Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
předsedovi vlády panu Václavu Klausovi. Vidím,
že pan poslanec Jiří Vyvadil má doplňující
otázku. Má pro ni vyhrazenu jednu minutu.
Poslanec Jiří
Vyvadil: Budu mít
především radostnou zprávu pro pana
předsedu vlády. Není třeba měnit
jednací řád. Do budoucna, pane předsedo
vlády, není zapotřebí vám dávat
jakoukoliv otázku. Nevyplývá to z jednacího
řádu. Pouze mohu říci, že podávám
otázku na ministerského předsedu, a vám
to musí stačit.
Vy musíte vědět o těch věcech.
Pokud nevíte, tak víte málo.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Zdá
se, že můžeme přistoupit k druhé
interpelaci, kterou přednese pan Jan Kryčer. Připraví
se pan poslanec Dalibor Matulka.
Poslanec Jan Kryčer:
Vážený
pane předsedající, vážení
členové vládního kabinetu, nebývá
zvykem, abych vystupoval coby interpelující, neboť
nenáležím mezi exhibicionisty. Pokud vystupuji,
činím tak pouze z toho důvodu, že vnímám
jistý problém jako skutečně vážný.
Proto zde chci na tomto plénu
oslovit pana předsedu vlády. To, o čem chci
mluvit, je věc, kterou jsem velice pečlivě
a bedlivě sledoval v posledních osmi měsících.
Je to problém jistých částí,
jistých regionů na území naší
republiky; tam, kde je větší množství
malých obcí a tam,
kde je velice nízká úroveň zaměstnanosti,
kde je to do zaměstnání daleko a kde objektivně
lze říci, že lidé mají hlouběji
do kapsy.
Toto neříkám
nikterak populisticky, pouze konstatuji, že v naší
republice existují jistě regiony; budu jmenovat
dva, o kterých vím zcela bezpečně.
Je to jednak bývalé
území okresu Valašské Klobouky a dále
pak část okresu Znojmo, konkrétně
Vranovsko, zvané také Zajordání. Jsou
to také oblasti, které se na rozdíl od jiných
částí daných okresů rozvíjejí
velmi pomalu. Mají velké problémy z hlediska
zaměstnanosti, mají velké problémy
z hlediska dopravní obslužnosti a objektivně
tam dochází k následujícím
věcem.
Lze říci, že
pokud v této oblasti máte ve své rodině
talentované dítě a chcete je vzdělávat,
pak máte smůlu, protože nemůžete
jinak, než dovážet je vlastním automobilem
nejméně 30 až 40 km do okresního města,
kde by mohlo hrát na klavír nebo se učit
cizí jazyky. Prostě v nejbližším
okolí není možné toto dítě
vzdělávat.
Autobusy dojíždějí
pouze dvakrát denně, a to pouze tak, aby vás
jednou dovezly do zaměstnání a odpoledne
aby vás z tohoto zaměstnání dovezly.
Ale to je problém jiný, ten bude nastolen za chvíli.
Tito lidé -
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Pane
poslanče, právě uplynula poslední
vteřina vašeho vystoupení, takže vám
děkuji.
Prosím předsedu
vlády Václava Klause o odpověď.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Myslím,
že to bylo brutální přerušení
bez varování. Při minulých interpelacích
vždycky bylo varování před uplynutím
poslední vteřiny.
Pan poslanec obecně nazval
svou interpelaci interpelací ve věci propadu venkova
vůči městu z hlediska životní
úrovně a teď to ještě specifikoval
do "subvenkova" nebo dílčích oblastí
venkova, dílčích oblastí jednotlivých
okresů.
Chtěl bych k tomu říci
toto. Abychom mohli říci, nakolik tento propad existuje,
bezprostřední statistiku, kterou bychom dělili
na venkov a město, nemáme. Takto statistiky vůbec
v naší zemi nejsou definovány. Chtěl
bych nicméně říci, že poslední
statistický tzv. mikrocensus domácností nám
dal některé zajímavé
výsledky, které ukazují, že rozdíl
životní úrovně mezi městem a
venkovem je u nás daleko nižší, než
se všeobecně předpokládá. Tento
rozdíl podle peněžních příjmů
činí pouze 7% ve prospěch města, což
není až tak obrovský rozdíl. Připočteme-li
statisticky složité
tzv. naturální příjmy, které
se naše statistika také pokouší vykázat,
tak kupodivu dojdeme k závěru, že rozdíl
mezi městem a venkovem je pouze 3%. Myslím, že
zásadní propad venkova proti městu není
jev, který u nás nastal nebo nastává.
Kdybyste si vzali do ruky vybavenost
domácností třeba zaměstnanců
jednotlivými vybranými domácími předměty,
tak zjistíte, že je ve venkovských obcích
více mrazniček, méně automatických
praček, více osobních automobilů,
o kousek méně barevných televizorů
atd. Prostě tyto
ukazatele nejsou jednoznačné a nedá se říci,
že by k nějakému propadu došlo.
Jsme si samozřejmě
vědomi odlišností mikromikroregionů,
není na tom každá venkovská obec stejně.
Není na tom každá část obce stejné
atd. Naše regionální politika se pokouší
s tím pracovat. Víte, že jsme zareagovali na
zvyšující se nezaměstnanost v některých
regionech - patří mezi ně právě
ty, které jste zmiňoval. Řekl bych tedy,
že o tomto problému víme. Nemyslím si,
že je silný v globální úrovni,
jde opravdu jen o zcela vybrané
lokality. Myslím si, že se s tím nedá
udělat nic výraznějšího, než
konkrétní projekty na konkrétní věc.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu Václavu Klausovi.
Pan poslanec Kryčer se
hlásí o slovo.
Poslanec Jan Kryčer:
Běží
čas, sleduji hodinky, vím, že mám jenom
60 vteřin. Jen velice okrajově.
Chci jen dopovědět,
že problém je velice okrajový. Je vnímán
v rámci celého okresu z hlediska čísel
jako problém malý. V okamžiku, kdy vejdeme
hlouběji do okresu, tak v okresu jsou regiony, které
jsou na tom dvakrát až třikrát hůře
než okres sám. V tom je statistika ošidná.
Děkuji za vysvětlení,
které mi bylo podáno.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Kryčerovi.
Slovo uděluji panu poslanci
Matulkovi a připraví se pan poslanec Jaroslav
Novák.
Chci se domluvit s panem poslancem
Matulkou - dám mu znamení 15 vteřin před
koncem jeho času.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený
pane předsedo vlády, v našem právním
řádu existuje a platí zákon, o kterém
nepochybně víte, tj. zákon č. 526/1990
Sb., o cenách. Tento zákon má zajímavý
paragraf dedáty, který obsahuje zmocnění
vlády, aby svým nařízením vydala
tzv. cenové moratorium. Smyslem cenového moratoria
je, aby vláda mohla na časově omezenou dobu
vydat zákaz zvyšování cen určitého
druhu zboží oproti
současné úrovni platné na trhu.
Věřím tomu,
že možná termín jako cenová politika
vlády nezní vašim uším příliš
sympaticky. Ale jsem přesvědčen, že
značná část obyvatelstva od vás
takovou politiku také žádá, a proto
se vás chci zeptat, zda si je vláda vědoma
možnosti vyhlášení cenového moratoria,
zda se touto možností někdy v minulé
době zabývala a nebo zda to hodlá v nejbližší
době učinit. Jestliže ne, pak si dovolím
v rámci této interpelace vás požádat,
abyste možnost vyhlášení cenového
moratoria na jednání
vlády v nejbližší době zařadil,
a to cenového moratoria na dobu nepřesahující
6 měsíců u těch nejzákladnějších
druhů zboží a služeb. To znamená
základní druhy spotřebního zboží
včetně potravinářského, ceny
bytů a náklady spojené s bydlením
a náklady spojené
se vzděláním, zdravotnictvím a sociálními
službami. (15 vteřin)
Nevím, do jaké míry
jsou přesné názory veřejného
mínění. Domnívám se, že
situace peněženek většiny našich
občanů je taková, že cenové moratorium
by bylo vhodné a pro vládní koalici konec
konců i předvolebně výhodné.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Daliboru Matulkovi. Prosím, aby se slova
ujal předseda vlády Václav Klaus.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Pane
poslanče, musím se přiznat, že jsem
zaskočen. Čekal jsem nějaký jiný
návrh nebo nějakou jinou otázku, ale i když
znám tento zákon o cenách, byl jsem koneckonců
jeho tvůrcem, tehdy ještě jako ministr financí,
a vím o možnosti cenového moratoria, tak musím
říci, že o něčem takovém
vláda neuvažuje a nikdy
ani vteřinu, ani tisícinu vteřiny neuvažovala.
Cenové moratorium jsme v této zemi zažili za
vlády vás a vašich kolegů v posledních
40 letech před listopadem 1989. K jakým důsledkům
vedlo, to víme všichni velmi dobře a opravdu
o cenovém moratoriu my neuvažujeme.
Myslím, že víte,
že základním cílem této vlády
je minimalizovat inflaci a že úspěch této
vlády v minimalizaci inflace je skutečně
nesouměřitelný se všemi ostatními
postkomunistickými zeměmi, jakkoli vím, že
není příliš moderní a chválené,
říkáme-li to sami sobě. Ale statistiky
o míře inflace v jednotlivých postkomunistických
zemích si můžete vzít do ruky všichni
a vy víte, že jen u nás je jednociferná
inflace, jen u nás je inflace nepřetržitě
klesající, jen u nás je inflace v hodnotě
kolem 8%. Poslední
číslo je 8,1%, konec letošního října
oproti konci října loňského. Protože
za prvních 10 měsíců roku - a jiná
čísla nemáte jistě ani vy ani já
- došlo k celkové inflaci od 1. ledna do 31. října
pouze 6,5% a protože jsme necítili - a statistiky
také nemáme
- žádný velký pohyb cen v listopadu
a nepředpokládáme žádný
výrazný pohyb cen ani v prosinci, dá se očekávat,
že inflace konce prosince vůči konci prosince
loňského roku dosáhne podle mého odhadu,
teď chci říci ekonoma spíš než
ministerského předsedy, tak
inflace bude podle mého přesvědčení
začínat číslem 7 a nějaká
desetina, ne číslem 8. Myslím, že to
je naprosto enormní výsledek.
Není sebemenší
potřeba zavést moratorium, které by pouze
znamenalo zadržení cen na určitou chvíli
s následným dvojnásobným multiplikačním
efektem, který by vzestup cen v budoucnu dále zvýšil.
Prostě o tomto neuvažujeme, to opravdu není
úvahou této vládní koalice a myslím,
že ani drtivé většiny poslanců
opozice tohoto parlamentu.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
předsedovi vlády panu Václavu Klausovi. Pan
poslanec Matulka má příležitost.
Poslanec Dalibor Matulka: Pokud
vím, poslední cenové moratorium bylo v roce
1969 a bylo přijato celkem kladně. Ale chtěl
jsem říci tuto věc. Z vaší odpovědi,
pane ministerský předsedo, jsem si připadal
jako v pohádce. Já mám nejen dětskou
postavu, ale místy i dětskou duši. Pohádky
mám rád, ale musím říci, že
ta o Budulínkovi je lepší.
(Pobavení v sále.)
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Daliboru Matulkovi a prosím, aby se slova
ujal pan poslanec Jaroslav Novák a připraví
se pan poslanec Jan Vik.
Poslanec Jaroslav Novák: Vážený
pane předsedo vlády, dovoluji si vás interpelovat
v otázce zahraniční politiky České
republiky. Neobracím se na pana ministra zahraničních
věcí, neboť se domnívám, že
problém je natolik závažný, že
by měl být řešen na úrovni předsedy
vlády.
Jde mi o pozvání
některých osobností panem prezidentem. Abych
byl konkrétní. V poslední době jde
o pozvání představitele bosenských
muslimů pana Izetbegoviče. Domnívám
se, že tato návštěva neprospěla
tradičně dobrým česko-srbským
vztahům, naopak se obávám, že tyto vztahy
byly zbytečně zkomplikovány. Domnívám
se dále, že pokud jsou dvě strany ve válečném
konfliktu, a tím spíše, pokud se jedná
o válku občanskou, není
právě zcela diplomatické zvát pouze
představitele jedné konfliktní strany, pokud
bychom chtěli ovšem zachovat určitou neutralitu
v postojích k celkovému dění v bývalé
Jugoslávii.
Pokud už k takovému
pozvání došlo, měl by být pozván
i představitel druhé strany, třeba předák
bosenských Srbů pan Karadžič nebo prezident
Miloševič.
Chci se tedy v této souvislosti
zeptat, co kladného na mezinárodní úrovni
v souvislosti multilaterálních vztahů České
republiky přinesla návštěva pana Izetbegoviče,
stejně jako třeba i dřívější
návštěva dalajlámy či spisovatele
Solomona Rushdieho a co kladného lze očekávat
od návštěvy Jásira Arafata, která
je také připravována. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jaroslavu Novákovi a žádám,
aby se slova ujal předseda vlády Václav Klaus.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Já
bych k interpelaci pana poslance Nováka řekl asi
tuto věc. Zdá se mi nevhodné, abychom z obrovské
plejády zahraničněpolitických aktivit
prezidenta republiky, vlády této republiky a koneckonců
tohoto parlamentu, zahraničního výboru parlamentu
a dalších, vytáhli z kontextu jednu jedinou
věc, která je vyvažována, vyrovnávána,
uváděna v souvislosti desítkami jiných
aktivit, které dnes a denně děláme.
Myslím, že náš pokus o vyvážený
a citlivý vztah k regionu bývalé Jugoslávie
demonstrujeme celou řadou věcí. Vy budete
mít příležitost v nejbližších
hodinách nebo dnech schválit návrh zákona,
kterým se ruší embargo na dovoz věcí
do nové Jugoslávie, srbské Jugoslávie.
Včera na jednání
vlády bylo povýšeno naše zastoupení
v této zemi z úrovně chargé d'affaires
do úrovně velvyslance, čímž též
demonstrujeme náš eminentní zájem o
normální vzájemné aktivity.
Za sebe musím říci,
že bych v momentě, kdy se naši vojáci
dostanou do této části světa, do Bosny,
měl pocit, že bych měl vyváženým
způsobem navštívit všechny země,
o které se jedná. Opakuji tedy, že není
správné vytrhnout jednu věc z celkového
kontextu a považuji za zbytečně, abychom právě
tuto jednu věc nějakým mimořádným
způsobem analyzovali.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu Václavu Klausovi. Pan poslanec Novák nehodlá
vystoupit, takže nyní je na řadě pan
poslanec Jan Vik a připraví se pan poslanec Jaroslav
Ortman.
Poslanec Jan Vik: Pane
premiére, obracím se na vás ve věci
zahraničních jednání, a to zejména
s ohledem na častá setkání české
vládní politické reprezentace s reprezentací
Spolkové republiky Německo. Vy sám osobně
jste údajně měl za poslední dva roky
navštívit Německo dokonce patnáctkrát.
Nic proti tomu, avšak zajímalo
by mě, zda je tento údaj správný a
zda tento počet obsahuje pouze oficiální
návštěvy. V případě, že
ano, zajímalo by mě, kolik dalších,
tentokrát i neoficiálních návštěv
a jednání se uskutečnilo mezi vámi
a německými politickými reprezentanty včetně
činitelů Sudetoněmeckého landsmanšaftu,
a to jak na německé, tak na české
půdě za období vašeho výkonu
funkce předsedy vlády.
Dále by mě zajímalo,
zda vzhledem k nacistické minulosti Němců
a Německa zjišťuje někdo z české
strany, zda osoba, se kterou jednáte, takovou minulost
nemá, zda vás zajímá minulost osob,
se kterými jednáte vy a další vládní
činitelé.
Ptám se mj. z toho důvodu,
že oficiální životopisy představitelů
Německa jsou velmi strohé, nezmiňují
se např. vůbec o minulosti a postavení rodičů
v hierarchii nacistického Německa a asi čirou
náhodou jsou nejvíce strohé s ohledem právě
na období 11. světové války, a to
i s vědomím faktu, že mnozí byli v této
smutné době již v relativně dospělém
věku a schopni podílet se na zločinné
mašinérii fašistického
Německa. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Vikovi. Slova se ujme předseda vlády pan
Václav Klaus.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Pane
poslanče, já sice nemám po ruce přesný
počet svých zahraničních cest, ale
v každém případě vás ubezpečuji,
že jsem patnáctkrát ve Spolkové republice
Německo za tyto poslední dva roky rozhodně
nebyl. To je první věc, kterou bych chtěl
říci. Mám zpaměti pocit, že číslo,
kolikrát jsem tam byl za tyto dva roky, se nerovnalo ani
polovině této cifry 15.
Myslím, že v letošním
roce jsem byl na dvou návštěvách v Německu,
které bych označil za návštěvy
oficiální. Jednou návštěvou bylo
pozvání ministerského předsedy v únoru
letošního roku k vystoupení s projevem na 600
let se opakující večeři v Hamburku
(koná se již od 13. či 14. století).
Druhou návštěvou byla oficiální
návštěva země Badensko-Würtenbersko,
se kterou má Česká republika ještě
z doby předchozí vlády uzavřenou vzájemnou
smlouvu. To byly mé jediné oficiální
návštěvy Německa. Pokud se moc nemýlím,
tak nevím, jestli v letošním roce vůbec
nějaká jiná návštěva byla.
Číslo 15 by bylo možné lehce škrtnout
z této věci.
Druhá otázka - jednání
se sudetoněmeckým Landsmanschaftem. Prohlašuji,
že jsem s touto organizací nikdy nejednal a považuji
téměř za zbytečné takovéto
prohlášení dělat. Jestli pronášíte
projev před 600 lidmi, tak předpokládám,
že nekádrujete účastníky v tomto
zasedacím sále. Zajímá-li vás
slovo "jednání", tak mohu zodpovědně
sdělit, že nikoliv.
Konečně úvaha
o tom, jestli zkoumá člověk minulost jednotlivců,
se kterými se setkal. Musím se přiznat, že
nic takového skutečně neděláme,
jestliže si pan ministerský předseda určí
tříčlennou, pětičlennou nebo
sedmičlennou delegaci badensko-würtenberskou, nepřipadá
v úvahu, že my bychom předem analyzovali,
kdo je v této delegaci a že bychom chtěli kádrovací
posudky apod. Nic takového neděláme. Podstatou
je téma jednání a podstatou je jasné
formulování našich postojů a podstatou
ve všech těchto jednáních je prosazování
zájmů této země, což je také
naším úkolem. Já vás ubezpečuji,
že o to se snažíme důsledně, jasně,
zřetelně a silně vždy a v každém
případě.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu předsedovi vlády Václavu Klausovi. Poslanec
Vik využije svého práva a vystoupí.
Má slovo.
Poslanec Jan Vik: Pane
předsedo vlády, já na rozdíl od vás
si nemyslím, že důležité je jen
téma. Podle mého názoru je také velmi
důležité to, s kým o těchto tématech
jednáte, protože na tom záleží
důvěryhodnost jednání. Důležité
je to, s kým jednáte.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Vikovi. Prosím, aby se slova ujal pan
poslanec Jaroslav Ortman. Připraví se opět
pan poslanec Jan Vik.
Poslanec Jaroslav Ortman: Dámy
a pánové, moje interpelace směřuje
k dosavadní činnosti Úřadu dokumentace
a vyšetřování zločinů
komunismu, vedeného panem Bendou. Činnost tohoto
úřadu zaujala pozornost veřejnosti především
pro nízkou odbornou úroveň jeho práce,
pro neodbornost a bohužel i pro porušování
zákona. Vyšetřovatelé Policie, a to
i ti, kteří pracují pod vedením
pana Bendy, jsou ve věcech, které vyšetřují,
vázáni ústavou, zákony a ostatními
obecně závaznými právními předpisy,
jakož i pokyny státního zástupce. Prohlašuji,
že žádná právní norma jim
nedává pravomoc znevažovat pokyny státního
zástupce, podávat proti
nim stížnosti nebo podněty k podání
stížnosti pro porušení zákona.
Takovou stížnost může podat jen ministr
spravedlnosti, a to pouze proti pravomocnému rozhodnutí,
nikoliv však proti pokynu nebo opatření některého
orgánu činného v trestním řízení.
Představitelé Bendova
úřadu se však v poslední době
několikrát dostali do opačné role.
Ptám se vás, pane
premiére, přijme vláda či pan ministr
opatření, aby ředitel ÚDV a jeho pracovníci
respektovali ustanovení trestního řádu
a jiných zákonů?
Ptám se vás, pane
premiére, můžete sdělit veřejnosti,
jaké jsou faktické výsledky práce
tohoto úřadu a jaké jsou finanční
náklady spojené s jeho činností? Ptám
se, nakolik tento úřad přispívá
k tezi o právním státu.
Souhlasíte s názorem
svého místopředsedy vlády pana Luxe,
že Bendův úřad kauzu vlastizrady ideologizoval?
A konečně - myslíte
si, pane premiére, že úřad pana Bendy
může vůbec svým personálním
složením zaručit objektivitu své práce?
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jaroslavu Ortmanovi a prosím, aby se slova
ujal pan předseda vlády Václav Klaus.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Pan
poslanec Ortman jistě ví, že Úřad
pro dokumentaci a vyšetřování zločinů
komunismu je vnitřní složkou České
policie. V tomto smyslu je standardním úřadem.
Platí pro něj všechny zákony, které
platí v České republice, platí na
něj všechny principy.
Já myslím, že
tento úřad udělal řadu věcí,
které se mu zdařily. Podle několika mediálně
rozdiskutovaných věcí víme, že
udělal i několik věcí, které
nenašly pochopeni nebo které byly následně
standardním demokratickým mechanismem tohoto státu
zastaveny. Já si myslím, že to, že vyšetřovatel
Úřadu pro dokumentaci a vyšetřování
sdělil obvinění z trestného činu,
je v pořádku. Postupoval zcela v souladu se zákonem.
To, že automaticky zareagoval městský státní
zástupce, který dospěl k jinému závěru
a opatření tohoto vyšetřovatele jako
nedůvodné zrušil (což bylo následně
potvrzeno ještě i vrchním státním
zástupcem), je podle mého názoru také
potvrzením standardního
kvalitního fungování vícestupňového
demokratického systému této země,
a já bych to spíše interpretoval jako příklad
pozitivní a nikoliv negativní.
Nemuselo dojít k žádné
interpelaci poslanců Levého bloku, aby tato věc
byla vrácena, aby byla zastavena. Zareagoval standardní
systém, standardní mechanismus.
Já to považuji za
velmi pozitivní věc a myslím, že je
zbytečně, abychom se touto věcí nějak
dále zásadněji zabývali.
Vlastní postupy jak tohoto
vyšetřovatele, tak státního zástupce,
mi nepřísluší hodnotit a určitě
mi nepřísluší, abych do toho zasahoval.
Jsem přesvědčen, že jako každá
instituce, i tento úřad má i svůj
proces učení se z věcí zdařilých
i svůj proces učení se z chyb. Já
jsem plně přesvědčen, že i tato
věc k tomu pozitivním způsobem přispěla.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu předsedovi vlády Václavu Klausovi. Slovo
má pan poslanec Jaroslav Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Položil
jsem panu premiérovi několik otázek, bohužel
nedostal jsem odpověď na žádnou. Já
jsem o žádné konkrétní kauze,
pane premiére, nemluvil. Ptal jsem se vás, zdali
celková činnost úřadu přispívá
k myšlence právního státu. Podle mého
názoru by v čele úřadu jakéhokoliv
měli stát vždycky odborníci, nikoliv
laici. Podle mého názoru dozrála doba pro
to, aby v čele tohoto
úřadu nestál pan Benda. Ptám se vás,
jestli si myslíte totéž.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Zazněla
doplňující otázka. Pan předseda
vlády se ujme slova.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Pane
poslanče, mohu vás ubezpečit, že nepochybně
ministr vnitra se touto věcí intenzivně zabývá,
vyhodnocuje tuto situaci a kdyby dospěl k tomu, že
zvolené řešení není správně
nebo není šťastné, určitě
by z toho vyvodil i personální důsledky.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu premiérovi a prosím, aby se slova ujal pan
poslanec Jan Vik a připraví se poslanec Jan Kryčer.
Poslanec Jan Vik: Pane
premiére, obracím se na vás ve věci
vztahů České republiky k severoatlantické
alianci. SPR-RSČ s nelibostí sleduje vývoj
směřující ke sbližování
s touto vojenskou organizací, a proto se ptám. Má
toto sblizování skutečně za cíl
vstup České republiky do této vojenské
struktury? Ptám se předsedy vlády, ne vás.
Pokud se nemýlím, programové prohlášení
této vlády tento záměr neobsahuje.
Pokud ano, opravte mne. Podle čeho jste,
pane premiére, přesvědčen, že
názor drtivé většiny občanů
této republiky je, že do NATO patříme.
I kdyby jste chtěl toto své rčení
opírat o výzkumy veřejného mínění,
tak prostě nic takového najít nemůžeme.
Nebo má snad vláda své vlastní průzkumy,
které jsou veřejnosti
a poslancům utajeny? Je vláda a vy osobně
pro vypsání referenda v záležitosti
vstupu do NATO? Konečně jsem nucen opětovně
se zeptat vzhledem k naprosté nekonkrétnosti a nedostatečnosti
vaší odpovědi na ústní interpelaci
mého kolegy Loukoty na
minulé schůzi v podobné souvislosti, na financí
zátěž související se vstupem
a členstvím v NATO. Vždyť o peníze
jde vždy až v první řadě, že?
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Vikovi, slovo má pan premiér
Václav Klaus.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Pane
poslanče, já si myslím, že vaše
první otázka o sbližování s NATO
jako o obecném trendu, je otázka naprosto fér,
naprosto správná a myslím, že na ni
mohu jednoznačně odpovědět ano. Vy
dobře víte, že byl vysloven souhlas s účastí
v projektu Partnerství pro mír, které je
součástí celého tohoto přibližovacího
procesu. Ano. Myslím, že je správné
odpovědět tímto způsobem.
Žili jsme dlouhou dobu v
jiném obranném či útočném
seskupení a náš záměr je jednoznačný,
aby tato minulost byla definitivně zrušena a zrušena
nejen zůstáním v jakémsi bezpečnostním
vakuu, jakkoliv je toto slovo pro mne velmi složité,
tak náš záměr - myslím - zřetelný,
abychom udělali to, co bychom udělali v 50. letech,
kdybychom se náhodou neoctli na této straně
železné opony, ale kdybychom se octli na druhé
straně železné opony. Kdyby tomu bylo tak,
tak jsem hluboce přesvědčen o tom, že
naše země by byla jedním ze zakládajících
členů NATO a naše úsilí, aby
se právě toto stalo teď, není novinkou,
ale je spíš návratem k tomu, co by bývalo
bylo, kdyby v této zemi nebyl 25. únor roku 1948.
Co se týká názoru
nebo nenázoru většiny obyvatel, nevím,
jestli máte v tomto směru nějaké dokonalejší
znalosti, než mám já, ale nejsem si jist, že
to víte vy a nejsem si jist, že to vím přesně
já, kolik procent lidí s tímto krokem souhlasí,
kolik nesouhlasí. Myslím si, že se to u nás
nestalo stále ještě celonárodní
debatou, kde by každý člověk jasně
vyjevil svá stanoviska.
Říkáte vláda.
Vláda neaspiruje na to, že by svým rozhodnutím
doputovala do NATO. Vláda respektuje základní
princip našeho politického a ústavního
systému, čili systém nepřímé
demokracie. Vláda samozřejmě ví, že
o tom nebude nikdy rozhodovat vláda, že o tom budete
rozhodovat vy, parlament, tato sněmovna, případně
senát a opravdu nikdy jsme neaspirovali na to, že
by to mělo být nějakým jiným
způsobem.
Finanční zátěž
nepochybně každého takového kroku existuje.
Jsme si této zátěže plně vědomi,
ale mohu vás ubezpečit o jedné jediné
věci. Země, které nebyly členem jakéhosi
systému kolektivní bezpečnosti jako třeba
Švédsko, země, které musely připravit
svou bezpečnost a tedy i financovat svou bezpečnost
samy, podívejte se do statistik, vydávaly díky
tomu, že nebyly v tomto systému kolektivní
bezpečnosti, ale že se musely
postarat samy o sebe, vyšší podíl výdajů
na obranu ve státním rozpočtu než měly
země, které byly členskými zeměmi
tohoto seskupení. Myslím, že tento závěr
platí i pro nás a nepochybuji o tom, že naše
vlastní obrana na všechny světové strany
našimi vlastními
silami by byla výrazně dražší než
bude v případě začlenění
do této bezpečností struktury.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
předsedovi vlády Václavu Klausovi. Slova
se opět ujme pan poslanec Jan Vik.
Poslanec Jan Vik: Pane
předsedo vlády, chtě nechtě vás
musím ocitovat, poněvadž jste na poslední
schůzi Poslanecké sněmovny při ústních
interpelacích řekl:
"Pane poslanče, chtěl
bych zaprvé říci, že začleňování
České republiky do těchto základních
struktur - bylo to OEU a NATO - do kterých podle názoru
drtivé většiny - jsem přesvědčen
- občanů této republiky i tohoto parlamentu
skutečně patříme."
Ptal jsem se vás, z čeho
vlastně čerpáte přesvědčení?
Zadruhé jste mi neodpověděl na otázku,
zda programové prohlášení vlády
obsahovalo i záměr vstoupit do NATO. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Vikovi. Pan premiér se ujme slova.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Já
bohužel neumím desítky stránek vládního
prohlášení nazpaměť, ale pokud
se nemýlím, ve vládním prohlášení
bylo formulováno naše úsilí o začlenění
do Evropské unie, tehdy ještě do Evropského
společenství a dalších evropských
a celosvětových struktur. Tak nějak zněla
formulace vládního prohlášení.
Myslím, že NATO jsme měli na mysli, ale otázka
vstupu do NATO je otázka zrání,
je otázka uzrávání jak uvnitř
naší země, tak v našem okolí, tak
NATO samotného a je zcela přirozeně, že
je to věc, která má svoji určitou
dynamiku a kde nemá smysl, abychom zarputile trvali na
přesném slůvku nebo větičce,
která je ve vládním prohlášení.
Cituji zpaměti a nemám teď v ruce přesně
§ vládního prohlášení, který
se této problematiky týkal.
Jestli jsem řekl, že
drtivá většina občanů této
země, tak to jsem se možná unáhlil,
jestli to tak skutečně je, jestli jsem to takhle
řekl, jak vy říkáte. O většině
bych přesvědčen byl. Hlavně si myslím,
že tento vstup nebude zítra a myslím, že
teprve to umožní, aby se to stalo zřetelnou
otázkou, aby v podobných případných
náhodných průzkumech nebyla významná
část odpovědí - nevím, nezajímám
se, toto téma mne
nikdy nenapadlo, nemám na to silný názor
apod., jak je tomu dosud. Myslím, že otázka
musí být naší zemi teprve výrazně,
zřetelně nastolena. Nicméně jsem přesvědčen
o tom, že to je úlohou zastupitelských orgánů
parlamentu, aby tuto otázku jasně, jednoznačně
zodpověděl.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu předsedovi vlády za jeho odpověď
a slova se ujme pan poslanec Jan Kryčer a v případě,
že čas dovolí, tak se připraví
pan poslanec Pavel Seifer.
Poslanec Jan Kryčer:
Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, kolegové a kolegyně, moje druhá
interpelace navazuje na interpelaci první. Týká
se také venkova a týká se problému
zásadního, tj. otázky dopravní obslužnosti.
Dovolím si tvrdit, že
dnes, kdy se pomalu blíží polovina prosince,
tento problém doposud není vůbec vyřešen
a zdá se, že pokud nedojde záhy k jeho definitivnímu
vyjasnění, hrozí další výpadky
linek na většině okresů naší
republiky. Pokud by tomu tak bylo, tak skutečně,
a to jsem již zmínil v interpelaci první, bude
to tak, že se dočkáme do malých
obcí pouze dvou autobusů denně, jednoho,
který odveze do zaměstnání a potom
druhého, který ze zaměstnání
přiveze. V sobotu a v neděli nebude jezdit nic.
Domnívám se, že samy obce nejsou schopny ze
svých finančních zdrojů tento problém
dostatečně saturovat
a uvážíme-li, že ze sto občanů
82 jezdí autobusem a pouze 18 jezdí vlakem a dotace
státní do drah, železnic, jsou mnohonásobně
vyšší než do autobusové dopravy,
pak dovolím si tvrdit, že je na tomto systému
leccos špatného, zvláště uvážíme-li,
jakým způsobem
probíhala privatizace mnohých ČSAD, to znamená
oddělení toho lukrativního a vznik pochybných
s. r. o. a další vznik jiných s. r. o., které
provozují velmi nelukrativní dopravu osob v jednotlivých
obcích.
Za těchto okolností,
kladu, pane předsedo vlády, dvě otázky:
zdali se tímto problémem vláda zabývala
a pokud se jím zabývala, zdali počítá
ze svých zdrojů dát zvýšenou
dotaci na autobusovou dopravu.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Kryčerovi. Prosím, aby se ujal
slova předseda vlády pan Václav Klaus.