Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo,
dámy a pánové, dovolte mi, abych předložila
procedurální návrh, který by spočíval
v tom, abychom stáhli tento návrh zákona
pana poslance Bláhy z projednávání
této schůze, neboť skutečně nebyla
předložena společná zpráva z
důvodů, že tento návrh zákona
neprojednal ústavně právní výbor,
který je k tomuto návrhu zákona výborem
garančním, a ani mandátový a imunitní
výbor, kterému tento návrh zákona
byl přikázán.
Jako další důvod, kterým bych odůvodnila
tento svůj procedurální návrh, je
i ta skutečnost, že byl podán návrh
poslanců Viktora Dobala a dalších pod tiskem
1386. Jedná se o vydání zákona o opatřeních
na ochranu veřejného zájmu a domnívám
se, že by bylo velmi praktické projednávat
oba tyto tisky ve výborech najednou a event. najednou na
plénu, což tato sněmovna již několikrát
udělala. Velmi vřele bych to doporučila a
poprosila bych své kolegy, aby podpořili můj
procedurální návrh. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Je to procedurální
návrh, ale ještě předtím, než
o něm budeme hlasovat, dám příležitost
panu poslanci Bláhovi jako představiteli předkladatelů
tohoto návrhu zákona. Pak jsem viděl zdviženou
ruku pana poslance Wagnera.
Poslanec Jan Bláha: Pane předsedo, vážená
sněmovno, jistě mohu chápat určité
závěry paní dr. Röschové, nicméně
bych rád připomenul jednu drobnost. Stávající
jednací řád, pokud je mi známo, v
§ 71 a 72 nehovoří zásadně o
tom, že musí být jednoznačná
stanoviska výborů a že musí být
společná zpráva, neboť jsou tam použita
slova "zejména" výbory dají stanovisko,
a nebo "mohou" podat společnou zprávu.
Myslím, že toto nemůže být argumentem,
zvláště proto, že tento návrh se
projednává v této sněmovně
již rok a půl a vůle patrně doposud
k projednávání zásadního významu
ve výborech nebyla. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Beru na vědomí
vaši poznámku, pane poslanče, ale to nesmazává
procedurální návrh, který paní
poslankyně Röschová podala. Slovo má
poslanec Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, za celou dobu, co jsme předložili
návrh zásad zákona, je zde zřejmá
nechuť přijmout jakoukoliv verzi. Když to budou
navrhovat dva nebo tři, vždy znění bude
jiné. Je-li vůle sněmovny přijmout
takovýto zákon, ať to sněmovna projeví
tím, že bude jednat, neboť nic nebrání
tomu kolegům z ODA, aby mohli předkládat
svoji verzi jako pozměňovací návrhy.
Domnívám se, že je nejvyšší
čas, aby tato země měla zákon o střetu
zájmů. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Paní poslankyně
Röschová se hlásí k replice, poté
pan poslanec Vyvadil, pan poslanec Matulka.
Poslankyně Anna Röschová: Jenom bych
upozornila své vážené kolegy, že
o procedurálním návrhu se hlasuje bez rozpravy.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec se hlásil.
Předpokládám, pane poslanče, že
je to faktická poznámka k této věci.
Dám vám příležitost a uvidíme.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vztahuje se to, paní
kolegyně Röschová, toliko k vašemu procedurálnímu
návrhu. Jestliže obsahem procedurálního
návrhu je nepřesná a téměř
bych řekl nepravdivá informace a zavádějící,
a to se v daném případě stalo, potom
mám pocit, že jde o faktickou poznámku. Ústavně
právní výbor záměně
po několik měsíců se snaží
tento návrh zákona neprojednat. Samozřejmě
z těchto důvodů vy můžete tento
procedurální návrh podávat. Ústavně
právní výbor by tento zákon neprojednal
nikdy.
Předseda PSP Milan Uhde: Dávám slovo
místopředsedovi Vlachovi, který z jednacího
řádu má právo promluvit kdykoliv mimo
pořadí jako místopředseda sněmovny.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
předsedo, dámy a pánové, jenom doplňující
informace. Nepolemizuji vůbec s panem kolegou Bláhou.
Má pravdu, co se týká společné
zprávy. Nicméně jiné ustanovení
jednacího řádu říká,
že stanovisko výboru, ať už má jakoukoliv
formu, musí být rozdáno 24 hodin před
projednáváním normy.
Předseda PSP Milan Uhde: Viděl jsem ještě
pana poslance Matulku se hlásit. Prosím, abychom
vyslechli jeho poznámku, ale přeruším
ji okamžitě, pokud bude anekdotická, a nikoliv
faktická.
Poslanec Dalibor Matulka: Nebude anekdotická, pane
předsedo. Chci přispět k debatě. Jako
kolegyně Röschová chci říci,
že skutečně ústavně právní
výbor neprojednal tento návrh tisku, musím
však říci, ze ústavně právní
výbor neprojednal tento tisk nikoliv z toho důvodu,
že nemohl, nebo, že by tento tisk nebyl způsobilý
k projednávání legislativně, ale proto,
že většina ústavně právního
výboru měla výhrady k jeho obsahu. Já
výhrady mám také a jsem připraven
je řešit pozměňovacími návrhy.
Kdybych chtěl poukazovat na to, že nelze věc
projednávat z důvodů, že to neprojednal
ústavně právní výbor, připadal
bych si velice nekorektní.
Předseda PSP Milan Uhde: Nelítostně
vyhlašuji hlasování o procedurálním
návrhu paní poslankyně Röschové.
Všichni, kteří chtěli říci
své, dostali příležitost. Procedurální
návrh byl vznesen, znáte jeho smysl. Ve 400. hlasování
o něm rozhodneme.
Kdo tento procedurální návrh podporujete,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
400. hlasování skončilo.
Ze 155 přítomných hlasovalo pro 80, 58 proti,
12 se zdrželo a 5 nehlasovalo. Návrh byl přijat.
Bod byl vyřazen a přikročíme k dalšímu
bodu, ale je tady poznámka pana poslance Výborného.
Dám mu příležitost, aby ji proslovil,
poté dám slovo panu poslanci Trojanovi. Má
právo jako předseda výboru samozřejmě
promluvit ihned.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
dámy a pánové, vyčkal jsem výsledků
hlasování, ale cítím se být
povinen jako předseda ústavně právního
výboru formálně, ale velmi důrazně
protestovat proti tvrzení poslance Vyvadila, že ústavně
právní výbor tento tisk záměrně
neprojednal. To není pravda.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Zdeněk
Trojan.
Poslanec Zdeněk Trojan: Vážený
pane předsedo, pane ministře, kolegyně a
kolegové, když se nám tak krásně
začíná zamotávat problematika vyplývající
z jednacího řádu, já si nedokonalosti
našeho jednacího řádu dovolím
rovněž využít. Využívám
práva předsedy poslaneckého klubu vystoupit
kdykoliv, i s prohlášením, které nesouvisí
s programem schůze.
S ohledem na to, že závěr 26. schůze
probíhal za ostentativního nezájmu poslanců,
především koaličních, dovoluji
si k jejímu průběhu vyjádřit
nyní. Slibuji, že to nebude dlouhé vystoupení.
Šlo vlastně o schůzi, která skončila
dřív než začala. Považuji za možný,
nikoliv však férový výklad jednacího
řádu sněmovny, který umožnil,
aby se stalo to, co se stalo. Je zcela mimo logiku věci,
aby podle § 11 odst. 3 bylo možné, aby 1/3 poslanců
navrhla svolání schůze a § 13 odst.
3 umožnil schůzi řádným pořadem
nenaplnit. Zákonodárcem zařazený §
11 odst. 3 měl jistě umožnit i parlamentní
menšině projednání určitých
záležitostí Poslaneckou sněmovnou. Dnešní
účelové využití nedokonalého
jednacího rádu parlamentní většinou
však zabránilo projednání závažných
problémů naší společnosti na
parlamentní půdě. Šlo o stále
neřešený požadavek o naplnění
kontrolní funkce parlamentu vůči vládě
České republiky ve vztahu k plnění
programového prohlášení. Část
9 jednacího řádu nazvaná " Kontrolní
činnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky" v § 86 říká, že
Poslanecká sněmovna projednává zprávy
vlády České republiky o plnění
jejího programového prohlášení.
Přestože od předložení programového
prohlášení vlády Poslanecké sněmovně
uplynuly více než 2 roky, dosud se tak nestalo. Vystoupení
pana premiéra Václava Klause nenahradilo tuto dlouho
požadovanou zprávu vlády. Procedurálně
nebylo možné k ní vést rozpravu. Dovoluji
si na tomto místě odcitovat text prohlášení
politického grémia České strany sociálně
demokratické ze 6. 12. 1994, která je vyjádřením
stanoviska k jeho vystoupení:
"Politické grémium České strany
sociálně demokratické s lítostí
a zklamáním přijalo projev českého
premiéra v Parlamentu České republiky. Politické
grémium konstatuje, že v projevu nebyl zmíněn
žádný z podstatných problémů
zatěžujících celou společnost,
jakým je např. problém korupce, ekonomických
mafií a praní špinavých peněz,
jakož i obtížná situace mladých
manželství a rodin s malými dětmi. Domníváme
se, že sebechvála bez jakékoliv kritické
reflexe je jen pozůstatkem stylu vystupování
představitelů minulého režimu. Očekávali
jsme nejen analýzu stavu české společnosti,
ale zároveň konkrétní kroky vlády
směřující k plnění jejího
programového prohlášení. Jakékoli
zakrývání našich problémů
před veřejností a neumožnění
prosazovat kritické názory představitelů
demokratické opozice nás tak vrací hluboko
do minulosti."
Ostatní navrhované body programu se týkaly
aktuálních problémů naší
společnosti. Aféry kolem osob spojených s
privatizačním procesem jen potvrzují obavy,
že vše v této oblasti neprobíhá
zcela čistě. Mělo by být zájmem
vlády věci objektivně posoudit a vládní
koalice by měla na určitý kontrolní
mechanismus přistoupit.
Česká strana sociálně demokratická
je přesvědčena, že by to bylo i v zájmu
občanů této země. Jsme zklamáni
neochotou zabývat se touto problematikou, která
měla být náplní bodu 2 a 3 navrhovaného
programu 26. schůze.
Nepřekvapuje nás proto ani zamítnutí
zařazení bodu, který se měl zabývat
startem k narušení sociálního smíru
v důsledku připravované změny v systému
důchodového pojištění, který
předložil náš poslanec Wagner.
Děkuji všem, kteří vydrželi a vyslechli
mě do konce.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Zdeněk
Trojan ukončil svůj projev. Přistoupíme
nyní k dalšímu bodu schváleného
pořadu, to je
Úvodem těchto několik slov. Zmíněný
návrh zákona jsme začali projednávat
na 23. schůzi Poslanecké sněmovny. Vyslechli
jsme odůvodnění předkládaného
návrhu zákona i společnou zprávu a
vedli jsme rozpravu, tu jsme však neukončili. Na 24.
schůzi nás pověřeny zástupce
navrhovatelů poslanec Kozel seznámil s dalším
průběhem jednání o zabezpečení
nerušeného provozu Národního divadla
v Praze a navrhl přerušit projednávání
tohoto bodu do příští schůze
Poslanecké sněmovny, tj. do této schůze.
Prosím pana poslance Františka Kozla, aby v úvodním
slově podal informaci o tom, jak jednání
v této záležitosti pokračují.
Poté bychom pokračovali v rozpravě. Pan poslanec
Kozel se ujímá slova.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, zhruba
před měsícem podepsalo Ministerstvo kultury
a firma Themos memorandum, ve kterém se zavázali
do 5. prosince případ, který se vžilo
označovat stručným názvem "Voršilky",
vyřešit smluvní cestou. Dovolte mi, abych jménem
předkladatelů uvedl některé důvody,
proč jako předkladatelé tisku 747 dodatek
ke kupní smlouvě ze dne 27. 7. 1993 (dále
jen dodatek), smlouvu o smlouvách budoucích uzavřenou
mezi Ministerstvem kultury a řádem (dále
jen S 1), smlouvu o smlouvách budoucích uzavřenou
mezi Ministerstvem kultury a Themosem (dále jen S 2), nepovažujeme
za řešení případu "Voršilky".
Za prvé - Ministerstvo kultury není oprávněno
vystupovat v případu Voršilky jako subjekt
smluv, které se týkají majetku, ke kterému
nemá právo hospodaření. Ministerstvo
kultury je ve vztahu k Národnímu divadlu v postavení
zřizovatele, ale v žádném případě
nemůže vykonávat právo hospodaření
místo oprávněné organizace, kterou
je Národní divadlo. Podle platné právní
úpravy vykonává právo hospodaření
organizace, která je pověřena úkoly,
k jejichž plnění převážně
majetek slouží, a toto právo nelze libovolně
převádět, a to ani v případě
nadřízenosti a podřízenosti. Právní
úprava je uvedena v § 64 a následujících
hospodářského zákoníku, které
se použijí vzhledem k přechodným ustanovením
obchodního zákoníku, vyhláška
119/1988 Sb. v platném znění a v kompetenčním
zákoně.
To je volná citace z posudku, který byl vypracován
Ústavem státu a práva České
akademie věd.
Uvedu druhý důvod, proč nepovažujeme
smluvní řešení za postačující.
Dodatek ke kupní smlouvě nevymezuje pojem budova
č.p. 1435 jako nemovitost ve smyslu 119 občanského
zákoníku. Citovaný § 119 odst. 2 říká,
že "nemovitostmi jsou stavby spojené se zemí
pevným základem". Dodatek ke kupní smlouvě
v článku 1 říká, že "budova
č.p. 1435, která je předmětem prodeje,
nemá žádnou podzemní část
a končí pod úrovní nášlapných
vrstev, které jsou její součástí.
Strop pod zemí včetně všech statických
a nosných prvků pod touto úrovní již
součástí této budovy není."
Jestliže uznáme jako platné oba citované
texty, je podle předkladatelů zřejmé,
že dodatkem vymezená budova 1435 není nemovitostí.
Je proto pochybné, jak mohou řád svaté
Voršily Římské Unie a Themos, spol.
s r. o., podávat v tomto případě návrh
na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí.
Stejně tak je podle našeho názoru velmi nejisté,
jaké platné právní kroky mohou na
tento právní akt navazovat.
Třetí důvod. Pojem "podzemní
objekt", používaný ve smlouvách
S 1 a S 2, je naprosto nedostatečně a rozporně
vymezen. Smlouva S 1 v článku 2 v bodě 1
prohlašuje, že stát je vlastníkem "podzemního
objektu ležícího pod pozemky parcely č.
941, 942, 943, 944/1, 944/2, 944/3, 944/4, zahrnujícího
veškeré podzemní prostory pod uvedenými
pozemky."
Další smlouva S 2 v článku 1 v bodě
4 prohlašuje, že stát je vlastníkem "podzemního
objektu ležícího pod pozemky parcelní
číslo 941, 942 a 943, zahrnujícího
veškeré podzemní prostory pod uvedenými
pozemky".
Stejná smlouva S 2 v čl. 2 v bodě 4 hovoří
o tom, že předmětem smlouvy je kromě
jiného "podzemní objekt umístěný
zčásti na pozemku parcelní číslo
944/2."
Nedostatečnost a rozpornost spatřujeme jako předkladatelé
v těchto bodech:
a) Náš právní řád nezná
ve smyslu občanského zákoníku věci,
které leží pod pozemky. Např. plynovody
a ropovody, byť jsou pod zemí, jsou na pozemcích
určitých vlastníků. Podsklepená
budova, tj. včetně podzemní části,
je na pozemku určitého vlastníka.
b) Podzemní objekt ve smlouvě S 1 je definován
jako podzemní prostor pod sedmi pozemky, ale smlouva S
2 tentýž objekt definuje jako podzemní prostor
pod třemi pozemky. Navíc smlouva S 2 ještě
hovoří o tom, že podzemní objekt je
z části umístěný na jednom
z pozemků.
c) Nikde není doloženo, že tento citovaný
podzemní objekt je skutečně ve vlastnictví
státu, jak smlouvy deklarují.
Čtvrtý důvod, který vede nás,
předkladatele k našemu stanovisku. Zajištění
požární únikové cesty z budovy
č.p. 1393, t.č. Laterna magika, je provedeno v rozporu
s platným trestním řádem. Ve smlouvě
S 2 v čl. 3 bodě 3 písm. c) je prostřednictvím
věcného břemene řešen problém
požární únikové cesty z budovy
čp. 1393 tak, že vlastník budovy čp.
1435 nesmí bránit, aby - cituji "v případě
krajní nouze bylo možno projít rozhraním
mezi budovami za použití lidské síly
nebo prostředků, které jsou přímo
na místě". Konec citace. Trestní zákoník
pak říká v § 14, že - cituji "nejde
o krajní nouzi, jestliže by bylo možno toto nebezpečí
za daných okolností odvrátit jinak."
Konec citace. V našem případě proto
není na místě hovořit o krajní
nouzi, protože tomuto stavu lze předejít zřízením
přesně specifikovaného věcného
břemene pro požární únikovou
cestu.
Z těchto čtyř důvodů, které
jsem uvedl, ale i z dalších důvodů,
které zde nejsou uváděny, nepovažujeme
jako předkladatelé tisku č. 747 příslušné
smlouvy, uváděné na začátku,
za řešení případu Voršilky.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Františku Kozlovi. Do otevřené rozpravy zvu
paní poslankyni Röschovou, která se přihlásila
jako první písemně.
Poslankyně Anna Röschová: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, když
vycházím ze skutečností, které
vyplývají vlastně z přednesu pana
předkladatele, dovolím si navrhnout procedurální
návrh, který bude znít, aby tento bod byl
přerušen a odložen na příští
27. schůzi, tj. schůzi, která bude začátkem
února.
Velice stručně si, pane předsedo, dovolím
odůvodnit tento svůj procedurální
návrh. Pan předkladatel zde vystoupil se svým
přednesem a zároveň nám předal
písemně každému důvody, proč
předkladatelé tisku atd., máte to před
sebou. Tyto důvody jsou samozřejmě velmi
vážné, tudíž se jeví exekutivní
cesta cestou nesnadnou. Domnívám se, že bychom
měli přistoupit k parlamentnímu řešení,
ale k parlamentnímu řešení, které
je v souladu s ústavou a ostatními zákony
této země, prostě s ústavním
pořádkem. Byla jsem zpravodajem v ústavně
právním výboru k tisku 747 a domnívám
se, že tento tisk není v souladu s ústavním
pořádkem. Také ústavně právní
výbor tento tisk nedoporučil, proto navrhuji tento
procedurální návrh, abychom se k tisku 747
ještě mohli vrátit a upravit jej tak, aby byl
způsobilý k hlasování v Poslanecké
sněmovně.
Toto je velmi stručné odůvodnění
mého procedurálního návrhu.
Protože se o procedurálním návrhu hlasuje
bez rozpravy, jestli dovolíte, pane předsedo a vážení
kolegové, prosím vás proto, abych sem nemusela
chodit ještě jednou, předložila bych ještě
jeden procedurální návrh, který se
týká druhého návrhu pana poslance
Kozla, který se týká stejného tématu.
Zde neexistuje společná zpráva, ústavně
právní výbor tento tisk 1192 nedoporučil
k hlasování ve sněmovně.
Tady bych si dovolila položit druhý procedurální
návrh, aby tento tisk byl stažen z programu této
schůze. Jestliže by s tím někdo nesouhlasil,
vystoupila bych znovu k tomuto bodu a přednesu tento návrh
znovu.
Předseda PSP Milan Uhde: Paní poslankyně
Röschová podala dva procedurální návrhy.
O jednom z nich budeme hlasovat okamžitě bez rozpravy.
Předtím vás všechny odhlásím,
což jsem právě učinil, a požádám,
abyste se znovu přihlásili jako přítomní.
Paní poslankyně Röschová navrhla, abychom
projednávaný bod "Návrh poslance F.
Kozla a dalších" znovu přerušili
do únorové schůze 1995. Je to 401. hlasování
na této schůzi.
Kdo podporujete předložený návrh, dejte
to najevo tím, že stisknete tlačítko
a zvednete ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel
hlasování?
Hlasování skončilo - ze 151 přítomných
bylo 85 pro, 54 proti, 10 se zdrželo, 2 nehlasovali. Návrh
získal potřebnou většinu, bod byl znovu
přerušen a budeme se jím zabývat na
únorové, tj. příští schůzi
Poslanecké sněmovny.
Přistupuji k bodu
Paní poslankyně Röschová navrhla procedurálně,
abychom ani tento bod neprojednávali na této schůzi.
Je tu technická poznámka pana poslance Kozla, dávám
mu příležitost.
Poslanec František Kozel: Jako jeden z předkladatelů
si dovoluji doporučit přijetí tohoto návrhu.
Předseda PSP Milan Uhde: Překladatel se přimlouvá,
abychom tomuto návrhu vyhověli. Nevidím žádnou
technickou poznámku, která by chtěla poukázat
na nepřípustnost hlasování, proto
ve 402. hlasování rozhodneme o osudu tohoto procedurálního
návrhu.
Kdo jej podporujete, stiskněte prosím tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo
se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo - ze 153 přítomných
bylo 93 pro, 41 proti, 14 se zdrželo, 5 nehlasovalo. Návrh
byl přijat.
Přistupujeme k dalšímu, tj. 33. bodu schváleného
pořadu. Je to
Předložený vládní návrh
zákona, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk 1189, odůvodní ministr vlády pan Igor
Němec. Prosím ho, aby se ujal slova. Ostatní
prosím o kolegiální přístup,
tj. o klid.
Ministr vlády České republiky Igor Němec:
Pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh
novely zákona č. 300/1992 Sb., o státní
podpoře vědecké činnosti a vývoje
technologií.
Zákon z roku 1992 o státní podpoře
vědecké činnosti a vývoje technologií
významným způsobem pomohl zakotvit základní
rysy systému státní podpory v této
oblasti, který se blíží západoevropskému
pojetí. Zároveň ale tento zákon obsahuje
některé nepřesnosti a věcné
rozpory, které působí obtíže
při jeho výkladu a naplňování.
Nejvýznamnější navrhované změny
v novele zákona lze rozdělit do dvou skupin.
1) byla změněna a sjednocena terminologie v souladu
s mezinárodními závazky České
republiky a sladěny pojmy užívané v
tomto i ostatních zákonech, zejména v rozpočtových
pravidlech. Pojmy vědecká činnost a vývoj
technologií jsou nahrazeny pojmy výzkum vývoj.
Dále jsou vymezeny pojmy institucionální
financování a účelové financování
v souladu s rozpočtovými pravidly.
Zadruhé se navrhuje upřesnit podmínky poskytování
státní podpory. Mezi tyto podmínky do novely
navrhuje zařadit povinnost poskytovat veřejnosti
základní informace o výzkumu a vývoji
prováděném se státní podporou.
Daňoví poplatníci mají právo
na informaci o nakládání se státními
prostředky a vzájemnou informovaností výzkumných
pracovníků nebude docházet k neúmyslnému
řešení stejných projektů. V novele
je navrženo, aby podpora byla poskytována ústředními
orgány na základě výsledků
veřejné soutěže. Je tak zajištěna
rovnost všech právnických a fyzických
subjektů v soutěži o získání
státní podpory.
Další podmínkou je poskytnutí údajů
pro centrální evidenci projektů účelově
financovaných ze státního rozpočtu.
Cílem je zabránit vzniku duplicit a získat
souhrnné údaje o výzkumu a vývoji
v České republice.
Mezi některé další drobné změny
patří např. upřesnění
funkce předsedy rady a vymezení oborových
komisí Grantové agentury. Nově je zařazen
§ 15a, který vymezuje působnost oborových
komisí Grantové agentury České republiky.
Oborové komise jsou stálými poradními
skupinami předsednictva Grantové agentury, které
zajišťují posouzení a hodnocení
návrhů projektů. Vzhledem k jejich významu
pro činnost Grantové agentury se navrhuje začlenit
jejich působnost přímo do zákona.
Dámy a pánové, věřím,
ze tento návrh, který bude jistě vylepšením
v oblasti státní podpory výzkumu a vědy
v České republice, přijmete. Děkuji
za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministrovi
vlády Igoru Němcovi a udílím slovo
společnému zpravodaji výborů panu
poslanci Pavlu Hiršovi. Odůvodní předloženou
zprávu výborů. Obdrželi jste ji jako
sněmovní tisk 1347.
Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane
předsedo, vážený pane ministře,
kolegyně a kolegové, já mám zjednodušenou
úlohu, protože pan ministr v podstatě řekl
to, co jsem chtěl říci já. Chci jenom
upozornit, že tato novela je nutná vzhledem k vývoji,
který nastal v této oblasti. Formální
úpravy sjednocení technologie jsou nutné
vzhledem k termínu OECD, kde jsme členy. Konstatuji,
že tuto novelu projednal rozpočtový výbor,
hospodářský výbor, výbor pro
veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí, jako garanční
výbor pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu. Všechny výbory
se sjednotily na tom, že doporučí Poslanecké
sněmovně, aby s předloženým návrhem
vyslovila souhlas s podmínkou dne vyhlášení,
kdy zejména výbor garanční přijmul
usnesení, že tato novela nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Děkuji za pozornost.