Poslanec Viktor Dobal: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi velmi stručně uvést velmi stručnou
novelu zákona. Novela nečiní nic jiného
jenom umožňuje, resp. dává možnost
těm náboženským společnostem,
jejichž majetek přešel na stát po roce
1948 a který byl zablokován v § 3 zákona
o velké privatizaci 92/1991 Sb., možnost ucházet
se o náhradu, protože není
jiná šance, jak by se mohly tyto společnosti
vypořádat právě s majetkem, který
byl zprivatizován, přesto, že zprivatizován
být neměl. Tudíž otevírá
se pouze možnost pro určité náboženské
společnosti se o tento majetek, pokud byl zprivatizován,
ucházet u Fondu
národního majetku o náhradu. Nezatíží
to státní rozpočet vůbec a podle mne
to nebude využito v mnoha případech. Bude to
možná využito v jednom případě,
o kterém přesně vím a který
se vztahuje k tomu, o čem už jsme zde několikrát
jednali a čemu říkáme
navrácení majetku židovským obcím.
Tento parlament se nedokázal
s touto situací vyrovnat. Domnívám se ale,
že tím pádem dal velmi negativní signál
do světa. Musím připomenout a rád
bych připomněl zde - to už sice nesouvisí
s předkládanou novelou, ale s apelem - aby tato
sněmovna si uvědomila, že nejsme ve světě
sami, že pokud se chceme vrátit do Evropy, měli
bychom trochu přihlížet k tomu, jak Evropa
myslí. Dokladem toho je usnesení Evropského
parlamentu o navrácení uloupeného majetku
židovským obcím, které
bylo přijato jednohlasně na plenárním
zasedání dne 14. 12. 1995 a kde se praví:
a) s odkazem na první dodatečný
protokol k Evropské konvenci o lidských právech,
Paříž 1952,
zejména na článek 1 tohoto protokolu, podle
nějž každá fyzická nebo právnická
osoba má právo na úctu před jejím
majetkem.
b) S odkazem na doložku Evropské
unie o úctě a dodržování lidských
práv.
c) S odkazem na to, že Evropská
unie vždy zastávala stanovisko, že to, co se
stalo, nesmí být zapomenuto.
d) Vzhledem k politickým
změnám ve střední a východní
Evropě od r. 1989 s odkazem na to, že určité
státy střední a výchovní Evropy,
jenž se navrátily k demokracii, při svém
vstupu do Rady Evropy ratifikovaly Evropskou konvenci o lidských
právech z r. 1950.
Vzhledem ke skutečnosti,
že majetek židovských obcí byl dvakrát
postižen drancováním, jednou za nacionálně
socialistické vlády nebo vlády kolaborantských
režimů a podruhé za komunistických režimů,
se zvážením toho, že za komunistických
režimů mnoho jiných lidí různého
původu, společenství
a náboženství, jakož i mnoho organizací,
zejména křesťanských církví,
bylo oloupeno o svůj majetek,
1) vítá skutečnost,
že některé východoevropské státy,
zejména Maďarsko a Rumunsko, akceptují zásadu
spravedlnosti a morálky, souhlasily s navrácením
majetku židovským organizacím, právoplatnému
majiteli.
2) Vítá, že
mnohé středoevropské a východoevropské
státy se veřejně omluvily za zločiny
spáchané na Židech během druhé
světové války a uznaly svoji odpovědnost
za tyto zločiny.
3) Požaduje, aby všechny
státy střední a východní Evropy,
které tak dosud neučinily, vydaly odpovídající
právní předpisy ohledně navrácení
odcizeného majetku, aby majetek židovských
obcí podle zásad spravedlnosti a morálky
byl navrácen židovským zařízením.
4) Požaduje dále,
aby všechny středoevropské a východoevropské
země, které tak dosud neučinily, vydaly odpovídající
právní předpisy, aby další majetek
uloupený komunisty, nacisty nebo jejich spolupachateli
byl navrácen právoplatným vlastníkům.
5) Pověřuje svého
prezidenta toto usnesení zprostředkovat Radě
Evropy, komisi Evropské unie, vládám a parlamentům
členských států Evropské unie,
Evropské radě a státům, jež podaly
žádost o vstup do Evropské unie.
Jsem "rád", že
se tady bavíte a nevěnujete pozornost tomuto usnesení
Evropského parlamentu. Vaše činy, pánové
a dámy, jenom jasně dokazují to, že
trváte na tom, aby Česká republika patřila
vždycky mezi ty státy, které nerespektují
základní lidská práva, základní
lidské svobody.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Viktoru Dobalovi a zvu k řečništi
pana poslance Josefa Holuba. Organizační výbor
ho totiž určil zpravodajem pro první čtení.
Pane poslanče, prosím ujměte se slova.
Poslanec Josef Holub: Vážený
pane předsedo, vážení přítomní,
novela zákona tisk 2023 po technické stránce
není vypracována v souladu s jednacím řádem,
a to v části týkající se §
86 odst. 5. Po obsahové stránce předjímá
tato novela zákonné rozhodnutí o navrácení
majetku církví, řádů, kongregací
a náboženských společenstev. Z
obou těchto důvodů
navrhuji zamítnutí této novely zákona,
tisk 2023.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Josefu Holubovi a otevírám obecnou rozpravu
k tomuto bodu. Nemám do ni žádnou písemnou
přihlášku a táži se, kdo se hlásí
z místa. Nevidím žádnou přihlášku
z místa, proto obecnou rozpravu uzavírám
a dám hlasovat především o návrhu,
jejž vznesl zpravodaj pan poslanec Josef Holub, totiž
aby byl předložený návrh novely zamítnut.
K tomu ale jsem nucen vás znovu odhlásit, protože
stále trvá čilá frekvence mezi předsálím
a sálem. Prosím zaregistrujte se znovu.
Zahájil jsem 138. hlasování,
jehož předmětem je návrh pana poslance
Josefa Holuba na zamítnutí této předlohy.
Kdo podporujete tento návrh,
stiskněte prosím tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
138. hlasování skončilo.
Ze 101 přítomných hlasovalo 62 pro, 28 proti.
Návrh byl přijat.
Přistupujeme k dalšímu
bodu. Já děkuji panu poslanci Viktoru Dobalovi a
panu poslanci Josefu Holubovi. Je tu bod 60., jde o
Stanovisko vlády k tomuto
sněmovnímu tisku a návrh jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 2025/1. Nyní žádám,
aby se slova ujal zástupce navrhovatelů pan poslanec
Jan Decker a uvedl předložený návrh.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jan Decker: Vážený
pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci, dovolte mi, abych jménem navrhovatelů
odůvodnil návrh novely zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
140/1961 Sb., trestní
zákon ve znění pozdějších
předpisů. Tato novela je v posledních týdnech
velice propírána všemi sdělovacími
prostředky, takže by se dalo zdát, že
všichni poslanci jsou velice dobře obeznámeni
s jejím obsahem. Ovšem z reakcí některých
poslanců právě v těchto sdělovacích
prostředcích nejsem si zcela jist, že jsou
seznámeni. Proto mi dovolte, abych trošku přiblížil
obsah této novely.
Novela trestního zákona
má přispět zejména ke zpřísnění
postihu nejzávažnějších forem trestné
činnosti, aniž by pomíjela úlohu jiných
trestně právních institutů, zejména
těch, které směřují k prevenci
kriminality. Opakuji - k postihu nejzávažnějších
forem trestné činnosti.
Zjištěná statistická
data a jejich analýzy totiž ukazují, že
trvale stoupá počet pachatelů trestných
činů a roste počet stíhaných
a vyšetřovaných skutků. Zvyšuje
se podíl organizované kriminality, která
dodává trestné činnosti vyšší
stupeň nebezpečnosti. Zvyšuje se také
podíl recidivistů mezi pachateli trestné
činnosti. Na celkovém počtu pachatelů
se zvyšuje podíl mladistvých, tedy osob mezi
15. a 18. rokem věku. Z celkového počtu pachatelů
v současné době tvoří téměř
jednu čtvrtinu. U pachatelů závažné,
zejména násilné kriminality roste jejich
agresivita a brutalita. Zvyšuje se podíl tzv. loupežných
vražd. Oběťmi se stále častěji
stávají osoby z řad podnikatelské
sféry, v motivaci se velmi často objevuje prvek
vyřizování účtů. Současná
charakteristika vražd se odlišuje
od dřívější doby, kdy převládaly
vraždy spáchané v afektu. Zvyšuje se počet
případů, u kterých bylo zjištěno,
že vražda byla předem promyšlená
a cílevědomě spáchaná, mnohdy
na objednávku. Nepříznivá charakteristika
doprovází i trestný čin loupeže.
Stále více
se u loupeží uplatňuje brutalita pachatelů
vůči obětem, a to i u běžných
loupeží vůči jednotlivcům na
ulici. Nejsou výjimečné případy,
kdy pachatelé loupeži používají
i střelné zbraně a brutalita pachatelů
se projevuje ve způsobu páchání této
trestné činnosti.
Proti poškozeným se užívá zákeřných
úderů, oběti jsou svazovány či
týrány. Obětem i jejich rodinným příslušníkům
je vyhrožováno a často jsou zastrašováni.
Platná právní
úprava na uvedenou nepříznivou charakteristiku
stavu kriminality nereaguje adekvátním způsobem.
Poslední novela trestního zákona sice zpřísnila
trestní sazby trestu odnětí svobody u některých
úmyslných trestných činů, ovšem
pouze v těch méně významných
a současně pouze u trestných činů,
u nichž znakem skutkové podstaty je rasová,
národnostní, politická či náboženská
pohnutka.
Poslední změna trestního
zákona se však v žádném směru
nedotkla trestního postihu recidividujících
osob, tedy pachatelů, kteří se opakovaně
dopouštějí trestných činů,
ať již téže skutkové podstaty a nebo
téže povahy. Zvlášť křiklavý
nepoměr mezi společenskou škodlivostí
činu a jeho trestním postihem zůstává
zachován u trestného činu loupeže podle
§ 234, odst. 1 trestního zákona, kde naopak
novela trestního zákona snížila dolní
hranici trestní sazby trestu odnětí
svobody ze tří na dvě léta.
Platná právní
úprava zatím také nereaguje na narůstající
frekvenci a nebezpečnost trestné činnosti
mladistvých, kteří páchají
nezřídka i trestné činy. U vybrané
kategorie mladistvých, tedy u těch, kteří
spáchali trestné činy, za které trestní
zákon ve zvláštní části
dovoluje uložení výjimečného
trestu, se proto za adekvátní reakci považuje
zvýšení horní hranice trestní
sazby trestu odnětí svobody z 10 let na 15.
Uvedené skutečnosti
vedou proto k zákonné iniciativě směřující
k potlačení a omezení kriminality, zejména
cestou zpřísnění jejího postihu.
Navrhované změny v trestním zákoníku
vycházejí ze stávající legislativní
úpravy systému trestního práva, hmotného
i procesního. Nepředpokládají přijetí
zásadních, podstatných legislativních
změn, ale naopak umožňují, aby podněty
vzešlé z těchto navrhovaných zásad
mohly být zpracovány, resp. přijaty do připravované
kodifikace trestního práva hmotného a trestního
práva procesního, to je do vytvoření
zcela nového znění trestního zákona
a trestního řádu.
Navrhovanou novelou trestního
zákona by bylo možné velmi rychle upravit některá
ustanovení trestního zákona tak, aby trestní
postih mohl být zpřísněn. Navrhovaná
právní úprava se zaměřuje zejména
na zvýšení trestního postihu určité
skupiny pachatelů trestných činů,
to je na zvýšení postihu recidivistů,
pachatelů trestných činů, kteří
již byli pro páchání trestního
činu vícekrát potrestáni.
Přijetí navrhované
úpravy trestního zákona by mohlo eliminovat
nebezpečnost pachatele jeho izolací, a zajistit
tak důslednější ochranu společenských
hodnot, zájmů a cílů chráněných
trestním právem.
Právní úprava
předpokládající zpřísnění
trestního postihu je konstruována tak, že zpřísněnými
sankcemi se navrhuje postihnout soustavné páchání
trestné činnosti jen určité vyšší
závažnosti. Zachovává se ustálený
princip, že trest má být úměrný
závažnosti spáchaného činu,
osobnosti i sociální situaci pachatele.
Přijetím nové
navržené právní úpravy nemají
být v žádném případě
vyloučeny jiné cesty, metody a postupy vedoucí
k omezení kriminality jako hromadného negativního
sociálního jevu, k resociaci pachatele.
Ještě bych chtěl
dodat, že navrhovaná změna právní
úpravy je v souladu s Ústavou České
republiky i Listinou základních práv a svobod,
neboť má sloužit především
k prohloubení ochrany ústavné zaručených
práv občanů, k nimž náleží
také právo na bezpečnost, resp. právo
na ochranu před zločinností. Předpokládaná
novela trestního zákona je také v plném
souladu s mezinárodními smlouvami, kterými
je Česká republika
vázána podle č. 10 Ústavy ČR,
zejména s Evropskou úmluvou o ochraně lidských
práv a základních svobod.
Úplně nakonec bych
chtěl říci, že argumenty, že tento
návrh novely byl připravován jako populistický
krok před volbami, musím vyvrátit, protože
pracujeme na něm dva roky a již před dvěma
lety jsme kontaktovali různé politické strany,
právnické fakulty a odborníky v právních
otázkách, jestli by nám mohli dát
připomínky k tehdejšímu našemu
návrhu. Některé připomínky
jsme dostali, zapracovali je, a od té
doby tento návrh doznal podstatných změn
do současné podoby.
Prosím, abyste znovu zvážili
váš postoj a doporučili přijetí
v prvním čtení. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Deckerovi, a protože organizační výbor
určil zpravodajem pro první čtení
pana poslance Františka Kačenku, žádám
ho, aby se ujal slova. Prosím, pane poslanče!
Poslanec František Kačenka:
Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, u tohoto zákona budete
muset zřejmě, jako já jsem to učinil,
vyřešit své vnitřní dilema. To
spočívá v tom, že na jedné straně
jsem bytostně přesvědčen o tom, že
výrazná zvýšená ochrana osob
v naší společnosti před nebezpečnými
zločinci je nutná, na druhé straně
nejsem přesvědčen o tom, že navržené
řešení je tím nejlepším
řešením, ani o tom,
že problém řeší. Považuji
za nutné připomenout, že vláda svým
stanoviskem č. j. 3444/1996 navrženou novelu trestního
zákona nedoporučila.
Kolegyně a kolegové,
se zájmem jsem sledoval televizní pořad Aréna,
který byl věnován problematice "třikrát
a dost", a je mi známo, že občané
s navrženým řešením výrazně
souhlasili. Pokud by mi šlo jenom o zvýšení
popularity, stačilo by z tohoto místa vyhlásit,
že s navrženým řešením souhlasím
a doporučuji, aby sněmovna přikázala
návrh zákona ústavně právnímu
výboru k projednání. Přesto
tak neučiním. Vedou mě k tomu tyto důvody:
Za prvé, platný
trestní zákon umožňuje soudcům
ukládat za v návrhu jmenované trestné
činy přísnější tresty,
včetně trestu odnětí svobody na doživotí.
Že se tak neděje, není chyba zákona, ale
soudců samotných. Návrh předpokládá
u vyjmenovaných trestných činů výrazné
omezení zásady individualizace trestu tím,
že soudcům nedává možnost rozhodovat
o vině a trestu a trest volit ze zákonem stanovených
variant, ale soudce musí - a to chci zdůraznit -
uložit jen jeden trest,
trest odnětí svobody na doživotí.
Za druhé jsem přesvědčen
o tom, že bez výrazného zpřísnění
podmínek výkonu trestu bude účelu
předložené úpravy dosaženo jen
z malé části. Novela výrazně
posiluje jen tu část účelu trestu,
který má za úkol chránit občany
před pachateli trestných činů se všemi
negativy, která to přináší, např.
výrazné zvýšení nákladů
na vězeňskou službu. Nebude však odrazovat
potenciální pachatele trestných činů,
ani nebude dostatečně převychovávat.
Pokud se část vězňů
bude ve výkonu trestu cítit
jako na určitém druhu rekreace, i sebelepší
úprava bude jen přelévání vody
sítem. K naplnění účelu novely
zákona by se muselo podle mne jednat o úpravu daleko
širší a rozsáhlejší. S ohledem
na krátkost časového období, které
nám do konce volebního
období zbývá, to však není možné.
Za třetí navržená
právní úprava je cizorodým prvkem
v našem i evropském právním prostředí.
Tím nechci tvrdit, že a priori odmítám,
aby se u nás zavádělo to, co se osvědčilo
v USA či jinde. Nesmí to však působit
cize. Obdobně cize by podle mne působilo např.
to, kdyby bylo zavedeno sčítání sazeb
za jednotlivé trestné činy a tresty odnětí
svobody ukládány ve výši 90 či
350 let.
Připomínek k návrhu
by bylo více a zejména ještě zazní
v rozpravě. Nebudu s nimi zdržovat. V souladu s jednacím
řádem si dovoluji přednést tento návrh
usnesení:
Poslanecká sněmovna
po obecné rozpravě návrhu zákona poslance
Severy a dalších, kterým se novelizuje trestní
zákon, návrh zamítá. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Františku Kačenkovi a otevírám
obecnou rozpravu. Jako první se do ní hlásí
pak poslanec Emil Jaroš, jako další pan poslanec
Jiří Vyvadil, jako další pan poslanec
Jiří Novák, ministr spravedlnosti. Prosím,
pánové.
Pan poslanec Jaroš má slovo.
Poslanec Emil Jaroš: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, jsem
znám jako poslanec, který spíše prosazuje
represivní prvky v naší legislativě,
a proto by se dalo předpokládat, že bych měl
tento návrh podpořit a měl by být
blízko mému srdci, mému přesvědčení.
Ale není tomu tak.
Už pracovní návrh
třikrát a dost je spíše názvem
kvízového pořadu než předlohy
zákona. Plně chápu pohnutky předkladatelů,
plně chápu to, že chtějí zvýšit
ochranu obětí, že chtějí zvýšit
ochranu lidí, kteří jsou zločinem
dotčeni. Nicméně tato předloha ve
mě vzbuzuje určité podezření,
že nedůvěřují de facto naší
justici, že nedůvěřují v ty lidi,
kteří mají plně zhodnotit, právoplatně
zhodnotit každý jednotlivý čin a podle
stávajících zákonů potrestat.
Řada skutků, které jsou zde vyjmenovány,
jsou už v dnešním trestním zákoně
ohodnoceny sazbou výjimečného trestu, sazbou
doživotního vězení.
Plně se přimlouvám
za to, abychom toto rozhodování nechali plně
v rukou našich soudů a já věřím,
že tyto soudy zhodnotí každý čin
individuálně. Vzít jakýsi mustr, jakýsi
vzor ze Spojených států, je naprosto vytržené,
protože tamní soudy povětšině rozhodují
v porotním řízení, tzn., že soudce
nerozhoduje o vině či nevině, toto je plně
v rukou poroty, soud pouze rozhoduje o výši trestu.
To je něco naprosto
diametrálně odlišného od našeho
procesního práva, kdy u nás soudce musí
rozhodnout jak o vině tak o výši trestu.
Přimlouvám se za
obdobný návrh, který tu řekl zpravodaj
kolega Kačenka. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Emilu Jarošovi, zvu k řečništi
pana poslance Jiřího Vyvadila, připraví
se pan poslanec Jiří Novák, ministr spravedlnosti
České republiky.
Poslanec Jiří
Vyvadil: Vážený
pane předsedo Poslanecké sněmovny, dámy
a pánové, kolega Kačenka řekl, že
každý musí mít pochybnosti o tom, zda
by přece jen tento návrh zákona neměl
být přijat. Já přiznávám,
že jsem chvíli přemýšlel, do jaké
míry by nestálo zato jej přijmout, nicméně
jedna myšlenka z úst pana navrhovatele mě přesvědčila,
že to není možné. On tvrdil, že
po dobu dvou let se tím zabývali odborníci.
Já si troufám tvrdit, že tento návrh
zákona nemohl mít ani na tři minuty v rukou
odborník - právník. A jestli měl,
musí vrátit doktorát. Dokonce si troufám
tvrdit, že proto také ani není přítomen.
Uvedu komické případy:
Trestný čin pohlavního zneužívání
podle paragrafu 242, nalistujte si to, odst. 2 a 3. Když
se jej dopustí na osobě, která je mu svěřena,
nebo osobě, které způsobí těžkou
újmu, tak zde, podle
odst. 1, mu soud musí uložit trest odnětí
svobody na doživotí, ale už tam není ta
varianta, když způsobí té osobě
nic menšího než smrt. To už tam není.
Odst. 2: Tam je trestný
čin vraždy. Trestný čin vraždy
má odstavec první a odstavec druhý. Odstavec
druhý samozřejmě přiznává
možnost doživotí. To autoři zřejmě
také nevědí, takže to tady znovu zakládají.
Já přiznávám, že bych byl ochoten
uvažovat nad tou myšlenkou. Já jsem v tomto týdnu
málem měl možnost jiný návrh
zákona napadnout, a ten autor byl natolik moudrý,
že věděl, že každý z nás
jsme na něco odborníkem,
a já jsem mu za to vděčen, že vzal svůj
návrh zpět. Tento návrh je nezpůsobilý
a pokud bude přijat, je třeba zrušit všechny
katedry trestního práva na území České
republiky. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Jiřímu Vyvadilovi. Slovo má pan
poslanec Jiří Novák, ministr spravedlnosti
České republiky. Prosím, pane ministře.
Je poslední přihlášený do rozpravy.
Ministr spravedlnosti ČR
Jiří Novák: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, já
jsem kdysi přirovnal trestní řád a
trestní zákon ke kabátu, který už
je tolikrát záplatován novelami, že
už prostě není místo na další
novelu či na další záplatu. A myslím
si, že to platí i pro tento případ.
Proto jsme přistoupili
k celkové rekodifikaci trestního řádu
a trestního zákona a záměr této
kompletní rekodifikace trestního práva bude
vládě předložen do 30. května
letošního roku. A myslím, že mohu říci,
že jsme rozhodnuti v tomto návrhu zpřísnit
recidivu trestných činů, ale nikoli oním
nešťastným způsobem, jak se o to pokouší
předkladatelé.
Předkládaný
návrh je zaměřen výlučně
na zpřísnění trestní represe,
ve které se shledává řešení
problémů závažné kriminality,
a podle mého, a řekl to správně i
pan poslanec Kačenka, představuje zcela nesystémovou
formu přebírání právní
úpravy, která platí v některých
státech USA a která je pro evropské prostředí
zcela cizorodým prvkem. To dokazuje fakt, že jej nepřevzal
žádný evropský stát. Věřím,
že Evropa věděla moc dobře, proč
něco podobného také nepřebírá.
Naopak jednostranné, paušální zpřísnění
trestní represe
je v tomto směru kritizováno jako krátkodobé,
krátkozraké řešení, které
do budoucna může přinést daleko větší
problémy v oblasti kriminality a sociální
práce.
Předkladatelé vycházejí
z nesprávného předpokladu, že úspěšnost
potlačování kriminality je přímo
závislá na druhu a především
výměře ukládaných trestů.
Vracejí se tedy k teorii, která byla opuštěna
již v 19. století, podle níž trest má
především plnit odstrašující
funkci a jeho smyslem je izolace pachatele na co nejdelší
dobu. Tím se zcela popírá
jakýkoli význam sociální prevence.
Návrh předpokládá výrazné
omezení, případně i popření
zásady individualizace trestu u části pachatelů
trestných činů. Při splnění
formálních podmínek, tj. opětovného
spáchání určitého trestného
činu, by soud totiž musel
uložit trest v předem stanovené paušální
výměře. Takové řešení
je v rozporu s čl. 90 ústavy. Podle něhož
soud o vině a trestu rozhoduje, tedy volí v úvahu
přicházejících variant tu, která
je nejen v souladu se zákonem, ale i odpovídá
požadavku spravedlnosti.
Přijetí předkládaného
návrhu má podle jeho zpracovatelů představovat
adekvátní a nutnou reakci na zvyšující
se kriminalitu. Statistické údaje o počtech
odsouzených k nepodmíněnému trestu
odnětí svobody ve vztahu k počtu obyvatel
nenasvědčují závěru, že
by soudy u nás, v České republice, ukládaly
nepřiměřeně nízké tresty
nebo že adekvátnímu postihu brání
příliš nízké trestní sazby.
Srovnání s mezinárodními údaji
naopak staví Českou republiku na jedno z předních
míst ve světě při využívání
nepodmíněného trestu
odnětí svobody. Uplatňování
principu výrazného paušálního
zvýšení trestu odnětí svobody
by vedlo k dalšímu zvýšení počtu
odsouzených ve výkonu trestu odnětí
svobody a patrně by vyvolalo i mezinárodní
kritiku.
Návrh nijak nehodnotí
úroveň právní úpravy postihu
zvlášť nebezpečné recidivy, zejména
když se snaží postihnout stejnou problematiku,
a s úpravou stíhání zvlášť
nebezpečné recidivy koliduje.
Návrh nijak neřeší
ekonomickou stránku jeho realizace, zejména vyčíslení
nároku na výstavbu věznic pro výkon
doživotního trestu odnětí svobody a
nároky na personál zajišťující
výkon tohoto trestu.
Můžeme odhadnout,
že vytvoření jednoho místa pro takové
odsouzené by se blížilo investičním
nákladům až jednoho milionu korun.
Kdybychom pominuli všechny tyto argumenty
a řídili se, jak v důvodové zprávě
navrhují předkladatelé, jen hlediskem účelnosti,
vycházejícím z jednoduchého pravidla,
že člověk, který je ve vězení,
má omezenou možnost v dalším páchání
trestné činnosti, nemůžeme se přenést
přes fakt, že tímto
návrhem se problém kriminality prakticky nijak neřeší.
Podle předkladatelů
je předložený návrh reakcí na
stav a vývoj kriminality, zejména kriminality páchané
recidivisty. Od principu třikrát a dost si slibují
výrazný pokles recidivy. Pokud srovnáme dlouhodobý
vývoj kriminality, pak zjistíme, že největší
podíl recidivy, a to je více než jednu polovinu,
představuje majetková trestná činnost,
a té se princip třikrát a dost v předkládaném
návrhu vůbec netýká.
Nesystémovost výběru
trestných činů, za které v případě
recidivy by bylo možné uložit trest na doživotí,
lze dokumentovat např. na trestném činu vydírání.
Aniž bych chtěl snižovat závažnost
tohoto trestného činu, z hlediska recidivy trestné
činnosti daleko závažnější
problém představuje speciální případ
vydírání, jakým je trestný
čin loupeže. Ten však do výčtu
trestných činů, obsažených v
§ 30 odst. 1 poslaneckého návrhu, zahrnut není.
Předpokládám,
že není možné, aby si předkladatelé
odtržitosti svého návrhu od praxe a jejích
problémů, nebyli vědomi. Tím spíše
je zarážející,
že svůj návrh veřejnosti prezentují
jako významný příspěvek k řešení
problémů kriminality a zvlášť recidivy.
Dovolte mi závěrem
jednu poznámku k tomu, co zde řekl před chvílí
pan poslanec Kačenka, a která se týká
soudní praxe.
Přiznám se, že
i já jsem byl donedávna trochu nervózní
z toho, jakým způsobem soudy přistupovaly
k rozhodování ve věcech zvlášť
nebezpečných a zvlášť závažných
trestných činů. I já, jako občan,
jsem míval pocit,
že tresty ukládané soudy, nejsou přiměřené
a měly by být přísnější.
Soudci však nežijí ve vakuu, nežiji ve vzduchoprázdnu.
Myslím si, že jakýsi
společenský tlak, který v této oblasti
vznikl, začínají vnímat, respektují
jej. Musím s potěšením konstatovat,
že přinejmenším po dobu půl až
třičtvrtě roku slyším prakticky
každý měsíc ve sdělovacích
prostředcích informace o tom, že soudy ukládají
výjimečné tresty odnětí svobody.
Dlužno říci, že tomu ještě
před rokem, dvěma, nebylo.
Myslím si tedy, že
praxe soudů reaguje na jakousi společenskou potřebu
či společenské volání. Myslím,
že je tomu tak dobře.
Závěrem mi dovolte,
abych se připojil k návrhu pana poslance Kačenky
a navrhl zamítnutí tohoto návrhu zákona.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
ministru spravedlnosti, poslanci Jiřímu Novákovi.
Táži se, kdo se ještě hlásí
do rozpravy. Pan poslanec Jan Decker, který zastupuje navrhovatele.
Prosím.
Poslanec Jan Decker: Dámy
a pánové, já bych chtěl poděkovat
panu ministru spravedlnosti za jeho poslední věty;
že za posledního půl roku nebo třičtvrtě
roku si soudci konečně začínají
uvědomovat, že existují také sazby výjimečných
trestů a že je začínají udělovat.
Je to, myslím si, právě
důsledek toho, že posledního třičtvrtě
roku se hovoří o tomto návrhu. Myslím
si, že kdybychom tento návrh nezačali projednávat
anebo kdybychom ho vůbec nezačali připravovat,
takže by si to možná ti soudci neuvědomili.
Jsem rád alespoň za to. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Protože se už
do rozpravy nikdo další nehlásí, rozpravu
uzavírám.
V souladu s jednacím řádem
dám nejprve hlasovat o návrhu pana poslance Františka
Kačenky, zpravodaje, na zamítnutí předloženého
návrhu. K tomuto návrhu se kromě jiných
připojil i pan ministr spravedlnosti a pan poslanec Jiří
Novák.
Odhlašuji vás, prosím
o pochopení, ale skutečně pohyb ve sněmovně
je čilý (mám-li zabezpečit regulérnost
hlasování, musím vás neustále
"tyranizovat" novým a novým přeregistrováním).
139. hlasování na
této schůzi.
Kdo podporujete návrh poslance
Kačenky a dalších na zamítnutí
předloženého návrhu, stiskněte
prosím tlačítko a zvedněte ruku. Kdo
je proti tomuto návrhu? Hlasování skončilo.
Ze 117 přítomných
87 pro, 23 proti. Návrh byl přijat. Děkuji
panu poslanci Deckerovi i panu poslanci Kačenkovi.
Oznamuji, že přistupujeme
k bodu 61. Budeme nyní projednávat
Návrh jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 2026. Stanovisko vlády
k němu jako sněmovní tisk 2026/1. Nyní
se ujme slova zástupce navrhovatelů pan poslanec
Pavel Severa a uvede předložený návrh.
Prosím, pane poslanče.