Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
poslanci Machovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Pěnička. Připraví se pan poslanec
Jaroš.
Poslanec Stanislav Pěnička: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, obrátil
bych vaši pozornost na několik pozměňovacích
návrhů.
První se týká společné zprávy.
V bodu č. 36 společné zprávy navrhuji
vypustit poslední řádek na str. 3, který
zní: "V § 22 se u položky topné oleje
lehké a velmi lehké, částka 2 200
Kč za tunu nahrazuje částkou 8 340 Kč
za tunu." Odůvodnění jste slyšeli
od pana ministra. Myslím, že k tomu není třeba
dalších slov.
Druhý pozměňovací návrh se
týká také společné zprávy,
a to bodů 47 a 48.
Text. Bod 47 a 48 společné zprávy se upravuje
takto:" V § 35 odst. 1 se doplňuje nové
písm. a), které zní: a) révová
vína, tj. nápoje vyrobené alkoholovým
kvašením révového moštu, a to buď
úplným nebo částečným,
které mohou být obohacené i lihem".
Dosavadní písm. a) až d) se označují
jako b) až e).
Za druhé. V § 35 se doplňuje odst. 2, který
zní: Pro účely tohoto zákona se za
révová vína považují i nápoje
vyrobené alkoholovým kvašením ze zředěného
révového moštu, výluhů matolin,
případně zředěných kvasničních
kalů".
Za třetí. V § 37 se do sloupců číselný
kód nomenklatury celního sazebníku, text
a sazba daně, doplňuje řádek 2204,
révová vina, podle § 35 odst. 1 písm.
a) a odst. 2 - 2,50 za litr.
V položce 2204, text: "vína dosycovaná
CO2, podle § 35 odst. 1 písm a) se sazba
daně 23,40 Kč za litr nahrazuje sazbou 12,20 Kč
za litr.
V položce 2206 se text "ostatní nápoje
podle § 35 písm. d) - dosycované CO2,
které při uzavřené obsahu a teplotě
200oC dosahují přetlak větší,
než 0,1 megapascalů, se sazba daně 23,40 Kč
za litr nahrazuje sazbou 12,20 Kč za litr.
Tady došlo ke změně oproti společné
zprávě, kdy sazba z daně z vinné révy
byla navržena sazbou nulovou. Myslíme si, že
je to příliš velký skok a příliš
radikální, takže po zralé úvaze
navrhujeme zvýšit tuto sazbu na 2,50. Když si
uvědomíme, že původní sazba byla
5,50, tak je to snížení stoprocentní.
U dosycovaného vína, na návrh, který
je ve společné zprávě, nám
docházely připomínky z Moravy, kdy se také
zdálo některým vinařům, že
návrh zvýšení u dosycovaných
vín na 23,40, jako je to u šampaňských
vín, že je to příliš radikální
krok. Navrhujeme proto sazbu snížit na 12,20, přičemž
toto zvýšení oproti původní sazbě
6,10 za litr zase představuje stoprocentní zvýšení.
Zároveň v této debatě upozorňuji
na to, že zájmem zákonodárce bude tyto
sazby sbližovat tak, aby i dosycovaná vína
měla cenu sazby takovou, jako jsou vína šampaňská.
To by bylo k tomu vínu.
Bod 49 ze společné zprávy navrhuji vypustit.
Ve vládním návrhu novely bod 49 bude znít
takto: "V § 40 se v položce číselného
kódu nomenklatury celního sazebníku 2402,
cigarety filtrové délky nad 70 mm, sazba daně
0,51 Kč za kus, nahrazuje sazbou 0,65 Kč za kus.
V položce číselného kódu nomenklatury
celního sazebníku 2402, cigarety provazcové
a cigarety filtrové délky do 70 mm včetně
se sazba daně 0,41 Kč za kus nahrazuje sazbou daně
0,55 Kč za kus a v položce číselného
kódy nomenklatury celního sazebníku 2403,
tabákové vložky z cigaretového tabáku
pro ruční výrobu cigaret se sazba daně
0,51 Kč za kus nahrazuje sazbou 0,60 Kč za kus."
To je nové znění bodu 49.
Ještě ke společné zprávě,
strana 2 bod 19 - týká se to § 12. Tento bod
je nutno vypustit. V případě, že nebude
přijat návrh pana kolegy Koháčka,
bude nutné v čl. 5 vládního návrhu
upravit účinnost tohoto zákona. Tento návrh
by zněl: "Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1996 s výjimkou ustanovení
čl. 1 bodů 32, 33, 35 a 36, které nabývají
účinnosti dnem 1. srpna 1995."
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Pěničkovi a prosím, aby se
slova ujal pan poslanec Jaroš.
Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, vážený pane ministře,
dámy a pánové, dovolte mi jenom, abych projevil
určité uspokojení nad jak vládním
návrhem, tak i podpořil pozměňovací
návrh pana kolegy Pěničky u spotřební
daně tabákových výrobků, resp.
cigaret.
Domnívám se, že je to správná
cesta, nehledě k tomu, že měla přijít
o trochu dříve. Myslím na přelomu
roku 1994 - 1995, ale i toto je uspokojivé. Domnívám
se, že by tabákový výrobek měl
být vyňat ze spotřebního koše,
neměl by se posuzovat s ostatním i komoditami ve
spotřebním koši podobně jako alkoholické
nápoje. Domnívám se, že ve spotřebním
koši se nenalézají i jiné komodity,
jako je marihuana a jiné drogy, nenalézají
se tam ani poplatky za erotické služby apod.
Aby mé uspokojení bylo naprosto dokonalé,
doporučuji, aby v čl. 5 vládního návrhu
ve druhém řádku bylo vypuštěno
mezi číslicí 42 a 43 písmeno "a",
bylo nahrazeno čárkou, za číslicí
43 bylo "a" a číslice 49. Odůvodnění
je prosté. Navrhuji, aby spotřební daň
na cigarety platila ne od 1. ledna 1996, ale od 1. července
1995. Domnívám se, že daňových
úniků už bylo dostatek a povýšení
cen cigaret povede určitě k tomu, že někteří
kuřáci budou mít motivaci, aby kouřit
přestali. Nadále připlyne do státního
rozpočtu přece jen určitá finanční
částka, která potom bude moci být
smysluplněji využita podle našich návrhů.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jarošovi. Byla to poslední přihláška
do rozpravy, takže rozpravu končím. Pan poslanec
Jegla v posledním okamžiku se přihlásil,
takže rozprava pokračuje.
Poslanec Jan Jegla: Děkuji, pane předsedající.
Dámy a pánové, rád bych se vrátil
ještě k pozměňovacím návrhům,
co se týká vína. Osobně se domnívám,
že je zbytečné, abychom snižovali u šumivých
vín na 12 korun. Domnívám se, že jejich
cenová hladina a jejich náklady na výrobu
nejsou zase tak vysoké, a proto podávám návrh,
aby to zůstalo ve znění společné
zprávy. To znamená u položky 22 04 - šumivá
vína podle § 30 odst. 1 to zůstalo na 23,40
korun.
Dále bych se chtěl vrátit k záležitostem
lehkých topných olejů. Možná,
že nedopatřením se stalo, že zemědělský
výbor, který tuto záležitost projednával
i s ohledem na probíhající žně
předpokládáme, že budou mokré
- jednoznačně schválil snížení
daní u lehkých topných olejů z 2 200
na 600. Nějakým způsobem se to ze společné
zprávy dostalo ven. Navrhuji znovu to, co schválil
zemědělský výbor, aby tato položka
- je to tedy můj pozměňovací návrh
- byla snížena na částku 600 korun.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jeglovi. O slovo se přihlásil pan
poslanec Martin Syka.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedající,
já jsem se přihlásil pouze z toho důvodu,
že jsem neporozuměl zcela panu poslanci Jeglovi. Podle
mého mínění byla ve společné
zprávě uvedena jedna hranice. Nyní zpravodaj
podal pozměňující návrh - vypustit.
Vaše vystoupení lze chápat pouze jako váš
názor, nikoliv jako pozměňující
návrh. Já tomu nerozumím, každopádně
bych chtěl vyjádřit... (Poslanec Jegla oponoval
ze svého místa.) Ne, není to tak. Zde bylo
ve společné zprávě šampaňská
vína a sycená vína na 23 a něco. Zpravodaj
navrhl vypustit ze společné zprávy snížit
u sycených vín na 12,20 korun. O tom se bude hlasovat.
Když návrh neprojde, platí návrh ve
společné zprávě. Čili nevidím
důvod, proč jste vystupoval s tímto návrhem.
To je můj názor, že to bylo zbytečné.
Každopádně s vaším návrhem,
když už jsem vystoupil, nemohu souhlasit, neboť,
jak určil zpravodaj, je to příliš drastický
zásah za pár let, který se činí
vaším návrhem do činnosti vesměs
drobných podnikatelů. Myslím si, že
daleko účinnější je zpřísnit
kontrolu jakosti těchto vín a - jak říkal
zpravodaj - do budoucna přijmout určitou tezi sbližování
daní. Když se toto provede, rázem těmito
daněmi zničíte iks - nedovedu si představit
kolik - podnikatelů v této oblasti.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Sykovi. O slovo se přihlásil poslanec
Jan Kryčer.
Poslanec Jan Kryčer: Pane předsedající,
dámy a pánové, nechtěl jsem vystupovat,
ale to, co zde zaznělo od kolegy Syky, mě tahalo
natolik za uši, že jsem považoval za nutně
vystoupit. Drastická opatření, budeme likvidovat
podnikatele - ale uvědomme si, co jsou sycená vína
a CO2. Nedávno si to ještě lidé
dělali doma sami. Víno nalili do sifonové
lahve, utáhli bombičku a měli v podstatě
totéž. Náklady na výrobu jsou v podstatě
pakatel, nulové. Tam se za minimum práce získává
maximální hodnota. A to nejsou žádní
chudáci, jsou to lidé, kteří neobyčejně
bohatnou na tom, že v podstatě velice levnou technologií
dávají na trh víno, které není
plnohodnotné vůči šampaňskému
vínu. A to se musí na dani někde projevit.
Rozdíl je naprosto pochopitelný. Lobbování
za sycená vína je v podstatě velice tvrdý
knock out vůči kvalitě. Když se na trhu
hodnotí šampaňská vína a sycená
vína, musí to být někde vidět.
Ale toto vystoupení nechápu.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kryčerovi. Žádné další
poznámky ke kvalitě vína už neuslyšíme,
protože rozpravu končím.
Paní a pánové, navrhuji zvolit obdobný
postup jako u předešlého zákona. Vy
chcete, pane zpravodaji, hned, ale já jsem přesvědčen
o tom, že abychom mohli odpovědně hlasovat,
potřebujeme návrhy mít písemně
před sebou. Takže přerušuji projednávání
tohoto bodu.
Přistoupíme k projednávání
dnes zřejmě posledního bodu, kterým
je
K tomuto bodu jsme obdrželi tisky 17111795. Samozřejmě,
že tento návrh zákona odůvodní
místopředseda vlády a ministr financí
pan Ivan Kočárník, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
vážená poslanecká sněmovno, dovolte
mi, abych stručně odůvodnil návrh
novely zákona o rezervách pro zjištění
základu daně z příjmů. Touto
novelou se naplňuje cíl další etapy
rozvoje naší daňové soustavy. Cílem
této novely je uspokojivě řešit dlouho
diskutovaný problém vytvoření režimu
pro tvorbu zdrojů na odpis pohledávek po lhůtě
splatnosti. Novela zákona o rezervách řeší
v tomto případě ty pohledávky, jejichž
lhůta splatnosti je po 31. 12. 1994. Pohledávky
s lhůtou splatnosti do 31. 12. 1994 řeší
novela zákona o dani z příjmu, který
budeme ještě na této schůzi projednávat.
V případě pohledávek splatných
po 31. 12. 1994 novela zákona o rezervách zavádí
režim pro tvorbu zdrojů na jejich odpis v případě
nedobytnosti, který se uplatňuje v zemích
Evropské unie. Čili touto změnou přibližujeme
naše zákonodárství zákonodárstvím
zemí Evropské unie. Režim spočívá
v uplatněni opravných položek ke konkrétním
nepromlčeným pohledávkám, které
smí vytvářet věřitel jako výdaj
na dosažení, zajištěni a udržení
příjmu, přitom je navrženo, aby v prvém
roce po lhůtě splatnosti nepromlčené
pohledávky mohl věřitel vytvořit opravnou
položkou až do výše jedné třetiny
hodnoty pohledávky. Tuto výši považujeme
za zcela dostatečnou, protože předmětem
zdanění u věřitele není nikdy
celá hodnota pohledávky, ale jen její zisková
marže, která je v praxi hluboko pod 30%, zpravidla
do 12 až 15%.
Pokud lhůta po splatnosti překročí
jeden rok, musí věřitel učinit určitá
opatření k tomu, aby mohl vytvářet
opravné položky vyšší než je
33%. Musí zabránit promlčení pohledávky,
musí podat soudu návrh na zahájeni řízení
proti dlužníkovi, který soud přijme.
Návrh zákona tak umožňuje, aby ten věřitel,
který se o své pohledávky staral, si mohl
v průběhu tří let vytvořit
na vrub daňového základu takové zdroje,
které by mu umožnily nepromlčenou nedobytnou
pohledávku odepsat a tím zkvalitnit ve svém
účetnictví majetkovou situaci a zreálnit
obraz o svém majetku a jeho hodnotě ve své
bilanci zejména pro jednání s bankami, věřiteli,
společníky, akcionáři a potencionálními
investory.
Návrh zákona dává možnost věřiteli
řešit negativní situaci, do které se
může dostat při podnikání. Je
nutné si uvědomit, že smyslem zákona
není vytvořit podmínky pro odpisovací
automat nedobytných pohledávek. Smyslem je pomoci
řešit podnikatelskému sektoru situaci spojenou
s nedobytnými pohledávkami. Cílem podnikání
snad není vytvořit pohledávky a odepisovat
je, ale pohledávky inkasovat. To má novela zákona
o rezervách plně na mysli.
V souvislosti s uplatněním opravných položek
ve vztahu k nepromlčeným pohledávkám
se v návrhu zákona o rezervách upravuje přístup
k opravným položkám a rezervám v bankách.
Novela zákona vychází z toho, že opravné
položky se uplatňují ke konkrétním
pohledávkám z úvěrů ve vztahu
k příslušnému klientovi, kdežto
rezerva je položkou představující zdroj
úhrady ztrát plynoucích z obecných
rizik, spojených s bankovními operacemi úvěrovými
a záručními.
Další úpravy, které jsou předmětem
novely zákona, jsou vyvolány snahou po zpřesnění
dosavadních ustanovení zákona tak, jak si
je vyžaduje praxe zdaňovacího procesu.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, doporučuji Poslanecké sněmovně
schválit novelu zákona o rezervách.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu Ivanu Kočárníkovi za odůvodnění
předloženého návrhu a prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Robert Kolář, který
ve funkci společného zpravodaje nás bude
informovat o společné zprávě.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, dovolte,
abych velice krátce doplnil výklad pana ministra.
Novela zákona je poměrně jednoduchá
a krátká, takže se omezím pouze na konstatování
toho, že samozřejmě tato novela má určitý
rozpočtový dopad, který je způsoben
snížením výnosu daně z příjmu.
Tento rozpočtový dopad se předpokládá
v roce 1996 ve výši 2,8 mld. korun, v roce 1997 pak
ve výši 3,1 mld. korun.
Tento návrh novely zákona projednal výbor
rozpočtový, výbor hospodářský
a výbor zemědělský a ve znění
společné zprávy vám jej doporučuji
ke schválení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kolářovi. Otevírám rozpravu.
Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Karel Mach.
Má slovo.
Poslanec Karel Mach: Vážený pane místopředsedo,
vážený pane ministře, nečiní
mi žádnou radost ani potěšení,
že vystupuji k těmto zákonům a nejsem
na ně ani expertem. Nicméně musím
tak učinit proto, že ve společné zprávě
se opět nedostala připomínka výboru,
která je tam jako nezařazená, takže
jí podám, protože jinak to nelze. Nicméně
problém byl diskutován, byli přítomni
zástupci Ministerstva financí a s věcí
nakonec vyjádřili souhlas. Byla to jediná
věc, která z navrhovaných věcí
v zemědělském výboru prošla.
Neprošla však poradou zpravodajů, nebyla zařazena
a máte ji na str. 12 společné zprávy
pod bodem 38 jako nové písm. e) napsánu.
Návrh přednesu:
K bodu 38 vládního návrhu zákona se
v § 19 odst. 1 doplňuje nové písmeno,
které zní - je to trochu jiné, nové
písmeno nevím, jestli bude e) nebo jaké,
až to bude přijato. Prostě nové písmeno,
které bude znít: "O příjmy z
rozdílu mezi odpisy pronajatého majetku státních
zemědělských podniků uplatněnými
v nákladech nájemce a zaplaceným nájemným
v případě, že dochází
k ukončení nájemního vztahu".
Promiňte, spletl jsem se, omlouvám se jak panu ministrovi
tak vám, nejsem žádný daňový
expert, patří to k jiné dani. Berte to tak,
že to nezaznělo.
Místopředseda PSP Jan Kasal: To patří
do daně z příjmu. Doufám, že
jsme všichni porozuměli tomu, co zaznělo v
závěru pana poslance Macha. On to přednese
ještě jednou určitě zítra. V
tuto chvíli si myslím, že mohu rozpravu ukončit
a ptám se pana ministra, zdali chce vystoupit v závěrečném
slově, nebo pana zpravodaje. Není tomu tak.
Vzhledem k tomu, že nezazněl žádný
pozměňovací návrh, nic nám
nebrání, abychom o zákoně hlasovali.
V tuto chvíli vás odhlásím a poprosím
o nové zaregistrování. Budeme hlasovat o
celém vládním návrhu zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění
základu daně z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů, podle sněmovního
tisku 1711, ve znění společné zprávy
výborů Poslanecké sněmovny, podle
sněmovního tisku 1795.
Dámy a pánové, právě jsem zahájil
hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo
je proti? Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.
53. hlasování skončilo. Pro se vyslovilo
96 poslanců, proti nikdo, 4 poslanci se zdrželi hlasování.
Konstatuji, že jsme návrh přijali.
Děkuji panu ministrovi, děkuji společnému
zpravodaji.
Dámy a pánové, domnívám, se,
že v tuto chvíli ukončíme odpolední
program zde v Poslanecké sněmovně. Přestože
tady není kolega Vlach, myslím, že je třeba,
abych oznámil, že komise pro reformu veřejné
správy se sejde v 18.00 hodin v místnosti číslo
106.
Zítra ráno budeme pokračovat v 9.00 hodin,
takže se těším na shledanou a přeji
vám hezký večer.