Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ještě
jednou děkuji. Tím jsme projednali bod 25.
Budeme se věnovat bodu 10, přerušenému
včera, kterým je
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 2027.
(Dámy a pánové, poprosil bych, pokud chcete
řešit nějaké svoje osobní otázky,
abyste tak učinili mimo jednací síň,
za což děkuji.)
Návrh uvede ministr vnitra pan Jan Ruml, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
návrh zákona o zpřístupnění
svazků vzniklých činností StB jsem
podrobně zdůvodnil při prvním čtení.
Nyní se tudíž omezím jenom na to, že
branný a bezpečnostní výbor velice
pečlivě celou materii projednal na několika
zasedáních, kterých jsem se já osobně
účastnil (nebo můj náměstek).
Se závěry branného a bezpečnostního
výboru se ztotožňuji.
Myslím, že můžeme přistoupit k
řádnému projednávání
druhého čtení tak, jak vyplývá
z jednacího řádu. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Poslanecká
sněmovna přikázala předložený
návrh k projednání brannému a bezpečnostnímu
výboru.
Usnesení výboru vám bylo rozdáno jako
sněmovní tisky 2027/1, 2.
Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec
Jan Klas.
Poslanec Jan Klas: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, kolegyně
a kolegové, přistupujeme k druhému čtení
vládního návrhu zákona o zpřístupnění
svazků vzniklých činností StB, který
vám byl rozdán jako sněmovní tisk
č. 2027.
V prvém čtení sněmovna přikázala
tento návrh zákona k projednání brannému
a bezpečnostnímu výboru. Výbor se
návrhem zákona zabýval celkem na dvou schůzích.
První schůze výboru se konala 28. 2. t. r.
Výsledkem tohoto jednání bylo usnesení
č. 336, které vám bylo rozdáno jako
sněmovní tisk 2027/1.
Z důvodu nutnosti technicko-legislativních změn
v přijatém usnesení, byla svolána
na 23. 4. t. r. druhá schůze branného a bezpečnostního
výboru.
Na této schůzi bylo původní usnesení
revokováno, a bylo přijato nové usnesení
č. 336/1/1996, které vám bylo včera
rozdáno do vašich lavic jako sněmovní
tisk 2027/2.
Tento tisk je nutné chápat jako souhrn pozměňovacích
návrhů branného a bezpečnostního
výboru. Pozměňovací návrhy
máte v předloženém tisku tučně
vyznačeny.
Dovolte mi, abych vás blíže seznámil
se 4 stěžejními pozměňovacími
návrhy, které se promítají do celého
předloženého zákona.
Za prvé se jedná o pozměňovací
návrh v § 1, kde jsme zavedli pojmy "osobní
svazek" a "svazek s osobními údaji".
Tento pozměňovací návrh se odráží
dále v § 2, 4, 5 a 8.
Druhý pozměňovací návrh se
opět týká § 1, a sice zavedení
nového odst. 2, který řeší možnost
podání žádosti o zpřístupnění
svazku pro pozůstalé, což se odráží
v § 3 a 9.
Třetím návrhem, který se týká
opět § 1 je zavedení nového odst. 3,
který řeší problém vyplývající
ze zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích, který se týká problematiky
důkazního břemene, které spočívá
na navrhovatelích v soudních sporech, vedených
podle výše uvedeného zákona.
Konečně čtvrtým zásadním
pozměňovacím návrhem je zavedení
nového § 10, který řeší
povinnosti státních orgánů, právnických
a fyzických osob, včetně sankcí.
Branný a bezpečnostní výbor doporučuje
Poslanecké sněmovně, aby vládní
návrh zákona o zpřístupnění
svazků vzniklých činností StB schválila,
ve znění vám předloženého
tisku 2027/2. Zároveň vás žádám,
abyste případné pozměňovací
návrhy podávali zpravodajovi písemnou formou.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: K předloženému
návrhu zákona otevírám rozpravu, a
to nejdříve její obecnou část.
Přihlášky do obecné rozpravy nemám.
Proto obecnou rozpravu končím.
Zahajuji podrobnou rozpravu, do které se zatím přihlásili
kolegové Klas a Kužílek. Prosím, aby
se pan kolega Klas ujal slova.
Poslanec Jan Klas: Děkuji. Pane předsedající,
mám celkem 5 pozměňovacích návrhů,
které mají za cíl zpřesnit znění
zákona.
První pozměňovací návrh se
týká § 2, kde v § 2 a) doporučuji
vypustit slova "který je ve správě ministerstva".
Krátce zdůvodním. Je to kvůli tomu,
že v § 10 se operuje s pojmy jako "fyzická
osoba", "právnická osoba", které
také mohou mít v držení tyto materiály.
Proto doporučuji tuto změnu v § 2.
Druhý pozměňovací návrh se
týká § 6, kde doporučuji upravit text
následovně: § 6, ochrana osobních údajů:
"Ministerstvo před zpřístupněním
svazku oprávněnému žadateli znečitelní
v kopii svazku datum narození a bydliště jiných
osob, jakož i všechny údaje o jejich soukromém
a rodinném životě, o jejich trestné
činnosti, zdraví a majetkových poměrech.
Pokud oprávněný žadatel je osobou oprávněnou
podle § 1 odst. 2, znečitelní ministerstvo
údaje o soukromém a rodinném životě
u všech osob."
Krátce odůvodním. Doporučuji, abychom
se mohli dočíst ve svých svazcích
v případě, že existují, jaké
byly naše politické názory, v jakých
politických stranách jsme byli, jaké bylo
naše vyznání atd.
Takže doporučuji, aby se § 6 zúžil
na to, jak jsem citoval před chvilkou.
Třetí pozměňovací návrh
se týká § 8, kde doporučuji za §
7 vložit nový § 8 tohoto znění:
§ 8, utajení svazků, odst. 1: "Svazek,
o který žádá oprávněný
žadatel, který je ve správě ministerstva,
pozbývá utajení, pokud k jeho založení
došlo před 1. lednem 1990."
Odst. 2: "Svazek, který pozbyl utajení podle
odst. 1, může být rozhodnutím ministerstva
vnitra znovu utajen, pokud je to v zájmu bezpečnosti
státu nebo bezpečnosti osob či majetku."
Následující paragrafy přečíslovat.
Krátce odůvodním tento pozměňovací
návrh. Technicky je nutné, aby ministr vnitra odtajnil
všechny svazky současnosti, protože všechny
jsou utajené k dnešnímu dni. Zároveň
odst. 2 dává možnost ministru vnitra, aby několik
důležitých svazků, které souvisí
přímo s bezpečností státu nebo
bezpečností některých občanů
této země, měl možnost utajit. Pro vaši
informaci, týká se to cca 100 svazků.
Čtvrtý pozměňující návrh
se týká § 10, který pojednává
o povinnostech státních orgánů, právnických
a fyzických osob a sankcích; doporučuji opravit
text odst. 1, 2 a 6 takto: odst. 1: "Státní
orgán, který má svazek v držení,
je povinen vydat jeho kopii nebo opis ministerstvu do 3 měsíců
ode dne účinnosti tohoto zákona."
Odst. 2: "Právnická osoba, která přechovává
svazek nebo jeho část, nebo jejich kopie či
opisy, je povinna vydat jejich úředně ověřenou
kopii ministerstvu do 3 měsíců ode dne účinnosti
tohoto zákona."
Odst. 6: "Fyzická osoba, která přechovává
svazek nebo jeho část, nebo jejich kopie či
opisy, je povinna vydat jejich úředně ověřenou
kopii ministerstvu do 3 měsíců ode dne účinnosti
tohoto zákona. Neučiní-li tak, dopustí
se přestupku."
Současně tento paragraf doplnit o odst. 9 tohoto
znění: "Náklady právnických
a fyzických osob spojené s pořízením
kopií, podle odst. 2 a 6 a s jejich ověřením,
hradí stát."
Konečně poslední pozměňující
návrh, v pořadí pátý, který
se týká účinnosti zákona: "Účinnost
zákona stanovit na den 1. prosince 1996 a vypustit ustanovení
o pozbytí platnosti zákona dnem 31. prosince 2000."
K tomu krátké zdůvodnění. §
10 je paragrafem, kterým se zavádí sankce.
Myslím, že je velmi důležité, aby
tento zákon obsahoval sankce. Jistě si vzpomínáte,
že v lustračním zákoně v původním
znění sankce chyběly a vedlo to k velkým
nejasnostem.
Co se týká účinnosti, je nutné
vytvořit prostor pro ministra vnitra a pro ministerstvo
vnitra, aby se vůbec celý systém mohl rozjet.
Proto lhůta k 1. prosinci.
Co se týká roku 2000, který je v původním
znění, doporučuji zrušení této
lhůty, protože okleštění zákona
na 4 roky mi nepřipadá vhodné a myslím,
že by mělo být vypuštěno. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme kolega Kužílek, připraví se kolega
Ortman.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
domnívám se, že tento zákon, i když
možná na konci volebního období již
mu není věnována taková pozornost,
je jedním z velmi důležitých zákonů
a jestliže se celý vývoj po roce 1989 opírá
o několik pilířů, např. změnu
vlastnických vztahů, tak třeba i lustrační
zákon byl jedním z podstatných pilířů,
který možná ani nedovedeme dosud docenit.
Myslím, že tento zákon je z podobné
kategorie, ale míří trochu jiným směrem
než dosavadní zákony. On totiž jednoznačně
míří spíš k morálnímu
zdraví společnosti než k nějakým
ekonomickým nebo funkčním exekutivním
následkům. Proto je potřeba si ho velmi vážit.
Myslím, že základní přístup
k této materii má být takový, že
vše, co bylo nezákonně a zločinně
nashromážděno, má být zveřejněno
nebo dáno k dispozici. To by měl být základní
fundamentální přístup a potom teprve
můžeme zjistit, že některé technické
parametry, aspekty věci mohou takovýto zásadní
přístup v některých místech
omezit. Také je potřeba brát ohled na ochranu
práv třetích osob.
Od začátku projednávání jsem
v branném a bezpečnostním výboru chtěl
prosadit čtyři okruhy rozšíření
působnosti tohoto zákona. První okruh jsou
tzv. objektové svazky, tzn., aby se zákon nevztahoval
jenom na ty svazky, které StB vedla přímo
k jednotlivým osobám, ale aby byly k dispozici občanům
dotčených její nezákonnou činností,
i svazky tzv. objektové, které se vedly třeba
na určitou instituci, ve které lidé byli
zaměstnáni apod.
Dalším okruhem byly svazky vzniklé z činnosti
vojenské kontrarozvědky, které z tohoto návrhu
zatím unikají.
Třetím okruhem bylo právo osob pozůstalých
získat informace, podívat se do těchto svazků,
co tam StB shromáždila o jejich předcích,
o jejich zemřelých. To je záležitost
z oblasti práva na ochranu zemřelých osob.
Čtvrtý okruh je právo cizinců dozvědět
se také o tom, co o nich naše StB nashromáždila.
Zde jsem měl vždy na mysli možná výjimečné
případy, ale o to hodnější zřetele,
jako např. redaktory zahraničních rozhlasů,
Hlasu Ameriky, BBC, jako je třeba pan Jacques Rupnik, u
kterých si myslím, že by jim mělo být
umožněno, aby se také podívali, co o
nich StB zjistila.
Při projednávání v bezpečnostním
výboru se mi podařilo prosadit dva okruhy, tzn.
objektové svazky a právo pozůstalých.
Nyní chci říci, že jsem se pokoušel
v mezičase zkonstruovat možnost, aby tento zákon
se vztahoval i na svazky VKR, ale musím upřímně
konstatovat, že tato oblast jednak ve své materiální
části je tak komplikovaná, že se zcela
vzpírá takovémuto uchopení a jednak
z hlediska legislativního uchopení se to ukázalo
být zcela nezkonstruovatelné. Proto rezignuji zatím
na tuto oblast a myslím si, že teprve budoucnost bude
moci přinést nějaký posun, aby i svazky
vzniklé činností bývalé vojenské
kontrarozvědky byly k dispozici přinejmenším
v nějakém archivním režimu pro badatelské
účely apod.
Naopak se ukázalo, že možnost cizinců
seznámit se s tím, co o nich nashromáždila
StB, zde je. Při projednávání na bezpečnostním
výboru ze strany pana ministra padl jediný otazník,
a sice, aby takových žádostí nebylo
příliš mnoho, protože potom by je naše
orgány podle tohoto zákona musely plnit a mohly
by být zahlceny. Tudíž jsme se dohodli, že
by bylo možné zabránit takovémuto množství
jakousi finanční bariérou, tzn., že
by to podléhalo určitému poplatku.
Tento návrh nyní předložím. Skládá
se ze tří pasáží ve třech
odlišných paragrafech. Je to návrh důkladně
prokonzultovaný s legislativním odborem a neshledáváme
v něm žádných problémů.
Spočívá v tom, že cizinec by podával
žádost u zastupitelského úřadu
České republiky, kdy by tato žádost
podléhala běžnému univerzálnímu
správnímu poplatku ve výši 750,- Kč,
a tím by byl vyřešen problém případného
přetlaku takovýchto žádostí.
Podávám tedy tento pozměňovací
návrh, skládající se ze tří
částí.
1. V § 1 doplnit odstavec 4, který zní:
Odst. 4: Ministerstvo má povinnosti uvedené v odst.
1, písm. a) i na základě žádosti
podané osobou, která není státním
občanem uvedeným v odst. 1.
Druhá část. V § 3 odstavec 1, mezi první
a druhou větu vložit tuto větu, včetně
poznámky pod čarou:
Žádost podle § 1 odst. 4 podává
žadatel, který nemá trvalý pobyt na
území České republiky u českého
zastupitelského úřadu příslušného
podle místa jeho trvalého pobytu.
Odkaz na poznámku pod čarou, která zní:
Položka 116 sazebníku správních poplatků,
který je přílohou zákona ČNR
č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích,
ve znění pozdějších předpisů.
Třetí část mého návrhu
zní - § 3 odst. 2 na konci druhé věty
za textem § 1 tečku nahradit čárkou
a doplnit následující text: ...,anebo uvede,
že není ani nebyl státním občanem
uvedeným v § 1.
Dámy a pánové, děkuji vám za
pozornost a věřím, že tento návrh
na umožnění stejného práva i
cizincům podpoříte. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme pan kolega Ortman. Jiné přihlášky
do rozpravy nemám.
Poslanec Jaroslav Ortman: Budu mít tři drobné
úpravy, které bych pak předal panu ministrovi
i zpravodaji.
První se týká § 9, kde navrhuji za větu
první připojit větu druhou ve znění:
Tento systém je součástí jednotného
archivního fondu.
Podle zákona o archivnictví jsou archiválie,
které jsou na území České republiky
v evidenci a součástí tohoto fondu. Myslíme
si, že tuto zásadu je třeba v navrhovaném
zákoně výslovně zopakovat, i když
jde o speciální zákon, protože při
aplikaci speciálního zákona se musí
respektovat základní principy obsažené
v obecné právní úpravě.
Druhý návrh se týká toho, od nového
odstavce 2, který navrhujeme, doplnit nový odstavec
2 v tomto znění: Na svazky se nevztahují
předpisy o ochraně státního, hospodářského
a služebního tajemství. Výjimky může
vláda stanovit nařízením.
Odůvodnění. V navrženém odst.
2 se mluví o svazcích, aniž by se stanovilo,
kdo a kdy je odtajnil. Také se hovoří o asi
100 svazcích, které zůstanou nadále
z důvodu bezpečnosti státu utajeny. Myslíme
si, že toto řešení je možné
učinit právě tím, že by bylo
zmocnění pro vládu pro rozhodnutí
o příslušných výjimkách.
Pokud by byl tento druhý návrh přijat, tak
doporučuji, aby ze současného odst. 2 (následující
odstavce by se přečíslovaly) vypadlo v první
větě slovo "neutajené", čili
v informačním systému svazků eviduje
ministerstvo svazky atd. text by pokračoval.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Do rozpravy se již nikdo nehlásí. Rozpravu
končím. Protože nezazněl žádný
návrh týkající se vrácení
návrhu zákona nebo zamítnutí návrhu
zákona, končím druhé čtení
tohoto návrhu.
Děkuji panu ministrovi, děkuji společnému
zpravodaji. Tím jsme se vyrovnali s bodem 10.
Přistoupíme k projednávání
bodu
Zahajuji třetí čtení tohoto návrhu.
Prosím pana ministra Igora Němce, aby zaujal místo
u stolku zpravodajů. Pozměňovací návrhy,
přednesené ve druhém čtení,
jsme obdrželi jako sněmovní tisk 2009/2. Prosím
zpravodaje hospodářského výboru pana
poslance Ivana Vrzala, aby zaujal místo u stolku zpravodajů
a sledoval rozpravu, kterou nyní otevírám.
Jako první se do rozpravy přihlásil poslanec
Viktor Dobal. Jiné přihlášky do rozpravy
nemám.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
dovolte mi, abych se v rozpravě nejdříve
vyjádřil obecně k tomuto zákonu a
ke smyslu pozměňovacího návrhu, který
jsem minule přednesl a za druhé, abych provedl některé
drobně technické upřesňující
poznámky k těmto návrhům a pak bych
se rád také vyjádřil k návrhům
hospodářského výboru, které
máte před sebou.
Smyslem zákona o zadávání veřejných
zakázek je především šetřit
veřejné prostředky, zprůhlednit proces
zadávání veřejných zakázek
a poskytnout rovné podmínky pro všechny potenciální
zájemce. Zákon má garantovat právo
zájemce, který poskytne nejvhodnější
nabídku, aby soutěž o provedení zakázky
vyhrál. Vláda předložila Poslanecké
sněmovně návrh novely zákona, který
výrazně zvyšuje limity, kde je zadavatel povinen
vyhlásit veřejnou obchodní soutěž.
U menších zakázek má zadavatel možnost
vyzvat tři až pět uchazečů podle
svého vlastního uvážení, aniž
by musel svůj úmysl na vyhlášení
veřejné zakázky kdekoliv zveřejňovat.
Přijetím tohoto návrhu se sníží
počet zveřejňovaných zakázek
asi na 10% současného stavu. Zadavatel má
takto možnost zadat veřejnou zakázku komu chce,
aniž by se o tom někdo jiný dozvěděl.
Otevírá se tak prostor pro korupci, snižuje
se společenská kontrola a potírá se
možnost zvýšení počtu nabídek,
a tím i úspor ve veřejných výdajích.
Se zvýšením limitů lze jen souhlasit.
Stejně tak je krokem správným směrem
zjednodušený postup sběru nabídek pro
veřejnou zakázku. Nevylučuje to však
možnost lepšího informování veřejnosti.
Není tudíž nutné informovat o vyhlášení
soutěže jen v obchodním Věstníku.
Zcela prostou a nenákladnou možností je informovat
o výzvě k podání nabídek na
veřejnou zakázku na úřední
desce okresního úřadu příslušného
místa sídla zadavatele o místu, kde má
být veřejná zakázka uskutečněna.
Každý potenciální uchazeč o ni
by takto mohl být na přesném místě
přesně informován o možnosti získání
zakázky. Navíc by byly rovné podmínky
pro všechny zájemce, a to je přímo ústavní
právo každého občana. Zadavatele to
nikterak neomezuje v tom, aby vyzval kohokoliv chce, ale může
to učinit až v momentu zveřejnění
výzvy na úřední desce okresního
úřadu. Do té doby by měl platit podobně
jako u veřejné obchodní soutěže
zákaz zveřejňování podmínek
soutěže jiným způsobem nebo sdělování
jejího obsahu cizím osobám.
Já bych byl rád, kdyby sněmovna zvážila,
že pozměňovací návrh, který
jsem přednesl a který se týká §
49 a § 50, je opravdu návrhem, který má
zavřít vrátka potenciální korupci,
který má vytvořit rovné podmínky
pro všechny podnikatele.
Proto bych byl rád, kdybyste alespoň tento pozměňovací
návrh přijali. Rád bych tedy po rozhovoru
s legislativním odborem upřesnil některé
drobnosti, které se právě tohoto návrhu
týkají. Já jsem velmi jasně přednesl,
že vkládám nový § 49, který
konstruuji jednak z nových ustanovení, jednak používám
ustanovení vládního návrhu, protože
si myslím, že řada z nich je velmi dobrých.
To za prvé.
Za druhé - nechtěl jsem do konstrukce vládního
návrhu zasahovat více než bylo nutné,
než bylo nutné zavést institut zveřejnění.
Proto jsem možná explicitně neřekl,
že je nutno vypustit také odst. 3 vládního
návrhu zákona, ale plyne to z toho, co jsem přednesl,
když jsem navrhoval, aby odst. 3 a 5, které já
navrhuji jako nové, byly stávající
odst. 4 a 6 vládního návrhu. To jen pro upřesnění.
Druhá věc, kterou chci upřesnit, se týká
nově navrženého odst. 8, kde jsem chtěl
velmi přesně vymezit dobu, kdy budou zveřejňovány
nabídky a uvádím tam "pondělí
do 14.00 hodin". Myslím, že by bylo obecněji
správnější a myslím, že
neměním zásadní smysl tohoto ustanovení,
když navrhnu, abyste byli tak laskavi a opravili si na str.
7 odst. 8 a nahradili pondělí prvním pracovním
dnem v týdnu. Tím bychom se vyhnuli tomu, když
je např. pondělí velikonoční.
Myslím, že to je jen obecněji řečeno
totéž.
Pak bych vás chtěl upozornit, že poslední
věta bodu 36 říká "ustanovení
§ 49 odst. 1 - 4". Já jsem jasně řekl
"odstavce 1 a 4", tudíž tam nemá
být pomlčka, ale spojka "a".
Poslední věc, o které se chci zmínit,
je v mém návrhu bod 39. Reagoval jsem na usnesení
hospodářského výboru, kde se mi nelíbí,
že je v § 2 vypuštěno obecné vymezení
toho, co to veřejná zakázka vlastně
je. Myslím, že to je správně. Chtěl
jsem jen respektovat také návrh hospodářského
výboru, aby byly explicitně vyjádřeny
nájmy nebytových prostor. Proto jsem to trochu nešikovně
zformuloval. Když jsem pak viděl, jak by ta dikce
vypadala, tak bych rád řekl, že netrvám
na druhé části návrhu k bodu 39, ale
trvám na tom, aby byl spíše přijat ve
vládním návrhu a nikoliv v návrhu
hospodářského výboru.
Nechci vás dlouho zdržovat, ale chci vás ještě
upozornit na pár věcí, které jsou
sporné v návrhu hospodářského
výboru. Především bych rád upozornil
na to, že navrhuji, aby o každém bodu a návrhu
hospodářského výboru se hlasovalo
a žádám vás, abyste pečlivě
sledovali alespoň některé věci. Především
chci upozornit na to, že jako kardinální bod
se pro mně jeví bod 8. Je to značně
nebezpečný návrh. Navrhuje se vypustit ustanovení,
kdy si zadavatel může vyžádat od potenciálního
uchazeče informace, které se týkají
referencí, materiálů, které na veřejnou
zakázku použijí apod.
Já asi chápu motivaci poslanců, kteří
vypustili toto ustanovení. Chtěli tím možná
chránit jakési know how uchazečů,
ale obávám se, že si neuvědomili, že
informace týkající se původu materiálu
zboží používaných pro zakázku
jsou často zásadní pro posouzení kvality
nabídky.
Uvědomte si, jak důležitou roli toto může
hrát, takováto informace, např. při
rekultivačních procesech, provozování
skládek apod. Proto varuji před vypuštěním
tohoto bodu, tedy tohoto ustanovení, z § 2 f). Proto
navrhuji sněmovně, aby v žádném
případě nepřijala bod 8 tohoto zákona.
Domnívám se, a podle závěrečné
řeči pana zpravodaje jsem pochopil, že vlastně
některým mým návrhům nebylo
porozuměno snad jen proto, že nebylo porozuměno
také jaksi dikci zákona. Jestliže se dozvím,
že otevírání obálek by mohlo
ohrozit obchodní tajemství nebo podobné informace,
doporučuji sněmovně, aby si pečlivě
přečetla § 29 otevírání
obálek s nabídkami. Nic takového tam samozřejmě
nehrozí, ale když použijeme institut veřejnosti
otevírání obálek, samozřejmě
zabráníme mnoha jiným tahanicím, mnoha
jiným námitkám apod. Tato věc může
být věcí veřejnou, protože např.
když vám přečtu odst. 3, tak jasně
říká, co se smí sdělit a co
se sdělit nesmí. Dokonce je tam zakázáno,
že další obsah nabídky komise účastníkům
nesmí sdělit - tudíž žádné
ohrožení obchodního tajemství tady nemůže
nastat. A myslím si, že by se věci jen zprůhlednily.
Zvažte, prosím vás, velmi pečlivě,
jestli chcete, aby se věci děly podle pravidel korektně,
otevřeně a všem srozumitelně, abychom
vytvořili rovné podmínky pro všechny
uchazeče, a nebo jestli to ponecháme v tak uzavřené
věci, jak dosud by to bylo ve vládním návrhu.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Do rozpravy
nikdo přihlášen dál není. Já
ji ukončím, ale protože pan společný
zpravodaj si přeje přerušit projednávání
tohoto bodu pro schůzku zpravodajů, tak se jen ptám,
zdali někdo proti tomuto návrhu bude protestovat.
Protože - pokusím se to vysvětlit - jsou zde
upřesněny některé návrhy a
společný zpravodaj si potřebuje s předkladatelem
ujasnit tuto záležitost. Nikdo tuto věc nezpochybňuje,
proto přerušuji projednávání
tohoto bodu po ukončené rozpravě s tím,
že se zhruba za tři čtvrtě hodiny k
tomu bodu vrátíme. Děkuji.
Přistoupíme tedy k bodu 27, kterým je
Jde o sněmovní tisk 1981, třetí čtení.
Zahajuji třetí čtení tohoto návrhu.
Prosím zástupce navrhovatelů pana poslance
Josefa Janečka, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
Pozměňovací návrhy přednesené
ve druhém čtení jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1981/3.
Prosím zpravodaje výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví poslance Jindřicha Němčíka,
aby rovněž zaujal místo u stolku zpravodajů
a sledoval rozpravu, kterou nyní otevírám
a do níž nemám žádné přihlášky.
Rozpravu končím a nyní se ptám, zdali
pan poslanec Janeček si přeje závěrečné
slovo. Nechce. Čili prosím pana kolegu Němčíka,
aby se ujal svých zpravodajských povinností.