Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Votavovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu končím
a konstatuji, že jsme v tomto okamžiku projednali další
bod našeho pořadu, což byly Interpelace, otázky
a podněty poslanců Poslanecké sněmovny
na členy vlády.
Omlouvám se. V okamžiku, kdy jsem oznamoval ukončení
rozpravy, neměl jsem žádnou písemnou
přihlášku, žádná ruka se
nezvedla. To, že mi pan kolega jde sdělit, že
by rád vystoupil, jsem nezaznamenal, ale protože bych
byl rád, abychom pokračovali v předvánoční
pohodě, prosím pana kolegu Bodyho, aby se ujal slova,
a prosím, aby bylo vzato zpět vše, co jsem
pronesl o uzavření rozpravy. Není to má
vina. Omlouvám se. Prosím, pane kolego. Rozprava
pokračuje. Přistupte k mikrofonu.
Poslanec Ladislav Body: Děkuji, pane předsedající.
Je to moje vina. Interpelaci jsem si teprve teď připravil.
Dovolte mi, abych ji přednesl na předsedu vlády
České republiky, na pana Klause.
Obracím se na předsedu vlády České
republiky s interpelací ve věci, která je
všeobecně známa naší společnosti
- bohužel - rasismu, xenofobie a dalších projevů
intolerance vůči občanům tmavé
barvy pleti.
Vážený pane premiére, s touto vážnou
problematikou se na Vás obracím již pravidelně
od Vašeho nástupu do funkce předsedy vlády
České republiky. Vždy jsem obdržel odpověď,
že Vám je tato problematika známa, že
ji konzultujete s vládou i s ministrem vnitra i s každým
ministrem, který má co do činění
s bezpečností v tomto státě a že
Vás to osobně velice trápí. Vaše
poslední odpověď vyzněla v tom smyslu,
že tento problém Vás trápí více,
než kohokoliv jiného. Nebudu zde vyjmenovávat
konkrétní případy, ale jde mně
o zdůraznění faktu, který je celospolečensky
znám, a to přístup orgánů spadajících
do kompetence resortu ministerstva vnitra a především
ministerstva spravedlnosti. Tento přístup a jeho
hodnocení občanskou veřejností je
znám, je odmítavý. Jistě, pane premiére,
víte, že ve společnosti se dělají
různé výzkumy a průzkumy, které
kladou na první místo ohrožení v našem
státě, to je otázku bezpečnosti našich
občanů.
Vždycky zde vystupuji s požadavky, které jsou
známé a přístupné všem
občanům. Jsou to požadavky slušných
občanů, kteří se obávají
o svoji bezpečnost nejen v noci, ale už i ve dne,
kdy jsou lidé vražděni za bílého
dne, jsou okrádáni, napadáni a zabíjeni
a jsou samozřejmě souzeni takovým způsobem,
že dochází k zesměšňování
justice u nás. Poslední případ odsouzení
skinheadů v Písku je toho zářným
příkladem, jak si u nás představujeme
nezávislost justice, kde došlo k vraždě
mladého člověka a lidé, kteří
ho zavraždili, z toho vyšli se směšným
rozsudkem. Jistě víte, že šlo o podmíněný
trest v délce jednoho roku.
Domnívám se, že je zbytečné zde
předkládat jakékoliv interpelace na vládu,
konkrétně na ministra vnitra či ministra
spravedlnosti. Zde je možné jenom jedno řešení,
pane předsedo vlády. Domnívám se,
že v zájmu lidí, kteří sledují
dění v tomto státě, by bylo nanejvýš
vhodné, abyste učinil rázná opatření
a s tím související opatření
ve funkci ministerstva vnitra a ministerstva spravedlnosti.
Proto Vás veřejně žádám,
abyste využil svého postavení a pravomoci předsedy
vlády a odvolal jste z funkce ministra vnitra Rumla a ministra
spravedlnosti Jiřího Nováka. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Bodymu. Hlásí se paní poslankyně
Čelišová.
Poslankyně Květoslava Čelišová:
Pane místopředsedo, dámy a pánové,
omlouvám se, že vystupuji ještě jednou.
Chtěla jsem celou záležitost projednat s panem
premiérem. Není zde ale přítomen,
proto tedy předkládám svoji interpelaci sněmovně.
Moje interpelace se týká prošetření
správnosti rozhodnutí komise Fondu národního
majetku ze dne 4. 11. 1993 o stanovení pořadí
účastníků veřejné soutěže
vyhlášené na státním podniku
Chemofarma v Ústí nad Labem.
Tuto interpelaci jsem podávala panu premiérovi 11.
11. 1993. Žádám o prošetření
záhadných okolností kolem rozhodnutí
komise Fondu národního majetku. Upozorňuji
na nesolventnost vítězné firmy Tronic. Pan
premiér mi v jeho odpovědi sděluje, že
v mé žádosti je zcela opomíjena skutečnost,
že prvním kritériem soutěže byla
výše nabídnuté ceny bez jakýchkoliv
podmínek. V závěru své odpovědi
mně konstatuje, že schválení správnosti
postupu hodnotící komise je zcela v kompetenci Fondu
národního majetku, kterým byla jmenována.
Závěrem - cituji - bych chtěl podotknout,
že jsem byl ujištěn ministerstvem průmyslu
a obchodu, že další vývoj výroby
lékařských náplastí i ostatní
produkce v podniku Chemofarma bude tímto ministerstvem
nadále pozorně sledováno.
Situace k dnešnímu dni je taková, že firma
Tronic dodnes dluží Fondu národního
majetku 395 miliónů korun. Chtěla bych slyšet
dnes odpověď pana premiéra na celou tuto záležitost,
na kterou jsem upozorňovala a v momentě, kdy jsem
s jeho odpovědí souhlasila, věřila,
že opravdu celý vývoj výroby lékařských
náplastí bude sledován. Pravda je někde
jinde. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Čelišové. Vzhledem k
tomu, že se do rozpravy dále nikdo nehlásí,
rozpravu končím a konstatuji, že jsme projednali
další bod.
Dámy a pánové, dalším bodem pořadu
jsou Odpovědi členů vlády na interpelace,
otázky a podněty poslanců Poslanecké
sněmovny.
Celá vláda je pozvaná na 14. hodinu, kdy
bychom měli začít projednávat tento
bod. Hledám v tomto okamžiku řešení.
Myslím, že by bylo logické, abychom zahájili
projednávání některého z dalších
bodů. Tak, jak sumarizuji vaše žádosti
o odklady projednávání jednotlivých
bodů z nejrůznějších důvodů,
ať je to od zpravodaje nebo od jiného zainteresovaného
do procedury, domnívám se, že bychom mohli
po přivolání zástupce předkladatele
začít projednávat bod 27, což je Vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje občanský zákoník.
V tomto okamžiku mně nezbývá nic jiného,
než vyhlásit krátkou dvacetiminutovou přestávku.
Sejdeme se ve 12 hodin.
(Jednání přerušeno v 11.40 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 11.58 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
kolegyně a kolegové, zahajuji přerušené
jednání. Vítám pana ministra Dybu
a konstatuji, že dalším bodem, který budeme
projednávat, je
Předložený vládní návrh
zákona, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk 1125, vám odůvodní ministr hospodářství
pan Karel Dyba, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Děkuji, pane předsedající. Vážená
sněmovno, dovolte, abych krátce uvedl návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
občanský zákoník v oblasti právní
úpravy nájmu bytů a zařadil jej do
kontextu předchozích změn.
Připomínám, že nejdůležitější
změny, kterými byl opuštěn někdejší
administrativní systém přidělování
bytů, byly provedeny již velkou novelizací
občanského zákoníku s účinností
od.1. 1. 1992. Těmito změnami se přiblížila
právní úprava v oblasti vztahů mezi
pronajímateli a nájemci bytů pojetí,
které v zásadě odpovídá podmínkám
tržní ekonomiky.
V nynější době nepovažujeme za
účelné měnit základní
principy platné právní úpravy vztahů
mezi pronajímateli a nájemci, tak jak je zakotvena
v občanském zákoníku. Přesto
však nás naše empirické poznatky z fungování
dosavadní právní úpravy vedou k závěru,
že některé dílčí změny
a odstranění některých jejich nedostatků
jsou žádoucí.
Hlavním cílem navrhovaných změn je
snížit počet a přispět k zmírnění
někdy ostřejších konfliktů mezi
pronajímateli a nájemci bytů. Je zřejmé
a jasné, že jde o poměrně citlivou oblast,
v níž se promítají protichůdné
názory nájemců, resp. pronajímatelů
na způsob řešení konfliktní situace.
Námi předložený návrh je tedy
jistým kompromisem, který nemohl akceptovat některé
extrémní jednostranné požadavky zájmových
sdružení pronajímatelů na jedné
straně, ale ani nájemců na straně
druhé.
Dovolte mi, abych připomněl po tomto obecnějším
úvodu některé nejdůležitější
navrhované změny. V zájmu nájemců
navrhujeme u nově sjednaných nájmů
- opakuji: u nově sjednaných nájmů
- platnost nájemní smlouvy vázat na písemnou
formu. Dále pro případy, kdy nájemní
poměr zanikl výpovědí a bývalý
nájemce užívá byt do doby zajištění
bytové náhrady, vymezujeme přesněji
jeho práva a povinnosti vůči vlastníku
domu a naopak. A zatřetí postavení nájemce
posiluje také sankce vůči vlastníku
domu za zneužití některého z výpovědních
důvodů. Tato sankce je tedy také nově
navrhována.
Z druhé strany v zájmu vlastníků domů
navrhujeme podstatné zpřísnění
podmínek pro zajišťování náhradních
bytů, jde-li o neplatiče nájemného
a nájemce, kteří hrubě porušují
své povinnosti, a to i vyklizením bez náhradního
bytu. Jinými slovy - a to opakuji - jde-li o neplatiče
nájemného a nájemce hrubě porušující
své povinnosti, čili jen v případě
těchto dvou kategorií, navrhujeme daleko větší
pravomoc soudu při posuzování přiměřenosti
bytových náhrad, které zajišťuje
pronajímatel při výpovědi z nájmu
tak, aby soud mohl přihlížet k podmínkám
konkrétního případu a v odůvodněných
případech rozhodnout, že nebude poskytnut ani
náhradní byt, ani náhradní ubytování.
Pro řádné nájemníky se situace
nemění. Opakuji znovu - pro řádné
nájemníky se situace nemění. Jde tedy
jen o postižení těch, kteří hrubě
porušují své povinnosti nájemců
a neplatiče nájemného.
Postavení vlastníků domů se posiluje
dále také u nájmu služebních
bytů tak, že nájemci, kteří přestali
vykonávat práci pro pronajímatele bez vážných
důvodů, nemají mít nárok na
náhradní byt. Myslím, že tyto navrhované
změny - posilující práva vlastníků
- jsou jasně zaměřeny tak, aby se nedotkly
stávající úpravy, která se
týká řádných nájemců.
Dále bych připomněl, že některé
nově navrhované úpravy jsou výhodné
pro obě strany, jako je např. nově navrhovaná
povinnost nájemce zpřístupnit byt pronajímateli
z důvodů úprav nutných pro provoz
domů a poskytování služeb, např.
montáž měřidel tepla v bytě apod.
Návrh zákona byl projednán ve výborech
Poslanecké sněmovny, které doporučily
určité změny a zpřesnění.
Po úvaze mohu konstatovat, že stanovisko, jak je obsaženo
ve společné zprávě výborů
Poslanecké sněmovny, v zásadě odpovídá
záměrům vlády a já ho akceptuji.
Dámy a pánové, přes omezený
charakter navrhovaných úprav, z nichž některé
jsou legislativně-technického charakteru, považuji
jejich přijetí za žádoucí v současné
době a doporučuji proto jejich schválení
ve znění společné zprávy výborů.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Dybovi a prosím společného
zpravodaje výborů paní poslankyni Hanu Marvanovou,
aby nám odůvodnila předloženou společnou
zprávu výborů, kterou jste obdrželi
jako sněmovní tisk 1264.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, pod číslem tisku 1264 máte
na lavicích společnou zprávu výborů,
které projednaly novelu občanského zákoníku.
Byly to výbory ústavně právní,
výbor rozpočtový a hospodářský
výbor. Všechny tyto výbory, i když s jistými
dílčími pozměňovacími
návrhy, doporučily schválit předložený
návrh zákona.
Nejrozsáhlejší pozměňovací
návrhy, které jsou zapracovány ve společné
zprávě, vzešly z usnesení ústavně
právního výboru. Ráda bych zde upozornila
na jeden bod, a to bod, kterým je ve společné
zprávě doporučeno vypustit body 4, 5 a 6.
Jedná se totiž o úpravu, která byla
ve vládním materiálu navrhována. Jedná
se o to, že by neměly být rozšiřovány
zákonem povinnosti nájemníka hradit větší
opravy v bytě, hradit opravy rozvodů vody atd.
Ústavně právní výbor se zabýval
tím, že tento problém je upravován vyhláškou
ministra spravedlnosti z roku.1964. Tato úprava je nevyhovující,
proto ústavně právní výbor
zároveň navazujícím usnesením
doporučil ministrovi spravedlnosti tuto vyhlášku
novelizovat.
Uvádím to zde z toho důvodu, aby bylo zřejmé,
že sice ve společné zprávě tato
novela zahrnuta není, ale není to proto, že
by se výbory nedomnívaly, ze by v tomto bodu nemělo
dojít ke změně, ale domnívají
se - a na poradě společných zpravodajů
došlo k takové dohodě - že by tato změna
měla být provedena vyhláškou ministra
spravedlnosti. Doufám, že i pan ministr, který
zde za vládu předkládá tento návrh,
bude tento návrh, i když není zahrnut ve společné
zprávě, tlumočit panu ministru spravedlnosti.
Pokud jde o další úpravy zahrnuté ve
společné zprávě, výbory se
přiklonily k ještě přísnějšímu
režimu pokud jde o neplatiče a poskytování
eventuálních bytových náhrad neplatičům.
Tolik tedy ke společné zprávě. A já
jenom konstatuji, že doporučuji, aby po rozpravě
a po projednání pozměňovacích
návrhů byl tento vládní návrh
zákona ve znění společné zprávy
schválen.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní zpravodajce, paní poslankyni Marvanové,
a otevírám rozpravu k tomuto bodu pořadu.
Jako první se do ní přihlásil pan
poslanec Vorlíček. Připraví se pan
poslanec Štrait.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
vztahy mezi nájemci a pronajímateli bytů
jsou jednou z nejcitlivějších záležitostí
v oblasti bydlení. Novela občanského zákoníku,
upravující tyto vztahy, je jistě potřebná,
protože život ukazuje celou řadu slabin dosavadních
ustanovení - ať už pocházejí z
toho, že např. dosud z občanského zákoníku
nevyplývá povinnost uzavřít písemnou
nájemní smlouvu, nebo že zatím zákon
poskytuje nevhodnou záštitu nájemcům
hrubě porušujícím nájemní
povinnosti - např. neplatí nájemné,
popřípadě, že dosavadní úprava
umožnila řadě nájemců služebních
bytů (domovnických, topičských a jiných),
aby bez závažných důvodů, například
zdravotních, rozvazovali pracovní poměr a
nadále setrvávali ve služebních bytech,
i když už nevykonávají práce, ke
kterým se zavázali původně. Dnes je
tedy takovýmito lidmi obsazená více než
polovina služebních bytů.
Uvedené případy řeší vládní
návrh uspokojivě, i když by lepším
řešením ve shodě se zvyklostmi ve vyspělé
Evropě byl zvláštní zákon na
ochranu nájemních vztahů.
Vládní návrh však přináší
i některé úpravy, které považuji
za problematické. Sem počítám zejména
bod 4 a ustanovení o povinnosti nájemce hradit i
větší náklady na opravy, tzv. vybavení
bytů. Dále ustanovení bodu 12 o postihu pronajímatele
bytu v případě jeho podvodu při výpovědi
nájemce podle § 711, odst. 1, písmena a), b),
e), f) a i), protože tento postih pokládám
za nepostačující.
Nakonec nesouhlasím s dikcí bodu 13 vládního
návrhu, vypouštějícího, stručně
řečeno, právo nájemce na rovnocenný
náhradní byt v těchto případech
a zavádějícího vágní
pojem tzv. bytové potřeby. Některé
z těchto problémů však řeší
společná zpráva, tisk 1264. Ta upravuje např.
znění dosavadního bodu 13 vládního
návrhu k § 712 tak, že obrací gard vládní
úpravy.
Skončí-li tedy nájemní poměr
výpovědí pronajímatele z důvodů
podle § 711, odst. 1 písmena a), b), e), f) a i),
pak má nájemce podle společné zprávy
právo v zásadě na rovnocenný náhradní
byt, pouze ve zřetele hodných případech
může soud rozhodnout, že postačí
byt menší o menší podlahové ploše.
Toto řešení doporučuji.
Upozorňuji totiž jinak na nebezpečí
z vládního návrhu v souvislosti s prodejem
bytů podle zákona č. 72/1994 Sb. Tento zákon
umožňuje po vyčerpání lhůt
k využití předkupního práva,
aby byly prodány i byty, obsazené dosavadními
nájemníky. Noví vlastníci by měli
možnost jim dát výpověď z nájmu
podle § 711, odst. 1, písmeno a) a vládní
návrh bodu 13, § 712, odst. 2 by znamenal, kupříkladu
v Praze, nejen to, že dosavadní nájemník
poputuje z Malé Strany do Stodůlek, ale že
navíc může na základě kulatého
termínu "bytová potřeba" skončit
navíc i v bytě podstatně horším,
než obýval.
Proto vládní návrh považuji v bodě
13, zejména vzhledem k seniorům, žijícím
ve středu měst, za nepřiměřeně
tvrdý a ztotožňuji se proto s návrhem
znění bodu 13 ve společné zprávě.
Dovolte mi však přednést připomínky
k některým bodům, jejichž znění
považuji za sporné.
Bod 3 vládního návrhu k § 686, odst.
1: za slova "způsob výpočtu nájemného"
doplnit slova "a jeho výši" a pokračovat
dále původním textem.
Zdůvodnění: ústupek od původního
znění v tom, že by se napříště
povinně neuváděla výše nájemného,
ale jen způsob výpočtu, považuji za
nesprávný. Vedlo by to k tomu, že se způsob
výpočtu ve smlouvě odbude odkazem na vyhlášku
186/.1993 Sb. a výši nájemného se nájemník
dozví jen ústně. Jen těžko by
za těchto okolností se mohl nájemník
bránit požadované výši nájemného,
např. pro dlouhotrvající nedostatky v některé
oblasti bydlení, snižující jeho úroveň.
Změna výše nájemného je změnou
nájemní smlouvy. Výše nájemného
je klíčový údaj. A vymizení
povinnosti jeho uvedení ve smlouvě by vedlo z dříve
uvedených důvodů k nerovnoprávnému
postavení nájemníka jako smluvního
partnera.
Již jsem se zmínil, že nesouhlasím se
zněním bodu. 12, § 711 - nový odstavec
vládního návrhu, protože pokládám
sankce při zneužití výpovědního
důvodu pronajímatelem za nízké vzhledem
k velikosti problémů, které způsobí
nájemci. Proto v bodě 12 v první větě
začínající slovy "jestliže
pronajímatel" atd., navrhuji za slova "pronajímatel
je povinen" vložit nová slova "obnovit nájemní
smlouvu a", dále pak pokračovat původním
textem.
K § 628, odst. 2, který novela neupravuje, navrhuji
znění počínající slovy:
"nájemce bytu" atd. "má právo
užívat" atd. a pokračuje "i plnění,
jejichž poskytování je s užíváním
bytu spojeno" nahradit zněním "pronajímatel
je povinen vedle podmínek pro užívání
bytu zajistit i plnění, jejichž poskytování
je s užíváním bytu spojeno".
Zdůvodnění: při projednávání
sporů o správnosti vyúčtování
služeb, spojených s bydlením, začali
někteří pronajímatelé používat
nátlakového argumentu, aby nájemníci,
pokud se jim výše částky ve vyúčtování
služeb nelíbí, si tedy služby u dodavatelů
zajistili sami, což považuji za nepřijatelné
je třeba tomu ze zákona zamezit.
Bod 11, k § 711 odst. 1, písmeno b) - přidat
k termínům "práce pro pronajímatele"
a "služební byt" pod čarou odkaz
na § 7 zákona číslo 102/1992 Sb.
Zdůvodnění: Už dnes se objevují
při uzavírání nájemních
smluv případy snah pojem služební byt
a výkon prací s charakterem služebního
bytu spojených rozšiřovat nad rámec
ustanovení zmíněného zákona
č. 102/1992 Sb.
Znění uvedené v bodu 11 vládního
návrhu by mohlo takovým snahám neoprávněného
rozšiřování pojmu služební
byt nahrávat s tím, že by pak nevinně
postižení nešťastníci mohli skončit
popřípadě v bytovém provizoriu.
Můj nesouhlas s bodem čtyři vládního
návrhu, týkajícího se úpravy
§ 687, odst. 2, občanského zákoníku,
se opírá o to, že by, podle mého mínění,
vedl k následujícím problémům.
Protože v řadě případů
bytového vybavení je technicky myslitelné
opravami a výměnami částí zařízení
docílit jeho "nesmrtelnosti", někteří
pronajímatelé by mohli tlačit nájemce
do velkých a nákladných oprav zařízení
za hranicí jeho životnosti. Tak by se vyvlékali
z povinnosti hradit na svůj účet jeho výměnu.
Nutili by tak vlastně nájemníky k investicím
do majetku, který jim nepatří. Z tohoto hlediska
by řešením mohlo být např. pouhé
zvýšení částky, jíž
se spoluúčastní nájemce oprav bytového
zařízení v původních ustanoveních
občanského zákoníku.
Společná zpráva řeší problém
radikálněji - vypuštěním bodů
4, 5 a 6 z vládního návrhu, čímž
obnovuje původní stav odpovídající
cenovým poměrům dávno minulým
a spoluúčasti nájemníků na
úrovni cen vyměněných zářivek.
Paní zpravodajka se zmínila, že chce iniciovat
změnu příslušné vyhlášky.
K tomu vypuštění bodů 4, 5 a 6 z vládního
návrhu v ústavně právním výboru
chci říci, že přísně vzato,
budu-li vycházet z logiky nájemního vztahu,
měl by se mi pronajímatel o fungování
všeho v bytě postarat na vlastní náklady.
Za touto logikou návrhu, týkající
se bodů 4, 5 a 6, se však může skrývat
čertovo kopýtko snahy odstřelit co nejrychleji
dosavadní regulaci výše nájemného.
Tyto snahy, se kterými se stále více setkáváme,
mají asi takový stupeň společenské
odpovědnosti, jakou má člověk hrající
si na veřejnosti s odjištěným granátem.
Jestliže dnes totiž nájemné činí
řádově jednotky korun za metr čtvereční
plochy, tak deregulací se dostane na úroveň
dnešních nelegálních nájmů,
jejichž úroveň např. v Praze určují
částky, které jsou ochotni platit Němci
nebo Američané.
To je skok v nájmu o 1 až 2 řády, přičemž
"v tržních vztazích" budou proti
sobě stát devizoví cizozemci a čeští
občané, jimž jejich beztak bídné
mzdy vláda ještě reguluje. Nedávné
rozhodnutí vlády o zavedení dvojího
metru v činžích, tj. regulovaného v
obsazených bytech a libovolného v uvolněných
bytech, tento stav může rychle nastolit. O tom, jak
se patrně zostří vztahy mezi dosavadními
majiteli a nájemníky, nechci ani raději uvažovat.
Česká vláda ráda hovoří
o sociálním smíru v této zemi. Tendence,
které lze sledovat u některých koaličních
poslanců i v posledním opatření české
vlády, však míří k šokové
deregulaci nájemného, což je způsob,
jak sociálně destabilizovat tuto zemi a postihnout
půl milionu sociálně slabých domácností.
Věřím, že si občané dobře
zapamatují jména politiků, kteří
svou neodpovědností tento stav nastolují.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vorlíčkovi. Prosím, aby se
slova ujal pan poslanec Štrait. Připraví se
paní poslankyně Kolářová.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, přiznám
se, že nejsem nadšen ani vládním návrhem
občanského zákoníku, ale také
ani společnou zprávou, především
proto, že se některé vzájemné
vztahy nájemce a pronajímatele odsouvají
do podzákonných norem. Vzdalujeme se tak od mezinárodního
paktu o hospodářských, sociálních
a kulturních právech, které Československo
ratifikovalo v roce 1975 a zavazuje současnou Českou
republiku, cituji: "Státy, smluvní strany paktu
uzavírají právo každého jednotlivce
na přiměřenou životní úroveň
pro něj a jeho rodinu zahrnujíc v to dostatečnou
výživu, šatstvo, byt, a na neustálé
zlepšování životních podmínek.
Smluvní strany podniknou odpovídající
kroky, aby zajistily uskutečnění tohoto práva
uznávajíce pro dosažení tohoto cíle
zásadní důležitost mezinárodní
spolupráce založené na svobodném souhlasu".
(Konec citátu.)
Mám jediný pozměňovací návrh.
Vypustit bod 13. Zdůvodnění. Dosavadní
úprava bytové náhrady podle § 712 občanského
zákoníku je zcela vyhovující a není
třeba ji měnit. Rovnocennost náhradního
bytu je limitována místními podmínkami.
Nově navrhovaná dikce § 712 zanáší
do zákona doslova netržní prostředí
přídělového systému bytů,
který je předmětem kritiky. U služebních
bytů jde navíc o nesystémový prvek,
který rozporuje trh práce a fakticky podruhé
diskriminuje zaměstnance, a v případě
jeho, i nezaopatřené děti.
Podle poslední novely zákoníku práce
je zákonem vymezeným důvodem pro okamžité
ukončení pracovního poměru ze strany
zaměstnance také zadržování jeho
mzdy zaměstnavatelem. Vázat tedy výpověď
zaměstnance na ztrátu služebního bytu
může být zneužíváno k vydírání
ze strany zaměstnavatele. Možnost přidělit
byt dokonce v jiné obci je porušením základních
občanských svobod uvedených v čl.
14 Listiny základních práv a svobod, která
je součástí ústavního pořádku
České republiky.
Případné přijetí novely již
dnes zakládá možnost podání stížnosti
Ústavnímu soudu. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Štraitovi. Prosím paní kolegyni
Kolářovou, aby se ujala slova. Připraví
se pan poslanec Bláha.
Poslankyně Milena Kolářová: Pane
předsedající, dámy a pánové,
dovolte mi, abych předložila pozměňovací
návrh k projednávanému návrhu zákona,
který projednáváme ve znění
společné zprávy, a to pozměňovací
návrh ke společné zprávě k
dosavadnímu bodu 13 odst. 5. Navrhuji vypustit "jde-li
o rodinu s nezletilými dětmi a skončí-li
nájemný poměr výpovědí
pronajímatele podle § 711 odst. 1 písm. c)
a d), může soud, jsou-li pro to důvody zvláštního
zřetele vhodné, rozhodnout, že má nájemce
právo na náhradní ubytování,
popřípadě na náhradní byt".
Odůvodnění. Znamená to, že u
neplatičů a u lidí, kteří hrubě
porušují pořádek v domě, lze
poskytnout, podle mého návrhu, pouze přístřeší.
V dosavadní formě je tato věc na zvážení
soudu. Nechci rozhodně předjímat nedostatek
rozumné úvahy soudců, vím však,
že nejde o nic jiného, než o možnost. Na
druhé straně je dosavadní praxe taková,
že je problém vystěhovat z bytu kohokoli. Míním
tím vystěhovat neslušného nájemce
slušným majitelem. Nemluvím o neslušných
majitelích, kteří si hledají jiné
právní kličky; o těch zde nehovoříme.
To znamená, že se nedomnívám, že
v tomto případě je správné
dávat možnost soudům, protože jsme ji
nedávali ani v řadě jiných případů,
jak je to např. v německém systému.
Existuje tady určitý dosavadní systém,
určitá praxe. Neudělali jsme to ani jinde,
jak říkám.
Tento můj návrh může vypadat asociálně.
Každý si jistě představí malé
děti, opíjející se rodič, který
neplatí, děti s ním půjdou do přístřeší.
Domnívám se ale, že tato asociálnost
je pouze zdánlivá.
Jsem skutečně přesvědčena,
že ten, kdo ostatním nájemníkům
hrubě znepříjemňuje život, že
ho činí nesnesitelným a kdo neplatí
nájemné, měl by být vystěhován,
a to samozřejmě ne na ulici, ale do přístřeší.
Je to dle mého názoru i v souladu s připravovaným
návrhem systému sociální pomoci, protože
je třeba rozlišit lidi, kteří jsou sociálně
slabí, ale sami se nějak snaží, a potom
ty, kteří se prostě nesnaží vůbec.
Nájem může platit každý, čímž
samozřejmě nepopírám, že existují
sociálně slabé skupiny obyvatelstva, ale
tady jsou a musí i nadále existovat a musí
být ještě dopracovány jiné nástroje,
které zajistí, aby skutečně člověk
nájem platit mohl. V současné době
sociální odbory tuto věc zařídí.
Otázku rodiny musíme řešit také
v jiných případech. Dejme tedy větší
možnosti slušným nájemníkům
i slušným majitelům. Patologické jevy
se musí vyřešit jiným způsobem.
Nyní si dovolím jenom poznámku k tomu, co
tady zaznělo před tím od kolegů, přičemž
vynechávám můj pozměňovací
návrh. Skutečně se nedomnívám,
že tento návrh zákona nějakým
způsobem poškozuje slušné nájemníky.
Myslím si, že jim vychází zcela vstříc
a že skutečně, pokud ho schválíme,
je nijak neohrožuje. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Kolářové. Pan kolega
Opatřil má náhradní kartu č.
9. Prosím pana poslance Bláhu, aby se ujal slova.
Připraví se pan poslanec Jaroš.