Předseda PSP
Milan Uhde: Děkuji
paní poslankyni Petře Buzkové. Zvu k řečništi
pana ministra spravedlnosti a poslance Jiřího Nováka.
Připraví se pan poslanec Jiří Vyvadil.
Ministr spravedlnosti ČR
Jiří Novák: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte,
abych poděkoval paní poslankyni Buzkové.
I ona totiž dostala před chvilkou nálepku od
předkladatele a chovala se nezodpovědně a
nepravdivě a věru ani ona nezískala žádné
politické body tím, co navrhla a co řekla.
Ani já nebudu sbírat žádné politické
body, protože se chci
chovat zodpovědně a nechci naletět na jakousi
tenkou strunku, která svým způsobem vede
do pekel.
Úvodem řeknu, že
nemohu souhlasit s jednou věcí, a to s tím,
že paní poslankyně navrhla, aby tento návrh
byl vrácen k dopracování. On totiž dopracovat
nelze. Pan poslanec Vyvadil, který bude hovořit
po mně, možná potvrdí má slova,
že naše trestní řízení je
vedeno principem legality a i kdybychom se snažili upřímně
tento návrh jakýmkoliv způsobem dopracovat
a dát do souladu odůvodnění pana předkladatele
dnes s tím, co je
v návrhu zákona, tak bychom museli pro tento jediný
případ § 187 odst. 1 trestního zákona
stanovit princip oportunity, to znamená, že pouze
v tomto jediném případě by státní
zástupce nebyl povinen vést trestní stíhání
proti pachateli takovéhoto
trestného činu, ale já se bojím, že
už jenom tímto bychom se dopustili přinejmenším
legislativního zvěrstva.
Prostě otázka principu
a ducha trestního řádu, zda tento trestní
řád bude veden zásadou trestní legality
nebo zásadou oportunity, to je otázka
nikoliv novely zákona, ale otázka rekodifikace trestního
řádu.
Chtěl bych říci,
že, a to už zde bylo řečeno, podstatou
tohoto předloženého návrhu,
je rozšíření trestnosti výroby
nebo jiného opatření omamné nebo psychotropní
látky nebo jejího držení v tom směru,
že trestný by měl být i ten, kdo si
takovou látku vyrobí nebo jinak opatří
pro svoji potřebu.
Důvodová zpráva
i pan předkladatel nám před chvíli
řekl, že to neznamená automatické uzákonění
trestnosti narkomana a já se odvážím
tvrdit, že právě opak je pravdou. Podle důvodové
zprávy navrhovaná změna má zajistit
plnění závazků vyplývajících
z článku 36 odst. 1 jednotné Úmluvy
o omamných látkách z roku 1961, podle kterého
se smluvní strany zavazují učinit opatření
nutná k tomu, aby za trestný čin bylo považováno
držení drogy bez ohledu na motiv a jejich určení.
Musím však též říci, a to
nebylo tak přesně před chvílí
řečeno, že z autentického komentáře
k textu této úmluvy i z později sjednané
úmluvy z této oblasti, kterou je Česká
republika rovněž vázána,
tedy čl. 3 odst. 4 Úmluvy OSN, proti nedovolenému
obchodu s omamnými a psychotropními látkami
z r. 1988, vyplývá, že smluvní strany
mohou podle svého uvážení stanovit,
že vedle stíhání a potrestání
bude pachatel činu uvedeného v této úmluvě
podroben takovým opatřením jako jsou léčba,
výchova, postpenitenciální péče,
rehabilitace nebo resosializace. Místo stíhání
nebo potrestání mohou smluvní státy
přijmout jako alternativu uvedená opatření.
Je tedy třeba zdůraznit,
že v evropských zemích se v zásadě
trestní postih vyúsťující v uložení
trestu typických pro trestní řízení
za samotné držení drogy pro vlastní
potřebu neaplikuje. Pokud je možnost trestního
postihu uzákoněna a využívána,
je zpravidla provázena jednak tzv. principem oportunity,
který umožňuje,
aby státní zástupce s odkazem na nedostatek
veřejného zájmu trestní stíhání
konzumenta drogy pro neúčelnost odložil a jednak
je spojena s výše uvedenými opatřeními
léčebně rehabilitačními, která
si kladou za cíl zbavit takovou osobu její drogové
závislosti a zajistit její resocializaci.
Omezování konzumace
drog je nepochybně plně odůvodněným
požadavkem, který musí prosazovat každý
stát, pokud chce
zabránit nejen dalšímu rozvoji mezinárodního
obchodu s drogami, ale i s tím související
trestné činnosti. Je však třeba upozornit
na to, že předkládaný návrh zřejmě
k dosažení tohoto stavu výrazněji nepřispěje,
naopak ve znění, v jakém se navrhuje, může
mít i negativní důsledky.
Jak jsem již řekl,
naše trestní řízení je ovládáno
zásadou legality, z níž se připouští
výjimky jen ve zcela omezeném rozsahu. Pokud by
do našeho právního řádu a trestního
zákona byla zakotvena trestnost přechovávání
drogy pro vlastní potřebu, byl by státní
zástupce ze zákona povinen každý zjištěný
případ trestně stíhat a jen ojediněle
by mohl s odkazem na nepatrnou
společenskou nebezpečnost jednání
trestní stíhání zastavit. U osob závislých
na drogách lze předpokládat poměrně
vysoké procento recidivy jednání spočívající
v přechovávání drog, byť pro
vlastní potřebu. I kdyby v prvém případě
s odkazem na nedostatek společenské nebezpečnosti
trestní stíhání bylo zastaveno a pachateli
takového činu bylo uloženo jen ochranné
léčení, v případě recidivy
nebo maření průběhu léčení,
by zpravidla již přicházelo v úvahu
uložení trestu, v poslední řadě
i nepodmínění trestu odnětí
svobody.
I když si to předkladatel
nechce připustit, provedení jím navrhované
změny by znamenalo,
že by bylo jen otázkou času, a to chci zdůraznit,
kdy se značná část osob závislých
na drogách jen pro tuto závislost ocitne ve výkonu
trestu odnětí svobody. To konečně
dokazuje i praxe států, které k takovému
zdánlivě jednoduchému řešení
v minulosti přistoupily. Lze předpokládat,
že v prostředí výkonu trestu odnětí
svobody by toxikomané negativně působili
na ostatní odsouzené a nikoliv naopak.
Kategorická kriminalizace
přechovávání drog pro vlastní
potřebu s sebou nese i vlastní nebezpečí
spočívající v tom, že osoby trpící
závislostí na drogách a v případě
nezletilých např. i jejich zákonní
zástupci, by se obávali vyhledat jakoukoliv lékařskou
nebo jinou pomoc z obavy, že jejich závislost na drogách
bude odhalena a proti nim bude zahájeno trestní
stíhání.
Pokud předkladatel tvrdí,
že změna má přispět k potlačení
obchodu s drogami, je třeba
uvést, že stávající trestní
zákon přechovávání drog pro
jiného a jejich distribuci plně postihuje. Jinou
je samozřejmě otázka dokazování
takového činu, ovšem té bychom se nevyhnuli
ani při přijetí navrhované změny.
Vláda v současné
době připravuje analytický materiál,
který by se otázkou drog zabýval komplexně,
tedy z hlediska prevence, léčby a konečně
i postihu. Tento materiál má být předložen
do konce tohoto měsíce. Již nyní lze
uvést, že zavedení trestnosti držení
drog pro vlastní potřebu vláda nevidí
jako základní prostředek své protidrogové
politiky. Naopak těžiště
vidí v prevenci a v léčebných a resocializačních
opatřeních.
Z výše uvedeného
hlediska se v rámci připravované rekodifikace
trestního práva přistupuje k otázce
trestnosti držení drog. Především
se navrhuje, aby při obecném zakotvení trestnosti
držení drog mohl státní zástupce
trestní stíhání nezahájit nebo
jej zastavit, jestliže lze mít důvodně
za to, že trestní sankci je účelnější
a účinnější nahradit uvedenými
opatřeními léčebnými, výchovnými,
resocializačními a rehabilitačními.
Tento postup předpokládá,
že státní zástupce by měl možnost
trestní stíhání zastavit s odkazem
na nedostatek veřejného zájmu, který
by byl v zákoně zároveň definován.
V zákoně budou rozšířeny
podmínky pro uložení ochranného léčení,
aby bylo možno je v případě potřeby
ve shora uvedených případech osobám
závislým na drogách uložit. V zákoně
bude upraven výkon ochranného léčení
u osob, kterým by byl současně uložen
nepodmíněný trest odnětí svobody
tak, aby výkon tohoto léčení zásadně
předcházel vlastní výkon trestu
a úspěšnost léčby byla jedním
z hledisek pro rozhodování o případném
podmíněném propuštění.
Z tohoto stručného
výčtu je zřejmé, že zakotvení
obecné trestnosti drog musí být, má-li
mít smysl, spojené s dalšími úpravami
jak trestního zákona, tak i trestního řádu.
Tyto změny však předložený návrh
neobsahuje a jednoznačně preferuje represivní
přístup k osobám závislým na
drogách, který se v žádném státě
neosvědčil. Dovoluji si proto navrhnout Poslanecké
sněmovně, aby tento návrh zákona zamítla.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
ministru spravedlnosti a poslanci Jiřímu Novákovi
a zvu k řečništi pana poslance Vyvadila. Po
jeho vystoupení se chystám rozpravu zavřít.
Prosím, abyste podali přihlášky do rozpravy,
pokud tak chcete učinit.
Poslanec Jiří
Vyvadil: Vážený
pane předsedo Poslanecké sněmovny, dámy
a pánové, pan ministr měl v podstatě
ve všem pravdu, přesto mám zato, že je
třeba se nad myšlenkou kolegy Severy zamýšlet.
Ale teď nevím, do jaké míry on sám
bude sto v určité fázi se zachovat zodpovědně.
Mimo vší pochybnost - já jsem tedy, přiznávám,
nebyl sto sledovat celé jeho úvodní slovo
- ale mimo vší pochybnost text zákona je úplně
jinak, než jak on to líčil. Mimo vší
pochybnost má pravdu pan ministr, že to zavádí
kriminalizaci, o tom není sporu. Na druhé straně
sám se domnívám, že by byla možná
varianta, a to i naznačil konec konců pan ministr
zde už přede mnou,
že by bylo možné využít za určité
situace ustanovení o účinné lítosti.
Nicméně, a to je třeba říci,
jde o věc mimořádně závažnou.
A já možná zde hovořím pod dojmem
toho, že mám 14letou a 13letou dceru a ta 14letá
z neznámého důvodu ještě mi věří
a sama mi potvrdila, že je jediná ve třídě,
která nekouří a také nebere drogy.
Teď se možná usmíváte, ale pro
mne to bylo alarmující,
když mi prostě konstatovala ve 14 letech, že
nebere drogy a že už její kolegyně a kolegové
asi berou.
Já jsem si vědom
prostě se vší vážnosti té
problematiky a se vším důrazem říkám
na adresu autora, že takhle to být přijato
nemůže. A pokud by to autor nepochopil, tak potom
by bylo zle. Ale na druhé straně dávám
v úvahu do jaké míry nepropustit s touto
obrovskou výhradou - a není to jenom názor
můj, je to názor asi tří, čtyř
kolegů z našeho klubu - do druhého čtení,
ale na druhé straně volám potom
k výrazné odpovědnosti kolegu Severu, kdyby
se toto nepodařilo, že najde tu sílu a že
řekne: "Takhle to nejde a já beru návrh
zpět."
Pan ministr zde hovořil
o určitých úvahách - ty jsou krásné,
pane ministře. Jak to, že je tady ještě
nemáme, když jsme během volebního období
10x novelizovali trestní zákon nebo trestní
řád? Potom zde musejí přicházet
takovéto návrhy, nad kterými jsme všichni
tak trošku nešťastni.
Čili jinak řečeno
- ta moje míra podpory je v tom, že ta filozofie asi
ano. Abych byl upřímný, předtím
ten návrh, který jsem musel odmítnout "třikrát
a dost", tahle filozofie také není úplně
špatná, ale bohužel provedení je hrůzné.
A toto je stejný případ. Ale zároveň
musíte, pane kolego, skutečně prohlásit:
"Pokud to nepůjde, vezmu to zpět."
Předseda PSP
Milan Uhde: Děkuji
panu poslanci Jiřímu Vyvadilovi. Hlásí
se pan poslanec Janeček, má slovo.
Poslanec Josef Janeček:
Jenom několik
slov - já se domnívám, že právě
absence zákonů, tak jak měly být předloženy,
dokazuje, že jsme jednou ze zemí, která je
velice výhodná pro distribuci a obchod s drogami.
Domnívám se, že by bylo vhodné z toho
důvodu, aby tuto normu projednal i výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví a podávám to jako
procedurální návrh.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Josefu Janečkovi, a protože nevidím
žádnou další přihlášku
do rozpravy, udílím slovo panu poslanci Severovi
ještě v rámci rozpravy. Neuzavřel jsem
ji.
Poslanec Pavel Severa: Dámy
a pánové, děkuji za připomínky
a v podstatě diskusi o tom, co jsem přednesl. Já
už jsem tady ke konci svého slova zmiňoval,
že si nedělám iluze o tom, že problematiku
vyřešíme jedním zákonem, natož
jednoduchým zákonem, ale řekl jsem, že
ta diskuse musí být podle mne vedena, abychom hledali
ty možnosti řešení a ne jenom samozřejmě
v trestnosti držení drogy, ale samozřejmě
v návazných oblastech, jaké jsou léčení,
resocializace apod.
Velice pozorně jsem vnímal,
pane ministře Nováku, vaši květnatou
řeč. Problém je v tom, že skutečně
já zatím tuto novelu stahovat nebudu. Ale na druhou
stranu ujišťuji kolegu doktora Vyvadila, že v případě,
že splníte své slovo, které už
jste tady několikrát za ty tři roky řekl,
že rekodifikace bude zanedlouho, jestliže tady bude,
tak já tu novelu samozřejmě se zodpovědností
mohu stáhnout, jestliže tam
bude zakotveno to, co vy říkáte. Já
se totiž domnívám, že byste se neměl
bránit diskusi o tomto problému v širším
kolektivu, dejme tomu ve
výborech, protože jste členem Mezi rezortní
komise protidrogové a ta měla splnit 30 principiálních
úkolů a z toho jich třetinu nesplnila možná
proto, že neměla jasné zadání
nebo neměla zcela jasno v té problematice. Myslím
si, že diskuse ve výborech před zvládnutím
rekodifikace vůbec není na škodu. Vůbec
si ale nemyslím, že by to byla cesta do pekel, jestllže
s tímto návrhem
přicházíme, protože to by v tu chvíli
všechny státy v Evropské unii musely být
v peklech, ale samozřejmě chápu připomínky,
které tady zazněly.
Já jenom ještě
řeknu takovou zajímavost. Přechovávání
drog pro vlastní potřebu - tady se dohadujeme, jestli
může narkoman něco mít pro vlastní
potřebu beztrestně, a existuje nařízení
vlády 182 z roku 1988,
kde se vydávají licence pro vědecká
pracoviště a osoby, které s těmito látkami
nakládají.
A každá osoba, která
pracuje s více než 3 mlg. takové látky,
musí projít zkouškami,
musí projít licenčním řízením,
musí té osobě být 18 let a musí
splňovat předpoklady, aby s touto látkou
mohla zacházet. To znamená dávám to
trochu jako protiargument k tomu, že my v podstatě
vycházíme velice vstříc lidem, kteří
s drogou nelegálně nakládají.
Na závěr bych chtěl
říci asi tolik, že o tuto problematiku se zajímám
delší dobu a zodpovědně říkám,
že pokud se ukáže v dalších čteních,
že tuto novelu nebude možno dopracovat do podoby, kterou
bychom si přáli, aby postihovala vše a přitom
zabraňovala kriminalizaci, ze které tady je obrovský
strach, tak já zodpovědně říkám,
že nebudu pokračovat v prosazování něčeho
co by neprospělo zlepšení drogové situace
u nás. Ale v tuto chvíli trvám na tom, že
tato novela musí být na stole, musíme
o ní hovořit, protože to je podle mě
tlak, pane ministře, na vás, aby vláda skutečně
v tomto směru něco začala konkrétního
předkládat. Takže já tuto novelu nechávám
na stole a věřím, že z toho vzejdou
dobré náměty k řešení
drogové situace u nás. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Pavlu Severovi, a protože už se nikdo nehlásí
do rozpravy, rozpravu uzavírám a předložím
vám oba návrhy, které byly v rozpravě
vzneseny.
První byl návrh
vrátit předlohu k dopracování, další
byl návrh předlohu zamítnout.
Předtím vás
však všechny odhlašuji, žádám
o novou registraci, a jakmile se uskuteční, předložím
vám tento návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna
vrací předložený návrh navrhovateli
k dopracování.
Jde o 140. hlasování
na této schůzi. Kdo návrh podporujete, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu?
140. hlasování skončilo.
Ze 127 přítomných bylo 50 pro, 63 proti,
návrh nebyl přijat.
Dám hlasovat o dalším návrhu usnesení,
který zní:
Poslanecká sněmovna
předložený návrh zamítá.
141. hlasování. Kdo tento návrh podporujete,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu?
141. hlasování skončilo.
Ze 131 přítomných bylo 60 pro, 61 proti.
Ani tento návrh nebyl přijat.
Zbývá tedy předložit
sněmovně tento návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna
přikazuje předložený návrh k
projednání ústavně právnímu
výboru.
142. hlasování.
Kdo podporujete tento návrh usnesení, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu?
142. hlasování skončilo.
Ze 131 přítomných bylo 68 pro, 38 proti.
Návrh byl přijat.
Ukončili jsme projednávání
tohoto bodu a přikročíme k dalšímu.
Pan poslanec Dobal si žádá slovo? Má
je mít.
Poslanec Viktor Dobal: Pane
předsedo, jako zpravodaj vás musím upozornit,
že padl ještě jeden návrh, a to návrh
pana poslance Janečka, aby zákon byl rovněž
přikázán výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví.
Předseda PSP Milan Uhde:
Ano, děkuji
za toto upozornění a omlouvám se. Ve 143.
hlasování tento návrh poslance Janečka
předložím. Zní:
Tento návrh bude přikázán
také výboru pro sociální politiku
a zdravotnictví. Kdo podporujete tento návrh usnesení,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu?
143. hlasování skončilo.
Ze 129 přítomných 79 pro, 28 proti. I tento
návrh byl přijat.
Děkuji panu poslanci Severovi
a panu poslanci Dobalovi. Budeme se věnovat bodu 62, jde
o
Stanovisko vlády k tomuto
tisku a návrhu jsme obdrželi jako tisk 2024/.l. Slova
se ujme zástupce navrhovatelů pan poslanec Dalibor
Matulka. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, patrně
neuniklo vaší pozornosti, že Ústavní
soud ČR zrušil v říjnu loňského
roku s účinností od 1. ledna příštího
roku absolutní zákaz Podnikání politických
stran a politických hnutí v té podobě,
v jaké byl zakomponován do zákona č.
424/1991 Sb., jeho poslední novelou pod č. 117/1994
Sb. Ústavní soud tak učinil na návrh
skupiny poslanců, kteří právem poukazují
na některé protiústavní prvky absolutnosti
takového zákazu.
Jistě si v zapomínáte,
že text zákona 424/1991 Sb., obsahoval rovněž
zákaz podnikání politických stran
a hnutí, leč zakotvoval z tohoto zákazu určité
logické výjimky, umožňující
politickým stranám a hnutím plnit své
poslání. Ústavní soud pochopitelně
nemohl vrátit text zákona do původní
podoby. Proto rozhodl o
zrušení příslušného protiústavního
ustanovení zákona a ponechal přiměřený
čas zákonodárnému sboru k přijetí
odpovídající novely.
Nyní předložený
návrh nesleduje nic jiného než navrácení
zákona do původního stavu, tedy opětovné
zakotvení zákazu podnikání
politických stran s uvedenými výjimkami.
Jde tedy o návrh zákona,
který procesně i věcně logicky navazuje
na nález Ústavního soudu a nikoliv jak nedávno
nesprávně uvedla z neznalosti věci ČTK,
o otočení nálezu Ústavního
soudu v pravý opak.
Když jsme připravovali
návrh této novely, dělali jsme to v době,
kdy ještě nebyl publikován nález ústavního
soudu. V této době jsme také napsali důvodovou
zprávu, ale musím z tohoto místa říci,
že nikdo nemohl důvodovou zprávu k návrhu
této novely zákona napsat lépe,
než sám ústavní soud ve svém
nálezu. Dovolte, abych z rozsáhlého nálezu
ocitoval alespoň některé podstatné
části, které by měly mít rozhodující
roli pro vaše posouzení. Cituji:
Za prvé, zákaz jakékoli
účasti politických stran a politických
hnutí na podnikatelské činnosti nemá
ani v Ústavě, ani v Listině základních
práv a svobod, ani v mezinárodních smlouvách
podle čl. 10 Ústavy, dostatečnou oporu. Představu
formulovanou ve stanovisku Poslanecké sněmovny,
že státními příspěvky
budou strany zbaveny potřeby
získávat další prostředky i účastí
na podnikatelské činnosti, pokládá
Ústavní soud za jednostrannou.
V problematice financování
politických stran v Evropě se potvrzuje, že
rostoucí potřeby politických stran vedou
jednotlivé strany k trvalé snaze získávat
vedle státních příspěvků
i pomocí darů a účastí na podnikatelské
činnosti nové zdroje svého financování.
Z nálezu Ústavního soudu cituji o kousek
dále:
Ústavní soud pokládá
generelní zrušení účasti politických
stran a politických hnutí na podnikání
za zásah, který odporuje zásadě přiměřenosti
práva v právním státu v tom smyslu,
že není opatřením ani vhodným
ani nutným k tomu, aby bylo dosaženo cílů,
jež si zákonodárce od tohoto opatření
slibuje.
Na druhé straně
však ani generelní uvolnění jakékoli
podnikatelské činnosti politických stran
a politických hnutí bez omezení, což
by bylo důsledkem event. zrušení celého
bodu 24 čl. I zákona
117/1994 Sb., nereflektuje základní směrnice
ústavy a zákona o sdružování
v politických stranách a politických hnutích,
týkající se smyslu a úlohy politických
stran demokratické společnosti, ani ustanovení
čl. IV, odst. 4 Listiny základních práv
a svobod, připouštějící omezení
základních práv za předpokladu a také
tím, že je šetřeno jejich podstaty a smyslu.
Neomezená účast
stran na podnikání by nevyloučila utváření
politických stran, jež by se zabývaly více
podnikatelskou činností než svým ústavním
posláním.
O kousek dále ještě
uvedu poslední citát z nálezu Ústavního
soudu:
Navrhovatelé se ve svém návrhu na zrušení
druhého a třetího
odstavce paragrafu 17 citovaného zákona dovolávají
dřívějšího ustanovení
paragrafu 17, odst. 4 zákona 424/1991 Sb. V tomto ohledu
- praví dále nález Ústavního
soudu pokládá Ústavní soud návrh
skupiny poslanců za opodstatněný. Okamžité
zrušení zákazu podnikatelské činnosti
by odporovalo principu přiměřenosti v materiálním
právním státu, protože užitek plynoucí
z tohoto rozhodnutí by mohl být zastíněn
nežádoucími důsledky absolutního
uvolnění podnikatelské činnosti politických
stran a hnutí.
Proto Ústavní soud
rozhodl odložit účinnost zrušení
paragrafu 17, odst. 2 a odst. 3 zákona 424/1991 Sb., o
sdružování v politických stranách
a v politických hnutích, ve znění
zákona 117/1994 Sb., na dostatečně dlouhou
dobu, totiž na dobu cca 14 měsíců od
vyhlášení
tohoto nálezu, aby poskytl Parlamentu ČR čas
k přiměřené úpravě rozsahu
a mezí pro podnikatelskou činnost politických
stran a politických hnutí. Tolik z nálezu
Ústavního soudu.
Musím říci,
že k námi předloženému návrhu
novely zákona o sdružování v politických
stranách předložila vláda své
nesouhlasné stanovisko. Nehodlám se v tomto úvodním
slově tímto vládním stanoviskem zabývat,
v případě potřeby se zmíním
v závěrečném slově.
Dámy a pánové,
dovolte mi, abych vás požádal, abyste k předloženému
návrhu přistoupili seriózně a umožnili
jeho další projednávání v rámci
druhého a třetího čtení. Vím,
že do 1. ledna příštího roku zbývá
ještě spousta času, že tuto novelu by
mohla přijmout, neboť jí tak umožnil Ústavní
soud svým nálezem, příští
sněmovna. Považujeme
však za správné, abychom chybu, kterou jsme
poslední novelou učinili, také sami napravili.
Proto předkládáme návrh této
novely již nyní, abychom to stihli ještě
v tomto funkčním období. Připadá
nám to poctivé.
Závěrem se vám
všem omlouvám za skutečnost, že při
zpracování důvodové zprávy
nám omylem vypadla věta o souladu tohoto návrhu
jak s ústavním pořádkem České
republiky, tak mezinárodními smlouvami podle článku
10 ústavy. Z obsahu námi navrhované novely
i z nálezu Ústavního soudu však vyplývá,
jak jste nepochybně
zjistil, že tato navrhovaná úprava nejenže
není v rozporu s ústavním pořádkem
a mezinárodními smlouvami podle čl. 10, ale
naopak současné znění zákona
o politických stranách do souladu s ústavním
pořádkem a do souladu s mezinárodními
smlouvami podle čl.
10 vrací. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Daliboru Matulkovi. Svěřuji slovo poslanci
Viktoru Dobalovi, jehož určil organizační
výbor za zpravodaje pro první čtení.
Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený
pane předsedo, vážené dámy a
pánové, myslím, že pan předkladatel
dostatečně zdůvodnil potřebu této
novely a především jeho závěrečné
slovo, že jestliže tato sněmovna vložila
do novely zákona o politických stranách pasáž,
která má zjevně protiústavní
charakter, tak bude dobře, když to tato sněmovna
opraví. Proto si myslím, že návrh, který
máte před sebou, sněmovní tisk 2024,
nečiní nic jiného, jen vrací de facto
zákon do původní podoby, ve které
kdysi byl. Myslím, že zde o tomto
nemusí být vůbec žádného
sporu.
Rád bych se na chvilinku
zastavil u stanoviska vlády. To mě značně
překvapilo. Nějaký pan ministr zde vykládá
o tom, že vláda jedná odpovědně,
a zamýšlí se nad věcmi. Nicméně
máte před sebou předložený také
tisk 2024/1. Můžete mě klidně sledovat.
V tomto stručném tisku se dovídáme
pár věcí, které spíše
patří na jiné místo, ne do parlamentu.
Především vláda s tím sice nesouhlasí,
ale nabízí, že to udělá sama.
Vláda asi zapomněla, že není možné
již procedurálně v tomto volebním
období, tudíž v jejím funkčním
období, takový návrh do parlamentu de facto
ani předložit, ledaže by se zase vyhlásil
stav legislativní nouze, což, předpokládám,
není nutné snad k tomuto činit.
Na druhé straně
vláda argumentuje určitými věcmi,
a mám pocit, že ten zákon snad ani nečetla,
protože se odvolává v první zarážce,
kde něco vytýká, na § 4, který
je o něčem úplně jiném. Tento
paragraf je v podstatě jen o tom, které strany a
hnutí jsou zakázané.
Já se domnívám,
že máme před sebou návrh novely, který
si vyžaduje nález Ústavního soudu, a
že bude dobré nepředávat do dalšího
volebního období dluhy. Takže si dovolím
navrhnout usnesení:
Poslanecká sněmovna
přikazuje projednávání návrhu
zákona poslanců Dalibora Matulky a dalších
na vydání zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování
v politických stranách a v politických hnutích,
ve znění zákona č. 117/1994 Sb., ústavně
právnímu výboru k projednání.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Viktoru Dobalovi. Otevírám rozpravu. Nemám
písemnou přihlášku a nevidím
žádnou přihlášku z místa.
Proto obecnou rozpravu uzavírám. Konstatuji, že
nebyl vznesen návrh ani na vrácení předlohy
zpracovateli k dopracování ani návrh na zamítnutí
této předlohy.
Proto budeme ve 144. hlasování hlasovat o tomto
návrhu usnesení:
Poslanecká sněmovna
přikazuje předložený návrh k
projednání ústavně právnímu
výboru.
Předtím vás
však znovu odhlašuji a prosím o novou registraci.
Hned potom zahájím 144. hlasování.
Zahájil jsem 144. hlasování.
Je věnováno návrhu na přikázání
této předlohy k projednání ústavně
právnímu výboru.
Kdo podporujete tento návrh,
stiskněte prosím tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 144. hlasování
skončilo.
Z 89 přítomných
bylo 48 pro, 20 proti. Návrh byl přijat.
Děkuji pánům
poslancům Daliboru Matulkovi a Viktoru Dobalovi. Ukončili
jsme bod 62. Oznamuji vám, že bod 56. ani následující
bod 63., který by
teď měl přijít na pořad, není
možno projednávat pro nepřítomnost zpravodaje,
protože zpravodaj není nahraditelný. Budeme
se těmito body zabývat zítra dopoledne.
Na pořadu je 66. bod. Je
to
Vládní návrh
jsme obdrželi a uvede jej z pověření
vlády ministr zahraničních věcí
pan Josef Zieleniec. Prosím, pane ministře, ujměte
se slova.