Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Štamberovi, prosím pana poslance Kačenku,
aby se ujal slova. Připraví se paní kolegyně
Marvanová.
Poslanec František Kačenka: Pane předsedající,
pane předsedo, páni ministři, kolegyně
a kolegové, jsem rád, že sněmovna je
nabytá poslanci, že balkóny jsou plné
novinářů, protože projednáváme
takový důležitý zákon, že
nikdo si nečte noviny, že nikdo si nehraje karty na
notebooku. Skutečně atmosféra plná
pohody.
Dnešní den by měl být zapsán
do kalendáře památných dnů
České republiky. Po dlouhé době, kdy
naši předchůdci schvalovali de facto usnesení
ÚV KSČ, po krátké době, když
jsme přijímali skutečné zákony
vycházející ze svobodné vůle
poslanců, nadešla chvíle a postupujeme o krůček
dál na cestě k naší demokracii. Dnešní
den je významný tím, že zahajujeme éru,
kdy místo zákonů začneme schvalovat
dohody koaličních stran. Nebudu tuto slavnou chvíli
rušit předkládáním pozměňovacích
návrhů, které ve smyslu výše
uvedené dohody stejně nemají šanci být
přijaty. Jen několika slovy zhodnotím přínos
této nové právní úpravy pro
nás všechny.
Správně pochopit problematiku projednávaného
zákona znamená se mu věnovat nejen z hlediska
ekonomického, ale i filozofického. Pokud občané
mají vše, co potřebují, je jim celkem
jedno, co jim a jakým způsobem stát daruje
a na co mají právo. Zajímají je spíš
důsledky. To znamená, zda nová právní
úprava bude pro ně lepší, stejná
nebo horší. Teprve když stát šetří
a snaží se výrazně zvyšovat výdaje
společenské spotřeby, jak jsme toho svědky
nyní, začínají si uvědomovat,
že jim stát nic nedává, že všechno
musí předem zaplatit sami a přestává
jim být jedno, zda rozhodnutí kdo a co dostane,
závisí na vůli vlády nebo jde o jejich
zcizitelná práva, kterých se mohou dovolávat.
Již nechtějí být, jak nedávno
řekl předseda odborových svazů, jen
houskami v krámě nebo položky v účtech.
Není tomu tak dávno, co jsem zde prohlásil,
že Česká republika se vrací před
listopad 1989. Sociální reforma i tento zákon
jsou toho dalším dokladem. V roce 1991 přijetím
Listiny základních práv a svobod jsme odmítli
být objektem státní péče, za
níž se děkuje straně a vládě
a přihlásili se ke koncepci, která za zdroj
moci považuje občana vybaveného nezadatelnými
právy, kterých se může dovolávat.
Tento úmysl potvrdila i tato Poslanecká sněmovna,
když do článku 2 ústavy zakotvila, že
lid je zdrojem veškeré státní moci.
Šla dokonce ještě dál a na rozdíl
od některých jiných ustanovení ústavy
týkajících se například referenda
nebo vyšších územních samosprávných
celků, zcela dobrovolně zakotvila, že práva
a povinnosti vyplývající z ratifikovaných
a vyhlášených mezinárodních smluv
mají přednost před zákony. Pokud se
dobře pamatuji, bylo tomu tak proto, aby již občané
nikdy více nebyli vystavení libovůli a aroganci
státu, aby již nikdy stranická ideologie neovládala
tento stát.
Kdo jiný než vláda by měla proto dbát
na dodržování zákonů a závazků
vyplývajících z mezinárodního
práva. Jaká je však skutečnost. Vláda
někdy s odvoláním na to, že mezinárodní
smlouvy jsou zapleveleny různými sociálními
a kolektivními právy obecného charakteru,
které v praxi ani nelze vymáhat, povinnosti z nich
pro náš stát vyplývající
přehlíží, jindy s odvoláním
na to, že některá sociální práva
nepatří do sféry veřejné, ale
soukromé je popírá vůbec. Nechci polemizovat
o tom, zda mezinárodní smlouvy jsou či nejsou
dobré. Položím v této souvislosti pouze
otázku, co vláda pro jejich změnu udělala.
Nic. Jindy se stát k plnění svých
povinností nehlásí údajně pro
to, že role státu se zmenšuje tak, jak roste
úloha samosprávy a tím i občana. Opět
nebudu polemizovat, i když by se dala uvést celá
řada příkladů, které dokládají
opak nebo alespoň to, že moc státu nad občany
se nezmenšuje, zmenšuje se jen starost o některé
sociální potřeby.
Jsme svědky i přístupu opačného,
kdy vláda v rozporu s dělbou moci po parlamentu
požaduje nebo si dokonce sama přivlastňuje
pravomoci, které ji nepřísluší.
V dobré víre jsme jí svým usnesením
svěřili oprávnění přesouvat
finanční prostředky v rámci jednotlivých
kapitol státního rozpočtu, čehož
využívá k tomu, že zadržuje miliardové
přebytky vybrané na sociální zabezpečení
a utrácí je, na co se jí hodí. Svým
usnesením číslo 702 z minulého roku,
podle kterého, aniž by byla přijata odpovídající
právní úprava, jsou již dnes zřizovány
pracoviště pro výplatu dávek sociální
podpory, se povýšila tím na zákonodárce
a veřejnost i poslance postavila do role přihlížejících.
Dala tak jasně najevo, kdo je faktickým nositelem
státní moci v této zemi.
Snad nejnebezpečnější pro náš
další vývoj by bylo, kdyby sněmovna
s odvoláním na určité nespravedlnosti
vyplývající např. z plošné
výplaty dávek, zbavila občany rovných
práv. l já souhlasím s tím, že
je nespravedlivé, aby bohatý bral např. přídavky
na děti. Odhlédnu-li od toho, jakým nesmyslným
způsobem má být bohatství stanovováno,
to je násobkem životního minim, je pro mě
nepřijatelné, aby některým občanům
kvůli tomu nebyly dávky vypláceny.
Vláda musí najít jiný způsob,
jak s bohatým i tuto nespravedlnost vyrovná, popřípadě
jak peníze jiným způsobem od nich dostane
zpět. Bylo by to stejně nebezpečné,
jako vládě povolit, aby v sociální
oblastí určovala kdo a kdy něco dostane,
kdo ne a proč, jak to navrhuje v § 80 své předlohy.
Výkonná moc by se opět stala dárcem,
nikoliv vykonavatelem práva, na který má
každý občan právo nezávisle na
ní.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, návrh, který projednáváme,
máme v podstatě k dispozici ve dvou verzích,
které se od sebe podstatně liší. První
je původní vládní návrh, druhou
tatáž předloha, cca 90ti pozměňovacími
návrhy upravena tak, aby respektovala dohodu předsedů
čtyř koaličních stran. Co bylo v obecné
poloze řečeno výše, platí pro
ně shodně. Hodnotíme-li je však z hlediska
dopadů na obyvatele, druhá verze je mírnější,
protože navrhuje zachování vyššího
objemu základních sociálních dávek
ve prospěch rodin s dětmi a současně
rozšiřuje okruh příjemců přídavků
na děti, i když v diferencované podobě
podle příjmu rodiny. Hodnotíme-li je však
z hlediska cílů, pro které vláda novou
právní úpravu navrhla, pak druhá verze
je výrazně horší, protože se dosáhne
jen minimálních úspor státního
rozpočtu, a to ve výrazném nepoměru
k nákladům, které bude nutné v této
souvislosti nově vynaložit. V obou případech
bude výsledkem nové právní úpravy
v podstatě jen centralizace a zbyrokratizování
procesu výplaty dávek státní sociální
podpory s mnohem vyšším zatížením
občanů a zbytečně vyhozené
peníze.
Úpravami provedenými v souvislosti s dohodou koaličních
předsedů se stírá smysl tzv. adresnosti
dávek, ve vládním návrhu označovaném
jako snaha po spravedlivějším rozdělování
finančních prostředků, protože
např. přídavky na děti nebude brát
jen asi 5% rodin s dětmi, jejichž příjem
je vyšší než trojnásobek základního
životního minima. Spravedlivě lze rozdělit
prostředky, které stát chce na podporu rodinám
s dětmi vyplatit jen tak, že místo vyplácení
přídavků je v závislosti na dosahovaných
příjmech daňově zvýhodní.
Toto řešení by mělo i další
výhody. Zůstala by zachována rovnost mezi
občanem a státem, protože občan nebude
muset žádat o to, na co má ze zákona
nárok, stejně tak jako stát o své
zákonem stanovené povinnosti občana nežádá,
ale jejich plnění automaticky vyžaduje. Mělo
by to i další výhody spočívající
v tom, že tyto prostředky by vůbec nešly
přes státní rozpočet. Ministr financí
však tento úkol odmítl, protože správně
odhadl, že ani s počtem 3000 nových pracovníků
tento úkol nemůže zajistit.
Vážené kolegyně a kolegové, již
v souvislosti s projednáváním zákona
o státním rozpočtu na letošní
rok jsem poukázal na nebezpečí, které
stávající vládní politika,
v západoevropských zemích označovaná
jako politika nedostatku peněz, pro náš další
vývoj, ale zejména rozvoj, znamená. Nebudu
se znovu opakovat. Možná se shodneme, že motorem
ekonomiky České republiky může být
jen růst průmyslu a na něj navazující
rozšíření exportu. Výkonná
moc však pro jejich rozvoj a podporu mnoho nedělá.
Průmyslová výroba, zejména zásluhou
stavebnictví, roste, ale v zahraničním obchodě
byl za IV. čtvrtletí minulého roku a l. čtvrtletí
letošního roku zaznamenán schodek ve výši
30 miliard Kč. Prudce vzrostla i zadluženost České
republiky, která bez započtení dluhů,
které mají obce, činí 10,2 miliardy
dolarů. Dluh v přepočtu na 1 obyvatele je
nyní ve srovnání s rokem 1989 přibližně
dvojnásobný. To dokládá, že výhody
spojené s devalvací koruny a vlivem relativního
znehodnocování měny nebyly využity,
a pro názornost mzdové náklady u nás
ve srovnání např. s Rakouskem, dosahují
pouhých 20% hodnoty jejich mzdových nákladů.
Bohužel, mnou tehdy vyslovené obavy se dnes již
začínají naplňovat v praxi. Příliv
peněz ze zahraničí ustává.
Připomenu jen nový postoj, který k České
republice zaujaly švýcarské finanční
kruhy. Také občané již nechtějí
dělat za zlomek toho, co dostávají za stejnou
práci občané sousedních zemí,
a stále častěji se dožadují zvýšení
platů. Není se co divit. Vždyť každoroční
inflace pohybující se kolem 10% a regulace mezd
vedly k tomu, že reálná hodnota mzdy se snížila
na 80% a důchodů na 75% hodnoty z roku 1989.
Jistě, že pan ministr Vodička a další
členové vlády s mými závěry
nemusí souhlasit. Já naopak nemusím souhlasit
s reformou sociální politiky v té podobě,
jak ji vláda navrhuje. Podle mě jde o nekoncepční
řešeni, lidově řečeno o vytloukání
klínu klínem. Vláda místo toho, aby
hledala cesty a usilovala o zajištění výrazného
růstu hrubého domácího produktu a
tím zajistila větší objem prostředků
pro jednotlivé kapitoly státního rozpočtu,
hledá cesty úspor nebo možnosti, jak co nejméně
bolestivě přesunout prostředky z jedné
kapitoly státního rozpočtu do druhé,
lidově řečeno, jak koláč lépe
rozkrájet. Dokladem toho je fakt, že již několik
roků se velikost pomyslného koláče
nemění. V přepočtu na jednoho obyvatele
se výše hrubého domácího produktu
pohybuje dlouhodobě kolem 3500 dolarů na hlavu,
což je v poloviční výši, než
např. u Slovinska. Jistě, různými
argumenty lze občana přesvědčit i
o tom, že relativně jsme na tom téměř
stejně jako občan Slovinska, ale o této relativnosti
se přesvědčí každý z vás,
stačí jen překročit naše státní
hranice směrem na Západ.
Vážené kolegyně a kolegové, nyní
se budu věnovat té části zákona,
která pojednává o výplatě dávek
státní sociální podpory. Již
dříve jsem navržený způsob označil
za vysoce nákladný, zbytečně centralizovaný
a zbyrokratizovaný, který bude mít negativní
důsledky pro občana. A nejen to. Podnikatelům
práci neusnadní, spíš naopak přidá.
Převedeno do srozumitelné řeči: Dnes
přídavky na děti a státní vyrovnávací
příspěvek, podle nového sociální
příplatek, vyplácí při splnění
zákonem stanovených podmínek automaticky
v rozhodujícím počtu případů
každá právnická osoba, která
zaměstnává více než 25 osob.
Je jich cca 30 000 a pro zbývající oprávněné
osoby okresní správy. Agendou s tím spojenou
se zabývá v rámci svého pracovního
zařazení několik desítek tisíc
pracovníků, kteří rovněž
mají osob ní zodpovědnost za správnost
a oprávněnost vyplacených prostředků.
Důležité na tomto způsobu výplaty
dávek je to, že se všichni navzájem znají,
ale i to, že nikdo nemusí nikam dojíždět,
protože pracuji ve stejném podniku. Náklady
jdou na vrub příslušné právnické
osobě.
Podle navrhované úpravy bude každý,
kdo splňuje podmínky stanovené zákonem,
o přiznání přídavků
na děti a sociálního příplatku,
žádat. Konkrétně žádost
o přiznání přídavků
na děti bude každoročně vyřizovat
1 600 000 osob, 900 000 osob bude 4x ročně vyřizovat
žádost na výplatu sociálních
příplatků. Nově vzniklé referáty
okresních úřadů a jejich územní
pracoviště, bude jich celkem kolem 360, budou tak
muset ročně vyřídit přibližně
5 200 000 žádostí. Za předpokladu, že
tato pracoviště budou vybavena 1 000 počítači,
bude ke zpracování žádostí zapotřebí
120 pracovních dnů.
V čem negativní důsledky pro občana
- žadatele spočívají? Pomineme-li různá
potvrzení, např. potvrzení o výši
svého nebo manželova příjmu či
potvrzení o studiu dítěte, bude si muset
mnoho z nich brát dovolenou nebo náhradní
volno a dojíždět do sídla úřadu
nebo na jeho pracoviště a tam, jak se lidově
říká, vystát i několik hodin
frontu, než na něj přijde řada. Obdobně
budou zatíženi při výplatě dávky
ti, kteří nemají u peněžního
ústavu účet. Odhaduje se, že v současné
době tento účet nemá 40% oprávněných
osob, protože budou muset každý měsíc
dojíždět nebo docházet na poštu
a vyzvednout si tam peníze.
V této souvislosti podotýkám, že i trpělivost
lidí má své meze. Z řady ohlasů
víme, že část našich občanů
takovýto způsob výplaty dávek považuje
za nedůstojný, ponižující a pro
ně nepřijatelný a je rozhodnuta o dávky
nežádat.
S tím možná i vláda počítá.
Odhaduje se, že v příštím roce
bude vydáno na přídavky na děti přibližně
13,3 mld Kč a na sociální příplatky
4,3 mld Kč. Přibližně bude vyplaceno
o 3,3 mld Kč méně, než by mělo
být vyplaceno podle stávající úpravy.
Není to však částka, kterou by bylo
možné použít pro jiné účely.
Na mzdy pracovníků, provozy úřadů,
poštovné, formuláře aj. bude nutné
vynaložit přibližně 1,4 mld Kč,
které nebudou vyplaceny potřebným rodinám,
ani na jiné potřebné účely,
ale 3000 nových úředníků. Při
zachování stávajícího způsobu
výplaty dávek rozšířeného
o úhrady nákladů právnickým
osobám, které přídavky vyplácejí,
např. ve výši 15 Kč za jednu platbu,
by to daňové poplatníky stálo jen
asi 280 mil. Kč, a to už stojí za úvahu.
Naskýtá se otázka, proč někde
se má šetřit a jinde se má rozhazovat.
Výplata přídavku a sociálních
příplatků není jediným případem,
kdy stát na jiné než státní orgány
přenese své úkoly. Stačí jen
připomenout, že obdobným způsobem jako
přídavky se stanovuje a odvádí daň
z příjmu, provádí výkon rozhodnutí
apod. Přesto v těchto zbývajících
případech nikoho ani nenapadlo, aby byl zřízen
státní orgán, který by vypočítával,
kdo jakou má daň odvést a požadoval
po poplatníku, aby jí následně prostřednictvím
peněžního úřadu nebo pošty
odvedl na příslušný státní
orgán.
Shrneme-li všechny argumenty pro i proti u obou variant zákona,
nebývá než konstatovat, že nejlepším
možným řešením je odmítnout
návrh zákona, čímž by byla v
oblasti státních sociálních dávek
zachována dosavadní právní úprava.
Proto závěrem apeluji na ty moudré a rozumné
z vás: hlasujte podle zdravého rozumu, nikoli podle
dohody koaličních stran. Připomínám,
že jsme to my, kdo mají hájit zájmy
voličů proti libovůli státních
orgánů. Kdyby snad byl zákon schválen,
dostaly by děti ke svému svátku pěkný
dárek. Chci věřit, že v takovém
případě pan prezident zákon nepodepíše
a vrátí jej sněmovně k novému
projednání, protože jako humanista dobře
ví, že nejen spravedlnost, ale i rovnost jsou základem
humanity. Tento krok ve spolupráci s jinými poslanci
nebo sami jsme připraveni iniciovat.
Věřím, že pan prezident zákon,
stejně jako v případě odbojářů
nebo kuřáků, nepodepíše, jinak
by byl humanista a demokrat jen někdy. Děkuji za
pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kačenkovi. Prosím paní kolegyni
Marvanovou, aby se ujala slova, připraví se paní
kolegyně Váchalová.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, ráda bych se ve svém vystoupení
dotkla problému, kterého se již dotkl pan poslanec
Štrait. Jedná se o jednu ze sociálních
dávek, a to příspěvek na bydlení.
Pan poslanec Štrait jednak navrhoval, aby v konstrukci tohoto
příspěvku byly kalkulovány skutečné
náklady na bydlení, které rodina platí.
Je pravda, že v některých systémech,
jak jsou zavedeny v západní Evropě, je tato
dávka takto konstruována. Tento systém, který
je předkládán ve vládním návrhu,
ovšem je také možný. Vychází
totiž z toho, že částka výdajů
na bydlení za domácnost je vlastně zahrnuta
v částkách životního minima.
Jak asi všichni víme, tyto částky budou
valorizovány, tzn. dojde-li k nárůstu skutečných
nákladů na bydlení, tak bude valorizována
tato částka. To znamená, že se to promítne
i do této dávky. Domnívám se tedy,
že i tato konstrukce je v pořádku a je možná.
Druhý podnět, ke kterému mluvil pan poslanec
Štrait u této dávky, je výše této
dávky. Já jsem také zjistila souvislost této
dávky příspěvku na bydlení
s příspěvkem na nájemné. Včera
jsem schválili novelu zákona o příspěvku
na nájemné na základě vládního
návrhu, který zvyšuje maximální
částky tohoto příspěvku, a
to v souvislosti s tím, že od 1. 7. se na základě
vyhlášky ministerstva financí zvyšuje
horní hranice regulovaného nájemného.
Zjistila jsem na základě výpočtu,
že skutečně po tomto zvýšení
by příspěvek na nájemné byl
vyšší, než příspěvek
na bydlení zavedený podle tohoto zákona.
Domnívám se, že situace se ale dá řešit
jinak, než jak to navrhoval pan poslanec Štrait, a to
tímto návrhem:
V § 24 a v § 25, u obou by to bylo v odst. 1, by se
koeficient 1,3 nahradil koeficientem 1,4. To je můj pozměňovací
návrh. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Marvanové. Prosím paní
poslankyni Váchalovou, aby se ujala slova, připraví
se pan kolega Gjurič.
Poslankyně Anna Váchalová: Pane předsedající,
vážená sněmovno, vážený
pane ministře, návrhy, které budu předkládat,
se dotýkají zejména občanů
se zdravotním postižením. Dříve,
než předložím pozměňovací
návrhy, dovolte mi upozornit na to, že vzhledem k
závažnosti materiálů, kterými
je klasifikace zdravotního postižení pro aplikaci
zákona, by bylo třeba, aby tento materiál
byl zahrnut a tvořil přílohu tohoto zákona.
Nyní tedy k pozměňovacím návrhům.
V § 5 odst. 1 písm. b) na konci věty doplnit
slova: "s výjimkou zvýšení důchodu
pro bezmocnost". Odůvodnění: Je nutno
upozornit, že ani zákon o životním minimu
tuto dávku za příjem nepovažuje. Bezmocnost
je naprosto odlišný typ příjmu, který
je podmíněn pouze zdravotním stavem a ničím
jiným. Ani další platné zákony
tuto dávku nezahrnují do příjmu.
Další pozměňovací návrh
se týká § 9, kde navrhuji doplnit nový
odst. 3, který zní: "Je-li osobou uvedenou
v písm. b) nebo c) předchozího odstavce nezaopatřené
dítě, považuje se
a) podmínka uvedená v písmenu b) za splněnou
i tehdy, vyžaduje-li zdravotní stav dítěte
individuálně poskytovanou péči, kterou
svým rozsahem a intenzitou značně převyšuje
péči o zdravé dítě stejného
věku, a to potřebou opakovaného ošetřování
v průběhu dne, případně soustavné
(většinou každodenní) rehabilitace nebo
cvičení, nutností přípravy
individuálního dietního stravování,
potřebou zvýšeného dohledu nebo pomoci
jiné osoby při některých životních
úkonech;
b) podmínka uvedená pod písm. c) za splněnou
i tehdy, jeli péče uvedená v písm.
a) potřebná ve zvýšeném rozsahu
v průběhu dne, nebo pokud jde o ošetřování
i v noci, a nebo jde-li o dítě, které vyžaduje
nepřetržitý dohled, nebo je odkázáno
na pomoc jiné osoby při většině
či všech nezbytných úkonech."
Odůvodnění: Považuje se za nezbytné
zohlednit odlišné následky zdravotních
postižení u dospělých osob a u dětí.
Např. v případech těžkého
tělesného postižení jsou následky
u dětí podstatně větší
už s ohledem na poměry mezi délkou končetin
a výškou stupňů nedostatečné
schopnosti sebekontroly u mentálního postižení
atd. Tato nutnost je zdůrazněna navíc tím,
že návrh čtvrté verze klasifikace zdravotního
postižení speciální hodnocení
zdravotního postižení pro děti neobsahuje.
Navíc touto úpravou dojde k plynulému přechodu
mezi stávajícím hodnocením zdravotního
stavu a nově navrhovanou klasifikací bez nežádoucích
sociálních otřesů. Znovu se vracím
k té poznámce na začátku. jak by bylo
velmi důležité, aby tato klasifikace byla součástí
těchto zákonů, o kterých se bude jednat
a nejen tohoto zákonu, o kterém nyní hovoříme.
Prosím ještě v § 9 přečíslovat
dosavadní odst. 3 na 4 a odst. 4 na 5. To jsou všechny
mé pozměňovací návrhy. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Váchalové.
Prosím pana poslance Gjuriče, aby se ujal slova,
připraví se pan poslanec Dobal.
Poslanec Andrej Gjurič: Kolegové a kolegyně,
zejména vy, kteří se stavíte tak ostře
a kriticky k předloze zákona, jak vám byla
předložena, nemohu odolat, abych pouze s jednovětným
komentářem nepřečetl dva odstavce.
Nic víc neučiním.
Cituji: "l ve druhé oblasti, ve státní
sociální podpoře, dochází k
podstatným změnám. Je totiž nezbytné
odejít od paušální, nediferencované,
neadresné a tím i nehospodárné podpory
rodin s dětmi, k zajištění účinnější
pomoci rodinám skutečně potřebným
a omezit na minimum redistribuci prostředků rodinám,
které je nepotřebují.
Právě v minulých dnech jsem předložil
návrh zásad zákona o státní
sociální podpoře, který sjednocuje
všechny státní sociální dávky
do jednoho kodexu a mění jejich pojetí a
zavádí nové dávky, které budou
řešit dosud neřešené, popř.
nově vzniklé situace sociální. Navržený
systém sociálních dávek v sobě
obsahuje i určitý valorizační mechanismus.
Závažnou otázkou bude také institucionální
zajištění tohoto systému."
Zdá se vám to podobné tomu, co tady předkládá
pan ministr Vodička a k čemu už celé
hodiny posloucháme kritiku? To co jsem vám nyní
přečetl, je citát z projevu Petra Millera
z roku 1992, tehdejšího ministra práce a sociálních
věcí, toho Petra Millera, který - pokud se
nemýlím - je členem sociální
demokracie. Jestli není, tak by mne docela zajímalo,
proč. Také by mne docela zajímalo, kdyby
tu dnes stál on a tyto odstavce přednesl, jak byste
se asi k této předloze chovali.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
poslanci Gjuričovi. Prosím poslance Dobala, aby
se ujal slova.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážený
pane ministře, dámy a pánové, předem
varuji, že budu mluvit déle než je mým
zvykem, zároveň však mnohem méně
než co by šlo k tomuto návrhu zákona říci.
Struktura mé řeči bude prostá - nejdříve
vás seznámím s mottem, které jsem
si pro toto projednávání připravil,
pak provedu obecnější rozbor toho, proč
tento zákon neobsahuje to, co slibuje, stručně
naznačím, proč pan ministr nevejde do dějin
jako velký reformátor ale spíše jako
revolucionář, který podlehl svým úředníkům
a vyvolal v důležité oblasti života chaos.
To však nebude jádrem mé řeči.
Jádrem by měly být důvody, pro které
tento zákon nemohu podpořit.
Vzdám-li se kritiky všech premis, které jsou
v tomto zákoně zakomponovány a ze kterých
zákon vychází, zbývá totiž
ještě celá řada velmi závažných
důvodů, proč předlohu nepodpořit.
Nejprve se budu snažit vykázat, že zákon
tak příliš konsistentní sám o
sobě není, že v řadě případů
může vést k různým výkladům.
Zadruhé jednoduše vykážu, že je napsán
v řeči ptydepe, které nerozumí nikdo
jiný než ptydepáci. Pak chci ukázat,
že tento zákon povede k jevu, kterému pracovně
nikám "zděšení v NASA".
Před dobrými 125 lety vizionářský
britský politolog Walter Badget definoval rozdíl
mezi úředníkem a politikem ve své
knize "The English Constitution" takto: "Politik
ví stále méně a méně
o více a více věcech, až končí
tak, že neví nic o všem. Úředník
ví stále více a více o méně
a méně věcech, až skončí
tak, že ví všechno o ničem."
Myslím, že tento pán před 125 lety byl
opravdu vizionář. Dožili jsme se toho. Jestliže
odpovědný politik přistupuje k řešení
citlivé otázky (a oblast sociálního
zabezpečení je citlivou otázkou), měl
by k němu přistupovat z řady hledisek. Sociální
otázky nejsou otázky takového typu, že
okoukáme nějaký systém ze zemí
jiných, ze společností jiných, že
okoukáme nějaké řešení
od někoho, kdo žije v úplně odlišném
ekonomickém, sociálním, kulturním
a jiném prostředí.
Myslím, že se mnou budete souhlasit, že sociální
politika není jen politikou o chudých, ale že
je jistou garancí obecně až pro každého
jedince, že prochází jeho životem - v
určitých dobách má příjmy
nebo nemá příjmy, nebo je z určitých
důvodů ztrácí (čemuž se
v tomto zákoně říká "sociální
událost"). Jedinec o své příjmy
může přijít, přestože byl
už zvyklý na určitý životní
standard. Sociální politika je v podstatě
o tomto člověku.
Nechci objevovat Ameriku, pan ministr to zajisté také
dobře ví (a v tom také moje kritika není),
že v zásadě existují dvě události,
při kterých má stát zasáhnout.
První událost se týká chudých.
Tehdy stát udělá něco pro to, aby
člověk, který z nějakých důvodů,
často ne vlastní vinou, se ocitl ve špatné
situaci, mohl žít alespoň na sociálně
snesitelné úrovni, na které se daná
společnost dohodne.
Druhý případ, kdy stát zasahuje, je
tehdy, kdy udělá něco pro to, že se
situace někoho zhoršila. Ve slušných společnostech
a v tradičním řešení sociálních
problémů toto druhé je obsahem něčeho,
co se nazývá sociální pojištění.
To znamená, že občan, který pracuje,
odvádí část svého příjmu
na jakousi obecnou solidaritu v zemi, která má pokrýt
právě podobné výdaje a stát
garantuje solventnost pojišťoven, které právě
v případě, kdy tento člověk
se náhodou ocitá ve stavu, při kterém
přišel o výrazné příjmy,
utlumí jeho sociální situaci tak, aby nebyla
tolik citelná.
Zákon, který máte před sebou, není
ani adresný, je spíše plošný, vede
k překrývání dávek a vůbec
nepracuje s těmito dvěma principy.
Měl jsem dojem, když nám byly předloženy
zásady tohoto zákona, že si s panem ministrem
nebo jeho úředníky rozumím. Tehdy
v sociálně ekonomickém a právním
rozboru jsme byli poučeni o tom, že pilíře
sociálního zabezpečení jsou tři.
Já teď budu mluvit pouze o dvou - sociální
pojištění, jehož prostřednictvím
občané nebo skupiny občanů odkládají
část své spotřeby pro případ
budoucí nejisté sociální události.
Tato skutečnost je výrazem sociální
odpovědnosti občana k sobě a své rodině
a projevem k zajištění potřeb atd. Jmenovalo
se tady výrazně, co se nazývá těmi
událostmi. Jsou to události spojené se ztrátou
příjmů z výdělečné
činnosti v případech mateřství,
ošetřování člena rodiny, nemoci,
invalidity, stáří a ztráty živitele.
S tímto bych do určité míry mohl souhlasit,
jako s určitým konceptem, i když celá
řada momentů i zde by mohla být podrobena
velmi dlouhým rozpravám. To zde nechci činit.
Druhým pilířem by měla být
státní sociální podpora, jejíž
prostřednictvím jsou občané státem
zabezpečeni pro případ státem uznané
sociální události, státní sociální
podpora se tak stává výrazem solidarity při
rozdělení mezi nepotřebnými a potřebnými
a projevem státem organizované solidarity. Takže
by měla krýt rodině zejména zvýšené
náklady vyvolané přítomností
takových osob, které dosud nejsou dosud výdělečně
činné apod.
Podíváte-li se na § 1 předloženého
návrhu zákona, zjistíte, že nemluvíme
vůbec o tomto případu. § 1 definuje
státní sociální podporu. Říká,
že státní sociální podporou se
stát podílí na krytí nákladů
na výživu a ostatní základní
osobní potřeby dětí a rodin. Toto
je věta jako opsaná ze zákona o životním
minimu, z § 2, kde životní potřeby občana
jsou takto definovány jako minimální potřeby,
nicméně podpora by měla slibovat něco
navíc. Jsem na rozpacích, o čem tento zákon
tedy je. Má sice název - podpora; sice nám
bylo slibováno, že podpora je něco rodinám
navíc, tady se dovídám, že to je na
krytí základních osobních potřeb
dětí rodiny, na výživu atd. Tudíž
se jedná spíš o sociální pomoc.
Nevím.
§ 2 rozdělil de facto dávky na plošné
a na dávky testované podle příjmů.
Pokud bych se měl zmínit o tom, zda struktura těchto
dávek je správná či nesprávná,
jestli je taková či maková, nenajdu proto
lepší výraz, že již vlastně,
použiji-li ten slovník, který se zde používá,
sociálnější nebo socialističtější
nebo levicovější, býti snad ani nemůže.