Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Uzavírám rozpravu, vzhledem k tomu, že se do
ní dále nikdo nehlásí. Prosím,
dámy a pánové, abyste se zaregistrovali,
pokud jste tak ještě neučinili. Dám
hlasovat o navrženém usnesení.
Jde o hlasování č. 408. Kdo je pro jeho přijetí,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování? Hlasování
bylo ukončeno.
Návrh usnesení byl přijat poměrem
hlasů 46 pro, nikdo proti, 18 se zdrželo.
Tím jsme projednali tento bod pořadu. Děkuji
panu místopředsedovi vlády i společnému
zpravodaji.
Přistoupíme k projednání dalšího
bodu, což je Vládní návrh, kterým
se předkládá Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
Dohoda o zřízení Světové obchodní
organizace, která byla podepsána dne 15. dubna 1994
v Marrakeši (tisk 1114).
Dámy a pánové, já se omlouvám
za ten úvod. Pokud by nebylo námitek, přistoupili
bychom nyní k projednání těch dohod,
kde předkladatelem je pan místopředseda vlády
a ministr financí Ivan Kočárník. Půjde
tedy o
Prosím, aby nám předložený návrh
opět odůvodnil pan místopředseda vlády
Ivan Kočárník, kterému předávám
slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
paní poslankyně, páni poslanci, je to již
x-tá dohoda. Já nemohu dávat procedurální
návrh, ale mohu mít úvodní slovo ke
všem čtyřem dohodám, které jsou?
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Zeptám
se sněmovny, zda by byla námitka.
Poslanec Václav Čundrle: (Hovořeno
z místa - nebylo rozumět.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano.
Děkuji. Máte možnost, pane místopředsedo,
odůvodnit všechny smlouvy a pak otevřeme společně
rozpravu k těmto čtyřem bodům.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Děkuji,
pane předsedající. Vážená
sněmovno, dohody o podpoře a vzájemné
ochraně investic jsou základním kamenem v
procesu investování a převodů kapitálu,
protože vymezují právní rámec
pro přímé nebo společné investice
na území druhého státu. Stanoví
rovněž maximum právní jistoty proti
všem neobchodním rizikům a dalším
opatřením, která mají podobný
účinek.
Poslanecké sněmovně Parlamentu se nyní
předkládají k vyslovení souhlasu čtyři
dohody o podpoře a ochraně investic, s Ukrajinou
a Peruánskou republikou, dále s Korejskou republikou
a Tureckou republikou.
Předkládané dohody zakotvují záruky
obvykle poskytované investorům obou smluvních
stran v těchto mezinárodních smlouvách.
Jde zejména o závazek umožnit na svém
území a v souladu se svým právním
řádem investice investorů druhého
státu, dále je to tzv. princip národního
zacházení a doložka nejvyšších
výhod, záruky proti vyvlastnění majetku
zahraničních investorů a záruky volného
převodu plateb ve volně směnitelné
měně, jakož i způsob řešení
sporů mezi investorem a přijímající
smluvní stranou.
Všechny čtyři sjednané dohody se neodchylují
od zásad uvedených ve vzorové dohodě
o ochraně investic, za kterou je podle usnesení
vlády č. 12 z 6. ledna loňského roku
považována Dohoda mezi Českou republikou a
Maďarskem. Z tohoto důvodu nepokládám
ani za potřebné blíže specifikovat tyto
dohody, protože ustanovení jsou stejná. Předkládané
dohody považuji z hlediska české ekonomiky
za užitečné a doporučuji Poslanecké
sněmovně, aby s nimi vyslovila souhlas. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi a prosím pana společného
zpravodaje, pana Otakara Vychodila, aby se ujal slova.
Poslanec Otakar Vychodil: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
v takto vzniklé situaci, kdy byly tyto dva body sloučeny
dohromady, mám v podstatě velmi ulehčenou
úlohu, neboť pan místopředseda vlády
zde velice přesně odůvodnil, proč
je třeba tyto smlouvy mít. Také si myslím,
že je to v podstatě zde již zažitý
mechanismus.
Jenom bych řekl, že první dvojici smluv bude
třeba poněkud procedurálně odlišit,
kde budeme muset asi, pane předsedající,
hlasovat ve smyslu bodů, jak byly v programu. První
dvojice smluv - Dohoda mezi vládou České
republiky a Ukrajiny a Dohoda mezi Českou republikou a
Peruánskou republikou - byla v tomto smyslu projednána
na rozpočtovém výboru a zahraničním
výboru. Oba dva výbory doporučily sněmovně
vyslovit souhlas. Co se týká druhé dvojice
smluv mezi vládou České a Slovenské
Federativní Republiky a vládou Korejské republiky
a mezi vládou České a Slovenské Federativní
Republiky a Tureckou republikou, byly opět projednány
v rozpočtovém výboru a zahraničním
výboru. Opět oba dva tyto výbory doporučily
sněmovně tyto dvojice smluv ke schválení.
To je vše, co bych měl na začátek.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
děkuji. Otevírám rozpravu k tomuto bodu,
resp. k těmto bodům. Rozpravu končím,
protože se do ní nikdo nepřihlásil a
předložím vám k hlasování
první návrh usnesení. Zároveň
si vás dovoluji odhlásit a požádat vás,
abyste se znovu zaregistrovali.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky souhlasí s Dohodou mezi vládou České
republiky a vládou Ukrajiny o podpoře a vzájemné
ochraně investic, podepsanou dne 17. března 1994
v Praze a Dohodou mezi Českou republikou a Peruánskou
republikou o podpoře a vzájemné ochraně
investic, podepsanou dne 16. března 1994 v Limě.
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 409. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
84 pro, nikdo proti, jeden se zdržel. Tím jsme projednali
tento bod pořadu.
Bude následovat hlasování o tomto návrhu
usnesení.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky souhlasí s Dohodou mezi vládou České
a Slovenské Federativní Republiky a vládou
Korejské republiky o podpoře a vzájemné
ochraně investic, podepsanou v Soulu dne 27. 4. 1992, doplněnou
nótou Ministerstva zahraničních věcí
České republiky ze dne 18. 3. 1994 a nótou
Velvyslanectví Korejské republiky ze dne 11. 4.
1994 a Dohodou mezi Českou s Slovenskou Federativní
Republikou a Tureckou republikou o vzájemné podpoře
a ochraně investic, podepsanou dne 30. 4. 1992 v Ankaře,
doplněnou nótou Ministerstva zahraničních
věcí ze dne 13. 9. 1993 a nótou Velvyslanectví
Turecké republiky ze dne 8. 2. 1994.
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 410. Kdo je proti? Kdo se zdrzel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
86 pro, nikdo proti, jeden se zdržel.
Dámy a pánové, tím jsme projednali
další bod. Děkuji panu místopředsedovi
vlády a panu společnému zpravodaji.
Přistoupíme k projednání dalšího
bodu, který jsem avizoval před chvílí.
Je to
Předložený vládní návrh
dohody nám z pověření vlády
odůvodní ministr průmyslu a obchodu pan Vladimír
Dlouhý, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír
Dlouhý: Pane předsedající, pane
předsedo, vážené paní poslankyně
a páni poslanci, Uruguayské kolo, v pořadí
již osmé kolo mnohostranných obchodních
jednání, které se konalo pod záštitou
Všeobecné dohody o clech a obchodu známé
pod zkratkou GATT, představuje nejrozsáhlejší
obchodní jednání, vedená v rámci
systému GATT nebo v celosvětovém kontextu
vůbec. Cíle Uruquayského kola a mnohostranných
obchodních jednání byly mimořádně
ambiciózní a lze říci, že přes
zdržení a blokování jednání
po řadu let se podařilo značnou část
těchto cílů dosáhnout. Výsledky
mnohostranných obchodních jednání
představují týmovou práci více
než 100 zemí včetně České
republiky. Klíčovou úlohu v jednání
sehrály především Spojené státy
a Evropská unie a transatlantické problémy
byly též jednou z hlavních překážek
postupu prací. Výsledky mnohostranných obchodních
jednání se svými účinky pozitivně
projeví v rozvoji obchodu a vzestupu příjmů
plynoucích z obchodu.
Podle posledních odhadů sekretariátu GATT
má být v roce 2005 objem světového
obchodu vyšší o 12 % než by byl za situace
ztroskotání Uruquayského kola. Zlepšení
přístupu na trhy a omezování subvencování
především pak u zemědělských
výrobků by mělo zvýšit světové
příjmy o více než 500 mil. dolarů
ročně počínaje rokem 2005, tedy v
roce dovršení procesu dohodnuté liberalizace.
V tradiční oblasti snižování
cen vyspělé země sníží
clo průmyslových výrobků o 35 - 40
% a ve vybraných sektorech úplně odstraní
cla. Snížení cel Japonskem, Evropskou unií
a Spojenými státy má zvýšit hrubý
národní produkt všech zemí v průměru
o 1 %. Zisky plynoucí z liberalizace obchodu mají
dynamickou povahu.
Značnou liberalizací trhu v rozvojových zemích
se podstatně zlepšují podmínky přístupu
na tyto trhy. Do rámce mnohostranných pravidel mezinárodních
hospodářských vztahů byly zařazeny
služby, duševní vlastnictví a přímé
zahraniční investice.
Dojde k postupné liberalizaci obchodu službami, k
účelnému zlepšení ochrany práv
duševního vlastnictví, a to vytvoření
otevřeného prostředí pro investice.
Dochází k institucionálnímu posílení
mnohostranného obchodního systému zřízením
Světové obchodní organizace, která
bude spojovat větší politický profil
s novou statutární otevřeností a která
bude mít dostatek pravomocí k tomu, aby byla iniciativnější
a aktivnější ve světové hospodářské
spolupráci než GATT.
Dohoda o zřízení Světové obchodní
organizace by měla vstoupit v platnost podle záměru
většiny účastníků mnohostranných
obchodních jednání k 1. lednu 1995. Tento
proces ovlivní zejména postup Spojených států
a Evropské unie.
K dnešnímu dni podle mých informací
z dnešního rána ratifikovalo dohodu 53 zemí.
Řada zemí čeká s provedením
ratifikace na ratifikování dohody Spojenými
státy a Evropskou unií.
Uruguayské kolo mnohostranných obchodních
jednání posunulo významně vpřed
problematiku užší ekonomické integrace
a liberalizace světového obchodu a jeho provádění
podle dohodnutých pravidel, ale současně
nechalo otevřené mnohé problémy světového
obchodu a ekonomiky.
Hospodářské hranice se sice hroutí
pod tlakem technologických inovací, vnější
mobility kapitálu a okamžitými informačními
toky, ale prozatím přetrvává poměrně
vysoká nezaměstnanost a též recese v
některých průmyslových zemích.
Zostřuje se globální hospodářská
soutěž, průmyslová restrukturalizace
se stává obtížnější,
dochází k rychlému růstu ekonomik
tzv. rozvojových zemí a ke značnému
zvyšování jejich vývozu.
Zdrojem napětí mezi těmito zeměmi
a staršími průmyslovými mocnostmi jsou
též sociální otázky. Dokladem
této skutečnosti jsou pokusy Spojených států
a Francie dostat např. problematiku pracovních standardů
na program činnosti Světové obchodní
organizace.
Napětí též existuje mezi světovými
obchodními mocnostmi především v otázkách
přístupu na trh.
Uvedené obchodní impulsy se pochopitelně
budou promítat do budoucí činnosti Světové
obchodní organizace, v popředí které
bude nejen provádění výsledků
Uruguayského kola mnohostranných obchodních
jednání, ale též jednání
o některých nových otázkách
jako je hospodářská soutěž a
vztah obchodu k životnímu prostředí,
a jistě se již zmíněným pracovním
standardům nevyhneme.
Výsledky Uruguayského kola mnohostranných
obchodních jednání ve svém souhrnu
mají zásadní význam pro rozvinutí
a zefektivnění obchodních a hospodářských
vztahů České republiky s většinou
zemí světa a pro integraci české ekonomiky
do světové ekonomiky a mnohostranného obchodního
systému. Snížení cel účastníky
mnohostranného obchodního jednání
v poměrně značném rozsahu představuje
zlepšení přístupu pro spotřební
zemědělské a strojírenské výrobky
České republiky na cizí trhy. V obchodu službami
Česká republika získává poměrně
široký závazky partnerů zajištěný
přístup na trh, zejména pak vyspělých
zemí.
Novelizovaná pravidla obchodu, zejména o ochranných
opatřeních, antidumpingových opatřeních,
subvencích a dovozních licenčních
řízení vytvářejí podmínky
pro dostatečnou a účinnou ochranu českého
trhu jak zemědělských výrobků,
tak výrobků průmyslových. Nově
sjednaná pravidla o právech k duševnímu
vlastnictví, obchodu službami, obchodních aspektech
investičních opatření a urovnávání
sporů zvyšují věcnou a právní
bezpečnost českých vnějších
ekonomických vztahů, vytvářejí
podmínky rovné hospodářské
soutěže, podmínky pro převod vyspělých
technologií do České republiky a pro příliv
know how a investic nejen do výrobních sektorů,
ale i do sektoru služeb.
Vytvořením Světové obchodní
organizace získává Česká republika
mnohostranný právní a institucionální
rámec pro provádění zahraničního
obchodu a platformu pro uplatňování a obhajování
obchodně politických a ekonomických zájmů
České republiky a českých subjektů
za potenciální podpory zemí majících
s Českou republikou obdobné nebo dokonce stejné
zájmy.
Členství v této organizaci nepředstavuje
nebezpečí nebo riziko pro ekonomickou suverenitu
České republiky a způsobilost vládních
orgánů České republiky přijímat
příslušná nezbytná opatření
v zájmu České republiky. Výsledky
mnohostranných obchodních jednání
a jejich provádění by měly pozitivně
ovlivnit ekonomický růst a investiční
činnost České republiky, racionalizaci nákladů
na výzkum a rozvoj, stimulaci inovační činnosti
a restrukturalizaci průmyslové a zemědělské
výroby v České republice.
V této souvislosti se jev žádoucí výsledky
Uruguayského kola mnohostranných obchodních
jednání vzít v úvahu při formulován
české ekonomické politiky zejména
v oblasti investic, výzkumu a vývoje, zvyšování
konkurenceschopnosti, vzdělávání a
infrastruktury. Účast České republiky
v Uruguayském kole, její nikoli nevýrazný
podíl na dosažených výsledcích
mnohostranných obchodních jednání
a jejich význam pro rozvoj obchodních a ekonomických
vztahů České republiky ukazují, že
je žádoucí, aby se zahraničně
obchodní a hospodářská politika České
republiky v budoucích letech angažovala v mnohostranném
obchodním systému, představovaném
zakládanou Světovou obchodní organizací
a využívala uplatňování a provádění
tohoto systému a jeho pravidel a platformy této
organizace ve prospěch českého hospodářství.
Pane předsedající, pane předsedo,
paní poslankyně a páni poslanci, s přihlédnutím
ke skutečnostem, které jsem ve svém vystoupení
uvedl, dovoluji si navrhnout a pokládám za potřebné,
aby poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky vyslovila souhlas s dohodou o zřízení
Světové obchodní organizace. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi. Prosím společného zpravodaje
výborů pana poslance Vlastimila Vlčka, aby
se ujal slova a případně seznámil
sněmovnu s návrhem usnesení.
Poslanec Vlastimil Vlček: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, vážení
hosté, pane ministře, je mi ctí uvést
na plenárním zasedání Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky dohodu
zakládající Světovou obchodní
organizaci, anglicky Welt Trade Organisation - WTO - nástupkyni
Všeobecné dohody o clech a obchodu GATT.
Jedná se o předložený vládní
návrh, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk č. 1114. Domnívám se, ze nemá
smysl znovu se vracet k historii obsahu a principům této
dohody, kterou pan ministr velmi názorně sněmovně
naznačil, a proto se omezím na několik poznámek.
Dohoda zakládající světovou obchodní
organizaci, nebo vůbec tzv. Uruguayského kola Všeobecné
dohody o clech a obchodu GATT, které se po sedmi letech
podařilo uzavřít koncem loňského
roku, se dá změřit ve třech základních
rovinách.
Do GATT bude včleněn veškerý obchod
zbožím, včetně služeb a intelektuálního
vlastnictví. Odstranila se veškerá netarifní
opatření, různé skryté způsoby
zvyšování celní ochrany. Navíc
podaří-li se ratifikovat dokument na národních
úrovních, začne již od začátku
příštího roku fungovat Světová
obchodní organizace, jejíž členské
země budou muset na rozdíl od Všeobecné
dohody přijmout všechna opatření jako
jednotný závazek.
Součástí závěrečné
dohody je také dohoda o antidumpingu, která zpřísnila
délku tzv. ochranných opatření a pravidla
pro stanoveni výpočtu antidumpingu. Dohoda WPO obsahuje
m.j. ujednání o pravidlech a řízení
při řešení sporů a mechanismus
přezkoumávání obchodní politiky,
což je velmi užitečné a prospěšné
i pro naši liberální tržní ekonomiku,
pro naši Českou republiku.
Tento dokument, který podepsalo letos v marockém
Marrakeši 124 členských zemí GATT včetně
České republiky, nemá v historii obdoby.
Nejde tudíž o všední standardní
dohodu. Experti GATT soudí - jak již řekl pan
ministr - že realizace dohody GATT zvýší
příjmy ze světového obchodu do r.
2005 ročně minimálně o 510 miliard
amerických dolarů. V případě
šesti přidružených zemí k Evropské
unii - České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska,
Bulharska a Rumunska - se odhaduje nárůst ročních
příjmů kolem 9 miliard amerických
dolarů. Přitom kvalifikovaný odhad tvrdí,
že příjmy České republiky by
se mohly do r. 2005 ročně zvýšit až
o 2 miliardy dolarů. Je pravdou, ze na největší
odpor dokument narážel ve velké čtyřce,
t.j. USA, Evropské unii, Japonsku a Kanadě. Avšak
vzhledem k úspěšnému projednání
této dohody v americkém Kongresu a v Horní
a Dolní Sněmovně japonského Parlamentu,
tedy v zemích významných pro světový
obchod, již nebrání nic našemu projednávání.
Tuto smlouvu projednalo několik výborů. Byl
to především zahraniční výbor,
který vyjádřil ve svém usnesení
doporučení sněmovně, aby souhlasila
s touto smlouvou. Zahraniční výbor českého
Parlamentu přijal usnesení, ve kterém žádá
místopředsedu vlády Jana Kalvodu o předložení
výhledového harmonogramu, podle kterého budou
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky předkládány legislativní
úpravy stávajícího zákonodárství
České republiky, vyplývající
z přijetí dohody o zřízení
světové obchodní organizace s ohledem na
harmonizaci právního řádu České
republiky s právem Evropské unie. O tomto velmi
významném usnesení zahraničního
výboru jsem vás chtěl informovat.
Dále pak tuto dohodu projednal výbor hospodářský
a výbor zemědělský. Oba tyto výbory
přijaly kladné usnesení.
Doporučuji sněmovně, aby vyslovila souhlas
s touto smlouvou. Tolik moje zpravodajská zpráva.
Dámy a pánové, děkuji vám za
pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu, do které se jako první přihlásil
pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
pane ministře, vážené kolegyně
a kolegové, dovolte abych se přihlásil ke
slovům, která zde zazněla k hodnocení
významu tohoto mezinárodního dokumentu, který
nám byl předložen. A nejenom to. Kdybych měl
položit na misky vah různé mezinárodní
organizace, tak bych dokonce řekl, že tato organizace,
která vznikne k 1. lednu příštího
roku, může hrát roli na mezinárodní
scéně stejně významnou jako například
OSN. Jedná se skutečně o historický
okamžik, jak říkal pan zpravodaj.
Chtěl bych říci, že lhůta k projednávání
tohoto dokumentu byla o něco kratší než
bývá zvykem a než bychom si možná
představovali. Jak jsme již upozornili usnesením
zahraničního výboru, tento dokument bude
mít dopad na naši vnitřní legislativu.
Já se vlastně nyní obracím s jistou
výzvou také k vám, poslancům, protože
dopad této smlouvy nakonec poneseme my všichni při
projednávání zákonných norem
zde ve sněmovně. Dopad bude pravděpodobně
do značného počtu zákonných
norem.
Ve stejné době začíná proces
přidružování České republiky.
Dvanáctá země před několika
dny ratifikovala naši asociační dohodu, takže
během několika týdnů vstoupí
v platnost. S tím se rozvine nová etapa ve vztazích
s Evropskou unií, kde také bude třeba novelizovat
naši legislativu.
Kromě toho jisté požadavky bude klást
na Českou republiku i případné členství
v OECD.
Já bych chtěl poprosit všechny výbory
- protože to se bude týkat práce téměř
všech výborů - aby věnovaly pozornost
tomu, že naše legislativa bude muset být harmonizována
s několika systémy zároveň. Hrozně
bych si přál, abychom ve spolupráci s vládou
dokázali dosáhnout toho, že normy se nebudou
měnit třikrát, ale že se nám
podaří, pokud možno hned na první pokus,
dostat do takového stavu, který bude vyhovovat všem
třem systémům. V rámci možností,
které máme v zahraničním výboru,
se budeme snažit v tomto směru působit. Největší
tíha bude samozřejmě ležet na ústavně
právním výboru. Chtěl bych poprosit
- mějme to na paměti, protože pravděpodobně
v nejbližších několika letech nastane
období zvýšené legislativní činnosti.
Vezměme to jako výzvu pro nás všechny,
aby tato činnost nakonec dobře dopadla. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Paynovi. Uzavírám rozpravu vzhledem
k tomu, že se do ní nikdo dále nehlásí.
Chci se zeptat, zda si sněmovna přeje slyšet
zopakovaný návrh usnesení. Jestliže
tomu tak není, dovolím si vás odhlásit
a požádat o novou registraci. Budeme hlasovat o návrhu
usnesení, kterým Poslanecká sněmovna
vysloví souhlas s právě projednávanou
dohodou.
Kdo je pro přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 411.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Konstatuji, že návrh usnesení byl přijat
poměrem hlasů 84 pro, 5 proti, 1 se zdržel.
Mohu konstatovat, ze Poslanecká sněmovna vyslovila
s dohodou souhlas. Děkuji v tomto okamžiku společnému
zpravodaji panu poslanci Vlčkovi a panu ministru Dlouhému.
Přejdeme k projednávání dalšího
bodu, kterým je
Předložený vládní návrh
dohody, který máme k dispozici jako tisk 1187, nám
z pověření vlády odůvodní
opět pan ministr Vladimír Dlouhý, kterého
prosím, aby se ujal slova.