávám návrh,
aby do § 3 byl vložen nový odstavec 4 s tímto
textem: Poplatníky pojistného podle odstavce 1 písmeno
c) a odstavce 2 nejsou poživatelé starobních
důchodů.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Vyvadilovi. Táži se po dalších hlasech
do rozpravy. V případě, že se již
nikdo nehlásí, rozpravu uzavírám.
Táži se pana ministra práce a sociálních
věcí, zda si přeje pronést závěrečné
slovo k rozpravě. Ano, je tomu tak. Pak dám tutéž
příležitost společné zpravodajce.
Zároveň prosím o zvážení,
zda jste schopni předložit k hlasování
sněmovny přednesené pozměňovací
návrhy, nebo zda na zpracování žádáte
určitou časovou lhůtu.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Já myslím,
že nebudeme žádat žádnou časovou
lhůtu. Přestože oba pozměňovací
návrhy byly velmi krátké, naprosto zásadním
způsobem by ovlivnily vývoj státního
rozpočtu v příštím roce. Není
pravdou, že taxativní vymezení výdajů
z tohoto systému znamená nulový rozpočtový
dopad. Naopak, znamená naprosto zásadní zásah
do rozpočtu v příštím roce. Návrh
pana poslance Šafaříka musím proto důrazně
odmítnout.
Nyní k návrhu pana poslance Vyvadila. Samozřejmě
jsme ještě před rozhodnutím Ústavního
soudu. Myslím, že bude moudré vyčkat
rozhodnutí Ústavního soudu a pak se beze
zbytku tomuto rozhodnutí podřídit. Toto rozhodnutí
však zatím ještě není, a proto
nedoporučuji přijetí návrhu pana poslance
Vyvadila. Podle mého názoru jsou daleko závažnější
důvody k tomu, aby každý, kdo má příjem
z aktivní činnosti v rámci solidarity, která
je základním principem jakéhokoli systému
sociálního zabezpečení, v tomto systému
z příjmů z aktivní činnosti
přispíval do tohoto systému. Z těchto
naprosto zásadních důvodů pozměňovací
návrh pana poslance Vyvadila nedoporučuji k přijetí.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
práce a sociálních věcí. Slovo
má společná zpravodajka výborů
paní poslankyně Hana Lagová. Já ji
prosím, aby použila svého práva závěrečného
slova, pokud tak chce učinit, a aby připravila a
předložila vznesené pozměňovací
návrhy k hlasování sněmovny.
Poslankyně Hana Lagová: Pane předsedo,
dámy a pánové, není třeba v
tomto případě si činit nárok
na poslední slovo. Já se hodlám vyjádřit
především k pozměňovacím
návrhům předneseným tady ve sněmovně.
Oba poslanci využili svého práva a předložili
návrhy, které sice určitým způsobem
vstupují nově do této novely, ale podle jednacího
řádu má každý poslanec na takový
návrh právo. Pokud jde o obsah obou pozměňovacích
návrhů, musím konstatovat, ze oba návrhy
osobně podporuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Faktickou poznámku
má pan poslanec Syka.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedo, já se
omlouvám, ale protože pan poslanec Šafařík
přednesl velice zásadní návrh, já
jako předseda výboru bych stál o to, aby
se výbor mohl k tomu sejít a dát sněmovně
doporučení coby garanční výbor.
Proto prosím o půlhodinovou přestávku
na jednání výboru.
Předseda PSP Milan Uhde: Já se domnívám,
že pan poslanec Syka podal procedurální návrh
na přerušení projednávání
tohoto bodu, aby byla umožněna schůze výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví v termínu,
kdy to bude možné.
Poslanec Martin Syka: Říkal jsem půl
hodiny, ale protože je 18:12 a jednání sněmovny
by mělo skončit asi v 18:30, tak zřejmě
zítra ráno bychom pokračovali v tomto bodě.
Předseda PSP Milan Uhde: Domnívám
se, že se zbývajícím časem nemůžeme
už nijak hospodárně naložit. Dám
hlasovat o procedurálním návrhu na přerušení
tohoto bodu, aby se mohl sejít výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví, a po skončeném
hlasování o tomto procedurálním návrhu
se chystám dnešní pracovní část
zakončit a vyzvat vás, abyste spolu s námi
ostatními pokračovali zítra v 9.00 hodin.
Teď vám oznamuji, že jsem vás odhlásil,
a prosím, abyste se znovu přihlásili k přítomnosti.
Dám hlasovat o procedurálním návrhu,
který podal pan poslanec Syka. Návrh zněl:
Přerušit projednávání tohoto
bodu do zítřka a umožnit schůzi výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví na
téma předložených pozměňovacích
návrhů.
Kdo podporujete tento procedurální návrh,
dejte to ve 28. hlasování najevo tím, že
stisknete tlačítko a zvednete ruku. Kdo je proti
tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo.
Ještě těsně před vyhlášením
výsledků oznamuji, že pan poslanec Lom má
náhradní kartu č. 11.
28. hlasování skončilo tak, že ze 120
přítomných bylo 101 pro, 2 proti, 16 se zdrželo,
1 nehlasoval. Procedurálnímu návrhu bylo
vyhověno, přerušujeme projednávání
tohoto bodu.
Přerušuji jednání 25. schůze.
Sejdeme se zítra v 9.00 hodin. Přeji vám
dobrý večer.