Středa 14. prosince 1994

Poslanec Václav Exner: Vážený pane předsedající, pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové, jsem rád, že se nám podařilo s panem ministrem Dlouhým sejít se od července k projednání této interpelace.

Dostal jsem od něj dopis s odpovědí na velmi pěkném papíře s tlačeným znakem České republiky, v němž se píše, že v příloze zasílá svoji odpověď.

V příloze jsem však obdržel bohužel pouze návrh odpovědi pana ministra a mám určité pochybnosti o tom, jestli při podepisování dopisu pan ministr tento návrh odpovědi četl a popřípadě schválil.

V návrhu odpovědi jsem přesvědčován na mé dotazy, jak konkrétně bude ministerstvo, resp. vláda reagovat na nepříznivý vývoj v oblasti ochrany spotřebitele a kdy a jak budou naplněny legislativní předpoklady podle zákona č. 634/1992 Sb., případně jaké jsou připravovány návrhy a v jakém stadiu rozpracování se nacházejí, odpovědí, která zhruba říká to, že u nás nedochází ke zhoršení situace na trhu, pokud jde o postavení spotřebitele.

Dovolte mi, abych vám odcitoval na základě těchto skutečností některé údaje, které jsem obdržel z České obchodní inspekce, případně které byly uvedeny v tisku k této problematice. Česká obchodní inspekce konstatuje, že například v období leden až červenec letošního roku provedla 34 454 kontrol v prodejnách, přitom provedla 26 499 kontrolních nákupů. Z toho předražených nákupů bylo 6 503. Tomu odpovídá přibližně 11 000 předražených nákupů za rok. Pro srovnání uvedu, že v roce 1992 bylo za celý rok předražených nákupů o něco více než 9 500, v roce 1993 při větším počtu provedených kontrolních nákupů 10 171. Analogicky zákaz prodeje zboží nesplňujícího podmínky uvedení do oběhu byl v roce 1992 v objemu přes 50 miliónů Kč, za leden až červenec 1994 již více než 60,8 miliónů Kč. Podobně hodnota likvidovaného zboží za celý rok 1992 byla ve výši 6 miliónů Kč, za leden až červenec 1994 již ve výši téměř 10,5 miliónů Kč.

Také celkový počet stížností, podání, oznámení, podnětů a žádostí občanů, případně právnických osob za celý rok 1992 nebyl ani 3000 podání, zatímco za leden až červenec 1994 4321, což proti roku 1993 znamená nárůst o 43% a proti roku 1992 nárůst na více než dvojnásobek.

Tato čísla charakterizují současnou situaci globálně. Obrátíme se na některé konkrétní situace setkání spotřebitele s poskytovanými službami. Upozornil jsem ve své interpelaci na situaci, kterou pokládám za blížící se neudržitelnému stavu v oblasti taxislužby v Praze. V tisku se uvádí, že ze čtyř náhodně provedených kontrol nejmenší předražení bylo 100%, předraženy byly všechny provedené kontrolní jízdy. V této situaci však za období letošního roku zhruba do září bylo odebráno jen 13 licencí, z toho 8 licencí odebralo město Praha, 5 odebrala Česká obchodní inspekce. Taxikáři ukazují radnici i vládě, kdo vládne ve městě i v naší zemi.

Při tzv. akci D1 Česká obchodní inspekce provedla kontrolu v občerstvovacích zařízeních na dálnici. Celkem při 31 kontrolách bylo zjištěno 16 případů okrádání zákazníka.

V oblasti kontroly jídelních vozů z 28 kontrol vystavil vrchní téměř ve čtvrtině případů účet nesprávně, vždy v neprospěch hosta. V 6 vozech používali pracovníci váhy bez úředního ověření, někdy dokonce nefunkční, takže hmotnost jídel pouze odhadovali.

Při jiné kontrole z 10 zahraničních jogurtů prošly kontrolou jakosti pouze dva výrobky.

V odpovědi na interpelaci jsem přesvědčován také o tom, že problém vratných láhví není problémem vztahu mezi spotřebitelem a výrobci, případně distributory, ale je vytvářen nešťastně formulovaným zákonem. Jsem přesvědčován o tom, že nejlepší by bylo nečinit nejen v této oblasti, ale v celé oblasti ochrany spotřebitele žádná opatření a zajistit ještě volnější trh, který by uvedené údaje vyřešil. Ukáži na případu vratných obalů a přepravek, jaká je konkrétní situace. Tím, že není regulován počet vratných typů láhví a přepravek, se u láhví z 35 typů rozšířil počet vratných láhví v r. 1994 nejméně na 120 až 140 druhů, u přepravek z 25 na 50 až 70 druhů. Z těchto důvodů vzhledem k prodejním a skladovacím plochám nemůže žádná prodejna nabízet celý sortiment nápojů ve vratných obalech. Výrobci se přitom chovají monopolně, při dočasném nebo trvalém zrušení určitého typu láhví nebo přepravek zůstává část množství láhví a přepravek zákazníkům a maloobchodu, ačkoliv jsou majetkem výrobců, nikoli obchodu, a obchod a spotřebitelé tak financují ztráty ve výrobě. Je doporučováno zákazníkům, aby se ve sporných věcech obraceli na soud. Na to mimochodem poukazuje Česká obchodní inspekce, že v mnoha případech nemá právo udělit sankci při nepřiměřenosti ceny služby nebo zboží. Toto je možné teoreticky provést, avšak u soudu vznikají náklady na právní zastoupení, případně náklady na soudní jednání, nehledě na časovou ztrátu. Při relativně nízkých částkách to běžný člověk nechá být.

Analogicky jsem upozorňoval na situaci na některých sídlištích, případně obcích, kde nadále trvá monopol bez cenové kontroly. Uplatňuje se i tam, kde náklady na dopravu překročí úsporu nákladů při pořizování nákupů někde jinde, např. na sídlištích, kde jsou nemocní starší lidé, ale i matky s malými dětmi, odkázáni na místní monopol nebo kartel obchodníků.

Dále je v podkladech vysloven názor, že nejlepší by bylo, aby se státní kontrola v této oblasti výrazně omezila a aby kontrolou byl trh a konkurenční prostředí. Dovolím si upozornit na závěr expertů, který byl schválen radnicí v Praze, kde se konstatuje, že "město nesmí resignovat na možnosti doplňování nebo růstu sítě obchodů a služeb, nesmí resignovat na kontrolu kvality služeb a vyvozovat důsledky z jejího nedodržování, že bude kontrolovat původ zboží, licence prodejců apod. To se týká i pouličního prodeje.

Jakákoli liknavost na tomto poli budí domněnky o tom, že městští úředníci jsou korumpováni." Naštěstí v poslední době se problematika kontroly dostává do příznivější pozice. Tato příznivější pozice vychází především z toho, že Česká obchodní inspekce je aktivní, že zveřejňuje výsledky svých kontrol, že dělá určitou práci mezi občany, která vede ke zvýšení důvěry k těmto kontrolním orgánům. Obávám se však, že návrh novely zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, který podle odpovědi je připraven, během třetího čtvrtletí tohoto roku projde připomínkovým řízením a bude předložen vládě a legislativní radě tak, aby byl účinný od 1. 1. 1995, bude-li koncipován na základě údajů a postojů uvedených v odpovědi, nesplní očekávání spotřebitelů, ani celé veřejnosti.

Vzhledem k tomu, že odpověď pana ministra obsahuje údaj o předložení návrhu novely tohoto zákona k projednání v parlamentu tak, aby byl účinný od 1. 1. 1995, což zcela zjevně nebylo splněno, a vzhledem k tomu, že po formální ani věcné stránce odpověď těžko může uspokojit, nesouhlasím s odpovědí ministra obchodu a průmyslu pana Dlouhého.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji. Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Do rozpravy se hlásí ministr pan Vladimír Dlouhý. Uděluji mu slovo.

Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír Dlouhý: Pane předsedající, pane předsedo, pane poslanče, dámy a pánové, jsem povinován především se vyjádřit k procedurální záležitosti. Chci se omluvit panu poslanci Exnerovi za to, že odpověď je skutečně opatřena názvem "návrh odpovědi". Chci však ujistit, že všechny odpovědi na interpelace osobně čtu a osobně schvaluji, což se stalo i v tomto případě, pouze písařka zapomněla při přepisu návrhu vypustit slovo "návrh" a uvést slovo "odpověď". Ještě jednou se panu poslanci omlouvám.

Co se týče věcné reakce pana poslance, zde patrně máme v některých případech rozdílný názor na celkovou filozofii přístupu. Musím se ale ohradit k jedné věci. Jestliže zde pan poslanec uváděl řadu negativních případů a současně ocenil práci České obchodní inspekce, chci zdůraznit, že Česká obchodní inspekce pracuje pod přímou supervizí ministerstva průmyslu a obchodu, s vedením České obchodní inspekce se velmi pravidelně stýkám a v podstatě řadu těchto kroků konzultujeme a provádíme společně. Myslím si, že i zlepšená práce České obchodní inspekce je výsledkem této spolupráce.

Co se týče novely zákona o ochraně spotřebitele, odešla z ministerstva průmyslu a obchodu do připomínkového řízení i do jednání legislativní rady včas, konkrétně během měsíce října. V návalu práce tento zákon musel být odložen vzhledem k urgentnosti jiných věcí. Je naší snahou, aby především v legislativní radě i v dalších orgánech byl projednán co nejrychleji. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji, pane ministře. Kdo se ještě hlásí do rozpravy? Nikdo se nehlásí, rozpravu končím. Budeme hlasovat o usnesení.

Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého na interpelaci poslance Václava Exnera ve věci úrovně a poskytování služeb pro obyvatelstvo, uvedenou v tisku 1022 l.

Kdo podpoří tento návrh usnesení v hlasování č. 260? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.

Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 35 pro, 36 proti, 8 poslanců se zdrželo hlasování.

Nezbývá než hlasovat o usnesení opačném.

Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého na interpelaci poslance Václava Exnera ve věci úrovně a poskytování služeb pro obyvatelstvo, uvedenou v tisku 1022 l.

Hlasování č. 261. Kdo je pro tento návrh? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.

Ani tento návrh usnesení nebyl přijat poměrem hlasů 43 pro, 25 proti, 9 poslanců se zdrželo hlasování.

Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý odpověděl na interpelaci poslanců Jaroslava Broulíka, Miloše Skočovského a Františka Kačenky ve věci vědy, výzkumu, techniky a rozvoje technologií - tisk 1026. Odpověď byla předložena jako tisk 1026 E. Její projednávání bylo na 24. schůzi usnesením Poslanecké sněmovny přeloženo na jednání této schůze. Ptám se pánů poslanců, zda považují odpověď za uspokojivou.

Poslanec Jaroslav Broulík: Pane předsedající, dámy a pánové, my s odpovědí souhlasíme. Máme jednu věc. Tato odpověď ale byla řečena při rychlém projednávání už před dvěma měsíci. l poděkování panu ministrovi zde prezentuji.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci. Otevírám rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí. Budeme hlasovat o návrhu usnesení. Než tak učiníme, všechny jsem vás odhlásil a prosím o novou prezentaci.

Budeme hlasovat o tomto návrhu usnesení.

Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého na interpelaci poslanců Jaroslava Broulíka, Miloše Skočovského a Františka Kačenky ve věci vědy, výzkumu, techniky a rozvoje technologií, uvedenou v tisku 1026 E.

Hlasování č. 262. Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.

Návrh usnesení byl přijat poměrem hlasů 72 pro, nikdo proti, 3 poslanci se zdrželi.

Pan ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý odpověděl na interpelaci poslance Zdeňka Vlčka ve věci likvidace státního podniku ZPA Nový Bor, tisk 1159. Odpověď byla předložena jako tisk 1159 A. Její projednávání bylo rovněž usnesením Poslanecké sněmovny přeloženo na tuto schůzi. Ptám se pana poslance, zda považuje odpověď za uspokojivou. Prosím, pane poslanče.

Poslanec Zdeněk Vlček: Nesouhlasím. Pane předsedající, pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové, v prvé řadě bych chtěl přednést, že má interpelace neměla vinit likvidátora z nezákonnosti. Měla ukázat stav věcí ve vašem resortu, kdy případ, kterým jsem se zabýval, není určitě jediný v této republice. Chtěl jsem, aby si likvidátoři uvědomili, že oni, kteří pracují s informacemi, jsou zvýhodněni před občany, kteří na rozdíl od nich mají minimální přístup k informacím. Občané jsou proto zcela odkázáni na přístup ze strany úředníků, kteří jsou vázáni předpisy, zaručující serióznost, a občané s nimi takto vstupují v úřední jednání.

Námět ke své odpovědi jste jistě čerpal na svém ministerstvu a ve své dobré víře - jak věřím - jste podepsal odpověď, která je pro mne nepřijatelná. Především z morálního hlediska, a proto s ní z tohoto důvodu nemohu souhlasit.

Jedním ze závažných argumentů, na který mohu poukázat, je porušení živnostenského zákona, kdy firma s. r. o. Cobra-Car uvádí jako sídlo firmy Nádražní ulici v Mladé Boleslavi. Osobně jsem celou tuto ulici kontroloval a na uvedené adrese se firma Cobra-Car nenalézá. Mohu to doložit např. korespondencí, kterou mám u sebe, kdy obyvatelé obytných domů v Sadové č. p. 748 a 749 v Novém Boru posílají firmě Cobra-Car korespondenci, která se jim vrací z důvodu "adresát neznámý".

Další, co mne zaráží, je, jak může ministerstvo, resp. likvidátor uzavřít tak nedokonalou smlouvu, která v podstatě daruje nemovitost. V této souvislosti, pane ministře, kladu tuto otázku. Jak se zodpovědní postarají o nápravu svého nesprávného postupu, který má přímý dopad na obyvatele uvedených objektů, kteří podle mých informací ani nemají možnost domáhat se nápravy u soudu. Dále žádám o sdělení, jaké důsledky i pro budoucnost byly či budou z tohoto případu vyvozeny. Děkuji.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci. Pan poslanec nepovažuje odpověď za uspokojivou. Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Kdo se do ní hlásí? Protože se nikdo nehlásí, rozpravu končím a navrhuji přijmout následující usnesení:

"Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého na interpelaci poslance Zdeňka Vlčka ve věci likvidace státního podniku ZPA Nový Bor, uvedenou v tisku 1159 A." Hlasování číslo 263.

Kdo je pro tento návrh na usnesení? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.

Návrh usnesení nebyl přijat poměrem hlasů 29 pro, 36 proti, 7 se zdrželo hlasování.

Budeme tedy hlasovat o usnesení opačném:

"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého na interpelaci poslance Zdeňka Vlčka ve věci likvidace státního podniku ZPA Nový Bor, uvedenou v tisku 1159 A."

Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení v hlasování číslo 264? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.

Návrh usnesení byl přijat poměrem hlasů 44 pro, 24 proti, 6 poslanců se zdrželo hlasování.

Pan ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý odpověděl na interpelaci pana poslance Zbyška Stodůlky. Pan poslanec není, ač tady před chvílí byl.

Pan ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý odpověděl na interpelaci pana Michala Krause ve věci daňových úniků v ČR v letech 1992 - 1994, tisk 1315. Odpověď se předkládá jako tisk 1315 B. Dávám slovo panu poslanci Krausovi, aby se k odpovědi vyjádřil.

Poslanec Michal Kraus: Odpověď pana ministra, tak jak je předložena, je zpracována, řekl bych, doslova vzorově, ale já bych potřeboval vzhledem k informacím, které mám, podrobně rozpracovat ještě některé otázky, speciálně otázku č. 2 a 4, zejména s ohledem na dovoz ropných produktů ze zemí západní Evropy.

Proto bych poprosil, jestli by s tím sněmovna souhlasila, abychom projednávání přerušili do příští schůze a aby pan ministr doplnil chybějící údaje. Čili navrhuji přerušit projednávání.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji. Slyšeli jste procedurální návrh na přerušení tohoto bodu do příští schůze. Dám o něm hlasovat neprodleně.

Kdo podpoří tento návrh v hlasování č. 265? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Procedurální návrh, jak jej přednesl pan poslanec Kraus, byl přijat poměrem hlasů 47 pro, 5 proti, 13 poslanců se zdrželo hlasování.

To byla poslední odpověď pana ministra Vladimíra Dlouhého a já panu ministrovi děkuji.

Pan ministr dopravy Jan Stráský odpověděl na interpelaci Jaroslava Vlčka. Pan poslanec Vlček zde není, nebudeme se odpovědí zabývat.

Pan ministr dopravy Jan Stráský odpověděl na interpelaci poslance Pavla Seifera. Ani pan poslanec Seifer tady není, nelze odpověď projednávat.

Pan ministr dopravy Jan Stráský odpověděl na interpelaci pana poslance Michala Krause, který tady je, ve věci daňových úniků v ČR v letech 1992 - 1994, tisk 1315. Odpověď se předkládá jako tisk 4315 M. Ptám se pana poslance, zda považuje odpověď za uspokojivou? Nepovažuje. Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Do rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu uzavírám a navrhuji přijmout následující usnesení:

"Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí ministra dopravy Jana Stráského na interpelaci poslance Michala Krause ve věci daňových úniků v ČR v letech 1992 - 1994, uvedenou v tisku 1315 M."

Pan poslanec Němčík má náhradní kartu č. 18, než začneme hlasovat.

Hlasování č. 266. Kdo je pro tento návrh usnesení? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh usnesení nebyl přijat poměrem hlasů 30 pro, 28 proti, 46 se zdrželo hlasování.

(Připomínky ze sálu.) Ruším toto hlasování, všechny vás odhlásím a prosím, aby se všichni znovu přihlásili. Prosím paní kolegyně a pány kolegy v kuloárech, aby se dostavili k hlasování. Budeme tedy hlasovat znovu: "Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí ministra dopravy Jana Stráského."

Kdo podpoří tento návrh usnesení v opakovaném hlasování č. 267? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.

Návrh usnesení nebyl přijat poměrem hlasů 35 pro, 35 proti, 4 poslanci nehlasovali.

Nezbývá než hlasovat o usnesení opačném, které přečtu: "Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí ministra dopravy Jana Stráského na interpelaci poslance Michala Krause ve věci daňových úniků v ČR v letech 1992 - 1994, uvedenou v tisku 1315 M." Hlasování č. 268.

Kdo je pro tento návrh usnesení? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.

Návrh usnesení byl přijat poměrem hlasů 44 pro, 26 proti, 9 poslanců se zdrželo hlasování, nehlasovali 2 poslanci.

Vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, toto byla poslední odpověď v celé té velké řadě. Než ukončíme tento bod, chci vám ještě sdělit, že jste obdrželi písemné odpovědi na otázky a podněty přednesené poslanci na předchozích schůzích. Jde o odpovědi na otázky uvedené ve sněmovních tiscích 1028 A, 1080 A, 92 A, 92 E, 92 G, 92 H, 1130 A, 1253 A, a na podněty uvedené ve sněmovních tiscích 1022 R, 1022 W, 1092 A. Tím se vyhovuje ustanovení našeho jednacího řádu, aby s odpověďmi byli seznámeni poslanci na schůzi Poslanecké sněmovny. Na rozdíl od interpelací se však odpovědi nezařazují na pořad jednání schůze Poslanecké sněmovny.

Hlásí se pan poslanec Matulka, potom pan poslanec Vyvadil.

Poslanec Dalibor Matulka: Pane předsedající, mám přesto zájem v souladu s jednacím řádem se vyjádřit k odpovědi na mou otázku, přednesenou na 21. schůzi. Vždycky byl zatím tento bod přerušen dříve, než mohlo k odpovědím na dotazy dojít. Dostanu slovo? (Máte slovo.)

Děkuji. Dámy a pánové, na 21. schůzi Poslanecké sněmovny jsem vznesl dotaz na vládu České republiky, zda a jak vyhověla usnesení sněmovny č. 292 ze dne 9. prosince loňského roku. Pro osvěžení vaší paměti připomínám, že v prosinci 1993 jsme na návrh poslance Jozefa Wagnera zmíněným usnesením č. 292 požádali vládu, aby do 31. března letošního roku mimo jiné předložila návrh zásad zákona, kterým

a) budou stanoveny relace mezi platy jednotlivých kategorií ústavních činitelů a státních zaměstnanců,

b) bude stanoven statisticky průkazný ukazatel, podle jehož změn budou každoročně při jeho významné změně upraveny platy,

c) budou určeny potřebné částky náhrad a stanoveny další požitky včetně mechanismů jejich úprav.

Podle zmíněného usnesení sněmovny měla vláda k témuž datu předložit i alternativní návrh jiného postupu zjišťování a doporučení výše platů ústavních činitelů pro každoroční přijetí zákona o platech ústavních činitelů, např. systém obdobný jako ve Spolkové republice Německo.

Patrně všichni si pamatujeme, že smyslem zmíněného usnesení nebylo domoci se dalšího zvyšování poslaneckých platů, jak to rádi píší někteří myšlenkově méně obdaření novináři, ale naopak - nalézt konečně takovou formu odměňování ústavních činitelů, která by co nejobjektivněji korespondovala s platovými relacemi státních zaměstnanců či ostatních kategorií pracovníků. Není samozřejmě žádným tajemstvím, že problematika platů ústavních činitelů již dávno nemá charakter seriózního tématu, které je také zapotřebí seriózně vyřešit, ale že toto téma nabylo povahy celonárodní senzace. Můžeme debatovat o tom, zda se tak stalo díky novinářům, honícím se za lacinou potravou, nebo zda jde spíše o důsledek nadměrné hrabivosti a přezírání veřejného mínění u některých ústavních činitelů, poslance nevyjímaje.

Faktem však je, že tento problém je dnes horkým bramborem, který si vláda s parlamentem trapně přehazuje stylem hrátek s černým Petrem. Koneckonců podoba návrhu zásad zákona, který nedávno vláda předložila, je toho poměrně dobrým důkazem. Svým usnesením z prosince loňského roku dala Poslanecká sněmovna jasně najevo, že je to vláda, která by měla příslušný návrh, a to dokonce v alternativách vypracovat, přičemž je jasné, že konečné odpovědnosti za podobu příslušného zákona se sněmovna zbavit nemůže ani nechce. K požadovanému termínu však vláda nevypracovala a sněmovně nepředložila vůbec nic. To jí nelze podle ústavy samozřejmě nikterak vytýkat, protože vláda - jak všichni víme není povinna požadavkům parlamentu vyhovět. Nicméně vláda ani neuznala za vhodné poslancům sdělit, že jejich usnesení v požadovaném termínu nevyhoví. Proto jsem na 21. schůzi vznesl na vládu dotaz, jak se zmíněným usnesením naložila.

Na tento dotaz jsem obdržel odpověď pana premiéra z 8. srpna 1994. Pan Václav Klaus mi sdělil, že 1) zmíněným usnesením se vláda zabývala 30. března 1994, 2) že vláda schválila dopis předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu, obsahující jednak přehled o platech státních zaměstnanců, jednak doporučení, aby pan Uhde jmenoval pracovní skupinu, která by se návrhem zákona zabývala. Jinými slovy vláda opět přehodila horký brambor sněmovně. Nehodlám posuzovat, zda se tak stalo s ohledem na nedostatečně vyvinutou pracovitost vlády, anebo zda šlo hlavně o ohled na popularitu problému s tím, že pachatelem má být opět sněmovna.

Je zajímavé, že ačkoliv termín požadovaný sněmovnou byl 31. března, na pořad jednání se zmíněné usnesení dostalo ve vládě až 30. března 1994. l kdybychom věřili tomu, že vláda je nejproduktivnějším kolektivním orgánem na světě, přesto lze s úspěchem pochybovat, že by v průběhu jednoho dne mohla splnit to, o co ji sněmovna žádala. Spíše lze předpokládat, že ten, kdo zařazuje jednotlivé body na program jednání vlády, se prostě s předstihem rozhodl, že to zařídí tak, aby vláda požadavku parlamentu nevyhověla, i kdyby chtěla. V průběhu jednoho dne se totiž vláda ani nemohla svého úkolu zhostit jinak, než schválením jakéhosi málo duchaplného dopisu předsedovi Poslanecké sněmovny, v němž ho vlastně žádá o totéž, o co byla sama sněmovnou požádána. Lépe řečeno, vláda naložila s usnesením sněmovny jako s toaletním papírem a ještě dosáhla toho, že v ostudě mají být opět poslanci, kteří návrh zpracují.

Nikoho jistě nepřekvapuje, že pan Uhde nenalezl odvahu k jinému konání, než které mu doporučila vláda, ačkoliv by měl fungovat spíše jako představitel sněmovny, než jako tlumočník vládních požadavků. To je ale jiná záležitost.

Pokud jde o odpověď pana Klause na můj dotaz z 21. schůze sněmovny, musím se ke svému obrovskému zármutku nad jejím obsahem pozastavit. Předně musím připomenout, že svůj dotaz jsem adresoval vládě, nikoliv premiérovi, jehož názor mě vůbec nezajímá. Ale je to jistě zanedbatelný rozdíl. Z odpovědi pana Klause však bohužel nemohu vyčíst, zda můj dotaz byl vůbec někdy zařazen na jednání vlády jako dotaz na vládu a zda tedy jde o odpověď vlády nebo pouze premiéra. K tomu musím podotknout, že kdyby mě zajímal názor premiéra, adresoval bych svůj dotaz na něho. Mne ale zajímala odpověď vlády, proto jsem se obracel na ni. Skutečnost, že premiér potom stanovisko vlády podepisuje, na celé věci vůbec nic nemění.

Musím tedy minimálně žádat o upřesnění, zda a kdy byl vůbec můj dotaz projednán ve vládě, nebo zda jde pouze o odpověď pana Klause, což považuji za pravděpodobnější. Vzhledem k tomu, že způsob, jakým naložila vláda nejprve s usnesením sněmovny, a posléze s mým dotazem, pokud jej vůbec projednávala, mne nutí k tomu, abych jednak nesouhlasil s odpovědí pana Klause, jednak abych požádal členy vlády včetně premiéra, aby si už konečně přestali dělat z Poslanecké sněmovny parlamentu České republiky šprťouchlata, i když chápu, že devotní postoj parlamentní většiny ve vztahu k vládě ji k tomu tak trochu opravňuje.

Děkuji za pozornost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP