Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Gertě Mazalové a prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Němčík.
Poslanec Jindřich Němčík: Vážený
pane předsedající, kolegyně, kolegové,
dovolte mi, abych v návaznosti na navrženou změnu
sazeb pojistného na důchodové zabezpečení
v rámci novely zákona o daních z příjmů
a zákona o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti podal pozměňovací návrh
tak, aby v tisku 1674, v čl. 2, bod 13 bylo nahrazeno č.
27,2 číslem 26. Tento můj pozměňovací
návrh ale je v podstatě podán podmínečně
a v případě neschválení příslušných
změn daňových zákonů považujte
tento můj návrh za bezpředmětný.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jindřichu Němčíkovi.
Vidím, že se ještě o slovo přihlásil
pan poslanec Pavel Šafařík a pan poslanec Skočovský.
Poslanec Pavel Šafařík: Paní
a pánové, dovolil bych si upřesnit svůj
procedurální návrh, který jsem dal
na konec svého vystoupení, vzhledem k tomu, že
nebyl úplně přesný. Ten text mého
návrhu: Po ukončení rozpravy bych měl
zájem, aby se hlasovalo o tomto textu: Poslanecká
sněmovna přerušuje projednávání
tohoto bodu a přesunuje na další projednávání
na některou z dalších schůzí
PSP ČR - tak, aby bylo upřesněno, kdy by
mělo pokračovat projednávání.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Pavlu Šafaříkovi, a prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Skočovský.
Poslanec Miloš Skočovský: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy, vážení pánové, já
jsem si dal trošičku práce s čísly
a posoudil jsem, jak to vypadá vlastně konkrétně
v korunách a číslech - stávající
stav, navrhovaný stav, úpravy, které navrhujeme
my apod. Z takovéto analýzy vyplývá,
že oproti stávajícímu stavu je vládní
návrh, pokud budou přijaty i úpravy, které
navrhujeme my, tedy úpravy navrhované panem poslancem
Štamberou a dalšími, je rozdíl měsíčně
u průměrně pracujícího muže,
který pracuje 42 let, od 18 do 60, má průměrný
výdělek okolo 7000 Kč, momentálně
tedy průměr je asi 6980 podle Statistického
úřadu, dostane podle nové úpravy měsíčně
více jako o 440 Kč. Čili, kdo chce, aby tento
návrh nebyl přijat - po těchto úpravách
- a předpokládá, že zůstane stávající
stav, okrádá každého důchodce
měsíčně o 440 Kč.
Pokud jde o předčasné odchody do důchodu:
Nově navrhovaný stav - samozřejmě
po úpravách, které jsme navrhovali - znamená,
že půjde-li tento průměrný muž
do důchodu o dva roky dříve, tzn. v 58, dostane
zhruba stejný důchod, jako by dostal v 60 podle
stávající úpravy.
Páni poslanci, paní poslankyně, zvažte
tato čísla. Mě to zajímá, mě
ten důchod čeká za rok. Proto jsem se o to
zajímal, co mně to doopravdy přinese. A mohu
říci, že přinese to tedy více
těm nižším platovým skupinám
než těm vyšším. Posuďte a udělejte
si závěr sami. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Skočovskému. Určitě
jeho návrhy na posouzení využijeme. Vzhledem
k tomu, že se nikdo nehlásí, rozpravu končím.
Zbývá nám v tuto chvíli hlasovat o
procedurálním návrhu pana poslance Pavla
Šafaříka. Vidím ve vašich rukou
karty, což signalizuje, že je třeba, abychom
se znovu přihlásili. Prosím vás tedy
o to, abyste se znovu přihlásili tak, abychom mohli
o procedurálním návrhu pana poslance Pavla
Šafaříka hlasovat.
Ještě se chci zeptat pana poslance Rašky, zda-li
se domnívá, že je třeba o jeho návrhu
hlasovat. Já si myslím, že jsme společně
dospěli k závěru, že je to jediné
logické a správné, takže domnívám
se, že není to nezbytné.
Paní a pánové, předpokládám,
že jste se všichni zaregistrovali a dávám
tedy návrh ve smyslu návrhu pana poslance Pavla
Šafaříka: Poslanecká sněmovna
přerušuje projednávání vládního
návrhu zákona o důchodovém pojištění
a předpokládá jeho projednávání
na některé z dalších schůzí
Poslanecké sněmovny. Pan poslanec Šafařík
kývá, že tomu tak je, takže zahajuji hlasování
č. 338 a ptám se, kdo je pro návrh pana poslance
Šafaříka. Děkuji. Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 68 pro,
78 proti, zdrželo se 6. Konstatuji tedy, že procedurální
návrh pana poslance Pavla Šafaříka nebyl
přijat.
Vzhledem k dohodě, která ve sněmovně
- předpokládám je všeobecná,
domnívám se, že vytvoříme nyní
prostor pro to, aby pozměňovací návrhy
mohly být zpracovány písemně. Vyhlašuji
polední přestávku. Po polední přestávce
začneme projednávat tzv. zákon zákonů
a poté se rozhodneme, jak budeme postupovat dále.
Začneme v 15.00 hodin.
(Schůze přerušena v 13.50 hodin.)
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, prosím ty, kteří jsou přítomni,
aby se prezentovali svými kartami.
Rád bych vám sdělil, že organizační
výbor dnes projednal některé návrhy
na upuštění od projednávání
zásad zákonů. Na základě výsledků
tohoto jednání předkládám návrh
na rozšíření pořadu 32. schůze
Poslanecké sněmovny o následující
bod, a to o Návrh organizačního výboru
Poslanecké sněmovny na výjimečné
upuštění od projednávání
zásad zákonů. Tento nový bod doporučuji
zařadit ihned. Protože o tom musím dát
hlasovat, prosím všechny přítomné
o přihlášení.
Dámy a pánové, prosím ještě
jednou, abyste se všichni přihlásili, abych
mohl nechat dát hlasovat. Děkuji.
Ptám se, kdo souhlasí s návrhem na rozšíření
pořadu o uvedený bod v hlasování číslo 339,
které jsem zahájil. Kdo je pro? Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji. Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji. Bod byl zařazen.
Pro tento návrh hlasovalo 67 poslanců, 9 bylo proti,
12 se zdrželo hlasování.
Budeme se zabývat tímto novým bodem, kterým
je
K tomuto bodu vám byly rozdány sněmovní
tisky 1867 až 1869, přičemž upozorňuji,
že tisky 1867 a 1868 vám byly rozdány dvakrát,
tedy platné jsou ty, které byly rozdány později.
Ptám se, zda má někdo k těmto předloženým
návrhům nějaký dotaz nebo připomínku?
Pokud tomu tak není, můžeme přistoupit
k hlasování a budeme hlasovat o Návrhu na
upuštění od projednávání
zásad zákona, uvedeném ve sněmovním
tisku 1867. Týká se novely zákona číslo
451/1991.
Kdo je pro tento návrh na upuštění od
projednávání zásad zákona,
ať to dá najevo v hlasování číslo
340. Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo
se zdržel hlasování? Děkuji.
Návrh byl přijat poměrem hlasů 67
pro, 33 proti, 13 se zdrželo.
Dále rozhodneme hlasováním o návrhu
uvedeném ve sněmovním tisku 1868, který
se týká novely zákona číslo
279/1992 Sb.
Kdo podpoří tento návrh, ať to dá
najevo v hlasování číslo 341. Kdo
je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se zdržel
hlasování? Děkuji.
Návrh usnesení byl přijat poměrem
hlasů 70 pro, 28 proti, 17 poslanců se zdrželo
hlasování.
Poslední návrh na upuštění od
projednávání zásad zákona je
uveden ve sněmovním tisku 1869. Týká
se novely zákoníku práce. Dávám
o něm hlasovat.
Kdo je pro tento návrh v hlasování číslo
342? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se zdržel
hlasování? Děkuji.
l tento návrh byl přijat poměrem hlasů
110 pro, 5 poslanců proti, 5 se zdrželo hlasování.
Dámy a pánové, konstatuji, že tímto
jsme se vyrovnali s nově zařazeným bodem
na výjimečné upuštění
od projednávání zásad.
Dalším bodem programu podle schváleného
pořadu je
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1674. K tomuto návrhu byla vypracována zpráva
o projednání návrhů zákona
ve výborech Poslanecké sněmovny. Obdrželi
jsme ji jako tisk 1802.
Z pověření vlády předložený
návrh zákona odůvodní pan ministr
práce a sociálních věcí Jindřich
Vodička. Prosím ho, aby se ujal slova.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedající, vážení
ministři, dámy a pánové, návrh
zákona, kterým se mění a doplňují
některé zákony v souvislosti s přijetím
zákona o důchodovém pojištění,
úzce navazuje na zákon o důchodovém
pojištění a představuje jeho nutný
doplněk.
Předložený vládní návrh
zákona obsahuje rozsáhlejší změny
několika zákonů a menší změny
některých dalších zákonů.
Všechny navrhované změny jsou však nezbytné,
neboť bez přizpůsobení navazujících
předpisů, převážně organizačního
nebo procesního charakteru, nebylo by možné
nový zákon o důchodovém pojištění
aplikovat.
Základní princip těchto navazujících
předpisů se přitom nemění,
a proto je také navrhovaná jen jejich novelizace.
Změny těchto navazujících předpisů
jsou jednak formulační a terminologické,
jednak znamenají promítnutí nových
institutů a postupů vyplývajících
ze zákona o důchodovém pojištění.
Dovolte mi nyní charakterizovat významnější
navrhované změny u jednotlivých zákonů.
V čl. l se v zákoně sociálním
zabezpečení provádějí potřebné
úpravy u zvýšení důchodů
pro bezmocnost. Tento institut se zatím zachovává.
Změny spočívají jednak ve zvýšení
dávky, jednak v úpravě limitu pro souběh
této dávky a důchodu z důchodového
pojištění. Dosavadní limity nelze převzít,
neboť jsou vázány na důchod příslušné
pracovní kategorie, které však nový
zákon o důchodovém pojištění
již nezná.
Dále se nově formuluje část šestá
zákona o sociálním zabezpečení,
která upravuje nemocenské pojištění
osob samostatně výdělečně činných.
Vzhledem k potřebě řady dílčích
úprav se volí z legislativního hlediska přehlednější
forma nového znění celé části,
i když k zásadním věcným změnám
nedochází.
Nadále se zachovává princip dobrovolné
účasti osob samostatně výdělečně
činných na nemocenském pojištění.
V čl. II se provádí novelizace zákona
o organizaci a provádění sociálního
zabezpečení. Kromě řady formulačních
úprav a přizpůsobení terminologie
novým pojmům se do tohoto zákona přebírají
procesní ustanovení dosud obsažená v
zákoně o sociálním zabezpečení,
neboť zákon o důchodovém pojištění
má obsahovat jen hmotně právní úpravu.
Dále se upravují povinnosti v důchodovém
pojištění vyplývající
ze zákona o důchodovém pojištění.
Zejména se jedná o povinnost vést evidenční
listy o dobách pojištění, o plnění
ohlašovací povinnosti zaměstnavatelů
zaměstnávajících poživatele důchodů
a o plnění oznamovacích povinností
osob samostatně výdělečně činných
a osob dobrovolně účastných důchodového
pojištění.
Rovněž se zakotvuje odpovědnost příjemců
dávek důchodového pojištění
a zaměstnavatelů, a to jednak při porušení
stanovených povinností, jednak při neoprávněné
výplatě dávek.
Z administrativních důvodů se nově
navrhuje úprava odepsání dluhů na
pojistném na sociální zabezpečen a
na penále, jestliže tento dluh nepřesahuje
100,- Kč.
V zákoně o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti, jehož
změny obsahuje čl. III se v návaznosti na
zákon o důchodovém pojištění
formulačně zpřesňuje okruh poplatníků
a vyměřovací základ pro placení
pojistného u osob samostatně výdělečně
činných.
Hlavní změna spočívá ve stanovení
nového postupu placení záloh na pojistné
osobami samostatně výdělečně
činnými, neboť je třeba reagovat na
nové podmínky účasti těchto
osob na důchodovém pojištění,
která se bude posuzovat podle příjmu dosaženého
v příslušném kalendářním
roce, nikoli jako dosud podle příjmu za předchozí
kalendářní rok.
Dále se upravuje placení pojistného na důchodové
pojištění u nové kategorie osob účastných
důchodového pojištění, a to u
osob, které podaly přihlášku k dobrovolné
účasti na tomto pojištění. Osoby
dobrovolně účastné důchodového
pojištění nebudou přitom platit pojistné
na nemocenské pojištění, ani příspěvek
na státní politiku zaměstnanosti.
Změny dalších dotčených zákonů
se navrhují již v menším rozsahu.
V zákoně o nemocenském pojištění
zaměstnanců se formulačně upravuje
okruh pojištěných osob podle dikce zákona
o důchodovém pojištění. To platí
obdobně i pro úpravu zákona o všeobecném
zdravotním pojištění v čl. VI.
Změny občanského soudního řádu
a zákona o soudních a správních poplatcích
jsou jen dílčí a čistě formulační,
neboť se reaguje na nový pojem - důchodové
pojištění.
V čl. X se řeší placení pojistného
na důchodové pojištění za dobu
zaměstnání v cizině před prvním
květnem 1990, neboť zákon o důchodovém
pojištění předpokládá
zápočet této doby jen za podmínky
zaplacení pojistného. Přitom se vychází
z úpravy navrhované pro placení pojistného
osobami dobrovolně účastnými důchodového
pojištění.
Čl. XI obsahuje obvyklá přechodná
ustanovení, která se týkají zejména
změn vyplývajících z úprav
v zákoně na pojistné v sociálním
zabezpečení a příspěvků
na státní politiku zaměstnanosti.
Pokud jde o účinnost předloženého
návrhu zákona, navrhuje se vzhledem k uvedeným
vazbám na zákon o důchodovém pojištění
shodně s tímto zákonem. Tolik, pane předsedající,
úvodní slovo.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu ministrovi. Nyní prosím zpravodaje garančního
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví,
pana poslance Jindřicha Němčíka, aby
se ke zprávě o projednání návrhu
ve výborech vyjádřil a přednesl návrh
postupu dalšího projednání.
Poslanec Jindřich Němčík: Pane
předsedající, dámy a pánové,
obdobně jako tomu bylo u předchozího návrhu
zákona, i zde byla vzhledem k projednávání
návrhu zákona ve výborech zpracována
zpráva o projednání vládního
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňují některé zákony v
souvislosti s přijetím zákona o důchodovém
pojištění, kterou máte předloženou
jako tisk 1802.
Návrhem zákona se zabýval výbor pro
sociální politiku a zdravotnictví, který
doporučuje Poslanecké sněmovně návrh
zákona s připomínkami přijmout. Dále
výbor pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu, který doporučuje
Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas
s vládním návrhem. Hospodářský
výbor rovněž doporučuje, aby Poslanecká
sněmovna vládní návrh projednávala.
Zemědělský výbor a zahraniční
výbor vzaly vládní návrh na vědomí.
Ústavně právní výbor, výbor
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí a výbor petiční,
pro lidská práva a národnosti přerušily
projednávání vládního návrhu.
Rozpočtový výbor návrh neprojednával
a branný a bezpečnostní výbor po projednání
nepřijal žádné usnesení vzhledem
k tomu, že nebyl usnášeníschopný.
Vzhledem k těmto skutečnostem - obdobně jako
u předchozího návrhu zákona - doporučuji,
abychom tuto předlohu, tisk 1674, projednávali ve
znění usnesení garančního výboru,
tedy výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.
Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Němčíkovi. Rozhodneme o procedurálním
návrhu na projednávání, jak jsme to
učinili v předchozím projednávaném
bodu. Procedurální návrh pana poslance Němčíka
jste slyšeli. Myslím, že nezbývá
než o něm dát hlasovat. Je zde požadavek
na odhlášení. Vyhovuji a prosím o nové
přihlášení. Rozhodneme o procedurálním
návrhu pana poslance Němčíka na projednávání
tohoto bodu, jak jste právě slyšeli.
Kdo je pro tento návrh, ať to dá najevo v hlasování
č. 343. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji. Hlasování je skončeno.
Procedurální návrh byl přijat poměrem
hlasů 77 pro, 19 proti, 20 se zdrželo hlasování.
Budeme tedy projednávat ve znění doporučení
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Písemně
se mi přihlásili páni poslanci Raška
a Štrait. Prosím pana poslance Rašku, aby se
ujal slova. Další písemné přihlášky
do rozpravy nemám.
Poslanec Miroslav Raška: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, v souvislosti
s návrhy, které zazněly k tisku 1574, si
dovoluji předložit několik pozměňovacích
návrhů k tisku 1674, ve znění usnesení
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.
Návrh změn v článku 1. V čl.
1 se vkládá nový bod 1, který zní:
"1. § 54 a 55 včetně nadpisu a poznámek
pod čarou znějí: Úprava důchodů,
které jsou jediným zdrojem příjmů.
§ 54: Je-li starobní, plný invalidní,
vdovský, vdovecký důchod nebo úhrn
sirotčích důchodů náležejících
oboustranně osiřelému dítěti
jediným zdrojem příjmu důchodce a
nedosahuje měsíčně částky
uvedené v odst. 3, zvyšuje se na tuto částku;
má-li důchodce též jiný důchod
nebo jiný příjem a úhrn důchodu
a jiného příjmu nedosahuje měsíční
částku uvedenou v odst. 3, zvyšuje se důchod
tak, aby tento úhrn činil částku uvedenou
v odst. 3.
Odstavec 2: Je-li na starobní nebo plný invalidní
důchod, který nedosahuje měsíční
částky uvedené v odstavci 3, odkázán
též rodinný příslušník
důchodce, zvyšuje se na tuto částku;
má-li důchodce nebo takový rodinný
příslušník též jiný
důchod nebo příjem a nedosahuje měsíčně
částku uvedenou v odst. 3, zvyšuje se důchod
tak, aby tento úhrn činil částku uvedenou
v odst. 3. Splňují-li podmínky pro zvýšení
důchodu oba manželé, zvýší
se jen důchod náležející manželovi,
a to o rozdíl mezi částkou uvedenou v odst.
3 a úhrnem důchodu a jiných příjmů
manželů.
Odstavec 3: Částkou podle odst. 1 se rozumí
částka životního minima stanovená
podle zákona o životním minimu odkaz na 50
- která je platná pro jednotlivého občana
staršího 26 let. Částkou podle odst.
2 se rozumí částka odpovídající
součtu dvojnásobku částky potřebné
k zajištění výživy a ostatních
základních osobních potřeb občanů
starších 26 let a částky potřebné
k zajištění nezbytných nákladů
na domácnost, žijí-li v domácnosti dvě
osoby, stanovený podle zákona o životním
minimu - odkaz 50.
Odstavec 4: Důchod se zvyšuje podle odstavců
1 a 2 jen tehdy, nemůže-li si důchodce, který
není poživatelem starobního důchodu
nebo plného invalidního důchodu, pro stáří,
zdravotní stav nebo jiné vážné
důvody, zvýšit životní úroveň
vlastní prací. To platí obdobně i
pro rodinného příslušníka důchodce.
Odstavec 5: Při zvýšení důchodu
z důvodu jediného zdroje příjmu se
nepřihlíží k příjmu z
výdělečné činnosti důchodce
staršího 70 let a jeho rodinného příslušníka
staršího 70 let nebo z pracovní činnosti
nepřesahující 60 pracovních dnů
v kalendářním roce.
Odstavec 6: Zvýšení důchodů z
důvodu jediného zdroje příjmu se nezapočítává
do výše důchodu rozhodné pro výpočet
jiných důchodů z důchodového
pojištění.
Odstavec 7: Dojde-li ke změně částek
životního minima uvedených v odst. 3, upraví
se výše důchodů, které jsou jediným
zdrojem příjmu, od splátky důchodu
splatné v kalendářním měsíci,
v němž k této změně došlo.
§ 55:
Odstavec 1: Důchody uvedenými v § 54 se rozumí
důchody z důchodového pojištění
- odkaz na 51.
Odstavec 2: Jiným příjmem podle § 54
odstavec 1 a 2 se rozumí
a) čistý příjem z jakékoli
výdělečné činnosti
b) výživné a příspěvek
na výživu rozvedeného manžela a neprovdané
matce
c) čistý příjem z nemovitostí
a příjmy z pronájmů
d) peněžité částky nemocenského
pojištění (péče) nahrazující
pracovní příjem
e) náhrada za ztrátu na výdělku
f) náhrada za ztrátu na důchodu
g) důchod vyplácený z ciziny a dávka
(renta) poskytovaná z ciziny jako odškodnění
za ztrátu výdělečné schopnosti
způsobenou pracovním úrazem nebo válečným
poškozením
h) výsluhový přídavek ve stavebnictví
a jiné obdobné příspěvky k
důchodu poskytované podle zvláštních
předpisů
i) opakující se dávky státní
sociální podpory s výjimkou přídavku
na dítě
j) stipendium s výjimkou prospěchového stipendia
k) příjem (odměna) žáka (studenta)
v období odborného výcviku na produktivních
činnostech
l) naturální požitky, a to hodnotou, jakou
se započítávají pro účely
daně z příjmu fyzických osob
m) opakující se plnění ze zákonné
odpovědnosti včetně pojistného plnění
a pravidelné plnění z pojištění
osob a penzijního připojištění
se státním příspěvkem,
n) hmotné zabezpečení uchazečů
o zaměstnání,
r) příjmy z kapitálového majetku.
Odstavec 3. Za rodinné příslušníky
důchodce podle § 54 odst. 2 se považují,
pokud žijí s důchodcem ve společné
domácnosti a jsou na něho odkázáni
výživou,
a) manželka (manžel),
b) děti, vnuci a sourozenci, jde-li o nezaopatřené
děti podle zákona o důchodovém pojištění
- odkaz na 52,
c) rodiče, prarodiče, tchán a tchýně,
zeť a snacha,
d) sestra nebo dcera ovdovělého, rozvedeného
nebo svobodného důchodce, která pečuje
o jeho nezaopatřené dítě ve věku
do skončení povinné školní docházky,
e) družka (druh), pokud žije s důchodcem alespoň
tři měsíce a nemá důchod ani
jiný příjem.
Za čtvrté. Podmínka společné
domácnosti podle odst. 3 se považuje za splněnou,
pokud důchodce a jeho rodinný příslušník
žijí v témže ústavním zařízení.
Pod čarou:
odkaz 50: § 3 zákona č. 463/1991 Sb., o životním
minimu,
odkaz 51: § 4 odst. 1 zákona č., které
ještě neznáme/1995 Sb., o důchodovém
pojištění,
odkaz 52: § 20 zákona téhož, o kterém
jsem hovořil u odkazu 51.
Dosavadní body 1 - 7 se označují jako body
2 - 8. Dosavadní poznámka č. 50, odkaz 50,
se nově označuje jako poznámka či
odkaz 53 a zní:
50: § 15 a § 107 odst. 2 zákona č. které
neznáme o důchodovém pojištění
/1995 Sb.
Dosavadní poznámky 51 - 54 se nově označují
jako poznámky 54 - 57.
Další návrh se týká změn
v čl. II. V článku II. vložit za bod
12 novy bod 13 tohoto znění: 13. V § 8 se na
konci připojuje nový odst. 10, který zní:
odst. 10. Při posuzování plné invalidity
a částečné invalidity podle odst.
1 musí lékaři okresních správ
sociálního zabezpečení vycházet
z lékařských zpráv a posudků
vypracovaných odbornými lékaři o zdravotním
stavu občanů.
Za prvé. V bodu 26 se v § 36 písm. q) vypouštějí
slova "kterým náleží hmotné
zabezpečení uchazečů o zaměstnání"
a slova "který vyplácí toto hmotné
zabezpečení".
Za druhé. Body 29 - 40 se vypouštějí.
Za třetí. V bodu 35 se v § 38 odst. 3 na konci
připojují tato slova "a dobu, po kterou toto
hmotné zabezpečení nenáleželo"
Za čtvrté. V bodě 39 se na konci § 41
odst. 1 připojuje věta: "Vstoupí-li
k organizaci do zaměstnání poživatel
důchodů, jemuž byl důchod upraven z
důvodu jediného zdroje příjmu, je
povinna ohlásit též tuto skutečnost;
to platí v případě, byl-li důchod
z tohoto důvodu upraven rodinnému příslušníku
tohoto důchodce."
Bod pět. V bodě 90 se v § 120 odst. 1 za slovo
"výdělku" vkládají slova
"nebo výše měsíčního
vyměřovacího základu pro zálohy
na pojistné na důchodové pojištění
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti".
Návrh změn v čl. V. V návaznosti na
pozměňovací návrh k čl. l,
který se týkal úpravy důchodů,
které jsou jediným zdrojem příjmu,
je třeba vypustit změnu § 7 odst. 4 zákona
o sociální potřebnosti, která je obsažena
v čl. V. Zůstane též zachováno
původní znění tohoto ustanovení,
které váže výši příspěvku
při péči o blízkou osobu na důchod
upravený jako jediný zdroj příjmu.
Návrh změn v čl. XI - přechodná
ustanovení. V čl. XI se vkládá nový
odst. 1, který zní: "Odst. 1. Částka,
na níž se upravují důchody podle čl.
l bod 1, činí nejméně 2 720 Kč
měsíčně, jde-li o úpravu důchodu,
který je jediným zdrojem příjmu důchodce
a není na něj odkázán rodinný
příslušník důchodce, a nejméně
4 880,- Kč měsíčně, jde-li
o úpravu důchodu, který je jediným
zdrojem příjmu důchodce v ostatních
případech.
Dosavadní odst. 1 - 9 se označují jako odst.
2 - 10.
Pane předsedající, to jsou všechny změny,
které navrhuji k projednání.