(1) K oddělení měny provede Česká
národní banka okolkování bankovek
vydaných Státní bankou československou,
které jsou zákonnými penězi [§
56 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní
bance.] na území
České republiky ke dni účinnosti tohoto
zákona (dále jen ''bankovky"). Okolkování
bankovek se provede nalepením nebo natištěním
kolku.
(2) Ode dne oddělení měny, stanoveného
nařízením vlády (dále jen "den
oddělení měny"), jsou zákonnými
penězi na území České republiky
bankovky okolkované podle tohoto zákona, bankovky,
u nichž prováděcí předpis nestanoví,
že podléhají okolkování, mince
vydané Státní bankou československou
a bankovky a mince vydané Českou národní
bankou podle zvláštního zákona [§
12 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní
bance.]
(3) Všem osobám určeným tímto
zákonem se zaručuje výměna bankovek,
o nichž prováděcí předpis stanoví,
že podléhají okolkování, za bankovky
a mince podle odstavce 2, způsobem a v době stanovené
tímto zákonem a prováděcími
předpisy.
(4) Nominální hodnota závazků a pohledávek
vyjádřená v korunách československých
se ke dni oddělení měny přepočte
na koruny české v poměru jedna ku jedné.
(1) Fyzickým osobám, které mají ve
dnech výměny na území České
republiky trvalý pobyt[§
3 zákona č. 135/1982 Sb., o hlášení
a evidenci pobytu občanů, § 7 zákona
č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území
České a Slovenské Federativní Republiky.]
nebo dlouhodobý pobyt [§ 6 zákona č.
123/1992 Sb.] nebo jim bylo na území České
republiky přiznáno postavení uprchlíka
[§ 5 zákona č. 498/1990 Sb., o uprchlících.]
(dále jen "oprávněné osoby")
vyměňují bankovky vybrané organizační
jednotky České pošty, sp. a vybrané
pobočky České spořitelny, as. (dále
jen "výměnné místo") za
bankovky a mince podle § 1 odst.2. Výměna se
provádí na základě předložení
občanského průkazu nebo povolení k
pobytu [§ 3 zákona
č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci
pobytu občanů, § 7 zákona č.
123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území České
a Slovenské Federativní Republiky. § 6 zákona
č. 123/1992 Sb.] nebo dokladů je nahrazujících
(dále jen "průkaz totožnosti").
(2) Oprávněným osobám starším
15 let výměnné místo vymění
bankovky do částky nejvýše 4 000 Kčs
na osobu a oprávněným osobám mladším
15 let vymění bankovky do částky nejvýše
1 000 Kčs na osobu. Výměna bankovek se provádí
jednorázově.
(3) Bankovky nad částky uvedené v odstavci
2 se vymění způsobem a v době stanovené
prováděcími předpisy. Obdobně
se postupuje i tehdy, pokud oprávněná osoba
předložila k jednorázové výměně
bankovky v částce nižší než
jsou částky uvedené v odstavci 2 a předloží
k výměně další bankovky.
(4) Za oprávněné osoby mladší
15 let a za oprávněné osoby zbavené
způsobilosti k právním úkonům
předkládají bankovky k výměně
jejich zákonní zástupci. Při výměně
předloží tito zákonní zástupci
průkaz totožnosti a doklad, ze kterého je zřejmé
jejich postavení zákonného zástupce.
(5) Za oprávněnou osobu může provést
výměnu bankovek jiná oprávněná
osoba starší 18 let, předloží-li
svůj průkaz totožnosti a průkaz totožnosti
oprávněné osoby, za níž výměnu
provádí, popřípadě doklad uvedený
v odstavci 4.
(6) Okresní a obecní úřady a ředitelé
(vedoucí) nemocnic, léčebných zařízení,
ústavů sociální péče,
uprchlických táborů, ústavů
pro výkon trestu odnětí svobody a jiných
obdobných zařízení odpovídají
za to, že výměna bankovek bude provedena i
oprávněným osobám, jimž fyzický
nebo duševní stav nebo jiné objektivní
důvody neumožňují, aby tuto výměnu
uskutečnily samy a nemohou tak učinit ani prostřednictvím
jiné osoby.
(7) Výměnu bankovek vyznačí výměnné
místo v průkazu totožnosti.
(8) K provádění výměny mohou
výměnná místa zřizovat odloučená
pracoviště.
(1) Cizincům [§
1 odst. 3 zákona č. 123/1992 Sb.],
s výjimkou fyzických osob majících
dlouhodobý nebo trvalý pobyt na území
Slovenské republiky, provádějí výměnu
bankovek pobočky České národní
banky a vybrané pobočky bank pověřených
guvernérem České národní banky.
Výměna se provádí do výše
legálně nabyté částky československé
měny, a to na základě předložení
cestovního dokladu nebo dokladu jej nahrazujícího,
kterým osvědčí svou totožnost.
Výměna bankovek se vyznačí na dokladu
o legálním nabytí československé
měny.
(2) Cizincům, kteří mají trvalý
[§ 3 zákona
č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci
pobytu občanů, § 7 zákona č.
123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území České
a Slovenské Federativní Republiky.]
nebo dlouhodobý [§ 6 zákona č. 123/1992
Sb.] pobyt na území České republiky,
se provádí výměna podle § 2.
(1) Výměnu bankovek právnickým osobám
se sídlem na území České republiky,
jejich organizačním složkám a jiným
obdobným subjektům působícím
na území České republiky (dále
jen "právnické osoby") s výjimkou
bank, provádějí jednorázově
banky, u nichž mají tyto subjekty účty.
(2) Výměna bankovek podle odstavce 1 se provádí
do částky, kterou umožní technické
podmínky banky, nejvýše však do částky
pokladního zůstatku, který je k okamžiku
oddělení měny, prokazatelný zápisem
v pokladním deníku, ve kterém se výměna
vyznačí.
(3) Jestliže technické podmínky banky neumožní
provést výměnu celého pokladního
zůstatku, potvrdí banka přijetí bankovek
způsobem stanoveným prováděcím
předpisem.
(4) Bankám [§
1 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách.]
stanoví způsob výměny bankovek
po projednání s nimi Česká národní
banka.
Výměna bankovek fyzickým osobám -
podnikatelům [§
2 odst. 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodního
zákoníku.]
s trvalým pobytem [§
3 zákona č. 135/1982 Sb., o hlášení
a evidenci pobytu občanů, § 7 zákona
č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území
České a Slovenské Federativní Republiky.]
na území České republiky, které
maj9 účet u banky, se provádí způsobem
uvedeným v § 4.
Právnické osoby uvedené v § 4 a fyzické
osoby - podnikatelé uvedené v § 5 jsou povinny
přijímat bankovky, o nichž prováděcí
předpis stanoví, že podléhají
okolkování, do okamžiku oddělení
měny.
Výměnu bankovek, které nemohly být
ze závažných důvodů vyměněny
ve dnech výměny, může provádět
nejdéle po dobu šesti měsíců
ode dne oddělení měny česká
národní banka.
(1) U pohledávky splatné ve dnech výměny
bankovek, kterou nelze uhradit bezhotovostně, se prodlužuje
běh všech lhůt spojených s touto pohledávkou
o 14 dnů ode dne její splatnosti.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na pohledávky
vzniklé podle předpisů o sociálním
zabezpečení a nemocenském pojištění.
(3) Důchody splatné ve dnech výměny
lze příjemcům s jejich souhlasem vyplácet
v okolkovaných bankovkách, popřípadě
v bankovkách, u kterých prováděcí
předpis nestanoví, že podléhají
okolkování.
Pro potřeby výměny bankovek může
Česká národní banka vydat pokladní
potvrzenky splatné nejdříve 10 dnů
ode dne oddělení měny, které jsou
cennými papíry.
(1) V souvislosti s výměnou bankovek se na dobu
nezbytně nutnou omezují výběry hotovostí
z účtů u bank a z vkladních knížek.
Dobu omezení výběrů hotovostí
z účtů u bank a z vkladních knížek
stanoví vláda nařízením.
(2) Ode dne účinnosti tohoto zákona až
do dne, který stanoví vláda nařízením,
jsou právnické osoby a fyzické osoby podnikatelé
povinny navzájem provádět platby nad 10 000
Kč bezhotovostně prostřednictvím účtu
vedeného u banky. Povinnost provádět platby
bezhotovostně se netýká placení daní.
(3) Za platbu podle odstavce 1 se považují všechny
platby uskutečněné právnickou osobou
nebo fyzickou osobou - podnikatelem v jednom kalendářním
dni ve prospěch jednoho příjemce.
(4) Za porušení povinnosti podle odstavce 1 uloží
ministerstvo financí osobě, která platbu
provedla, pokutu ve výši 20% ze zaplacené částky.
Pokutu lze uložit nejpozději do jednoho roku ode dne
porušení povinnosti.
Při okolkování bankovek a jejich výměně
se banky a výměnná místa řídí
pokyny guvernéra České národní
banky. Za účelem operativního řízení
výměny bankovek Česká národní
banka zřizuje komise; v čele komise je komisař
jmenovaný guvernérem České národní
banky.
Starostové (primátoři) obcí, přednostové
okresních úřadů, policejní
ředitelé útvarů s územní
působností a velitelé vojenských posádek
jsou povinni spolupracovat s Českou národní
bankou a komisaři (§ 10) při zajišťování
bezpečnosti výměnných míst
a přepravy peněz.
(1) Vláda nařízením stanoví
a) den oddělení měny České
republiky;
b) dobu, po kterou se bude provádět výměna
bankovek;
c) dobu omezení výběrů hotovostí
z účtů u bank a z vkladních knížek
a dobu a ukončení omezení placení
v hotovosti.
(2) Česká národní banka vyhláškou
stanoví
a) druhy bankovek podléhající okolkování;
b) druhy kolků a jejich popis a popis pokladních
potvrzenek;
c) postup při výměně bankovek podle
tohoto zákona.
Bankovky a mince, vydané Státní bankou československou,
které jsou zákonnými penězi podle
§ 1 odst.2, může Česká národní
banka vyměňovat nejdéle po dobu jednoho roku
od ukončení jejích platnosti.
(1) Dnem oddělení měny se zrušuje §
56 zákona č.6/1993 Sb., o České národní
bance.
(2) Možnost výměny neplatných bankovek
Státní banky československé, stanovená
zvláštními předpisy [Vyhláška
federálního ministerstva financí č.
8/1988 Sb., o stažení bankovek po 10 Kčs vzoru
1960. Vyhláška Státní banky československé
č. 412/1990 Sb., o stažení bankovek po 100
Kčs vzoru 1989. Vyhláška Státní
banky československé č. 413/1990 Sb., o stažení
bankovek po 50 Kčs vzoru 1964 a po 20 Kčs vzoru
1970 a o dodatečné výměně bankovek
po 10 Kčs vzoru 1960.]
končí dnem oddělení měny.
I.Obecná část
V ekonomickém vývoji České republiky
a Slovenské republiky může z různých
důvodů nastat situace, kdy bude nutno v zájmu
ekonomik obou republik odstoupit od dohody o měnové
unii ze dne 29.10.1992.
Bude-li nutno měnovou odluku provést v průběhu
1. pololetí 1993, a některé symptomatické
jevy zejména ve vztahu k zahraničí tomu nasvědčují,
bude nutno použít k oddělení měn
kolkování bankovek. Pro tento legislativně
i technicky náročný proces je nutno v předstihu
přijmout určitá opatření.
K technickým opatřením přistoupila
Česká národní banka spolu s Komerční
bankou, která má v úschově zásoby
československých peněz, na přelomu
let 1992 a 1993. Byly rozvezeny kolky a pobočky Komerční
banky zahájily kolkování zásob bankovek
postradatelných z hlediska vývoje hotovostního
peněžního oběhu.
Požadavek přijmout zákon o oddělení
měny v časovém předstihu před
jejím termínem vyplývá ze záměru
seznámit veřejnost včas se zamýšleným
průběhem i některými důsledky
měnové odluky.
Období příprav oddělení měny
nastává v době pro Českou národní
banku velmi nepříznivé z hlediska poměru
zásob bankovek k hotovostnímu oběživu.
V posledních měsících roku 1992 výrazně
vzrostlo množství peněz v oběhu. Stav
zásob bankovek je vzhledem k již zahájené
přípravě vydání bankovek nových
poměrně nízký. Bankovky v zásobách
nelze okolkovat v dostatečném množství
Předem tak, aby bylo možno výměnu okolkovaných
bankovek za bankovky podléhající kolkování
provést bez jakýchkoliv omezení. Okolkování
většího množství bankovek delší
dobu před zamýšleným termínem
měnové odluky by mohlo způsobit poruchy v
peněžním oběhu. Proto musí kolkování
bankovek proběhnout v několika fázích.
V první fázi, která již byla zahájena,
budou okolkovány pouze bankovky, které nejsou nezbytně
nutné k zajištění hotovostního
peněžního oběhu. Ve druhé fázi,
těsně před zahájením měnové
odluky, budou okolkovány další zásoby
bankovek, které umožní vyměňovat
na osobu vyšší částku peněz.
Teprve po zahájení měnové odluky,
až budou neokolkované bankovky staženy do bank,
bude možno ke kolkování použít
zbývající množství kolků
až do celkové hodnoty 72 mld Kč.
Situace se bude postupně zlepšovat následným
vydáváním nových bankovek České
národní banky do oběhu.
Těmito technickými důvody je ovlivněna
celková koncepce právní úpravy měnové
odluky. Zákon stanoví základní zásady
měnové odluky, minimální částky
stanovené k výměně pro fyzické
osoby, postup při výměně hotovostí
právnických osob a dává České
národní bance zmocnění k úpravám
ve zvláštních případech výměn.
Vláda je zákonem zmocněna stanovit termín
měnové odluky a dobu, po kterou se bude výměna
bankovek provádět, omezit výběry hotovostí
z účtů a vkladních knížek
a omezit placení v hotovosti.
Česká národní banka pak je zmocněna
stanovit vyhláškou druhy bankovek podléhající
kolkování, zveřejnit popis použitých
kolků a upravit vyhláškou podrobnější
postup při výměně bankovek.
Celkové náklady na měnovou odluku nelze v
současné době odhadnout jinak než řádově.
Předpokládá se, že se bude jednat o
stovky miliónů Kč. Přesně jsou
známy pouze dosavadní náklady na tisk kolků
v zahraničí, které představují
částku 32 miliónů Kčs. Je v
kompetenci vlády rozhodnout, zda náklady na mzdu
pracovníků, dopravu, zajištění
bezpečnosti apod., budou hrazeny v rámci běžných
povinností jednotlivými aktivními účastníky
výměny (pošta, banky, policie, místní
samospráva, nebo zda budou hrazeny z rozpočtové
rezervy, popř. zda půjdou k tíži nákladů
České národní banky.
Pokud by k provedení měnové odluky nedošlo
včas, mohou mít následky negativní
dopad na celou českou ekonomiku a nadlouho může
být zbržděn proces ekonomické transformace.
II. Zvláštní část
Jako technický způsob oddělení měny
se stanoví metoda okolkování. Dále
se stanoví povinnost České národní
banky kolkování provést.
Dnem stanoveným nařízením vlády,
kdy bude též ukončena platnost dohody o měnové
unii z 29.10.1.992, začne platit jako peněžní
jednotka "koruna česká", v hotovostním
peněžním oběhu pozbudou platnosti neokolkované
bankovky těch hodnot, které budou podléhat
kolkování.
Jsou definovány druhy peněz, které budou
po provedení měnové odluky na území
České republiky zákonnými penězi.
V prvním období po provedení měnové
odluky budou hodnotově největší množství
peněz v oběhu představovat okolkované
bankovky bývalé Státní banky československé.
Je možné, že bankovky nejnižších
hodnot, jejichž hodnota v oběhu je nevýznamná,
kolkovány nebudou. Přesto však zůstanou
zákonnými penězi až do jejich nahrazení
mincemi nebo bankovkami České národní
banky. oběh mincí společné měny
zůstane v obou republikách zachován do té
doby, než je bude možno nahradit novými mincemi
vydanými jednotlivými republikami.
Předpokládá se, že oběh pamětních
mincí zůstane zachován. Postupně budou
v souladu s ustanoveními zákona č. 6/1993
Sb., o České národní bance do oběhu
vydávány nové bankovky České
národní banky, kterými budou nahrazovány
okolkované bankovky a bankovky nepodléhající
kolkování.
Zákonem se zaručuje provést výměnu
bankovek podléhajících kolkování
všem subjektům v zákoně uvedeným
ve stanoveném rozsahu za předpokladu, že budou
k výměně předloženy v době
stanovené nařízením vlády.
Uplynutím této doby nárok na výměnu
garantovaný zákonem zaniká. K zamezení
tvrdostí může Česká národní
banka, jestliže bankovky nebyly předloženy k
výměně ze závažných důvodů,
provést výměnu ještě v době
šesti měsíců ode dne oddělení
měny (viz § 7).
Stanoví se povinnost převést všechny
závazky znějící na "koruny československé"
na "koruny české", aby zejména
dlužník nemohl zpochybňovat druh měny,
ve které má být závazek splacen.
§ 2
Vymezuje se okruh fyzických osob, kterým bude provedena
výměna bankovek, výše částky,
která má být fyzickým osobám
vyměněna, kdo bude výměnu provádět
a jakým způsobem se bude provedená výměna
vyznačovat a do jakých dokladů. Podrobnosti
upraví prováděcí vyhláška,
k jejímuž vydání je Česká
národní banka zmocněna v § 12. Zákon
umožňuje, aby výměna byla provedena
i občanům cizích států, včetně
občanů Slovenské republiky, pokud mají
na území České republiky trvalý
pobyt, popř. uprchlíkům. Vzhledem ke značným
problémům při stanovení a v současné
době zejména při rozpoznávání
občanství České republiky a Slovenské
republiky, je jako rozhodující zvoleno kriterium
pobytu.
Velmi ožehavá je otázka výměny
peněz převyšujících částky
stanovené k výměně a předložené
fyzickými osobami. Tyto částky mohou po přepočtení
výměnná místa přejímat
a jejich převzetí potvrzovat formou, kterou stanoví
vyhláška. V zásadě je možná
pouze jednorázová výměna. Při
předložení dalších bankovek bude
výměnné místo postupovat stejně,
jako při překročení částky
stanovené na osobu. V podstatě to znamená,
že podle druhu výměnného místa,
budou částky převyšující
stanovenou hranici přijímány jako vklad (pošty),
nebo jako nezúročené depozitum proti zvláštnímu
potvrzení (spořitelna), nebo vydávány
pokladní potvrzenky.
Orgánům státní správy, místní
samosprávě, zařízením sociální
péče, léčebným zařízením,
uprchlickým táborům, vojenským ubytovacím
zařízením, ústavům pro výkon
trestu odnětí svobody apod. se ukládá,
aby zabezpečily výměnu osobám dlouhodobě
nemocným nebo neschopným z různých
důvodů výměnu samostatně provést
nebo pověřit výměnou jinou osobu,
nebo osobám, jejichž volnost pohybu je z různých
důvodů omezena. Vyhláška tuto povinnost
upraví podrobněji, dá však možnost
odpovědným institucím postupovat v dohodě
v závislosti na místních podmínkách
(např. zřízeni odloučeného
výměnného místa v léčebném
zařízení nebo hromadná výměna
pracovníkem léčebného zařízení
po předložení peněz a průkazů
totožnosti).
§ 3
Tento paragraf upravuje možnost výměny bankovek
především pro zahraniční turisty,
kteří budou moci doložit legální
získání československé měny,
např. prostřednictvím směnárenského
odpočtu. Omezením ve vztahu k občanům
Slovenské republiky, kteří mají trvalé
bydliště na území Slovenska, se naplňuje
účel zákona a měnové odluky
vůbec.
§ 4
Definice právnických osob v současném
právním řádu není zcela jednoznačná.
Pro potřebu měnové odluky je nutno najít
řešení, které umožní všem
subjektům odlišným od fyzických osob,
spravujícím pro výkon své činnosti
určitou hotovost a majícím účet
u banky, aby do výše této své hotovosti
rezultující z legální činnosti
mohly výměnu provést. Za rozhodující
kriteria byl zvolen účet u banky a prokazatelnost
zůstatku hotovosti v pokladním deníku.
Výměna hotovostí právnickým
osobám nebude věcí rutiny, neboť hotovosti
doručené právnickými osobami, pokud
nebudou vzhledem k malým zásobám okolkovaných
peněz vyměněny za bankovky okolkované,
nebudou pouze připsány na účty právnických
osob. Musí se najít takové formy odebrání
hotovostí, které nebude možno z technických
důvodů vyměnit, které by neohrozily
činnost právnických osob nebo fyzických
osob - podnikatelů. Jednou z těchto možných
forem je emise pokladních potvrzenek (viz § 9). Možnost
výplat hotovostí z účtů právnických
osob bude omezena na dobu nezbytně nutnou pro okolkování
dostatečného množství bankovek, umožňující
tyto výplaty. Nemělo by však dojít k
omezení výplat hotovostí na mzdy zaměstnanců
právnických osob.
Banky jako právnické osoby budou mít v procesu
výměny dvojí postavení: budou vyměňovat
hotovosti právnickým osobám a své
hotovosti budou vyměňovat po dohodě s Českou
národní bankou u ní.
§ 5
Z ustanovení § 2 a § 4 vyplývá,
že fyzická osoba podnikatel má dvojí
možnost výměny: jako fyzická osoba v
rámci limitů stanovených na osobu a jako
právnická osoba do výše zůstatku
pokladního deníku, má-li účet
u banky. Podnikatelé nemající účet
u banky nebo bez průkazné evidence pohybu hotovostí
nezbytné např. pro daňovou evidenci, mají
možnost výměny omezenou jen na možnost
fyzické osoby.
§ 6
Protože výměna bankovek fyzickým osobám
bude zahájena několik dní přede dnem
oddělení měny a bude předcházet
výměně bankovek pro právnické
osoby a podnikatele, zůstává zachována
povinnost přijímat bankovky podléhající
okolkování až do dne oddělení
měny. Souběh okolkovaných i neokolkovaných
bankovek by nebyl praktický, podnikatelé by pravděpodobné
ve větší míře odmítali
neokolkované bankovky. Porušení povinnosti
přijímat neokolkované bankovky jako zákonné
peníze přede dnem oddělení měny
podnikateli nebo právnickými osobami lze kvalifikovat
jako trestný čin ohrožení oběhu
peněz podle § 144 odst. 2 trestního zákona.
§ 7
Zákon taxativně nestanoví důvody,
které by mohly být považovány za závažné
pro výměnu částek v hotovosti předložených
opožděně, po uplynutí doby stanovené
pro výměnu. Vychází se ze skutečnosti,
že všechny závažné důvody
nelze v žádném případě
předvídat. Obecně se za tyto důvody
považují dlouhodobý prokazatelný pobyt
mimo území státu (služební i
soukromý) nebo místo trvalého pobytu, dlouhodobá
nemocnost za předpokladů uvedených v prováděcí
vyhlášce nebo duševní stav majitele peněz.
Je předpoklad, že tato problematika by mohla být
v zájmu jednotných kriterií průběžně
upravována vnitřními předpisy České
národní banky.
Po uplynutí lhůty šesti měsíců
ode dne oddělení měny nárok na dodatečnou
výměnu zaniká. Je pravděpodobné,
že v té době budou již v oběhu
nahrazeny okolkované bankovky novými bankovkami
České národní banky a okolkované
bankovky budou prohlášeny za neplatné. Bylo
by velmi nepraktické uznávat možnost výměny
neokolkovaných bankovek i v této době.
§ 8
Toto ustanovení bude, s výjimkou v odstavci 2 zmíněných
pohledávek za státem, vzniklých podle předpisů
o sociálním zabezpečení nebo nemocenském
pojištění, uplatňováno pravděpodobně
jen ve vztahu k § 9, neboť žádnou platbu
v podstatě nelze označit za platbu neuskutečnitelnou
bezhotovostně. Nicméně by se však takový
případ mohl vyskytnout a pozici dlužníka
nelze bez jeho zavinění zhoršovat.
Odstavec 3 umožňuje vyplatit příjemcům
starobních a invalidních důchodů tyto
důchody ještě přede dnem oddělení
měny v okolkovaných bankovkách. Možnost
volby je dána především skutečnosti,
že právě pro tyto osoby by mohla být
cesta do výměnného místa spojena se
značnými problémy.
§ 9
Vydání pokladních potvrzenek by mělo
výrazně přispět k překonání
přechodného nedostatku okolkovaných bankovek.
Jejich platnost je časově omezena, mohou však
být, protože znějí na doručitele
po dohodě obou smluvních stran použity jako
platební prostředek.
§ 10
Ustanovení omezující na dobu nezbytně
nutnou výběry hotovostí z účtů
u bank a z vkladních knížek je dáno
pouze technickými důvody, nemá žádný
restriktivní charakter. Jakmile technické důvody
pominou a v oběhu i v zásobách bude dostatečné
množství zákonných peněz v příslušné
skladbě, bude toto omezení zrušeno. Ke stanovení
doby omezení se zmocňuje vláda.
Omezení hotovostních plateb je rovněž
opatření dočasné, vyplývající
z technických podmínek po oddělení
měny.
§ 11
Protože nelze obecně předvídat všechny
okolnosti, které mohou v průběhu kolkování
a výměny peněz nastat a nelze je proto detailně
upravit předem právním předpisem,
je nutno především v zájmu fyzických
a právnických osob s trvalým pobytem na území
České republiky, vybavit guvernéra České
národní banky pravomocí řídit
v otázkách kolkování a výměny
peněz i ty instituce, které mu jinak nejsou přímo
podřízeny. Toto právo je však výslovně
omezeno pouze na problematiku kolkování bankovek
a jejich výměnu.
Rozsáhlou akci měnové odluky nelze řídit
detailně z centra. Proto jsou zřizovány operativní
řídící skupiny s územní
působností, které budou vycházet ze
znalosti místních podmínek a dlouhodobě
vytvářených vazeb.
§ 12
Je zřejmé, že tak rozsáhlá akce
se neobejde bez zvýšené aktivity policie při
ochraně výměnných míst a ochraně
transportů i při zajišťování
veřejného pořádku v okolí výměnných
míst. Činnost policie musí vycházet
ze znalosti místních podmínek a předpokládá
dokonalou součinnost představitelů policie,
České pošty, České spořitelny
a ostatních bank.
Vzhledem k omezeným možnostem použití
armády pro strážní službu mimo
armádní objekty, předpokládá
se spolupráce armády zejména při transportech
hodnot.
§ 13
Vláda je zmocněna rozhodovat o klíčových
okamžicích měnové odluky. Předpokládá
se, že návrhy na tato rozhodnutí předloží
Česká národní banka, které
je uloženo odluku provést. Rozhodnutí vlády
nemohou být motivována pouze politicky, musí
se přihlížet i k celé řadě
technických aspektů.
Otázky, které bude svým prováděcím
předpisem upravovat České národní
banka, mají ryze technický charakter.
§ 14.
Obecná výměnná lhůta pro bankovky
vydané Českou národní bankou je stanovena
v § 3 zákona č. 6/1993 Sb. na pět let.
Uplatnění stejné výměnné
lhůty i pro bankovky a mince vydané bývalou
Státní bankou československou by bylo velmi
nepraktické zejména v případě
mincí. I když se při přípravě
nově řady českých mincí zvolily
odlišné parametry, lze mezi starými a novými
mincemi konstatovat určitou podobnost. Bude proto zájem
ukončit jejich platnost v době co nejkratší.
Také v souvislosti s vydáváním nových
slovenských mincí nelze vyloučit určité
spekulace na možnost výměny společných
mincí především v České
republice: Delší možnost výměny
okolkovaných bankovek dává větší
šance profesionálně zdatným a technicky
dobře vybaveným padělatelům kolků,
kteří by tak ještě dlouho po ukončení
jejich platnosti mohli předkládat k výměně
za nové české bankovky již neplatné
bankovky Státní banky československé
s padělanými kolky.
§ 15
Rovněž z praktických důvodů se
končí možnost výměny již
neplatných bankovek v hodnotách 100 Kčs 1989
(Gottwald), 20 Kčs 1970 (Žižka), 50 Kčs
1964 (SNP) a 10 Kčs 1960 (pionýrky). Tyto bankovky
nebudou vzhledem ke své neplatnosti podléhat kolkování,
a to by automaticky směrovalo případné
majitele těchto neplatných bankovek k výměně
do emisní banky s kvalitnější měnou.