Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Rumlovi za úvodní slovo a ptám
se předsedy výboru pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí
pana Leopolda Zubka, jehož výbor je garančním
výborem, zda se chce vyjádřit ke zprávě
o projednávání tisku 1562. Je tomu tak, takže
ho prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Leopold Zubek: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové, pan ministr Ruml ve svém
úvodním slově řekl vše, co bylo
potřebné. Já bych snad jen dodal, že
z výborů, kterým byl tento tisk přikázán,
jej projednaly rozpočtový výbor a náš
výbor jako garanční. Ústavně
právní výbor jej neprojednal. Oba výbory,
které jej projednaly, tak učinily bez připomínek.
Jako zpravodaj vám doporučuji, abyste i vy takto
přijali tento zákon.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Zubkovi a otevírám rozpravu. Zatím
jsou přihlášeni poslanci Pavel Šafařík,
Oldřich Vrcha a Václav Frank. Jako první
vystoupí pan poslanec Pavel Šafařík.
Poslanec Pavel Šafařík: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
jako poslanec okresu Šumperk bych si dovolil říci
pár slov k tomuto zákonu. Občané -
doufám - budoucího okresu Jeseník dlouhá
léta vnímají absenci blízkých
správních orgánů, které jsou
ve vzdáleném okresním městě
Šumperk. Tuto skutečnost vnímají občané
neblaze. Od doby, kdy jsem já začal politicky působit,
jsem si to na setkáních s obyvateli tohoto regionu
uvědomoval. To, že byl vybrán pouze jeden okres,
je myslím správné, protože tato oblast
plně odpovídá kritériím, která
je třeba klást na vznik nového okresu. Doufám,
že to nepovede k nárůstu byrokracie. Proto
vás žádám o podporu tohoto zákona.
Občané Jesenicka budou jistě váš
kladný postoj k tomuto zákonu vnímat dobře.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Pavlu Šafaříkovi a prosím,
aby se ujal slova pan poslanec Oldřich Vrcha. Připraví
se pan poslanec Václav Frank.
Poslanec Oldřich Vrcha: Vážené
dámy, vážení pánové, vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, k vládnímu návrhu zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 36/1960 Sb., o územním členění
státu, ve znění pozdějších
předpisů, uvedenému ve sněmovním
tisku 1562, doporučuji, aby tento nebyl sněmovnou
schválen.
Odůvodnění: Vláda ve své důvodové
zprávě vychází z toho, že vytvoření
nového okresu Jeseník již předvídal
návrh ústavního zákona o vytvoření
vyšších územně samosprávných
celků.
Jak vyplývá i z Ústavy České
republiky, kdy při jejím schvalování
byl předložen naší SPR-RSČ návrh,
aby v Ústavě byl zakotven český jazyk
jako úřední řeč, bylo touto
sněmovnou zamítnuto, a to proto, že se již
tehdy uvažovalo o vyrovnání tzv. poškození
sudetských Němců.
Není tomu tak dávno, kdy na Letenské pláni
se prohlašovalo, že v jednotě je síla.
Pan prezident T. G. Masaryk prosazoval myšlení, že
z nesvorností velké země hynou, zatím
co ze svorností malé země vzkvétají.
Sami jsme svědky, že Spolková republika Německo
se po více než 40 letech sjednotila s tehdejší
Německou demokratickou republikou jen a jen proto, aby
měla větší sílu a moc. Jaká
je jednota státu, který se rozdělil, tj.
Československo, jaká je jednota okresu Šumperk,
který se dělí, jaká je jednota měst
či obcí, které se budou dělit?
Tak jako v letech 1938 - 1939 přišel muž s knírkem
pod nosem a ptákem na klopě, který vojenskou
silou rozdělil tehdejší jednotné Československo
na samostatný Slovenský stát a Protektorát
Čechy a Morava - jistě víte dobře,
kdo to byl po 50 letech, v roce 1988 - 1989, přichází
opět muž a také s knírkem pod nosem
a opět s ptákem na klopě. Hádejte,
kdo to je! Tento muž zapříčinil rovněž
rozdělení jednotného československého
státu na Slovenskou republiku a Českou republiku
s tím rozdílem, že k dělení státu
dochází nikoliv vojensky, ale ekonomicky.
Avšak na rozdíl od svého předchůdce
zapomněl na země Morava a Slezsko, neboť -
jak jsme předpokládali - mít proti sobě
dva by bylo při dalším členění
státu velmi obtížné. Proto se raději
této moravské otázce již tehdy vyhnul.
Jeho předchůdce říkával: Es
kommt der Tag. Sudetenland ist mein Vaterland. Gröfenberg
und Freiwaldau und Altvater - es ist meine Heimat. A máme
vše dokonáno, jak jsme to předvídali.
Někteří neprozíraví politici
v obecních a městských zastupitelstvech si
myslí, že dělením se budou mít
lépe. Je to velký omyl. Jak v důvodové
zprávě k vládnímu návrhu zákona
je uvedeno, vytvoření nového okresu Jeseník
si vyžádá vyčlenění značných
prostředků ze státního rozpočtu
ve formě jednorázového výdaje na zřízení
úřadu s okresní působností
ve výši necelé půl miliardy korun a
dalších cca 200 mil. korun ročně na
provoz úřadu s okresní působností.
Toto zatíží všechny daňové
poplatníky. Jak okres Šumperk, tak i okres Jeseník
nebudou moci býti schopny hospodařit každý
samostatně a pak velkoryse přijdou ti, kteří
mají výhodu peněz, a za pouhou almužnu
si vykoupí tzv. sudetské území.
Toto potvrzuje částečně i vládní
návrh zákona v závěru své důvodové
zprávy, že skutečně lze počítat
s určitým finančním zatížením
a také lze předpokládat zhoršenou kvalitu
výkonu státní správy a další
problémy spolu související.
Závěrem možno dodat - tak jako ten pantáta
v 30. letech říkal "Gott mit uns", tak
ten dnešní razí obdobné heslo - "KDS
s námi v koalici". Nedoporučuji sněmovně
z těchto důvodů tento vládní
návrh zákona přijmout. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Hovořil
pan poslanec Vrcha. Prosím, aby se slova ujal poslanec
Václav Frank a připraví se pan poslanec Kavan.
Poslanec Václav Frank: Pane místopředsedo,
pane předsedo, pane ministře, kolegyně a
kolegové, kolega Vrcha mi vzal z mého vystoupení
část, kde se hovoří o finančních
prostředcích. Nicméně úvodem
chci upozornit na to, že klub KSČM vytvoření
nového okresu Jeseník podpoří. Máme
totiž za to, že tato otázka obcí, kterých
se to bezprostředně týká, byla velice
dobře a objektivně posouzena a vyhodnocena. Výsledek
je tedy návrh zákona, který je dnešnímu
jednání Poslanecké sněmovny předkládán.
Nicméně si dovolím říci několik
poznámek a zakončím je dvěma dotazy
na pana ministra, protože nejen já se domnívám,
že náklady na zřízení nového
okresu budou zřejmě ještě trošku
vyšší, neboť již nyní předurčeností
zákona bude muset zřejmě okresní úřad
Šumperk rozšířit detašovaná
pracoviště pro vytvoření nového
budoucího okresního úřadu - jak se
uvádí v důvodové zprávě
- jen o 25 pracovníků.
Zajímá mě trochu i otázka, že
právě vytvoření nového okresu
bude mít i dopad na finanční zatížení
občanů a s tím samozřejmě právnických
osob, které se projeví ať už ve změnách
evidence motorových vozidel, státních poznávacích
značek, evidence občanských průkazů,
živnostenských oprávnění a vše
ostatní, co s tím souvisí. Lze předpokládat
i to, co zde bylo řečeno, že určité
přechodné problémy v kvalitě výkonu
státní správy zřejmě nastanou.
Nicméně při posuzování tohoto
návrhu vycházíme z jedné věci.
Ke zřízení nového okresu - jak jsem
již řekl - se zřejmě kladně vyjádřily
všechny obce na území, jichž se tato změna
týká. V potaz byla jistě brána i skutečnost,
že zvláštní přírodní
podmínky a velká rozloha stávajících
okresů Šumperk či Bruntál činila
občanům při vyřizování
jejich běžných záležitostí
v okresních městech - dovolím si to tak říci
- mnohdy nepřekonatelné potíže.
Z těchto skutečností vycházejí
v podstatě i mé dva dotazy, ani ne tak doporučení
či návrh na usnesení. Chci se tedy pana ministra
zeptat, protože částky na vytvoření
okresu - a pokud budou tvořeny v budoucnosti další
- budou rozhodně nemalé, v tomto případě
mě zajímá, z jaké kapitoly státního
rozpočtu budou prostředky použity. Druhý
dotaz - zda je možné z pohledu vlády řešit
vznik nového okresu bez dopadů na finanční
zatížení občanů a právnických
osob. Mám tím na mysli např. stanovení
výjimky z poplatků za nutné správní
úkony. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Frankovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Kavan. Připraví se pan poslanec Jan Kryčer.
Poslanec Petr Kavan: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl
jeden pozměňovací návrh k tomuto vládnímu
návrhu zákona. Vzhledem k tomu, že není
společná zpráva, v § 10 za bod 2 se
vkládá nový bod tři, který
zní: "3. okres Jeseník v původních
hranicích z roku 1959".
Pokusím se krátce zdůvodnit tento svůj
pozměňovací návrh. Moravská
národní strana samozřejmě prosazuje
okresy funkční a malá nepřesnost v
projevu pana ministra byla v tom, že se nejedná o
okres nový, ale pouze o obnovený původní
okres Jeseník. Původní okres Jeseník
v původních hranicích.
Hranice původního jesenického okresu respektuje
historickou zemskou hranici mezi Moravou a Slezskem. Tvoří
rozvodí Moravy a Odry, tedy Černé moře
a Baltické moře. Je zcela přirozené,
že celá tato oblast - za hranice jde po hřebenu
dotčeného pohoří - je pochopitelně
podstatně hůře přístupná
ze Šumperku než z Jeseníku. To hovoří
pro obnovení tohoto okresu.
Pokud se týká nákladů, které
zde byly předneseny, podle mých informací,
se tyto náklady budou blížit již částce
750 800 mil. korun. Nejsou to tedy náklady malé.
Dále bych chtěl podtrhnout, že otázka
přičlenění těchto dvou katastrálních
území, to znamená katastrálního
území Petříkova a katastrálního
území obce Ostružné, byla projednávána
s určitými nepřesnostmi. Je nutno si uvědomit,
že osada Ramzová jako taková, která
je rovněž dotčena tímto obnovením
původního okresu, neměla nikdy své
katastrální území a patřila
k obci Horní Lipová. Obec Ostružná měla
před rokem 1939 zhruba 500 obyvatel. Po roce 1945 zbyly
v této obci asi 4 rodiny po odsunu. Z 98 % byla tato oblast
dosídlena a převážná část
těchto občanů je velmi pestré různorodé
národnosti. Dnešní Ostružná má
asi 1 40 - 150 obyvatel. Při zjišťování
skutečnosti toho, zda obyvatelé chtějí
do okresu Šumperk, či do okresu Jeseník, se
zúčastnilo hlasování 30 obyvatel.
20 bylo pro Jeseník, 10 bylo pro Šumperk, přičemž
tito lidé, kteří přišli z různých
končin světa, nevědí nic o historických
skutečnostech tohoto kraje.
Chci říci asi jen tolik, vážené
dámy, vážení pánové. Až
budete zvažovat přijetí mého pozměňovacího
návrhu, Moravská národní strana -
jak jsem již zpočátku řekl podporuje
vznik, obnovení tohoto okresu, ale za těch podmínek,
v původních hranicích a s respektováním
historické moravsko-slezské hranice.
Nad panem předsedajícím visí náš
státní znak. Tento státní znak představuje
tři historické země - Čechy, Moravu
a Slezsko. Pokud se hlásíme v Ústavě
ke kontinuitě Československa, mají tyto tři
země své historické hranice. Prosím,
respektujme náš státní znak, symbol
naší suverenity. My všichni, vláda, státní
úředníci i parlament, protože pokud
ani my nebudeme respektovat svůj vlastní státní
symbol, nemůžeme očekávat, že tyto
symboly budou respektovat druzí, naši sousedé,
Němci, Poláci i další. To je všechno.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kavanovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Jan Kryčer.
Poslanec Jan Kryčer: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
dovolte, abych pronesl také několik slov v souvislosti
s tímto navrhovaným zákonem. Domnívám
se, že reforma státní správy, o které
zde mluvíme už od roku 1990, se zatím projevila
reálným způsobem pouze v návrhu tohoto
zákona, v ničem jiném. Chci zde říci,
je zde velký dluh tohoto parlamentu, že na reformě
státní správy se zatím příliš
nepodílel.
Když mluvíme o okresu Jeseník, rád bych
se zmínil o tom, jaká jsou kritéria pro stanovování
takovýchto okresů, o kterých se domnívám,
že by měly vznikat i nadále. Domnívám
se, že Ministerstvo vnitra poněkud podcenilo reformu
státní správy v tom smyslu, že nedalo
širší prostor žádostem, které
byly podle mého mínění zcela oprávněné
a z hlediska výkonu státní správy
by napomohly daleko efektivnějšímu výkonu
státní správy. Budu zcela konkrétní.
Reforma v roce 1960 způsobila, že zvláště
na Moravě a ve Slezsku vznikly okresy nadměrné
velikosti a z hlediska výkonu státní správy
dochází opravdu k velmi neefektivnímu tříštění
sil a finančních zdrojů. Domnívám
se, že takové členění do budoucna
není účelné, a že by se mělo
razantněji postupovat směrem k vytvoření
dalších okresů, a to i za cenu, která
byla kvantifikována částkou, o které
jsme zde už dnes několikrát mluvili. Ta částka
je totiž pohled pouze z jedné strany. Pohled z druhé
strany je dán tím, jaký je náklad
výkonu státní správy právě
v tom obrovském okrese, jako je například
Žďár nad Sázavou, jako je okres Uherské
Hradiště a další. Tyto okresy jsou skutečně
mamuty a z hlediska evropského nemají skutečně
obdoby.
Kritéria okresu jsou stanovena zcela jednoznačně.
Takový okres by měl mít zhruba 400 - 700
km čtverečních. Víme, že by měl
mít cca 50 tis. obyvatel, víme, co by měl
takový okres z hlediska střediskového města
obsahovat. Měla by tam být nemocnice vyššího
typu, měla by tam být střední škola,
měla by tam být jakási solidní dopravní
obslužnost, měla by tam být spádovost.
Ale to všechno některé bývalé
okresy splňují a jejich žádosti leží
na Ministerstvu vnitra. V této souvislosti bych se skutečně
přimlouval za to, aby právě mamutí
okresy, kde výkon státní správy je
skutečně velmi špatný a stejně
faktickou cestou se v sídlech bývalých okresů
objevují články výkonu státní
správy, aby se dostalo těmto okresům toho
postavení, které měly před rokem 1960.
Pokud bych měl jmenovat jen některé, mám
na mysli takové jako jsou Kyjov, Boskovice, Uherský
Brod, Valašské Meziříčí
atd. Myslím si, že v tomto Ministerstvo vnitra trochu
zaspalo a byl bych rád, kdyby nastoupený trend nekončil
u okresu Jeseník, ale šel dál tak, aby reforma
státní správy byla završena co nejdříve.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Kryčerovi. Prosím, aby se slova
ujal poslanec Josef Ježek.
Poslanec Josef Ježek: Pane předsedající,
dámy a pánové, domnívám se,
že je mojí povinností uvést slova předřečníka
na pravou míru. Domnívám se, že jeho
jednoznačné tvrzení, že pokud v Evropě
nějaký stát zřídí okresy,
že musí mít tuto výměru, je naprostý
nesmysl. Pokud se seznámíte s poměry ve Spolkové
republice Německo i v nových spolkových zemích,
zjistíte, že např. nově zřízené
okresy v těchto nových spolkových zemích
jako je Sasko, jsou většinou stejně velké,
ne-li větší, než okresy naše. l v
70. letech, když probíhala ve starých spolkových
zemích tzv. Gebietsreform, postupovalo se podobně.
Je pravda, že v Rakousku jsou okresy o něco menší,
ale v těchto záležitostech se postupuje v každé
zemi podle místních poměrů. Jde o
to, že velikost existujících okresů
našich je závislá na institutu pověřených
obecních úřadů, resp. pověřených
obcí. Samozřejmě je alternativa, že
by se systém výkonu státní správy,
okresní úřady a pověřené
obecní úřady mohla řešit dejme
tomu zřízením většího
množství menších okresních úřadů.
Toto není rozhodnuto je to otevřený problém
a řešení, které vláda navrhuje,
to je zřízení okresu Jeseník, se zatím
odehrává v rámci soustavy okresů,
kterou máme a kterou zatím nenavrhuje nikdo změnit.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Josefu Ježkovi. Prosím, aby se slova
ujal pan poslanec Němčík.
Poslanec Jindřich Němčík: Pane
předsedající, vážené kolegyně
a kolegové, jsem na rozpacích, zda mám v
souladu s příslušnými zákonnými
ustanoveními hlásit střet zájmu, neboť
jsem se v Jeseníku narodil a prakticky po celý život
až na drobné epizody jako vysokou školu, vojnu,
případně pobyt v Praze nyní, jsem
v Jeseníku žil a tím pádem budu tedy
asi trochu jednostranně orientován a budu samozřejmě
prosazovat zájmy tohoto regionu, mezi které vznik
okresu Jeseník nebo lépe řečeno obnovení
okresu Jeseník prakticky v jeho původních
hranicích je.
Předseda Svazu měst a obcí, který
na Jesenicku vznikl a zahrnuje všechny obce a města
tohoto regionu, které by do budoucího okresu měly
spadat; který zde mimochodem sedí zde na galerii,
vždy při prosazování nového uspořádání
říká, že jedete-li z Prahy do Plzně,
projedete území tří okresů.
V našem současném okrese Šumperk nedojdete
ani z jednoho konce na druhý. Přejíždíte
přitom horský hřbet, který je často
třeba v zimě pro dopravu nedostupný a znamená
pro občany regionu Jesenicka skutečně obrovské
potíže při jednání s okresními
úřady.
To však nevidím jako hlavní důvod pro
zřízení okresu. Hlavní důvod
vidím v zásadním odlišení regionů
a v zásadních rozdílných problémech
regionů oproti ostatnímu území okresu.
Hospodářské rozdíly se například
projevily při stanovování problematických
okresů pro určité druhy pomoci, které
by měly snížit třeba hospodářské
nebo sociální problémy území.
Byly tedy vybrány čtyři okresy, jejichž
parametry nedosahovaly parametrů, které byly v té
době právě v regionu Jesenicko, ale tím,
že tehdy tento region byl vlastně zmapován
v souvislosti s celým okresem Šumperk, samozřejmě
nemohla být tato opatření pro Jesenicko uplatněna.
Tyto hospodářské rozdíly jsou i nadále
hlavním zdrojem problémů regionu. Občané
tohoto regionu předpokládají, že řada
z nich by mohla být řešena právě
tím, že region bude ustaven jako územní
celek státní správy.
Nakonec mi dovolte, abych se zmínil ještě o
jedné věci, která podle mého hraje
důležitou roli při posuzování,
zda okres Jeseník má vzniknout či ne.
Vědomí občanů tohoto regionu je, mohu
říci, téměř jednostranně
nebo stoprocentně na straně vzniku nového
územního celku, tedy okresu Jeseník. Samozřejmě,
nikdo nepředpokládá, že samotný
tento správní akt vyřeší problémy
tohoto regionu. Nicméně, dá se předpokládat,
že řada současných obtíží,
jak ve správních, sociálních, hospodářských
i jiných otázkách bude moci být v
rámci tohoto nového celku lépe, důkladněji,
a dejme tomu, racionálněji řešena. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Němčíkovi. Hlásí
se pan poslanec Křížek. Prosím.
Poslanec Josef Křížek: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
pane ministře, kolegyně a kolegové, musím
se přiznat, že pravděpodobně jde u mne
o střet zájmů, protože 34 let žiji
na okrese Šumperk. Tím chci říci, že
poměry v okresu velmi dobře znám.
Chtěl bych se přihlásit k tomu, co zde řekl
můj předřečník i pan kolega
Šafařík. Kdo jiný lépe ocení,
než obyvatelé Jesenicka, vaši ochotu přiklonit
se k tomuto názoru. Dovolím si říci,
že vám za to budou nesmírně vděčni.
Cesta do úřadu, na okres, to znamená celý
den, doslova celý ztracený den.
Chtěl bych se přimluvit i za další soudní
okres - okres Zábřeh; z těchto tří
okresů se skládá současný okres
Šumperk, který je největší v republice.
Rovněž občané ze všech obcí
bývalého okresu Zábřeh si přejí
vytvoření tohoto okresu. Právě z podobných
důvodů, jako občané Jesenicka. Chápu,
že Jesenicko má přednost. Prosím vás
o podporu tohoto návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
a rozpravu končím. Prosím pana ministra o
jeho vystoupení k námětům, které
v rozpravě zazněly.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, chtěl
bych se zabývat některými úvahami,
které zde někteří poslanci přednesli.
Především bych chtěl odpovědět
na dvě otázky poslance Franka. Výdaje na
zřízení nového okresu Jeseník
samozřejmě budou hrazeny z vládní
rozpočtové rezervy. Nedovedu si představit,
jak úlevou ze správních poplatků by
bylo možné ulevit občanům daného
regionu či daného okresu. Není to zapotřebí,
protože rozpočet na vznik a nakonec na fungování
nového okresu tak, jak je to u jiných okresů,
se platí z příslušné kapitoly
státního rozpočtu.
Co se týče pana poslance Kavana, k jeho pozměňovacímu
návrhu, aby okres Jeseník byl v původních
hranicích z roku 1959, chtěl bych upozornit, že
v té době bylo 160 okresů, bylo jiné
pojetí struktury státní správy. Chtěl
bych říci, že pan poslanec Kavan hovořil
o tom, že Ministerstvo vnitra jaksi zaspalo. Musím
se důrazně ohradit. Ministerstvo vnitra nikdy nespí.
(Smích a rozruch v sále.)
My jsme vládě předložili kritéria
pro vznik nových okresů. Prvním kritériem
byla spádovost území, dostupnost přírodního
centra, dostupnost státní správy. Druhým
kritériem finanční náklady, tzn. připravenost
daného města umístit orgány s působností
okresních úřadů. Za třetí
to bylo územní kritérium; rozloha, počet
obyvatel, počet obcí, soulad hranic okresů
s hranicemi vyšších územněsprávních
celků. Jako čtvrté bylo kritérium
historické.
Na tato kritéria jsme položili všechny požadavky,
kterých bylo 49 a kategorizovali jsme žádosti
do několika skupin. V té první byl bezesporu
okres Jeseník. Nakonec byl navržen i jako základní
stavební jednotka vyššího územně
samosprávného celku. Ve druhé kategorii byl
návrh na zřízení okresů Valašské
Meziříčí, Rumburk a Český
Brod, pokud se nemýlím. Ve třetí kategorii
byly ty zbývající. Žádosti byly
seřazeny podle významnosti a podle toho, jak se
přibližovaly či vzdalovaly kritériím.
Vládá velice vážně projednávala
aplikaci daných kritérií na jednotlivé
žádosti a rozhodla nakonec, že jediný
okres, se kterým bude souhlasit jako s vytvořením
nového okresu, bude okres Jeseník. Nicméně
mi uložila jako ministrovi vnitra, abych připravil
materiál, který je v současné době
zpracováván a vláda by jej měla projednat
ještě do léta. Měl by zajistit větší
dostupnost občanů; větší dostupnost
státní správy občanům, která
se dá zajistit jak změnou hranic okresů,
rozšířením přenesených
působností z oblasti státní správy
na samosprávu u pověřených obcí;
anebo vznikem různých detašovaných pracovišť
okresních úřadů.
Jak je tomu např. již nyní - jsou oddělení,
která vydávají pasy a víza i v neokresních
městech, v některých neokresních městech
dokonce funguje detašované pracoviště
okresního soudu atd. Nám se zdá tento postup
daleko nejenom levnější, ale i organizačně
jednodušší. To znamená, že jsme si
jenom tak neřekli Jeseník a dali jsme to jedno slovo
do zákona. Tomu všem u předcházela velice
pečlivá analýza celé této problematiky.
Tím jsem myslím vyčerpal i dotazy pana poslance
Kryčera, promiňte, pan poslanec Kryčer říkal,
že Ministerstvo vnitra zaspalo, ne pan poslanec Kavan. Na
závěr bych chtěl říci, že
nepodporuji názor pana poslance Franka. Co se týká
změny historické zemské hranice, ta se přece
nemění tím, jestli ten okres vede tudy nebo
jinudy. Takovou moc zase nemáme, abychom měnili
historii. Historická hranice zůstane tam, kde je.
Historicky tam byla Morava, tam bylo Slezsko, Ostružná
byla v okrese Šumperk. Jednoznačně bylo osobně
jednáno se starostou obce Ostružná, jestli
si tato obec přeje být v novém okresu Jeseník,
tak jako si to přáli a vyslovili s tím souhlas
všichni starostové těch dvaceti tří
obcí, které by měly tvořit nový
okres Jeseník. My jsme samozřejmě nedělali
nic svévolně. Celý seznam obcí je
pouze k informaci, protože to je kompetence vlády,
měnit území okresů. Ale dali jsem
ho tam právě proto, aby bylo jasné, že
vláda nic svévolně nerozhodla. Vše bylo
projednáváno osobně s představiteli
místních samospráv. Takže já
bych ani nesouhlasil s tím, aby se jakkoliv území
okresu měnilo, protože to bylo velice pečlivě
zvažováno.
Poslední poznámku osobní. Já jsem
osobně navštívil Jeseník. Jel jsem ze
Šumperku do Jeseníku přes horský hřeben
Červenohorské sedlo. Mohu vám říci,
že ti občané, kteří bydlí
na druhé straně toho hřebenu, mají
velice daleko do okresního města Šumperk. Myslím
si, že v tomto případě zřízení
nového okresu je zcela namístě.
Tolik mé poznámky a prosil bych Poslaneckou sněmovnu,
aby návrh novely schválila tak, jak byl předložen.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Janu Rumlovi a prosím, aby se slova ujal
zpravodaj Leopold Zubek.
Poslanec Leopold Zubek: Vážený pane
předsedající, v rozpravě vystoupilo
osm poslanců a z rozpravy zazněl jeden jediný
pozměňovací návrh, a to pana poslance
Kavana, který navrhuje okres Jeseník v původních
hranicích z roku 1959. Osobně se domnívám,
že toto nepřísluší tomuto zákonu,
protože - jak už pan ministr řekl - vymezení
okresů přísluší vládě.
Takže chápu mapku a seznam obcí, které
jsou doloženy v důvodové zprávě,
jako informaci poslancům, nikoli jako součást
návrhu zákona. Domnívám se, že
ani o tomto návrhu nelze hlasovat. Doporučil bych,
abychom přistoupili k hlasování o návrhu
zákona jako celku.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Pan poslanec Kavan se hlásí s faktickou poznámkou.
Poslanec Petr Kavan: Pane předsedající,
dámy a pánové, myslím, že jsem
dostatečně objasnil podstatu svého pozměňovacího
návrhu. Předložil jsem ho, trvám, aby
bylo o něm hlasováno...
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane poslanče,
já se s dovolením zeptám, kde o něm
má být hlasováno, v rámci čeho?
Já tady mám návrh zákona, který
zní, že se v § 1 0 za bod 2 vkládá
nový bod 3, který zní: okres Jeseník.
- Já jsem z vašeho vystoupení nezaznamenal,
kam máme co doplnit.
Poslanec Petr Kavan: Já jsem to říkal,
pane předsedající. Vzhledem k tomu, že
neexistuje společná zpráva, říkal
jsem: do tohoto bodu, okres Jeseník v původních
hranicích z roku 1959. - To, co řekl pan ministr,
bych jenom upřesnil v tom, že původní
hranice okresu jsou úplně stejné až
na to, že ta část Moravy, která vždycky
byla moravská, tímto rozhodnutím je přičleněna
do Slezska. To znamená Ostružná a Petříkov.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
za doplnění. Prosím pana společného
zpravodaje, protože je-li tomu tak, jak poslanec Kavan právě
teď objasnil, myslím si, že bude nejjednodušší
o tom rozhodnout hlasováním, než vést
spor, jestli to lze nebo nelze. Buďte tak hodný a
předneste jeho návrh. Připomínám,
že jsem vás mezi tím odhlásil a prosím
vás o novou registraci.