Rozpočet Rady České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání na rok 1993 (kapitola
372 rozpočtu České republiky
Návrh rozpočtu v této výši byl
zpracován Úřadem Rady, schválen Radou
a předložen ministerstvu financí ČR
dne 12. 10. 1992. Ve stejné výši byl také
schválen Českou národní radou. Tento
rozpočet obsahuje některé přesuny
mezi jednotlivými položkami v důsledku aktuálních
změn. Celková výše, výše
investičních i neinvestičních výdajů
zůstaly zachovány.
Investiční výdaje | ||
5100 | Vybavení kanceláří (ZP) | 970.000,- |
Výpočetní technika | 584.000,- | |
Automobil | 261.000,- | |
Kopírka | 56.000,- | |
Přísl. k centr. kopírce | 47.000,- | |
Software | 242.000,- | |
Radio + magnetofon 7 x | 143.000,- | |
Tel. ústředna + přísl. | 95.000,- | |
TV + video 4 x | 114.000,- | |
Anténní systém | 38.000,- | |
Fax + záznamník | 19.000,-I | |
CELKEM | 2. 569. 000, - |
Neinvestiční výdaje | ||
5200 | Údržba a opravy | 195.000,- |
5300 | Materiální výdaje | |
vybavení kanceláří | 771.000,- | |
materiál | 585.000,- | |
energie | 340.000,- | |
pohonné hmoty | 68.000,- | |
5400 | Služby a výdaje nevýrobní povahy | |
služby | 2.390.000,- | |
nájemné | 2. 950. 000, - | |
spoje | 390.000,- | |
5500 | Cestovné | 678.000,- |
5600 | Mzdové prostředky | |
odměny členům Rady | 1.344.000,- | |
mzdy pracovníkům úřadu | 4.390.000,- | |
CELKEM | 14.101.000,- | |
ÚHRNEM | 16.670.000,- |
Důvodová zpráva
Z programového prohlášení vlády
ČR: "Právo občana na informace, a to
i v oblasti distribuce tisku a šíření
vysílacího signálu, je jedno ze základních
občanských práv. Proto bude vláda
prosazovat pluralitu v oblasti sdělovacích prostředků,
neboť konkurence na trhu informací je zárukou
jejich kvality a objektivity, Bude i u sdělovacích
prostředků podporovat proces privatizace a soukromého
podnikání."
Rada ČR pro rtv vysílání byla zřízena
zákonem ČNR č. 103/92 S b. ze dne 21. 2.
1992. Je ústředním orgánem státní
správy ve věc ech rozhlasového a televizního
vysílání v České republice.
Oblast sdělovacích prostředků je sférou,
kde státní orgány (především
vláda) nevystupují pouze v roli dané svými
zákonnými kompetencemi, ale také jako konkrétní
zájmová skupina. Zákonodárce proto
seznal účelným takové řešení,
kdy orgán státní správy pro oblast
rtv vysílání by byl samostatnou, na vládě
nezávislou institucí.
Ze zákona existuje i Úřad Rady, jenž
je orgánem Rady financovaným z jejího rozpočtu
(§ 7 odst. 1). Činnost Rady je financována
z rozpočtu České republiky.
Úkolem Rady je zejména:
- udělovat a odnímat licence k provozování
rozhlasového a televizního vysílání
- vykonávat státní správu kmitočtového
spektra pro rtv vysílání - dohlížet
na dodržování zákonů upravujících
oblast rtv vysílání - ukládat pokuty
a stanovovat lhůty k nápravě držitelům
licencí,
provozovatelům vysíláni ze zákona
nebo subjektům vysílajícím bez licence
- podílet se svými stanovisky a návrhy na
státní politice v oblasti rtv vysílání.
Úřad Rady se zabývá přípravou
podkladů pro jednání Rady, sledováním
a vyhodnocováním vysílaných pořadů
z hlediska dodržování zákona č.
468/91 Sb., zřizovacích zákonů, podmínek
za kterých byla licence udělena a jiných
obecně závazných předpisů.
Úřad se dále podílí na vypracovávání
zásad licenční politiky, koncipování
systému přidělování licencí
k provozování lokálního, regionálního
i celoplošného vysílání v jejich
vzájemné souvislosti.
Úřad rovněž vypracovává
a doplňuje plány využití kmitočtů,
zajišťuje kontakt s jinými příslušnými
orgány státní správy a dalšími
kompetentními institucemi, vypracovává podklady
a návrhy pro další vývoj legislativy
týkající se rtv vysílání.
Úřad postupně přejímá
i výkon dalších činností souvisejících
s kompetencemi Rady. které dosud nebyly delimitovány
a jsou nesystémově roztroušeny po jiných
institucích. Lze předpokládat, že část
rozpočtu Rady obsahuje položky. se kterými
již není nutno uvažovat jinde (např. FMS,
MK ČR. Úřad vlády ČSFR, kancelář
FS ČSFR).
Položky investičních výdajů představují
základní vybavení Úřadu Rady
nábytkem, kancelářskou a výpočetní
technikou a minimálními prostředky pro monitorováni
rtv vysílání. Jelikož je známa
napjatá rozpočtová situace ČR, byly
některé nutné investice přeřazeny
až do výhledu rozpočtu na rok 1994, i když
konstituování.Úřadu a jeho plné
fungování tím bude značně opožděno.
K opoždění vzniku Úřadu ostatně
již došlo v souvislosti se skutečností,
že rozpočet Rady na rok 1992 byl vládou schválen
až 7. do. 1992. Tento fakt spolu s tím, že vláda
ČR neposkytla Radě žádnou součinnost
ohledně vybavení technikou a prostorami, způsobila,
že státní správa v oblasti rtv vysílání
je dosud vykonávána pouze v minimálním
rozsahu.
Mzdy pracovníků Úřadu jsou stanovovány
v souladu se zákonem 143/92 Sb. a Nařízením
vlády ČR ze dne 22. 4. 1992.Stav pracovníků
se bude naplňovat postupně, přičemž
plánované výše, nutné ke kompetentnímu
výkonu všech zákonem stanovených činností,
bude dosaženo až v prvním čtvrtletí
roku 1994. Odměny členům Rady jsou stanoveny
statutem, který schvaluje Česká národní
rada.
Úřad je členěn do pěti odborů.
První z nich se bude zabývat licenční
politikou a analýzou žádostí o licence,
včetně posouzení ekonomického zázemí,
programových plánů atd. Druhý bude
zajišťovat monitorink provozovatelů, plány
kontrolních akcí a vyvozovat opatření
k nápravě. Další odbor se bude zabývat
koncepcí využití kmitočtů a jejich
koordinací. Náplní činnosti čtvrtého
odboru bude legislativní agenda, autorské právo,
obchodně právní záležitosti,
pracovně právní úkony a správní
řízení. Poslední odbor bude zajišťovat
ekonomickou, organizační, personální
a technickou agendu Úřadu i Rady.
Významnou část rozpočtu představují
služby, z nich pak především nájemné
a zadané odborné služby specializovaným
institucím např. TEST COM). Cílem je nevykonávat
všechny činnosti v rámci Úřadu,
ale využívat i služeb jiných odborných
pracovišť.
Výše všech výdajů je stanovena
podle loňské úrovně cen a indexována
11 procenty dle tehdy odhadované míry inflace.
Dle zákona ČNR 0 některých opatřeních
v oblasti rozhlasového vysílání ze
dne 22. 12. 1992 (zák. č. 36/93 Sb.) je dalším
příjmem Rady 0,3 %
výnosu ze sazeb za používáni rozhlasových
a televizních přijímačů podléhajících
evidenci. Výše tohoto příjmu pro rok
1993 je dohadována na 7 - 8 mil. Kčs. Jak zástupci
Rady deklarovali při příležitosti zdůvodňování
vlastní verze rozpočtu ve Výboru pro vědu,
vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
ČNR, prostředky z tohoto příjmu nebude
Rada v roce 1993 využívat pro svou potřebu
a čerpat bude pouze ze své kapitoly Státního
rozpočtu ČR, jelikož rozpočet schválila
ČNR v původní, Radou navrhované výši.
Významným faktorem, díky němuž
si rozpočet Rady také zasluhuje pozornost, je příjmová
stránka rozpočtu. Při stavu současné
legislativy se jedná zatím pouze o pokuty, jejichž
výši může Rada stanovit až po hranici
2 mil. Kčs. V případě alespoň
minimálních možností monitorinku, popřípadě
odborných administrativních kapacit využitelných
ke kontrole dodržování pravidel pro držitele
licencí, lze počítat s ročním
úhrnem výše pokut (pokud vycházíme
z předběžné analýzy chování
provozovatelů) přibližně 5 mil. až
20 mil. Kčs. Tyto prostředky jsou dle zákona
zdrojem státního rozpočtu. Ve stadiu legislativní
přípravy jsou další potenciální
zdroje příjmů, a to administrativní
poplatek za podání žádosti, poplatek
za přidělení licence a kauce držitele
licence pro případ porušení zákona.
Oblast rtv vysílání je velmi exponovanou
sférou a to jak po společenské a politické
stránce, tak kulturní a ekonomické. Současný
stav, kdy mnohamilionové až miliardové transakce,
informační působeni a kulturní ovlivňování
probíhají v klimatu nedostatečně kontrolovaných
pravidel, neprospívá ani společenské
transformaci, ani obrazu České republiky v zahraničí.
Rozpočtové prostředky věnované
do této sféry proto patří mezi výdaje
s potenciální vysokou mírou zhodnocení,
a to nejen ekonomického.
výborů Poslanecké sněmovny Parlamentu
k rozpočtu Rady České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání na rok 1993 (tisk
91)
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu a rozpočtový
výbor projednaly na svých schůzích
v březnu 1993 rozpočet Rady ČR pro rozhlasové
a televizní vysílání na rok 1993.
Oba výbory doporučily, aby Poslanecká sněmovna
přijala následující usnesení:
Poslanecká sněmovna Parlamentu
1. schvaluje návrh rozpočtu Rady ČR
pro rozhlasové a televizní vysílání
na rok 1993 dle tisku 91;
2. žádá vládu ČR, aby
urychleně vypracovala návrh novely zákona
ČNR č. 103/ 1992 Sb., o Radě ČR pro
rozhlasové a televizní vysílání
a zákona ČNR č. 36/ 1993 Sb., o některých
opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního
vysílání a odstranila tak nedostatky v právním
a ekonomickém postavení Rady.
RNDr. Tomáš Páv v.r. | Ing. Tomáš JEŽEK, CSc. v.r. |
zpravodaj rozpočtového výboru | předseda rozpočtového výboru |
Mgr. Eduard Zeman v.r. | PhDr. František KOZEL v.r. |
zpravodaj výboru pro vědu, | předseda výboru pro vědu, |
vzdělání, kulturu, | vzdělání, kulturu, |
mládež a tělovýchovu | mládež a tělovýchovu |