Předseda PSP Milan Uhde: 15. hlasování
na této schůzi. Kdo podporujete návrh pana
poslance Recmana, zvedněte ruku a stiskněte tlačítko.
Kdo je proti tomuto návrhu? 15. hlasování
skončilo.
Ze 175 přítomných 64 pro, 103 proti. Návrh
nebyl přijat.
Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Tomáš Ježek: Druhý návrh
pana kolegy Recmana má 2 varianty. Navrhuje se, aby částka
16 miliard 848 miliónů 200 tisíc byla nahrazena
podle první varianty částkou 17 miliard 696
miliónů 100 tisíc korun. S tímto návrhem
nesouhlasím.
Předseda PSP Milan Uhde: 16. hlasování
na této schůzi. Druhý návrh pana poslance
Recmana.
Kdo jej podporuje, ať stiskne tlačítko a zvedne
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 16. hlasování
skončilo.
Ze 174 přítomných bylo 65 pro, 103 proti.
Ani tento návrh nebyl přijat. Prosím, pane
zpravodaji.
Poslanec Tomáš Ježek: Třetí
návrh pana kolegy Recmana se týká bodu II,
kde navrhuje, aby text "v § 2, v §3 a v §
4" byl nahrazen textem "v § 2, v § 3 odst.
B a v 4". S tímto návrhem nesouhlasím.
Pan ministr také ne.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Recman chce
upřesnit svůj návrh.
Poslanec Svatomír Recman: Já jsem, pane předsedo,
chtěl říci, že v bodě 2, který
jsme projednávali, jsem dával 2 varianty. Variantu
A - 17 miliard 696 miliónů jsme měli, ale
nehlasovali jsme o variantě B - 17 348 miliónů
200 tisíc Kč.
Poslanec Tomáš Ježek: Já se omlouvám
panu kolegovi Recmanovi. Začali jsme hlasovat o variantě
A, ale o variantě B jsme nehlasovali. Prosím, pane
předsedo, abychom dali ještě hlasovat o variantě
B, tj. 17 miliard 348 miliónů 200 tisíc.
Já nesouhlasím. Vězme, že vždy
jakékoliv schválení tohoto čísla
znamená vrátit rozpočet vládě.
Pan ministr nesouhlasí, já také ne.
Předseda PSP Milan Uhde:
17. hlasování se týká variantního návrhu pana poslance
Recmana.
Kdo podporujete tento návrh, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 17.
hlasování skončilo.
174 přítomných, z toho 64 pro, 101 proti.
Návrh nebyl přijat. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Tomáš Ježek: Jako třetí
návrh navrhl pan kolega Recman nahradit text v II textem
tohoto znění: "V § 2, v § 3 a v §
4" nahradit textem "v § 2, v § 3, odst. B
a v § 4". S tímto návrhem nesouhlasím
a pan ministr také ne.
Předseda PSP Milan Uhde: 18. hlasování
na této schůzi.
Kdo podporujete tento návrh, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 18.
hlasováni skončilo.
54 pro, 109 proti. Návrh nebyl přijat. Prosím,
pane zpravodaji.
Poslanec Tomáš Ježek: Ve 4. návrhu
navrhuje pan kolega Recman doplnit bod II, ve kterém Poslanecká
sněmovna upravuje zmocnění vlády popř.
ministra financí k úpravě závazných
ukazatelů státního rozpočtu takto:
III. upravuje zmocnění výkonných orgánů
uvedené v § 3 odst. A vládního návrhu
zákona podle sněmovního tisku 1936 takto:
Za text "výdajů státního rozpočtu"
se doplňuje text "a rovněž překročení
celkových příjmů a celkových
výdajů státního rozpočtu o
1%".
S tímto návrhem nesouhlasím. Pan ministr
také ne.
Předseda PSP Milan Uhde: 19. hlasování
na této schůzi. Další návrh,
který byl předložen k vašemu posouzení.
Kdo jej podporuje, ať stiskne tlačítko a zvedne
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 19. hlasování
skončilo.
Ze 174 přítomných bylo 65 pro, 99 proti.
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Tomáš Ježek: V 5. návrhu
navrhl pan kolega Recman doplnit nový bod IV. ve znění:
"IV. vrací vládě České
republiky návrh státního rozpočtu
na rok 1996 k zapracování změn v termínu
do 10. 11. 1995."
(Hlas z pléna: O tom nejde hlasovat.)
Já vím, že o tom nejde hlasovat.
Předseda PSP Milan Uhde: O tom nemůžeme
hlasovat, protože žádná změna nebyla
schválena, takže není s čím to
vládě zasílat.
Poslanec Tomáš Ježek: Všechno to
byly vesměs změny na implicitní vrácení,
takže žádný návrh nebyl schválen,
takže se nedá hlasovat.
6. a poslední návrh pana kolegy Recmana a poslední
návrh vůbec se týkal bodu III, který
se má přečíslovat na V, o čemž
se nedá hlasovat, neboť nebyly schváleny jeho
návrhy.
Tím jsme, pane předsedo, vyčerpali všechny
pozměňovací návrhy. Žádný
z nich nebyl přijat, což znamená, že se
dále ubíráme podle varianty č. 1,
jak jsme si ji na minulé schůzi Poslanecké
sněmovny schválili a můžeme nyní
přistoupit k hlasování o návrhu, jak
jej předložil rozpočtový výbor
a jak jsem ho už dnes četl. Myslím si, že
bude dobré ho přečíst ještě
jednou.
Předseda PSP Milan Uhde: Jsem přesvědčen,
pane zpravodaji, že ho máme každý písemně
před sebou, že spíš zbývá
zvážit, zda budeme hlasovat o celku, nebo o jednotlivých
částech oddělených římskými
číslicemi. Obojí možnost je nasnadě.
Poslanec Tomáš Ježek: Pane předsedo,
myslím, že je třeba dát hlasovat výlučně
jako o návrhu jako celku, protože je to skutečně
soustava, kterou nelze rozdělit na jednotlivé části.
Doporučuji k přijetí.
Předseda PSP Milan Uhde: Ano. Budeme hlasovat o
celku. 20. hlasování. Předloženo bylo
usnesení Poslanecké sněmovny, jak je navrhl
rozpočtový výbor a jak jej máte před
sebou v písemném vyhotovení.
Ptám se vás, kdo podporuje tento návrh usnesení,
ať to dá najevo stisknutím tlačítka
a zvednutím ruky. Kdo je proti tomuto návrhu? 20.
hlasování skončilo.
Ze 172 přítomných bylo 103 pro, 57 proti.
Návrh byl přijat.
Děkuji panu místopředsedovi vlády
a panu ministru financí. Děkuji panu zpravodajovi.
Zkušenost tohoto projednávání musíme
zobecnit, protože si myslím, že jsme nešli
nejjednodušší cestou, že tam byly určité
chyby, ale poučíme se z nich, vyvodíme z
toho závěr.
Pan poslanec Honajzer požádal o slovo a já
mu je udělím. Pan místopředseda Vlach
chce mluvit k proceduře? Ne. Ještě k hlasování.
V tom případě bych dal přednost panu
místopředsedovi.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Prosím
o trochu tolerance. Předtím jsem mlčel, protože
už jsem nechtěl vyhrocovat atmosféru, ale když
jsem byl tak mile napaden a dokonce v rozporu se zákonem
osloven, tak mi dovolte zareagovat na tři věci,
které tady zazněly.
Za prvé jsem nechtěl, jak o tom mluvil jeden nejmenovaný
poslanec, žádného poslance znehodnotit. Nechtěl
jsem, věřte nevěřte, ani omezovat
demokracii. Pro mne celá rozprava, která proběhla
a kterou jsem pozorně poslouchal, byla návodem na
to, jak budu hlasovat v závěrečném
hlasování. Pokud bych byl argumenty, které
padaly, přesvědčen o tom, že nemám
podpořit kladný návrh, hlasoval bych jinak.
K poznámce "živný výklad"
bych vlastně suspendoval všechny návrhy, které
padly. Chtěl bych upozornit, že tímto způsobem
samozřejmě postupujeme při každé
plenární schůzi mnohokrát na základě
ustanovení jednacího řádu, která
říkají, že je-li jeden návrh
přijat, o ostatních už se nehlasuje. A pokud
bychom chtěli důsledně dodržet §
72, o kterém tady byla řeč, upozornil bych
na to, že se mělo hlasovat o návrzích
tak, jak padaly v tom pořadí a jako první
návrh - zde není možno hovořit o protinávrhu
- padl návrh, který přednesl pan zpravodaj.
To je jen několik poznámek ode mne. Omezovat demokracii
jsem skutečně nechtěl, vždyť mne
přece znáte. (Potlesk.)
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Honajzer dává
přednost panu poslanci Kužílkovi.
Poslanec Oldřich Kužílek: Pane předsedo,
máme asi 40 vteřin do 19. hodiny, což je limit,
do kterého se můžeme na návrh 60 poslanců
nebo dvou klubů usnést o tom, že se může
hlasovat o mezinárodní smlouvě, která
nás čeká, případně o
zákonech i po 19. hodině. Tento návrh nebyl
předložen a nebylo o něm hlasováno.
Dávám tedy tento návrh a prosím, jestli
by se mohlo těchto 60 poslanců vyjádřit
k tomu jestli tento návrh podporuje. Už je ale 19.00
hodin, už je pozdě, bohužel.
Předseda PSP Milan Uhde: Prosím pana poslance
Honajzra, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Honajzer: Pane předsedo,
kolegyně a kolegové, je vidět, že není
dobré být vždycky vstřícný.
Přihlásil jsem se do rozpravy proto, abych podal
procedurální návrh, abychom hlasovali v tomto
okamžiku o dalším programu. Chtěl jsem
sněmovnu požádat, aby nechala na programu onu
zmiňovanou leteckou smlouvu a aby dnes hlasovala pouze
o bodu, který je zařazen jako bod 7 - o bodu potvrzení
funkce předsedy hospodářského výboru.
Jedná se prakticky o ratifikaci, volba proběhla
ve výboru. Mám informace z volební komise,
že ne zdaleka všechno, co jsme chtěli mít
na programu je možné poté, jak komise dnes
zasedala. Protože jsou tam přímé souvislosti,
chtěl jsem požádat sněmovnu, aby ostatní
tři body odložila na dalších schůzi,
čili abychom, pokud je to možné, hlasovali
dnes o letecké smlouvě, potvrdili předsedu
hospodářského výboru a tím
pro dnešní den skončili. Děkuji vám
za vstřícnost.
Předseda PSP Milan Uhde: Připomínám,
že jsem svůj návrh, abychom jednali do 23.45
hodin, myslel v souladu s celým § 53, to znamená,
že překročíme termín 19.00 hodin
i 21.00 hodin. Takto to bylo míněno a prosím,
abychom se drželi smyslu, a nikoli dogmaticky vykládané
litery.
To však nebráni hlasovat o procedurálním
návrhu pana poslance Honajzra. Připojuji k tomu
ale upozornění, že odpověď na interpelaci
nemůžeme vypustit, protože to je ze zákona
povinnost. Připojuji tedy tento bod k návrhu pana
poslance Honajzra. Jednali bychom tedy o mezinárodni letecké
smlouvě, o potvrzení volby předsedy hospodářského
výboru a vyslechli bychom si reakci pana poslance Seifera
na odpověď, které se mu dostalo od pana místopředsedy
Kalvody. Takto zní procedurální návrh.
Dávám o něm hlasovat ve 21. hlasování.
Kdo jej podporuje, stiskněte tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
21. hlasování skončilo. Ze 166 přítomných
bylo 116 pro a 14 proti.
Návrh byl přijat a já prosím, abychom
přistoupili k dalšímu bodu, který se
nazývá
1. Dodatkovým protokolem k Mezinárodní
úmluvě o spolupráci při zajišťování
bezpečnosti letového provozu - EUROCONTROL (Brusel,
13. prosince 1960) podepsaným v Bruselu dne 6. července
1970,
2. Protokolem o změnách dodatkového protokolu
k Mezinárodní úmluvě o spolupráci
při zajišťování bezpečnosti
letového provozu - EUROCONTROL (Brusel, 13. prosince 1960)
podepsaným v Bruselu dne 21. listopadu 1978 a
3. Protokolem doplňujícím Mezinárodní
úmluvu o spolupráci při zajišťování
bezpečnosti letového provozu - EUROCONTROL (Brusel,
13. prosince 1960), podepsaným v Bruselu dne 12. února
1981, včetně jeho příloh k prvému
čtení
Návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk
1939. Předložený návrh uvede ministr
dopravy pan Vladimír Budinský.
Ministr dopravy ČR Vladimír Budinský:
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, dovolil jsem si připravit pro vás graf,
kterým jsem chtěl demonstrovat nutnost a naléhavost
přijetí této mezinárodní smlouvy,
který ukazuje, jak rostou traťové pohyby letadel
v našem vzdušném provozu.
Letecká doprava patří mezi nejprogresivněji
se rozvíjející dopravní obory. Tomu
odpovídá i vývoj v České republice,
kde v současné době počet pohybů
ve vzdušném prostoru překračuje 170
tisíc a počet pohybů na letištích
80 tisíc. Znamená to tedy, že denně
je v našem vzdušném prostoru v pohybu 551 letadel,
tedy každé tři minuty jedno letadlo. Roste
také počet cestujících, kdy za pět
let se počet cestujících téměř
ztrojnásobil a letos překročíme hranici
třech milionů.
EUROCONTROL je organizace, která má dnes hlavní
slovo v managementu evropské letecké dopravní
infrastruktury. Jejím posláním je vytvoření
jednotného a koordinovaného systému řízení
letového provozu v Evropě. Nárůst
provozu vyvolává značné problémy
ve vzdušném prostoru Evropy a proto ministři
dopravy členských států rozhodli v
roce 1993 o zavedení harmonizovaného a integrovaného
systému řízení letů v rámci
evropského regionu. Rozpracováním materiálů
pověřili organizaci EUROCONTROL.
V návaznosti na uvedená opatření byl
schválen návrh na přístup České
republiky k Mezinárodní úmluvě o spolupráci
při zajišťování bezpečnosti
leteckého provozu - Evropské organizace pro bezpečnost
leteckého provozu - EUROCONTROL a k mnohostranné
úmluvě o letových poplatcích - CRCO.
Po projednání a souhlasu stálé komise
EUROCONTROL bylo usnesením vlády ČR ze dne
13. září 1995 zpřesněno znění
III. usnesení vlády číslo 633/1994
a předseda vlády byl pověřen předložením
materiálu předsedovi Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
parlamentem.
13. září došlo k rozhodnutí a
tento materiál byl dne 28. 9. 1995 předán
do parlamentu se žádostí o projednání
tak, aby ratifikační listiny mohly být uloženy
u depozitáře do konce listopadu 1995.
Potřebujeme tedy, aby na schůzi, která bude
na začátku listopadu, byla úmluva schválena,
aby mohla být ve Sbírce zákonů, aby
mohla být přeložena a uložena u depozitáře,
kterým je vláda Belgického království.
V současné době je dohodnuto a připraveno
od 1. ledna 1996 vybírání navigačních
poplatků pro Českou republiku prostřednictvím
Centrální kanceláře pro výběr
letových poplatků a dále naše zapojení
do dalších struktur EUROCONTROL.
Více než 80% uživatelů vzdušného
prostoru jsou zahraniční společnosti, které
nemají v ČR své sídlo a území
našeho státu pouze přelétávají.
Vymáhání poplatků za poskytování
služeb je v některých případech
značně problematické, členství
v EUROCONTROL a CRCO usnadňuje vymáhání
pohledávek, protože dlužníkovi je možno
omezit vstup do vzdušného prostoru větši
části Evropy, případně můžeme
použit ustanovení britského práva na
zadržení letadla, pokud přistane na britském
území.
Členství České republiky v EUROCONTROL
od 1. ledna má zásadní význam a přístup
ČR kromě toho významně přispěje
k provozní i technické harmonizaci a integraci systému
řízení letového provozu se západní
Evropou a Evropskou unií. Doporučujeme přístup
ČR podle předloženého návrhu
schválit. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
Vladimíru Budinskému a připomínám,
že organizační výbor určil zpravodajem
pro první čtení pana poslance Ladislava Blažka
a navrhl, aby sněmovna tento sněmovní tisk
přikázala k projednání hospodářskému
výboru. Žádám, aby se slova ujal zpravodaj
pan poslanec Ladislav Blažek. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ladislav Blažek: Pane předsedo, vážené
kolegyně a kolegové, po vyčerpávající
zprávě pana ministra doporučuji tuto úmluvu
k dalšímu projednávání Poslanecké
sněmovně a doporučuji schválit návrh
organizačního výboru, aby tato úmluva
byla přikázána k projednávání
hospodářskému výboru. Děkuji
za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Ano, otevírám
obecnou rozpravu. Kdo se do ní hlásí? Hlásí
se pan poslanec Exner, má slovo.
Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, pane
ministře, dámy a pánové, v příloze
k dopisu, který nám k této problematice poslal
pan ministr dopravy pan ing. Vladimír Budinský s
datem 12. října 1995, se konstatuje, že dřívější
vstup do EUROCONTROL nebyl možný, neboť EUROCONTROL
pracuje v úzké souvislosti s NATO. Chtěl
bych vysvětlit tento argument vzhledem k tomu, že
podle předkládací zprávy již
v současné době v rámci EUROCONTROL
jsou zapojeny státy, jako např. Kypr, Švýcarsko
a Maďarsko, kde pravděpodobně tato otázka
byla překonána. V dalším se pak již
tímto argumentem ani v rámci předloženého
materiálu, ani jinde nepracuje.
Také bych se chtěl zeptat na to, jak je ctěn
postup možnosti schválit nebo neschválit, respektive
ratifikovat nebo neratifikovat tuto dohodu vzhledem ke skutečnosti,
že jsou již skutečností některé
kroky, jako např. je uvedeno rovněž v dopise,
že skutečností je, že od 1. ledna 1996
budou veškeré letové poplatky účtovány
již cestou EUROCONTROL. Vidím v tom určitý
nátlak na Poslaneckou sněmovnu, i když proti
schválení přístupu k této dohodě
nic nemám a budu pro to hlasovat.
Předseda PSP Milan Uhde: Ano, pan poslanec Exner
ukončil svůj příspěvek. Další
příspěvky do rozpravy nejsou. Rozpravu uzavírám.
Táži se pana ministra, zda si přeje odpovědět,
pronést závěrečné slovo, má
k tomu příležitost.
Ministr dopravy ČR Vladimír Budinský:
Ano, pane předsedo, ten dřívější
vstup, že nebyl možný vzhledem k NATO, ten nebyl
možný tehdy, když jsme byli součástí
Varšavské smlouvy a patřili jsme k jiné
straně rozdělené Evropy. Ten se váže
tedy k těm historickým datům, neboť
jak víte, ty smlouvy EUROCONTROL byly podepsány
v 70. letech. Dokonce začátek toho jednání
byl už v 60. letech. A pokud vnímáte to, že
řízení letového provozu a ministerstvo
se připravuje na ten vstup, jako nátlak, tak se
trošku omlouvám. Snažili jsme se skutečně
od nového kalendářního roku zavést
režim, který je kompatibilní k Evropské
unii. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Chce pan zpravodaj k tomu
ještě něco říci? Rozprava byla
krátká, ale máte právo promluvit.
Poslanec Ladislav Blažek: Já bych se jenom
přimlouval za to přijetí, protože je
to velice nutná smlouva. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Protože v rozpravě
nebyly vzneseny žádné jiné návrhy,
předkládám k vašemu hlasování
usnesení tohoto textu:
Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání hospodářskému
výboru.
Odhlašuji vás a prosím, abyste se nově
zaregistrovali. Počet přítomných v
sále se pronikavě změnil. Jsme schopní
usnášení, a budeme tedy hlasovat o návrhu
usnesení, které přednesl pan společný
zpravodaj a já jsem vám je připomněl.
22. hlasování na této schůzi - kdo
souhlasíte s tímto usnesením, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? 22. hlasování skončilo, z
97 přítomných bylo 96 pro, nikdo proti. Návrh
byl přijat.
Děkuji panu ministru dopravy ing. Vladimíru Budinskému.
Děkuji panu poslanci Ladislavu Blažkovi a přikročíme
k dalšímu bodu, a to ve smyslu upraveného pořadu
naší 35. schůze.
Jde o bod pod názvem
Dnes v dopoledních hodinách proběhla volba
předsedy hospodářského výboru
Poslanecké sněmovny. Příslušné
usnesení výboru vám bylo rozdáno.
Žádám předsedu volební komise
Poslanecké sněmovny poslance Roberta Koláře,
aby sněmovnu informoval o výsledku hlasování.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedo, vážení páni ministři,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, dovolte, abych vás seznámil s výsledkem
hlasování při volbě předsedy
hospodářského výboru, která
proběhla dnes dopoledne. Na funkci předsedy hospodářského
výboru obdržela volební komise dva návrhy,
a sice návrh na pana kolegu Josefa Holuba a na pana kolegu
Františka Brožíka. Při volbě bylo
vydáno 20 hlasovacích lístků, odevzdáno
bylo 20 hlasovacích lístků. Pro navržené
kandidáty byly hlasy odevzdány takto: pro pana Josefa
Holuba 12 platných hlasů, pro pana Františka
Brožíka 7 platných hlasů, 1 odevzdaný
hlas nehlasoval pro žádného z navržených
kandidátů. Hospodářský výbor
zvolil za svého předsedu pana Josefa Holuba.
Předseda PSP Milan Uhde: Já se táži,
zda má k této přednesené informaci
někdo dotaz nebo připomínku. Je otevřena
rozprava. Nikdo se však do ní nehlásí,
pozoruji-li správně, rozpravu proto uzavírám
a předložím vám usnesení, které
zní:
Poslanecká sněmovna potvrzuje ve funkci předsedy
hospodářského výboru Poslanecké
sněmovny poslance Josefa Holuba, zvoleného v 53.
schůzi tohoto výboru dne 18. října
1995.
23. hlasování na této schůzi - kdo
potvrzujete toto usnesení a souhlasíte s ním,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu?
23. hlasování skončilo. Ze 109 přítomných
bylo 86 pro, 7 proti. Volba byla potvrzena.
Mám ještě technické oznámení.
Na začátku schůze jsem opomněl uvést,
že mezi omluvené poslance patří také
poslanec Libor Novák starší, který byl
vyslán jako vedoucí delegace do Rady Evropy a samozřejmě
takové poslání zakládá jeho
omluvu na této schůzi.
Přistoupíme k poslednímu bodu, a to je
Na pořad jednání 35. schůze Poslanecké
sněmovny je na vznesenou interpelaci předložena
jedna odpověď, s níž poslanec není
spokojen.
Z toho důvodu požádal o zařazení
na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
Přistoupíme k projednávání
této odpovědi. (Hluk v sále.) Prosím
o klid. Je to poslední bod.
Místopředseda vlády Jan Kalvoda odpověděl
na interpelaci poslance Pavla Seifera ve věci zahraničního
vysíláni Českého rozhlasu - sněmovní
tisk 1863. Odpověď se předkládá
jako sněmovní tisk 1863 A. Pan poslanec Seifer sdělil,
že s odpovědí nesouhlasí. Otevírám
k tomu rozpravu. Kdo se do ní hlásí? Hlásí
se pan poslanec Seifer sám. Prosím, má slovo.
Poslanec Pavel Seifer: Vážený pane předsedo,
vážení páni ministři, dámy
a pánové, nechci zdržovat v tak pozdní
noční hodinu, nicméně bych chtěl
jenom upřesnit, že v interpelaci jsem se tázal
na to, podle jakého právního ustanovení
vlastně existuje vysílání do zahraničí.
Pro upřesnění - máme zde duální
systém, veřejnoprávní vysílání
rozhlasové a televizní a soukromé. Vysílání
do zahraničí není ani jedno ani druhé.
Ze zákona o některých opatřeních
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání,
který novelizoval zákon ČNR o rozhlasovém
vysílání, bylo umožněno, aby
Český rozhlas v roce 1993 vysílal zahraniční
vysílání na zakázku vlády.
Tento systém byl přijat zákonem na ten určený
rok a Český rozhlas provozoval toto vysílání.
Na další rok byl vypsán konkurs na provozovatele
tohoto vysílání. Vyhrál to Český
rozhlas a vyhrál to i pro rok letošní. Nicméně
otázkou zůstává, podle jakého
právního řádu toto vysílání
probíhá. Smlouva byla uzavřena mezi Úřadem
české vlády a Českým rozhlasem.
Kontrolu má provádět ministerstvo zahraničních
věcí, které k tomu zřídilo
jakousi konzultační radu. Myslím si, že
toto vysílání jde mimo rámec, mimo
kontrolu parlamentu a že to je věc, kterou by bylo
potřeba upravit zákonem.
Proto jsem požádal pana místopředsedu
Kalvodu, aby se na tuto problematiku podíval. Odpověděl
mi s tím, že mi sdělil to, co jsem věděl,
v podstatě k tomu nezaujal stanovisko. Postoupil otázku
ministerstvu zahraničních věcí, ministerstvu
kultury a dalším orgánům, z nichž
nevyplynulo ani jednou vyjasnění, podle jakého
právního řádu toto zahraniční
vysílání funguje.
Otázka zahraničního vysílání
vůbec byla na programu zahraničního výboru,
byl to širší problém prezentace státu
do zahraničí, kde představitelé ministerstva
zahraničních věcí nedokázali
předložit materiál, který by uspokojil
výbor. Musí vypracovat nový návrh,
aby vůbec řekli, proč, kam, z jakých
důvodů atd. vysíláme. Ale to je trochu
jiná otázka. Ale já jsem se ptal na základní
otázku. podle jakého právního řádu.
Odpověď mě neuspokojila a chtěl bych
tímto požádat jak vládu, tak parlament,
aby se zamyslely a upravily tento zákon. Nejsem proti vysílání
do zahraničí, myslím si, že to je velice
optimální forma prezentace, ale chtěl bych,
aby byla upravena zákonem. Proto nesouhlasím s odpovědí
a navrhuji usnesení, že sněmovna nesouhlasí
s odpovědí místopředsedy vlády
pana Kalvody v otázce vysílání Českého
rozhlasu do zahraničí. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Seiferovi. Táži se, kdo se ještě hlásí
do rozpravy. Pan místopředseda Kalvoda. Má
slovo.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Vážený pane předsedo, dámy
a pánové, já si opravdu nečiním
velký nárok na vaši pozornost v tuto dobu,
ale chtěl bych dát v úvahu pro vaše
rozhodování o hlasování o návrhu
pana kolegy Seifera jednu věc. On - jak jsem vyrozuměl
z jeho přednesu - spíše polemizuje s tím,
jestli je vhodné, aby stávající právní
stav ve věci zahraničního vysílání
pokračoval. Jeho otázky, abyste rozumněli,
se týkaly toho, ne na základě jakého
právního řádu, jak se dvakrát
zmínil, ale jakým právním režimem
se řídí toto vysílání,
na které se táže. Pokud jsem byl schopen odpovědět,
tak jen na to, podle jakých právních předpisů,
případně podle jaké smlouvy s objednatelem
a tím, kdo provozuje vysílání, se
daný právní vztah řídí.
Na to jsem byl tázán. Ne na vhodnost toho, jestli
je to právě tak. Takže je-li zde záměr
změnit právní stav zahraničního
vysílání, pak je to jedna věc, a je-li
zde dotaz na to, podle jakých právních předpisů,
případně jiných pramenů práva
se řídí právní vztah mezi objednavatelem,
jímž je Úřad vlády České
republiky, a tímto rozhlasem, to je druhá věc.
Na to, soudím, jsem odpověděl. Toto jsem
chtěl dodat.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi.
Pan poslanec Seifer si přeje reagovat.
Poslanec Pavel Seifer: Jenom velice krátce. Pokud
pan místopředseda Kalvoda bude iniciovat předložení
novely zákona nebo úpravy zákona, potom bych
navrhl, aby odpověď byla schválena. V případě,
že pan místopředseda se k tomu zaváže.
(Veselost.)
Předseda PSP Milan Uhde: Hlásí se
ještě někdo do rozpravy? Není tomu tak.
Pan místopředseda Kalvoda si už nepřeje
replikovat. Rozpravu proto uzavírám a ptám
se pana poslance Seifera, jaké usnesení sněmovně
předloží a navrhne, protože to je na něm.
(Poslanec Seifer navrhuje negativní usnesení.) Negativní,
není spokojen s odpovědí místopředsedy
Kalvody. Mně nezbývá, než o tomto usnesení
dát hlasovat. Učiním to okamžitě,
jakmile vás odhlásím a požádám,
abyste se nově zaregistrovali. Jde o 24. a poslední
hlasování na této schůzi, které
rozhodne o stanovisku, jež navrhl pan poslanec Seifer zaujmout
k odpovědi pana místopředsedy Kalvody na
interpelaci.
Kdo podporujete tento návrh pana poslance Seifera, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? 24. hlasování skončilo.
Z 96 přítomných bylo 33 pro, 54 proti, návrh
nebyl přijat.
Splnili jsme všechno, k čemu jsme se po procedurálním
návrhu pana poslance Honajzra zavázali. Všem,
kdo přispěli ke zdárnému průběhu
této schůze, děkuji. Prosím, abyste
vrátili náhradní karty. Za nedostatky se
omlouvám a přeji vám všem dobrý
večer.