Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

94

Zpráva

rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny o kontrole a vyhodnocení výročních finančních zpráv politických stran a hnutí za rok 1991

Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny se na své schůzi 21. ledna 1993 zabýval problematikou kontroly a vyhodnocení výročních finančních zpráv politických stran a hnutí za rok 1991. Na základě svého jednání předkládá Poslanecké sněmovně následující zprávu:

Usnesením č. 409 z 33. schůze České národní rady z 20. března 1992 uložila Česká národní rada tehdejšímu rozpočtovému a kontrolnímu výboru ČNR vyhodnotit vyúčtování finačního hospodaření politických stran a hnutí za rok 1991 a předložit zprávu České národní radě. Usnesení vycházelo ze zákona č. 424/1991 o sdružování v politických stranách a v politických hnutích.

Přijetí usnesení předcházelo jednání rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, který stanovil metodický postup vyhodnocení (usnesení RKV č. 313/92/ČNR/6.VO). V něm bylo stanoveno mj., že obsah výročních zpráv bude považován za důvěrný.

Předseda rozpočtového a kontrolního výboru požádal všechny registrované strany a hnutí v roce 1991 dne 2. 3. 1992 o předložení této zprávy. S ohledem na to, e všechny strany tak neučinily v zákonné lhůtě, byl termín uzávěrky předložení prodloužen do konce dubna 1992.

Dne 30. 4. 1992 požádal RKV ČNR Nejvyšší kontrolní úřad ČR, aby zařadil jako jeden ze svých úkolů provedení kontroly finančního hospodaření politických stran a hnut((usnesení RKV č. 390/92/ČNR/6.VO).

S ohledem na to, že ani do doby ustavení nového rozpočtového výboru po volbách v červnu 1992 celá řada subjektů nepředložila zprávu, byly příslušné strany dopisem předsedy RV NR vyzvány, aby tak učinily nejpozději k 31. 7. 1992. Nejvyššímu kontrolnímu úřadu ČR byly předány zprávy došlé k tomuto datu a usnesením rozpočtového výboru stanoven tento termín jako konečný (usnesení RV č. 14/92/ČNR/7.V0). Rozpočtový výbor doporučil, aby strany, které nesplnily zákonem stanovenou povinnost, byly zveřejněny ve veřejných sdělovacích prostředcích, což posléze nastalo.

Nejvyšší kontrolní úřad ČR vyhodnocení provedl a předložil jej 12. listopadu 1992 rozpočtovému výboru. Ten na základě jednání požádal ministerstvo financí ČR o doplňující informace týkající se event. zdanění hospodářských činností kontrolovaných subjektů (usnesení RV č. 83192/ČNR/7.VO) a k problematice se vrátil po obdržení informace z ministerstva financí ČR v lednu t.r.

Svým usnesením č. 007/93/PSP ze dne 21. ledna 1993 (viz příloha 2) a následné usnesení č. 019 ze dne 10. února 1993 rozpočtový výbor doporučil Poslanecké sněmovně přijmout usnesení podle přílohy č. 1 tohoto materiálu. Sněmovně se předkládá stručný výtah ze zprávy o kontrole a vyhodnocení výročních firančních zpráv politických stran a politických hnutí za rok 1991 (viz příloha 3). Plné znění zprávy je k dispozici na rozpočtovém výboru PSP.

V Praze dne 9. února 1993

Tomáš Ježek v.r.

předseda rozpočtového výboru





Příloha 1

Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

1993

I. volební období

Návrh Usnesení

Poslanecké sněmovny

ke kontrole a vyhodnocení výročních finančních zpráv politických stran a hnutí za rok 1991

Poslanecká sněmovna:

I. bere na vědomí zprávu rozpočtového výboru o hospodaření politických stran za rok 1991;

II. doporučuje

a) poslaneckým klubům, aby se zabývaly přípravou návrhu zákona o politických stranách a hnutích, který mj. upraví režim hospodaření politických stran;

b) aby návrh tohoto zákona připravila skupina poslanců navržených politickým gremiem.


Příloha 2

Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

/VII. volební období České národní rady/

rozpočtový výbor

Usnesení č.007

ze dne 21. ledna 1993

k financování politických stran

Po výkladu posl. J. Wagnera rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR

I. potvrzuje stanovisko legislativního odboru z 11. ledna 1993 k dotazu ředitele odboru 14 ministerstva financí ČR JUDr. ing. Přemysla Brychcy;

II. bere na vědomí zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu ČR o hospodaření politických stran za rok 1991, kterou si vyžádal;

III. konstatuje že dosavadní právní úprava

a) neumožňuje poskytnout příspěvek žadatelům, politickým stranám či hnutím z důvodů uvedených ve stanovisku legislativního odboru Parlamentu ČR;

b) neumožňuje konkrétní a objektivní zhodnocení hospodaření politických stran. Příčinou tohoto stavu je zejména skutečnost, že podle stávající právní úpravy nelze vyžadovat od politických stran podklady v takovém rozsahu, aby bylo možno z nich kvalifikovaně posoudit hospodaření stran;

c) nemá žádné sankce vůči subjektům, které porušují právní podmínky, za nichž mohou politické strany hospodařit;

IV. pověřuje svého předsedu ing. T. Ježka, aby tento názor výboru, společně se stanoviskem legislativního odboru Parlamentu České republiky, předal ministerstvu financí České republiky;

V. doporučuje

a) Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR

vzít zprávu o hospodaření politických stran za rok 1991 na vědomí s tím, že současně doporučuje zpracovat novelu zákona o politických stranách;

b) politickému grémiu,

aby ustavilo komisi k vypracovaní novely zákona o politických stranách;

VI. pověřuje předsedu rozpočtového výboru pana ing. Tomáše Ježka, aby v tomto smyslu jednal s předsedou ústavně právního výboru a s předsedou Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.


ing. Richard MANDELÍK, v.r.ing. Tomáš JEŽEK,CSc., v.r.
ověřovatelpředseda




příloha 3

Nejvyšší kontrolní úřad České republiky

ZPRÁVA

O KONTROLE A VYHODNOCENÍ VÝROČNÍCH FINANČNÍCH ZPRÁV POLITICKÝCH HNUTÍ ZA ROK 1991

(Stručný výtah)

PRAHA

listopad 1992

Zpráva o kontrole a vyhodnocení výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí za rok 1991

(Stručný výtah)

Na základě požadavku rozpočtového a kontrolního výboru České národní rady zkontroloval a vyhodnotil Nejvyšší kontrolní úřad České republiky (dále jen NKÚ ČR) výroční finanční zprávy, které politické strany a politická hnutí předložily za rok 1991 České národní radě ve smyslu zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v

politických hnutích (dále jen strany a hnutí).

Při kontrole bylo nutno respektovat omezení dané § 3 odst.1 zákona č. 424/1991 Sb., podle kterého strany a' hnutí jsou právnickými osobami a státní orgány mohou zasahovat do jejich postavení a činnosti jen na základě zákona a v jeho mezích. Bylo tedy třeba vycházet z toho, že působnost státních orgánů v oblasti kontroly hospodaření stran a hnutí není součástí platné zákonné úpravy, a tudíž náleží do sféry působnosti jejich vlastních revizních orgánů

A. Výsledek kontroly výročních finančních zpráv

1) Plnění zákonné povinnosti stran a hnutí předložit výroční finanční zprávu

Ze 60 stran a hnutí, registrovaných v roce 1991 u ministerstva vnitra ČR, předložily v termínu do 12. dubna 1992 zprávu 34 strany a hnutí, dalších 9 poslalo zprávy opožděně a po urgencích. Zbývajících 17 stran a hnutí svou zákonem stanovenou povinnost nesplnilo.

Evidence adres stran a hnutí, kterou má k dispozici ministerstvo vnitra ČR, neodpovídá skutečnému sta takže neumožňuje s nimi navázat potřebný kontakt.

2) Účetní doloženost, zákonnost a věcná správnost údajů vykázaných ve výročních finančních zprávách

Zákon č. 424/91 Sb. neumožňuje ověřit soulad předložených zpráv stran a hnutí s jejich ani jinak zkontrolovat úplnost a správnost vykázaných údajů. Tím byla zúžena. možnost provést kontrolu zpráv pouze z hlediska zákonem stanoveného rozsahu a vnitřního nesouladu číselných a věcných údajů.

Z tohoto hlediska byly ve zprávách některých stran a hnutí zjištěny zejména tyto nedostatky:

- dary fyzických a právnických osob nebyly vykázány se jmény dárců v rozsahu stanoveném zákonem,

- údaje a majetku, příjmech a výdajích a další ukazatele nebyly uváděny v předepsané struktuře.

3) Vypovídací schopnost výročních finančních zpráv

Vypovídací schopnost předložených výročních finančních zpráva neumožňuje v řadě případě zprůhlednit hospodaření stan a hnutí.

Na tomto stavu se podílejí:

a) některé nedostatky doporučené metodické osnovy

Ke konkretizaci obsahové náplně zpráv vydal rozpočtový a kontrolní výbor ČNR podle podkladů ministerstva financí ČR jednotnou metodickou osnovu. Její koncepce do určité míry negativně ovlivnila úroveň zpracovaných zpráv tím, že

- osnova nepřihlížela ke skutečnosti, že strany a hnutí mohly podle rozsahu svého hospodaření vést buď jednoduchou účetní evidenci, nebo podvojné účetnictví,

- byly vyžadovány některé údaje s malou vypovídací schopností (např. "majetek bez pohledávek") a naopak jiné, podstatné a důležité (dotace ze státního rozpočtu, dary s uvedením dárce) vyžadovány nebyly,

- osnova nepožadovala údaje o vazbě na výsledky hospodaření stran a hnutí v roce 1990, čímž bylo znemožněno posouzení návaznosti údajů uváděných v roce 1991.

b) nedostatky v údajích vykázaných ve výročních finančních zprávách

Ve zprávách chyběly i některé údaje, které jsou vyžadovány bud ustanovením § 18 odst. 2

zákona nebo doporučenou metodickou osnovou, zejména:

- ke zprávám nebyly připojeny komentáře, které mají konkretizovat a rozvést údaje o důležitých skutečnostech hospodaření stran a hnutí,

- ve vykázaných údajích byly v některých případech početní chyby,

- dotace ze státního rozpočtu nebyly v některých případech vykázány vůbec nebo byly vykázány v nesprávné výši.

B. Vyhodnocení skladby vykázaných příjmů, výdajů a ostatních ekonomických ukazatelů

Příjmy, výdaje a ostatní ekonomické ukazatele obsažené ve výročních finančních zprávách neposkytují zcela věrohodný obraz o hospodaření stran a hnutí. Tyto údaje jsou poznamenány nedostatky v doporučené metodické osnově pro zpracování zpráv, nesrovnalostmi a nejasnostmi v jejich vyhotovení dle účetnictví a v neposlední řadě i početními chybami. Pouze u dotací ze státního rozpočtu federace a ze státního rozpočtu České republiky bylo možno ověřit správnost vykazovaných údajů a porovnat je s údaji obou ministerstev. Přes tyto nedostatky výroční finanční zprávy stran a hnutí však podívají alespoň v základních rysP.ch přehled o skladbě jejich příjmů, výdajů a ostatních ekonomických ukazatelů.


L Skladba celkových příjmů vykázaných stranami a hnutími v roce 1991 v tis. Kčs ve výši 262151100%
dotace, příspěvky a jiné příjmy (přísp. org. a soukr. osob, odvody hosp. zařízení) 141 21353,87%
- z toho dotace ze státních rozpočtů 4187816%
příjmy z Činnosti (inzert. a reklamní činnost, prodej tiskovin, pronájem nebytových prostor apod.) 48 84818,63%
členské příspěvky (nespecifikované podle počtu členů a výše příspěvku) 47 68118,19%
ostatní příjmy (roky, kurzovní zisky, loterie, prodej ZP a DKP) 24 4099,31%
- z toho dary, které vykázalo pouze 7 stran a hnutí 3 6551,39 %



II. Skladba celkových výdajů vykázaných stranami a hnutími v roce 1991 v tis. Kčs ve výši 327 027100%
úhrada nákladů na činnost organizace (materiální a nemateriální náklady na organizační činnost) 234 38771,67%
- z toho mzdy, ostatní osobní náklady a refundace 37 75911,54%
ostatní výdaje (odpisy DKP,likvidace majetku reprezentace) 13 2904,06%
příděly fondům (účelovým a volebním fondům, nadacím) 10960,34%
výdaje nad rámec doporučené osnovy (přípěvky nižším organizačním složkám a hospodář. zařízením výdaje fondů, u 1 strany vypořádání majetku a jeho převod na československý stát) 78 25423,93%




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP