Parlament České republiky,

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

10 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslanců Karla Hrdého, Jana Bláhy, Zdeňka Trojana, Vítězslava Sochora a Františka Brožíka

na ministra vnitra České republiky Jana Rumla

ve věci nelegálního pobytu cizinců na území České republiky,

jejich nezákonného podnikání a porušování dalších zákonů České republiky

Ministr vnitra České republiky Jan Ruml zaslal odpověď na interpelaci poslanců Karla Hrdého, Jana Bláhy, Zdeňka Trojana, Vítězslava Sochora a Františka Brožíka dopisem ze dne 3. 2. 1993.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra vnitra České republiky Jana Rumla na interpelaci poslanců Karla Hrdého, Jana Bláhy, Zdeňka Trojana, Františka Brožíka a Vítězslava Sochora. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 12. února 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha

Ministr vnitra Jan RUML

V Praze dne 3. února 1993

Č.j. PPR-186/CPP-C-93

Vážený pane poslanče,

odpovídám na Vaši interpelaci, která mně byla zaslána dne 7. ledna 1993 panem předsedou Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a jež se týká nelegálního pobytu cizinců na území našeho státu, jejich nezákonného podnikání a porušování dalších zákonů České republiky.

Pobyt občanů cizích států na území České republiky je upraven v současné době zákonem č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území ČSFR, který nabyl účinnosti dnem 1. 10. 1992.

Nyní k jednotlivým otázkám, obsaženým ve Vaší interpelaci.

1. Jakými opatřeními je zajištěno, aby byla dodržována 30 denní lhůta pobytu u cizinců, s nimiž máme bezvízový styk?

Dohody o zrušení vízové povinnosti uzavřela ČSFR s padesáti třemi státy. Česká republika tyto dohody jako samostatný stát akceptovala. V dohodách je kromě jiných otázek upravena i délka pobytu cizince, ke kterému nepotřebuje vízum, na území České republiky. Tato doba je pro jednotlivé státy různá. Zpravidla činí 90 dnů, pro cizince z některých států 30 dnů, pro občany velké Británie 180 dnů.

Existují některá opatření, která zajištují dodržování délky pobytu stanovené pro cizince bez vízové povinnosti v dohodě s příslušným státem. Jsou to zejména:

- povinnost všech státních orgánů a územních (popřípadě místních) orgánů státní správy podle § 24 odst. 1 zákona č. 123/1992 Sb., neprodleně oznamovat ministerstvu vnitra (resp. jeho orgánu, kterým je v tomto případě služba cizinecké a pohraniční policie), že došlo ke skutečnostem, které mohou být důvodem pro zákaz pobytu cizince na území republiky.

Výčet takových skutečností je uveden v § 14 odst. 1 zákona č. 123/1992 Sb.,

- činnost Policie České republiky při kontrole cizinců na hraničních přechodech (§ 2 odst. 3 zákona č. 123/1992 Sb.) a ve vnitrozemí (§ 2 odst. 1, § 4 odst. 1, § 6 odst. 1 a § 7 zákona č. 123/1993 Sb.).

- postih přestupků podle § 27 zákona č. 123/1992 Sb.,

- úhrada nákladů spojených s vycestováním cizince, kterému nebyl povolen vstup na území republiky dopravcem (§ 26 písm. a/ zákona č. 123/1992 Sb.).

Dopravce je totiž povinen kontrolovat potřebné doklady cizince ještě před jeho dopravou přímo do vnitrozemí republiky vzdušnou nebo vodní cestou. Tím předchází tomu, aby na území republiky dopravil cizince, který postrádá doklady potřebné ke vstupu do České republiky.

Jestliže neprovede kontrolu řádně a později se zjistí, cizinec oprávnění ke vstupu nemá, je dopravce povinen cizince dopravit na své náklady zpět.

2. Kolik bylo v tomto roce vystaveno průkazů o povolení pobytu?

V roce 1992 bylo vydáno celkem 16 646 průkazů "Povolení k pobytu pro cizince". Z toho bylo 13 938 vydáno k dlouhodobému a 2 708 k trvalému pobytu.

3. Kolik osob bylo vyhoštěno, protože nesplnily podmínky pro delší pobyt?

V roce 1992 bylo z tohoto důvodu vyhoštěno 52 cizinců.

4. Řada cizinců byla zadržena při různých policejních raziích. Byli však propuštěni, protože jim nemohl být dokázán trestný čin (skořápkáři, veksláci, pokoutní podnikatelé). Bylo u těchto osob při takových příležitostech zkoumáno jejich oprávněni k pobytu na našem území a nebylo-li, proč nebylo?

V případech, kdy proběhly policejní akce tohoto druhu, bylo zkoumáno i oprávnění k pobytu u výše uvedených skupin osob.

Řešení otázek pobytu cizinců na území České republiky bylo ovšem do 31. 12. 1992 v kompetenci federálního ministerstva vnitra a jeho orgánů cizinecké policie a pasové služby Federálního policejního sboru. Působnost v této oblasti přešla na Ministerstvo vnitra České republiky až dnem 1. 1. 1993.

5. Kolik osob bylo v tomto roce pro porušování čs. zákonů a předpisů vyhoštěno, poněvadž zde bez povolení pracují či provozují hospodářskou činnost?

Praxe je taková, že orgány služby cizinecké a pohraniční policie nepřistupují ihned, pokud zjistí porušení povinností, k vyhoštění cizince, ale rozhodnou o zákazu pobytu a určí cizinci lhůtu k vycestování do ciziny. Teprve v případě, že cizinec neuposlechne a neopustí území republiky, přikročí k vyproštění jako nucenému výkonu rozhodnutí o zákazu pobytu. Obdobným způsobem postupují i jiné státy, například Spolková republika Německo.

Pokud lze důvodně očekávat, že cizinec neuposlechne rozhodnutí o zákazu pobytu, není v tomto případě stanovena právní normou lhůta k vycestování zpět do ciziny (§ 15 odst. 2 zákona č. 123/1993 Sb.) a dotyčná osoba je vyhoštěna.

Za rok 1992 bylo vyhoštěno celkem 169 cizinců, z toho pro nelegální výdělečnou činnost 7 cizinců. O zákazu pobytu bylo v témže roce rozhodnuto u 17 934 cizinců, z toho pro nelegální výdělečnou činnost 365 cizinců.

Častou překážkou přímého vyhoštění je v mnoha případech nedostatek finančních prostředků. Proto by bylo žádoucí zohlednit poskytnutí prostředků pro tento účel při schvalování rozpočtu Parlamentem České republiky.

6. Ověřují policejní orgány při styku s cizinci, zda jsou u nás řádně hlášeni a v případech, že nejsou a je-li u nich důvodné podezření, že se tu nezdržují jako turisté, jsou vyhošťováni, poněvadž porušili čs. předpisy?

U cizinců, kteří podléhají vízové povinnosti, ověřují orgány Policie České republiky na dokladu o udělení víza, který musí cizinec mít u sebe jako součást víza, plnění ohlašovací

povinnosti (§ 19 zákona č. 123/1992 Sb.).

U cizinců, kteří vízové povinnosti nepodléhají, se ověřuje v případě potřeby splnění ohlašovací povinnosti v místě samém.

V případech, kdy cizinci nejsou hlášeni a je u nich důvodné podezření, že se na našem území nezdržují jako turisté, lze rozhodnout o zákazu pobytu a v případě, že neuposlechnou, je rozhodnutí vynuceno vyhoštěním.

7. Kolika osobám, které se v naší zemi zdržují neoprávněně a mají být vyhoštěny, bylo uloženo zdržovat se na vykázaném místě?

Podle § 17 odst. 1 zákona č. 123/1992 Sb. je cizinec, pokud bylo rozhodnuto o jeho vyhoštění, povinen se zdržovat do provedení vyhoštění na místě určeném ministerstvem vnitra. Takový postup je stanoven proto, že dotyčná osoba, o jejímž vyhoštění bylo rozhodnuto, pak nemusí být zajišťována dle odst. 2 téhož paragrafu, ale postačí, když se bude zdržovat na místě k tomu určeném (bez nutnosti jejího zajištění). Toto ustanovení sleduje vytvoření mírnějšího režimu, než kterému se musí podrobit osoby v případě zajištění. Je to postup vůči osobám, u nichž by zajištění bylo problematické, například matky s dětmi, skupiny, jejichž členové se od sebe nechtějí oddělit a podobné případy.

V praxi se toto ustanovení bude realizovat umístěním ve sběrném táboře, kde budou zajištěny základní životní potřeby pro vyhošťované cizince. Tento tábor bude mít větší kapacitu, než cely zajištění a bude personálně i technicky uzpůsoben pro zvláštní potřeby cizinců (jídlo, náboženské zvyklosti a podobně).

Institut sběrného tábora byl do zákona č. 123/1992 Sb. zapracován s perspektivou eventuálních migračních vln, které nemohou být řešeny stávající strukturou cel zajištění.

Dosud takový tábor zřízen nebyl. Z tohoto důvodu není možné, 17 odst. 1 zákona č. 123/1993 Sb. aplikovat a cizinci jsou před vyhoštěním umístěni v celách zajištění.

8. Jaké nové předpisy připravujete, jaké jsou jejich základní rysy a kdy budou předloženy ČNR k projednání?

Stávající předpisy o pobytu cizinců mají sice vzhledem k současným poměrům své nedostatky, avšak nelze je jednoznačně při.jmout jako nedostačující. Je třeba vzít v úvahu,že do 30.9.1992 platil zákon z roku 1965 (zákon č. 68/1965 Sb. o pobytu cizinců na území ČSSR). Nový zákon, kterým byla tato problematika upravena (zákon č. 123/1992 Sb.) je účinný zatím zhruba tři měsíce. Pro to, aby byly vyvozovány jednoznačné negativní závěry o efektivnosti takové právní úpravy poměrně krátká doba aplikace této právní normy není objektivním podkladem.

Zároveň je nutno vzít v úvahu, že instituty obsažené v tomto zákoně nepřešly dosud plně do povědomí široké veřejnosti, a proto jí nemohou v pozitivním směru ovlivňovat.

Rozumnějším řešením, než přijímat novou právní úpravu, by bylo využít v plném rozsahu možnosti právní úpravy stávající a tam, kde se v určitém časovém odstupu potvrdí nedostatky, přijmout adekvátní novelu. Doporučuji proto nepřeceňovat možnosti právní regulace, nevytvářet právní nejistotu stále novými právními úpravami jedné a téže oblasti a spíše se zaměřit na aplikaci výše uvedeného zákona a jeho přesným dodržováním vytvořit situaci, kdy v něm zakotvené instituty budou jako plně funkční všeobecně akceptovány a dobrovolně dodržovány.

Perspektivně do roku 1998 se uvažuje o vypracování cizineckého kodexu, který by upravoval otázky dnes regulované citovaným zákonem č. 123/1992 Sb. a zákonem č. 498/1990 Sb., o uprchlících. Cílem je vytvořit jednu normu, upravující komplexně problematiku pobytu cizinců na území České republiky.

S pozdravem

Jan Ruml

Zasláno:

páni poslanci

Parlamentu České republiky:

Ing. Karel Hrdý

Jan Bláha

Doc. Ing. Zdeněk Trojan,

CSc. Ing. Vítězslav Sochor

Ing. František Brožík

PRAHA

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP