Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kryčerovi. Kdo se dál hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu uzavírám.
Chci se zeptat pana ministra Dyby, zda si přeje vyjádřit
se v závěrečném slově hned
nebo po krátké přestávce. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Pane místopředsedo, vážená
sněmovno, odpověděl bych na některé
náměty, které tu vznikly, ve svém
závěrečném vystoupení. Doplní
mě pak pan poslanec Vlček.
Pan poslanec Exner navrhuje v § 16 doplnit odst. 4 určitého
znění. Já ho ocituji: "Majitel ochranné
známky je povinen i nadále strpět užívání
označení shodného nebo zaměnitelného
s ochrannou známkou jeho držitelem nebo uživatelem,
jestliže ho vědomě strpěl po dobu pěti
let." Vynechám právnické zdůvodnění,
proč to odmítám, ale pokusím se vám
to ukázat na příkladu, k čemu by mohlo
dojít, kdyby se to přijalo.
Například podnikatel začne používat
v obchodním styku označení Chrysler, které
je shodné s totožnou ochrannou známkou, jejímž
majitelem, jak dobře víme, je světoznámá
firma. Tento podnikatel chce užíváním
značky Chrysler těžit z dobré pověsti
této světové firmy, a i když ví,
že mu to bude tato firma zakazovat, stačí mu
například pro uvedení na trh užívání
tohoto označení po krátkou dobu, než
mu soud další užívání zakáže.
Toto jednání je z hledisek přijaté
praxe ve světě naprosto nepřijatelné
a není možné takový způsob jednání
v našem právním řádu legalizovat,
což by se stalo, kdybychom přijali to, co navrhuje
pan poslanec Exner. Nedoporučuji tedy pozměňovací
návrh pana poslance Exnera.
Co se týče návrhu pana poslance Kryčera.
Myslím, že jsou to především technické
náměty a návrhy a je možné se
přít o tom, zda toto znění, které
je uvedeno v zákoně, je přesnější
než to, co navrhuje pan poslanec Kryčer. Musím
trvat na tom, že po diskusích, které k těmto
otázkám proběhly, jsou formulace navržené
v zákoně přesnější a výstižnější
a splňují účel, o který panu
poslanci Kryčerovi jde. Proto nedoporučuji přijmout
návrhy pana poslance Kryčera. Myslím si,
že to, co je v zákoně obsaženo, je z hlediska
toho, o co jde, lepší. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi za závěrečné vyjádření
a prosím pana poslance Vlčka, společného
zpravodaje, aby přistoupil k mikrofonu a ujal se svého
závěrečného slova a vyjádřil
se k obsahu rozpravy.
Poslanec Vlastimil Vlček: Dámy a pánové,
protože je to technicky možné, domnívám
se, že můžeme přistoupit k hlasování
o jednotlivých pozměňovacích návrzích.
Ještě bych nejprve komentoval návrh poslance
Koláře, který předložil pozměňovací
návrh, který se týkal § 8, kde se doplňuje
nový odst. 2, který zní: Na žádost
přihlašovatele úřad podrobí přihlášku
k urychlenému průzkumu. Uvedenou problematiku jsem
přímo konzultoval na Úřadu průmyslového
vlastnictví a původně jsem tuto myšlenku,
tento nápad podporoval, ale je třeba říci,
že tzv. urychlený průzkum ochranné známky
za vyšší přihlašovací poplatky
je nad technické možnosti zápisného
úřadu. Oproti roku 1989 vzrostl počet přihlášek
třicetkrát a lze je zásadně vyřizovat
jen podle časové posloupnosti, kdy došly. Jinak
by dřívější přihlašovatelé
byli diskriminováni.
Zavedení této možnosti by sloužilo spíše
bohatším zahraničním přihlašovatelům
a uvedlo by do nerovných podmínek zdejší
střední a drobné podnikatelské kruhy.
I hlavní motiv návrhu neobstojí. Doba řízení,
jakkoliv je dnes dlouhá, nemá žádný
vliv na účinky zápisu, jak se mylně
domnívá navrhovatel, protože účinky
ochranné známky nastanou sice zápisem, ale
působí zpětně k datu podané
přihlášky. Nedoporučuji, nepodporuji.
V závěrečné rekapitulaci bych uvedl,
že vystoupili v rozpravě 3 poslanci. Poslanec Kolář,
poslanec Exner a poslanec Kryčer. Navrhoval bych, pane
předsedající, že bychom u každého
pozměňovacího návrhu vyjádřili
oba společně s panem ministrem závěrečný
souhlas či nesouhlas. Stručně ano-ne a mohli
bychom přistoupit k závěrečnému
hlasování.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Dovoluji si vás požádat o novou registraci,
abychom mohli přistoupit k hlasování nejprve
o pozměňovacích návrzích a
poté o návrhu zákona jako o celku.
Jako první je nám předkládán
k hlasování pozměňovací návrh
pana poslance Koláře, nepletu-li se. Navrhovatel
se vyjádřil negativně.
Poslanec Vlastimil Vlček: Jako zpravodaj bych se
vyjádřil rovněž negativně.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Zahajuji
hlasování o tomto pozměňovacím
návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 48.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
14 pro, 42 proti, 60 se zdrželo. Prosím další
návrh.
Poslanec Vlastimil Vlček: Další návrh
přednesl pan Exner. Dovolil bych si to přečíst,
protože pozměňovací návrh nemáme
v písemné podobě.
Do § 16 doplnit nový odstavec 4, který zní:
"Majitel ochranné známky je povinen strpět
v užívání označení shodného
nebo zaměnitelného s ochrannou známkou jeho
držitelem nebo uživatelem, jestliže ho vědomě
strpěl po dobu 5 let."
Nedoporučuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Navrhovatel
se též vyjádřil negativně.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 49. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Ani tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
8 pro, 66 proti, 50 se zdrželo.
Prosím další návrh.
Poslanec Vlastimil Vlček: Poslední v rozpravě
vystoupil kolega Kryčer, který přednesl zhruba
5 pozměňovacích návrhů, které
spíš upřesňují některé
formulace. Dovolím si je přečíst,
abychom věděli, kterých paragrafů
se tyto pozměňovací návrhy týkají.
V § 1 nahradit formulaci "určené k rozlišení
výrobků" formulací "způsobilé
k rozlišení výrobků".
V § 2 doplnit odst. b) takto: "označení,
které nemá způsobilost rozlišit výrobky
nebo služby pocházející od různých
podnikatelů ke dni podání přihlášky".
V § 2 doplnit o další odstavec tohoto znění:
"Pokud přihlašovatel použije pro přihlášení
jména osob, název firmy nebo název literárního
díla, může tak učinit pouze na základě
písemného souhlasu dotčených."
V § 4 nahradit dosavadní znění odst.
2 tímto textem: "Přihlášku může
podat fyzická nebo právnická osoba, dále
jen přihlašovatel, pro výrobky nebo služby,
pro které má oprávnění k podnikání."
Poslední pozměňovací návrh
se týká § 6, kde pan poslanec Kryčer
navrhuje upravit text odst. 2 takto: "Právo přednosti,
které vyplývá z mezinárodní
smlouvy, musí přihlašovatel uplatnit již
v přihlášce a na písemnou výzvu
úřadu je ve lhůtě 3 měsíců
od data doručení výzvy povinen právo
přednosti prokázat."
To je vše. Tyto pozměňovací návrh
nedoporučuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
poslanec Kryčer se přihlásil s faktickou
poznámkou, zřejmě s upřesněním.
Poslanec Jan Kryčer: Upřesnění,
pane předsedající spočívá
v tom, že bych se ohradil proti tomu, co bylo tvrzeno, že
se jedná o technická pozměnění
stávajícího textu. Jedná se tam o
velmi závažnou záležitost, která
se týká ochrany jména osobnosti a literárního
díla. To není technická záležitost.
Mluvil jsem tady o tom, že afrodisiakum pod jménem
Kryčer se bude prodávat na trhu a nemám možnost
ochrany. Z pohledu zákonodárce je to sice záležitost
možná technická, nicméně z mého
pohledu jako osobnosti je to záležitost nanejvýš
závažná.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, rozprava dávno skončila.
Navrhovatel se vyjádřil. Zpravodaj se vyjádřil.
Zahajuji hlasování č. 50.
Kdo je pro přijetí pozměňovacího
návrhu pana kolegy Kryčera, ať zvedne ruku
a stiskne tlačítko v hlasování č.
50. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
24 pro, 23 proti, 78 se zdrželo.
To byly všechny pozměňovací návrhy,
nepletu-li se.
Nyní můžeme přistoupit k závěrečnému
hlasování. Budeme hlasovat o vládním
návrhu zákona o ochranných známkách,
podle sněmovního tisku 1639 ve znění
společné zprávy výborů Poslanecké
sněmovny, podle sněmovního tisku 1794.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 51. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
119 pro, 1 proti, 14 se zdrželo.
Děkuji panu ministru Dybovi a děkuji panu společnému
zpravodajovi poslanci Vlčkovi. Konstatuji, že jsme
projednali další bod našeho schváleného
pořadu.
Než přistoupíme k dalšímu bodu,
prosím sněmovnu, aby mně věnovala
krátce pozornost. Musím napravit jeden dluh, který
se týká projednávání bodu Vládní
návrh ústavního zákona o vytvoření
vyšších územních samosprávných
celků. Pokud si vzpomenete včera v rozpravě
vystoupil pan poslanec Nájemník a přednesl,
procedurální návrh, jehož podstatou
je přerušit projednávání tohoto
bodu až do doby, než se vláda vyjádří
k finanční náročnosti navrhovaného
řešení. Souhlasil s tím, aby o tomto
procedurálním návrhu bylo hlasováno
po skončení rozpravy. Opomněl jsem dát
o tom hlasovat. Prosím o tolerantní přístup
k mé chybě. Chystám se dát hlasovat
o tomto procedurálním návrhu v tomto okamžiku.
Dámy a pánové, dovolil jsem si vás
odhlásit. Prosím vás o registraci. Zároveň
si uvědomuji, že jsme přijali procedurální
návrh, který navrhl zpravodaj. Je tedy otázka,
zda jde o úplně něco jiného, nového
a zda přijetí procedury prvním hlasováním
hned po přednesení zpravodajské zprávy
se nevylučuje hlasování o tomto dalším
procedurálním návrhu. Nicméně
v průběhu včerejší schůze
bylo konstatováno předsedajícím, že
o tomto návrhu budě hlasováno po skončení
rozpravy.
S faktickou poznámkou pan kolega Špaček.
Poslanec Radim Špaček: Pane předsedající,
dovolte mi, abych přednesl přesné znění
návrhu pana poslance Nájemníka, které
zní: Přerušit. Před dalším
projednáváním vláda předloží
způsob, jakým bude financováno zavedení
vyšších územních samosprávných
celků.
Faktická poznámka, kterou bych si dovolil přičinit,
spočívá v tom, že vláda ve své
koncepci reformy veřejné správy, kterou předložila
sněmovně v tisku 1205, základní zásady
financování vyšších celků,
jak ve fázi jejich zavedení, tak i ve fázi
jejich fungování, již předložila.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
za tuto faktickou poznámku. Přesto si myslím,
že je asi nejlepší způsob dát o
procedurálním návrhu hlasovat. Je proti tomu
námitek? Jestliže tomu tak není, budeme hlasovat.
Pan poslanec Špaček právě teď zopakoval
předmět hlasováni.
Dámy a pánové, zahajuji hlasování
č. 52 o tomto procedurálním návrhu.
Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
40 pro, 61 proti, 36 se zdrželo. Děkuji vám
za pochopení.
Nyní bychom přistoupili k dalšímu bodu
pořadu, což je
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1430 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 1632.
Z pověření vlády předložený
návrh zákona odůvodní ministr školství,
mládeže a tělovýchovy pan Ivan Pilip,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Ivan Pilip: Vážený pane předsedající,
pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci, dovolte, abych odůvodnil a předložil
s návrhem ke schválení návrh na změnu
uvedeného zákona, který se zabývá
soustavou základního a středního školství
a který by měl vnést určité
nové rysy do celkové charakteristiky současné
školské soustavy.
Školský zákon, tedy zákon 29, ve znění
pozdějších úprav, v podstatě
charakterizuje soustavu školství - od základních
škol, až po maturitní vzdělávání.
V průběhu minulých let pochopitelně
vyvstala potřeba provést určitá vyjasnění
a změny do tohoto systému.
Dovolte mi, abych charakterizoval nejdůležitější
změny, které jsou obsaženy v návrhu
tohoto zákona.
Za prvé. Jde o to, že tímto návrhem
se jednoznačně upravuje základní školní
docházka v České republice na docházku
devítiletou, a to ve struktuře pětiletý
první stupeň základní školy a
čtyřletý druhý stupeň základní
školy.
V současném znění zákona je
možná výjimka odchodu po 8. ročníku,
která způsobovala velkou nejasnost v celkovém
pojetí výuky na základních školách.
Další úprava, která se týká
struktury vzdělávacího systému, se
týká odchodu ze základních škol,
která by v důsledku této novely zákona
měla být možná před ukončením
deváté třídy pouze na víceletá
gymnázia s tím, že i v případě
víceletých gymnázií dochází
ke zpřesnění, umožnění
existence těchto gymnázií a sice tak, že
tento zákon charakterizuje víceletá gymnázia
buď jako osmiletá, případně jako
šestiletá, a přechodnými ustanoveními
ruší všechny mezitvary, které zde začaly
v minulých letech vznikat.
Další úpravou, kterou obsahuje tento návrh
novely zákona, je jasnější definování
školy, zejména pokud jde o jistý kvantitativní
ukazatel - tzn. o počty žáků ve třídách,
neboť je snahou, aby i při veškeré tendenci
podpory obnovy malých škol a zvětšování
počtu škol nedocházelo k vzniku neracionálních
malých školských zařízeni. Tato
novela zákona proto navrhuje, aby počet žáků
ve třídě neklesal pod 13, případně
15 dětí u tzv. malotřídních
škol, a aby neklesal pod průměrný počet
dětí 17 u kompletních škol s tím,
že v odůvodněných případech
mohou poskytnout výjimku orgány státní
správy.
Další nová věc, kterou tato novela vnáší
do celkového systém u školské soustavy
je přístup k současným tzv. pomaturitním
studiím, která v dnešním pojetí
znamenají v podstatě druhou maturitu placenou plně
ze státních prostředků. Tento návrh
zákona doporučuje tuto formu zrušit, ovšem
nerušit ji bez náhrady, ale v případě
kvalitního provádění dalšího
vzdělávání po první maturitě,
umožnit převedení nebo nový vznik tzv.
vyšších odborných škol, které
by byly zpravidla 2 - 3letým odborným studiem rozšiřujícím
maturitní vzdělávání v jednotlivých
oborech a byly by ukončovány tzv. absolutoriem.
Další změny, které tato novela zákona
definuje, je zavedení ještě tzv. typu praktické
školy, která by měla být rozšířenou
možností vzdělání po základní
škole.
Posledním rysem, který návrh novely zákona
obsahuje, je rozšířeni a upřesnění
povinné dokumentace škol, která by měla
dát větší možnost přehledu
o celkové vzdělávací soustavě
a informacích o jednotlivých typech škol.
Zároveň bych rád upozornil, že tato
novela zákona je velmi úzce provázána
s novelou zákona 564, o státní správě
a samosprávě ve školství, ve znění
dalších novel a předpisů, která
také přesněji upravuje systém státní
správy a podíl veřejnosti a dalších
institutů na správě škol. Nicméně,
ty podstatné změny budeme projednávat jako
další bod programu.
Podstatné změny novely zákona 29 směřují,
tak jak jsem je definoval, k vyjasnění celkového
tvaru a podoby školské soustavy.
Doporučuji tedy, aby sněmovna podpořila tento
návrh a přijala takto navrhované úpravy.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Pilipovi. Než požádám společného
zpravodaje výborů, dovolte mi jedno technické
upozornění.
Já jsem obdržel několik informací o
tom, že se chtějí sejít v polední
přestávce některé výbory a
některé kluby. Prosím, aby v průběhu
rozpravy k tomuto bodu, vzhledem k tomu, že je čtvrt
na jednu, ke mně tyto informace doběhly od těch,
kteří budou žádat pravděpodobně
o trochu větší polední přestávku
tak, abych mohl o tom režimu rozumně rozhodnout. Děkuji.
A nyní prosím společného zpravodaje
výborů poslanecké sněmovny pana poslance
Františka Kozla, aby odůvodnil společnou zprávu
výborů.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, dámy a pánové, vládní
návrh zákona tisk 1430 projednaly dva výbory
- výbor pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí a výbor
pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu. Byla vypracována společná
zpráva, která je rozdána jako tisk 1632 a
tato společná zpráva je vlastně vládní
návrh tisk 1430, ve znění pozměňovacích
návrhů, které výbory přijaly.
Doporučuji proto projednávat vládní
návrh zákona, tisk 1430, ve znění
společné zprávy.
Zároveň si dovolím navrhnout proceduru, která
se týká následujícího bodu,
tj. novely zákona číslo 564/90. Vzhledem
k tomu, že oba dva tisky, původní tisky 1430
a 1431 nyní společné zprávy 1632 a
1633 spolu velmi úzce souvisejí, doporučuji,
abychom projednali tento bod, tedy tisk 1632 a před závěrečným
hlasováním pokračovali v projednání
a hlasování o tisku 1633, a teprve až budeme
před závěrečným hlasováním
u obou tisků, obou společných zpráv,
teprve potom abychom přikročili k hlasování
o těchto dvou předlohách. Navrhuji to z toho
důvodu, že oba zákony spolu velice úzce
souvisejí a byl bych rád, abychom se vyhnuli nějaké
kolizi, kdy bychom schválili něco v první
předloze a potom se ukázalo, že jsme schválili
v druhé předloze něco, co je v rozporu s
tím prvním. Proto doporučuji tento postup.
Jako zpravodaj jsem řekl vše.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu společnému zpravodaji. Musím se trochu
omluvit, protože jsem dostával informace, o které
jsem si před tím řekl v době, kdy
jste přednášel procedurální návrh,
pane kolego. Jestli jsem dobře zaznamenal, je to návrh
na to, abychom tento bod přerušili po skončení
rozpravy a poté, co budou předloženy k hlasování
pozměňovací návrhy, pokračovali
projednáváním dalšího bodu, dospěli
do stejného stádia po ukončení rozpravy
a po odhlasování pozměňovacích
návrhů před závěrečným
hlasováním vlastně dali šanci ještě
k určité poradě a potom teprve přistoupili
po vyjádření zpravodaje a navrhovatele k
závěrečným hlasováním
o obou bodech. Tak je to správné? Děkuji.
To znamená na návrh přerušení
bodu po hlasování o pozměňovacích
návrzích. Děkuji za toto upřesnění.
Myslím si, že to nebude jediné přerušení
tohoto bodu vzhledem k počtu přihlášek,
které jsem obdržel do rozpravy s avizovanými
pozměňovacími návrhy.
Do rozpravy se zatím přihlásil pan poslanec
Kozel, paní poslankyně Čelišová,
pan poslanec Mandík, pan poslanec Soural a Koronthály.
Dávám tedy slovo nejprve panu poslanci Kozlovi a
prosím, aby se paní kolegyně Čelišová
připravila.
Poslanec František Kozel: Dámy a pánové,
dovolil bych si v rozpravě přednést několik
pozměňovacím návrhů, které
směřují k tomu, aby byla upřesněna
některá ustanovení, která se nám
nepodařila provést před projednáním
společné zprávy.
Nejprve tedy k článku 1 tisku 1632: První
pozměňovací návrh - vypustit bod 12.
Druhý pozměňovací návrh: Bod
11 nově zní:
"Odst. 3. Vyšší odborné vzdělání
poskytované v konzervatořích zahrnuje všeobecné
vzdělání, uměleckou nebo umělecko
pedagogickou přípravu a ukončuje se vykonáním
absolutoria".
Třetí pozměňovací návrh:
V bodě 20 ve druhé větě navrhovaného
znění odst. 2 nahradit slova "v pátém
ročníku" slovy "ve čtvrtém
ročníku".
Čtvrtý pozměňovací návrh:
V bodě 22 v první větě vypustit slovo
"alespoň".
Pátý pozměňovací návrh:
V bodě 28 v § 27 a) v odst. 2 v první větě
nahradit středník čárkou a doplnit
text: "..., které zahrnuje všeobecné,
specifické odborné vzdělání,
náročnou praktickou přípravu a ukončuje
se absolutoriem".
Další změna v § 27 a) v odst. 3 vypustit
celou druhou větu.
A poslední změna v § 27 a): Doplnit odst. 5,
který zní:
"Odst. 5. Podmínkou pro vykonání absolutoria
je úspěšné ukončení posledního
ročníku studia příslušného
studijního oboru vyšší odborné
školy pokud tento zákon nestanoví jinak".
Šestý návrh: V bodě 53 v textu §
19 odst. 5 nahradit číslici "5" číslicí
"6".
Sedmý návrh: Vypustit bod 59.
Osmý návrh: Doplnit nový bod 64 následujícího
znění:
"Bod 64. Do § 63 a) se doplňuje odst. 6, který
zní:
Odst. 6. ustanovení § 6 odst. 3 a 5 nabývají
platnosti od školního roku 1996 - 1997."
A tři návrhy do článku třetího
společné zprávy:
První: Doplnit bod 6 tohoto znění:
"6. bod. V § 2 odst. 1 a 2 vyhlášky Ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky č. 292/1991 Sb., o základních
uměleckých školách."
Druhý pozměňovací návrh: Doplnit
bod 7 tohoto znění:
"7. bod. § 1 odst. 1 až 4 a §§ 2-5 vyhlášky
č. 353/1991 Sb., o soukromých školách".
A třetí poslední pozměňující
návrh doplnit bod 8 tohoto znění:
"8. bod. § 2 až 6 vyhlášky č.
452/1991 Sb., o zřizování církevních
škol a škol náboženských společenství."
Všechny tyto pozměňovací návrhy
jsou vlastně upřesněním toho, co bylo
odhlasováno na výboru, ale technickým nedopatřením,
přehlédnutími nebylo zcela správně
do společné zprávy uvedeno. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kozlovi a prosím paní poslankyni Čelišovou,
aby se ujala slova připraví se pan poslanec Mandík.