rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny
o kontrole a vyhodnocení výročních
finančních zpráv politických stran
a hnutí za rok 1991
Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny
se na své schůzi 21. ledna 1993 zabýval problematikou
kontroly a vyhodnocení výročních finančních
zpráv politických stran a hnutí za rok 1991.
Na základě svého jednání předkládá
Poslanecké sněmovně následující
zprávu:
Usnesením č. 409 z 33. schůze České
národní rady z 20. března 1992 uložila
Česká národní rada tehdejšímu
rozpočtovému a kontrolnímu výboru
ČNR vyhodnotit vyúčtování finačního
hospodaření politických stran a hnutí
za rok 1991 a předložit zprávu České
národní radě. Usnesení vycházelo
ze zákona č. 424/1991 o sdružování
v politických stranách a v politických hnutích.
Přijetí usnesení předcházelo
jednání rozpočtového a kontrolního
výboru ČNR, který stanovil metodický
postup vyhodnocení (usnesení RKV č. 313/92/ČNR/6.VO).
V něm bylo stanoveno mj., že obsah výročních
zpráv bude považován za důvěrný.
Předseda rozpočtového a kontrolního
výboru požádal všechny registrované
strany a hnutí v roce 1991 dne 2. 3. 1992 o předložení
této zprávy. S ohledem na to, e všechny strany
tak neučinily v zákonné lhůtě,
byl termín uzávěrky předložení
prodloužen do konce dubna 1992.
Dne 30. 4. 1992 požádal RKV ČNR Nejvyšší
kontrolní úřad ČR, aby zařadil
jako jeden ze svých úkolů provedení
kontroly finančního hospodaření politických
stran a hnut((usnesení RKV č. 390/92/ČNR/6.VO).
S ohledem na to, že ani do doby ustavení nového
rozpočtového výboru po volbách v červnu
1992 celá řada subjektů nepředložila
zprávu, byly příslušné strany
dopisem předsedy RV NR vyzvány, aby tak učinily
nejpozději k 31. 7. 1992. Nejvyššímu kontrolnímu
úřadu ČR byly předány zprávy
došlé k tomuto datu a usnesením rozpočtového
výboru stanoven tento termín jako konečný
(usnesení RV č. 14/92/ČNR/7.V0). Rozpočtový
výbor doporučil, aby strany, které nesplnily
zákonem stanovenou povinnost, byly zveřejněny
ve veřejných sdělovacích prostředcích,
což posléze nastalo.
Nejvyšší kontrolní úřad
ČR vyhodnocení provedl a předložil jej
12. listopadu 1992 rozpočtovému výboru. Ten
na základě jednání požádal
ministerstvo financí ČR o doplňující
informace týkající se event. zdanění
hospodářských činností kontrolovaných
subjektů (usnesení RV č. 83192/ČNR/7.VO)
a k problematice se vrátil po obdržení informace
z ministerstva financí ČR v lednu t.r.
Svým usnesením č. 007/93/PSP ze dne 21. ledna
1993 (viz příloha 2) a následné usnesení
č. 019 ze dne 10. února 1993 rozpočtový
výbor doporučil Poslanecké sněmovně
přijmout usnesení podle přílohy č.
1 tohoto materiálu. Sněmovně se předkládá
stručný výtah ze zprávy o kontrole
a vyhodnocení výročních firančních
zpráv politických stran a politických hnutí
za rok 1991 (viz příloha 3). Plné znění
zprávy je k dispozici na rozpočtovém výboru
PSP.
Příloha 1
Poslanecká sněmovna:
I. bere na vědomí zprávu rozpočtového
výboru o hospodaření politických stran
za rok 1991;
II. doporučuje
a) poslaneckým klubům, aby se zabývaly přípravou
návrhu zákona o politických stranách
a hnutích, který mj. upraví režim hospodaření
politických stran;
b) aby návrh tohoto zákona připravila skupina
poslanců navržených politickým gremiem.
Příloha 2
Po výkladu posl. J. Wagnera rozpočtový výbor
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
I. potvrzuje stanovisko legislativního odboru z
11. ledna 1993 k dotazu ředitele odboru 14 ministerstva
financí ČR JUDr. ing. Přemysla Brychcy;
II. bere na vědomí zprávu Nejvyššího
kontrolního úřadu ČR o hospodaření
politických stran za rok 1991, kterou si vyžádal;
III. konstatuje že dosavadní právní
úprava
a) neumožňuje poskytnout příspěvek
žadatelům, politickým stranám či
hnutím z důvodů uvedených ve stanovisku
legislativního odboru Parlamentu ČR;
b) neumožňuje konkrétní a objektivní
zhodnocení hospodaření politických
stran. Příčinou tohoto stavu je zejména
skutečnost, že podle stávající
právní úpravy nelze vyžadovat od politických
stran podklady v takovém rozsahu, aby bylo možno z
nich kvalifikovaně posoudit hospodaření stran;
c) nemá žádné sankce vůči
subjektům, které porušují právní
podmínky, za nichž mohou politické strany hospodařit;
IV. pověřuje svého předsedu
ing. T. Ježka, aby tento názor výboru, společně
se stanoviskem legislativního odboru Parlamentu České
republiky, předal ministerstvu financí České
republiky;
V. doporučuje
a) Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR
vzít zprávu o hospodaření politických
stran za rok 1991 na vědomí s tím, že
současně doporučuje zpracovat novelu zákona
o politických stranách;
b) politickému grémiu,
aby ustavilo komisi k vypracovaní novely zákona
o politických stranách;
VI. pověřuje předsedu rozpočtového
výboru pana ing. Tomáše Ježka, aby v tomto
smyslu jednal s předsedou ústavně právního
výboru a s předsedou Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR.
ing. Richard MANDELÍK, v.r. | ing. Tomáš JEŽEK,CSc., v.r. |
ověřovatel | předseda |
příloha 3
Na základě požadavku rozpočtového
a kontrolního výboru České národní
rady zkontroloval a vyhodnotil Nejvyšší kontrolní
úřad České republiky (dále
jen NKÚ ČR) výroční finanční
zprávy, které politické strany a politická
hnutí předložily za rok 1991 České
národní radě ve smyslu zákona č.
424/1991 Sb., o sdružování v politických
stranách a v
politických hnutích (dále jen strany a hnutí).
Při kontrole bylo nutno respektovat omezení dané
§ 3 odst.1 zákona č. 424/1991 Sb., podle kterého
strany a' hnutí jsou právnickými osobami
a státní orgány mohou zasahovat do jejich
postavení a činnosti jen na základě
zákona a v jeho mezích. Bylo tedy třeba vycházet
z toho, že působnost státních orgánů
v oblasti kontroly hospodaření stran a hnutí
není součástí platné zákonné
úpravy, a tudíž náleží do
sféry působnosti jejich vlastních revizních
orgánů
A. Výsledek kontroly výročních
finančních zpráv
1) Plnění zákonné povinnosti stran
a hnutí předložit výroční
finanční zprávu
Ze 60 stran a hnutí, registrovaných v roce 1991
u ministerstva vnitra ČR, předložily v termínu
do 12. dubna 1992 zprávu 34 strany a hnutí, dalších
9 poslalo zprávy opožděně a po urgencích.
Zbývajících 17 stran a hnutí svou
zákonem stanovenou povinnost nesplnilo.
Evidence adres stran a hnutí, kterou má k dispozici
ministerstvo vnitra ČR, neodpovídá skutečnému
sta takže neumožňuje s nimi navázat potřebný
kontakt.
2) Účetní doloženost, zákonnost
a věcná správnost údajů vykázaných
ve výročních finančních zprávách
Zákon č. 424/91 Sb. neumožňuje ověřit
soulad předložených zpráv stran a hnutí
s jejich ani jinak zkontrolovat úplnost a správnost
vykázaných údajů. Tím byla
zúžena. možnost provést kontrolu zpráv
pouze z hlediska zákonem stanoveného rozsahu a vnitřního
nesouladu číselných a věcných
údajů.
Z tohoto hlediska byly ve zprávách některých
stran a hnutí zjištěny zejména tyto
nedostatky:
- dary fyzických a právnických osob nebyly
vykázány se jmény dárců v rozsahu
stanoveném zákonem,
- údaje a majetku, příjmech a výdajích
a další ukazatele nebyly uváděny v předepsané
struktuře.
3) Vypovídací schopnost výročních
finančních zpráv
Vypovídací schopnost předložených
výročních finančních zpráva
neumožňuje v řadě případě
zprůhlednit hospodaření stan a hnutí.
Na tomto stavu se podílejí:
a) některé nedostatky doporučené
metodické osnovy
Ke konkretizaci obsahové náplně zpráv
vydal rozpočtový a kontrolní výbor
ČNR podle podkladů ministerstva financí ČR
jednotnou metodickou osnovu. Její koncepce do určité
míry negativně ovlivnila úroveň zpracovaných
zpráv tím, že
- osnova nepřihlížela ke skutečnosti,
že strany a hnutí mohly podle rozsahu svého
hospodaření vést buď jednoduchou účetní
evidenci, nebo podvojné účetnictví,
- byly vyžadovány některé údaje
s malou vypovídací schopností (např.
"majetek bez pohledávek") a naopak jiné,
podstatné a důležité (dotace ze státního
rozpočtu, dary s uvedením dárce) vyžadovány
nebyly,
- osnova nepožadovala údaje o vazbě na výsledky
hospodaření stran a hnutí v roce 1990, čímž
bylo znemožněno posouzení návaznosti
údajů uváděných v roce 1991.
b) nedostatky v údajích vykázaných
ve výročních finančních zprávách
Ve zprávách chyběly i některé údaje, které jsou vyžadovány bud ustanovením § 18 odst. 2
zákona nebo doporučenou metodickou osnovou, zejména:
- ke zprávám nebyly připojeny komentáře,
které mají konkretizovat a rozvést údaje
o důležitých skutečnostech hospodaření
stran a hnutí,
- ve vykázaných údajích byly v některých
případech početní chyby,
- dotace ze státního rozpočtu nebyly v některých
případech vykázány vůbec nebo
byly vykázány v nesprávné výši.
B. Vyhodnocení skladby vykázaných příjmů,
výdajů a ostatních ekonomických ukazatelů
Příjmy, výdaje a ostatní ekonomické
ukazatele obsažené ve výročních
finančních zprávách neposkytují
zcela věrohodný obraz o hospodaření
stran a hnutí. Tyto údaje jsou poznamenány
nedostatky v doporučené metodické osnově
pro zpracování zpráv, nesrovnalostmi a nejasnostmi
v jejich vyhotovení dle účetnictví
a v neposlední řadě i početními
chybami. Pouze u dotací ze státního rozpočtu
federace a ze státního rozpočtu České
republiky bylo možno ověřit správnost
vykazovaných údajů a porovnat je s údaji
obou ministerstev. Přes tyto nedostatky výroční
finanční zprávy stran a hnutí však
podívají alespoň v základních
rysP.ch přehled o skladbě jejich příjmů,
výdajů a ostatních ekonomických ukazatelů.
L Skladba celkových příjmů vykázaných stranami a hnutími v roce 1991 v tis. Kčs ve výši | 262151 | 100% |
dotace, příspěvky a jiné příjmy (přísp. org. a soukr. osob, odvody hosp. zařízení) | 141 213 | 53,87% |
- z toho dotace ze státních rozpočtů | 41878 | 16% |
příjmy z Činnosti (inzert. a reklamní činnost, prodej tiskovin, pronájem nebytových prostor apod.) | 48 848 | 18,63% |
členské příspěvky (nespecifikované podle počtu členů a výše příspěvku) | 47 681 | 18,19% |
ostatní příjmy (roky, kurzovní zisky, loterie, prodej ZP a DKP) | 24 409 | 9,31% |
- z toho dary, které vykázalo pouze 7 stran a hnutí | 3 655 | 1,39 % |
II. Skladba celkových výdajů vykázaných stranami a hnutími v roce 1991 v tis. Kčs ve výši | 327 027 | 100% |
úhrada nákladů na činnost organizace (materiální a nemateriální náklady na organizační činnost) | 234 387 | 71,67% |
- z toho mzdy, ostatní osobní náklady a refundace | 37 759 | 11,54% |
ostatní výdaje (odpisy DKP,likvidace majetku reprezentace) | 13 290 | 4,06% |
příděly fondům (účelovým a volebním fondům, nadacím) | 1096 | 0,34% |
výdaje nad rámec doporučené osnovy (přípěvky nižším organizačním složkám a hospodář. zařízením výdaje fondů, u 1 strany vypořádání majetku a jeho převod na československý stát) | 78 254 | 23,93% |