Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

I. volební období

95

Vládni návrh

dalšího postupu České republiky ve věci Soustavy vodních děl Gabčíkovo - Nagymaros

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc. v. r.

předseda vlády ČR

V Praze dne 27. ledna 1993

Příloha I

Předkládací zpráva vlády ČR pro Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR

MZV SR zaslalo MZV R nótu ze dne 4. ledna 1993, z jejíhož obsahu se dá usuzovat, že slovenská strana navrhuje, aby všechna aktiva a pasíva související s realizací závazků ze Smlouvy mezi ČSSR a MLR o výstavbě a provozu Soustavy vodních děl Gabčíkovo-Nagymaros přešla plně na Slovenskou republiku.

Jedná se o otázku sukcese České republiky do dvoustranné mezinárodní smlouvy. ČR deklarovala obecně sukcesi do všech dvoustranných mezinárodních smluv, kterými byla k datu svého zániku vázána ČSFR.

V návaznosti na tato prohlášení se předpokládá, že budou s jednotlivými smluvními partnery vedena dvoustranná jednání o tom, které smlouvy budou převzaty beze změn, které budou změněny nebo zrušeny. Při těchto jednáních je nezbytné rovněž posoudit, zda se nejedná o smlouvy, které se vztahuji výhradně k území pouze jednoho z nástupnických států (tzv. lokalizované smlouvy).

Z hlediska mezinárodně právního se jedná o lokalizovanou smlouvu, která se vztahuje pouze k území Slovenské republiky. S tímto stanoviskem se zřejmě ztotožňuje i slovenská strana, jak vyplývá z nóty MZV ze dne 4. 1. 1993 zmíněné výše.

Předmětem uvedené Smlouvy je společná investice tehdejších smluvních partnerů, tj. Československa a Maďarska a jejím vybudováním by mělo vzniknout podle Smlouvy (čl. 8) společné vlastnictví smluvních stran. Smlouva předpokládá rovněž společný podíl na užitcích ze společné investice. Vzhledem k tomu, že Smlouva z r. 1977 podle těchto ustanovení nemusí být zcela jednoznačně pokládána za smlouvu lokalizovanou je třeba rozhodnutí. Parlamentu o tom, zda bude do Smlouvy sukcedováno či nikoliv.

Maďarsko sice Smlouvu z r. 1977 jednostranně vypovědělo, avšak čs. strana ji považovala nadále za platnou.

Pro řešení otázky sukcese je třeba vzít v úvahu i ústavní zákon o dělení majetku federace. Podle územního principu (čl. 3 odst. 1) přechází nemovitý majetek na nástupnický stát, na jehož území se nachází. Společná investice zahrnuje rovněž další majetková práva a závazky, které se vztahují na oba sukcesory a z tohoto důvodu lze aplikovat na řešeni dané problematiky kromě citovaného čl. 3 odst. 1 rovněž čl. 3 odst. 4 a dále čl. 13 odst. 6, protože zákonem o děleni majetku federace nebylo rozhodnuto 0 řešení všech majetkových práv a závazků vyplývajících z účasti na výstavbě Soustavy vodních děl Gabčíkovo-Nagymaros.

Na výstavbu soustavy vodních děl Gabčíkovo-Nagymaros a na uvedení vodního díla Gabčíkovo do provozu dočasným řešením byly ke dni 31. 12. 1992 vynaloženy československou stranou jednorázové investiční náklady ve výši 20 481,1 mil. Kčs.

Ukončení stavby se předpokládá v r. 1995 s investičními náklady ve výši 26 191, 1 mil. Kčs, z toho energetická část v objemu 2 380 mil. Kčs. Na uvedených nákladech se státní rozpočet čs. federace podílel částkou 13 370, 4 mil. Kčs.

Vycházejíc z toho, že jde o smlouvu lokalizovanou, Česká republika z hlediska mezinárodního práva nemusí do této smlouvy sukcedovat. To znamená, že zástupci české republiky se nebudou zúčastňovat dalších jednání o SVD G/N se zástupci SR, MR a Komise ES, jakož i jednání se SR a MR o předložení sporu Mezinárodnímu soudnímu dvoru v Haagu.

Sukcese by znamenala plné vtažení ČR do sporu s MR, který by zatěžoval vzájemné vztahy. Tyto vztahy lze v současné době charakterizovat jako dobré, s oboustranným zájmem o jejich další intenzivní rozvoj. 0 tom svědčí podepsání dohody o ochraně investic a dohody o zamezení dvojího zdanění ze dne 14. ledna 1993 v Praze. Obě strany mají rovněž zájem na podepsání smlouvy o přátelství. Předseda vlády České republiky V. Klaus pozval maďarského premiéra J. Antalla k návštěvě České republiky.

Skutečnost, že ČR nebude sukcedovat do smluv z r. 1977, neumožňuje české straně podílet se na užitcích vodního díla limitovaných však stejně přístupem maďarské strany. Tyto užitky by se týkaly zvláště možnosti získat elektrickou energii. K tomu lze uvést, že pokryti spotřeby elektrické energie v České republice je zabezpečováno zejména tuzemskou výrobou. Produkce elektřiny ve vodní elektrárně Gabčíkovo není z hlediska zásobování českých spotřebitelů nutná. V současné době je energie z ČR dodávána do SR a tento trend bude trvat nadále i v příštích letech.

Účast českých podnikatelských subjektů v oblasti dodávek stavebních prací a technologii je realizována na komerčním principu, ve většině případů jako poddodávky pro dodavatelské organizace Slovenské republiky. Ze strany českých podnikatelů nejsou signalizovány závažnější problémy související s rozdělením státu ve vztahu k vodnímu dílu Gabčíkovo-Nagymaros.

Vzhledem k tomu, že se jedná o prezidentskou smlouvu, jež byla schválena parlamentem, je třeba rovněž k rozhodnutí o tom, že ČR nebude do této smlouvy sukcedovat, souhlasu Parlamentu.

Poslanecké sněmovně Parlamentu se z těchto důvodu doporučuje souhlasit s tím, že Česká republika nebude sukcedovat do Smlouvy mezi ČSSR a MLR o výstavbě a provozu Soustavy vodních děl Gabčíkovo-Nagymaros a na ni navazujících smluvních dokumentů.


Příloha II

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ

VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

ze dne 27. ledna 1993 č. 40

o návrhu dalšího postupu České republiky ve věci Soustavy vodních děl Gabčíkovo-Nagymaros

Vláda

I. souhlasí s tím, aby

1. Česká republika nesuksedovala do Smlouvy mezi. Československou socialistickou republikou a Maďarskou lidovou republikou o výstavbě a provozu Soustavy vodních děl Gabčíkovo-Nagymaros a na ni navazujících smluvních dokumentů,

2. Česká republika neuplatnila vůči Slovenské republice majetkové nároky vztahující se ke společné investici vyplývající ze Smlouvy podle bodu I/1 tohoto usnesení, v souladu s ústavním zákonem č. 541/1992 Sb., o dělení majetku České a Slovenské Federativní Republiky mezi Českou republiku a Slovenskou republiku a jeho přechodu na Českou republiku a Slovenskou republiku;

II. pověřuje předsedu vlády, aby předložil vlády návrh dalšího postupu předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k projednání;

III. ukládá ministru zahraničních věcí, aby informoval po projednání návrhu Parlamentem České republiky o stanovisku u podle bodu I a II tohoto usnesení vládu Slovenské republiky a vládu Maďarské republiky.

Provedou:

předseda vlády,

ministr zahraničních věcí

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc., v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP