Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

71

NÁVRH

poslanců J. Sourala a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 547/1992 Sb., o zvýšení důchodů v roce 1993


Návrh

Zákon

ze dne 1993,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 547/1992 Sb., o zvýšení důchodů v roce 1993

Parlament České republiky se usnesl na tomto zákoně:

Čl. 1

Zákon České národní rady č. 547/1992 Sb., o zvýšení důchodů v roce 1993, se mění a doplňuje takto:

1. v § 1 se slova "o 10 %" nahrazují slovy "o 15 %";

2. v § 2 se slova "0 22 %" nahrazují slovy "o 27 %"

Čl. 2

Přechodné ustanovení

3. Rozdíl mezi zvýšením důchodů podle čl. 1 bodu'2 tohoto zákona a zvýšením, přiznaným podle § 2 zákona č. 547/1992 Sb. před nabytím účinnosti tohoto zákona, bude vyplacen nejpozději do dvou měsíců od nabyti účinnosti tohoto zákona.

Čl. 3

4. Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. března 1993.


J. Soural v. r. L. Rymeš v, r.
H. Lagová v. r. J. Štrait v. r.
D. Matulka v. r. A. Váchalová v. r.


Důvodová zpráva

1. Obecná část

Zákon o zvyšování důchodů č. 46/1991 Sb. ukládá valorizovat důchody při vzestupu životních nákladů o 10 od poslední změny s přihlédnutím k růstu životních nákladů v příštích šesti měsících. Od úpravy důchodů k 1.6.1992 se životní náklady důchodců vyvíjely podle statistiky Federálního statistického úřadu takto:


 5. 1992 = 100 12. 1992 = 100
  ČR  ČR
 8. 1992 102,0   
 9. 1992 104,1   
 10. 1992 106,4   
 11. 1992 109,1   
x 12. 1992 111,2  100,0
x 2. 1993 122-123  110,0


Pozn. x=odhad

Vývoj životních nákladů tedy přesáhl zákonem stanovených 10 již koncem roku 1992. Valorizace byla rozhodnuta zákonem č. 547/1992 Sb. až k 1.3.1993, kdy životní náklady vzrostou přibližně o dalších 10 (v důsledku zavedení nové daňové soustavy a některých dalších centrálně stanovených úprav).

Vládní odhady inflace a dalších ekonomických veličin, z nichž zmíněná právní úprava vycházela, se zřetelně odchýlily od skutečného vývoje. Opakuje se tudíž situace kolem úpravy důchodů realizované počátkem listopadu roku 1991, kdy se nezohlednila určitá část inflačních dopadů. Sociálně spravedlivé a nutné je proto zvýšení důchodů, jež předpokládá navrhovaná novela zákona č. 547/1992 Sb., i když vyžaduje dodatečné výdaje ze státního rozpočtu na rok 1993.

2. Zvláštní část

K čl. 1 bod 1 a 2

V navrhovaných úpravách se statisticky podchycené údaje o růstu životních nákladů důchodců i kvalifikované odhady očekávaného vývoje v této oblasti pravděpodobně neodrážejí v plném rozsahu. Pohybuje se tedy na samotné hranici sociální únosnosti, což souvisí s předpokládaným vývojem rozpočtových příjmů a výdajů.

K čl. 2

Protože zvýšení podle čl. 1 bodu 2 se týká důchodů přiznaných od 1. ledna 1993, jejichž zvýšení bylo zákonem č. 547/1992 Sb. stanoveno ode dne přiznání, je nutno přechodným ustanovením upravit způsob vyplácení rozdílů mezi původním zvýšením podle § 2 zák. č. 547/1992 Sb. a zvýšením podle čl. 1 bodu 2 tohoto návrhu. Lhůta dvou měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona je navrhována s ohledem na reálnost výpočtu a proveditelnost doplatku rozdílu.

K čl. 3

Považuje se za nezbytné, aby se tíživé sociální postavení důchodců zmírnilo co nejrychleji. Proto se navrhuje nabytí účinnosti novely zákona dne 1. března 1993.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP