Místopředseda vlády a ministr zemědělství
ČR Josef Lux: Vážená paní
poslankyně, vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
Ústřední pozemkový úřad
šetří tuto věc, dostal podnět
k šetření a já tady konstatuji, že
nejpozději do 15. listopadu, čili před ohroženou
lhůtou, rozhodne v této věci.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Přesto si přejete ve smyslu jednacího řádu
položit doplňující otázku.
Poslankyně Hana Orgoníková: Já,
pane předsedající, nechci položit doplňující
otázku.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: V
tom případě vám nemohu dát
slovo.
Poslankyně Hana Orgoníková: Já
chci panu ministrovi poděkovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
poslanec Oldřich Vrcha se ujme slova, připraví
se pan poslanec Václav Frank.
Poslanec Oldřich Vrcha: Vážené
dámy, vážení pánové, vážený
pane ministře, obracím se tímto na vás
ve věci omezení osobní přepravy jak
Českých drah, tak autobusových linek. Nejen
to, že tímto došlo k závažným
nedostatkům dopravy občanů do zaměstnání,
ale také je zejména narušena bezpečnost
přepravovaných osob. Dalším důležitým
faktem je, že v souvislosti změn jízdních
řádů došlo k tomu, že u Českých
drah místní přípoje vlaků nenavazují
na hlavní trakce, o návaznosti na autobusové
spoje již vůbec nemluvě.
Vytištěný jízdní řád
Českých drah i některé autobusové
jízdní řády se několikráte
ihned po vydání měnily. Dodatky, které
byly vytištěny v souvislosti se změnami jízdního
řádu Českých drah, nejsou někde
vůbec k dostání. Proč má občan,
který řádně zakoupil platný
jízdní řád na rok 1995 - 1996, si
sám musí provádět doma jakousi korekturu
či vlepování změn. Předpokládám,
že váš resort nebude provádět tak
rychle změny v jízdních řádech
jako poslanci této sněmovny v zákonech. Chápu,
že jste novým ministrem, je to věc bývalého
ministra pana Stráského. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci. Slovo má pan ministr dopravy Vladimír
Budinský.
Ministr dopravy ČR Vladimír Budinský:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, na mne se často obracejí zástupci
jiných dopravních oborů a žádají
mě, abych nebyl ministrem železnic, ale abych byl
ministrem dopravy. Nicméně všechny interpelace,
které jsem zatím zodpovídal, i ta, co přijde
následně, se týkají železniční
dopravy. Z tohoto důvodu se skutečně musím
železnici mimořádně věnovat a
snažím se o to.
Chtěl bych na tuto interpelaci odpovědět
takto - možná odkázat na velice obsáhlou
odpověď, kterou jsem 31. října zaslal
do Poslanecké sněmovny jako odpověď
na interpelaci pana poslance Šolera, kde jsou číselné
tabulky, které dokládají určité
údaje. Ale protože vím, že není
povinností poslanců číst odpovědi
na interpelace svých kolegů, chtěl bych uvést
k interpelaci pana poslance Vrchy toto:
Na zpracování jízdních řádů
a jeho změny před zveřejněním
se vztahuje § 40 zákona č. 266/1994 Sb., o
drahách. Provozovatel dráhy, v tomto konkrétním
případě České dráhy,
státní organizace, je povinen návrh jízdního
řádu a návrh jeho změn projednat s
okresním úřadem, jehož územním
obvodem dráha prochází. Podrobnosti jsou
upraveny ve vyhlášce Ministerstva dopravy č.
173 z roku 1995, kterou se vydává dopravní
řád drah.
Nastoluje se zde neustále otázka, že dochází
k likvidaci spojů Českých drah. Jsem si osobně
velice dobře vědom toho, že otázka rozsahu
osobní dopravy je velice citlivá, na druhé
straně je však třeba vzít v úvahu,
že České dráhy, státní
organizace mají omezené zdroje příjmů,
které slouží ke krytí nákladů
osobní dopravy. Zásadní rozpor, který
se v činnosti Českých drah projevuje, spočívá
ve vyšší nabídce dopravních kapacit
oproti skutečné poptávce cestující
veřejnosti pro státní organizace České
dráhy. Zde bych chtěl odkázat na tabulku,
kterou si potom můžete podrobně prostudovat
vy, kteří se o České dráhy
zajímáte, v odpovědi na interpelaci pana
poslance Šolera.
Chtěl bych říci, že v jízdním
řádu roku 1995/1996, měřeno ve vlakových
kilometrech, miliony vlakových kilometrů, je obsaženo
111 mil. vlakových kilometrů. Zatímco například
v jízdním řádu 1992/1993 pro Českou
republiku jich bylo 95. Čili, vezmeme-li základnu
1992/1993 jako 100 %, pak v tomto platném jízdním
řádu máme 111%. Došlo k tomu tak, že
České dráhy se pokoušely monitorovat
a zachytit poptávku po osobní železniční
dopravě, zvýšily nabídku, ale bohužel
na tuto zvýšenou nabídku cestující
veřejnost nereagovala poptávkou. A jak sami dobře
víte ze své zkušenosti, vlakové spoje
jsou často nevyužívány zejména
v nočních hodinách. Proto přistupujeme
k redukci, ke změně, která zredukuje stav
100 % 1992/1993 na 107 mil. vlakových kilometrů,
tedy 112,6 %. Z toho tedy vyplývá, že i po
druhé změně, po druhé redukci nabízíme
o 12 % vlakových spojů více, než jich
bylo v roce 1992/1993.
Z výše uvedených důvodů narůstají
disproporce mezi příjmy a náklady v osobní
dopravě. Vliv na ně má mimo jiné zvyšování
cen energií, valorizace mezd, inflace a další
vlivy. Vedení Českých drah rozhodlo o redukci
osobní dopravy na úrovni jízdního
řádu pro období roku 1994/1995, to znamená
o 3,5 %. Čili redukcí se vracíme na úroveň
roku 1994/1995. Zejména se jedná o redukci u vlaků,
které trvale vykazují minimální využití
ze strany cestujících, tedy převážně
v nočních hodinách.
Třetí změnu jízdního řádu
připravujeme k 21. lednu 1996 tak, aby byly optimálně
zajištěny dopravní potřeby jednotlivých
regionů. Prioritou v železniční osobní
dopravě zůstává nadále rozvoj
dopravy dálkové na střední a dlouhé
vzdálenosti včetně napojení na evropskou
železniční síť. Současně
ale musíme optimalizovat regionální osobní
dopravu, která je svým zaměřením
nejvíce ztrátová a nejsnáze nahraditelná
levnější autobusovou dopravou.
K problematice návaznosti spojů musím uvést,
že jestliže v souladu s vývojem ukazatelů
osobní přepravy, kde dochází k patrnému
a výraznému zvětšování
průměrné přepravní vzdálenosti,
České dráhy přistoupily při
přípravě jízdního řádu
pro období 1995/1996 k omezování počtu
zastavení dálkových vlaků kategorie
rychlík, a to především na tratích,
na kterých je vedená odpovídající
síť osobních spojů. Toto opatření
má za cíl zkrátit cestovní doby u
dálkových rychlíků, a tím zvýšit
atraktivitu tohoto druhu dopravy, zlepšit nabídku
poskytovaných služeb a zlepšit podmínky
pro konkurenceschopnost železnice vůči jiným
druhům dopravy. Tím došlo v některých
případech k rozvázání dřívějších
přípojů. Základní síť
návaznosti spojů na síti Českých
drah je však zajištěna obdobným způsobem,
jak je tomu obvyklé u ostatních evropských
železnic, čili formou osobních vlaků.
Chtěl bych říci k otázce dodatků.
Ty, které tato záležitost trápí,
bych chtěl upozornit na to, že není třeba
se obracet pouze na ministra, ale je možné se obrátit
přímo na ty, kteří jízdní
řády zpracovávají. Na tuto možnost
je cestující veřejnost upozorněna
v současném jízdním řádu
Českých drah v části "Všeobecné
pokyny" na straně A 3.
K otázce vlepování doložek do jízdních
řádů, to znamená k technice zajišťování
změn jízdních řádů,
uvádím: podle harmonogramu tvorby jízdního
řádu železniční osobní
dopravy pro období 1995/1996 se na základě
dohody evropských konferencí jízdních
řádů předpokládají u
nás tři změny jízdního řádu:
k 23. 7. 1995, k 24. 9. 1995 a k 21. 1. 1996. Všechny tři
tiskové změny obdrží zájemce
o tuto změnu na základě předloženého
kuponu, který je na zadní straně obalu jízdního
řádu Českých drah, a to bezplatně.
Technická problematika vydávání změn
členskými železnicemi Mezinárodní
železniční unie je řešena skutečně
různě. Převážná část
železnic vydává změny jízdních
řádů stejným způsobem jako
České dráhy. Některé železnice
- Itálie, Francie, Dánsko - vydávají
letní a zimní jízdní řád.
Železnice Švédska a Norska dokonce tři
jízdní řády.
Domnívám se, že tato forma, kdy dostávají
cestující bezplatně a v základní
ceně jízdního řádu, který
stojí asi 70 korun, změnu, je tato forma dobrá.
Samozřejmě můžeme o této věci
diskutovat a můžeme ji v případě
požadavku cestující veřejnosti změnit.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi Budinskému. Chce pan poslanec reagovat?
Není tomu tak. Přecházíme k interpelaci
pana poslance Václava Franka opět na ministra dopravy.
Poslanec Václav Frank: Pane místopředsedo,
členové vlády, kolegyně a kolegové,
zeptám se pana ministra Budinského a myslím
si, že by se pan ministr neměl zlobit, že se
o problematiku dráhy zajímáme, protože
věřím, že společně s ním
ji máme stále ještě pořád
rádi.
Pane ministře, chci se zeptat na dvě věci.
V nedávných dnech byla v Londýně podepsána
garanční půjčka ve výši
asi 4,3 mld. korun pro České dráhy. Půjčku
Českým drahám poskytuje Evropská banka
pro obnovu a rozvoj, ve zkratce BERD na financování
našeho prvního železničního koridoru,
vedoucího z Děčína přes Prahu,
Českou Třebovou, Brno a do Břeclavi.
Další úvěr údajně ve výši
75 miliónů dolarů na tuto stavbu poskytuje
Evropská investiční banka. Chci se zeptat,
pane ministře, jakým způsobem a v jaké
době hodlá Česká republika zajistit
splacení výše uvedeného úvěru
a půjčky těmto evropským bankám,
když víme, že tyto jsou poskytovány za
podmínky, že budou garantovány státem
a že bude zajištěn otevřený přístup
k provádění prací i zahraničním
firmám.
V průběhu roku 1993 až 1994 byly železniční
stanice rozděleny na přepravní a provozní,
což znamenalo zdvojení administrativy, nárůst
úředníků a především
desetimiliónové náklady. Toto řešení
se v praxi neosvědčilo a od 1. 1. 1996 podle nařízení
generálního ředitelství Českých
drah se přechází zpět k původnímu
a osvědčenému systému, čili
řízení jedním přednostou, což
si samozřejmě (mimo následných úspor)
rovněž vyžádá velké náklady.
Žádám o sdělení nákladů,
které si původní postup vyžádal
a o sdělení, kdo nese přímou odpovědnost
za zbytečně vyhozené desetimiliónové
částky.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan ministr Vladimír Budinský se ujme slova v reakci
na interpelaci pana poslance Franka.
Ministr dopravy ČR Vladimír Budinský:
Já bych nechtěl příliš zdržovat,
a proto bych na tuto záležitost odpověděl
stručně s tím, že panu poslanci Frankovi
ve věci úvěrů mohu dát podrobnější
informaci, bude-li si to přát.
Budou čerpány úvěry s garancí
státu, u kterých již dojde ke splácení
úroků, a ty budou garantovány také
státem. Pro modernizaci prvního a druhého
tranzitního železničního koridoru tyto
úvěry podle materiálů projednaných
vládou České republiky a usnesením
659/1994 a 432/1995 představují celkem 3,7 miliard
Kč pro první koridor a 100 miliónů
Kč pro druhý koridor. Úroky z nich vyplývající
jsou 159 miliónů Kč a 3 milióny Kč.
Tyto částky budou upřesněny konkrétními
úvěrovými smlouvami, které jsou nyní
podepisovány a právě v těchto dnech
je správní rada Českých drah o těchto
úvěrech informována. I zítra bude
správní rada Českých drah o úvěrech
jednat a já vás mohu kdykoliv podrobněji
informovat.
Pokud se týká otázky na divizi obchodně
přepravní a divizi provozu, které jsou od
1. ledna z rozhodnutí správní rady slučovány,
nedomnívám se, že se jedná o návrat
zpět do bodu nula. Řekl bych, že je to návrat
zpět do bodu jedna, protože byly získány
zkušenosti, a budoucnost je v tom, že bude pokračovat
účetní oddělení jednotlivých
činností tak, aby byly sledovatelné a průhledné
státní dotace, které jsou v jednotlivých
letech a i v příštím rozpočtovém
roce do Českých drah poskytovány.
Část té odpovědi, pane poslanče,
je v mé písemné odpovědi na vaši
interpelaci a jak říkám, mám ze šumu
v Poslanecké sněmovně dojem, že ne všichni
poslanci se tak intenzívně zabývají
železnicemi jako my dva. Řešme tedy tuto záležitost
raději v osobním styku.
Děkuji vám za to, že i tady z poslaneckých
lavic zaznívají slova podpory pro železnici
a za to, že železnice má i mezi vámi mnoho
přátel.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi. Přeje si pan poslanec Frank položit
doplňující dotaz?
Poslanec Václav Frank: Pane místopředsedo,
děkuji panu ministrovi za jeho velmi rychlou a vyčerpávající
odpověď. Přesto bych si ta čísla
od něj vzal.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Dámy a pánové, ke svému dalšímu
vystoupení se připraví dítě
štěstěny při losování
této schůze, pan poslanec Oldřich Vrcha.
Toto bude jeho páté vystoupení a vzápětí
bude na řadě jeho šesté vystoupení
v tomto seriálu.
Poslanec Oldřich Vrcha: Vážené
dámy a pánové, vážený
pane ministře, předkládám třikrát
fotokopii pasových dokladů rodiny Peškových
o nedobrovolném vyhoštění našich
občanů z Bulharské republiky vicekonzulem
soudruhem Bendou. Občané po příjezdu
do Bulharska a dvoudenním cestování s dítětem
na místo pobytu řádné dovolené
si museli zajišťovat ihned zpáteční
jízdenky. Zájezd byl vypravován ČSD
Brno. Občané ze Slovenské republiky však
zpáteční jízdenky měli z Bratislavy
již zajištěné.
Každý z těchto našich občanů
musel zaplatit 100 Leva pokuty a dále správní
poplatek 2000 Kč za vyhoštění.
Žádám vás, pane ministře, abyste
zjistil viníka a vzniklou škodu našim občanům
aby viník uhradil, neboť vyhoštění
bylo provedeno v důsledku protikomunistického postoje
našich občanů.
Současně vás, pane ministře, žádám,
jestli takovýto pracovník nadále pracuje
na některém našem konzulátě,
příp. na Ministerstvu zahraničí, aby
byl za svou propagaci komunismu podle zákona odvolán
z funkce.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vy
interpelujete člena vlády České republiky?
Děkuji. Můžete navázat plynule svým
šestým vystoupením.
Poslanec Oldřich Vrcha: Dámy a pánové,
žádám tímto o přešetření
případu manželů Emila a Marie Kunešových,
důchodců, bytem Tečice, Mlýnská
č. 322, PSČ 664 17, ve věci nedodržení
hranic pozemku ve vlastnictví.
Přílohou mé interpelace jsou fotokopie dokladů
o přidělení pozemku manželům
Kunešovým z Tečic. Katastrální
úřad Brno-venkov nepravdivě sděluje,
jak je patrno z dokladů, že není založena
stavba manželů Kunešových v měřičském
náčrtu, a tím není samozřejmě
zakreslena v mapě stavba manželů Kunešových.
Podle mého názoru došlo k chybě ve věci
určení pozemků i v sousedství. Tím
byly nesprávně vytyčeny hranice mezi sousedy
a došlo ke špatnému určení hranic
staveb domu.
Dále dle novely zákona o vodních tocích
došlo k neoprávněnému omezení
a neproplacení pozemku v rámci povodí Moravy.
Žádám vás, pane ministře, o prošetření
případu, neboť ani soud ani orgány jako
Obecní úřad nebyly dosud schopny tuto záležitost
za několik let vyřídit. Děkuji za
pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux odpoví.
Místopředseda vlády ČR Josef Lux:
Vážený pane poslanče, já
jsem materiály obdržel a věc prošetřím.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Jaroslav Novák bude interpelovat pana ministra
Jana Rumla.
Poslanec Jaroslav Novák: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
vážený pane ministře, dovolím
si obrátit vaši pozornost k údajnému
šíření poplašné zprávy
panem poslancem Vikem. Odpověděl jste sice částečně
na moji písemnou interpelaci, ale přesto bych žádal
o doplnění.
Zajímalo by mě, jakým způsobem byla
prověřena pravdivost či nepravdivost tzv.
poplašné zprávy, kterou měl údajně
rozšiřovat pan poslanec Vik. V Zemědělských
novinách bylo napsáno, že ministr vnitra Jan
Ruml v neděli oznámil, že ustavil zvláštní
koordinační centrum, které bude řídit
policejní složky pověřené pátráním.
Podle vašeho sdělení bylo pátrání
zahájeno běžnými prostředky výkonu
služby, neboť okolnosti nevyžadovaly mimořádné
soustředění sil ani prostředků.
Nenaplnily tak Zemědělské noviny skutkovou
podstatu trestného činu šíření
poplašné zprávy tím, že sdělily
zprávu nepravdivou a znepokojující, neboť
čtenář si mohl představovat koordinační
centrum vybudované např. na úkor pátrání
po vrahu Winkelbauerovi? Sdělovací prostředky
uvedly, že první letáky se objevily v sobotu
a již v neděli vaše ministerstvo vědělo,
že se jedná o zprávu nepravdivou a poplašnou.
Jakým způsobem bylo toto během prakticky
24 hodin, navíc o víkendu, zjištěno?
Kdo tedy na vašem ministerstvu rozhodl o tom, že se
jedná o poplašnou zprávu?
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Slovo
má pan ministr vnitra Jan Ruml.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážená
sněmovno, vážený pane poslanče,
já se s vámi těžko mohu přít
o skutečnosti, které vy jste vyčetl v Zemědělských
novinách. Velmi obtížně se spolu budeme
dohadovat skrze sdělovací prostředky. Nemohu
posoudit, do jaké míry obsahově zpráva
v Zemědělských novinách mohla naplnit
znaky skutkové podstaty šíření
poplašné zprávy.
Já si nepamatuji, že bych vytvářel nějaká
koordinační centra lapání viníků
šíření poplašné zprávy
v případě onoho letáku, který
vy máte na mysli. Jednalo se o rutinní obyčejný
policejní postup a vyšetřovatel, který
byl od počátku při objasňování
vyšetření tohoto případu, kvalifikoval
jako orgán činný v trestním řízení
obsah zmíněné tiskoviny jako obsah, který
může nést znaky skutkové podstaty šíření
poplašné zprávy. Samozřejmě,
že bylo dále zjišťováno, zda-li jména
uvedená pod touto tiskovinou mají s touto tiskovinou
cokoliv společného. Bylo zjištěno, že
nikoliv.
Samozřejmě, nikdo by si kromě orgánů
činných v trestním řízení
a nakonec soudu, který bude o celé věci nepochybně
rozhodovat, nedovolil osobovat právo být vykladačem
zákona anebo vykladačem textu. Zcela jistě
se postup orgánů činných v trestním
řízení bude opírat o znalecké
expertízy, jak je to v podobných případech
zvykem.
Tolik má odpověď na váš dotaz.
Mimochodem bych chtěl říci, jako v případě
vašeho kolegy, že vyčerpávající
odpověď k tomuto případu jsem dal již
v odpovědi na interpelaci.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi. Přeje si pan poslanec vystoupit s doplňujícím
dotazem?
Není tomu tak.
Další postup: Pan poslanec Frank podruhé, připraví
se pan poslanec Jaroslav Štrait potřetí. Pan
poslanec Frank bude interpelovat pana ministra Jiřího
Skalického.
Poslanec Václav Frank: Pane ministře, vám
je jistě známo, že český trh
je v současné době zahlcen nabídkou
akcií a je nepochybné, že brzy zřejmě
dojde k jejich důslednému roztřídění.
Konečně není žádné tajemství,
že v mnoha zemích Evropy se obchoduje s cennými
papíry pouze velkých podniků, neboť
jsou samozřejmě kvalitní a také bezpečné.
Dnes, když tisíce občanů byli nalákáni
na kuponovou privatizaci, se nahlas dává ve známost,
že nezůstaneme národem akcionářů,
jak se předpokládalo, když začínala
kuponová privatizace. Nejeden kuponový akcionář
najednou zjistil, že namísto cenného papíru
je majitelem bezcenných akcí, protože jejich
většinu někdo koupil bez jejich vědomí,
takže na drobného vlastníka se nemusel vlastně
ani ohlížet.
Doposud ale také nikdo nahlas neřekl, že drobní
akcionáři se svých cenných papírů
budou muset v podstatě zbavit. Jinými slovy, cena
cenných papírů se totiž do slibované
výše již nikdy nevyšplhá a drobným
akcionářům zůstávají
svým způsobem - promiňte mi ten výraz
- oči pro pláč.
Již na počátku kuponové privatizace
jsem prohlásil, a nejenom já, že to je další
velký podvod na občanech tohoto státu. Myslím
si, že čas mi dal za pravdu, a proto se ptám,
jakým způsobem při neexistenci zákona
o ochraně drobných akcionářů
chcete vy, pane ministře, a vaše ministerstvo a snad
i my jako parlament čelit - a tím i hájit
drobné akcionáře - nekontrolovatelnému
skupování lukrativních akcií ze strany
velkých investorů, aniž by o této skutečnosti
byli vůbec jakýmkoliv způsobem informováni.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan ministr Jiří Skalický.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Pane předsedající, váženy pane
poslanče Franku, především bych chtěl
vyslovit politování, jak špatně jste
orientován v kompetencích jednotlivých členů
vlády, protože se obracíte na nesprávnou
adresu. Dozor nad kapitálovým trhem a regulace kapitálového
trhu spadá do kompetence Ministerstva financí a
mého kolegy, pana místopředsedy vlády
Kočárníka.
Nicméně dovolte mi pár obecnějších
slov na téma, které jste zde nadhodil. Samozřejmě,
že vznik kapitálového trhu byl u nás
poněkud nestandardní, porovnáme-li ho se
staletým vývojem v mnoha zemích západní
Evropy a ve Spojených státech. Kuponová privatizace
způsobila, že velký počet společností
je ze zákona v první fázi povinně
veřejně obchodovatelný a samozřejmě
že už při tvorbě legislativy pro kuponovou
privatizaci bylo třeba počítat s tím,
že některé společnosti podle své
povahy a podle svých hospodářských
výsledků budou postupně eventuálně
z trhu stahovány. K tomu v dnešní době
samozřejmě dochází a musím
konstatovat, že ve většině případů
se tak děje s ohledem na reálné zájmy
všech akcionářů, ale zároveň
chci připustit, - a na úrovni vlády také
v těchto týdnech o tom vedeme diskusi, - že
z hlediska stávající úpravy v obchodním
zákoníku a v zákoně o cenných
papírech nepovažujeme sami ochranu akcionáře,
- obecně akcionáře, nezdůrazňoval
bych tady otázku ochrany pouze drobných akcionářů,
- za dostatečnou a uvažujeme o některých
úpravách, které průběžně
projednáváme s Ministerstvem financí.
Co se týče oněch výroků, že
kuponovým akcionářům díky vývoji
kapitálového trhu zbyly jen oči pro pláč,
myslím, že to je nepřípustné
a velmi zjednodušující zkreslení. Samozřejmě,
a s tím všichni naši občané, kteří
se toho procesu zúčastnili, počítali,
samozřejmě, že tento proces přinášel
pro všechny jeho účastníky příslušná
rizika, a že podle toho, jak který občan své
investiční body investoval, dosáhl velmi
různých výsledků. Na jedné
straně zde máme mnoho lidí, kteří
dosáhli díky dobrým investicím docela
slušného majetku, a na druhé straně
zde máme samozřejmě kuponové akcionáře,
kteří investovali takovým způsobem,
že dnes reálná hodnota majetku, který
v kuponové privatizaci získali, je velice nízká.
Vyvozovat z toho cokoliv pro hodnocení kuponové
privatizace jako základního transformačního
manévru našeho privatizačního procesu,
mně připadá zcela nepřípadné.
Nicméně uzavřu tím, že se zabýváme
otázkou, jak zlepšit zaprvé regulaci investičních
společností a investičních fondů,
a zadruhé, jak zlepšit ta ustanovení obchodního
zákoníku a zákona o cenných papírech,
která by přispěla k lepší a kvalitnější
ochraně akcionářů a která by
kodifikovala taková pravidla, která by znemožnila
potlačování práv kterékoliv
skupiny akcionářů v kterékoliv obchodovatelné
společnosti.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Skalickému. Pan poslanec Frank přistoupí
k mikrofonu a přednese doplňující
dotaz.
Poslanec Václav Frank: Pane ministře, já
vám děkuji za odpověď. Omlouvám
se za to, že jsem obtěžoval vás a mrzí
mne, že jsem ušetřil pana místopředsedu
vlády a ministra financí, ale nicméně
s touto prvotní informací jsem spokojen. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Frankovi.
Dámy a pánové, než dám slovo
dalšímu, protože jsem objektem četných
dotazů, chci naznačit, jak mám v úmyslu
postupovat dále. My jsme si odhlasovali, že budeme
dnes pracovat déle, než je 19. hodina, nicméně
jakmile skončí interpelace, chci vyhlásit
alespoň 15minutovou přestávku. Tolik pro
informaci. A pak bychom se vrátili k odhlasování
těch přerušených bodů, kde jsme
hlasování nedokončili, hlasování
buď závěrečné nebo hlasování
o pozměňovacích návrzích a
potom závěrečné hlasování.
Nemáme v úmyslu, nemám v úmyslu táhnout
ten dnešní program do pozdních nočních
hodin, ale myslím si, že některé drobnosti
bychom měli vyřídit.
Jako další je přihlášen nebo je
na řadě vylosován pan poslanec Jaroslav Štrait.
Na vaši adresu chci uvést, že z vašich řad
se mě ptá mnoho lidí, proto jsem vás,
promiňte, pane poslanče, zdržel o několik
vteřin.
Poslanec Jaroslav Štrait: Váženy pane
předsedající, pane předsedo, dámy
a pánové, obracím se na pana ministra práce
a sociálních věcí Ing. Vodičku
s žádostí, aby potvrdil, odmítl nebo
alespoň komentoval svůj bezprecedentní výrok,
který pronesl 29. září 1995 při
zahajování Veletrhu senior 1995.
Cituji: "Strana Důchodci za životní jistoty
je seskupením šedivých, bezbarvých a
vzteklých lidí, kteří umějí
jenom nadávat, natahovat ruku, všechno negovat a stěžovat
si." Konec citátu.
Je zcela neuvěřitelné, že podobného
hodnocení se dopustil ministr, který se otázkami
seniorů ve vládě profesně zabývá.
Registroval jste, pane ministře, silný negativní
ohlas na vaše prohlášení? Naši senioři
se totiž dožadují nejen finančních
kompenzací - čas od času - ale i odpovídající
úcty za celoživotní práci. Ví
pan ministr, že i po proklamovaném přidání
k důchodům v roce 1996 bude reálná
hodnota důchodu na 85 % jejich kupní síly
z roku 1989? Stále klesá také relace průměrný
důchod - průměrná měsíční
mzda z 57 % v roce 1993 na 44 % v roce 1994. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Štraitovi. S reakcí na interpelaci se
k mikrofonu dostaví pan ministr práce a sociálních
věcí Jindřich Vodička. Prosím,
aby se ujal slova.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážení kolegové
z vlády, dámy a pánové poslanci, já
jsem měl v loňském roce příležitost
náhodou procházet na Staroměstském
náměstí v den, kdy celý svět
slavil nebo si vzpomínal Dne seniorů, demonstraci
Strany důchodců za životní jistoty dole
na Můstku. Šel jsem s rodinou, se svými dvěma
malými syny, náhodou jsem procházel tímto
davem 500 set lidí, kteří se na Můstku
shromáždili. Tito lidé mě poznali, obklopili
a tolik sprostoty, nenávisti a jedu, které čišely
z jejich slov, z jejich pohledů, nikomu z vás nepřeji.
Děti, jednomu synovi v té době bylo 9, druhému
6, se ke mně tiskly, měly strach, protože slyšely
slova, která předtím nikdy ve svém
okolí neslyšely. Byl to skutečně především
pro mé děti zážitek zřejmě
na celý život.
Pokud politická strana, která chce hrát významnou
roli v našem politické životě, na naší
politické scéně, má podobné
příznivce, pak si myslím, že mě
opravňují k podobnému výroku, který
zde citoval pan poslanec Štrait. Ti lidé skutečně
neznají nic jiného než negovat všechno,
k čemu v naší společnosti za posledních
pět let došlo, ti lidé neznají skutečně
nic jiného než negovat celý svět, na
všechno nadávat. A nemají jiný přístup
k životu, než říkat dejte nám,
dejte nám.
Shodou okolností ten samý den jsem navštívil
akci, kterou pořádalo Humanitární
sdružení důchodců Život 1990 na
Výstavišti v Praze, kde jiná skupina seniorů
oslavovala Mezinárodní den seniorů nebo Den
seniorů, Světový den seniorů. Shromáždilo
se jich tehdy víc jak tři tisíce kolem Křižíkovy
fontány, mohl jsem tyto lidi oslovit a mohl jsem srovnávat.
Ti lidé, kteří byli na Výstavišti,
byli stejné ročníky jako lidé, kteří
byli těch pět set lidí na Můstku.
Tito lidé na Výstavišti měli za sebou
také těžký život, mnohý
plný odříkání, ústrků,
ústrků od politické moci, která tehdy
40 let v naší zemí vládla. Tito říkali
a říkají, že mají samozřejmě
hluboko do kapsy, že by si představovali také
jiné zabezpečení na stáří,
ale tito lidé také říkali, že
současná vláda, současný Parlament
dělá maximum a poskytuje jim takové prostředky,
které tato ekonomika je schopna vyprodukovat. Tito lidé
říkali, že kdyby nic jiného, tak jsou
šťastni, že se dožili dne, kdy bývalý
komunistický režim padl a v naší zemí
po mnoha desítkách let znovu zavládla demokracie.
To je úplně jiný přístup k
životu, úplně jiné postoje lidí
a těmto lidem budu vždycky fandit.
A ještě, pane poslanče, neoperujte pořád
nějakou reálnou hodnotou důchodů v
roce 1989. Neoperujte tímto rokem 1989, neoperujte rokem,
kdy všechno bylo umělé, i ceny i příjmy
a já, pokud si pamatuji ty doby, pamatuji si doby, příjem
své babičky, své prababičky ještě
předtím. Pokud rostly ceny, a ony rostly i v té
době, pamatuji si úpravy důchodů o
40 korun, o 50 korun, o podobné částky.
Červencovou valorizaci důchodů došlo
k růstu důchodů, k reálnému
růstu o 3 %, víte, že za dobu této vlády
o 3 %, což je velký úspěch a připravujeme,
víte velice dobře, další valorizaci
důchodů, ke které dojde s největší
pravděpodobností v dubnu příštího
roku, protože inflace se zbrzdila, valorizační
podmínka bude naplněna v dubnu. Tato valorizace
zvýší důchody o dalších
13 % v průměru při 5 % inflaci, to znamená,
že dojde zhruba k 8 % růstu reálné hodnoty
důchodu za dobu této vlády.